Kommentoidaanpas Kovalaisen Lotus-sopimusta, kun tässä on hetken aikaa ehtinyt sulatella tuota. Onhan se aika kova pudotus McLarenilta uuden pikkutallin riveihin. Mutta toisaalta Heikillä oli pari vuotta aikaa näyttää kykynsä todellisessa huipputallissa ja tulokset jäivät lopulta todella laihoiksi. 35 kisassa McLarenilla ainoastaan yksi voitto ja yhteensä 3 palkintopallisijaa on liian vähän. Täytyy muistaa, että hyvin harva kuljettaja saa ylipäätään koskaan urallaan tuollaista näyttöpaikkaa ja se mahdollisuus pitäisi kyllä pystyä hyödyntämään paremmin.
En näe Lotukselle siirtymistä kovin hyvänä vetona Heikiltä. Heikin pitäisi saada ura mahdollisimman nopeasti takaisin nousukiiton ja Lotuksella sellaista arvostusta on vaikea saada, ajoit sitten kuinka lujaa tahansa. Auto häviää todennäköisesti sekuntikaupalla verrattuna kärjenvauhtiin, joten huippusijoituksista on aivan turha uneksia. Ainoa mittari onkin tallikaveri, joka pitäisi pystyä lyömään. Jarno Trullista tekee kuitenkin ongelmallisen tallitoverin se, että hän on todella aliarvostettu kuljettaja.
Eli ihan lähtökohtaisesti Kovalaisen pitäisi jyrätä Trulli maanrakoon. Trullin lyöminen ei ole missään tapauksessa sellainen saavutus, jolla noustaisiin isompiin talleihin. Toisinpäin tilanne on kuitenkin armoton, nimittäin jos Heikki ottaa ikälopulta Trulliltakin turpaan, niin F1-ura alkaa olla paketissa. Tässä tilanteessa ei ole mitään voitettavaa, pelkästään hävittävää.
Heikki itse loi kovin uskoa Lotuksen tulevaisuteen ja perusteli sopimusta juuri tällä. On kuitenkin todella vaikea nähdä Lotuksen nousua kärkitallien joukkoon tai edes keskikastiin. Täysin uuden F1-tallin rakentaminen ja nostaminen on kuitenkin todella kivinen ja pitkä tie, vaikka takana olisi rahaakin. Formuloissa osaaminen ratkaisee, eikä niinkään pelkkä raha (vrt. Brawn tuplamestaruus heti vs. Toyota ilman voittoa). Toyota laittoi vuosien aikana satoja miljoonia, ellei jopa miljardeja talliin, mutta avausvoittoa ei tullut koskaan.
Hiukan huvitti, kun MTV3 hehkutti Lotuksen taustalla pyörivää Mike Gascoynea suunnitelijavelhoksi. Kerrottakoon, että samainen Gascoyne toimi Toyotalla suunnitelijana, mutta minkäänlaista tulosta ei tullut, vaikka käytössä oli periaatteessa pohjaton kassa. Vaikea kuvitella, miksi sitä tulosta alkaisi nyt sitten yhtä äkkiä tullla Lotuksella.
Eli en nyt kovin hyvänä ratkaisuna pidä tätä Heikin Lotukselle siirtymistä, mutta ilmeisesti sitten parempiakaan vaihtoehtoja ei ollut olemassa.
Itse toivoin viimeiseen asti takaisin Rellulle siirtymistä. Sieltä olisi ollut mahdollista saada ura takaisin nousukiiton kukistamalla Kubica. Helppo Kubican lyöminen ei olisi ollut, mutta ovet suurempiin ympyröihin olisivat voinneet aueta vielä sitä kautta.
Toisaalta olen jo pidempään ennustellut, että Rellun suhteen on jonkunlainen koira haudattuna ja nämä ratkaisut kyllä vahvistavat tuota näkemystä. Alunperinhän Timo Glockilla piti olla jalka vahvasti oven välissä Relulle, mutta hän päättikin siirtyä yllättäen tulokastalli Manorille. Tämän jälkeen Kovalaista pidettiin vahvimpana vaihtoehtona Relulle, mutta kuinka ollakaan myös Heikki päätti siirtyä Rellun sijaan tulokastalliin.
Kubica mahtaa tällä hetkellä ottaa päähän, että meni tekemään Rellun kanssa sopimuksen jo hyvissä ajoin. Jos Kubica ei olisi mennyt tekemään Rellu-sopimusta, vaan olisi malttanut odottaa, niiin luultavasti hän löytäisi itsensä tällä hetkellä Mersun vapaalta kuskipaikalta. Toisaalta tämä kertoo siitä, kuinka sekaisin kuskimarkkinat tänä vuonna olivat. Kuka olisi uskonnut pari kuukautta sitten uskonut, että hallitsevalla maailmanmestaritallilla on vielä kuskipaikka vapaana?
Toisaalta jos tässä veikata pitäisi, niin eiköhän Kubica vielä löydy Mersun ratista, kun kausi aikanaan alkaa. Mersulla selvästikin odotellaan Rellun tilanteen ratkeamista ennen kuin kuskivalinnoista päätetään ja sitten aikanaan napataan Kubica. Media jaksaa jauhaa Schumin paluusta, mutta itse en tähän usko ennen kuin omin silmin näen.