Formula 1 – kausi 2010

  • 172 342
  • 996

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Vielä kun scholl pystyis edes yhden esimerkin antamaan siitä miten Räikkönen on pilannut lajia ja Ferrari-tallia, mutta taitaa olla turha odottaa. Kysymys sulle, kumpi on mielestäni tehnyt paskaa enemmän lajille Räikkönen vai Mäkki ja Rellu sekoiluillaan?

En kyllä anna Räkän palkkaamista noin vain Ferrarille anteeksi, vaan heidän pitää pystyä saamaan luottamus takaisin.

Onks puhelu Italiaan jo otettu, vai vieläks jonotellaan Stockmannin puhelinvaihteeseen?
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Miksi te lähdette tuon trollin juttuihin mukaan?

Kovalaisen Lotus-sopimus on nyt sitten virallisesti julkaistu. Lähteenä oikeastaan ihan mikä vaan vähänkään formuloista kertoileva verkkomedia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotus on tänä aamuna ilmoittanut molemmat kuljettajansa ja eipä ole kenellekään mikään yllätys että nuo kuskit ovat juuri Kovalainen ja Jarno Trulli. On kyllä harvinaisen hyvä kuljettajakaksikko tulokastallille, yleensähän näiden uusien tallien kuljettajina on totuttu näkemään jotain maksukuljettajia tai nuoria lupauksia. Voisi kuvitella että Mike Gascoynen ja kokeneen kuljettajakaksikon ansiosta Lotus tulee olemaan näistä ensi kauden tulokastalleista vahvin. Sitä en sitten tiedä että riittääkö sekään yhtään mihinkään, uskoisin kuitenkin jopa Toro Rosson ja Force Indian olevan selvästi näitä Cosworth-talleja edellä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuten olen aiemminkin kirjoittanut niin minusta Trulli on vähän aliarvostettu kuljettaja. Tämä "Trullijuna" -käsitekin tulee enimmäkseen siitä että kaveri on lähes aina ajanut huonolla kalustolla mutta erinomaisena aika-ajokuljettajana on onnistunut usein ajamaan itsensä lähtöpaikoille jolle sillä kalustolla ei oikeasti pitäisi olla asiaa. Kun Trulli on lisäksi yksi koko sarjan vaikeimmin ohitettavista kuljettajista niin tämä "Trullijuna" on luonut vähän liikaakin kuvaa Trullista jotenkin erityisen hitaana kisakuljettajana vaikka hän ei sitä olekaan.

Samaa mieltä Trulli-juna-käsitteestä: liioiteltu. Se ei kuitenkaan mielestäni täysin poista sitä, etteikö Trullilla aika isojakin mahdollisuuksia olisi uran varrella ollut, mutta liian usein kisoja menee pilalle hyvistä asemista esim. alkukierroksen hässäköihin. Näistä viimeisimpänä Brasilia 2009. Ajovauhti enimmäkseen ok, mutta liian virheherkkä saavuttaakseen suuria.

Kovalaisen kanssa molemmat tosiaan aika-ajospesialisteja, mutta kisoissa ongelmat alkavat tai pahentuvat. Heikille tämä näyttää ilman muuta askeleelta taaksepäin. Vaikka omien sanojensa mukaan muitakin vaihtoehtoja oli, niin ei niitä ihan läjäpäin tainnut olla. Varmaan tämä oli paras jäljelläolevista ja onhan Lotus sentään nimenä hohdokkaampi kuin vaikka Campos (vai mitä niitä on?). Heikillä tietysti yksi on selvä: Trullin jalkoihin nyt ei ainakaan saa jäädä. Toisaalta kolmen vuoden sopimus antaa turvaa jatkon suhteen varsin mukavasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taitaa Kubicalle käydä taas paskaisesti kun Rellu on nyt ilmeisesti ihan tosissaan hankkiutumassa eroon tallistaan. Ilmeisesti vielä ensi kaudella talli on ihan Renaultin nimellä mutta enemmistöosuus tallista on myytävänä ja kauppojen pitäisi huhujen mukaan ratketa lähipäivinä. Eihän tuo Rellun viime kausikaan mitenkään superhyvä ollut mutta luulisin kyllä että mikäli tehdas vetäytyy tallin takaa niin ei se ainakaan parempaankaan suuntaan ole menossa. On kyllä todella sääli jos noinkin hyvä kuljettaja kuin Kubica jää edelleen ilman kunnon kalustoa.

Ja mikäli Red Bull edelleen joutuu jatkamaan Renaultin moottoreilla niin voisi kuvitella että ei tämä Rellun päätös voi olla näkymättä heidänkin suorituskyvyssään, varsinkin kun tuo Rellun moottori on ollut minusta muutenkin tallin akilleenkantapää. Toivottavasti Red Bull saisi esim. Mersun tai Ferrarin moottorit käyttöönsä koska Vettel on todella hyvä kuljettaja ja Newey osaa suunnitella kyllä voittaja-autoja. Näin saataisiin ehkä useampi talli kärkeen.

---

Virgin (ex Manor) oli julkaissut tänään myös toisen kuljettajansa, ja se on ei-niin-yllättävästi tämä brasilialainen Lucas Di Grassi. Tallin tulevaisuus näyttää kyllä todella lupaavalta kun tekninen johtaja Nick Wirth on sanonut olevansa suunnittelemastaan autosta niin vakuuttunut että aikovat jättää tuulitunnelitestit kokonaan väliin ja viedä auton suoraan radalle helmikuussa... Wirthin tuotokset eivät ole muutenkaan oikein koskaan ykkösissä vakuuttaneet joten saas nähdä mitä tuosta tulee. Todennäköisesti ei ainakaan helppo kausi kuljettajille...

---

Vahvistetut kuljettajasopimukset kaudelle 2010:

Campos Meta
- Bruno Senna

Ferrari
- Fernando Alonso
- Felipe Massa

Force India
- Adrian Sutil
- Vitantonio Liuzzi

Lotus
- Jarno Trulli
- Heikki Kovalainen

McLaren
- Lewis Hamilton
- Jenson Button

Mercedes-Benz
- Nico Rosberg

Red Bull
- Sebastien Vettel
- Mark Webber

Renault
- Robert Kubica

Toro Rosso
- Sebastien Buemi

Virgin
- Timo Glock
- Lucas di Grassi

Williams
- Rubens Barrichello
- Nico Hülkenberg

Sauberilla ja USF1:llä ei ole vielä yhtään vahvistettua sopimusta. Tuon jenkkitallin kohdalla arveluttaa edelleen koko osallistuminen MM-sarjaan, niin vähän on ollut mitään uutisia talliin liittyen.
 
Viimeksi muokattu:

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kommentoidaanpas Kovalaisen Lotus-sopimusta, kun tässä on hetken aikaa ehtinyt sulatella tuota. Onhan se aika kova pudotus McLarenilta uuden pikkutallin riveihin. Mutta toisaalta Heikillä oli pari vuotta aikaa näyttää kykynsä todellisessa huipputallissa ja tulokset jäivät lopulta todella laihoiksi. 35 kisassa McLarenilla ainoastaan yksi voitto ja yhteensä 3 palkintopallisijaa on liian vähän. Täytyy muistaa, että hyvin harva kuljettaja saa ylipäätään koskaan urallaan tuollaista näyttöpaikkaa ja se mahdollisuus pitäisi kyllä pystyä hyödyntämään paremmin.

En näe Lotukselle siirtymistä kovin hyvänä vetona Heikiltä. Heikin pitäisi saada ura mahdollisimman nopeasti takaisin nousukiiton ja Lotuksella sellaista arvostusta on vaikea saada, ajoit sitten kuinka lujaa tahansa. Auto häviää todennäköisesti sekuntikaupalla verrattuna kärjenvauhtiin, joten huippusijoituksista on aivan turha uneksia. Ainoa mittari onkin tallikaveri, joka pitäisi pystyä lyömään. Jarno Trullista tekee kuitenkin ongelmallisen tallitoverin se, että hän on todella aliarvostettu kuljettaja.

Eli ihan lähtökohtaisesti Kovalaisen pitäisi jyrätä Trulli maanrakoon. Trullin lyöminen ei ole missään tapauksessa sellainen saavutus, jolla noustaisiin isompiin talleihin. Toisinpäin tilanne on kuitenkin armoton, nimittäin jos Heikki ottaa ikälopulta Trulliltakin turpaan, niin F1-ura alkaa olla paketissa. Tässä tilanteessa ei ole mitään voitettavaa, pelkästään hävittävää.

Heikki itse loi kovin uskoa Lotuksen tulevaisuteen ja perusteli sopimusta juuri tällä. On kuitenkin todella vaikea nähdä Lotuksen nousua kärkitallien joukkoon tai edes keskikastiin. Täysin uuden F1-tallin rakentaminen ja nostaminen on kuitenkin todella kivinen ja pitkä tie, vaikka takana olisi rahaakin. Formuloissa osaaminen ratkaisee, eikä niinkään pelkkä raha (vrt. Brawn tuplamestaruus heti vs. Toyota ilman voittoa). Toyota laittoi vuosien aikana satoja miljoonia, ellei jopa miljardeja talliin, mutta avausvoittoa ei tullut koskaan.

Hiukan huvitti, kun MTV3 hehkutti Lotuksen taustalla pyörivää Mike Gascoynea suunnitelijavelhoksi. Kerrottakoon, että samainen Gascoyne toimi Toyotalla suunnitelijana, mutta minkäänlaista tulosta ei tullut, vaikka käytössä oli periaatteessa pohjaton kassa. Vaikea kuvitella, miksi sitä tulosta alkaisi nyt sitten yhtä äkkiä tullla Lotuksella.

Eli en nyt kovin hyvänä ratkaisuna pidä tätä Heikin Lotukselle siirtymistä, mutta ilmeisesti sitten parempiakaan vaihtoehtoja ei ollut olemassa.

Itse toivoin viimeiseen asti takaisin Rellulle siirtymistä. Sieltä olisi ollut mahdollista saada ura takaisin nousukiiton kukistamalla Kubica. Helppo Kubican lyöminen ei olisi ollut, mutta ovet suurempiin ympyröihin olisivat voinneet aueta vielä sitä kautta.

Toisaalta olen jo pidempään ennustellut, että Rellun suhteen on jonkunlainen koira haudattuna ja nämä ratkaisut kyllä vahvistavat tuota näkemystä. Alunperinhän Timo Glockilla piti olla jalka vahvasti oven välissä Relulle, mutta hän päättikin siirtyä yllättäen tulokastalli Manorille. Tämän jälkeen Kovalaista pidettiin vahvimpana vaihtoehtona Relulle, mutta kuinka ollakaan myös Heikki päätti siirtyä Rellun sijaan tulokastalliin.

Kubica mahtaa tällä hetkellä ottaa päähän, että meni tekemään Rellun kanssa sopimuksen jo hyvissä ajoin. Jos Kubica ei olisi mennyt tekemään Rellu-sopimusta, vaan olisi malttanut odottaa, niiin luultavasti hän löytäisi itsensä tällä hetkellä Mersun vapaalta kuskipaikalta. Toisaalta tämä kertoo siitä, kuinka sekaisin kuskimarkkinat tänä vuonna olivat. Kuka olisi uskonnut pari kuukautta sitten uskonut, että hallitsevalla maailmanmestaritallilla on vielä kuskipaikka vapaana?

Toisaalta jos tässä veikata pitäisi, niin eiköhän Kubica vielä löydy Mersun ratista, kun kausi aikanaan alkaa. Mersulla selvästikin odotellaan Rellun tilanteen ratkeamista ennen kuin kuskivalinnoista päätetään ja sitten aikanaan napataan Kubica. Media jaksaa jauhaa Schumin paluusta, mutta itse en tähän usko ennen kuin omin silmin näen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En näe Lotukselle siirtymistä kovin hyvänä vetona Heikiltä. Heikin pitäisi saada ura mahdollisimman nopeasti takaisin nousukiiton ja Lotuksella sellaista arvostusta on vaikea saada, ajoit sitten kuinka lujaa tahansa. Auto häviää todennäköisesti sekuntikaupalla verrattuna kärjenvauhtiin, joten huippusijoituksista on aivan turha uneksia. Ainoa mittari onkin tallikaveri, joka pitäisi pystyä lyömään. Jarno Trullista tekee kuitenkin ongelmallisen tallitoverin se, että hän on todella aliarvostettu kuljettaja.

Vaan toisaalta ensi kaudella on mukana kolme muutakin tulokastallia ja sen lisäksi ex-Bemarilla (Sauber) ja Renaultilla on pakka aika komeasti sekaisin joten tuolla häntäpäässä saattaa olla aika tasaistakin, ja siinä näiden tallien kuljettajilla on paremmin mahdollista tuoda omaa osaamistaan esille kuin esim. männävuosien tilanteessa jossa joku yksi-kaksi tallia on sekuntikaupalla muita hitaampia. Mittareita pitäisi siis ensi kaudella olla muitakin kuin Trulli.

Hiukan huvitti, kun MTV3 hehkutti Lotuksen taustalla pyörivää Mike Gascoynea suunnitelijavelhoksi. Kerrottakoon, että samainen Gascoyne toimi Toyotalla suunnitelijana, mutta minkäänlaista tulosta ei tullut, vaikka käytössä oli periaatteessa pohjaton kassa. Vaikea kuvitella, miksi sitä tulosta alkaisi nyt sitten yhtä äkkiä tullla Lotuksella.

Joo, ei Gascoyne nyt ihan esim. Ross Brawnin kaltainen suunnittelijanero ole mutta on hän välillä tehnyt ihan hyviäkin autoja. Toyotalla käytössä saattoi olla rajaton budjetti mutta muutenhan tuo Toyotan touhu oli niin päin vittua organisoitu että varmasti vaikeutti aika paljon suunnittelijoidenkin työtä kun siellä on jotain japseja sähläämässä joka välissä jotain omiaan. Eihän Toyotalla oikein kukaan suunnittelija pärjännyt. Kyllähän Gascoyne taisi esim. suunnitella nämä vuosituhannen vaihteen Jordanit joilla Frentzen ja Hill tekivät varsin hyvää tulosta.

Eli en nyt kovin hyvänä ratkaisuna pidä tätä Heikin Lotukselle siirtymistä, mutta ilmeisesti sitten parempiakaan vaihtoehtoja ei ollut olemassa.

Itse toivoin viimeiseen asti takaisin Rellulle siirtymistä. Sieltä olisi ollut mahdollista saada ura takaisin nousukiiton kukistamalla Kubica.

Kyllähän se juuri niin taisi olla että loppujen lopuksi Heikillä ei juuri vaihtoehtoja ollut. Mutta en kyllä tiedä että olisiko tuo Rellu ollut yhtään parempi vaihtoehto, koko tallin asiat näyttää olevan niin täydellisen sekaisin tällä hetkellä. Toki Kubican kukistamisesta saisi vähän enemmän kunnoitusta kuin Trullin lyömisestä mutta kokonaisuutena en kyllä tiedä että olisiko Renault ollut parempi vaihtoehto koska tällä hetkellä ei ole vielä 100% varmaa että ajaako koko talli ensi kaudella. Jos Rellu myy tallin jollekin yksityiselle niin en usko että tilanne siellä on juuri parempi kuin Lotuksella, Lotuksella kun tuntuu olevan joku pyrkimys eteenpäin kun taas Rellun tulevaisuudesta ei pysty kukaan sanomaan mitään.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaan toisaalta ensi kaudella on mukana kolme muutakin tulokastallia ja sen lisäksi ex-Bemarilla (Sauber) ja Renaultilla on pakka aika komeasti sekaisin joten tuolla häntäpäässä saattaa olla aika tasaistakin, ja siinä näiden tallien kuljettajilla on paremmin mahdollista tuoda omaa osaamistaan esille kuin esim. männävuosien tilanteessa jossa joku yksi-kaksi tallia on sekuntikaupalla muita hitaampia. Mittareita pitäisi siis ensi kaudella olla muitakin kuin Trulli.

Käydäänhän siellä häntäpäässäkin ensi kaudella keskinäistä kilpailua näiden tulokastallien kesken, mutta kun katsoo näiden uusien tallien kuskeja, niin ei siellä montaa todellista mittaria Heikille pitäisi olla. Oikeastaan juuri Trullia ja Glockia ovat ainoat todelliset mittari, muuten tulokastalleissa on pelkkiä tulokaskuskeja tai maksukuskeja, jotka Heikin pitäisi joka tapauksessa pystyä lyömäään.

En kyllä usko Rellun ja Sauberin vajoavan sentään ihan häntäpäähän tulokastallien kanssa. Rellun ja Sauberin pakka on tällä hetkellä hiukan sekaisin, mutta tallien taustalta löytyy kuitenkin sen verran kokemusta ja osaamista, että kyllä heidän pitäisi pystyä uudet tallit päihittämään, jotka lähtevät kauteen täysin nollapisteestä.

En pidä lajin kannalta kovin hyvänä, että tasoerot tulevat ensi kaudella olemaan tallien välillä todella suuret. Tallit voi jo tässä vaiheessa jakaa selvästi kolmeen eri kastiin. Kärjessä taistelevat Mersu, McLaren, Ferrari ja Red Bull. Keskiryhmän kuuluvat Williams, Rellu, Sauber, Force India ja Toro Rosso. Häntäpäässä sitten omaa keskinäistä kilpailuaan käyvät Lotus, Virgin, US F1 ja Campos Meta.


Kyllähän se juuri niin taisi olla että loppujen lopuksi Heikillä ei juuri vaihtoehtoja ollut. Mutta en kyllä tiedä että olisiko tuo Rellu ollut yhtään parempi vaihtoehto, koko tallin asiat näyttää olevan niin täydellisen sekaisin tällä hetkellä. Toki Kubican kukistamisesta saisi vähän enemmän kunnoitusta kuin Trullin lyömisestä mutta kokonaisuutena en kyllä tiedä että olisiko Renault ollut parempi vaihtoehto koska tällä hetkellä ei ole vielä 100% varmaa että ajaako koko talli ensi kaudella.

Rellun tulevaisuuten liittyy tosiaan riskejä, mutta Kovalaisen tilanteessa täytyy ottaa jo riskejä, jos meinaa nousta vielä takaisin huipputiimiin. Heikki ei ole kuitenkaan enää mikään kovin nuorin, vaan ikää on jo 28 vuotta, eli liian montaa huippuvuotta ei ole enää edessä. Jotenkin aina yllättää, että Heikki on ainoastaan 2 vuotta Kimiä nuorempi.

Heikki teki nyt kolmen vuoden sopimuksen Lotuksen kanssa, eli F1-uran jatkuminen on nyt turvattu pidemmäksi aikaa. Mutta en kyllä usko tällä ratkaisulla miehen nousevan Lotukselta enää isompiin talleihin, vaikka MTV3:n mukaan sopimuksesta pääseekin tarvittaessa eroon.

Rellun ja Kubican lyömisen kautta hyppy takaisin huipputiimiin olisi voinnut onnistua. Mutta ilmeisesti Heikki katsoi, että tuohon Relluun liittyvän liikaa riskejä ja oli parempi vaan ensi sijaisesti varmistaa tulevaisuus formuloissa.
 

RDivis

Jäsen
En kyllä usko Rellun ja Sauberin vajoavan sentään ihan häntäpäähän tulokastallien kanssa. Rellun ja Sauberin pakka on tällä hetkellä hiukan sekaisin, mutta tallien taustalta löytyy kuitenkin sen verran kokemusta ja osaamista, että kyllä heidän pitäisi pystyä uudet tallit päihittämään, jotka lähtevät kauteen täysin nollapisteestä.

Minä taas uskon, että Rellu kaatuu = jättää sarjan. Sinne sitoutuminen sopimuksella olisi ainakin tätä kautta ajatellen sama, kuin ampuisi itseään jalkaan.

Lotuksella on näistä uusista selkeästi parhaat resurssit kehittyä jos on kehittyäkseen. Paras vaihtoehto jäljelläolleista.

Jos Heikki esiintyy oikeasti edukseen, niin kyllä sieltä päässee nousemaan muihinkin talleihin.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Lotuksella on näistä uusista selkeästi parhaat resurssit kehittyä jos on kehittyäkseen. Paras vaihtoehto jäljelläolleista.

Tässä olet kyllä aivan täysin oikeassa. Näistä uusista talleista juuri Lotus on se potentiaalisin vaihtoehto. Rahoitus on kunnossa ja tallista löytyy osaavaa väkeä. Trullikin joitain osaavia henkilöitä taitaa Toyotalta tuoda mukanaan. Kyllä Lotuksen pitäisi ensi kaudella pystyä lyömään muut tulokastallit (Sauberia en laske uudeksi, koska se ei sitä ole).

Jos Heikki esiintyy oikeasti edukseen, niin kyllä sieltä päässee nousemaan muihinkin talleihin.

Tämäkin pitää paikkaansa. Tässä tilanteessa Kovalaisella ei ole enää mitään hävittävää, ainoastaan voitettavaa. Mikäli Lotus onnistuu nousemaan vähintäänkin vahvaksi keskikastin talliksi, niin luulisi Heikin saavan jonkinlaisia hyviä suorituksia aikaan. Tällöin myös isommat tallit varmasti kiinnostuvat Heikistä tämän hetkistä tilannetta enemmän.

Noh, nähtäväksi jää. Itse en pahemmin Kovalaisesti perusta, vaikka ei mulla mitään pahaakaan sanottavaa herrasta ole. Mukava heppu ja ihan pätevä rattimies. Ainakin pääsi mielenkiintoiseen talliin, sillä Lotusta tullee seurattua ensi kaudella tarkasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä taas uskon, että Rellu kaatuu = jättää sarjan. Sinne sitoutuminen sopimuksella olisi ainakin tätä kautta ajatellen sama, kuin ampuisi itseään jalkaan.

Minä näen asian ihan samalla tavalla. Koko ajan tuntuu vaan enemmän ja enemmän siltä että Rellu etsii vaan keinoa jolla se pääsisi joten kuten kunniakkaasti vetäytymään ykkösistä. On erittäin todennäköistä että talli menee myyntiin enkä siksi näe että suunta tallissa olisi tällä hetkellä eteenpäin. Ainoa asia tosiaan olisi ollut Rellun puolesta tuo että siellä ajaisi tallikaverina Kubica, jonka lyömisestä saisi enemmän respectiä kuin Trullin ja sitä mukaa ehkä paremmat neuvotteluasemat seuraavalle kaudelle. Mutta sekään kun ei ole edes 100% varmaa että ajaako Kubica ylipäätään tuossa tallissa ensi kaudella, tai ajaako koko talli.

Ja jos tuo Rellun tilanne jatkuu yhtä sekavana ja talli lopulta myydään jollekin Korealaiselle neekerille niin en minä tiedä että tuleeko tallin suorituskyky sitten olemaan edes merkittävästi Lotusta parempi. Kyllähän Heikki silloinkin pääsisi ajamaan kilpaa Kubican kanssa melko samantasoisella kalustolla ja pääsisi sitä kautta näyttämään osaamistaan, jos muiden tulokastallien kuljettajat eivät ole tarpeeksi kova mittari.


EDIT: Nythän tuosta Renaultin tilanteesta on tullutkin lisätietoa. Eli enemmistöosuus tallista on myyty Luxemburgilaiselle sijoitusyhtiölle mutta talli jatkaa edelleen Renaultin nimellä ja Rellu toimittaa edelleen tallin moottorit (+ Red Bullin moottorit). Kubica on ilmoittanut että hänen sopimuksensa arvioidaan uudelleen omistajavaihdoksen takia ja saattaa olla että Kubica ei aja tallissa ensi kaudella (tämä lienee aika pitkälti kiinni siitä mitä Mersu tekee).
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kobayashi Sauberille

Viime kauden lopussa suuren vaikutuksen ainakin meikäläiseen tehnyt Japanilainen Kamui Kobayashi on tehnyt sopimuksen Sauberin kanssa ensi kaudesta. Loistava juttu, sillä vaikka Kobayashi teki Brasiliassa vähän tyhmiäkin juttuja, niin hän teki vaikutuksen nopeudellaan ja vaikutti kuljettajalta joka tarjoaa katsojillekin viihdettä aggressiivisella ajotavallaan. Pelkäsin jo Toyotan vetäydyttyä että Kobayashi jää ilman paikkaa ensi kaudeksi mutta onneksi aiemminkin hyvin lahjakkuuksia haistanut Peter Sauber nappasi japsin tiimiinsä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Loistava juttu, sillä vaikka Kobayashi teki Brasiliassa vähän tyhmiäkin juttuja, niin hän teki vaikutuksen nopeudellaan ja vaikutti kuljettajalta joka tarjoaa katsojillekin viihdettä aggressiivisella ajotavallaan.

Komppaan. Kobayashilla oli vähän samantapainen mukaantulo F1:iin kuin Montoyalla aikanaan, eli raju ja agressiivinen ajotyyli herätti ihmetystä, närää ja ihailua. Toivottavasti tällä kaverilla menestys tulee olemaan parempaa. Ainakaan ei ole ketään suomalaista känniääliötä laittamassa jauhoja suuhun.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Montoya oli täysääliö kyllä ihan omastakin takaa. Toivottavasti Kobayashin ura ei tule muistuttamaan Montoyaa tai Takuma Satoa. Johonkin asti aggressiivisuus on jees, mutta kolariherkäksi ei kannata alkaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Montoya oli täysääliö kyllä ihan omastakin takaa. Toivottavasti Kobayashin ura ei tule muistuttamaan Montoyaa tai Takuma Satoa. Johonkin asti aggressiivisuus on jees, mutta kolariherkäksi ei kannata alkaa.

Totta. Ne Brasilian kaltaiset otteet (se tilanne Nakajiman kanssa) Kobayashi saisi jättää pois ja tilalle lisää samanlaisia otteita kuin esitti Abu Dhabissa puolustaessaan asemiaan Buttonia vastaan. Minusta Sato ei ollut koskaan varsinaisesti huono eikä hidas kuljettaja mutta liian virheherkkä, tämä Kobayashi näyttäisi vielä Satoa nopeammalta mutta toivottavasti pystyisi ajamaan varmemmin ilman hölmöilyä. Viihdyttävältä meno näytti ainakin noissa kahdessa kisassa ja nopeuttakin löytyi heti vähäisestä kokemuksesta huolimatta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Räikkönen avaa vähän enemmän sopimuskeskusteluita Autosportin Christmas -numerossa, tässä siitä tiivistetty versio:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/80616

Aika paljon asiat on mennyt niin kuin monessa eri paikassa on oletettu.
McLaren diili olisi ollut Räikkösen jos olisi ollut tyytyväinen diilin yksityiskohtiin, kun sopimusta ei saatu allekirjoitettua kuvioihin tuli RedBull ja rallitoiminta. Keskustelut olivat jo niin pitkällä RedBullin kanssa kun Mercedes tuli kuvioihin että heidän tarjoama F1 tallipaikka ei ollut enään ajankohtainen.

Itse ymmärsin että jos Mersu olisi pari viikkoa aiemmin tehnyt talli-diilinsä niin Räikkönen olisi ollut aika varmasti Mersun mies koska sopimuskuviot olisivat edenneet Räikkösen haluamaan suuntaan helpommin kuin McLarenilla.



_
 

Fiiu

Jäsen
Vaikka kuinka on rallisopimukset sun muut kirjoitettu niin mielessä pyörii se että Kimi sittenkin ajaisi ensi kaudella F1:ssä. Todella kaukaa haettua, tiedän, mutta mitä jos sieltä kuitenkin paljastetaan vuodenvaihteen jälkeen diili mersun tai RB:n kanssa? Olisihan se aikamoista. Toivotaan kyllä tässä samalla väärässä ketjussa rallitelevisioinnin parantamista, voisihan sitä Kimin vuoksi katsoakin jo noita pätkiä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vaikka kuinka on rallisopimukset sun muut kirjoitettu niin mielessä pyörii se että Kimi sittenkin ajaisi ensi kaudella F1:ssä. Todella kaukaa haettua, tiedän, mutta mitä jos sieltä kuitenkin paljastetaan vuodenvaihteen jälkeen diili mersun tai RB:n kanssa? Olisihan se aikamoista. Toivotaan kyllä tässä samalla väärässä ketjussa rallitelevisioinnin parantamista, voisihan sitä Kimin vuoksi katsoakin jo noita pätkiä.

Ei paljastu ja mitä nopeammin sen hyväksyy, sen helpompi on niellä pettymys. Red Bullin ensi kauden kuskit ovat olleet selvillä syyskuusta asti, siellä jatkavat Vettel ja Webber ja Mersu tekee diilin Schumacherin tai Heidfeldin kanssa. Räkä on päättänyt valita parrasvalojen sijasta syrjäiset metsäpolut ja se herralle suotakoon.

Toivotaan nyt Schumin paluuta niin saadaan jotain kiinnostavaa seurattavaa ensi kaudeksikin.


Luca Di Montezemolo muuten paljasti eilen yleisesti tiedetyn faktan Räikkösen Ferrari-diilistä: Räällä itsellään oli optio, jonka hän käytti ensi vuodeksi (ja jonka Ferrari nyt onnistui purkaa). Talli ei itse olisi pidentänyt Kimin sopimusta enää viime vuoden jälkeen. Tällä palstallahan moni epäili tuotakin kun siitä taannoin puhuttiin.

Ja näin Montezemolo kertoi Schumacherin tilanteesta:

"He phoned me and he told me that there is a very, very, very strong possibility [of racing for Mercedes-Benz]. Having said that, it is not 100 per cent decided. But that is what he said yesterday morning."
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ei paljastu ja mitä nopeammin sen hyväksyy, sen helpompi on niellä pettymys.

Mikä pettymys?

Räikkönen ja ralli on mielenkiintoisempi yhdistelmä kuin tuo surkuhupaisa F1-sarja on pitkän aikaa ollut, sitten kun F1:ssä oikeasti taas pystyisi ohittelemaan jonossa ajamisen sijaan niin mielenkiinto kasvaisi. Spa on ainoita kunnon kilparatoja F1-sarjassa ja kas kummaa sieltä Kimi toi Ferrarin ainoan voiton viime kaudelta.

Nykyisessä F1-sarjassa ei ole mielenkiintoista kilvanajoa eikä oikeastaan edes kunnolla mielenkiintoisia kuljettajia, joita jaksaisi kannustaa tai joita voisi edes inhota. Kovalainen ja Lotus on ihan HMV, Nico ja Mersu vielä vähemmän kiinnostava. Hamilton kyykyttää Buttonia mennen tullen ja nappaa helpon mestaruuden, Alonso ja Massa tappelee keskenään niin radalla kuin varikollakin. Ei mitään uutta ja mielenkiintoista F1-saippuoopperaan. Next.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Luca Di Montezemolo muuten paljasti eilen yleisesti tiedetyn faktan Räikkösen Ferrari-diilistä:

Mutta kun tuota asiaa kysyy Räikkösen managerilta Steve Robertsonilta, niin fakta onkin jotain aivan muuta (lähde: MTV3, formulasivut). Mikä lieneekin sitten se oikea totuus, sitä tuskin saadaan täysin luotettavasti koskaan tietää. Riittänee, että jokainen saa uskoa siihen, mihin haluaa. Sehän sopii näin joulunaikaankin oikein hyvin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aaah. Tämä ei voi olla totta. Kaikkien aikojen suurin ja mahtavin palaa vielä F1-auton rattiin! Huikea juttu koko F1-sirkukselle. Welcome back Michael!

Kaikkien aikojen menestynein ehkä, mutta ei kaikkien aikojen suurin ja mahtavin. Joillakin mestareilla on ollut munaa ajaa myös tallikavereitaan vastaan...

Mutta eipä siinä mitään, kyllähän leukamiehen paluu tuo ehdottomasti lisämielenkiintoa sarjaan. On mielenkiintoista nähdä kuinka Schumi pärjää pitkähkön tauon jälkeen ja kuinka Rosberg pystyy pistämään kampoihin.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kaikkien aikojen menestynein ehkä, mutta ei kaikkien aikojen suurin ja mahtavin. Joillakin mestareilla on ollut munaa ajaa myös tallikavereitaan vastaan...

Mutta eipä siinä mitään, kyllähän leukamiehen paluu tuo ehdottomasti lisämielenkiintoa sarjaan. On mielenkiintoista nähdä kuinka Schumi pärjää pitkähkön tauon jälkeen ja kuinka Rosberg pystyy pistämään kampoihin.
Itse olen erimieltä siitä etteikö Schumi olisi se suurin ja mahtavin. Kyllä nuo tilastot vain kertoo karusti sen, että näin on. Toki ei ole tarvinnut ikinä ajaa tallikavereita vastaan, mutta on siellä radalla kuitenkin aina ne 20 muutakin. Ja en esimerkiksi usko siihen soopaan, että McLaren muka antaisi tasapuoliset autot molemmille kuskeilleen, paskanmarjat sanon minä.
Mutta tämä nyt on myös vähän makukysymys ketä pitää parhaana ja ketä ei. Ei minusta väärin ole jos joku pitää Ayrtonia vaikka sinä suurinpana tai Fangiota. Hienoja kuskeja kaikki ja ovat nostaneet tätä lajia ylöspäin ja suuria persoonia sekä mestareita kaikki.

Mutta Lucan kanssa olen samaa mieltä, että tämä takaisin tuleva on se toinen Schumi.Kyllä Michael Schumacher yleensä tarkoittaa sitä miestä joka ajaa sillä maranellon punaisella autolla.
Mutta tuo yksivuotinen soppari saattaisi tarkoittaa, että ajaa vuoden Mercedeksellä ja korvaisi Massan vuoden päästä Ferrarilla kun miehen soppari umpeutuu? Tässähän Ferrarikin näkee onko Michael iskussa vai ei, tietysti tämä kaikki on omaa spekulaatiota.

Hieno juttu kuitenkin F1:lle. Ei haittaa vaikka Räikkönen poistui, sarjassa riittää silti katsottavaa kun Hamilton vs Schumi vs Alonso taistelut pääsevät käyntiin, en malta odottaa.

Mutta joka tapauksessa: Welcome back Michael!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös