Mainos

Formula 1 – kausi 2010

  • 172 586
  • 996

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka sinällään on positiivista että Natsi-Maxin kostonhimossaan läpi runnoma rangaistus kaatuikin, niin en itse Flaviota halua takaisin. Joka tapauksessahan on selvää että mies on toiminut täysin edesvastuuttomasti tallipäällikkönä jo pidempään. Harmi vain että pikku-Piquet ei varsinaista rangaistusta saanut koskaan, ura F1-huipputalleissa tosin on varmasti poissuljettu.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kukaan lukenut näitä Ferrarin tallipäälikkö Domenicallin viimeisimpiä kommentteja? Joka helvetin lauseeseen mainitaan se kuinka hyvä kuljettaja Fernando Alonso on ja hän tulee varmasti taistelemaan maailmanmestaruudesta. Viime kausina Ferrarilla on kokoajan puhuttu kuinka hyviä kuskeja Kimi ja Massa olivat, nyt ei puhuta enään kuin Alonsosta. Näyttää vahvasti siltä, että 1-2 kuljettaja asetelma on palaamassa Ferrarille. Kauden puolessa välissä varmaan liekit leimahtaneet jo kunnon tulipaloksi, sillä Massa on kyllä sellaista sorttia, joka ei turpaansa pidä kiinni, jos joku asia vituttaa.

- Kaikkien mielestä Michael on todella vahva, tietenkin. Koska Michael on tarttunut tähän mahdollisuuteen, hän on vakuuttunut, että hänellä tulee olemaan auto, jolla hän pystyy näyttämään taas kerran millainen kuski on.

- Fernandolla (Alonso) on kuitenkin kaikki tarvittava hänen lyömiseensä, Domenicali summaa.

Iltalehti


Siinä taas yksi hyvä esimerkki. Eikö Massalla ole sitä tarvittavaa Michaelin lyömiseen?

http://img94.imageshack.us/img94/8039/ferrari2010b.jpg

http://www.jamesallenonf1.com/2010/01/details-emerge-of-new-ferrari-f1-design/

Siinä on ensiksi Pinolan näkemys uudesta Ferrarista ja sitten alemassa jutussa James Allen kääntänyt tärkeimpiä pointteja. Jos tuo uusi Ferrari on tuollainen, niin verratkaapa auton nokkaa vaikkapa viime kauden Red Bulliin, melko samanlaiselta näyttää.

EDIT:

http://uk.eurosport.yahoo.com/13012010/2/ecclestone-proposes-grand-prix-shortcuts.html

Ecclestone pistää taas parastaan! Ehdottaa, että tulevaisuudessa F1-radoille tehtäisiin oikaisureitit joita saisi käyttää viisi kertaa kilpailun aikana. Kuulostaa aivan naurettavalta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Red Wings, Nyquist, Pulkkinen, KHL-Jokerit
Ecclestone pistää taas parastaan! Ehdottaa, että tulevaisuudessa F1-radoille tehtäisiin oikaisureitit joita saisi käyttää viisi kertaa kilpailun aikana. Kuulostaa aivan naurettavalta.

Eipä paljon yllätä, että papalla on taas välähtänyt tälläinen idea päähänsä. Vanhuuden höpinöitä tulee mieheltä tasaisin väliajoin. Kuollut idea jo syntyessään.
Voisi verrata jääkiekkoon siten, että 0-0 tilanteessa kolmannessa erässä annetaan toiselle joukkueelle ilmainen maali, että saadaan peliin lisää tilanteita ja vauhtia. Naurettavaa.

Kyllähän mie nauran makiasti jos Ferrarilla leimahtaa Alonson ja Massan välillä ja samalla Schumi taistelee Mersulla mestaruudesta. En ennen niinkään ollut Schumin kannattaja, mutta nyt kyllä toivon että Schumi pistäisi Ferrari-leiriä nenään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eipä paljon yllätä, että papalla on taas välähtänyt tälläinen idea päähänsä. Vanhuuden höpinöitä tulee mieheltä tasaisin väliajoin. Kuollut idea jo syntyessään.
Voisi verrata jääkiekkoon siten, että 0-0 tilanteessa kolmannessa erässä annetaan toiselle joukkueelle ilmainen maali, että saadaan peliin lisää tilanteita ja vauhtia. Naurettavaa.
Eikös tuollainen pakollinen sakkokierros ole jo jossain rallicrossissa käytössä. Olisko jokkiksessakin jollain radoilla. Mitä olen telkkarista vilkuillut, niin eipä se mitään lisäjännitystä tuo, oikeastaan päinvastoin, aika äkkiä nuo lenkit oppii ennakoimaan ja on selvillä mihin väliin se auto sieltä lenkiltään tulee. Nuo kisat on lyhyitä ja tuollainen rikkoo taisteluparin. Toisaalta noilla radoilla on aika ahdasta, joten tuo pidennys on perusteltu, että porukka hiukan hajoaisi. En kyllä tiedä tästä rallicross-asiasta mitään, joten joku voi tarkentaa vapaasti. (kunnon ohjeistamispäällikön kommentti, jäi juuri kyseinen mappi kotiin).
Formuloissa ei kyllä ole mitään tarvetta letkan hajottamiselle, joten en näe mitään järkeä taaskaan Bernien ehdotuksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos F1-sarjassa haluttaisiin joku hyvä uudistus, niin suosittelisin kaikkia lyömään viisaat päänsä yhteen sen ratkaisemiseksi, miten turva-auton käyttö olisi mahdollista siten, ettei eroja poisteta kilpailusta. Tällöin menisi umpeen muun muassa se porsaanreikä, jota käytettiin tahallisella Piquet Juniorin kolarilla.

Luulisi, että nykytekniikalla olisi mahdollista jäljittää autojen reaalierot esimerkiksi ajassa 15.25.08, jolloin järjestäjä näyttää SC-kylttiä ja lähettää auton radalle. Sitten nämä reaalierot huomioitaisiin uusintalähdössä. Eli vaikka autot olisivat peräkkäin radalla, niin niiden väliä voisi olla se alkukisasta tienattu 5,3 sekuntia.

Jos esimerkiksi hiihdossa pystytään Tour de Skiltä laskemaan "Virtual Ranking", niin ei pitäisi olla formuloissakaan mahdotonta.

Tätä arpaelementtiä ei ilmeisesti kuitenkaan olla poistamassa, koska se tarjoaa pienille talleille joskus mahdollisuuksia luonnottoman hyviin tuloksiin. Sitten heitellään näitä luonnottomuuksia ilmoille ja halutaan lisää arpaelementtejä kisoihin.
 

baxxter

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos F1-sarjassa haluttaisiin joku hyvä uudistus, niin suosittelisin kaikkia lyömään viisaat päänsä yhteen sen ratkaisemiseksi, miten turva-auton käyttö olisi mahdollista siten, ettei eroja poisteta kilpailusta. Tällöin menisi umpeen muun muassa se porsaanreikä, jota käytettiin tahallisella Piquet Juniorin kolarilla.

Luulisi, että nykytekniikalla olisi mahdollista jäljittää autojen reaalierot esimerkiksi ajassa 15.25.08, jolloin järjestäjä näyttää SC-kylttiä ja lähettää auton radalle. Sitten nämä reaalierot huomioitaisiin uusintalähdössä. Eli vaikka autot olisivat peräkkäin radalla, niin niiden väliä voisi olla se alkukisasta tienattu 5,3 sekuntia.

En kannata tuollaista virtuaalitilannetta. Kyllä kisan voittajan tulee olla se joka ajaa ensimmäisenä ruutulipulle.

Jos en aivan väärin muista niin jokin aika sitten oli puhetta, että autoihin tulisi eräänlainen "Safety Car-moodi". Kyse ilmeisesti oli vakionopeudensäätimestä, joka menisi/laitettaisiin päälle silloin kun "turva-auto on radalla". Autot liikkuisivat kaikki samalla nopeudella ja näinollen erot säilyisivät riittävän suurella tarkkuudella. Joku varmaan muistaa paremmin mistä oli kyse (ellen ole nähnyt unta). :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minultakin jyrkkä ei tuollaiselle ratkaisulle että turva-auton jälkeen pitäisi alkaa ynnäämään eroja ja radalla näkyvä tilanne ei olisi välttämättä lähelläkään oikeaa tilannetta. Tuo menisi minusta katsojan kannalta liian vaikeaksi. Samasta syystä myöskin jyrkkä ei kaikenlaisille lisälenkeille ja "oikoteille". Onhan noita crossissa ja jokkiksessa kokeiltu eikä ne oikein mitään lisäarvoa kilpailuihin tuo, päinvastoin vaan sekoittavat tilannetta siten että katsojilla ei ole mitään käsitystä todellisesta tilanteesta.

Eikä tuollainen lisälenkillä tai oikotien kautta tapahtunut ohitus ole edes sillä tavalla sykähdyttävä kuin radalla tapahtuva ohitus, joten kyllä minun mielestäni oikea ratkaisu olisi miettiä ennen kaikkea sitä miten ohitukset radalla saataisiin helpommaksi. Ja nimenomaan helpommaksi eikä helpoksi. Ei siinäkään nimittäin ole mitään hohtoa jos kilpailussa kärkipaikka vaihtuu 150 kertaa kuten esim. jossain jenkkien ovaalikisoissa, kun ohitukset ovat liian helppoja niin ne eivät enää oikein sykähdytä millään tavalla.

Kyllä minä lähtisin siitä että autojen aerodynamiikkaa pyrittäisiin muuttamaan sellaiseen suuntaan että autot aiheuttavat takanatulevalle autolle mahdollisimman vähän häiriötä downforceen. Viime kaudelle tulleet aerodynamiikkamuutokset olivat jo askel oikeaan suuntaan mutta se homma taidettiin sitten kuitenkin lopulta ryssiä kun nuo tupladiffut sallittiin.

Bernie voisi oikeastaan mennä noiden paskojen ideoidensa kanssa hevon vittuun ja lopettaa F1:n terrorisoinnin. Pelottaa että joku tuon seniilin ukon hölmöistä ideoista vielä joku päivä toteutuu, pari kertaa on ollut jo pelottavan lähellä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Bernie voisi oikeastaan mennä noiden paskojen ideoidensa kanssa hevon vittuun ja lopettaa F1:n terrorisoinnin. Pelottaa että joku tuon seniilin ukon hölmöistä ideoista vielä joku päivä toteutuu, pari kertaa on ollut jo pelottavan lähellä.

Lähinnä huvittuneena luen Bernien fantasioita, hipoo jo kieroudessaan M.Mosleyn fantasioita. Vakavissaan otettuna eikös kaikki merkittävät kilpailuun vaikuttavat muutokset tule hyväksyttää talli-yhdistyksellä, saada peräti kaikkien tallien hyväksyntä. Joten siinä mielessä ei pelkoa että tulee merkittäviä muutoksia.

Itsellä on vähän hämärän peitossa mitä muutoksia saa ajaa läpi ilman tallien hyväksyntää?
Voiko FIA määrätä jonkun naurettavan säännön kysymättä talleilta ja onko silloin tallien oljenkorsi vain uhata perustamalla oma sarja. :)


_
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.

Pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mitähän vielä ehtii ehdotella ennen kuin viimeinen varikkokäynti kutsuu. Joka autoon nappi millä voi laskea öljyä tai viljellä miinoja takana ajavien kiusaksi.

Ehkäpä pistelaskusysteemi 8,10,6,5,4,3,2,1. Näin saataisiin tasaisempia kisoja missä jännitys säilyy loppuun asti.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minultakin jyrkkä ei tuollaiselle ratkaisulle että turva-auton jälkeen pitäisi alkaa ynnäämään eroja ja radalla näkyvä tilanne ei olisi välttämättä lähelläkään oikeaa tilannetta. Tuo menisi minusta katsojan kannalta liian vaikeaksi.

Ei se nyt mielestäni niin valtavan vaikeaksi kyllä menisi. Yhtä haastavia tilanteita ovat urheilussa muun muassa:

-Väliaikalähtöinen hiihto (ensimmäinen maalintulija ei ole välttämättä voittaja)
-F1-mestaruuden ratkeaminen (mestarille voi riittää neljäs sija, jos haastaja on vaikka toinen)
-Kaksiosaiset jalkapallo-ottelut (joukkue voittaa ottelun 2-1, mutta putoaa silti jatkosta yhteismaalitilanteen vuoksi)

Turva-autotilanteissa voi menettää esimerkiksi 30 sekunnin johtoaseman, joka vastaa sitä että jääkiekossa on 3-0-johdossa, pleksi hajoaa ja tilanteeksi muutetaan 3-3.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ehkäpä pistelaskusysteemi 8,10,6,5,4,3,2,1. Näin saataisiin tasaisempia kisoja missä jännitys säilyy loppuun asti.

Ei huono idea lainkaan. Mutta jos ajettaisiin kisa kuten ennenkin ja sitten arvotaan pisteet maaliin päässeiden kesken. Ensimmäisenä ruutulipulle tullut voikin jäädä pisteittä ja viimeisenä maaliin linkuttanut voi saada onnella 10 pistettä, jännitystä kerrakseen.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Jos F1-sarjassa haluttaisiin joku hyvä uudistus...

Käänteinen lähtöjärjestys MM-sarjan tilanteen mukaan. Jos siitä ei tule äksöniä radalle, niin ei sitten mistään.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ei se nyt mielestäni niin valtavan vaikeaksi kyllä menisi. Yhtä haastavia tilanteita ovat urheilussa muun muassa:

-Väliaikalähtöinen hiihto (ensimmäinen maalintulija ei ole välttämättä voittaja)

Olisihan se mukava nähdä, kun hiihdossakin peiteltäisiin ohituslinjoja. Et sitten yhtään huonompia esimerkkejä keksinyt?
 

HemmoP

Jäsen
Williams on harjoitellut pit stoppeja uusilla säännöilla ja homma sujuu jo alle kolmeen sekuntiin. Eli uudet nakit ja visiirin pyyhkäisy.

Ei paha.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tuo Ecclestonen ehdotus oli suorastaan naurettava. Siinähän nyt saattaisi pahimmassa tapauksessa tulla vaikka kuinka pahoja vaaratilanteita. Kuvitelkaa nyt tilannetta jossa auto A ajaa normaalisti ja auto B tulee oikaisupätkää suoraan auton A kylkeen. Perästä tuleva auto C ei ehdi väistää lapasesta lähteneitä autoja ja törmää jompaan kumpaan ellei jopa molempiin. Katastrofi on valmis.

Onneksi ei tosiaankaan ole menossa läpi tuo Ecclestonen ehdotus.
 

Blackorange

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Mestis
Mitähän vielä ehtii ehdotella ennen kuin viimeinen varikkokäynti kutsuu.

Luulen että testamenttaa läjän uusia, hienoja ehdotuksia F1:sten pelastamiseksi, joita sitten tietyin väliajoin julkistetaan ja niille porukalla naureskellaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Williams on harjoitellut pit stoppeja uusilla säännöilla ja homma sujuu jo alle kolmeen sekuntiin. Eli uudet nakit ja visiirin pyyhkäisy.

Jotain kehitystä on näköjään tuossakin tapahtunut. Muistelen että 90-luvulla, ennen kuin välitankkaukset otettiin käyttöön ja kuljettajat kävivät ainoastaan renkaiden vaihdossa, parhaat tallit vaihtoivat uudet nakit alle n. neljässä sekunnissa.


Tämä idea lisäisi kyllä huomattavasti äksöniä ja ihme kyllä, en edes vastustaisi toteutuessaan.

Minä vastustaisin. Kyllähän tuo toki äksöniä toisi lisää mutta mutuen kyllä minusta oikein viimeisen päälle epäurheilullinen ja epäreilu ratkaisu. Ei minusta ole oikein jos siitä rangaistaan että olet suoriutunut hyvin ja ollut parempi kuin muut. Ihan sama kuin vaikka jollekin Usain Boltille laitettaisiin rautapallo jalkaan satasen finaaliin, tai jääkiekossa sarjataulukon hännillä olevalle annettaisiin muutama maali eteen kärkijoukkuetta vastaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan sama kuin vaikka jollekin Usain Boltille laitettaisiin rautapallo jalkaan satasen finaaliin, tai jääkiekossa sarjataulukon hännillä olevalle annettaisiin muutama maali eteen kärkijoukkuetta vastaan.

No ei nyt ihan sama, tällöinhän satasen mestaruus ratkaistaisiin vaikkapa kymmenen juoksun yhteistuloksella, ja kulloinkin johtava saisi raskaimman pallon. Tai jotain.
Jääkiekossa taas niin monta maalia eteen kuin sarjataulukossa on joukkueilla eroa/3, taitais mestari olla silti sama kuin nykysysteemillä.
Teennäistä tottakai, mutta ei välttämättä epäurheilijamaista, ja gp2-sarjassa ainakin oli käytössä top8:lla käänteinen järjestys siihen pikakilpailuun edellisen kisan tuloksen perusteella, taisi säpinää ainakin olla. Kyse on lähinnä siitä, mitä on säännöissä sovittu niin ettei kukaan saa epäreilua etua.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
GP2:ssa tuo nyt oli kompensoitu kuitenkin niin, että lyhyemmästä kisasta (missä oli siis tuo käännetty järjestys) sai pienemmät pisteet. Jos siis kärkikahdeksikko pitää omat sijoituksensa siinä lyhyemmässä kisassa, niin ensimmäisen kisan voittaja sai 10, kakkonen 8 ja sijalle 3-8 ajaneet 7 pistettä viikonlopun kisoista. Siihen päälle tosin sitten pisteet paalupaikasta ja nopeimmista kierroksista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on FIA:ssa kerrankin tehty hyviäkin päätöksiä, ja nimenomaan ohitusten helpottamiseksi. Nyt on nimittäin FIA:n tekninen työryhmä päättänyt että tupladiffuusorit kielletään. Päätös tarvitsee toki vielä komission hyväksynnän joten ihan 100% varma se ei vielä ole.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt on FIA:ssa kerrankin tehty hyviäkin päätöksiä, ja nimenomaan ohitusten helpottamiseksi. Nyt on nimittäin FIA:n tekninen työryhmä päättänyt että tupladiffuusorit kielletään. Päätös tarvitsee toki vielä komission hyväksynnän joten ihan 100% varma se ei vielä ole.

Jos oikein ymmärsin, niin diffuusorit kiellettäisiin vasta kaudelle 2011, eli tämä vuosi viellä ajeltaisiin niiden kanssa?

Lisäksihän Jean Todt on kai potkaissut nämä Moselyn kätyrit ulos tuolta F1-kisojen tuomaristosta yms. Myöskin rallipuolella Todt on ilmeisesti antamassa Juha Kankkuselle jonkinasteista roolia rallin MM-sarjan kehittämisessä, eli näyttäisi siltä että Todtin valinta FIA:n johtoon johtaisi lopulta positiiviseen kehitykseen.

Itse ainakin olen valmis pyörtämään rankan arvosteluni Todtin valintaa vastaan, mikäli Jean jatkaa valitsemallaan linjalla, on hän todennäköisesti sitten juurikin se oikea valinta FIA:n pomoksi.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
USF1 -tallin suunnastakin tulee lopultakin jonkinlaisia kuskiuutisia kun talli ilmoitti palkanneensa toiseksi kuljettajakseen Argentiinalaisen José Maria Lópezin. Tai palkanneensa... huhujen mukaanhan López joutuu maksamaan tuosta paikastaan 8 miljoonaa taalaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
USF1 -tallin suunnastakin tulee lopultakin jonkinlaisia kuskiuutisia kun talli ilmoitti palkanneensa toiseksi kuljettajakseen Argentiinalaisen José Maria Lópezin. Tai palkanneensa... huhujen mukaanhan López joutuu maksamaan tuosta paikastaan 8 miljoonaa taalaa.

Tämä projekti jaksaa kyllä naurattaa. Samana päivänä tullut tuonne www.motorsport.com/photos F1 osastolle USF1 ja Mercedes presentaatioiden kuvat.

Mercedeksellä 108 upeata kuvaa upeissa puitteissa. USF1 kaksi kuvaa joista toinen jossain "puistossa" kännykameralla otettu epätarkka foto missä kaikki kuvattavat ei edes mahdu kuvaan. :)
Toinen kuva jossain miljonäärin linnassa, onko tämä jokin rikkaiden känniprojekti ja tuo Jose Maria Lopez tuon kuvassa olevan puuma-naisen toyboy... heh.. ;)


_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös