Mainos

Formula 1 – kausi 2010

  • 172 880
  • 996

trap

Jäsen
Vähän harmi että jäi kisa katsomatta. Ilmeisen viihdyttävä GP ollut, ja omat suosikkikuskit nykyisestä gridistä maalissa sijoilla 1 & 2. Hieno kisa Buttonilta, lisää vaan vastaavia kisoja niin eiköhän "kaikkien aikojen turhimmasta mestarista" puhujat ala hiljenemään. Torstaina muuten katselin PAFilla kertoimia ja oli tarkoitus iskeä Buttonille voittajavetoa kuten taisin ekassakin kisassa tehdä, mutta jäi sitten laittamatta.

Vettelin "epäonni" harmittavaa. Ei saa Newey vieläkään samanaikaisesti nopeaa ja luotettavaa autoa luotua...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettelin "epäonni" harmittavaa. Ei saa Newey vieläkään samanaikaisesti nopeaa ja luotettavaa autoa luotua...

On vaan tainneet nämä viat olla Neweystä riippumattomia tällä kertaa. Eka kisassa vika taisi olla Rellun moottorissa, joka tiedettiin jo ennakkoon Red Bullin heikoimmaksi lenkiksi, ja nyt vika oli käsittääkseni etujarrussa joka petti. Syyttävä sormi tuossakin osoittaa siis jonnekin muualle kuin auton suunnittelijaan.

Mutta totta on se että Neweyllä on ollut välillä vaikeuksia tehdä luotettavaa ja nopeaa autoa, vaan monesti hän keksii sellaisia erikoisia ratkaisuja autoon jotka saattavat vaikuttaa luotettavuuteen negatiivisesti. Aika näyttää onko tällä kertaa siitä kysymys vai onko Vettelillä yksinkertaisesti ollut vaan todella huonoa tuuria.
 

Sambody

Jäsen
On vaan tainneet nämä viat olla Neweystä riippumattomia tällä kertaa. Eka kisassa vika taisi olla Rellun moottorissa, joka tiedettiin jo ennakkoon Red Bullin heikoimmaksi lenkiksi, ja nyt vika oli käsittääkseni etujarrussa joka petti. Syyttävä sormi tuossakin osoittaa siis jonnekin muualle kuin auton suunnittelijaan.

Mutta totta on se että Neweyllä on ollut välillä vaikeuksia tehdä luotettavaa ja nopeaa autoa, vaan monesti hän keksii sellaisia erikoisia ratkaisuja autoon jotka saattavat vaikuttaa luotettavuuteen negatiivisesti. Aika näyttää onko tällä kertaa siitä kysymys vai onko Vettelillä yksinkertaisesti ollut vaan todella huonoa tuuria.

Pahasti tulee taas mieleen Räikkösen aika McLarenilla, kun katsoo Vetteliä ja Red Bullia tällä hetkellä. Ehkä sarjan nopein kuski nopeimmassa autossa, mutta kun ei pelit kestä koko kisaa niin ei voi mitään. Täytyy vain toivoa, että kyse ei ole tällä kertaa Neweyn ratkaisuista riskeerata maksimaalista nopeutta kestävyyden kustannuksella vaan yksinkertaisesti typeristä valmistus virheistä. Toki vähän huonompi homma, kun nuo Rellun koneet ei kestäneet viime kaudellakaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahasti tulee taas mieleen Räikkösen aika McLarenilla, kun katsoo Vetteliä ja Red Bullia tällä hetkellä.

Samoin näen itsekin. Sillä erotuksella tosin, että kun Kimin alta petti auto, oli se lähes aina Kimin (ajotyylin) vika. Vettelillä sen sijaan käy huono tuuri.
 

Sambody

Jäsen
Samoin näen itsekin. Sillä erotuksella tosin, että kun Kimin alta petti auto, oli se lähes aina Kimin (ajotyylin) vika. Vettelillä sen sijaan käy huono tuuri.

Tämäkö on fakta tietoa? Itsekin mutuilin tälläistä silloin aikanaan, mutta en sitten tiedä, koska Ferrari kesti kuitenkin varsin hyvin Kimin alla ja nyt Red Bullin autot jää radan varteen tasaisin väliajoin jolloin epäilyt kiistämättä kohdistuvat Neweyyn. Parhaat kuskit osaavat ottaa autostaan kaiken irti, jos sitä vaaditaan ja silloin autonkin on kestettävä se leikki in my opinion.
 

Sambody

Jäsen
Tällä ilmeisimmin ironisesti viitattiin "Vittu toi Kimi on paska"-laumaan joka kertoi Kimin paskuudesta jokaisen keskeytyksen jälkeen oli syy loppujen lopuksi mikä tahansa. Ja tuo lauma on fakta.

Eli astuin vuosisadan miinaan. Auts.

Tuli tässä päivän ratoksi perehdyttyä F1:sten tilastojen kiehtovaan maailmaan. Tässä hieman tuloksia neljän viimeisen Ferrari-kuljettajan tilastoista(Badoer ja Fisico jätetty suosiolla pois laskuista). Laskuvirheet mahdollisia, lähes todennäköisiä.

Eturivin ulkopuolelta tulleiden voittojen prosenttiosuus:

Kimi Räikkönen 44,4%
Fernando Alonso 31,8%
Michael Schumacher 26,3%
Felipe Massa 0%

Eli Massa ei ole voittanut koskaan, jos on lähtenyt kilpailuun sijalta 3 tai huonommalta!

Nopein kierros ajetuissa kilpailuissa:

Michael Schumacher 30,5%
Kimi Räikkönen 22,4%
Felipe Massa 10%
Fernando Alonso 9,9%

Schumi ja Kimi jakavat yhden kauden nopeimpien kierrosten tilaston kärkipaikan. Kummatkin ovat kellottaneet yhdellä kaudella 10 nopeinta kierrosta. Räikkönen itseasiassa kahdella kaudella pystynyt tähän

Starteista palkintopallilla:

Michael Schumacher 61,6%
Kimi Räikkönen 39,7%
Fernando Alonso 38,6%
Felipe Massa 25,9%

Starteista päättynyt keskeytykseen:

Kimi Räikkönen 26,9%
Michael Schumacher 20,7%
Fernando Alonso 19,9%
Felipe Massa 18,1%

Tämä tilasto ei varmasti yllätä ketään. Schumi on myös keskeytysten lisäksi diskattu parissa kisassa. Näitä en laskenut mukaan.

Mitä näistä voidaan päätellä? Itse en ainakaan yhtään mitään, mutta tulipahan laskettua. Onpa vielä kaiken hyvän lisäksi vielä off-topic, mutta eipä taida parempaakaan ketjua löytyä.
 
Viimeksi muokattu:

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Olipas loistava kisa. Pitäisikö F1-radoille rakentaa joku kastelusysteemi, että saataisiin kisoista jännittäviä. Kuivalla kelillä ajellaan vaan letakssa maaliin ilman ohituksia. Märällä kelillä taas tapahtuu koko ajan jotain.

Kyllä on Vettelillä epäonnea. Mies on selvästi nopein kuski radalla, mutta kun auto ei kestä maaliin asti. Voisi toi Webber painua eläkkeelle, kun tuolla vain pilaa toisten kisoja. Nyt voidaan ne Button dissaukset lopettaa. Mies ei välttämättä ole nopein kuski, mutta ehdottomasti top5. Toivottavasti Red Bull saa nyt autonsa kuntoon, että Vettel pääsee kunnon voittoputkeen ja korjaa mestaruuden.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onnistujia Australiassa:

-Button. Voitti tallikaverinsa aika-ajossa. Otti onnistuneen riskin kilpailussa ja voitti.

-Alonso. Startin vaikeuksista huolimatta saavutti Massan ja olisi ollut nopeampikin. Onnistui viivytystaistelussa Hamiltonia vastaan.

Epäonnistujia:

-Webber. Ahnehti väärässä paikassa ja kolaroi Hamiltoniin.

-Kahden pysähdyksen miehet (esim. Schumacher, Hamilton etc.). Tämä taktiikka haukkasi paskaa.

--

Vaatii kyllä loppukaudesta melkoista värikynää MTV3:lta ja Heikiltä, että joka kisasta saadaan nytkin hehkutettu "hyvä tulos", vaikka Heikki tulee pommittamaan käytännössä koko ajan samaa sijalukua, jos ei ihmeitä satu.
 

RDivis

Jäsen
Vaatii kyllä loppukaudesta melkoista värikynää MTV3:lta ja Heikiltä, että joka kisasta saadaan nytkin hehkutettu "hyvä tulos", vaikka Heikki tulee pommittamaan käytännössä koko ajan samaa sijalukua, jos ei ihmeitä satu.
Jaa, no minusta ainakin hyvä tulos pitää suhteuttaa olosuhteisiin ja kokonaiskuvaan. Johan maaliin ajaminen on tällä hetkellä hieno tulos. Näitä hydrauliikka ongelmia, kun tuntuu olevan. Noh, toivottavasti saavat sen oman järjestelmänsä autoon pian. Samaa sijaa? Ei varmasti tule paukuttamaan samaa sijaa, koska jokainen kisahan tulee olemaan erilainen. Mutta eipä nyt aleta saivartelemaan olettaen, että ennemmin tarkoitit vertauksena; Paras uusista & 2x kiekalla ohitettuna, niin saatat olla lähempänä. Kuitenkin eron ennustan pienentyvän siedettävämmäksi. Ja ensimmäsen välituomion Lotuksen tämän kauden kehittymisestä annan vasta siellä Barcelonassa. Tuskin saavat niin paljon muita siinä kiinni kuin itse olettavat, koska muillekin tulee päivityksiä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saas nähdä tuleeko tuosta Red Bullin ajokorkeudesta millaista vääntöä. Tuli oikein seurattua sitä aika-ajojen uusintalähetyksessä ja nyt kisassa, kun siitä oli paljon puhetta mediassa. Onhan se auto aika tontissa huolimatta bensakuormasta. Eli kevyt auto jo laahaa osittain rataa ja sitten kun lyödään 160+kg bensaa niin auton pitäisi olla aika mahdoton ajettava, kun autoa ei saa muuttaa aika-ajon jälkeen. Joku ovela systeemi siellä on pakko olla, jotta ajokorkeus säilyy suhteellisen samana eri bensakuormilla vaikuttamatta muuhun jousituksen toimintaan. Eiköhän aktiivijousitus tms. selkeä sääntöjen vastainen systeemi olisi jo kielletty FIA:n toimesta.

Red Bull autona on muutenkin selkeästi nopein. Muiden tiimien onneksi siinä on Rellun kone. Jollain Mersun koneella se voisi olla aivan omalla tasollaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saas nähdä tuleeko tuosta Red Bullin ajokorkeudesta millaista vääntöä.

Nythän tuosta oli MTV3:n sivuilla juttua että kyseessä olisi mekaaninen systeemi. Näin oli joku asiantuntija arvoinut, että Red Bull olisi kehittänyt sellaisen systeemin joka saa jousituksen vastuksen lisääntymään kun sille tulee lisää painoa päälle. Näin ollen kyseessä ei olisi siis varsinaisesti laiton aktiivijousitus.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Red Bull autona on muutenkin selkeästi nopein. Muiden tiimien onneksi siinä on Rellun kone. Jollain Mersun koneella se voisi olla aivan omalla tasollaan.

Jaa, että sillä koneella ei ole mitään tekemistä nopeuden kanssa??? Niin ja kone ei muuten hajonnut kummassakaan kisassa. Renaultin koneella on muuten voitettu F1 historiassa seitsemän kuljettajien mestaruutta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa, että sillä koneella ei ole mitään tekemistä nopeuden kanssa??? Niin ja kone ei muuten hajonnut kummassakaan kisassa. Renaultin koneella on muuten voitettu F1 historiassa seitsemän kuljettajien mestaruutta.

Jostain luin että Rellun tämän kauden moottorissa olisi peräti 30 hv vähemmän kuin esim. Mersussa. Kyllä se ei voi olla vaikuttamatta nopeuteen. Jotain kertoo Rellun moottoriongelmasta sekin että FIA antoi Renaultille erioikeuden tehdä muutoksia moottoriinsa vaikka moottoreiden kehitys on muuten jäädytetty. Eli kyllä minäkin uskon että Mersun moottori olisi Red Bullille huomattavasti parempi vaihtoehto kuin Renault, vaikka yllättävän nopean auton Newey on saanutkin rakennettua tuon Renaultin myllyn ympärille. Tuostahan oli viime kauden jälkeen huhua että Red Bull olisi neuvotellut Mersun kanssa mutta McLarenilla olisi ollut tuohon joku veto-oikeus jolla pystyivät torppaamaan tuon yhteistyön.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä Renault'n koneen ja Red Bullin auton yhdistelmällä nytkin riittää vauhtia, mutta suorituskyky voisi olla vielä parempi mikäli siinä olisi yleisesti parhaaksi kehuttu kone (toki auto pitäisi suunnitella uudelleen eri moottorille).

Ei siinä nykyisen koneen suorituskyvyssä vanhat V10-aikakauden mestaruudet paina. Renault sai erikoisluvalla kehittää konetta tänä vuonna jonkin verran koska he kokivat, että moottorien kehityksen jäädyttäminen on epäreilua, koska siinä annetaan liian suuri etu toisille, joilla sattui silloin pari vuotta sitten olemaan parempi kone. Nykyinen Renault'n kone on hitaampi suorilla kuin Mercedeksen tai Ferrarin, ja tämä näkyy joka kisaviikonloppu. Ehkä ero ei enää ole niin suuri kuin esim. viime kaudella kun nyt saivat tehdä pieniä päivityksiä koneeseen mutta kymmenyksistä ajettaessa pienikin tehoero on etu tuolla tasolla.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä ilmeisimmin ironisesti viitattiin "Vittu toi Kimi on paska"-laumaan joka kertoi Kimin paskuudesta jokaisen keskeytyksen jälkeen oli syy loppujen lopuksi mikä tahansa. Ja tuo lauma on fakta.

Eli astuin vuosisadan miinaan. Auts.

Pieni piikki niille parille nimimerkille, jotka joiden F1:n seuraaminen tuntui perustuvan Kimi Räikkösen epäonnistumisiin. Kun Kimi voitti, se johtui tietty ylivertaisesta autosta, jolla kymmenen vuotta sitten kuollut mummokin olisi voittanut jne. Tällä kaudella ei ole heidän kirjoituksiaan juuri näkynyt, kun Kimikin ajaa rallia. Piikki ei siis ollut suunnattu Sambodylle.

Vettelin vauhti aika-ajojen päätösosassa oli kovinta mitä on Australiassa nähty. Yksi rataennätys Schumilta pois, uusi kirjataan numeroin 1.23,916.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pieni piikki niille parille nimimerkille, jotka joiden F1:n seuraaminen tuntui perustuvan Kimi Räikkösen epäonnistumisiin.

Tämä oli tosiaan erikoinen ilmiö, joka tällä hetkellä on horroksessa, mutta saattaa saksalaishuhuihin perustuen olla tekemässä paluuta ensi kaudeksi. Toivottavasti Red Bullin bensapumput ja pakoputket kestää Kimin surkeat ajotaidot.

Bahrainin joukkokooman jälkeen Australian kilpailu palautti vähän uskoa siihen, että myös nykysillä säännöillä, autoilla ja kuskeilla kilpailu saattaa olla mielenkiintoinen. Minulle mieluisin asia oli Kubican kakkostila. Hän on kuljettaja, jolle en osaa toivoa kuin hyvää. Olisiko siinä tämän kauden musta hevonen? Huonona puolena on yhä edelleen ohittamisen tuskastuttava vaikeus. Hamilton otti reippaaseen tahtiin edellään ajaneita kiinni, vaan eipä tapahtunut mitään, kun olisi pitänyt mennä ohi. Tämä ei johtunut siitä, etteikö Hamilton osaisi ohittaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ferrarihan aloitti tämänkautisen auton suunnittelun jo varhain viime kauden aikana, joten on ilmiselvää, että tämä ylikuumenemisongelma on enimmäkseen Kimi Räikkösen syytä. Oli varmaan kännissä aina, kun olisi pitänyt testata, joten ongelmaa ei huomattu silloin.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ferrarihan aloitti tämänkautisen auton suunnittelun jo varhain viime kauden aikana, joten on ilmiselvää, että tämä ylikuumenemisongelma on enimmäkseen Kimi Räikkösen syytä. Oli varmaan kännissä aina, kun olisi pitänyt testata, joten ongelmaa ei huomattu silloin.

Tai sitten Räikkönen tehnyt jäynän ja pistänyt jäähdytyksen ihan vituiksi. Olisi pitänyt kysyä Oviedon ihmisohjukselta neuvoja, auton piirustukset sillä on varmaan ollut käytössä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On kyllä todella harmi jos Ferrarilla on tuollainen ongelma... Oikein itkettämään pistää Reilufernandon ja Sössö-Massan puolesta...
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Hamilton otti reippaaseen tahtiin edellään ajaneita kiinni, vaan eipä tapahtunut mitään, kun olisi pitänyt mennä ohi. Tämä ei johtunut siitä, etteikö Hamilton osaisi ohittaa.

Eikös se Hamilton huudellut tiimiradioon että omat renkaat on loppu, siinä vaiheessa kun saavutti ferkut? Tosin bbc:n kommentaattorit olivat sitä mieltä että se vaan tuntuu siltä koska joutui slipstreamiin (en muistanut suomenkielistä sanaa).

Harmittavasti kesäaikaan siirtymisen takia missasin kisan mielenkiintoisemman puoliskon.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Son poijaat mielenkiintoinen brömistely viikonloppu edessä. Alustavat sääennusteet sanovat, notta rankkasateita koko viikonlopuksi.

Jos se taivas repee samalla lailla kuin viime vuonna, niin voi olla lyhytkin kisa. Well see.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olihan vähän erikoinen aika-ajo, ja juurikin noiden Meikun ennustamien rankkasateiden ansiosta. Ferrareille ja McLareneille aika-ajo oli ihan katastrofi, taktiikka meni ihan puihin ja kaikki ovat jokseenkin letkan häntäpäässä. Webberillä taktiikka taisi taas onnistua ja välikelin renkailla tuli ykkösruutu melko selvällä erolla muihin. Myös Nico saa sulan hattuunsa lyötyään sadekelin spesialistina tunnetun tallikaverinsa varsin selvästi. Yllätys oli myös se että tulokas Hülkenberg onnistui lyömään toisen sadekelin spesialistin, eli Rubens Barrichellon ja ajoi itsensä peräti viidenneksi.

Lotuksen Kovalaisella ja Virginin Glockilla kävi joulu kun nuo pari mahtitallia mokasi taktisesti, ja molemmat pystyivät selviytymään Q2:een asti. 15. ja 16. sija on tuolla kalustolla erinomainen suoritus, vaikka kisassa molemmista mennäänkin varmaan ohi oikealta ja vasemmalta.

Vaan on kyllä varmaan tulossa ihan mielenkiintoinen kisa, satoipa huomenna vettä tai ei. Ferrarit ja McLarenit tulevat varmasti kovaa takaa ja ovat pakotettuja ohittelemaan paljon. Red Bullit mennevät menojaan vauhdin puolesta mutta miten lienee kestävyyden kanssa? Nicolla saattaa olla elämänsä mahdollisuus ottaa se ensimmäinen voitto nyt jos Red Bulleille tulee ongelmia ja Nico pystyy ajamaan virheettömästi ja auto kestää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös