Formula 1 – kausi 2010

  • 171 832
  • 996

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Huikea kausi tulossa joka tapauksessa. Viime vuotinen borefest on toivottavasti historiaa kun skabat alkavat sunnuntaina. Veikkaan Hamiltonin vievän maailmanmestaruuden taistellen Alonson ja Schumacherin kanssa aivan loppuun saakka.

Huikea tosiaan jos pitää puuduttavan tylsästä. Yhtään mitään ei tapahtunut koko kisan aikana, koko kisan jännin tapahtuma oli se kestääkö Vettelin auto maaliin ja kuinka moni kerkeää edelle. Muutenhan tuo oli puuduttavaa jonossa ajoa ilman ainuttakaan ohitusyritystä. Paskaa.

Schumin vauhtikin oli niin heikkoa että oli Schumin maineen kannalta tosiaan parempi ettei mennyt viime kaudella Kimin nöyryytettäväksi. Ja Jenson Button näytti jälleen siltä kuljettajalta joksi mies on aina tiedetty. Surkea.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Erittäin uuvuttava skaba katsoa kotisohvalta. Tosiaankin tuolla varikkokäynnillä ei ole enää niin merkitystä. Jännityksen tuo ainoastaan renkaiden käyttäytyminen eri radoilla.

Heikki voitti tallikaverinsa ja ajoi loppuun saakka. Tämä olikin ainoa positiivinen asia kisassa...kuten myös Nicon ehjä ajo.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika ponneton kauden avaus. Ilman ongelmia ei taaskaan mitään tapahtumia tai ohituksia, edes varikolla (paitsi Nicon tippuminen Hamiltonin taakse). Uusilla säännöillä yksi stoppi lienee optimi, ainakin näillä rengasseoksilla. Kierrosajoissa oli aika paljon eroja varikkokäyntien aikaan kun osa kuskeista oli tuoreilla kumeilla, ehkä tässä se kovin taktikoinnin paikka tulevissa kisoissa. Ohittaminen näytti todella hankalalta heti kun joutui edelläajavan imuun.

Ferrarilta väkevä aloitus huolimatta Vettelin ongelmista. Oli muuten Vettelin ongelma ihan samantyylinen kuin Kimillä taannoin Ranskassa. Ensin vauhti hiipuu, sitten kuitenkin pääsee kohtuulliselle tasolle kierrosajoissa ja minimoi tappiot. Ainakin niissä parissa lähikuvassa kuulosti vähän kuin olisi pakoputkisto rikki.

Heikille varmaan maksimi mitä Lotuksella pääsi ja ainoa uusi auto, joka tuli maaliin. Lähtö oli hyvä ja nousi monta sijaa. Sitten tasaista vauhtia, ehkä varikolla olisi voinut käydä aiemmin, Trulli kävi ensin ja oli heti monta sekuntia nopeampi. Lopussa ajeli vain 2-3 sekuntia hitaammin kuin kärki.

Alonso oli aika liekeissä sen ohituksen jälkeen, kiskaisi heti ison eron Massaan. Taisi tulla eroa pari sekuntia per kierros siinä vaiheessa. Muutenkin tuntui, että Ferrarilla kontrolloitiin tilannetta koko ajan ja ehkei todellisesta iskukyvystä saatu oikeaa kuvaa? Ei ihme, että moni kuski kehui Ferrarin kisavauhtia ennen kisaa. Alonso ei halunnut tulla koko ajan Vettelin imussa, vaan ajeli järkevästi siinä muutaman sekunnin perässä koko ajan ja sitten nopea isku ja kisa pakettiin.

Saas nähdä miten voimasuhteet muuttuvat Australiassa. Nyt oli aika kuuma kisa ja ehkä Melbournessa on vähän viileämpää. Ferrari ainakin on ollut viime kausina vähän ongelmissa viileämmissä keleissä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainoa positiviinen asia mielestäni oli Schumin hyvä kauden aloitus sillä tuskin kukaan odotti heti voittoa tai edes tallikaverin voittamista? 41 vuotiaalta jolla parikautta taukoa ei minusta ainakaan heti voida olettaa voittavan kisaa ylivoimaisesti kuten parhaimpina kausina, varsinkin jos auto ei ole kärjen tasoa. Nyt ei jäänyt edes hirveästi tallikaverissa ja vauhti vain varmasti kasvaa kunhan pääsee enemmän sinuksi auton ja tallin kanssa sekä uusille tyhmille säänöille.

Myös heikin pääseminen maaliin voidaan pitää positiivisenä asiana. Itseä ärsytti kisan tylsyys siinä määrin kun kisan ainoa kunnolla hehkutettu asia taisi olla heikin pääseminen tallikaverin ohi ja vielläpä sen avulla kun tallikaveri jää 20 sekuntia kieroksella.. :D
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä olisi sitten voinut enää enemmän perseelleen mennä tuloksellisesti tämä avauskisa. Kolme ehkä koko MM-sarjan mulkuinta jätkää kärjessä ja parhaana heistä ykkösinhokkini Reilufernando. No, onneksi edes Nico pystyi pitämään Schumacherin takanaan ja Heikki löi Trullin. Muuten ei voi kyllä juuri hurraata huutaa. Kisaa en itse pystynyt katsomaan mutta ilmeisesti kyseessä taisi olla vielä kunnon borefest niin aika heikoksi jäi kauden avaus.

Pientä toivoa paremmasta herättää se että ilmeisesti Ferrarilla oli kisassakin jonkinlaista moottoriongelmaa? Ainakin Massan autossa.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Olipa oikeen tylsyyden huipentuma. Kisassa ei tapahdu mitään ja Saari koomailee selostuskopissa oikeen urakalla. Tekeeköhän tolla MAXilla enää mitään? No onneksi ei suurin inhokki Hamilton voittanut, kuitenkin voiton piti sitten mennä toiseksi suurimmalle inhokille.

Toivottavasti Australiassa tapahtuisi jotain, sitä tässä nyt odotellessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipa oikeen tylsyyden huipentuma. Kisassa ei tapahdu mitään ja Saari koomailee selostuskopissa oikeen urakalla. Tekeeköhän tolla MAXilla enää mitään? No onneksi ei suurin inhokki Hamilton voittanut, kuitenkin voiton piti sitten mennä toiseksi suurimmalle inhokille.

Toivottavasti Australiassa tapahtuisi jotain, sitä tässä nyt odotellessa.

Itse lopetin talveksi maxin ja tilasin tas näiden formuloiden kunniaksi, mutta vakavasti kyllä harkitsen uudestaan lopettamista sillä netistä saa kuitenkin lähetyksen katsottua vaikkakin ei suomalaisella selostuksella mutta mitä sillä selostuksella tekee jos sen laatu on tuommoista ja kilpailut yhtä tylsiä.
 

HemmoP

Jäsen
Olipa oikeen tylsyyden huipentuma. Kisassa ei tapahdu mitään ja Saari koomailee selostuskopissa oikeen urakalla.

Ensimmäinen kierros kaudesta kesken ja selostajat aivan pihalla: " OLIKO VETTEL ??? KONE LAUKESI !!! " Samaan aikaan kuvaruudussa näkyy kun Vettel kurvaa kahden Ferrarin edellä ja Webber vähän matkaa taaempana...
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saari taitaa kaiken lisäksi huonontua vuosi vuodelta. Pää pehmennyt helteessä. Kovalaista koskien loppuosassa kuultiin jo suoranaista valehtelua. "Voitti ajamalla Buemin ja Trullin", kun siis molemmilta laukesi auto. Muutenkin koko ajatus, että selostaja tehtävänä on puhua musta erittäin vaaleanharmaaksi, on aivan käsittämätön.

Omassa kisakatsomossa oli niin levotonta ja nykyiset fontit niin pieniä, että oma aika kyllä kului ihan perusymmärrykseen ja uusien värityksien opetteluun. Sinänsä siis ei mikään suuri tylsyys päässyt iskemään.

Tulos tietysti oli varsin suuri paluu arkeen, kun Ferrari ja McLaren valtasivat palkintokorokkeen. Vettel on nyt siis tän kauden "hyvis" enemmistölle. No, onhan hän toki äärimmäisen lahjakas. Selvästi Webberiä edellä tänä viikonloppunakin.

Schumacher ainakin ajaa vähintään kelvollisella tasolla. Ei ole tekemässä mitään badoereja.

Kisataktiikoiden kannalta on vähän vaikea tottua tankkaamattomuuteen, vaikkei vielä viime kaudella olisi millään uskonut, että loputonta bensamääräkeskustelua voi yhdelläkään solullaan kaivata.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Olihan kyllä tapahtumarikas kisa. Mitä jäi kisasta mieleen? Ei mitään!

1h 40min ajettiin jonossa ja yhdeltä kärkimieheltä hajosi osittain auto ja pari Ferkkua sekä Elwis tuli ohi. Siinä se.
Renkaatkin kesti kaikilla kärkimiehillä hyvin ilman mitään ongelmia vaikka niiden piti heiketä monta sekuntia loppukisassa. Tylsä kisa, toivottavasti kaikki ei ole samanlaisia.

Schumin ajo se kiinnosti itseäni eniten ja ihan OK kisa autolla, jolla ei voitoista vielä taistella ja eroa tallikaveriinkaan ei jäänyt kovin paljoa. Vähän enemmän kilometrejä alle ja nopeutta autoon niin Schumi on vielä kova sana varmasti.
En sitten tiedä toivoisinko Schumille menestystä jos tallikaverina olisi SUOMALAINEN kuski. Jos esim. Kimi olisi siirtynyt Mersulle Schumin kanssa niin suhtautuminen voisi olla toisenlaista. Hienoa kuitenkin, että Schumi osoittaa ettei iällä ole niin paljon merkitystä Formuloissa.

Onko muuten 2 tunnin sääntö vielä voimassa? Nyt kisa kesti 1h 40min ja kun johonkin kisaan jos vähänkin heittää vettä niin painavilla autoilla ollaan niin hitaita, että 2 tuntia tulee varmasti täyteen. Tai turva-auto pari kertaa radalle niin kisa jää kesken. Tuli vain mieleen kun katsoi tuota kisan kestoa ajassa.
Bahrainissa ajettiin n. 2 minuutin kierroksia kisassa niin entä Spassa? 2:20? Sateella päälle 2:30.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche, Pelicans, Man City, OM
Nyt kun ensimmäinen kisa on ajettu, niin tallipäällikötkin (tai ainakin yksi heistä) ymmärsi, että kisa oli tylsää katsottavaa. Mclarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh ehdottaa että kisoihin tulisi toinenkin pakollinen varikkokäynti, tai että mahdollisesti Bridgestone toimittaisi renkaita, joiden suorituskyky heikkenisi nopeasti, että kuljettajat joutuisivat tulla useammin varikolle. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/03/1078396
Myöskin Vettelin auton vika on selvinnyt. Kyseessä ei ollu pakosarja, vaan yllätys yllätys, vika oli renaultin moottorissa. Moottorissa oli sähkövika. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/03/1078385

Australian GP:tä odotellessa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mclarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh ehdottaa että kisoihin tulisi toinenkin pakollinen varikkokäynti, tai että mahdollisesti Bridgestone toimittaisi renkaita, joiden suorituskyky heikkenisi nopeasti

Varikkokäynnit ovat kyseenalainen keino mielenkiinnon lisäämiseksi. Tärkeämpää olisi saada tasaväkistä kilpailua ja ohituksia radalle. Mutta jos ykkösissä ei astuta suurta askelta vakioinnin suuntaan ja jos mekaanisen pidon merkitystä ei selvästi nosteta, ei tulla myöskään näkemään kilpailua.

Sarjasta muodostuisi oleellisesti mielenkiintoisempi, kun autot olisivat samanlaisia ja ne arvottaisiin kuljettajille ennen jokaista kisaa. Näin kauden lopussa eniten pisteitä kerännyt olisi kannuksensa ansainnut.
 

Kaivanto

Jäsen
Itse lopetin talveksi maxin ja tilasin tas näiden formuloiden kunniaksi, mutta vakavasti kyllä harkitsen uudestaan lopettamista sillä netistä saa kuitenkin lähetyksen katsottua vaikkakin ei suomalaisella selostuksella mutta mitä sillä selostuksella tekee jos sen laatu on tuommoista ja kilpailut yhtä tylsiä.

Mulle on tullut MAX puolivahingossa kanavapaketin osana. Eilinen kisa oli semmoista antikliimaksia lähdöstä ruutulipulle, että pitää varmaan miettiä koko paketin katkaisemista, jottei tarvitse katsoa tuommoista paskaa. Tapahtumaköyhä laji tarvitsisi radikaaleja muutoksia. Vaikka jokaiseen autoon mikropiiri, joka katkoo sytytystä muutaman sekunnin ajan per kierros satunnaisessa kohdassa. Omissa kirjoissani road racing on ohittanut formulat kiinnostavuudessa aikaa sitten.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sarjasta muodostuisi oleellisesti mielenkiintoisempi, kun autot olisivat samanlaisia ja ne arvottaisiin kuljettajille ennen jokaista kisaa. Näin kauden lopussa eniten pisteitä kerännyt olisi kannuksensa ansainnut.

Mutta kun Formula 1:set eivät ole pelkästään kuskien kilpailua vaan yhä enenevissä määrin tallien välistä skabailua. Siinä on vähän paha vaikkapa tifosien valita suosikkinsa kun Ferraria ei näy missään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mutta kun Formula 1:set eivät ole pelkästään kuskien kilpailua vaan yhä enenevissä määrin tallien välistä skabailua.

Tämän vuoksi ykköset tulevatkin kuolemaan. Nykyään ne menestyvät vanhojen muistojen ja saippuaoopperaluonteensa varassa. Muistot eivät kuitenkaan kanna loputtomiin eikä liioin ooppera.

Ykkösten kulta-aika oli ja meni. Nykyään sarja on liian tekninen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kilpailu oli kyllä kokonaisuudessaan erittäin tylsä ja toivottavasti Melbournessa nähtäisiin enemmän actionia. Red Bullin tekniikka ongelmat veivät taas kerran Vetteliltä voiton ja se ei ollut kyllä mikään yllätys. Onkohan Räikkösen paska tuuri siirtynyt Vettelille? Vähän ainakin vaikuttaa siltä, kun aina hajoaa auto kärkisijoilta. Alonsohan tuttuun tapaan sitten korjasi hedelmät kakun päältä ja ylisti kilpailun jälkeen, Moloa ja vaikka ketä, saa näillä puheilla koko italian kohta taakseen ja sitten ei ole Felipellä kivaa.

Vähän sellainen kutina, että tämän vuoden mestaruustaistelu tullaan käymään Vettelin, Alonson ja Hamiltonin välillä. Lewiksella ei vielä riitä vauhti kärkitaisteluun, mutta kun muistelee McLarenin viime kauden auton kehitystä, niin eiköhän tuo sinne vielä nouse ja nyt heidän kannalta onkin vain tärkeää ajaa mahdollisimman hyviä pistesijoja heti kauden alusta. Massasta en oikein osaa sanoa vielä mitään, saattaa taistella mestaruudesta, tai sitten ei. Vähän pelkään, että kun tallissa on nyt Alonso Santanderin tuella, niin Felipe jää ikävästi soittamaan toista viulua ja Oviedon ohjus kurvailee voittoihin. Hallitseva maailmanmestari Jenson Button tuskin tulee myöskään mestaruudesta taistelemaan, sanoin jo ennen kauden alkua, että Lewis syö tämän jätkän elävältä ja eilinen oli hyvä aloitus sille. Webberistä ei varmaan tarvitse sanoa mitään, soittelee kakkosviulua, vaikka ei sitä itse tiedä. Mersut nousee taas varmaan loppukaudesta kärkipäähän, mutta mestaruudesta eivät todennäköisesti tällä kaudella taistele, elleivät saa autoon nopeasti uutta palaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minäkin olen kyllä sitä mieltä että tuo varikkokäyntien lisääminen on vain keinotekoinen tapa tuoda kisoihin jännitystä. Ehkä sillä saisi tälle kaudelle vähän lisää actionia mutta pidemmällä tähtäimellä ajatellen kyllä kaikkien pitäisi nyt vaan mieluummin istua yhden pöydän ääreen ja alkaa tosissaan miettiä keinoja millä se ohittaminen radalla saataisiin helpommaksi. Jos kisoista halutaan oikeasti jännittäviä ja mielenkiintoisia niin niiden ohitusten pitäisi tapahtua ennen kaikkea radalla eikä varikolla.

Tämäkin on sitten vähän kaksipiippuinen juttu. Tuntuu vähän siltä että ainoa keino saada noita ohituksia lisää olisi mennä ajassa taaksepäin ja karsia autojen tekniikka ja aerodynamiikka mahdollisimman yksinkertaisesti. Ja se ei sitten välttämättä tee hyvää luokan imagolle, ykkösten teknistä ylivertaisuutta kun on haluttu erityisesti korostaa. Mutta minä kyllä mieluummin ottaisin jännittävän ja mielenkiintoisen moottoriurheiluluokan imagon kuin teknisen ja tylsän.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaudeksi 2011 autoista poistuu nuo diffusoorit ja viime kauden alussa kun kaikilla ei niitä ollut, nähtiin minun mielestä hiukan enemmän ohituksia kuin normaalisti. Toki ei vieläkään riittävästi ja sellainen kunnon kilpailu puuttui, mutta tuo diffusoorin poisto ensi kaudeksi on nyt ainakin ihan hyvä veto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo tupladiffujen poisto on jo askel oikeaan suuntaan, mutta tuota aerodynamiikkaa pitäisi muutenkin saada vielä yksinkertaistettua ja karsittua siten että mekaanisen pidon merkitys lisääntyisi aerodynaamisen pidon kustannuksella.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Jaaha, Button on siis..

A) Unohtanut heiluttaa jalkaa siellä ohjaamossa

B) Täysin väärä ukko McLarenin rattiin
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni se suurin virhe on tapahtunut kun kiellettiin välitankkaukset. Tämä tiputtaa ohitusten määriä, taktikointia sekä mielenkiintoa huomattavasti kun kaikki ajelevat yhtä painavilla autoilla. Itse ihmettelen suuresti jos välitankkaukset eivät palaa sarjaan jo tämän kauden aikana, olihan tuo kisa niin täysi antikliimaksi. Eilinen sai jo taannoiset Unkarin kisatkin näyttämään vuoden urheilutapahtumilta. Yhdeksänkymmentäluvulta saakka kisoja hyvin aktiivisesti seuranneena, eilen tuli ensimmäistä kertaa mieleen ajatus lopettaa Formuloiden seuraaminen tähän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaaha, Button on siis..

A) Unohtanut heiluttaa jalkaa siellä ohjaamossa

B) Täysin väärä ukko McLarenin rattiin

C) On liian hätiköityä ehkä tehdä yhden kisan perusteella mitään syväanalyysiä

Ei siinä, kyllähän tuo Button oli koko viikonlopun ajan Hamiltonia hitaampi ja välillä selvästikin, mutta pitää muistaa että Hamilton on ollut tiiviisti mukana kehittämässä tuota autoa kun taas Buttonille talli ja auto on uusia. Kyllähän se voi olla niin että Buttonin nopeus ei riitä Hamiltonille mutta yhden kisan perusteella ei kannata vielä kovin pitkälle vetää johtopäätöksiä.

Se muuten on mielenkiintoista nähdä miten nuo McLarenin hemmot saavat autot toimimaan kun molempien ajotyylit ovat todella erilaiset. Button on tunnettu siitä että ajaa "hellästi" ja pehmeästi renkaita säästellen kun taas Hamilton ajaa paljon rajummalla ja kuluttavammalla tyylillä. Jos auto on rakennettu täysin Hamiltonin mieltymysten mukaiseksi ja auton "säätöikkuna" on hyvin kapea niin voisi kuvitella että Buttonilla tulee olemaan paljon vaikeuksia. Buttonillahan oli jo viime kaudella vaikeuksia saada joissakin kisoissa renkaita lämpöihinsä kun taas Barrichellolla kulki noissa kisoissa paljon paremmin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse ihmettelen suuresti jos välitankkaukset eivät palaa sarjaan jo tämän kauden aikana, olihan tuo kisa niin täysi antikliimaksi.

Ei varmasti palaa tämän kauden aikana, koska se tarkoittaisi sitä että autot menisi ihan uusiksi. Tämän kauden autot on suunniteltu isolle tankille ja ei näissä taida olla edes valmiuksia tankkauslaitteistolle.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Itse lopetin talveksi maxin ja tilasin tas näiden formuloiden kunniaksi, mutta vakavasti kyllä harkitsen uudestaan lopettamista sillä netistä saa kuitenkin lähetyksen katsottua vaikkakin ei suomalaisella selostuksella mutta mitä sillä selostuksella tekee jos sen laatu on tuommoista ja kilpailut yhtä tylsiä.

Minä taas irtisanoin MTV3 kanavapaketin marraskuussa enkä ole takaisin hankkimassa. Ostin Katsomosta koko kauden ja tulee PALJON halvemmaksi. Koko kauden hinta Katsomossa on 49,90 jonka joutuu maksamaa kanavapaketista jo parissa kuukaudessa. Ja itseäni kun ei kiinnostanut mikään kanavapaketin kanavista MAXin lisäksi niin helppo oli luopua.
Katsomossa tällä kaudella myös mahdollisuus TV-kuvan yhteydessä katsoa vaikkapa In Car Kameroita ja ratakarttaa mistä näkee kuskien sijainnin radalla. Mielestäni ihan ostamisen arvoinen paketti ja eilenkin oli lähetys päällä lähes 3 tuntia eikä kertaakaan kuva pätkinyt. Maikkari on pienen askeleen esim. UrPoTV:tä edellä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Onko tuo akseliväli tosiaan kasvanut noin paljon viime vuoden autoon verrattuna. Alkaa näyttää jo meinaan aika luonnottomalta: http://i49.tinypic.com/etw6y8.jpg

Eikö autoja olisi voinut levittää jotta bensaa mahtuu enemmän? No, tämä olisi tietenkin kasvattanut ilmanvastusta... Hmm, entäpä jos sääntöihin olisi laitettu maksimi tuolle akselivälille, joten olisi ollut pakko levittää. Tai alkaa kehittää moottoreita jotka kuluttavat vähemmän bensaa. Samallahan se toimisi tavallaan eräänlaisena tehorajoituksenakin :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös