Formula 1 – kausi 2010

  • 171 815
  • 996
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Hyvä vain että ehdotus ei mennyt läpi. Kuitenkin 17 pääsee jatkoon, joten hirveän todennäköistä tippuminen ei ole huippunimille. En kuitenkaan usko, että kukaan heistä olisi uusia talleja hitaampi, elleivät olosuhteet ole poikkeukselliset. Toki vähintään se yksi putoaa aina uusien tallien kuskien lisäksi, joten jos oikein huonosti käy niin siihen paikalle menee joku kovempi nimi. Tai sitten ajellaan seinään. Tämän ovat nykyisessä pudotusformaatissa kokeneet Massa, Räikkönen ja Hamilton, jotka sen takia joutuivat keski- tai loppuvaiheille lähtöruudukkoa. Ja tietysti Schumin vuoden 2006 tapaus on oma lukunsa, mutta ei siitä sen enempää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhtenä perustelunahan tuossa oli se että kun tuollaiseen kapeaan ja lyhyeen ränniin laitetaan paljon autoja yhtä aikaa niin siinä herkästi käy niin että kuljettajat tahtomattaan ja huomaamattaan saattavat estää toisia ja siitä seuraa sitten mahdollisia rangaistuksia ja lähtöruudun pudotuksia. Periaatteessa ihan hyvä pointti tuokin. Ja kyllä tuollainen ruuhka radalla vaan on muutenkin jokaiselle kuljettajalle riski vaikka auto olisi miten hyvä, koska jos oikein huono tuuri käy niin jokainen nopean kierroksen yritys saattaa mennä pieleen hitaampien takia, muistaakseni esim. Häkkiselle kävi joskus näin. Ja sitten tuollainen ruuhka lisää myös kolaririskiä joten minusta on ihan ymmärrettävää että isot tallit haluavat varmistella tilannetta. Monacossa häntäpäähän joutuminen on nimittäin paljon pahempi juttu kuin muilla radoilla ja saattaa maksaa aika monta pistettä.

Mutta kyllä minäkin olen sillä kannalla että normaaleilla säännöillä mennään. Kuljettajien ja tallien pitää vaan pystyä taktikoimaan itselleen parhaat mahdolliset asetelmat.
 

trap

Jäsen
Olisi mielenkiintoista tietä paljonko Rosbergin palkkaa on korotettu siitä hyvästä, että tämä tyytyy hyssyttelemään tilanteesta. Niin järjenvastaisia kommenteja on Nico päästellyt taas ilmoille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Räikkönen on tänä viikonloppuna Monacossa paikanpäällä. Onkohan ihan muuten vaan tullut lomailemaan paikanpäälle, vai kenties jotain sopimusneuvotteluita esimerkiksi Red Bullin kanssa ensi kaudesta? Lehdistölle tämä tietenkin on herkkua, ensi viikolla varmaan kuullaan jo Bildin, Gazzetta dello sportin, Marcan ja The Times lehden puolesta kuinka Kimi on tehnyt sopimuksen ensi kaudesta RB:n kanssa ja Webber potkitaan helvettiin.

Kimistä on tehty jo ensimmäiset havainnotkin:

Räikkönen ilmeisesti omalla jahdillaan

Ja tietenkin rööki suussa! Ei näin Kimi!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Q3 vähän lässähti pannukakuksi. Q2:ssa oli todella tiukkaa ja top-7 jossain alle puolen sekunnin sisällä ja Nico piti kärkipaikkaa. Viimeisessä osiossa muutamilla kuskeilla tippui ajat kun taas Webber niittasi ainoana alle 1.14. Olisiko tuoreet renkaat loppuneet muutamilla kuskeilla tai pieni olosuhteiden muutos aiheuttanut tämän. Kubica jatkoi upeita otteita ja oli koko ajan kärkiryhmässä.

Nicon kuudes lähtöruutu vähän harmittaa. Näytti, että eturivi on mahdollinen.

Saas nähdä miten Alonso nousee kisassa. Voi latinoveri kuohahtaa pari kertaa kun körötellään hitaampien takana eikä ohi pääse.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä Monacossa sen verran ahdasta on, että ajamalla Alonson maksimi on jossain sijoilla 12-15. Paljon saa romua tulla, että on edes pisteillä.

Kubica aika-ajon yllättäjä, pääsi erittäin hyvään vauhtiin. Webber vie toisen kerran putkeen Vetteliä aika-ajoissa ja tämän näkee kyllä kilometrin päähän Vettelin ilmeestä. Sebastian näyttää tunteensa aina hyvin avoimesti, voittajana hymy on korvasta korvaan ja juttua tulee vaikka viikko, mutta kolmospaikalla on huomattavasti mököttävämpi olotila.

Mercedekset ajavat vanhalla akselivälillä ja marssijärjestyskin palautui Nicon eduksi. Petrov liittyi jo tässä vaiheessa niihin kuskeihin, jotka ovat ajaneet Saint Devotessa ulos. Se toinen ryhmähän on ne, jotka eivät vielä ole ajaneet Saint Devotessa ulos.

Ja kun on lätkäselostuksien myötä tottunut taas väkisinväännettyyn huumoriin, niin todetaanpa sekin, että Heikki pyöri joukon jatkona.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Reilu-Fernandolla saattaa olla tiedossa aika tuskainen sunnuntai. Monaco on juuri se kisa jota et halua aloittaa joukon hänniltä. Nyt kun mukana on vielä enemmän autoja niin ero saattaa venähtää pitkäksi jo ihan kisan alkupuolella koska hitaankin auton ohittaminen Monacossa on vaikeaa.

Webber on jostain taas löytänyt vauhdin ja kepitti Vettelin jo toisessa aika-ajossa peräkkäin. Kun Kubicakin vielä onnistui kiilaamaan Red Bullien väliin niin ei ole yhtään ihme vaikka Webber pystyisi nappaamaan toisen perättäisen voitonkin vielä. Tuolle Kubicalle pitää kyllä nostaa hattua, on pystynyt tekemään todella hyviä tuloksia Rellun autolla tällä kaudella, vaikka kaiken järjen mukaan tuolla autolla ei pitäisi olla noin korkealla.

Muuten ei oikeastaan mitään yllättävää ja ihmeellistä aika-ajossa, tutut tallit kärjessä ja tallien sisäisessäkään järjestyksessä ei mitään yllätyksiä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Vanha Monacon aika-ajojen stoppaaja syyttää Rosbergia estelystä, olisi varmaan pitänyt laittaa Mersu parkkiin Rascasse mutkaan. Olisiko se Kubican paikka ottaa Monacon voitto? Pahoin pelkään että ekassa mutkassa ryskää, kärkimiehet puppeloi, Massa kärkeen, sitten Hamilton murjoo ohi kiilaten Massan seinään ja ajelee voittoon. Alonso vetää pihalle niin että soi, ei latinoveri kestä kun muut ei väistä kuin meri Mooseksen edessä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun veikkaukseni on se että Webber pitää kärkipaikkansa ja karkaa muilta jo alussa Kubican toimiessa tulppana Vettelille; Massalle ja Hamiltonille. Webber voittaa kisan ihan ylivoimaisesti ja Vettel nousee lopulta toiseksi.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös Keke joskus todennut jotain tyyliin että jos jäät monacon aika-ajoissa viidenneksi et taistele voitosta. Kyllä Webber taitaa tuon viedä, kovassa vireessä tällä hetkellä. Veikkaan että Vettel saattaa sählätä ja osua kaiteisiin, mut katotaan nyt. Kubica on palkintopallilla, Alonso ei tule nousemaan pisteille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Reilu-Fernandolla saattaa olla tiedossa aika tuskainen sunnuntai. Monaco on juuri se kisa jota et halua aloittaa joukon hänniltä. Nyt kun mukana on vielä enemmän autoja niin ero saattaa venähtää pitkäksi jo ihan kisan alkupuolella koska hitaankin auton ohittaminen Monacossa on vaikeaa.

Eivätköhän ne ole FIA:ssa laittaneet uusien tallien hyväksymisvaiheessa jo talleille pykälän jonka mukaan eivät saa taistella Ferrarien kanssa sijoituksesta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Saattaa olla tulossa tosi mielenkiintoinen jonossa köröttelykisa. Ohituspaikkoja ei radalla käytännössä ole ja vielä kun kaikki lähtevät täysillä tankeilla niin auton "keveydestäkään" ei ole etua. Kuinkahan monta kertaa kolisee kaiteissa ja turva-autoa tunkee radalle. Tätä lisää FIA: katuratoja mahdollisimman paljon jossa ei voi ohittaa ja missään nimessä ei saa tankata autoa kisan aikana. Ensi kaudelle voitaisiin ottaa vielä peräkärryt autojen perään, jotta ne olisi mahdollisimman painavat lähtötilanteessa
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin mahtava paikka kuin Monaco onkin kisan järjestämiselle, ja niin legendaarinen tapahtuma kuin tämä kisa onkin, niin kyllä se on ikävä vaan todettava että aika on ajanut Monacon katuradan ohi jo pitkän aikaa sitten. Reilusti nopeammankin auton takana pitäminen Monacon radalla on helppoa jos kuski vähänkin taitaa peittelyn, ja käytännössä jos lähdet kärkiviisikon ulkopuolelta niin voitto on Monacossa todella vaikea saavuttaa.

Nyt kun vielä välitankkaukset on kiellettyjä ja kaikki kuljettajat lähtevät aika pitkälti saman painoisella kalustolla ja samanlaisella taktiikalla liikkeelle niin sitäkään kautta ei tulla näkemään kovin radikaaleja sijoitusten muuttumisia. Minä ainakin odotan aika tylsää kisaa mutta toivon toki että olisin väärässä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi kaudelle voitaisiin ottaa vielä peräkärryt autojen perään, jotta ne olisi mahdollisimman painavat lähtötilanteessa

Hyvä idea! Voisi laittaa sellaiset jarruvaunut, kuten tractor pullingissa on. Ja kärryyn painoa edelliskauden pisteiden mukaan; mitä enemmän pinnoja, sitä painavampi kärry perään. Lisäksi renkaiden paineita voisi pudottaa, jotta saataisiin lisäjännitystä kisoihin. Rittää, kun renkaissa on yläosassa ilmaa.

Autot taitavat olla vaan vuosi vuodelta yhä nopeampia, joten ohitaminen on sitäkin kautta vaikeampaa. Kelvollisissa ohtuspaikoissa kuluu aikaa aina vaan vähemmän, eikä näitä paikkoja Monacossa juurikaan ole. Taisi eilinen Webberin paalupaikka-aika (1.13,826) olla rataennätys, jollen tilastoja ihan pieleen katsonut. Jokatapauksessa hienot puitteet kisalle tuolla on, vaikka rata onkin kapea ränni.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minä ainakin odotan aika tylsää kisaa mutta toivon toki että olisin väärässä.

Niin...kisan yksi/ainoa kohokohta on tuo startti. Siinä sitten jotain sattuu jos niin on ollakseen. Tosin tuo rata on melko ahdas ja pienikin lipsahdus pamauttaa armottomasti kuljettimen kaiteeseen tai valliin. Uskon, että näitä pikku lipsahduksia tullaan näkemään kun takana ajava hiillostaa. Tällöin myös takana tulevan pito voi heikentyä ja lipsahdus sattuukin siellä. Ketjukolarin mahdollisuus kasvaa tällä radalla. Ainakin Alonso yrittää riskilläkin ohittaa kun ei ole mitään menetettävää. Myös Hamiltonin agressiivinen ajotyyli voi luoda kivoja tilanteita. Schumi on kysymysmerkki...ajaako varman päälle ja yrittää saada tallille pisteitä vai haluaako ottaa Nicon päänahan näyttääksen mistä se naali virtsaa.

Tiedä sitten, mitä tapahtuu mutta jotenkin on tunne, ettei Webber voita tätä skabaa.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Kylläpä teki hunajata kun Lonso täräytti eilen kaiteeseen ja joutui aika-ajosta sivuun. Ei se Alonso olekaan mikään ihmemies joka voittaa Ferrarilla joka kisan. Joko pitäisi DNA:n latoa pöydälle kasa mokkuloita ja maksaa Alonso ulos? ;)

24 autoa startissa ja Oskun mukaan tasaisesti ripoteltuna ne olisi Monacossa 130 metrin välein radalla. Kisassa nähdään ainakin ohituksia ja mielenkiintoa tuo se, että kierroksella ohitellaan useammin kuin missään kisassa tällä kaudella. Onhan nuo häntäpään kuskitkin urallaan Monacossa ajaneet kilpaa, mutta kun alla on F1 niin saas nähdä kuinka siellä potta kestää.

Turva-auto tulee varmasti käymään radalla, mutta onneksi Monacossa siivotaan autot nopeasti pois radalta, joten kauaa ei tarvi körötellä letkassa. Eilenkin Petrovin auto ekasta mutkasta putsattiin reilusti alle minuutissa.

Alonso ei pisteille nouse jos ei ihan romuralliksi mene ja miehellä käy aivan mieletön säkä. En tiedä sade-ennustusta, mutta pienellä sateella voi tulla keskeytyksiä kyllä sen verran, että maaliinkin ajaa vain sen 10 autoa ja Lonso siinä joukossa. Siinä lieneekin Lonson ainoa mahdollisuus pisteille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpä teki hunajata kun Lonso täräytti eilen kaiteeseen ja joutui aika-ajosta sivuun. Ei se Alonso olekaan mikään ihmemies joka voittaa Ferrarilla joka kisan.

Jep.

Lehdistö tenttasi: Onko paineita liikaa, Alonso?

On kyllä aikamoisia virheitä tullut tänä vuonna Alonsolta. Ei yhtään samanlaista ajoa mitä viime vuosina McLarenilla ja Renaultilla. Fernandolla mennyt oikeastaan vähän samalla tavalla kuin Kimillä. Virheetöntä ajoa ns. paineettomissa talleissa, eli McLarenilla ja Renaultilla, mutta kun hyppää Ferkun rattiin, niin rupeaa tulemaan tollasia kaiken maailman mokia, seinään ajoa ja varaslähtöjä.

Tänään vielä kun vetää Monacossa seinään, niin Italialaislehdistö ristiinnaulitsee Alonson.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Odotan Massan ohittavan Alonson kierroksella. Siitä vasta riemu repeäisi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Odotan Massan ohittavan Alonson kierroksella.

Ei se kaukana ole, mikäli Alonso ei heti pääse noista häntäpään kavereista ohi. Kun rata on vain 3,3 kilometriä pitkä ja sinne asettuu 24 autoa jonoon niin siinä on häntäpään valvoja helposti jo puoli kierrosta perässä ensimmäisen kierroksen jälkeen. Noiden Hispanioiden yms. autot on useita sekunteja hitaampia kierroksella kuin kärkiautot mutta silti niidenkään ohittaminen ei tule olemaan helppoa. Näin ollen Alonso saattaa hyvinkin tulla perävalot edellä vastaan kärkikuljettajia aika nopeastikin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika tummia pilviä vyöryy vuorien takaa, pieni kuuro tekisi gutaa.

Porsche Supercupissa rokottivat armotta penalteilla, jos oikoi ekassa mutkassa tai shikaanissa. Ekassa mutkassa varsinkin on tilaa oikaista varikon ulostulon kautta.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
En tiedä onko sallittua vai ei mutta laitetaan nyt silti.

Eli jos joku tarttee streamia niin toimikaa näin:

Avatkaa IE (toimii vaan sillä) ja menkää Tools -> Internet options -> Connections välilehti -> Lan Settings ja sieltä klikkaatte sitä use proxy server... -juttua. Laitatte osoitteeksi 92.52.125.20 ja portiksi 80. Sitten menette osoitteeseen: http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsport/formula_one/8684709.stm

Ainakin mulla toimii ihan pätkimättä, kunhan ottaa proxyn pois päältä sitten kun video alkaa pyöriä, muuten pätkii pahasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika tylsä kisahan tuosta tuli kuten vähän odottelinkin. Kärkipäässä ohitukset tapahtuivat varikkokäyntien aikana tai sitten startissa, lukuunottamatta tuota Schumin suorittamaa ohitusta viimeisessä mutkassa. Saas nähdä mikä on tuomariston tulkinta tuosta ohituksesta. Keltaiset valot vaihtui kyllä juuri vihreäksi mutta sääntöjen mukaan se taitaa mennä niin että ohitus saa tapahtua vasta maaliviivan jälkeen. Joka tapauksessa hieno liike Schumilta, pystyi yllättämään Alonson aika täydellisesti.

Alonso pääsi kuitenkin pisteille ja se oli periaatteessa yli odotusten tuolta lähtöpaikalta. Mutta täytyy sanoa että turva-auton visiitit auttoivat Alonsoa aika selvästi koska pystyi tekemään renkaanvaihtonsa jo ihan siinä kisan alussa menettämättä oikeastaan mitään, ja sitten pystyi taas säästelemään vähän kumejaan kun turva-auto tuli vielä kahteen otteeseen radalle kisan aikana. Voi olla että Alonso nousee vielä pykälällä ylöspäin mikäli tuo Schumin ohitus katsotaan sääntöjenvastaiseksi.

Nicon osalta kisa oli kyllä pettymys. Menetti startissa sijoituksen tallikaverilleen eikä pystynyt sen jälkeenkään nousemaan yhtään pykälää ylöspäin, vaan menetti vielä yhden sijoituksen Alonsollekin. Sen verran huonoa tuuriakin tuossa oli että Nicon taktiikka ajaa vähän pidempään ennen ensimmäistä renkaanvaihtoa näytti toimivan siihen asti kunnes Webber kurvasi varikolta juuri Nicon eteen ja se romutti Nicon mahdollisuudet repiä eroa Schumiin, Alonsoon & kumppaneihin.

Vaan kisan voitto meni kyllä tasan oikeaan osoitteeseen. Mark Webber oli koko viikonlopun ylivoimainen ja kisassakaan tallikaveri Vettel ei mahtanut yhtään mitään Webberille. Eikä mahtanut kukaan muukaan. Voitto olisi todennäköisesti tullut aika selkeällä erolla ilman turva-auton visiittejä. Webber siirtyi muuten samalla MM-sarjan kärkeen tasapistein Vettelin kanssa. Muutenkin MM-sarjan kärki on mielenkiintoinen kun kymmenen pisteen sisällä on neljä kuljettajaa eikä Massa, Hamilton, Kubica ja Rosbergkaan ole jääneet kuin n. parikymmentä pistettä Red Bull -kaksikosta. Vaan onhan tuo Red Bullin vauhtiero muihin sitä luokkaa että mikäli vehkeet vaan kestävät nipussa niin mestaruus tulee olemaan Vettelin ja Webberin välinen taisto. Hyvä kuitenkin että Webber on pystynyt parantamaan vauhtia ja noussut tosissaan haastamaan Vetteliä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Odotan urheilun voittavan ja Schumin jäävän ilman rangaistusta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tuosta ei anneta penalttia niin pitää kyllä nostaa Schumille hattua, tuo liike nimittäin osoitti pelisilmää. Säännöt taitaa kyllä sanoa että tuo olisi kiellettyä, kuten Ferrari yrittää perustella, mutta tuossa radan vieressä ehti kyllä ihan selvästi vaihtua vihreät valot juuri ennen kuin Schumi tuikkasi ohi. Taitaa olla FIA:n vaikea rangaista tuosta kun käsittääkseni tuo vihreä valo tarkoittaa sitä että kuljettajat saavat alkaa kisaamaan. Eli jos tuossa joku teki virheen niin sitten ilmeisesti se kuka tuon vihreän valon sytytti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös