Alonsolla oli kytkin rikki, joka johti sitten johti tuohon kaasun pumppaamiseen kun piti oldschool-meiningillä survoa pienempää sisään. Luulisi kyllä, että suorakytkentälaatikossa menisi vähän helpommin pykälät sisään... Noh, tiedä sitten mitä kaikkea sieltä oli rikki. Mutta eiköhän AS jaksa tästäkin kehitellä vuosisadan sankarikronikat. Mutta tuo luotettavuus on huolestuttavaa punaisten kannalta. Loppukaudesta kun on moottorille kovia kisoja (Spa, Monza, ehkä Interlagosin ja Suzukan voisi laittaa samaan kastiin) ja jos siihen mennessä on koneet käytetty loppuun niin huonolta näyttää. Joko säästöliekillä jämäpisteille tai sitten uusi kone ja penaltti.
Hamilton kyllä osoitti, että osaa ohittaa, mutta kertoo myöskin mäkin ja mersun suorituskyvystä suorilla. Sitten vasta kun edessä oli toinen mersukoneinen auto (Sutil) niin ohittelu loppui ja radioon itkua kuinka nopea Sutil on suorilla. Hyvä oli verrata esim. Ferrariin ja Massaan, joka jäi jumiin niiden taakse, joista Hamilton meni suht kivuttomasti ohi. Toisaalta Hamiltonin "raivoaminen ohituksissa" tai Massan "fiksu auton säästely muiden takana" ei muuttanut lopputulosta oikeastaan yhtään kun lopulta ajoivat lähes peräkkäin maaliin. Tästä varmaan vedellään johtopäätöksiä seuraviin kisoihin, että ei kannata ohittaa ja ottaa riskejä. Lähdön jälkeen tappavan tasaisesti vaan omaa ajoa, kyttäillään muita ja sitten isketään nopeita kierroksia kun paikka avautuu, kuten Massa ja Alonso tekivät. Katsojat kiittää...
Vettelin voitolla mm-pisteissä ollaan aika hyvin nipussa. Ei vielä oikein hahmota näitä uusia pisteitä. Ennen kisaa kun näyttivät pistetilannetta niin näytti aika isolta tuo Vettelin takamatka. Kuitenkin voitolla iski aivan kärjen tuntumaan. Nyt joku 15 pisteen ero ei ole mitään, ennen se tarkoitti sellaista 3 kisan kirimistä jos vastustajalla ei ole pahoja ongelmia.
Voimasuhteissa mielestäni Red Bull on ykkönen. Sitten McLaren ja Ferrari aika lailla tasoissa. Ehkä antaisin pienen edgen Ferrarille lähinnä kisavauhdin takia. Hamilton saa mäkin näyttämään nopealle aika-ajoissa ja kisoissa ohituksilla, mutta ehkä se kisavauhdin tasaisuus puuttuu mikä esim. Ferrarilla ja Red Bullilla tuntuisi olevan. Toisaalta voi olla kuljettajastakin kiinni, esim. Button on ajellut aika tylsän tasaisesti. Mersu siinä sitten neljäntenä mutta harmittavasti kuitenkin eroa on kolmeen kärkitalliin. Jos niillä ei ole ongelmia niin Nicon palkintosijat ei tahdo ajamalla irrota. Ferrarilla oli kyllä tänäänkin vauhtia, mutta se jäi vähän piiloon kun koko ajan ajoivat hitaamman takana. Toisaalta taas Red Bull sai kontrolloida miten tahtoi, joten sielläkin on varmaan reservissä nopeutta. Kubica ja Rellu näyttää ihan hyvältä odotuksiin nähden, positiivinen yllätys kaikkien niiden huhujen jälkeen mitä talvella oli tallin lopettamisesta ja muusta.