Minäkin olen kyllä sitä mieltä että tuo varikkokäyntien lisääminen on vain keinotekoinen tapa tuoda kisoihin jännitystä. Ehkä sillä saisi tälle kaudelle vähän lisää actionia mutta pidemmällä tähtäimellä ajatellen kyllä kaikkien pitäisi nyt vaan mieluummin istua yhden pöydän ääreen ja alkaa tosissaan miettiä keinoja millä se ohittaminen radalla saataisiin helpommaksi. Jos kisoista halutaan oikeasti jännittäviä ja mielenkiintoisia niin niiden ohitusten pitäisi tapahtua ennen kaikkea radalla eikä varikolla.
Ihannetilannehan olisi sellainen missä säännöt rajaisivat mahdollisimman vähän ja luovuudelle tulisi enemmän tilaa. Tietty jotkin peruspilarit pitää olla mutta nyt autot ja kisat ovat liian samanlaisia. Ajatellaan esimerkiksi vaikka moottoreita. ~15 vuotta sitten mukana oli V8, V10 ja V12-myllyjä. Jokaisella oli omat puolensa. Fordin V8 oli vääntävä (muistetaan mm. Schumin ajo Barcelonassa pelkällä vitosvaihteella) ja bensapihi. Vastaavasti Ferrarin V12 lauloi todella hienosti ja pakeni suorilla muilta. Bensaa paloi mutta vanhalla Hockenheimilla ja Monzalla autojen suorituskyky oli hyvä. Vastaavasti V10 oli hyvä kompromissi tehon, kulutuksen ja moottorin fyysisen koon suhteen. Jo pelkästään näistä tuli pientä eroa autoihin ja voimasuhteissa oli havaittavissa pieniä eroja erityyppisillä radoilla. Nyt kun kaikki autot ovat melkein samasta muotista ja aerodynamiikka rajoittaa ohituksia niin kuinkas menet ohi kun suoranopeudet ovat lähes samat.
Nykyisellään moottorit, kisataktiikat, renkaat... ovat liian kontrolloituja joten lopputulos on aina liian samanlainen. Yritä siinä sitten tehdä erilaisia kakkuja jos kaikille annetaan sama pohja, mansikkahillo ja kermavaahto.
Tämäkin on sitten vähän kaksipiippuinen juttu. Tuntuu vähän siltä että ainoa keino saada noita ohituksia lisää olisi mennä ajassa taaksepäin ja karsia autojen tekniikka ja aerodynamiikka mahdollisimman yksinkertaisesti. Ja se ei sitten välttämättä tee hyvää luokan imagolle, ykkösten teknistä ylivertaisuutta kun on haluttu erityisesti korostaa. Mutta minä kyllä mieluummin ottaisin jännittävän ja mielenkiintoisen moottoriurheiluluokan imagon kuin teknisen ja tylsän.
Niinpä. Itsekin haluaisin nähdä tehokkaat autot, joissa mekaaninen pito olisi suurempi ja aerodynamiikkaa vähennettäisiin rajusti (muttei kokonaan). Toisaalta aerodynamiikka on yksi F1:sten kulmakivistä ja erottaa sen muista luokista pääosin downforcen tuomien etujen ansiosta. Esim. moottoreita on huono lähteä muokkaamaan tehokkaimmiksi koska vauhdit alkaisivat olemaan liian kovia. Downforcea pitäisi tuolloin rajoittaa paljon. Ehkä se kultainen keskitie tässäkin pitäisi löytää. Lisäksi pitäisi huomioida vielä taloudelliset seikat. Helpommin sanottu kuin tehty.
Kovempi moottoriteho (ilman mitään elektronisia apulaitteita) toisi ainakin mielenkiintoa. Yhtenä esimerkkinä voisi pitää vaikka ensimmäisien vuosien MotoGP-laitteita. Nelitahtikoneiden sallimisen myötä tehoa oli ihan liikaa ja pyörä käytännössä suti koko ajan kun kaasu oli auki, suorillakin. Kisat oli jänniä ja ennenkaikkea näyttäviä komeine powerslideineen. Nyt kun katsoo esim. onboardia ykkösistä, jossa näkyy kaasun käyttö niin käytännössä kaasu on pohjassa välittömästi mutkan ulostulossa. Sitten vaan pidetään lusikka pohjassa ja napeista isompaa sisään, minkä jokainen kuski osaa tuolla tasolla tehdä yhtä hyvin. Mielellään näkisi sellaista ajoa, jossa kaasua saisi säännöstellä paljon pidempään ulostuloissa, tällöin virheiden mahdollisuus kasvaisi ja kuskin ajotaidot korostuisivat, mikä taas voisi helpottaa ohituksia.