Formula 1 – kausi 2010

  • 171 840
  • 996

Noma

Jäsen
Ei noilla harjoitusten tuloksilla yleensä ole ollut suurtakaan merkitystä, mutta...

Ei jumalauta, mitä touhua. Seitsemän sekuntia takkiin kierroksella. Yksi talli ei aja juuri yhtään, ja toinen pelkää, ettei bensa riitä maaliin asti.

Lotus, Virgin, Hispania. Vain yksi noista on jäljellä kauden lopussa, veikkaan. Eikä ole varmaa, saako sekään osallistua kilpailuihin. David Coulthard on viime vuosina antanut hauskoja kommentteja, mutta kritiikki uusia talleja ja FIA:aa kohtaan siltä osin, että nuo uudet tallit on tuolla tavoin otettu mukaan, näyttää osuvan kivuliaan tarkasti oikeaan.

Samaa mieltä olen muuten siinä, että aivan liian nopealla aikataululla ja hutiloiden nämä uudet tallit valittiin, mutta tuosta seitsemän sekuntin aikaerosta ei kyllä oikein voi ketään syyttää. Jos talli rakentaa autonsa aivan tyhjästä ja testikilometrejäkään ei hirveästi ole erinäisten sääntöjen vuoksi, ei hirveästi tuota enempää voi odottaa. Eiköhän nimenomaan Lotuksella ja Virginillä kierrosajat parane suhteellisesti eniten kauden loppua kohti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eiköhän nimenomaan Lotuksella ja Virginillä kierrosajat parane suhteellisesti eniten kauden loppua kohti.

Todellakin toivotaan niin. Jälkikäteen on helppo huomata, että toiveeni noiden tallien paremmasta iskukyvystä jo kauden alussa oli lähinnä naivi. No, silloin oli vielä aikaa tehdä autoille jotain. Nyt ei ole, nyt kilpaillaan.

Nyt tässä jo huomaa toivovansa, että kolmelle tulokastallille annetaan erikoislupa ylimääräisiin testeihin alkukauden aikana. Ihan vaan vaikka yksi testipäivä rajoitetulla kilometrimäärällä kilpailujen välissä, neljänteen kilpailuun asti. Se ei uhkaisi noiden vanhojen tallien asemaa tasan mitenkään, mutta voisi vähentää riskiä onnettomuuksiin. Törmäilevät kilpikonnat on ihan hauskoja MarioKartissa, muttei formuloissa.
 

RDivis

Jäsen
Penkistä Heikillä eriste irtosi. Siksi kuumeni. Ja todella raskaalla autolla ilmeisesti Lotus ajatti jätkiä. Joten ihan tuota 7 sec tuskin ovat jäljessä.

Fauzy ilmeisesti saa ajaa näitä perjantain harjoituksia. Malesian rahan hinta.

edit olipa hauska sanajärjestys :D
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei osaa kyllä paljoa sanoa mitkä ovat voimasuhteet. McLaren, Mercedes ja Ferrari näyttävät näin alkuun kaikista vahvimmilta. Red Bull oli koko päivän jotenkin aivan hakusessa ja varsinkin Vettel, jolla ei tuntunut olevan säädöt ollenkaan kohdalla, vähän väliä meni pitkäksi jossain ja jotainhan se valitteli radioonkin. Webberillä oli jotain teknisiä ongelmia myös.

Jännä nähdä myös päättykö Sennan ajot tältä viikonlopulta? Varaosia ei kuulemma ole ja takaripustus taisi mennä lopussa paskaksi, kun auto jäi radan varteen ja perästä irtosi jotain. Tallikaveri Chandhokilla ei ole vielä kierroksen kierrosta alla.

Koodi:
1. Rosberg Mercedes 1:55.409 23
2. Hamilton McLaren-Mercedes 1:55.854 + 0.445 22
3. Schumacher Mercedes 1:55.903 + 0.494 23
4. Button McLaren-Mercedes 1:56.076 + 0.667 28
5. Vettel Red Bull-Renault 1:56.459 + 1.050 18
6. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:56.501 + 1.092 26
7. Massa Ferrari 1:56.555 + 1.146 30
8. Petrov Renault 1:56.750 + 1.341 26
9. Alonso Ferrari 1:57.140 + 1.731 25
10. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:57.255 + 1.846 24
11. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:57.352 + 1.943 27
12. Sutil Force India-Mercedes 1:57.361 + 1.952 29
13. Barrichello Williams-Cosworth 1:57.452 + 2.043 21
14. Liuzzi Force India-Mercedes 1:57.833 + 2.424 29
15. Kubica Renault 1:58.155 + 2.746 29
16. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:59.799 + 4.390 31
17. Webber Red Bull-Renault 2:00.444 + 5.035 12
18. Kovalainen Lotus-Cosworth 2:00.873 + 5.464 23
19. Trulli Lotus-Cosworth 2:00.990 + 5.581 14
20. Glock Virgin-Cosworth 2:02.037 + 6.628 3
21. di Grassi Virgin-Cosworth 2:02.188 + 6.779 21
22. Senna HRT-Cosworth 2:06.968 + 11.559 17
23. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1
24. Chandhok HRT-Cosworth

Siinä vielä toisen session tulokset.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Noniin, kausi 2010 on nyt pöräytetty käyntiin.

Kärjessä aika odotettuja nimiä. Ferrari suht vahva, McLaren hyvässä iskussa, Red Bull vähän hakusessa mutta hyvin leikissä mukana ja Mersu on ehkä jopa parempi kuin testit antoi odottaa. Bensamäärät on toki ihan arvoitus, että näistä ei osaa sen tarkemmin sanoa, mutta nämä 4 on kyllä ne vahvimmat autot.

Sitten nämä häntäpään kaverit. Aikamoista myötähäpeää kyllä aiheuttaa kun katsoo Hispaniaa ja vertaa sitä muihin autoihin. GP2-autokin saattaisi olla nopeampi radalla? Toisen Hispanian viikonloppu lienee ohi kun Sennan osat lensi hevon kuuseen toisen harjoituksen päätyttyä. Eiköhän tässä käy niin, että Sennan auto korjataan toisen auton osilla ja Chandhok ei aja tänä viikonloppun senttiäkään? Vai onko todistetusti tallilla edes toista autoa koko varikolla kun Intian poika ei päässyt radalle?
Virgin ja Lotus on selvästi Hispanian edellä, mutta kyllä nekin sen 4-5 sekuntia ainakin ovat kärkeä perässä.

Designerin kanssa samoilla linjoilla, että vaikea on uskoa kaikkien uusien tallien olevan mukana vielä loppukaudestakin. Toki toivon, että se vauhti siitä pikkuhiljaa nousee, mutta miten lienee kustannusten kanssa? Voin vain kuvitella jossain Monacossa kun virheisiin ei ole varaa ja nämä kokemattomat kuskit ruttaa näitä rupuisia autojaan seinään. Ei niillä millään kolmesta tallista ole varaosia varmaan liiaksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo Hispanian auto näyttää suorastaan vaarallisen hitaalta, melkein alkaisi olla aika kaivella se vanha kunnon 107% sääntö naftaliinista. Mutta näin ei tietenkään tehdä koska olisihan se FIA:n kannalta aika noloa kun yksikään näiden uusien tallien autoista ei pääsisi edes kisaan mukaan.

Virginillä ja Lotukselle sentään meni edes hieman paremmin mutta aika reippaasti oli eroa kärkeen näilläkin. Paljon pitää olla muilla ongelmia jos kukaan näiden tallien kuljettajista alkukaudella pisteille ajaa. Kyllähän heidän vauhtinsa luulisi parantuvan kauden mittaan suhteessa muihin talleihin koska ovat lähteneet ihan nollapisteestä liikkeelle mutta aikaa se tulee viemään. Lotuksella ilmeisesti odotettavissa jonkinlaista parannusta vasta Barcelonan kisaan jonne on tulossa uusi aeropaketti. Vaikea kausi on tulossa Kovalaiselle.

Kärkipään taistelusta vaikea sanoa missä mennään. Näyttäisi että tässä vaiheessa siellä on jopa aika tasaista ja kukaan talleista ei ole selvästi ylitse muiden joten toiveissa olisi jopa ihan hyvää kilvanajoa kisojen kärjessä. Mutta aika-ajoissahan tuo vasta kunnolla nähdään missä mennään, kun tässä vaiheessa kaikki menee vielä eri bensamäärillä ja taktiikoilla. Ja välttämättä aika-ajokaan ei vielä kerro kaikkea koska nyt kisoihin lähdetään todella raskailla autoilla, joku auto voi olla kevyenä nopea mutta ei välttämättä toimikaan yhtä hyvin täydessä bensalastissa. Ja myös polttoaineen kulutus näyttelee jonkinlaista roolia jos jotkut pystyvät lähtemään kisoihin kevyemmällä autolla kuin toiset.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Hohhaijaa, tällainenkin olisi sitten ilmeisesti alkamassa. On muuten ensimmäinen F1-kausi josta tulen varmuudella skippaamaan useamman osakilpailun ja MM-tittelin voittajalla ei ole itselleni yhtään mitään merkitystä. En myöskään usko ainoan suomalaisen, Heikin, tuovan yhtään pistettä koko kauden aikana.

Eiköhän kausi ole suomalaisittain ennen näkemättömän tylsää paskaa, ohittaahan näillä nykyisillä radoilla ja autoilla ei suuremmin pysty joten senkin puolesta on erittäin tapahtumaköyhä kausi luvassa.

Hohhoijaa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна

No, onhan siellä sentään Shumi joka nostaa sarjan kiinnostavuuden potenssiin 2. Todella mielenkiintoista nähdä pystyykö Nico pistämään kampoihin. Entä muut kuskit? Loppukaudesta voi olla jo aika tiukkaa.

Eiköhän kausi ole suomalaisittain ennen näkemättömän tylsää paskaa, ohittaahan näillä nykyisillä radoilla ja autoilla ei suuremmin pysty joten senkin puolesta on erittäin tapahtumaköyhä kausi luvassa.

Jostakin luin että nyt kun välitankkaukset on kielletty niin saattaisi tulla lisää ohituksia, koska eri autot toimivat eri lailla eri painolasteilla. Kierrosajatkin saattavat kuulemma nopeutua kisan aikana jopa 6 sekuntia!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eiköhän kausi ole suomalaisittain ennen näkemättömän tylsää paskaa, ohittaahan näillä nykyisillä radoilla ja autoilla ei suuremmin pysty joten senkin puolesta on erittäin tapahtumaköyhä kausi luvassa.

Näin Formuloita, ei suomalaisia kuskeja, seuraavan mielestä tulossa on yksi kaikkien aikojen kiinnostavimmista kausista. Kaikkien aikojen menestyksekkäin, ja ehkäpä paras, kuski palaa takaisin, radalla on neljä maailmanmestaria voittamaan kykenevissä autoissa ja uusia kykyjä on roppakaupalla lisää. Esim. viime kauden alustunnelmiin verrattuna voi vain sanoa, että nyt oikeasti kiinnostaa.

Omaksi suosikikseni viime vuosina nousseen Vettelin iskukyky on arvoitus - siis ihan auton osalta. Muutenhan Vettel on hyvin lähellä jo esim. sarjan kahden parhaan kuskin, Hamiltonin ja Alonson, tasoa. Jos joku Button pystyi mestaruuden voittamaan, pystyy siihen taatusti Vettelkin.

Kovalaisen kaudesta tulee kyllä tuskainen, toivottavasti ura ei lopu noissa peräpään talleissa. Heikin puheet "uuden luomisesta" ja jossain mukana olemisesta alusta saakka voi kuitata vain näyttämällä Mika Saloa Toyotalla silloin kymmenisen vuotta sitten. Eipä sitä uutta kovin paljoa luotu ja rakennettu. Heikillekin olisi parempi lähteä heti pois kun/jos paikka paremmasta tallista aukeaa.


Huikea kausi tulossa joka tapauksessa. Viime vuotinen borefest on toivottavasti historiaa kun skabat alkavat sunnuntaina. Veikkaan Hamiltonin vievän maailmanmestaruuden taistellen Alonson ja Schumacherin kanssa aivan loppuun saakka.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Vähän nyt tosiaan näyttäisi siltä että tämä kausi tulee olemaan Heikin Lotukselle sellainen kehityskausi. Koko kausi voi kisoissa testailla erilaisia juttuja (jos valuuttaa riittää) ja vasta ensi kaudella ollaan sitten tosissaan pisteistä kisaamassa. Kovaa työtä vaaditaan Heikiltä ja Lotukselta sekä erityisesti hermoja tässä koetellaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Näin Formuloita, ei suomalaisia kuskeja, seuraavan mielestä tulossa on yksi kaikkien aikojen kiinnostavimmista kausista.

Minä sanoinkin suomalaisittain ja uskoisin puhuvani aika monen suomalaisen puolesta. Sen lisäksi jotta tuossa olisi jotain mielenkiintoa pitäisi näistä ei suomalaisista löytyä joku jonka puolella haluaisi olla edes pikkasen, valitettavasti vain näin ei ole ja nuo kaikki ei voisi kannustus mielessä vähempää kiinnostaa. Ihan kivoja vastustajia jos olisi joku kannatettava kuski, kun ei ole niin ei suuremmin kiinnosta.

Paska kausi, päättyisi jo.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmasti tulee kyllä Heikillä olemaan vaikea paikka saada mitään kunnon tuloksia tuolla autolla, mutta Heikin toivo on siinä että hän pystyy lyömään Trullin ihan suvereenisti tällä kaudella, ja ensi kaudeksi aukeaa jostain paremmasta tallista paikka johon halutaan tuollainen "semikokenut" kaveri. Trulli kuitenkin on ihan kohtuullisen arvostettu kaveri F1:ssä ja vaikka tuosta Trullijunasta on tullutkin jo jonkinlainen käsite F1:ssä niin Trulli on silti tunnettu nopeana yhden kierroksen kuljettajana. Jos Heikki pystyy olemaan toistuvasti Trullin edellä aika-ajoissa ja lyömään tämän vielä kisoissakin niin kyllä hän jonkinlaista huomiota herättää tallipäälliköissä vaikka varsinaiset tulokset jäisikin laihoiksi.

Ja ihan hyvinhän tuo ainakin alkoi kun molemmissa harjoituksissa Trulli jäi taakse.
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Ylläri pylläri - MTV3: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/03/1077207

"FIA on päättänyt sallia McLarenin kehittämän ratkaisun, jossa kuljettaja säätelee polvensa avulla takasiivelle kulkeutuvia ilmavirtauksia."

On se kumma ettei neekerinsuukon talli koskaan voi olla huijaamatta tai vääntämättä sääntöjä harmaalla alueella. On se kumma ettei näitä isoja talleja saada koskaan aisoihin. Mitä seuraavaksi? John Holmesin vehje kloonataan ja Hamilton ohjaa ilmavirtauksia "kolmannella jalallaan"? Toivottavasti Mäcin miehet saavat sitä mitä ansaitsevat tallin toiminnan johdosta! Mäcci on jo saanut yhden varoituksen F1:ten maineen pilaamisesta - mitä tälläinen "hemohessin" käyttö on muuta kuin F1-katsojien silmään kusemista!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se kumma ettei neekerinsuukon talli koskaan voi olla huijaamatta tai vääntämättä sääntöjä harmaalla alueella.

Eipä se pelkästään McLarenin ongelma ole, kyllä niitä sääntöjä yrittää jokainen talli vuorollaan venyttää. Melkein pitää kyllä ihailla tuota F1-insinöörien kekseliäisyyttä. Sääntöjä tiukennetaan koko ajan ja sääntökirja on nykyisellään käsittääkseni melkoinen opus mutta niin vaan onnistuu nämä insinöörit joka ikinen vuosi löytämään jokusen porsaanreiän sieltä. Se on aika vaikeaa kieltää tuotakaan keksintöä kun siinä ei suoranaisesti liikutella mitään aerodynaamisia osia, vaan ainoastaan säädellään ilman virtausta kuljettajan toimesta. Hattua pitää nostaa McLarenin porukalle, tuo on jo nimittäin ihan oikeasti kekseliästä!
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On se kumma ettei neekerinsuukon talli koskaan voi olla huijaamatta tai vääntämättä sääntöjä harmaalla alueella. On se kumma ettei näitä isoja talleja saada koskaan aisoihin. Toivottavasti Mäcin miehet saavat sitä mitä ansaitsevat tallin toiminnan johdosta! Mäcci on jo saanut yhden varoituksen F1:ten maineen pilaamisesta - mitä tälläinen "hemohessin" käyttö on muuta kuin F1-katsojien silmään kusemista!

Ai McLarenia ei ikinä rangaista vai? Muisti, koska pelaa? :)

--

Kannattamisen kannaltahan tämä kausi laittaa tosiaan asetelmia uusiksi. Saa nähdä, keiden puolelle esim. iltapäivälehdet ja MTV3 linnoittautuvat. Veikkaisin, että Massa voi olla aika vahvoilla. Itsellä ei mitään selvää suosikkia ole tässä vaiheessa. Ei ole oikein Häkkisen jälkeen kyllä ollut muutenkaan. Mutta aion kyllä seurata yhtä aktiivisesti kuin ennenkin. Nythän tässä on jopa pieni mahdollisuus, että kun suomalaislasien läpi ei tarvitse jokaista yksityiskohtaa peilata, niin mediassa arviot jopa paranevat... No joo, tai sitten ei.

107 prosentin sääntö tosiaan voi tulla käyttöön taas. On sitä ainakin harkittu. Aikanaanhan keltaiset Forti-autot pyörivät kuusi kierrosta kärjen takana ja siihen nyt tuskin kukaan haluaa mennä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ei jumalauta, mitä touhua. Seitsemän sekuntia takkiin kierroksella. Yksi talli ei aja juuri yhtään, ja toinen pelkää, ettei bensa riitä maaliin asti.
Tuohonhan on ratkaisu olemassa, miten eroja per kierros saadaan pienemmiksi. Lyhennetään kierroksia vaikkapa 6/7, niin jopahan ovat Lotuksetkin enää sekunnin päässä kärjestä!

Aikojen perusteella sarjan ajallisesti pisin rata on kyseessä, kun menee näemmä noin 2 minuuttia per kiekka. Monacossa jos Lotus on jo paremmassa tikissä ja kierros on siellä paljon lyhyempi, niin kyllä se kierrosaikaero tuosta puolittuu...
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
107% sääntö mukaan ja sääntö että jos tulet ohitetuksi vaikka 4-5 kierroksella, niin sut liputetaan pois kisasta.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Kyllähän tuo Hispanian auto näyttää suorastaan vaarallisen hitaalta, melkein alkaisi olla aika kaivella se vanha kunnon 107% sääntö naftaliinista. Mutta näin ei tietenkään tehdä koska olisihan se FIA:n kannalta aika noloa kun yksikään näiden uusien tallien autoista ei pääsisi edes kisaan mukaan.
Hispania joutaisi lähtemään koko F1-sarjasta. Talli ei välttämättä edes osallistu molempien kuljettajian voimin koko viikonloppuun. MM-sarjalle imagotappio, että peränpitäjä keskittyy kilpailemisen sijasta pelkästään ensitesteihin.
Lotuksella ja Virginillä tilanne on hiukan parempi, mutta todellisuudessa hyvä jos pääsevät edes maaliin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Jaahas, 1. session kärjessä Mercedes ja 2. session kärjessä Mercedes-Mercedes-Mercedes-Mercedes.

Eiköhän tämä pikkuhiljaa ala olla taikatemppumiehen heiniä, tosin äpäräpoikamme voi pistää kovasti kampoihin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fernandes ylistää Malesialaiskuski Fauzya

Tästä JJ ja Pulkkinen puhuivat päivällä harjoituksissa. Fernandes ja Fauzy ovat erittäin läheisiä ja se on Heikille suuri uhka tulevaisuutta ajatellen, sillä Lotus haluaa pommin varmasti lähivuosina toiseen autoonsa ihan kisakuskiksi Malesialaisen ja se lienee myös syy sille miksi häntä ajatetaan nyt harjoituksissa, annetaan jo tänä vuonna vähän tuntumaa F1-autoon. Heikin kannalta huono juttu on myös se, että hänellä on 1-vuotinen sopimus, kun taas tallikaveri Trullilla taitaa olla vuoden pidempi sopimus, joten jos sieltä joku tämän kauden jälkeen potkitaan ulos, niin se lienee Heikki. Koviksen pitäisi kyllä suoraan sanoen murskata Trulli tällä kaudella selvin lukemin, jos meinaa tallipaikkansa pitää. Järvilehto arvioi, että Heikki teki virheen, kun itse neuvotteli sopimuksen, mä pelkään vähän samaa.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
[Heikin kannalta huono juttu on myös se, että hänellä on 1-vuotinen sopimus, kun taas tallikaveri Trullilla taitaa olla vuoden pidempi sopimus, joten jos sieltä joku tämän kauden jälkeen potkitaan ulos, niin se lienee Heikki.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös Heikillä ole kolmen vuoden sopimus? Muistaakseni Heikillä on sopimuksessa optio, joka mahdollistaa muihin talleihin siirtymisen kesken sopimuksen, eli siltäosin asiat ovat ihan hyvin.

Toisekseen jos Lotukselta pitäisi jompikumpi nykyisistä kuskeista ulostaa 1-2v aikavälillä, niin ehdottomasti Trullin ulostaminen olisi järkevämpää, koska miehen ura vetelee jo aika selvästi viimeisiään. Heikillä on kuitenkin vielä mahdollisuudet nousta kuskina seuraavalle tasolle ja uraakin on jäljellä useampia vuosia.
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Heikillä on kuitenkin vielä mahdollisuudet nousta kuskina seuraavalle tasolle ja uraakin on jäljellä useampia vuosia.
Miksi me finskit ollaan niin hemmettin optimistiä omiemme suhteen? Heikillä oli 1000 taalan paikka Mäcillä - tulos - täysi floppi! Joo joo - voidaan aina itkeä neekerinpusun suosimisesta, mutta kaikki ammattilaiset myönsivät Heikin flopanneen ... Kuka huipputalli enään Heikin palkkaisi? Tietenkin kakkoskuskiksi viemään pois pisteitä ykköskuskin pahimmilta kilpailijoilta - Heikistä ei koskaan tule voittajaa - kaikista ei vain ole siihen! Rosbergista siihen on!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eipä se pelkästään McLarenin ongelma ole, kyllä niitä sääntöjä yrittää jokainen talli vuorollaan venyttää. Melkein pitää kyllä ihailla tuota F1-insinöörien kekseliäisyyttä. Sääntöjä tiukennetaan koko ajan ja sääntökirja on nykyisellään käsittääkseni melkoinen opus mutta niin vaan onnistuu nämä insinöörit joka ikinen vuosi löytämään jokusen porsaanreiän sieltä. Se on aika vaikeaa kieltää tuotakaan keksintöä kun siinä ei suoranaisesti liikutella mitään aerodynaamisia osia, vaan ainoastaan säädellään ilman virtausta kuljettajan toimesta. Hattua pitää nostaa McLarenin porukalle, tuo on jo nimittäin ihan oikeasti kekseliästä!

Joo kyllä eräs nimeltämainitsematon italialainen talli, jolla on punaiset autot on ollut mestari siinä, että sillä on ollut täysin omat säännöt jo usean vuoden ajan.
Säännöt muuttuvat joka vuosi ja joka vuosi keksitään joku juttu jolla niitä sääntöjä pystytään kiertämään. Kukaan ei ole niin viisas kuin Insinööri.
Tuossa Mäkin tapauksessa ehkä kuitenkin sääntöä rikotaan sillä tuolla ratkaisulla selkeästi vaikutetaan auton aerodynamiikkaan ja siten parannetaan auton suorituskykyä.
Mutta hei ensikaudeksihan voitaisiin määrätä, että takasiiven pitää olla tehty kakkosnelosesta. Sen liikkumista ei pysty polvellakaan helpoittamaan.

Mitä sitten tulee tähän tallien nopeuksien vaihteluun, niin pahoin pelkään, että nämä liikkuvat shikaanit tulevat tällä kaudella aiheuttamaan lukuisia vaaratilanteita ja pahojakin onnettomuuksia. Viimeisestä kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta Formuloissahan on jo todella kauan, kuten tiedämme. Toivottavasti kuolema välttää tälläkin kaudella Formulat.
Niin ja Monacon sekä parista muusta katuratakisasta tulee varmaan todella mielenkiintoinen kun ajetaan "kuuttakymppiä" kapeassa rännissä yhtenä k*rpänä...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa Mäkin tapauksessa ehkä kuitenkin sääntöä rikotaan sillä tuolla ratkaisulla selkeästi vaikutetaan auton aerodynamiikkaan ja siten parannetaan auton suorituskykyä.
Mutta hei ensikaudeksihan voitaisiin määrätä, että takasiiven pitää olla tehty kakkosnelosesta. Sen liikkumista ei pysty polvellakaan helpoittamaan.

Mutta tuossa Macin autossakaanhan ei liikuteta takasiipeä millään tavalla, vaan ainoastaan muutetaan ilman virtausta takasiivelle. Minun käsittääkseni tuo sääntö menee niin että mitään aerodynamiikkaan liittyviä osia ei saa liikutella ajon aikana, ja tuon säännön mukaan McLarenin auto olisi laillinen. Siinä ei ole mitään ajon aikana liikkuvia osia vaan kuljettaja ainoastaan polveaan liikuttamalla vaikuttaa ilman virtaukseen. Periaatteessa ihan sama asia kuin kuljettaja vaikkapa nostaisi suoralla käden pystyyn jos siitä olisi jotain hyötyä ilman virtauksen kannalta. Tuskin FIA pystyisi sitä millään voimassaolevalla säännöllä kieltämään että kuljettaja ei saa nostaa kättään pystyyn suoralla.

Eli minun mielestäni tuo tuomio meni oikein ja tuo ratkaisu on laillinen. Ehkä siinä mennään vähän harmaalle alueelle mutta niin F1:ssä on menty aina. Kuten sanottu niin insinöörit pyrkii aina etsimään niitä porsaanreikiä koska jokainen kymmenys kierrosajassa on tärkeä ja se kymmenys saattaa tulla todella pienistä asioista. Eiköhän samanlaisia ratkaisuja ala pian tulla muihinkin autoihin, ihan kuten kaikki tallit toivat tupladiffuusorit aika pian sen jälkeen kun FIA totesi ne lailliseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös