Formula 1 – kausi 2010

  • 172 468
  • 996

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tässä vähän mietityttää, että mitä nyt osaa kommentoida. Sarja on kääntymässä Vettel-dominoinniksi kohta, jos ei suunta muutu.

Voi olla, mutta pieni kysymysmerkki on tuo Red Bullin luotettavuus. Vaikka Vettel on ollut selkeästi alkukauden nopein kuljettaja ja Red Bullin auto näyttää selvästi nopeimmalta, niin silti siellä on kaksi Ferraria MM-sarjan kärjessä ja McLarenitkin ainoastaan parin pisteen päässä Vettelistä. Toki myös Ferrarilla on omat pulmansa luotettavuuden kanssa mutta jos Vettelille tulee vielä lisää teknisiä ongelmia niin tuo nopeusetukaan ei välttämättä auta. McLarenin auto näyttäisi ainakin olevan varsin luotettava joten jos Red Bullilla on jotain ongelmia jatkossakin niin McLaren-kuskit saattaa hyvinkin napsia voittoja ja pisteitä siihen tahtiin että pystyvät laittamaan Vettelin ahtaalle.

Huomisesta kisasta voisi odottaa että ei ainakaan ihan Bahrainin tasoinen snoozefest olisi, kiitos sateen uhkan ja sen että Shanghain rata on näistä Hermann Tilken klooniradoista yksi parhaista ja tarjoaa jopa jokusen ohituspaikan. Luulisin että jos kisa ajetaan sateessa niin McLarenit voivat hyvinkin tarjota kovan vastuksen Red Bulleille, sekä Button että Hamilton kun ovat varsin hyviä sadekelillä. Eikä pidä koskaan aliarvioida "sademies"-Schumacheria vaikka vauhti ei olekaan kovin vakuuttavaa tällä kaudella vielä ollutkaan. Varsinkin jos olosuhteet vaihtelevat kilpailun aikana sateesta kuivaan tai toisin päin niin Schumacher on yleensä ollut vahva.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Buttonille taas taktisesti hieno voitto. Ei nopein jatkuvasti, mutta onnistunut taktiikka ja tasainen ajo riitti jälleen.

Hamiltonilla muutama kyseenalainen tilanne, saas nähdä tuleeko kisan jälkeen sanomista. Ainakin se varikkotilanne Vettelin kanssa tutkitaan. Lisäksi vielä Webberin kanssa pientä osumaa uusinta lähdössä ennen kuin saisi ohittaa. Mutta muutenhan se on nopea kelissä kuin kelissä, ohitteli paljon ja silleen. Aika tuttua agressiivista Halmiltonia. Onneksi kuitenkin hävisi taas tallikaverilleen.

Nicolla hyvä kisa, taas. Harmi vain että se turva-auto vei ainakin kakkossijan. Ilman turva-autoa olisi ajanut voitosta, ehkä ei kuitenkaan olisi riittänyt Buttonia vastaan sen pienen virheen jälkeen. Jälleen Schumia nopeampi aivan satanolla. Kyllä se voitto vielä tulee, auto näyttää olevan luotettava ja härdellikisoissa Brawnin taktiikat pelaa. Ehkä normaaleissa "tylsissä" kisoissa vauhti ei aivan riitä voittoon asti.

Alonsolle selkeä varaslähtö, mutta paikkasi silti hanskalla ihan hyvin. neljän stopin ja yhden drive through'n jälkeen neljäntenä maalissa, ihan hyvin kun vertaa esim. Nicon kahteen stoppiin.

Päivän pettymykset ehdottomasti Red Bull, Schumi ja Massa. Red Bullit ovat normaalisti sadekisoissa olleet vahvoja, nyt meni taktiikat metsään ja suoranopeus ei riittänyt ohituksiin. Esim. Hamiltonin kanssa olivat lähes aina yhtäaikaa varikolla ja Lewis ajeli podiumille. Schumi aika hukassa sateella. Ainoat välähdykset muutamissa ohituskamppailuissa Hamiltonia ja Massaa vastaan, joissa pelisilmää näytti vielä löytyvän. Massalla sama taktiikka kuin Alonsolla ja tulos selkeästi heikompi kuin tallikaverilla, vaikka Alonso sai penaltin.

Rellulta taas vahva esitys ja molemman kuskit pisteille. Kubica olisi ollut korkeammalla ilman toista turva-autoa. Jälleen kun tapahtuu, Rellulla tunnutaan olevan hereillä ja korjataan hedelmät.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaahas, ei ainakaan pysty sanomaan tästä Kiinan GP:stä että olisi ollut tylsä ja tapahtumaköyhä kisa. Ohituksia nähtiin varmaan enemmän kuin jossain normikisassa viiden vuoden aikana yhteensä. Hyvää taistelua oli kyllä niin kärkipäässä kuin myöskin keskikastissa. Ainoastaan tuo minusta vähän turhaan ulos otettu turva-auto oli harmittava juttu, koska alussa hyvin taktikoineet Button, Rosberg, Kubica ja Petrov kärsivät siitä valtavasti. Muutaman hassun etusiiven palasen takia tuo tuntui vähän liioittelulta mutta kaipa kisan johto katsoi että noista säleistä on vaaraa kuljettajille. Parempi tietysti että turvallisuuden suhteen ollaan vähän liiankin tarkkoja, kuin että se laiminlyötäisiin täysin.

Button ajoi erinomaisen kilpailun ja ansaitsi täysin voittonsa. Teki alussa oikean päätöksen jatkaa slickseillä ja se antoi hänelle valtavan etumatkan esim. Hamiltoniin joka päätti vaihtaa renkaat. Pystyi myös hyödyntämään Nico Rosbergin virheen ja nousemaan kärkeen juuri ennen kuin turva-auto tuli radalle. Sen jälkeen Buttonin voitto ei ollut kovin pahasti uhattuna missään vaiheessa. On mukavaa huomata että Button pystyy todistamaan että ei hän ihan kädetön kuski ole ja että se mestaruus ei ollut pelkästään Brawnin ja tallimääräysten ansiota. Aika moni varmaan odotti että Hamilton tulee tuhoamaan Buttonin McLarenilla mutta niin vaan Button johtaa tällä hetkellä MM-sarjaa ja on pistänyt hyvin kampoihin Hamiltonille.

Myös Nico Rosberg ajoi hyvän kisan, ja on harmi että tuo turva-auton radalle tulo vei häneltä aika selvän kakkostilan. Nico (tai Ross Brawn) teki alussa myös hyvän päätöksen jatkaa slickseillä ja vei hänet kisan johtoon pitkäksi aikaa. Ilmeisesti Mersun auto ei toiminut sadekelin kumeilla yhtä hyvin kuin McLaren, koska heti kun vaihdettiin saderenkaisiin niin McLarenit karkasivat. Joka tapauksessa hyvä kisa Nicolta ja se vei hänet MM-sarjan kakkospaikalle.

Hamiltonin kisaan mahtui taas kaikenlaista kyseenalaista sählinkiä, ja Hamilton saa kyllä kiittää Alguersuaria siitä että päätyi lopulta kakkoseksi. Ilman tuota turva-autoa Hamiltonilla ei olisi todennäköisesti ollut mitään asiaa palkintopallille. Mutta vaikka Hamiltonilla kävikin tuuri ja hän esitti vähän kyseenalaisia otteita taistelussa Red Bullien kanssa, niin ei käy silti kieltäminen etteikö Hamilton olisi ajanut hyvää kilpailua. Hän taisteli koko ajan ja suoritti koko joukon hienoja ohituksia. Jotenkin vaan liikaa on koko ajan Hamiltonin kohdalla näitä kyseenalaisia tapauksia, hän on vähän jopa yliaggressiivinen ja menee koko ajan vähän "harmaalla alueella". Tuo Vettelin ohitus varikkosuoraa edeltävässä mutkassa oli kyllä aika härski liike, varsinkin kun se tapahtui selvästi reunaviivojen ulkopuolella. Ja tuoaa varikkosuorankin taistelussa aiheutettiin vähän liikaa riskiä varikolla työskenteleville. Ihan paikallaan olisi joku rangaistus tuosta. Tuo Webberin pakottaminen ulos oli vähän tulkinnanvaraisempi juttu kun siinä tosiaan oli myös Vettel mukana, ilmeisesti tuosta ei ole mitään seurauksia tulossa Hamiltonille.

Alonso oli kyllä toinen joka hyötyi ihan valtavasti tuosta turva-autosta. Varaslähtö ja väärä rengaspäätös kisan alussa veivät hänet letkan hännille mutta niin vaan Reilunso päätyi lopulta neljänneksi. Vähän kyllä edelleen olisi huolissani tuosta Ferrarin moottoritilanteesta koska taas petti Sauberilta yksi Ferrarin moottori. Ilmeisesti tuossa ei siis ole mistään Ferrarin jäähdytykseen liittyvistä ongelmista kyse, vaan itse moottorissa saattaa olla jotain perustavaa laatua olevaa vikaa.

Schumin hitaus sateella oli kyllä iso yllätys minulle, tämä oli juuri sellainen kisa jossa Schumacher on yleensä loistanut kun keli vaihteli useaan otteeseen kilpailun aikana. Nyt Schumi teki kisan alussa väärän rengasvalinnan ja muutenkin oli yllättävissä vaikeuksissa heti kun alkoi sataa enemmän. Minne se vanha sademestari on oikein kadonnut? Nico jyräsi Schumin kyllä ihan täydellisesti tänä viikonloppuna, ja voisi sanoa että on jyrännyt Schumin koko alkukauden aikana ja piste-eroa on jo 40 pistettä Nicon hyväksi. Ei se paluu parin vuoden tauon jälkeen ole näköjään helppoa suurelle mestarillekaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hamiltonilla muutama kyseenalainen tilanne, saas nähdä tuleeko kisan jälkeen sanomista. Ainakin se varikkotilanne Vettelin kanssa tutkitaan.

Joko varikolle johtavan reitin valkoisen sulkuviivan yli saa ajaa tai sitten ei. Eihän tässä pitäisi olla mitään tulkinnan varaa. Myös helkkarin typerää jos tuomio annetaan jälkikäteen eikä tällaista pystytä tuomarisston kesken päättämään kisan aikana. Varikolta poistullessa ei myöskään saa sulkuviivaa ylittää. Mikähän tässä on niin vaikeaa?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Joko varikolle johtavan reitin valkoisen sulkuviivan yli saa ajaa tai sitten ei.

Rangaistuspohdinta ei ymmärtääkseni koske varikolle tuloa, vaan varikolta lähtöä. Siitä taas tuskin Hamiltonille rangaistusta tulee, vaan se tulee tallille jos on tullakseen, koska se laski Hamiltonin vettelin kylkeen.

Mieluummin kuitenkin antaisin tuosta rangaistuksen Vettelille, joka todella sikamaisesti ja vaarallisesti pakotti Hamiltonin varikon puolelle. Tilaa olisi ollut vasemmalla vaikka kuinka. Varikkosuora on ymmärtääkseni kilpailualuetta samalla tavalla kuin ratakin (siinä saa ohittaa), joten Vettel syyllistyi röyhkeään kiilaamiseen.

Urheilullisinta olisi, ettei rangaistuksia jaettaisi lainkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rangaistuspohdinta ei ymmärtääkseni koske varikolle tuloa, vaan varikolta lähtöä. Siitä taas tuskin Hamiltonille rangaistusta tulee, vaan se tulee tallille jos on tullakseen, koska se laski Hamiltonin vettelin kylkeen.

Eikös tuo Alonsonkin varikolletulo ole tutkinnan alla? Vai kuulinko minä ihan väärin? Eli silloin myös tuo Hamiltonin varikolletulo olisi pohdinnan alla koska ihan samanlaisesta liikkeestä molemmissa oli kyse.

Mikähän muuten on sääntö tuosta varikkosuoralla ajamisesta, siinähän on merkitty varikkoruutujen ja varikkosuoran välille sellainen maalattu alue, ja Hamilton ajoi nyt melkein koko varikkosuoran mitan tuon maalatun alueen päällä? Varikkosuorallahan saa ajaa rinnakkainkin mutta Hamilton ajoi koko ajan varikkosuoran ulkopuolella, jos tuota maalattua aluetta ei sitten lasketa varikkosuoraksi.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Varikkosuorallahan saa ajaa rinnakkainkin mutta Hamilton ajoi koko ajan varikkosuoran ulkopuolella, jos tuota maalattua aluetta ei sitten lasketa varikkosuoraksi.

Mielestäni tuossa kusivat sekä Vettel että Hamilton. Vettel olisi voinut antaa tilaa ja Hamilton olisi voinut jättäytyä Vettelin taakse. Urheilullista olisi olla rankaisematta kumpaakaan, mutta eiköhän neitineuvosto taas jotain keksi.

Mun mielestä kisoista menee vähän maku, jos kuskien kiivaista adrenaliinipurskauksista aina langetetaan rangaistus. Tuossakin tilanteessa loppujen lopuksi oikeus tapahtui, koska Vettel pääsi edelle.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mun mielestä kisoista menee vähän maku, jos kuskien kiivaista adrenaliinipurskauksista aina langetetaan rangaistus. Tuossakin tilanteessa loppujen lopuksi oikeus tapahtui, koska Vettel pääsi edelle.

Eiköhän kyse ole kuitenkin varikolla tyskentelevän henkilökunnan turvallisuudesta. Säännöt pitää olla, missä saa ajaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni tuossa kusivat sekä Vettel että Hamilton. Vettel olisi voinut antaa tilaa ja Hamilton olisi voinut jättäytyä Vettelin taakse. Urheilullista olisi olla rankaisematta kumpaakaan, mutta eiköhän neitineuvosto taas jotain keksi.

Vaan toisaalta, Vettelillä oli tuossa minun mielestäni etu koska hän oli jo varikkosuoralla ja hän ei minusta vaihtanut varsinaisesti linjaa. Minun mielestäni tuota varikolla kisaamista ei pidä katsoa läpi sormien koska siinä on kyse varikolla työskentelevien ihmisten turvallisuudesta. Sen verran liukasteli Hamiltonkin tuossa maalatulla alueella että oli lähellä ettei auto lähtenyt hanskasta ja sen viereisen varikkoryhmän päälle.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Vaan toisaalta, Vettelillä oli tuossa minun mielestäni etu koska hän oli jo varikkosuoralla ja hän ei minusta vaihtanut varsinaisesti linjaa.

Ei vaihtanut, mutta ei antanut tilaakaan. Nuo tilanteet kuitenkin tulevat kuskeillekin niin nopeasti, etteivät he niihin välttämättä ymmärrä reagoida järkevästi, vaikka yrittäisivätkin. Reaktio syntyy ennen tietoista prosessointia.

Tulee mitä tulee. En minä näistä nykyään jaksa enää kiistellä, koska en ketään kuljettajaa erityisesti edes kannata. Hienoja ja uskaliaita ajosuorituksia on kuitenkin mukava katsella.

Kisa oli hyvä, ja toivottavasti jatkossakin nähdään samankaltaista taistelua. Toki vaarallisista tilanteista on pyrittävä eroon, mutta muuten kannatan rohkeaa ja lievän röyhkeydenkin sallivaa linjaa. Vaikka Hamiltonin päätä ei aina järki pakota, niin viihdettä hän (yli)yrittämisellään tarjoaa ja on kiistatta erittäin nopea.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä tullut mitään tuntuvia rangaistuksia tuosta, vaan ainoastaan varoitus sekä Hamiltonille että Vettelille. Sinänsä huvittava "rangaistus" tuo koko varoitus, koska Hamiltonillahan oli jo edellisestä kisasta varoitus pohjalla. Kuinkahan monta näitä varoituksia pitää muuten tulla että niistä alkaa tulla jotain seuraamuksia?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Felipe Massa on alistettu täysin kakkoskuskiksi Ferrarilla. Vauhti ei riitä lähellekään Alonsoa ja muutenkin kaverin otteesta puuttuu se jokin tällä hetkellä, on puuttunut itseasiassa koko kauden. Vaikuttaisko sitten se viime kauden kolari kuitenkin? En yhtään ihmettelisi, sen verran ylivarovaista ja tollainen "ei riskejä" meininki on ollut koko kauden. Jotain kertoo myös Ferrarin tilanteesta se, että Massa ei vetänyt herneitä nenuun Alonsolle, vaikka tämä aika röyhkeästi oli kiilata hänet pihalle. Se entinen Massa olisi kyllä kironnut Alonson alimpaan helvettiin.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se Buttonin hidastelu turva-autoletkan ensimmäisenä autona on kyllä piirre, joka pitäisi jättää pois. Lisää kivasti ketjukolaririskiä tavallisessa liikenteessäkin, kun lyö kujeillessaan jarrut pohjaan ja syyttää toista peräänajosta.

Hamilton-Vettel -porsastelu meni 1-1. Alonso tosiaan teki Massalle ikävästi, mutta jotenkin Massalla ei tuntunut oikein olevan kaikki natsit bunkkerissa koko viikonloppuna. Todella vaisua ja näkymätöntä ajamista. Sellaista "arasti paskaan" -touhua.

Rosberg-Schumacher 100-0 ja muutenkin Nico alkaa olla tämän kauden menestystarinoita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä helkkaria noilla varoituksilla tekee jos rangaistuksia ei anneta? kokoajan hamilton saa varoituksia mutta ei sitten rangaistuksia? jos joku muu olisi niin varmaan kilpailukieltoa mutta eipä tämä FIA:n lemmikki. Käsittämätöntä että jos jonkinsortin rike huomataan siitä vain jaellaan kokoajan joku pieni varoitus että ajappas ensikerralla nätimmin kun nyt rikoit sääntöjä. Kummatkin tilanteet oli jopa melko vaarallisia sillä siinä viimekilpailussa hamilton vaihtoi linjaa kokoajan ja selkästi aiheutti vaaratilanteen. Vähän sama juttu tänään. Jos oli viellä varoitus pohjalla niin pitäisi kyllä noista tuomita jotain muuta kun varoitus. Onhan se hienoa että joku ajaa agressivisesti, mutta jos on tehty säänöt niin niitä pitää noudattaa tai antaa jotain rangaistuksia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olisi mukava kuulla nimimerkki Speedyen mietteitä Schumacherin alkukaudesta. Ja miksei muidenkin.
Jotenkin on sellainen fiilis, että kun tuon tason kuljettaja joutuu taistelemaan kisoissa sijoista ynnämuut, niin tuskinpa jatkaa Monacon GP:ä pidempään.

Monaco on klassikko ja sen jälkeen on hyvä jäädä sivuun ja nauttimaan Euroopan kauniista kesästä.

Helvetin noloakin tuollainen on, kun tallikaveri kyykyttää moninkertaista maailmanmestaria mennen tullen vieläpä sadekelikisassa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näitä nykypäivän F1-autoja viedään sellaiseen suuntaan mikä ei sovi tippaakaan Schumin ajotyylille. Sama homma oli Räikkösen kohdalla. Kumpikaan ei pidä aliohjaavasta autosta yhtään ja siihen suuntaan ollaan menty. Joten tavallaan en kyllä yhtään ihmettelekkään, että Michaelilla ei kulje. Kimi osasi sopeutua yllättävän hyvin sellaiseen autoon, jolla ei tykkää ajaa. Schumi ei näytä tähän pystyvän.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näitä nykypäivän F1-autoja viedään sellaiseen suuntaan mikä ei sovi tippaakaan Schumin ajotyylille. Sama homma oli Räikkösen kohdalla. Kumpikaan ei pidä aliohjaavasta autosta yhtään ja siihen suuntaan ollaan menty. Joten tavallaan en kyllä yhtään ihmettelekkään, että Michaelilla ei kulje. Kimi osasi sopeutua yllättävän hyvin sellaiseen autoon, jolla ei tykkää ajaa. Schumi ei näytä tähän pystyvän.

Muistaakseni Schumi myös tykkäsi ajella enemmän näillä kevyemmillä autoilla jolloin pystyi viemään myös autonsa enemmän äärirajoille. Nyt pitää ajaa kisabensoilla ja auto ei ole kisojen alussa kovin helppo ohjattava. Varsinkin sadekisoissa jos ei ole luottoa autoon niin helposti tulee takiin kuten Schumilla tänään.

Noh ei siinä mitään rattimiehiä kyllä Schumi edelleen mutta uudet säänöt ei kyllä sovi miehelle oikein kunnolla. Lisäksi jossain mainittu hänen oma painonsa joka on hieman muita huippukuskeja enemmän haittaa vähän auton painon jakamisen suhteen. Lisäksi Schumi taisi ainakin virallisesti ilmoittaa mukaan tulemisen niin myöhään että auto ei ole tehty juuri häntä varten ja hänellä ei ole enää ykköskuskin asemaa joten autoa ei tehdä pelkästään hänelle
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tuskinpa Schumi jaksaa enää montaa kisaa jos meno ei kummene. Nico vaikuttaa aivan liian vahvalta tallikaverilta, Mersun pomojen kommentit ja selitykset huonolle vauhdille menettävät pohjaa kun tallikaveri vie koko ajan. Eiköhän Schumia ala kohta niskat vaivaamaan ja ajaminen pitää lopettaa hyvällä syyllä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Olisi mukava kuulla nimimerkki Speedyen mietteitä Schumacherin alkukaudesta. Ja miksei muidenkin.

Yllättävän vaisua on ollut, alkaakohan ikä painaa. Kyseessä on kuitenkin taidoiltaan ehdottoman ylivertainen kuski, tai ainakin niin olen jostain joskus lukenut. Tai ehkä sillä vaan on ollut tosi huonoa tuuria.

Seurasin kisaa vain puolella silmällä, joten saatan ihmetellä sellaista tilannetta, jota oikeasti ei tapahtunut. Mutta, eikö turva-auto ollut silloin radalla, kun Alonso ohitti Massan varikolle tullessa? Jos oli, niin eikö ohituskielto koske tuota varikolleajoväylää? Väylän sulkuviivoilla ei ole mitään merkitystä, käytännössä kaikki oikoivat niiden yli varikolle tullessaan ihan riippumatta siitä, oliko toinen auto vieressä vai ei. Ulostullessa niillä sitten on paljonkin merkitystä, ja kielto ajaa viivan yli on ehdoton.

Mielenkiintoinen kilpailu, hyvä niin. McLaren alkaa olla taas jaloillaan muutaman vuoden perseilyn jälkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Clip the Apex -sivustolla oli laskeskeltu että Kiinan GP:ssä nähtiin peräti 70 ohitusta! Jo pelkästään Lewis Hamilton suoritti kisan aikan 11 ohitusta. Samaisen sivuston mukaan tämä Kiinan kisa olisi "ohitusrikkain" kisa sitten kauden 1990. Ja kuka vielä väittää ettei nykyformuloilla pääse ohi...
 

trap

Jäsen
Näitä nykypäivän F1-autoja viedään sellaiseen suuntaan mikä ei sovi tippaakaan Schumin ajotyylille. Sama homma oli Räikkösen kohdalla. Kumpikaan ei pidä aliohjaavasta autosta yhtään ja siihen suuntaan ollaan menty. Joten tavallaan en kyllä yhtään ihmettelekkään, että Michaelilla ei kulje. Kimi osasi sopeutua yllättävän hyvin sellaiseen autoon, jolla ei tykkää ajaa. Schumi ei näytä tähän pystyvän.

Mun mielestä kyllä aina puhuttiin, että Schumi tykkäsi enemmän aliohjaavasta ja vähän puskevasta autosta kuin yliohjaavasta. Sellaiseksi Ferraritkin pitkään tehtiin ja Massa opetteli ajamaan samankaltaisesti.

edit: Ja tuostahan tosiaan Kiminkin ongelmat 2007 alkukaudesta johtuivat. Loppukaudesta auto sopi käteen ilmeisesti aika hyvin ja oli Räikkösen mielestä paras Ferrari mitä pääsi ajamaan. 2008-kausihan alkoi hyvin, mutta uusittu jousitus (?) ja muut muutokset eivät sopineet Räikköselle lainkaan. Esim. Hockenheim oli aivan järkyttävä kisa, aika-ajoissa viides tai kuudes ja kisassa samojen sijojen tuntumassa. Loppukaudesta kun Kimin kohdalla palattiin vanhoihin osiin otti Massa lukua mm. Spassa, Fujissa ja Shanghaissa.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Clip the Apex -sivustolla oli laskeskeltu että Kiinan GP:ssä nähtiin peräti 70 ohitusta! Jo pelkästään Lewis Hamilton suoritti kisan aikan 11 ohitusta. Samaisen sivuston mukaan tämä Kiinan kisa olisi "ohitusrikkain" kisa sitten kauden 1990. Ja kuka vielä väittää ettei nykyformuloilla pääse ohi...

Kiina taitaa olla muutenkin yksi parhaita kisoja josssa ohituksia tapahtuu. Vaikka kisa olisi ajettu kuivalla niin tuolla radalla pääsee ohi. Toisaalta ei tottakai lähellekkään noin paljon kuin nyt sateella, mutta jokatapauksessa ollut jo useampana vuonna kiina yksi parhaita ratoja ja omia suosikkeja ellei lempparirata.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Vähän ohi kilpailusta, mutta toi MTV3:n uusintakooste oli kyllä aikamoisen suolesta. Tapahtumat hyppivät kuin epävireinen DVD ja kuvakulman vaihtuessa ei voinut ollut varma oliko vain uusi kuvakulma, vai hypättiinkö taas joku kuusi kierrosta eteenpäin. Muutenkin aika omituisia leikkauksia esim. kun JJ (onko se kommentaattori hän?) sanoi että "Turva-auto radalle!", niin seuraavaksi leikataankin johonkin randomkohtaan turva-auton jälkeen.
Ei luulisi olevan noin vaikeaa sen tekeminen, vaikka Kyllönen ei enää erikseen selostakaan koosteeseen.
 

Sambody

Jäsen
Näitä nykypäivän F1-autoja viedään sellaiseen suuntaan mikä ei sovi tippaakaan Schumin ajotyylille. Sama homma oli Räikkösen kohdalla. Kumpikaan ei pidä aliohjaavasta autosta yhtään ja siihen suuntaan ollaan menty. Joten tavallaan en kyllä yhtään ihmettelekkään, että Michaelilla ei kulje. Kimi osasi sopeutua yllättävän hyvin sellaiseen autoon, jolla ei tykkää ajaa. Schumi ei näytä tähän pystyvän.

Oh wait a second here. Mikä minulta on mennyt ohi nytten? Eikö tämä koko sääntöhärdelli viime kaudelle tehnyt autoista nimenomaan enemmän yliohjaavia? Lyötiin surffilauta etusiiveksi ja takasiiven koko muuttui xs:ksi. Lisäksi vielä napattiin se luistonestokin pois jossain vaiheessa. Ei perhanan perhana, jotain on kyllä mennyt minulta fysiikan tunnilla ohi ja pahasti jos aerodynaamista pitoa lisäämällä etupäähän ja sen pois ottaminen takapäästä tekevät autosta aliohjaavan. Nyt enää herää kysymys johtuuko tämä kenties opetuksen tasosta vai kenties allekirjoittaneen yksinkertaisesta päänupista. Eikö Kimistä leivottu vaihteeksi viime kauden alla suurinta mestarisuosikkia nuitten sääntöuudistusten sopivuudella tuon kaltaiselle rattimiehelle kuin Kimi on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös