Formula 1 – kausi 2010

  • 171 822
  • 996

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos tulee märkä kisa, ei lähtöruuduilla ole kovin ratkaisevaa merkitystä, kun siinä voi tulla turva-autoa ja punaista ja keltaista lippua tämän tästä. Kovastihan paikallinen järjestäjä olisi halunnut aloittaa aiemmin, ettei sadetta tulisi, mutta Bernie taitaa jopa toivoa sadetta. Varmaan joku valopää (itseni lisäksi) keksii sen valttiässän, että radathan voisi kastella ennen kisaa, niin tulisi enempi actionia!

Jos tulee kuiva kisa, niin on aika vaikea uskoa, että voittaja tulee Red Bullin ja Mercedeksen ulkopuolelta. Rosbergilla tosiaan mahdollisuus uran ensimmäiseen voittoon. Eikä niitä voittoja Webberilläkään montaa ole.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieno kisa luvassa oli keli kumpi tahansa sen verran pakka sekaisin että edes alkukieroksilla luulisi olevan ohituksia tiedossa, toivottavasti. Märkää jos on ja vettä tulee läpi kisan niin myös häntäpäästä voidaan nousta voittoon asti jos tulee pari turva-auto episodia jne..

Hassua nämä puheet että schumi ehkä lopettaa jos menestystä ei tule jatkossakaan. Eihän Schumi ekassa kisassa jäänyt paljon mitään Rosbergille ja toisessa kisassa kisa meni heti pilalle kun piti mennä varikolle siipi vaihtamaan ja ajoi läpi kisan hitaampien takana. Itseasiassa olisi ollut siis jossain samoilla sijoilla rosbergin kanssa ilman tuota. Noh nyt jäi aika-ajoissa rosbergille aika reilusti mutta ei minusta tuo Shumin aloitus ole huono ollut. Kuitenkin säänöt ja auto muuttunut aika radikaalisesti ja viimekaudella badoer näytti että ei ole helppoa tulla formulan rattiin jos ei ole vähään aikaan ajannut
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Hieno kisa luvassa oli keli kumpi tahansa sen verran pakka sekaisin että edes alkukieroksilla luulisi olevan ohituksia tiedossa, toivottavasti. Märkää jos on ja vettä tulee läpi kisan niin myös häntäpäästä voidaan nousta voittoon asti jos tulee pari turva-auto episodia jne..
Osuvammatkin säätiedot varmasti löytyy, Ferrarilta vaikka, mutta f1.com näytti ukkospilveä. Innolla odottelen miten Alonso, Massa ja Hamilton, Buttonkin vähän edempää, alkaa tietään raivata ylöspäin. Hamilton tutulla tyylillään arvatenkin, jarruttaa myöhään ja luottaa siihen että toinen väistää. Rata on sentään siitä mainio että turva-alueet on hiekkaa eikä asvalttia, poikittain ei auta auton mennä, silloin jäädään hiekkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noh nyt jäi aika-ajoissa rosbergille aika reilusti mutta ei minusta tuo Shumin aloitus ole huono ollut.

Ei ole ollut lainkaan huono aloitus, on ollut ajoissa yllättävänkin lähellä Rosbergia. Joten sen suhteen Schumilla ei olisi mitään hävettävää. Mutta mitä sitten ajattelee kuljettaja itse, kun on tottunut voittamaan ja olemaan aina selkeä ykköskuski tallissa? Schumacher vaikuttaa sellaiselta kaverilta joka vaatii itseltään ihan helvetisti, ja jos hän kokee että ei pysty täyttämään omaa vaatimustasoaan niin mikä on sitten sen vaikutus jatkopäätöksiin? En minä usko että Schumacher kesken kauden tulee lopettamaan mutta ei nuo huhut ihan välttämättä täysin tuulesta temmattujakaan ole.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En minä usko että Schumacher kesken kauden tulee lopettamaan mutta ei nuo huhut ihan välttämättä täysin tuulesta temmattujakaan ole.

Ihmettelin tuota Schumacherin astumista kehiin mutta sitten vaimo heitti villin jutun ilmoille. Jos äijä tulikin ainoastaan kehittämään Mersun autoa koska tuon asian osaa varmasti helvetin hyvin. Vieläpä kun Brawn häärää kaverina niin...

Ei ole järkevää Kerppenin miehen tulla häviämään Formuloihin upean uran jälkeen eli jotain tuossa pitää olla. Ihmetellä täytyy.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Maikkarilta muuten "hienoa" työtä vaihteeksi. Jälkilähetys alkamassa, ruudussa teksti "Seuraavaksi F1 Malesia osakilpailu" ja alavasemmalla rullailee "juuri nyt maikkarin netissä", jossa paljastettiin mm. Rosbergin sijoitus ja kuinka Kovalaiselle tulee kisassa käymään. Jäipä sitten katsomatta. Saman sisältöinen marina meni myös maikkarille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Repesin jostain syystä tuolla hamiltonin kommentille tuosta tämänpäivän estelyistään.

- En kaarrellut hänen takiaan, vaan kaartelin rikkoakseni imun, Hamilton selitti tekoaan.

Eikö tuo juuri tarkoita sitä että Petrovin takia vaihteli linjaa kokoajan että ei pääsisi ohi?

Outoa että sai vaihtaa linjaa mielin määrin ja siitä annetaan vain varoitus? sitten jostain epämääräisistä ohituksista joka on peruskamppailuista annetaan sitten isoja rangaistuksia ja läpiajorangaistuksia.. Jos kerta saa linjaa vaihtaa vain kerran niin sitten saa, muuten vähintään läpiajorangaistus tai musta lippu ja ulos radalta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alonsolla oli kytkin rikki, joka johti sitten johti tuohon kaasun pumppaamiseen kun piti oldschool-meiningillä survoa pienempää sisään. Luulisi kyllä, että suorakytkentälaatikossa menisi vähän helpommin pykälät sisään... Noh, tiedä sitten mitä kaikkea sieltä oli rikki. Mutta eiköhän AS jaksa tästäkin kehitellä vuosisadan sankarikronikat. Mutta tuo luotettavuus on huolestuttavaa punaisten kannalta. Loppukaudesta kun on moottorille kovia kisoja (Spa, Monza, ehkä Interlagosin ja Suzukan voisi laittaa samaan kastiin) ja jos siihen mennessä on koneet käytetty loppuun niin huonolta näyttää. Joko säästöliekillä jämäpisteille tai sitten uusi kone ja penaltti.

Hamilton kyllä osoitti, että osaa ohittaa, mutta kertoo myöskin mäkin ja mersun suorituskyvystä suorilla. Sitten vasta kun edessä oli toinen mersukoneinen auto (Sutil) niin ohittelu loppui ja radioon itkua kuinka nopea Sutil on suorilla. Hyvä oli verrata esim. Ferrariin ja Massaan, joka jäi jumiin niiden taakse, joista Hamilton meni suht kivuttomasti ohi. Toisaalta Hamiltonin "raivoaminen ohituksissa" tai Massan "fiksu auton säästely muiden takana" ei muuttanut lopputulosta oikeastaan yhtään kun lopulta ajoivat lähes peräkkäin maaliin. Tästä varmaan vedellään johtopäätöksiä seuraviin kisoihin, että ei kannata ohittaa ja ottaa riskejä. Lähdön jälkeen tappavan tasaisesti vaan omaa ajoa, kyttäillään muita ja sitten isketään nopeita kierroksia kun paikka avautuu, kuten Massa ja Alonso tekivät. Katsojat kiittää...

Vettelin voitolla mm-pisteissä ollaan aika hyvin nipussa. Ei vielä oikein hahmota näitä uusia pisteitä. Ennen kisaa kun näyttivät pistetilannetta niin näytti aika isolta tuo Vettelin takamatka. Kuitenkin voitolla iski aivan kärjen tuntumaan. Nyt joku 15 pisteen ero ei ole mitään, ennen se tarkoitti sellaista 3 kisan kirimistä jos vastustajalla ei ole pahoja ongelmia.

Voimasuhteissa mielestäni Red Bull on ykkönen. Sitten McLaren ja Ferrari aika lailla tasoissa. Ehkä antaisin pienen edgen Ferrarille lähinnä kisavauhdin takia. Hamilton saa mäkin näyttämään nopealle aika-ajoissa ja kisoissa ohituksilla, mutta ehkä se kisavauhdin tasaisuus puuttuu mikä esim. Ferrarilla ja Red Bullilla tuntuisi olevan. Toisaalta voi olla kuljettajastakin kiinni, esim. Button on ajellut aika tylsän tasaisesti. Mersu siinä sitten neljäntenä mutta harmittavasti kuitenkin eroa on kolmeen kärkitalliin. Jos niillä ei ole ongelmia niin Nicon palkintosijat ei tahdo ajamalla irrota. Ferrarilla oli kyllä tänäänkin vauhtia, mutta se jäi vähän piiloon kun koko ajan ajoivat hitaamman takana. Toisaalta taas Red Bull sai kontrolloida miten tahtoi, joten sielläkin on varmaan reservissä nopeutta. Kubica ja Rellu näyttää ihan hyvältä odotuksiin nähden, positiivinen yllätys kaikkien niiden huhujen jälkeen mitä talvella oli tallin lopettamisesta ja muusta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ihmettelin tuota Schumacherin astumista kehiin mutta sitten vaimo heitti villin jutun ilmoille. Jos äijä tulikin ainoastaan kehittämään Mersun autoa koska tuon asian osaa varmasti helvetin hyvin. Vieläpä kun Brawn häärää kaverina niin...

Ei ole järkevää Kerppenin miehen tulla häviämään Formuloihin upean uran jälkeen eli jotain tuossa pitää olla. Ihmetellä täytyy.

Niinnnoh.. Voi olla että jotkut mieltävät tämän Schumin puolusteluksi, mutta kyllähän miehellä on ollut melkoisen paskaa säkää viime kisoissa. Voi olla, että Schumi olisi ollut tänään ihan hyvillä sijoilla ilman tuota mutterin pettämistä. Ja olen melkoisen varma, että Michael nähdään tällä kaudella vielä sillä korkeimmalla korokkeella. Mielestäni on vain hyvä nähdä se, että F1 ei ole mahdollista tulla takaisin samantien voittamaan. Ja eihän Mercedeskään ole vielä voittaja-auto. Vaikka Schumi onkin melkoinen velho niin ei hänkään ihmetekoihin pysty, varsinkin kun testaus on melkoisen rajoitettua. Mutta siihen en usko, että mies olisi tullut takaisin vaan kehittämään Mersun autoa. Miehellä on helvetin kova polte ajamiseen, hän rakastaa sitä, ja siksi hän palasi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mutta siihen en usko, että mies olisi tullut takaisin vaan kehittämään Mersun autoa. Miehellä on helvetin kova polte ajamiseen, hän rakastaa sitä, ja siksi hän palasi.

Tätä itsekin toivon mutta puheet miehen lopettamisesta kesken kauden saavat ajatukset pyörimään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoinen on kyllä tuo Ferrarin moottoritilanne. Tallillahan oli kahdessa ensimmäisessä kilpailussa ongelmia moottorin ylikuumenemisen takia ja sen arveltiin johtuvan siitä että moottori ei saa tarpeeksi jäähdytystä. Malesiaan Ferrari lisäsi siis autoonsa "kidukset" joiden kautta moottorille saataisiin lisää jäähdytysilmaa, mutta silti Alonson moottori ylikuumeni jälleen. Ja sen lisäksi myös samaa moottoria käyttävän Sauberin molemmat autot joutuivat keskeyttämään moottoririkon takia. Alonsolla on nyt tullut vikaa kolmeen moottoriin ja Massallakin muistaakseni on ainakin pari myllyä vaihdettu jo, eli jos Ferrari ei saa tuota ongelmaa korjattua niin loppukaudesta saattaa olla aika vaikea tilanne tällä kisa/moottori -tahdilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
eli jos Ferrari ei saa tuota ongelmaa korjattua niin loppukaudesta saattaa olla aika vaikea tilanne tällä kisa/moottori -tahdilla.

Mites se menikään sitten jos/kun joutuvat turvautumaan lisämoottoreihin?

En muista sääntöpykäliä. Onko se 10 ruutua lähtöruudukossa alaspäin vai jotain vastaavaa.


_
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Mites se menikään sitten jos/kun joutuvat turvautumaan lisämoottoreihin?

En muista sääntöpykäliä. Onko se 10 ruutua lähtöruudukossa alaspäin vai jotain vastaavaa.
_

Tää oli näemmä vastaamatta, joten ohessa tiivistetty FIA:n sääntö:

There are also restrictions on engine and gearbox use. Each driver may use no more than eight engines during a championship season. Should a driver use more than eight engines, he will drop 10 places on the starting grid of the event at which an additional unit is to be used.

Tarkemmin säännöt löytää http://www.formula1.com/inside_f1/
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja jälleen Alonsolla poksahti ilmeisesti yksi Ferrarin pata Kiinan harjoituksissa. Liekit persiessä oli jäänyt Alonso radan varteen. Alkaa näyttää Ferrarin kannalta uhkaavalta tuo tilanne mikäli tämä oli uusi moottori, tai alkaa tuo oikeastaan näyttää uhkaavalta joka tapauksessa koska noita moottoreita on mennyt aika paljon alkukaudesta.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Ihmettelin tuota Schumacherin astumista kehiin mutta sitten vaimo heitti villin jutun ilmoille. Jos äijä tulikin ainoastaan kehittämään Mersun autoa koska tuon asian osaa varmasti helvetin hyvin. Vieläpä kun Brawn häärää kaverina niin...

Ei ole järkevää Kerppenin miehen tulla häviämään Formuloihin upean uran jälkeen eli jotain tuossa pitää olla. Ihmetellä täytyy.

Vaimo heittää jotain Formula ykkösistä ja Vanha Len hyppää heti kyytiin. Ihmetellä täytyy.

Suht hyvin on Schumi ajanut. Eiköhän tuosta vielä vauhti kiihdy ja tosiaan auton kehittäjänä taitaa olla aika hyvä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ilmeisesti tuo Alonson rikkoma moottori oli se, joka vaihdettiin autosta pois Bahrainissa. Näinollen se ei vähennä jäljellä olevien moottorien määrää, koska on ollut käytössä jo aiemmin. Joka tapauksessa, jos konerikkoja tulee tätä tahtia vielä jonkin aikaa, on sallittu määrä moottoreita käytetty jo kauden puolivälissä. Ei sillä, ettäkö se henkilökohtaisesti haittaisi...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vaimo heittää jotain Formula ykkösistä ja Vanha Len hyppää heti kyytiin. Ihmetellä täytyy.

15 vuotta avioliittoa voi saada aikaiseksi varteenotettavan kaverisuhteen, jopa naisen kanssa. Ja kyllähän meikäläinen on selkeesti vässyköitymässä. Ei voi kieltää.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Buemilla oli Kiinan 1. vapaissa harjoituksissa pientä tilannetta.

Jo viime kaudella kiinnitin huomiota siihen, että monesta autosta lähti kolarin seurauksena renkaita irti. Mihin ne vaijerit on kadonneet, kun toissa kaudellahan renkaat pysyivät siististi autossa kiinni?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuskille varmaan aika wtf-tilanne tuollainen, kuten Buemille kävi. Polkaiset jarrua ja eturenkaat lentävät irti. Toro Rosso testasi aamulla uusia eturipustuksia ja vielä jäi kehitettävää.

Ilmeisesti tuo Alonson kone oli tosiaan jo "käytetty", ainakin miehen omien kommenttien mukaan. Silti, itse olisin kyllä jo huolestunut. Mitähän uudessa autossa on erilaista kun viime kaudella koneet eivät paukkuneet tähän tahtiin ja käytännössä tämän vuoden kone on täysin sama. Uuden auton jäähdytystä uhrattu aerodynamiikan kustannuksella?
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Eikö Alonso ollutkaan niin supermies kuin piti olla? Mieshän tuhoaa koneita nopeampaan tahtiin kuin paskaksi haukuttu Räikkönen, HAH.

On kyllä aika käsittämätöntä kuinka Buemin auton keula räjähti niin palasiksi. Luojan kiitos Buemi kerkesi jarruttaa vauhtia eikä ihan 300:n vauhdissa renkaat lähteny. Olisi saattanut tulla rumaakin jälkeä siinä tapauksessa. Luultavasti Toro Rosson autot käydään tarkasti läpi ennen kuin huomenna niitä päästetään kunnolla radalle.
Saattaa sitä kisassa eräällä brassilla vähän jänskättää jos joutuu jossain välissä ajamaan Buemin takana. Ei tiedä mitä osia sieltä lentelee päälle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Red Bullille sitten jälleen eturivin lähtöpaikat. Vaikka harjoituksissa näyttääkin aina että McLaren, Ferrari ja Mersu pystyisivät haastamaan Red Bullit niin aika-ajossa joka kerta tulee näköjään palautus maan pinnalle. Selvästi nopeimmalta vaikuttaa Red Bullin kalusto tällä hetkellä ja jos saavat nuo alkukauden pienet luotettavuusongelmat kuntoon niin Vettel saattaa karata aika äkkiä muilta.

McLarenilla vaihteeksi taas Button oli hitusen Hamiltonia nopeampi mutta McLarenien vauhti oli kyllä pieni pettymys aika-ajoissa, kun jopa Rosberg ja Alonso ehtivät molempien edelle. Rosberg pystyi muuten jälleen kepittämään Schumacherin ja jopa aika selvällä erolla. Mielenkiintoista on että kaikki sanoivat että Schumi on vaikeuksissa ensimmäisissä kisoissa mutta kirii sitten Nicon ohi kauden edetessä, mutta tähän mennessä tuo on tainnut mennä juuri toisin päin. Eli Schumi oli ensimmäisissä kisoissa aika lähellä Nicon vauhtia mutta kisa kisalta tuo ero on tainnut vähän kasvaa vaan.

Kovalainen oli tällä kertaa Trullia hitaampi ja myös Virginin Glock ehti edelle, mutta erot tämän kolmikon kesken on kyllä koko ajan todella pienet. Näyttäisi että Virginin auto on hitusen nopeampi kuin Lotuksen, mutta Lotuksella on parempi ja tasaisempi kuljettajakaksikko joten yleensä Di Grassi toisella Virginillä on Lotus-kaksikon takana. Hispania jatkaa edelleen omilla sekuntiluvuillaan, vaikka onkin tavoittanut selkeästi muita nopeudessa ensimmäisiin kisoihin verrattuna.


EDIT: Sääennusteet lupaavat muuten Shanghaihin sadetta lähes koko huomispäiväksi, joten saattaa olla että kisa ajetaan märällä radalla. Kisan mielenkiinnon kannaltahan tämä saattaisi olla taas ihan hyvä juttu.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä tässä vähän mietityttää, että mitä nyt osaa kommentoida. Sarja on kääntymässä Vettel-dominoinniksi kohta, jos ei suunta muutu. Webber ei tule taistelua tarjoamaan, hän kuin kakkoskuskiksi valettu. Hyvän kakkoskuskin tietää siitä, että hän väläyttää kerran kymmenessä kisassa ja muuten sijoittuu ykköskuskin ja muiden väliin.

Ei nyt tekisi mieli tylsyysmantraa ruveta hokemaan, mutta kyllähän tähän kaipaisi... jotain.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Red Bullille sitten jälleen eturivin lähtöpaikat. Vaikka harjoituksissa näyttääkin aina että McLaren, Ferrari ja Mersu pystyisivät haastamaan Red Bullit niin aika-ajossa joka kerta tulee näköjään palautus maan pinnalle.

Tämä oli pieni yllätys, kun katseli Q1 ja Q2:sta. Todennäköisesti Red Bullilla vähän piiloteltiin vauhtia, niin ylivoimaisia he lopulta olivat. Näytti jo, että tulee huipputiukka taistelu tuhannesosista mutta plääh... Vettel oli suvereeni, taas.

Hamiltonille tyly lopputulos. Koko ajan kärjessä, mutta sitten kun tulee tosipaikka niin tallikaverikin meni edelle. Hoho.

Hienoa olisi jos sataa huomenna. Äksöniä riittäisi. Muutenkin aika vaihtelevat olosuhteet ollut tänä viikonloppuna. Perjantaina about kymmenen astetta, tänään n. pari kymmentä ja huomenna ilmeisesti sadetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös