Mainos

Formula 1 – kausi 2010

  • 172 586
  • 996

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Hieno juttu kuitenkin F1:lle. Ei haittaa vaikka Räikkönen poistui, sarjassa riittää silti katsottavaa kun Hamilton vs Schumi vs Alonso taistelut pääsevät käyntiin, en malta odottaa.
Eiköhän Kimi olisi sopinut tuohon neljänneksi mukaan hääräilemään? Mistäköhän Espanjalaiselehdistö puhuu ensikaudella? Koko viimekausi meni Kimiä mollatessa.

Valtava imago-voitto kuitenkin F1:lle, joka on viimevuosina rypenyt enemmän tai vähemmän julkisten kohujen keskellä. Schumi saapuu sitten pelastamaan rakastamaansa lajia, hyvä näin, kertoo miehestä paljon. Tuohon "suurin kaikista" taisteluun on paha ottaa kantaa, mutta ainakin Schumin leirillä on "muutama" pätevä argumentti laittaa mielipiteensä todisteeksi. Henkilökohtaisesti minulle suurin on Mika Häkkinen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta Lucan kanssa olen samaa mieltä, että tämä takaisin tuleva on se toinen Schumi.Kyllä Michael Schumacher yleensä tarkoittaa sitä miestä joka ajaa sillä maranellon punaisella autolla.
Mutta tuo yksivuotinen soppari saattaisi tarkoittaa, että ajaa vuoden Mercedeksellä ja korvaisi Massan vuoden päästä Ferrarilla kun miehen soppari umpeutuu? Tässähän Ferrarikin näkee onko Michael iskussa vai ei, tietysti tämä kaikki on omaa spekulaatiota.
---
Mutta joka tapauksessa: Welcome back Michael!

Vai Wilkommen zurück Michael?

Mulle Schumacher ei assosioidu kyllä pelkästään Ferrariin. Mies kuitenkin voitti ensimmäiset mestaruutensa Benettonilla ja ajoi Jordanillakin hetken. Nythän ympyrä sulkeutuu kun Michael lopettaa uransa Mercedeksellä, siellähän hän aloittikin uransa junnutiimissä.
 

trap

Jäsen
Tässähän saadaan oikein monivuotinen Englanti vs Saksa -maaottelu, kun McLaren ja Mercedes ovat kiinnittäneet molemmat kuskinsa moneksi vuodeksi eteenpäin. Toivottavasti 2011 RBR:llä ajaisi Vettelin seurana vielä Räikkönen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ihan hieno juttu tuo paluu, tuo mukavasti mielenkiintoa kovaa vauhtia väljähtämässä olleeseen sarjaan. Tulee olemaan kiinnostavaa nähdä, mikä on kuskien marssijärjestys Mersulla. Schumi on tottunut siihen, että toinen kuski on vain apukuski hänelle, mutta jotenkin on vaikea nähdä Nico tuollaisessa roolissa.

Itseluottamusta ei ainakaan puutu, kun tuossa iässä tekee kolmen vuoden sopimuksen. Eiköhän se niskakin ole jo kunnossa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Taas tullaan näkemään Schumi-Brawn kaksikon loistava kehitystaito autoja koskien... ja sirkuksen parasta taktikointia kisasta toiseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Schumin paluu tuo kyllä roppakaupalla kiinnostavuutta 2010 kaudelle. Erittäin mielenkiintoista nähdä miten alkukaudesta vanhalla mestarilla kulkee verrattaen Nicoon jolla vahva nousujohde päällä ja tietämys nykyautoista varmasti vahvempi.

Tarinat siitä että Schumi on ajanut kausilla milloin oli välitankkaus kiellettyä on mielestäni aika kaukaalta haettu, ehdottomasti suurempi etu on siitä että olet ollut tiivisti viime vuodet ykkösissä ja sitä myöten keskustellut(/todentanut radalla) tallin kanssa niin nykyisestä kuin tulevasta ja miten sen autoon vaikuttaa.

Kaikkien aikojen suurimmaksi en itse Schumia nosta muutamien konfliktiensa ja persoonansa vuoksi. Oma mielipide.
Itselleni suurin on Ayrton Senna niin lahjakkaana kuljettajana kuin persoonanakin ja Kimi Räikkönen, joka omaa huikeat lahjat niin ykkösiin kuin moottoriurheiluun yleisestikin. Persoona sopii suomalaiselle täydellisesti, paskanpuhujia/turhanpuhujia on maailma täynnä.



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen erimieltä siitä etteikö Schumi olisi se suurin ja mahtavin. Kyllä nuo tilastot vain kertoo karusti sen, että näin on.

Ei ne tilastotkaan ihan aukotonta totuutta aina kerro. Otetaan vaikka esimerkiksi nelinkertainen mestari Alain Prost jolla voisi hyvinkin olla yhtä paljon mestaruuksia kuin Schumilla mikäli hän olisi saanut (vaatinut?) talleissaan samanlaisen aseman kuin Schumacher. Prost sen sijaan ajoi ihan mies miestä vastaan mm. Sennan kanssa samanlaisella kalustolla ja tallikaverina ajoi muutenkin kovempia jannuja kuin esim. Barrichello, Irvine tai Verstappen. Yhden mestaruudenhan Prost menetti käytännössä silloisen ääliömäisen pistelaskusysteemin takia (Prostilla oli enemmän pisteitä kuin Sennalla mutta silti hävisi mestaruuden silloisen oudon laskutavan takia), ja jos Prost olisi saanut ollut McLarenilla selkeä ykköskuski tuolloin 80-90 -lukujen taitteessa niin hän olisi todennäköisesti vienyt useita mestaruuksia putkeen. Muistaakseni Prostin lähtökin McLarenilta johtui siitä ei halunnut enää ajaa samassa tallissa Sennan kanssa, jota piti epärehellisenä ja epäluotettavana ihmisenä. Jos Prostin ja McLarenin yhteistyö olisi vielä jatkunut niin kukaties kuinka monta mestaruutta tämä olisi vielä voittanut.

Mutta turhahan näillä on spekuloida, tahdoin vaan sanoa että ei ne tilastot täyttä totuutta kerro. Eittämättä Schumacher on yksi kovimmista kuskeista ikinä mutta itse ainakin pidän esim. Prostia kaikkein suurimpana siksi koska hänellä oli munaa ajaa myös tallikavereitaan vastaan ja tallikaverit oli aina astetta kovempia kuin Schumacherilla, jolla ei oikeastaan koskaan uransa aikana ole tullut minkäänlaista uhkaa tallin sisältä vaan kaikki on aina pelanneet hänen pussiinsa.

Pitää vaan toivoa että Nicoa ei nyt alisteta Schumacherin apupojaksi vaan saisivat ajaa ihan mies miestä vastaan, eikä mitään "Let Michael pass" -komentoja tulisi tallin toimesta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Schumin paluu tuo kyllä roppakaupalla kiinnostavuutta 2010 kaudelle.
_

Jep, on todella nautinnollista kun Schumi purkaakin sopimuksensa jo ensimmäisen vuoden jälkeen jouduttuaan Hamiltonin alistamaksi.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika yllättävä seikka on se, että sopimus on kolmivuotinen. Motivaatiota ja nälkää näyttää riittävän, enkä usko taitojen kadonneen minnekään. On erittäin mielenkiintoista nähdä Schumi ajamassa Hamiltonia, Vetteliä ja Buttonia vastaan unohtamatta Kulmakarvaa. Vielä Kimi tuonne, niin olisipa huimaa. Toivottavasti kaudella 2011 Kimikin on mukana.

Saapa nähdä onko leualla vauhti heti kohdallaan vai piiloutuuko niskakipujen taakse, jos menestystä ei heti tulekaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Aika yllättävä seikka on se, että sopimus on kolmivuotinen.
Se on yhden vuoden sopimus tällä hetkellä. Kengäntekijä itse on maininnut mahdollisuudesta kahden vuoden jatkosopimukseen.

Itse herra Leuka tuli siis takaisin. Mielenkiintoista ilmeisesti on se miten Leuan aerodynaamiset ominaisuudet sopii Mersulle. Entäpä jos ei odotukset ja todellinen taso kohtaa? Alkaako kitinät ja tekosyyt?

Minun omassa rankingissa Schumacher, se vanhempi veli, on vasta kolmas. Hänen edelleen tulevat toisena Ayrton Senna ja ensimmäisenä Juan Manuel Fangio.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Olipa mukava piristys allekirjoittaneen F1-kauteen tuo Schumin paluu. Ja eipä tuo taida lajillekkaan tehdä muuta kuin hyvää. Loistava sopimus lajin kannalta.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jostain syystä heräsi sellainen ajatus mieleen, että ne syksyn "niska ei kestä ajamista" puheet ja sitä kautta Massan tuurauksen peruuntuminen Schumin osalta olivat sittenkin vain tekosyy. Eiköhän tuo Mersu-Brawn kuvio ollut jo tuolloin tiedossa ja kaikkien isojen herrojen papereissa Schumi kuskivalinta numero uno. Sitten kun Schumille tuli mahdollisuus tuurata Massaa, testivauhdit kertoivat karun totuuden Schumin vauhdista ja siitä, että mies tarvitsee paljon enemmän lisää testiaikaa (ennen kaikkea nykyisellä kalustolla, silloinhan Schumi veteli rataa ympäri vanhalla Ferrarilla) päästäkseen kärjen vauhtiin. Mersun nokkamiehet ja leuka laskivat 1+1 ja totesivat, että parempi jättää muutamat Ferrari-kisat väliin ja riski siitä, että nolaisi itsensä ja loppuvuodesta mahdollisesti julkistettava Schumi-Mersu diili saisi enemmänkin ihmettelyä kuin ylistäviä suuren mestarin comeback-lausuntoja. Koska kaikkihan tietävät sen faktan: F1:ssä olet juuri niin hyvä kuin on viimeinen kilpailusi tjs. Nyt Schumi saa rauhassa testata ja totuttautua uuteen kalustoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin tuo koko USF1-projekti alkaa tuntumaan minusta enemmän ja enemmän tuhoontuomitulta. Jokin tuossa vaan "ei tunnu olevan oikein". Onhan siellä toki Windsorin kaltainen kokenut kettu vetämässä projektia, mutta pistää vaan väkiselläkin miettimään että kuinka kauan hän saa/haluaa olla mukana. Näissä "kansallisissa projekteissa" on aina ollut isoja ongelmia koska kysymys on kuitenkin lajista jossa nurkkakuntaisuus ei näyttäisi toimivan erityisen hyvin. Ja tässä tapauksessa erityisen epäilyttävän siitä tekee että kansallinen projekti on Amerikkalainen. Amerikkalaisuus kun ei yleensä ole ollut mikään korkean laadun tae F1:ssä. Jo tuo tehtaan sijoittaminen toiselle mantereelle tuntuu vähän huonolta idealta, vaikka Windsor sitä tuossa jutussa kovasti puolusteleekin. Lisäksi epäilyttää se että talli ei ole vieläkään esitellyt oikeastaan mitään konkreettista, ei kuljettajasopimuksia eikä mitään muutakaan merkittävää.

Saas nähdä mitä tapahtuu. Toivoa sopii että talli onnistuisi koska vahva jenkkitalli olisi hyväksi koko lajille, mutta kyllä minulla aika vahvat epäilykset on tämän suhteen. Epäilen edelleen jopa sitäkin että talli olisi edes mukana kauden avauskisassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kansallisuusasioista sen verran, että ensikaudellahan on mielenkiintoiset asetelmat oletettujen kärkitallien osalta. Britit McLarenilla vs. saksalaiset Mersulla vs. latinot Ferrarilla. Autojen väritkin menevät melkein entisaikojen mukaan, jolloin auton värit määräytyivät kotimaan mukaan.

Viime kausi oli ehkäpä ennätystasainen kun katsoo esim. kisatuloksia ja aika-ajoaikoja. Usein oli 1,5 sekunnin sisällä koko pakka. Nyt on vähän sellaiset fiilikset, että heittopusseja tulee mukaan ja kierrosajoissa alkaa olemaan eroa. Tästä tulikin mieleen sellainen aasinsilta kun aina puhutaan miten ennen ykkösissä oli tiukkaa ja kovaa taistelua. Katselin youtubesta kausikoosteita 80- ja 90-luvuilta. Monesti oli jopa niin tiukkaa, että paalumies oli omilla sekuntiluvuillaan, ehkäpä Mansellin dominointi paras esimerkki kun tallikaveri Patrese usein säesti eturivissä jäämällä joskus jopa 2 sekuntia. Kisoissa erot mitattiin useissa kymmenissä sekunneissa tai kierroksissa ja voittajan kanssa samalla kierroksella usein vain 3-6 muuta autoa. Olihan siellä toki tiukkoja kaksintaisteluita mutta aika kovat tasoerot leimasivat tuota aikaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän noita 1992 kaltaisia vuosia on ollut menneisyydessäkin, että joku yksi talli on ihan järjettömän ylivoimainen (esim. 1988 McLaren voitti 16 kisasta 15) mutta kyllä sitä ei voi kiistää että kokonaisuutena 80-luvulla ja vielä 90-luvun alussakin radalla oli paljon enemmän taistelua ja meno oli mielenkiintoisempaa. Tuo vuoden 1992 Williamshan oli ehkä yksi ylivoimaisimmista autoista koskaan, kiitos aktiivijousituksen yms. innovaatioiden, ja Mansell taisi varmistaa mestaruuden jo Unkarissa vähän kauden puolen välin jälkeen. Myös 1993 oli vähän samanlainen vuosi kun Prost oli Williamsilla jokseenkin ylivoimainen.

Noista Williamsin valtakausista oikeastaan alkoikin tämä jakso jossa kärjessä on ollut aina pari ylivoimaista tallia ja viime kausi oli oikeastaan ensimmäinen sitten 90-luvun alkuvuosien kun kärjessä oli kauden mittaan useita eri talleja ja voimasuhteet heitteli paljon.

Minäkin olen vähän sitä mieltä että viime kautta on kritisoitu turhankin paljon, koska vaikka Buttonin ja Brawnin alkukauden ylivoima vähän sitä latistikin niin kyseessä oli kuitenkin yksi mielenkiintoisimmista kausista pitkään aikaan. Ainakin siinä suhteessa että tallien voimasuhteet heittelivät paljon ja koskaan kisaviikonloppuun lähdettäessä ei voinut oikeastaan sanoa kuka kärjessä tulee olemaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huippulahjakas Aaro Vainio Lex Hollon piinapenkissä

Ei nyt varsinaisesti tänne kuulu, mutta enpä keksinyt parempaa paikkaa.

Hyvä haastattelu tästä nuoresta 16-vuotiaasta Aaro Vainiosta, jota pidetään suomen seuraavan F1-lahjakkuutena ja jotain tästä kaverista kertoo myös se, että häntä pidetään vielä astetta kovempana ratin kääntäjänä mitä Räikkönen, monet ovat myös sanoneet kyseessä olevan todellinen superlahjakkuus. Pojankloppi omaa jo nuoresta iästään huolimatta ison määrän sponsoreita ja tässä on kuulemma kerrankin kaveri jolta taittuu myös kielet, englantia puhuu sujuvasti ja italiaa osaa myös puhua.

Toivottavasti on muutaman vuoden päästä samanlainen sensaatio mitä Hamilton.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onhan se hienoa, että on tulossa uusia osaavia kuskeja tulevaisuudessa. Tuollaiset vertailut on vaan joskus pahasta ja muutenkin mahdollinen median rumputuli, koska se voi vaikuttaa haitallisesti kuskin päähän. Menestys voi nousta hattuun tai luoda äärimmäisen kovia paineita ja sitä kautta haitata kehittymistä.

No sen näkee, riippuu niin henkilöstäkin, että miten osaa suhtautua ja mikä on oikea käsitys kyvyistään ja siitä, miten kehitys on edennyt.

Olisihan se hienoa jos tuosta kaverista kuultaisiin vielä, mutta siihen menee varmasti lähemmäksi 5-10 vuotta vielä ainakin noin F1:sten suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Iltasanomat kunnostautuu "uutisoimalla" Räikkösen jatkosta formuloista kaudella 2011. Eli erääna niinkin luotettavalta kuullostavan lähteen kuin laola.at -verkkolehden mukaan Räikkönen ei palaa formuloihin. Tai niinhän siinä ei sanota, vaan RedBullin edustaja sanoo Räikkösen väitetyn jatkon olevan vain huhu.

Oikeasti, alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään nämä "uutiset". Voisikohan tuosta jankuttamisesta pitää taukoa vaikkapa syksyyn asti. Se on varmaan selvä, että mitään oikeaa uutista ei tule ennenkuin ensi kausi on loppunut tai ainakin lopuillaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mosley vs. Briatore: 1-1

Elikkäs Flavio Briatore sai kun saikin sitten kumottua tuon elinikäisen toimitsijakieltonsa oikeudessa ja on ilmeisesti vapaa taas toimimaan F1:ssä. Briatore on sen luokan luihu että ei tuo sinänsä väärä ratkaisu olisi ollut vaikka tuo toimitsijakielto olisikin jäänyt voimaan, mutta se hänen puolustuksekseen tulee sanoa että ei tuo tuomio ollut millään tavalla linjassa niiden tuomioiden kanssa joita sarjassa on aiemmin jaeltu (esim. tuo McLarenin vakoilutapaus). Kyseessä taisi siis ihan oikeasti olla kyseessä ennen kaikkea Mosleyn halu näpäyttää vihaamansa Briatorea ja nyt oikeus katsoi tuon asian ihan samalla tavalla. Saas nähdä haluaako kukaan talleista palkata Briatorea mihinkään tehtäviin vai onko Briatoren taru ykkösissä joka tapauksessa ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös