Formula 1 – kausi 2010

  • 172 338
  • 996

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Iso syy Schumin pärjäämiseen on Brawn. Ros tasan tietää millaisesta autosta Schumi pitää, ja on sellaisen varmasti tehnyt. Sinällään tallikaveri tulee aikanaan saamaan ihan samanlaisen auton, mutta minkäs teet, jos ajotyylisi ei ole identinen Kerppenin pojan kanssa. Kyllä tulee olemaan Nicolla vaikeaa Schumia voittaa, mutta muuten voi ajaa hyvinkin.

Ei Brawn ole autoa suunnitellut. Tuon auton suunnittelutyö on aloitettu jo reilusti aiemmin kuin Schumin paluu oli muuta kuin märkä päiväuni nimimerkki schollin aivokuorella. Tuota vähättelyähän Shcumacher on toki saanut osakseen myös aiemmin uransa aikana, joten sikäli ei mitään uutta.

7 mestaruut hei.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tuota vähättelyähän Shcumacher on toki saanut osakseen myös aiemmin uransa aikana, joten sikäli ei mitään uutta.

7 mestaruut hei.

En minä sitä ollenkaan epäile, etteikö Schumi olisi lahjakkaimpia ajajia. Mutta kumpi on lahjakkaampi Brawn suunnittelemaan Schumille sopivan auton ja taktiikan vai Schumi ajamaan? Ei taida löytyä luotettavaa mittaria asiaan. Pointtini oli, että kyllä Nico saa ihmeitä tehdä, ettei autoa tehdä paremmin Schumin ajotyyliin sopivaksi. Ja vielä enemmän, jos meinaa olla nopeampi radalla. Toivottavasti toki on, mutta epäilen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
http://www.ts.fi/f1/uutiset/108569.html

Stefan GP päätti sitten päättää Campos Metan ja Bruno Sennan kauden jo ennen sen alkua ostamalla Dallaralta Campos Metan autot pois.

On kyllä melkoista show'ta tämä tallipeli. Tämä Campos Meta on ollut alusta saakka niin epävarmalla pohjalla että ihmettelen miksi se yleensäkin valittiin mukaan, kun samaan aikaan Prodriven kaltaisia projektejakin oli hakemassa paikkaa MM-sarjasta. Nyt sitten ilmeisesti tämä Stefan on jo pidemmän aikaa häärännyt taustalla Ecclestonen tuella, on uhkaillut FIA:ta mm. oikeusjutuilla ja nyt vielä tämä. Ihmetyttää vaan että jos Camposilla on ollut Dallaran kanssa sopimukset auton rungon toimittamisesta niin miten tämä Stefan voi päästä siihen väliin siten että ostaa autojen oikeudet itselleen? Onko Camposilla ollut laskut maksamatta vai miten?

Saas nähdä minkälainen soppa tästä vielä kehittyy, aikamoiseksi "häirikkötalliksi" uhkaa leimautua tämä Stefan jo henkilöstövalintojensa vuoksi ja sitten tämän taustalla puuhastelun vuoksi. Mutta ehkä tämä Stefan on joka tapauksessa vahvemmalla pohjalla kuin Campos on koskaan ollut joten voi olla jopa hyväksi sarjalle, Camposin ja USF1:n mukaantulo kun on ollut jo jonkin aikaa aika epävarman tuntuista. Tämä Stefan lienee kuitenkin mukana heti kauden avauksesta mikäli ei taas jotain ihmeellistä tapahdu tässä jupakassa. Villeneuven palkkaaminen on kyllä ihan mielenkiintoinen juttu, yksi vanha parta lisää sarjaan. Harmi vaan Bruno Sennan kannalta että F1-paikka taisi mennä taas kerran sivu suun.


EDIT: Niinhän se juuri menee että Camposilla on laskut maksamatta Dallaran suuntaan ja siksi Dallaralla on oikeus myydä suunnittelemansa auto jollekin muulle. Ja Stefan GP on ostanut sitten oikeudet tuohon autoon vaikka ei tule sitä käyttämäänkään.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Richard Bransonin Virgin-talli on sitten julkaissut myös autonsa. Ja täytyy sanoa että on kyllä helvetin komean näköinen ajopeli. Jos ulkonäöstä jaettaisiin pisteitä niin aika lähellä kärkeä olisi kyllä Virginin auto.

Edestä
Ylhäältä
Sivulta
Takaa

Toivottavasti on yhtä nopea kuin nätti. Tallin omistajalla on ainakin jo hullunkiilto silmissä.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Vielä vähän aikaa sitten näytti, että tulee mielenkiintoinen 13 tallin kausi 2010. Nyt on jo pistelaskusysteemi muutettu kun autoja on enemmän, mutta jotenkin tämä vähän haiskahtaa siltä että onko Bahrainissa sittenkään 13:sta tallia? Jos on niin onko kaikki mukana koko kauden? Luotan kyllä, että tallien rahatilanne on tutkittu tarkoin ennekuin niitä on hyväksytty sarjaan, mutta onhan noita huhuja pyörinyt mm. USF1:stä, että onko siitä sarjaan?
Toivottavasti pelkään turhaan ja Bahrainissa on 26 autoa viivalla.

Niin ja komea on kyllä tuo Virginin auto. Ehdottomia suosikkeja väritykseltään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Luotan kyllä, että tallien rahatilanne on tutkittu tarkoin ennekuin niitä on hyväksytty sarjaan, mutta onhan noita huhuja pyörinyt mm. USF1:stä, että onko siitä sarjaan?

Onhan tässä Stefanin tapauksessa tosiaan sellainen vähän ikävä maku että Ecclestone on ilmeisesti tämän Stefan GP:n pääpirun Zoran Stefanovicin kanssa hyvä kaveri ja on siitä lähtien kun Stefan osti Toyota-tallin jäämistön yrittänyt ajaa Stefania MM-sarjaan koska näkee sen kiinnostavampana ja parempana tallina kuin esim. Camposin. Berniehän on viime aikoina heitellyt paljon medialle epäilyksiä siitä että USF1 ja Campos eivät tule olemaan mukana kauden avauksessa ja koko sarjaan osallistuminen on vaarassa. Nämä kommentit eivät varmasti ole ainakaan helpottaneet yhtään sponsoreiden hankintaa näiden tallien kohdalla, kun F1:n suurin auktoriteetti sanoo tuollaista mediassa. Siitä on ollut kovasti epäilyksiä että Bernie yrittäisi tällä tavoin pedata paikkaa Stefanovicin tallille ja näyttää että on onnistumassakin siinä.

Onhan tässä Stefanissa kyllä suoraan sanottuna potentiaalia enemmän kuin jossain Campos Metassa mutta tapa jolla se on nyt tulossa MM-sarjaan on kyllä kieltämättä vähän halpamainen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ennenmuinoin MM-Sarjaan ei päässyt viime hetkillä ilmoittautumaan ilman KAIKKIEN muiden tallien hyväksyntää, eli huijari-Stefan ei välttämättä pääse mukaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Richard Bransonin Virgin-talli on sitten julkaissut myös autonsa. Ja täytyy sanoa että on kyllä helvetin komean näköinen ajopeli. Jos ulkonäöstä jaettaisiin pisteitä niin aika lähellä kärkeä olisi kyllä Virginin auto.

Edestä
Ylhäältä
Sivulta
Takaa

Toivottavasti on yhtä nopea kuin nätti. Tallin omistajalla on ainakin jo hullunkiilto silmissä.
Siinä onkin F1-maailman JYP. Värimaailma on sama ja omistaja on rikas kuin kroisos. Siinä on mun uusi suosikkitalli vaikka siinä ei suomalaisia ajakaan. Vielä.
 

Vagabond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors Idrottsförening Kamraterna, Penguins
Bwin.com Formula 1 Betting Odds

World Championships, World
Drivers Championship 2010 - 6:00 PM

Antepost Winner
Fernando Alonso 3.00
Michael Schumacher 5.00
Lewis Hamilton 6.00
Sebastian Vettel 7.00
Felipe Massa 9.00
Mark Webber 18.00
Jenson Button 21.00
Nico Rosberg 23.00
Robert Kubica 41.00
Kamui Kobayashi 51.00
Nico Hulkenberg 101.00
Rubens Barrichello 126.00
Bruno Senna 151.00
Timo Glock 151.00
Jarno Trulli 201.00
Nick Heidfeld 201.00
Heikki Kovalainen 251.00


Heh, onpa näköjään Heikilla odotukset kovat.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heidfeld Mersun testukuljettajaksi. Ura kilpakuljettajana vaikuttaa olevan joko kokonaan ohi tai ainakin laskusuunnassa. Tasainen HMV-puurtaja, jonka kilpauralla kohokohdat jäivät vähiin.

Jäi sitten ainakin toistaiseksi saamatta yksin haltuun kyseenalainen ennätys "eniten palkintopallisijoituksia ilman voittoa". Nyt joutuu jakamaan ennätyksen Ruotsin Nick Heidfeldin, Stefan Johanssonin kanssa.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Sarjan pistelaskenta järjestelmä tulee muuttumaan melko totaalisesti. Jatkossa pisteitä napsii kilpailun 10 parasta kuljettajaa tähän tyyliin:

1. 25
2. 18
3. 15
4. 12
5. 10
6. 8
7. 6
8. 4
9. 2
10. 1

Eipä kyllä osaa yhtään ennakoida miten tuo tulee toimimaan. Tässä vielä linkki jossa juttua myös testikiellon takaportista mikä kuullostaa on aikamoiselta pelleilytä. http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1930916
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Richard Bransonin Virgin-talli on sitten julkaissut myös autonsa. Ja täytyy sanoa että on kyllä helvetin komean näköinen ajopeli. Jos ulkonäöstä jaettaisiin pisteitä niin aika lähellä kärkeä olisi kyllä Virginin auto.

Ehkä lähellä kärkeä olisi, mutta kyllä Mercedes GP vie voiton helposti: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/formula1/1889015

Ensimmäisestä kuvasta saa värityksestä selon, mutta kuvista 5 ja 6 näkyvä sivuprofiili on kyllä erittäin nätti. Näyttää hieman lyhyeltä, mutta se tekeekin tuosta juuri niin näyttävän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä lähellä kärkeä olisi, mutta kyllä Mercedes GP vie voiton helposti: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/formula1/1889015

Itse autohan voi olla muotoilultaan nätti mutta tuo väritys on kyllä kaikessa tylsyydessään masentava. Kyllä tuo Virginin auto on minusta tähän asti julkaistuista ykkönen, eikä ole kyllä lainkaan paha tuo Lotuksenkaan auto. Varsin näyttävän näköistä kalustoa on kyllä tulossa radalle ensi kaudeksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itse autohan voi olla muotoilultaan nätti mutta tuo väritys on kyllä kaikessa tylsyydessään masentava. Kyllä tuo Virginin auto on minusta tähän asti julkaistuista ykkönen, eikä ole kyllä lainkaan paha tuo Lotuksenkaan auto.

Sama. Virginin autossa on aivan saakelin upea graafinen ulkoasu. Mersun ulkoasu taas on tosiaankin helvetin leimi jos tuo nyt sitten on lopullinen väri. Mersu on muuten muodoiltaan kyllä hienoin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika monelta suunnalta on alkanut kuulua sellaisia huhuja että USF1 olisi jättämässä ainakin kauden kolme ensimmäistä kilpailua väliin, tai mahdollisesti jopa koko kauden. Tallin suunnalta ei anneta minkäänlaisia kommentteja, Peter Windsoria ei saada edes kiinni, mutta huhujen mukaan auton suunnittelu on jäissä ja käytännössä talli näyttää tuhoon tuomitulta. Lisäksi huhut kertovat että YouTube-pomo Chad Hurley, jonka piti sijoittaa rahojaan tähän jenkkitalliin, on aloittanut tunnustelut muiden tallien (esim. Camposin) suuntaan.

Nyt näyttäisikin siltä että Campos saattaisi sittenkin pelastua ja pystyä osallistumaan sarjaan (on saanut Dallaralta vielä jatkoaikaa rästien maksamiseen), ja tuo Stefan GP nähtäisiinkin mahdollisesti tämän jenkkitallin tilalla. On kyllä tulossa todellinen farssi tästä uusien tallien "esiinmarssista". Saas nähdä onko kauden avauksessa mukana muita kuin Virgin ja Lotus.
 
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Petyn kyllä vähän jos USF1 vetäytyykin vielä sarjasta kokonaan pois. Pari vuotta on vissiin puhuttu, että se sieltä tulee ja vahvana kun on niin kauan keskittynyt auton kehittämiseen. Näin ei sitten taidakaan olla ja en yllättyisi yhtään jos Bahrainissa onkin viivalla vain 20 autoa jälleen kerran. Kauden 4. kisassa sitten saattaa olla jo pari tallia enemmän. Aikamoista lottoa se tällä hetkellä on noitten uusien tallien kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huvittavintahan on se että näistä "uusista talleista" Stefan GP on ainoa joka on jo tässä vaiheessa lähettänyt kalustoaan valmiiksi Bahrainiin, ja Camposiin ja USF1:een verrattuna heillä on pullat hyvin uunissa koska auto moottoreineen on jo valmis. Ja heillä ei ole edes osallistumisoikeutta ensi kauden sarjaan...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jahas, ja nyt on sitten Adrian Campos myynyt tuon tallinsa jollekin Espanjalaiselle liikemiehelle ja tallipäälliköksi Camposin tilalle tulee Colin Kolles. Adrian Camposin ura F1:ssä tallinomistajana/tallipäällikkönä jäi sitten vieläkin lyhkäisemmäksi kuin kuljettajana, tällä kertaa ei päästy edes lähtöviivalle asti... No, ainakin tämän sopimuksen pitäisi kuulemma varmistaa se että Campos Meta on mukana ensi kauden sarjassa. Turha on kyllä varmaan odotella tosin että sieltä olisi kovin kilpailukykyistä kalustoa tulossa viivalle.

USF1 taasen on pyytänyt FIA:lta mahdollisuutta jättää neljä kisaa väliin tuon sallitun kolmen sijaan. Tuntuisi että tallin neuvotteluvaltit on aika heikot ottaen huomioon että tallilla ei näyttäisi olevan valmiina oikeastaan mitään, ja toisaalta tämä serbitalli on taustalla kärkkymässä mahdollisesti vapautuvaa paikkaa kalusto valmiiksi Bahrainiin lennätettynä ja Bernie Ecclestonen tuki takanaan.

Kovin vahvalta ei näytä muidenkaan tulokastallien alku. Molempien autot on todella reilusti kärkeä hitaampia ja ainakin Virginillä on käsittääkseni ollut aika paljon ongelmia. Pitkä matka on vielä molemmilla kuljettavana ennen kuin ollaan edes noiden muiden häntäpään tallien tasolla.

Sen sijaan yksi talvitestien positiivisista yllättäjistä on ollut "uusi talli" Sauber jonka ajat on olleet välillä todellakin kovaa luokkaa. Saas nähdä tekeekö Sauber "Brawnit" ja pystyy suuren autotehtaan lähes valmiiksi rakentamalla autolla yllättämään kaikki. No, tuskin Kobayashi ja De la Rosa sentään mestaruudesta tulee taistelemaan, mutta kuka tietää jos vaikka jossain yksittäisessä kisassa pystyisi jompikumpi voiton nappaamaan. Sen soisi kyllä Peter Sauberille joka on tehnyt paljon hyvää työtä moottoriurheilun eteen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeiset testipäivät menossa ja tässä vähän tämän hetkistä tilannetta:

Koodi:
1 Alonso Ferrari 1.20.738
2 Alguersuari Toro Rosso 1.21.989 +1.251
3 De la Rosa Sauber 1.22.306 +1.568
4 Hamilton McLaren 1.23.011 +2.273
5 Vettel Red Bull 1.23.746 +3.008
6 Liuzzi Force India 1.23.857 +3.119
7 Schumacher Mercedes 1.25.800 +5.062
8 Hulkenberg Williams 1.26.702 +5.964
9 Kubica Renault 1.26.973 +6.235
10 Trulli Lotus 1.28.676 +7.938

"Ferrarilla on perjantaina tarkoitus antaa oma myrskyvaroituksensa kilpailijoille. Silloin Alonso tekee omat aika-ajotreeninsä MM-avausta varten. Torstaina Alonso veti lehtereille jo 15000 espanjalaisfania."

Heikki Kulta


Sieltä se myrskyvaroitus on sitten tullut. Kovaa näyttää menevän Ferrari. Aika moni pitää heitä tällä hetkellä varmana ykköstallina, mutta minä en menisi ihan vielä sanomaan. Red Bull on ollut myös todella vahva ja ovat olleet tämän kauden testeissä vissiin kaikissa top3:ssa, joten sielläkin on hyvin pullat uunissa. Vettelikään ei ihan heti niellyt tuota väitettä, että Ferrari olisi nopein.

Mercedes on myös aikamoinen mysteeri tällä hetkellä. Testien ajat eivät vakuuta, mutta toisaalta, tallipäälikkö Ross Brawn sanoi, että heidän oikea diffusoori tulee vasta Bahrainiin, eli sitä ei ole vielä edes kukaan nähnyt, joten saa nähdä siivittääkö se sitten Mersun kärkivauhtiin?

Toinen mysteeri on McLaren. Testeissä ihan tasaisia aikoja jne, mutta ei aivan kärkeen ole riittänyt. Buttonin arvioiden mukaan he ovat kärkeä perässä noin 0,2-0,3 sekuntia.

Suomalaisten kannalta tässä ei kyllä ole mitään jännittämistä. Lotuksen testikuskin mukaan he olisivat voineet parantaa eilisistä ajoista noin parisen sekuntia vielä ja silloin ero kärkeen olisi jotain 3-4 sekuntia, mutta täytyy ottaa myös huomioon se, että kärjellä on varastossa vielä vauhtia. Veikkaan, että Lotukset ja Virginit ovat noin 5 sekuntia perässä kärkeä. Mutta, mutta, ei kukaan varmaan odottanut edes mitään näiltä uusilta talleilta.

Jos pitäisi jotain arviota tehdä näistä tämän talven testeistä, niin heittäisin tallit tähän järjestykseen:

A-Luokka: Red Bull, Ferrari
B-Luokka: McLaren, Mercedes, Sauber, Renault
C-Luokka: Williams, Force India, Toro Rosso
D-Luokka: Virgin, Lotus
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös