Formula 1 – kausi 2010

  • 171 840
  • 996

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Samaa mieltä -OO-:n kanssa. Mikään auton osa ei tosiaankaan liiku, ainakaan varikkouutisten mukaan. Asia voisi sitten olla eri jos siellä on esim. uunipellin tyylinen levy joka painetaan polvella kiinni tukkimaan se ilmakanava ja jousi sitten avaa sen. Liikkuuhan kuskin jalat muutenkin jatkuvasti ajonaikana, joten polven siirtäminen ei sinällään ole outoa. Muistatteko 97-kaudella (muistaakseni) kun Schumi ja Irvine ajoivat Ferrarilla suorat pää kallellaan, jotta kone sai mahdollisimman paljon ilmaa kuskin pään yläpuolella olevan imuilma-aukon kautta. Siinähän vaikutettiin aerodynamiikkaan kuskin toimesta ja eikä kukaan sitä protestoinut.

Isojen tankkien (ja osittain tuon konepeiton selkäevän) takia nuo auto näyttävät aika pitkiltä ja rumilta. Noh, naureskeltiinhan sitä viime vuotisillekin autoille.

Toivottavasti Nico napsisi edes pari voittoa tällä kaudella. Kalusto ja tiimi on nyt huippuluokkaa, joten kuskista se on enää kiinni.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeset harjoitukset saatu päätökseen ja lopussa kärkitallit vetelivät pehmeillä kumeilla aika-ajo vetoja ja jos pitää lähteä paalumiestä veikkaamaan, niin laittaisin rahat likoon Rosbergin, Alonson tai Massan puolesta. Schumilla ei ikävä kyllä aivan riitä tällä hetkellä vauhti ja näyttää olevan vähän ruosteessa niin kuin itsekkin sanoi. Red Bull taas on paininut koko viikonlopun ongelmien kanssa ja vähän näyttää siltä, että vauhti ei aivan riitä kärkeen. McLaren on ollut suurin pettymys, ei tunnu kulkevan ja Hamiltonilla oli jotain isoja ongelmia, kun vietti niin paljon aikaa varikolla.

Vähän pelottaa jo tuo huominen kilpailu. Jos Ferrarin aika-ajo vauhti on hyvää ja änkeävät eturiviin, saattaa kisassa käydä niin että painelevat horisonttiin. Ferrari on meinaan ollut todella vakuuttavia pitkillä vedoilla.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Miksi me finskit ollaan niin hemmettin optimistiä omiemme suhteen? Heikillä oli 1000 taalan paikka Mäcillä - tulos - täysi floppi! Joo joo - voidaan aina itkeä neekerinpusun suosimisesta, mutta kaikki ammattilaiset myönsivät Heikin flopanneen ... Kuka huipputalli enään Heikin palkkaisi? Tietenkin kakkoskuskiksi viemään pois pisteitä ykköskuskin pahimmilta kilpailijoilta - Heikistä ei koskaan tule voittajaa - kaikista ei vain ole siihen! Rosbergista siihen on!
Miksi me finskit ollaan niin hemmetin negatiivisia omiemme suhteen? Heikki ei ole vielä ikäloppu formuloihin, ja on mahdollista vaikkakin epätodennäköistä, että hän nostaisi tasoaan vielä. Rosbergista olen samaa mieltä, että mies on Alonson ja Hamiltonin kanssa tämän kauden vahvin mestarikanditaatti. Vituttaa vaan jo etukäteen "meidän poika" ja muut vastaavat hehkutukset, jos/kun Nico tulee pärjäämään tällä kaudella.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vettel paalulle, hienoa!

Kaikkien aikojen vähäarvoisin maailmanmestari Jenson Button sitten jäi tallikaveristaan "vain" 0,4 sekuntia jokaisessa aika-ajo-osiossa. Hamilton tulee syömään Buttonin elävältä kauden vanhetessa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli ihan mielenkiintoiset aika-ajot. Itseäni yllätti kyllä suuresti tuo Mercedeksen ja McLarenin heikko panos, eihän ne ollut lähelläkään paalutaistelua, vaikka alkuun vähän ajattelin muuta. Red Bull näköjään piilotteli vauhtiaan eilisen ja tämän aamun ja nyt sitten räjäytti pankin, Ferrari taas on ollut koko ajan vahva.

Huomisesta tulee kyllä erittäin jännä ja sanoisin, että Vettel ja Alonso käyvät voittotaistelun. Kakkosruutu on niin likainen, että uskon Massan jäävän heti startissa oviedon ohjuksen taakse.

Felipe Massa - Fernando Alonso 1-0
Lewis Hamilton - Jenson Button 1-0
Nico Rosberg - Michael Schumacher 1-0
Sebastien Vettel - Mark Webber 1-0

Ei varmaan kenellekään mitään yllätyksiä? Pakko sanoa, että olen kyllä tyytäväinen tuohon Massan panokseen. Lisää pökkyä vaan pesään ja kohta palaa hermot Alonsolla.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Radan puhtaan puolen (Vettel, Alonso, Rosberg, Schumi) & likaiselta puolelta lähtevien (Massa, Hamilton, Webber, Button) taistelusta tulee niin mielenkiintoinen kun ennen aika-ajoakin osasi odottaa. Aika-ajossa lähtösuoran likainen puoli näytti kyllä aika likaiselta. Vaikka se varmasti puhdistetaan ennen kilpailun starttia niin yleensä puhtaalta puolelta lähdetään ripeämmin. Ehkä huomenna vähän kolisisikin startissa kun niin monta autoa on ihan kärkivauhdissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi me finskit ollaan niin hemmetin negatiivisia omiemme suhteen? Heikki ei ole vielä ikäloppu formuloihin, ja on mahdollista vaikkakin epätodennäköistä, että hän nostaisi tasoaan vielä.

Tuo on ihan totta. Heikillä meni hommat ihan persiilleen Mäcillä mutta ei hän nyt ihan kelvoton kuljettaja kuitenkaan ole. Kyllä Heikki ehti jo Rellulla (ja muutamassa yksittäisessä kisassa McLarenilla) osoittaa että hän on ainakin keskitasoa parempi kuljettaja. Joskus se homma ei vaan tallin kanssa natsaa yksiin ja auto ei ole sopiva jne. Kyllähän esim. Buttonkin tuomittiin jo menetetyksi lupaukseksi mutta niin vaan onnistui lopulta olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja nousemaan mestariksi.

En minä nyt usko että Heikistä koskaan mestaria tulee, ja Lotuksella tulee ihan takuuvarmasti olemaan todella vaikeata saada uralle uutta boostia, mutta ei se mahdotontakaan ole.

Aika-ajoista pitää sanoa sen verran että tosi mahtava juttu tuo Vettelin paalu. Minä ehdin jo pelätä että Red Bullin kaudesta on tulossa floppi kun testeissä tuntui olevan paljon ongelmia eikä vauhtikaan ole ollut ihan kärkitasoa. Nyt näyttäisi kuitenkin ainakin nopeus olevan kunnossa, toivottavasti myös luotettavuus. Kyllä minä mestaruuden mieluiten soisin juuri Vettelille tai Rosbergille ennemmin kuin näille muille huipputallien kuskeille.

Se oli vähän yllättävää että Massa pystyi lyömään Reilufernandon, ja vielä noinkin isolla erolla. On kyllä mielenkiintoista nähdä mihin tallin sisäinen ilmapiiri alkaa mennä jos Massa alkaa toistuvasti lyömään Alonson.

Nico jälleen Schumia nopeampi ja näin sen pitääkin olla. Nicon pitää pystyä ainakin alkukaudesta lyömään Schumi toistuvasti, kun tämä on ehkä vielä vähän ruosteessa, muuten saattaa Nicon kohtaloksi koitua kakkoskuskin rooli mikäli Schumi alkaa löytämään jyvän. Schumille ei saa antaa henkistä yliotetta missään nimessä.

Saubereiden vauhti oli pieni pettymys ottaen huomioon kuinka kovaa ovat menneet testeissä. Ilmeisesti on ollut pientä "show-ajoa" sponsoreiden toivossa?

Häntäpään taistelussa näyttäisi että Virginin auto on hieman nopeampi kuin Lotuksen, mutta heillä on ollut taas vastapainoksi enemmän teknisiä ongelmia kuin Lotuksella ja Di Grassi ei ole tainnut koko viikonloppuna kovin montaa kierrosta päästä ajamaan. Ja tämä Hispania on jo sitten ihan oma lukunsa, Karun Chandok taisi vasta aika-ajossa ajaa ensimmäiset kierroksensa koko viikonloppuna ja eroa kärkeen vaatimattomat kymmenen sekuntia. Pelottavan hitaita ovat kyllä nämä tulokastallien autot, ja kun aika monessa niistä istuu vielä kokemattomia tulokaskuljettajia niin pitää vaan toivoa että eivät aiheuta mitään vaaratilanteita. Harjoituksissahan jo Virginin Timo Glockilta lähti rengas irti radalla ja varikolla selvisi että Glockin auton kaikki renkaat oli olleet löysällä kun tallin pulttipyssy ei ollut toiminut kunnolla.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se oli vähän yllättävää että Massa pystyi lyömään Reilufernandon, ja vielä noinkin isolla erolla. On kyllä mielenkiintoista nähdä mihin tallin sisäinen ilmapiiri alkaa mennä jos Massa alkaa toistuvasti lyömään Alonson.

Jotenkin voisi uskoa, että Ferrarilla käytetään tarvittaessa sellaisia äänenpainoja, ettei Alonson ja Massan välille synny samanlaista draamaa kuin Alonson ja Hamiltonin välille silloin. Alonson oma urakin on sen verran vaakalaudalla, että kovin paljon ei ole riitoihin varaa. Ylpeys on vain nieltävä tai sitten on lopetettava koko ajaminen.

Toki Massan ja Alonson välinen paremmuus tuskin on niin räikeä, että menisi 100-0 kummallekaan.
 

RDivis

Jäsen
MTV3 Katsomossa pätkä, jossa O.Saari haastattelee Heikkiä Lotuksesta. Heikillä on tai näyttää olevan todella vahva usko siihen, että jatkossa Lotus Racing pystyy rakentamaan mestariauton tulevaisuudessa. Puheet olivat jo sitä luokkaa, että ollaanko jo naiviuden rajalla. Mikäli minä mitään ymmärrän ja näen niin tuo ei ollut mikään PR-mielessä annettu haastis, tyyliin; "Jos Tony-setä saa kuulla tästä".

Tämä viittaisi siihen, että Heikillä on vahva aikomus pysyä Lotuksella ja hyödyntää tallin taustavoimien resursseja tulevilla kausilla.
 

Fiiu

Jäsen
Miksi me finskit ollaan niin hemmetin negatiivisia omiemme suhteen? Heikki ei ole vielä ikäloppu formuloihin, ja on mahdollista vaikkakin epätodennäköistä, että hän nostaisi tasoaan vielä. Rosbergista olen samaa mieltä, että mies on Alonson ja Hamiltonin kanssa tämän kauden vahvin mestarikanditaatti. Vituttaa vaan jo etukäteen "meidän poika" ja muut vastaavat hehkutukset, jos/kun Nico tulee pärjäämään tällä kaudella.

Niinpä, varsinkin kun muita Saksan lipun alla ajavia kuskeja ei hehkuteta "meidän poikina" vaikka aivan yhtä hyvät perusteet on. Vaikka kuinka pikkuviiksellä olisi Suomen kansalaisuus, niin kauan kun ajaa Saksan lipun alla on kyseessä Saksan ylpeys, ei meidän. Jos taasen Nico onkin oma poika niin ajaahan se "suomalaisessa" tallissa suomalaisen tallikaverina. Siniristilippu, missä olet?

P.S. Onko kaikki EU-maiden kuljettajat jo omia poikia? Yhdistynyt eurooppa on meidän kaikkien...
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Kyllähän viime kaudella jo hehkutettiin Vetteliä meidän poikana kun kaveri puhuu muutaman sanan suomea. Eiköhän sama jatku tällä kaudella jos Rosberg ei pysty kärkisijoista taistelemaan, Kovalaista nyt edes mainitsematta.

Itse toivoisin että Vettel voittaisi maailmanmestaruuden. Schumacher saisi nöyryyttää vähän nuoria poikia (Hamilton, Button, Alonso, Vettel, Rosberg yms.) vaikka sitä tuskin tulee tapahtumaan, mutta muutama GP-voitto Schumille olisi nannaa. Jännityksellä odottelen huomista kisaa.
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Itse odotan kisalta aika paljon - tilanne voi muuttua aika paljon kisan aikana noiden renkaiden vuoksi. Ja toiset autot voivat olla selkeästi parempia painavana kuin hitaana. Schumi on aina ollut hyvä säästämään renkaitaan. Miten eroaa renkaiden käyttö Ferrarin ja Mäcin kuskien välillä. Lisäksi typerä ennuste bensojen kanssa loppuu - varikkopysähdykset olivat liian selviä ja myös vastustaja osasi laskea milloin kukin pysähtyy. Kuinka pitkä onkaan tuo Bahrainin varikkosuora - eli jos renkaiden vaihto jää alle 2 sekunttiin, niin et hirveästi häviä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrari on Autosportin mukaan joutunut vaihtamaan moottorit molempiin autoihin koska kummankin auton moottorit ovat antaneet "epänormaaleja arvoja". Mitään rangaistustahan tuosta ei Ferrarille seuraa koska sääntö menee nykyisin siten että tallit saavat käyttää kauden aikana kahdeksaa moottoria per auto itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Mutta kyllähän tuo loppukaudesta saattaa kostautua jos tässä vaiheessa jo alkaa olla moottoriongelmia. Varsinkin jos kyse on jostain isommasta ongelmasta joka estää näiden vaihdettujen moottorien käytön jatkossa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
On kyllä huikea kausi luvassa. Pelkästään suomalaisten menestyksestä kiinnostuneet katsojat karsiutuvat pois, mutta muuten kauteen lähdetään erittäin mielenkiintoisista asetelmista. Ferrarin latinot vs McLarenin britti-maailmanmestarit vs Mersun sakemannit ja näiden lisäksi superlahjakkuus Vettel tulee pistämään kapuloita rattaisiin minkä ehtii. Maltan tuskin odottaa kauden ensimmäistä sadekeliä kun Schumi ja Vettel pääsevät kisaamaan sadekisan kuninkuudesta.

Paalupaikkakin saa jälleen sen arvon mikä sille kuuluu ja se käsittämätön bensamääräpelleily jää pois. Vielä kun voitosta saa 25 pojoa, niin sääntöjen puolesta kaikki on kunnossa. Toivotaan että kisoissa nähtäisiin aikaisempaa enemmän ohituksia, niin formuloissa alkaisi olemaan taas pitkästä aikaa kaikki hyvin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ferrarin latinot vs McLarenin britti-maailmanmestarit vs Mersun sakemannit ja näiden lisäksi superlahjakkuus Vettel tulee pistämään kapuloita rattaisiin minkä ehtii.

Tässä on tiivistettynä juuri se mikä itseäkin kiinnostaa ja varsinkin se miten asettuvat Ferrarikaksikon suhteet kauden aikana. Felipe "kääpiö" Massa vs Fernando "kulmakarva" Alonso...tämä keskinäinen taisto aiheuttaa jo nyt positiivisa väristyksiä. Espanian lehdistö kun vielä pääsee vauhtiin ja suututtaa italialaiset niin soppa on valmis. Ferrari tullee kuitenkin olemaan vahva tällä kaudella. Kuskeista tuo ei ole kiinni.

Jotenkin tuntuu, että Leuka ei ota kaudesta paineita. Eilenkin "näätäili" aika-ajon jälkeen Mc Larenin kuljetinta ihmeellinen virne naamalla. Luulen, että miehen taito kehittää autoja korostuu, mitä pidemmälle kausi etenee. Mersu tulee vahvistumaan ehkäpä suhteessa parhaiten kärkiautoista. Tämä on nannaa jos ajattelee Nicon kautta.

Heikin tilanne on aika karu mutta tuolta ei ole tie muualle kuin ylöspäin. Toivon miehelle tasaisia kisoja ilman keskeytyksiä ja tietenkin sitä, että ottaa tallissa "ykköskuskin" paikan.

Loistava kausi tulossa.
 

RDivis

Jäsen
Nimenomman tuo Ferrarin mahdollinen vahvuus pitkissä vedoissa vähän pelottaa Vettelin puolesta. Mutta toivotaan nyt, että sympaattinen Seba pärjää. Myös Schumille toivoisi nousua.

Lotus sai käsittääkseni aika hyvät kisasäädot katsottua harjoituksissa. Virgin sai vähemmän kierroksia, joten uskon, että kisassa Lotus saattaa olla edellä.

Fiiu kirjoitti:
P.S. Onko kaikki EU-maiden kuljettajat jo omia poikia? Yhdistynyt eurooppa on meidän kaikkien...

Mites Petrov, kaverihan ramppaa Suomessa kokoajan. :D
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistava kausi tulossa.

Tätä toivon ja tähän uskon. Toisaalta harmi, ettei Kimi ole mukana taistelemassa voitoista ja mestaruudesta. Schumi tuo ilman muuta lisää mielenkiintoa, kuten myös uudet säännöt. Suomalaisittain kaudesta on turha odottaa mitään, jos Heikki pääsisi edesmaaliin kisoissa ja tuurilla voi joku pistesijakin irrota.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...ja näiden lisäksi superlahjakkuus Vettel tulee pistämään kapuloita rattaisiin minkä ehtii.

Eikä minusta kannata Webberiäkään kokonaan pois laskea taistelusta. Ajoi nimittäin viime kaudella todella hyvin koko kauden ja jos Red Bullin auto osoittautuu hyväksi niin saattaa hyvinkin pystyä ajamaan kärkisijoista. Ei hän minusta ihan Vettelin tasoa ole mutta yllättävän hyvin pystyi viime kaudella pistämään kampoihin ja oli välillä jopa nopeampi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten tämä kisan seuraaminen tuntuu vuosi vuodelta tylsemmältä seurata. Viimekaudella yritin sinnitellä ja katsoa kisat loppuun mutta nyt piti kyllä luovuttaa melkein kilpailun seuraaminen sillä ei siinä tapahdu mitään. Tuntuu että sääntöjä muutetaan jokakausi ja mennään vain heikompaan suuntaan. Aika-ajot taidan jatkossa jättää jopa kokonaan seuraamatta sillä ei niissä vielläkään selviä oikeasti nopein kuljettaja ja nykyinen järjestelmä on melkoista odottelua vain verrattuna jo siihen perinteiseen 12 kieroksen systeemiinkin verrattuna. Ainoa mielenkiintoinen asia on seurata Schumin ajoa mutta kun sekään ei tällähetkellä ole viellä semmoista että voitosta voisi taistella. Naperosta eli 98 vuodesta olen katsonut lähestulkoon jokaisen kisan ja aikoinaan jopa kaikki harjoitukset ja warm-upit tuli katsottua mutta nyt ei meinaa kärsiä edes kisaa katsoa..
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
-pasi-:n teksti oli kuin omasta ajatuksesta kirjoitettu. Nyt Vettelin hyytyminen toi pientä draamaa kisaan ja voitto karkasi Ferrareille, mutta muuten varsinkin kärjen osalta se oli melkoista sunnuntai-ajelua.

Heikki ajoi siihen asti hyvin, kunnes Lotus piti miestä aivan liian pitkään radalla vaihtamatta renkaita ja Trullihan pääsi miehen ohi tästä hyvästä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
-pasi-:n teksti oli kuin omasta ajatuksesta kirjoitettu. Nyt Vettelin hyytyminen toi pientä draamaa kisaan ja voitto karkasi Ferrareille, mutta muuten varsinkin kärjen osalta se oli melkoista sunnuntai-ajelua.

Heikki ajoi siihen asti hyvin, kunnes Lotus piti miestä aivan liian pitkään radalla vaihtamatta renkaita ja Trullihan pääsi miehen ohi tästä hyvästä.

Nykyäänhän muutettiin pistejärjestelmää niin että kärjessä ei juurikaan kannata taistella sillä jos keskeytät menetät aikaisempaa enemmän pisteitä. Vaikka ihan kärjen sijoituksien pisteroja muutettiin niin voitosta ei ole järkeä taistella sillä menettää niin ison kasan pisteitä että niiden kiini saamiseen menee useampi kisa. Vaikka autojen ja varsinkin moottoreiden luotettavuuden parantamisella saadaan säästöjä niin siinä säästellään myös kisan viihdearvoa sillä keskeytykset kuuluvat laajiin ja tuovat sitä draamaa lisää. Monet säänöt tehdään säästöjen vuoksi ilman että ajatellaan itse lajin mielenkiintoa. Samoin kun tuo varikkosääntö että ajataan täydellä tankilla on ihan hiton naurettava kun varikollakaan ei juurikaan enää pysty taktikoimaan. Mennyttä on ne schumin 4 stopin taktiikat...
 

HemmoP

Jäsen
boring boring F1... mitä vielä keksitään, että saataisiin tylsemmäksi ? autot painavat niin paljon suurimman osan kisaa, että lähinnä ajellaan tankkia tyhjäksi ja säästellään jarruja etc. kärjessä ei tainnut olla yhtään ohitusta ilman Vettelin ongelmaa ja varikkokäyntejä.

ja jos tästä vielä tulee Ferrarin ylivoimakausi oviedon anustapin johdolla niin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös