Formula 1 – kausi 2010

  • 172 464
  • 996

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
F1-ketju muun urheilun 2. sivulla, mitähä?

Volkswagen on mahdollisesti kiinnostunut osallistumaan F1-sarjaan, mikäli FIA:n uudet moottorisäännöt tulevat voimaan. Omaa tallia ei vielä ole luvassa, mutta moottoritoimittajaksi Volkkari voisi alkaa. Ihan hyvää tekisi Formuloille saada mukaan autovalmistajia, sillä viime vuosina suunta on ollut poispäin. Pitkä matka on siihen, että VW:n koneet pärisevät kisoissa, mutta luulisi FIA:n ottavan mielellään uuden tulokkaan vastaan. Hommat hoituu ja säännöt muuttuvat, kunhan Bernie-setää voitelee parilla millillä. Dieselkoneita luvassa? Tuskinpa sentään.

Lyhyt uutinen IS:n sivuilla
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kausi jatkuu Barcelonassa. Ensimmäinen eurokisa ja talleilta tulee ensimmäiset isot muutokset autoihin. Saas nähdä miten käy voimasuhteille. Mersu tehnyt aika oudon näköiset imuilmanottoaukot (sanahirviö). Mukava olisi jos Mersu tulisi hieman lähemmäksi kärkeä ja Nico pääsisi tosissaan ajamaan voitoista. Muutenhan tuo kärki on aika nipussa ja kolmelle tallille tullut jo voitto.

Kuulemma sadettakin olisi luvattu viikonlopulle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kausi jatkuu Barcelonassa. Ensimmäinen eurokisa ja talleilta tulee ensimmäiset isot muutokset autoihin. Saas nähdä miten käy voimasuhteille. Mersu tehnyt aika oudon näköiset imuilmanottoaukot (sanahirviö). Mukava olisi jos Mersu tulisi hieman lähemmäksi kärkeä ja Nico pääsisi tosissaan ajamaan voitoista. Muutenhan tuo kärki on aika nipussa ja kolmelle tallille tullut jo voitto.

Kuulemma sadettakin olisi luvattu viikonlopulle.

Mielenkiintoisinta tässä minusta ei ole se pääseekö Nico lähemmäksi kärkeä vaan pääseekö Schumi lähemmäksi Nicoa. Ei schumi nyt niin selkeästi ole jäänyt kuin ehkä lehdistö antaa olettaa, mutta eipä ole ihan vauhdissakaan pysynyt ja nyt tulee autoon isoja uudistuksia ja ehkäpä se sopisi enemmän mestarille kun aikaisempi auto. Voi olla että tässä kestää viellä hetki ennenkuin Schumi saa ihan itselleen sopivan auton, mutta toivottavasti nyt olisi edes askeleen edellä. Käsittääkseni myös tämän kilpailu on aikaisempina vuosina sopinut schumille erinomaisesti joten siltäkin kannalta voisi odottaa parempaa
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika-ajot ohitse ja aika odotetunlailla se meni. Red Bullit täysin ylivoimaisia, Hamilton kolmas ja jäi lähes sekunnin päähän. RB:n uudet osat näyttivät toimivan. Huomenna jos ei sada ja ei tule ongelmia autoon, niin Webber tai Vettel voittaa kisan ja varmaan aika selvällä erolla. Veikkaan, että tämä kaksikko tulee myös loppujen lopuksi ratkomaan maailmanmestaruuden kohtalon. Tuo Red Bullin auto on kuitenkin niin ylivoimainen tällä hetkellä. Tänäänkin olisivat voineet vetää viimeisen osion vaikka kovilla renkailla, niin lähtöruudut olisivat todennäköisesti olleet silloinkin 1 ja 2.

Mercedeksellä on myös aika herkullinen tilanne tällä hetkellä. Barcelonaan tuli jonkin sortin B-versio autosta ja kappas vaan, Schumin käteen natsaa melkoisen hyvin, mutta Nicolle ei tunnu natsaavan alkuunkaan. Heidfeld ja Brawn ovat kiistäneet huhut jonka mukaan auto olisi viety vain ja ainoastaan Michaelin tahtomaan suuntaan ja Nicoa ei olisi kuunneltu, mä uskon, että niissä huhuissa on perää.

Ferrarilla on asetelmat tällä hetkellä selvät. Alonso on joka viikonloppu sellaiset 0,1-0,3 kymmenystä nopeampi mitä Massa. Brassipojasta ei tunnu olevan mitään vastusta, mikä on kyllä sääli. Lisäksi Ferrari tuntuu pistävän aika pitkälti sanat Felipen ja Alonson suuhun. Normaalisti Massa ei olisi pitänyt turpaansa kiinni tuon kiina episodin jälkeen, jossa Alonso veti aika härskisti varikolla eteen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Yllättäen Alonso selvisi rangaistuksetta varikkotilaantesta, mutta Ferrari katsottiin syylliseksi koska oli päästänyt Fernandon lähtemään pilttuustaan, luulisi kyllä kuljettajalla olevan viimekädessä vastuu autostaan, eikä tässä tilanteessa voi edes syyttää huonoa näkyvyyttä.

No mikäpäs siinä tähtikuljettajat ovat tähtikuljettajia, eikä tuo juurikaan mitään kilpailullisesti ratkaissut, mutta tulevaisuudessa voi olla onnettomuus lähellä, kun kerran näistä tilanteista ei rankaista kuljettajaa.

Mites sitten suu pannaan kun toinen ei väistäkkään kohteliaasti ja tulee kolari minkä seurauksena, joku mekaanikko vammautuu tai pahimmassa tapauksessa kuolee?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yllättäen Alonso selvisi rangaistuksetta varikkotilaantesta, mutta Ferrari katsottiin syylliseksi koska oli päästänyt Fernandon lähtemään pilttuustaan, luulisi kyllä kuljettajalla olevan viimekädessä vastuu autostaan, eikä tässä tilanteessa voi edes syyttää huonoa näkyvyyttä.

Yleensä se taitaa mennä kyllä juuri noin että juuri talli on vastuussa noissa tilanteissa. En kyllä nähnyt tuota kyseistä tilannetta mutta ainakin kilpailun aikana se on hyvin pitkälle tallin "tikkarimiehen" vastuulla että mihin väliin kuljettaja laitetaan varikolta. Kuljettaja seuraa vaan sitä edessä olevaa "tikkaria" ja painaa kaasua kun se nostetaan ylös.

Siinä olen kyllä samaa mieltä että tuohon varikolla tapahtuvaan kilvanajoon pitäisi puuttua vieläkin tiukemmin kuin nykyisin, koska siinä on oikeasti usean ihmisen turvallisuus kyseessä. Kaikki yrittävät tietenkin päästää kuljettajansa radalle mahdollisimman nopeasti mutta pitäisi vähän tallienkin rauhoittaa menoa että mihinkään ihan älyttömiin väleihin ei yritetä kuljettajaa laskea turvallisuuden kustannuksella.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En kyllä nähnyt tuota kyseistä tilannetta mutta ainakin kilpailun aikana se on hyvin pitkälle tallin "tikkarimiehen" vastuulla että mihin väliin kuljettaja laitetaan varikolta.

Aivan saatanan törkeän näköinen tilanne ja erittäin lähellä kolaria tuo oli. Yllättävää kuitenkin, että Alonso on se jolle näitä aina tapahtuu. Koitahan löytää tuo pätkä jostain ja kommentoi tilannetta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamilton arvostelee Alonson Kiinan GP:ssä varikkotiellä suorittamaa ohitusta vaaralliseksi. Samalla kuitenkin muistuttaa että vaikka hän itse ohitti Vettelin ihan täsmälleen samassa paikassa ja samalla tavalla, niin hän itse ajaa aina sääntöjen hengen mukaisesti ja ammattimaisesti eikä ole tehnyt mitään väärää. Hyvin sä vedät Lewis...

Linkki juttuun


Tuo on itse asiassa muuten ihan helvetin vaarallinen asenne, jos kaveri ei näe itsessään mitään vikaa ja uskoo koko ajan toimineensa oikein. Varsinkin kun Hamilton näyttää vielä toistuvasti pääsevän näistä tilanteista ilman rangaistuksia niin hän alkaa vielä kovemmin uskomaan siihen että hän ei ole tehnyt mitään väärää ja kaikki kritiikki on vain kateellisten panettelua. Hamilton on sählännyt urallaan jo niin paljon kaikkea epämääräistä radalla että tuollainen itsensä sääntöjen yläpuolelle nostaminen saattaa vielä aiheuttaa jonkin todella vaarallisen tilanteen.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos joku tulee kisan jälkeen sanomaan, että Barcelonan GP oli tylsä ja tilanneköyhä, niin se kertoo huonosta valmistautumisesta. Barcelonan GP nimittäin on aina tylsä ja tilanneköyhä. Autot asettuvat ekalla kierroksella nopeusjärjestykseen ja sitten vain ajetaan maaliin. Tämä on Barcelonan panos F1:een, mittari siihen, missä mennään ns. oikeasti, kun on vakaat olosuhteet.

Red Bullin kaksoisvoitto, jos tekniikka kestää. Mutta kestääkö Webberin pää voiton ottamiseen, sen näemme lähdössä. Vettelin voitolta tuoksahtaa, mutta yllättäkää minut ihan vapaasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos joku tulee kisan jälkeen sanomaan, että Barcelonan GP oli tylsä ja tilanneköyhä, niin se kertoo huonosta valmistautumisesta. Barcelonan GP nimittäin on aina tylsä ja tilanneköyhä.

Tuo on kyllä täysin totta. Barcelonassa nähdään erittäin harvoin mitään mielenkiintoista ja erot kasvavat yleensä todella isoiksi. Ainoa toivo olisi melkein vesisade mutta senkin todennäköisyys on Espanjassa jotain ihan muuta kuin vaikkapa Malesiassa. Mietin tässä että josko tuota jaksaa ollenkaan katsoa vai tekisikö jotain järkevämpää.

On muuten mielenkiintoista se että Espanjassa ajetaan kaksi kilpailua (Barcelona ja Valencia) ja molemmat on ehkä tylsimmät kisat mitä kalenterista löytyy. Molemmat Valencian radalla ajetuista kilpailuista on olleet todellisia tylsyyden huipentumia, eikä Barcelonakaan yleensä ole päässyt juuri sen parempaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipas tylsä kilpailu lukuunottamatta Vettelin ongelmia lopussa ja Hamiltonin rengasrikkoa lopussa. Edes Nico ei meinannut selvästi nopeammalla autolla häntäpään kuskeista päästä ohi. Toki autokaan ei täysin kohdillaan, mutta silti ohittaminen on aika vaikeaa.

Schumi näytti piristymisen merkkejä ja Nico oli ihan ulapalla koko viikonlopun. Olisikohan tässä mestariin paluu? Noh ero Nicoon on edelleen aika suuri, mutta nykyisellä pistejärjestelmällä ei nyt mikään järkyttävä viellä. Viellä vähän parempaan suuntaan autoa ja pari voittoa niin äkkiä saa vaikka edellä ajaviakin viellä kiini pisteissä..

Pistetilanne:
1. Jenson Button 70
2. Fernando Alonso 67
3. Sebastian Vettel 60
4. Mark Webber 53
5. Nico Rosberg 50
6. Felipe Massa 49
7. Lewis Hamilton 49
8. Robert Kubica 44
9. Michael Schumacher 22


Kärjessä kyllä tiukkaa ja kubica yhdellä voitolla nousisi myös viellä mukan taisteluun.. toki aina muutkin saa pisteitä perässä, mutta voitolla nostaa yllättävän paljon asetelmia jokainen.

Aika hämäävä kyllä tää pistejärjestelmä.. tilanne taitaisi olla todella tiukka myös vanhalla järjestelmällä.. Sinällään tää on huono systeemi kun oikeita eroja vaikea hahmottaa.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
On muuten mielenkiintoista se että Espanjassa ajetaan kaksi kilpailua (Barcelona ja Valencia) ja molemmat on ehkä tylsimmät kisat mitä kalenterista löytyy. Molemmat Valencian radalla ajetuista kilpailuista on olleet todellisia tylsyyden huipentumia, eikä Barcelonakaan yleensä ole päässyt juuri sen parempaan.

Kuin suoraan Meikun näppäimistöltä. Valencia on ehdottomasti ollut yksi paskimmista lisäyksistä kalenteriin. Barcelona on ollut jo vuosia yksi tylsimmistä. Fernando ja Santander helvettiin tuolta huseeraamasta ja Spalla 10 kisaa vuodessa :D
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1-forumilla jotkut ylläpitävät sarjataulukkoa vanhalla pistelaskusysteemillä ja sillä pisteytyksellä sarjan kärki näyttäisi tällä hetkellä tältä:

1. Alonso 28
2. Button 27
3. Vettel 24
4. Webber 20
4. Rosberg 20
4. Hamilton 20
7. Massa 19
8. Kubica 18

Pisteiden suhteethan eivät kovin isosti muuttuneet vaikka pistemääriä lisättiinkin joten tasaista on sarjassa molemmilla pistelaskutavoilla laskettuna. Sarjassa kahdeksantena oleva kuljettaja on käytännössä yhden voiton päässä kärjestä.


Sinällään tää on huono systeemi kun oikeita eroja vaikea hahmottaa.

Sinälläänhän tämä ei ole yhtään huonompi tai parempi kuin entinen, kyse on vaan siitä että sinä olet tottunut siihen vanhaan ja osaat siksi hahmottaa sen mukaan pisteet paremmin. Eiköhän ne erot ole ihan yhtä helppoa hahmottaa tämän uudenkin pistelaskutavan mukaan kunhan vaan totutaan tähän.
 

Sambody

Jäsen
On muuten mielenkiintoista se että Espanjassa ajetaan kaksi kilpailua (Barcelona ja Valencia) ja molemmat on ehkä tylsimmät kisat mitä kalenterista löytyy. Molemmat Valencian radalla ajetuista kilpailuista on olleet todellisia tylsyyden huipentumia, eikä Barcelonakaan yleensä ole päässyt juuri sen parempaan.

Toisaalta taas juuri nuo tylsyyden huipentumat ovat varmaankin Monzan ja Monacon ohella varmimmimmat yleisömagneetit. Tuo Espanja muutenkin ihme paikka. Maata on ilmeisen kovin kouraissut talouskriisi ja työttömyysprosentti kovaa luokkaa ja silti nämä F1-kilpailut ja MotoGP-kilpailut ovat suuria kansanjuhlia ja vetävät katsomot täyteen kerta toisensa jälkeen.

Oli kyllä hupaisaa seurata kilpailua, kun Massan etusiiven mennessä rikki vauhti vain parani. Taitaa tulla hieman kysyviä katseita suunnittelijaan päin Maranellossa. Muutenkin on ihme touhua tuo F1-autojen suunnittelu. Ferrarilla ja Mäkillä on kaiken näköistä tilpehööriä F-putkesta alkaen niin silti vain Newey tehnyt aerodynaamisesti ylivoimaisen tekeleen jo toisena vuotena putkeen ilman sen kummempia kommervenkkejä. Mitähän ne vielä keksii, kun nyt jo vasemmalla suljetaan jotain ilmakanavia ja oikealla rukataan jarrubalanssia sitten siinä välissä pitäisi varmaan ohjatakkin autoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toisaalta taas juuri nuo tylsyyden huipentumat ovat varmaankin Monzan ja Monacon ohella varmimmimmat yleisömagneetit.

Paitsi että ei taida olla. Tai Barcelona voi ollakin mutta käsittääkseni Valenciassa on ollut suuria vaikeuksia saada katsomoihin tarpeeksi porukkaa ja kisa on ollut reilusti tappiollinen. Muistaakseni Bernie joutui jopa tekemään jotain erikoisjärjestelyitä Valencian takia kun koko kisan järjestäminen oli talousongelmien vuoksi vaakalaudalla viime vuonna.

Oli kyllä hupaisaa seurata kilpailua, kun Massan etusiiven mennessä rikki vauhti vain parani. Taitaa tulla hieman kysyviä katseita suunnittelijaan päin Maranellossa.

Parastahan tuossa oli tuo Rob Smedleyn kommentti radiossa kun ilmoitti Massalle että tämä ajaa rikkinäisellä siivellä n. sekunnin nopeampia kierrosaikoja. "I think we found our solution". Hienoa nähdä kisainsinöörin heittävän vitsiä kuljettajalle kesken kilpailun...
 

Sambody

Jäsen
Paitsi että ei taida olla. Tai Barcelona voi ollakin mutta käsittääkseni Valenciassa on ollut suuria vaikeuksia saada katsomoihin tarpeeksi porukkaa ja kisa on ollut reilusti tappiollinen. Muistaakseni Bernie joutui jopa tekemään jotain erikoisjärjestelyitä Valencian takia kun koko kisan järjestäminen oli talousongelmien vuoksi vaakalaudalla viime vuonna.

Justiinsa. Ehkä seuraavan kerran tarkistan asian, nyt lähin lähinnä MotoGP puolelta nähdyin olettamuksin liikkeelle jolloin harvoin Valencian kisassa turhan paljoa tyhjää katsomoaluetta löytyy. Onhan toki selvää, että tuo MotoGP kisa ajetaan Ricardo Tormon radalla eikä katuradalla niin kuin formulat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Justiinsa. Ehkä seuraavan kerran tarkistan asian, nyt lähin lähinnä MotoGP puolelta nähdyin olettamuksin liikkeelle jolloin harvoin Valencian kisassa turhan paljoa tyhjää katsomoaluetta löytyy. Onhan toki selvää, että tuo MotoGP kisa ajetaan Ricardo Tormon radalla eikä katuradalla niin kuin formulat.

Voihan se toki olla niinkin että nyt kun Alonso on taas huipputiimissä taistelemassa mestaruudesta niin Valenciankin katsomot on helpompi saada täyteen. Kyllähän tuolla Espanjassa jonkinlainen moottoriurheilubuumi taitaa olla ja sieltä on tullut paljon rahaa lajiin, joten sen perusteella tuo kaksi kisaa on ihan perusteltua. Harmi vaan että molemmat kisat ajetaan radoilla jotka tarjoavat lähes poikkeuksetta erittäin tylsiä kisoja. Muistaakseni esim. Jerezissä nähtiin monesti mielenkiintoisia kisoja joten kyllä sieltä parempiakin ratoja löytyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Onhan se kyllä aika erikoista kun auto vähän "hajoaa" ja tulee vain nopeammaksi. Kyllä niissä autoissa taitaa sittenkin olla niitä ylimääräisiä osia mistä Osku & JJ aina toitottaa kun jotain lentää autosta irti. "Tuskin näissä autoissa ylimääräisiä osia on!"
Ferrari lienee siis vahva tulevissa kisoissa. Ennen aika-ajoa vain käy potkaisemassa etusiiven reunaan ja puoli sekuntia on ajasta pois. Niin helppoa se on! Ja kun potkaisee toiseenkin laitaan niin se on jo sekunnin nopeampi!

Kisa oli niin tylsä kuin osasi odottaakin. Ei tullut sadetta eikä kukaan rutannut autoa niin että safety caria olisi tarvittu. Elwiksen renkaan hajoaminen viimeisillä hetkillä oli herkkua ja Nappula repii vain lisää eroa Hamiltoniin pisteissä.
Vettelillä taas epäonnea, mutta pääsi kuitenkin maaliin. Vettel on suosikkini tämän kauden kuskeista, mutta kyllä vähän toivoin jarrujen hajoamista Hamiltonin ulosajon jälkeen, jotta olisi saatu Kerpenin rehtori takaisin pallille.

Viikon päästä Monaco ja pelottaa jo nyt kun siellä nämä Hispaniat, Virginit ja Lotukset köröttelee ensin joukon jatkona ja hetkeä myöhemmin jo joukon kärjessä. Monacossa kolisee ihan varmasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, tuo tulee olemaan mielenkiintoista nähdä minkälainen härdelli Monacon lyhyellä ja ahtaalla radalla saadaan aikaiseksi kun useampaan vuoteen ei ole ollut kärjen ja häntäpään väliset erot näin suuria, ja mukana on vielä kaiken lisäksi enemmän autoja kuin viime vuosina. Siihen kun lisätään että puolet näistä hitaimmista autoista on Monaco-debytanttien ohjastamia niin voi olla että nähdään vaarallisia tilanteita. Ainakin taktiikka ja myös tuuri tulee näyttelemään tämän vuoden Monacossa suurempaa roolia kuin aikoihin, jonkun Lotuksen tai Hispanian taakse jumittuminen muutaman mutkan ajaksi saattaa maksaa paljonkin.
 

Sambody

Jäsen
Sielä on varmaan pidetty Ferrari leirissä käsiä ristissä jotta se rikkinäinen tuulenohjain on pysynyt kiinni maaliin asti, jotta päästään löymään copypastella tietokoneelle mallit ja katsoa lopputulosta. On se perhana pienestä kiinni tuossa lajissa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Itse asiassa kaikilla uusien tallien kuskeilla on kokemusta Monacosta GP2-auton ratista. Eivät ne loppujen lopuksi hirveästi hitaampia ole kuin ykköset. Myös Alguersuari ajoi Monacossa viime vuonna World Series by Renault -sarjassa. Bruno Senna on kertaalleen voittanutkin Monacon GP2-kisan.

Ei tuo tämänpäiväinen kisa mikään klassikko ollut, mutta mielestäni kuitenkin keskimääräistä Barcelonan kisaa parempi. Asteikolla 1-10 päädyin vitoseen. Tuo ranking on ollut jo monta vuotta ja ykkösen olen antanut vain kerran, Indianapolisissa 2005.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sielä on varmaan pidetty Ferrari leirissä käsiä ristissä jotta se rikkinäinen tuulenohjain on pysynyt kiinni maaliin asti, jotta päästään löymään copypastella tietokoneelle mallit ja katsoa lopputulosta. On se perhana pienestä kiinni tuossa lajissa.

Minä vähän veikkaan että tuossa oli vaan kyse siitä että tuo etusiiven hajoaminen muutti auton säätöjä/käytöstä Massalle sopivampaan suuntaan, eikä niinkään siitä että autossa olisi joku suunnitteluvirhe. Ehkä Ferrari tuosta tosiaan oppi mihin suuntaan auton säätöjä pitäisi Massan kohdalla viedä, ja tuossa Smedleyn heitossa oli tavallaan puoli totuuttakin mukana.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun mielestä tämä ei loppujen lopuksi edes ollut tylsä kisa. Käytännössä koko ajan oli jotakin seurattavaa, vaikka siinä ruutujen pimenemisen vaiheilla aika vähän. Vettelin jarruongelmat sävyttivät vielä loppuakin.

Hamiltonin tullessa varikolta niukasti Vettelin eteen, teki kierroksella ohitettava tilanteen hankalaksi (olikohan siinä Virgin-tallin auto?). Vaikka JJ näki, ettei ohitettava enempää voinut tehdä, niin kyllähän se melkein pysähtyi Hamiltonin ajolinjalle. Nähdäkseni olisi ollut vähemmän tiellä, jos olisi ajanut suuremmalla nopeudella. Lopulta Vettel joutui väistämään hidastustöyssyalueelle. Kilvanajoa kuitenkin.

Vastaavasti Schumacher tuli niukasti Buttonin edelle ja tämä pari esitti näyttävää peräkkäinajamista, jossa jokainen virhe vaikutti. Schumacher onnistui kuitenkin pitämään Buttonin takanaan, vaikka välillä Massakin liittyi tiiviisti letkaan ja välillä tuli kierroksella ohitettavia perä edellä vastaan. Akselivälin muutos näyttäisi todellakin tehneen Mercedeksestä Schumille hyvän ja Nicolle vaikean ajettavan.

Rosbergilla ihan surkea viikonloppu ja samaa voidaan sanoa Massasta, jonka otteista on säihke tällä hetkellä kateissa. Onko Felipe sittenkään täysin toipunut onnettomuudesta, varsinkaan henkisesti? Alonso hallitsee Ferrarilla juuri nyt, eikä Massan jatko tämän kauden jälkeen tallissa mitenkään sataprosenttisen varmaa ole.

James Filppula mainitsi riemuinneensa Hamiltonin rengasrikosta, mutta mielestäni se osui kyllä hyvän ja rohkean kisan ajaneelle kuljettajalle, joka olisi ihan hyvin ansainnut tästä kisasta palkintokorokesijan. Vaikka vahvoilla Sebastian-vahvuuksilla asiaa kommentoiva Osku-osasto valitteleekin Vettelin epäonnesta, niin mihin tuon Hamiltonin tilanteen sitten lukee? Että se oli sille ihan oikein, kun on mulkku? No, kukin tietysti oman näkemyksensä mukaan...

Hamiltonilla ja Alonsolla on varoituksia paukkunut, mutta yleisesti kannatan formuloihin sitä, että ajamalla yrittäminenkin kannattaa. Maailmanmestarin on tässä lajissa oltava myös röyhkeä ja mentävä joskus pieniinkin väleihin. Jos aina ajaa sääntöjen kirjaimen ja hengen mukaan, niin se on loistava juttu siviililiikenteessä, mutta ehkä kilvanajossa mitataan muutakin.

Mutta yhtä kaikki, sekaisin on MM-asetelma ja kovasti heittelee vielä eri kisasta toiseen. Vieläkään ei ole selvää suuntaa ja vähintään neljä valmistajaa tuntuu ottavan merkittävästi osaa MM-taistoon. Mielenkiinnolla Monacoon.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Monacon viikonloppu ja harkat perinteisesti jo torstaina. Komeat ovat puitteet ja aurinko paistaa. Näyttää rata olevan vielä liukas siviilikäytön jälkeen ja aika paljon on lipsumisia ja virheitä näkynyt. Chandhok liukui juuri seinään Casinon kieppeillä.

McLaren on perinteisesti ollut vahvoilla Monacossa ja en jaksa uskoa, että vastaavaa ylivoimaa nähdään Red Bullilta kuten Barcelonassa oli. Hamilton tullee olemaan vahvoilla ja varmasti yksi suosikeista.

Sadekuuroja saattaa tulla lauantain aikana tämän hetkisten ennusteiden mukaan, ilmeisesti kisapäivä on kuitenkin aurinkoinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Schumi oli yrittänyt ehdottaa että aika-ajojen ensimmäinen osio olisi jaettu kahteen ryhmään joista molemmat olisi saanut ajaa normaalin 20 minuuttia. Näin ei olisi rata tullut niin täyteen ensimmäisellä osiolla ja kaikilla olisi parempi mahdollisuus ajaa puhdas kierros. Nyt kun radalle ryntää kerralla se 24 autoa niin Monacon lyhyelle radalle ei paljon vapaata tilaa jää. Yllättäen tuota suunnitelmaa oli eniten vastustaneet tulokastallien edustajat joten se ei mennyt läpi ja aika-ajot ajetaan ihan normaalilla systeemillä. Kyllähän tämä parantaa esim. Virginin ja Lotuksen mahdollisuuksia saada edes yksi kuljettaja aika-ajon toiselle osiolle jos joku epäonninen ei onnistu saamaan yhtään puhdasta kierrosta ajetuksi joten ymmärtää tuon tallien vastustuksen.


EDIT: Tai korjataan sen verran että kyseessä ei kai ollut sittenkään Schumin ehdotus vaan tallit oli yhdessä yrittäneet sopia tuosta muutoksesta Monacon aika-ajoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös