Formula 1 – kausi 2010

  • 172 473
  • 996

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrari (vai pitäiskö nykyään sanoa Santanderiksi?) tehnyt aika törkeän vedon ja poistanut Räikkösen Hall of fame listasta, jossa ovat kaikki heillä mestaruuden voittaneet kuljettajat. Ensin potkitaan ulos ennen aikoja ja sitten ei edes kunnioiteta Räikkösen tuomaa mestaruutta. Ei helvetti mitä sakkia noi italiaanot.

Toivottavasti ovat nostaneet kuitenkin Massan siihen tilalle? Hänhän kuitenkin melkein voitti Ferrarilla mestaruuden ja sehän on paljon kovempi juttu kuin mestaruuden voittaminen.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ferrari (vai pitäiskö nykyään sanoa Santanderiksi?) tehnyt aika törkeän vedon ja poistanut Räikkösen Hall of fame listasta, jossa ovat kaikki heillä mestaruuden voittaneet kuljettajat. Ensin potkitaan ulos ennen aikoja ja sitten ei edes kunnioiteta Räikkösen tuomaa mestaruutta. Ei helvetti mitä sakkia noi italiaanot.


Onko kyse tästä sivusta? Siis ihan virallisista Ferrarin nettisivusta, jossa listataan Ferrarilla F1-maailmanmestaruuden voittaneet kuljettajat, mutta unohdetaan mainita viimeisin Ferrarilla mestaruuden voittanut kuljettaja.

Tämän jälkeen täytyy toivoa, etä Ferrari joutuu odottamaan sitä seuraavaa mestaruuttaa helvetin pitkään. Oppisivat ehkä sen jälkeen arvostamaan sitä Kimin tuomaa mestaruutta edes hiukan. Kyllähän tuo lyhyt, mutta kova nimilista kertoo, että ei sitä mestaruutta Ferrarillakaan voiteta ihan noin vain. Itse asiassa Kimi on vieläpä ainoa Ferrari-kuljettaja, joka on voittanut mestaruuden heti ensimmäisellä kaudella tallin riveissä.

En olisi kuvitellut edes italialaisilta näin ala-arvoista temppua. Potkutkin voi vielä jollain tavalla ymmärtää, jos Santander&Ferrari kerran halusivat Alonson kirjaimellisesti hinnalla millä hyvänsä.

Mutta siinä vaiheessa keittää yli, kun lähdetään kajoamaan historian kirjoihin ja yritetään viedä kunnia mestaruudesta jälkikäteen. Luulisi italialaisten sentään jonkun verran kunnioittavan historiaa vai kiistetäänkö siellä seuraavaksi Rooman imperiuminkin olemassaolo? Ylipäätään sitä luulisi olevan jonkunlainen kunnioitus yhteisiä saavutuksia kohtaan.

Pistää kyllä ihmetyttämään, että mistä tämä Ferrarin katkeruus oikein mahtaa johtua. Sehän oli nimenomaan Ferrari, joka halusi päästä Kimistä eroon ja saivat tahtonsa läpi. Kimi vieläpä suhtautui potkuihin tapojensa mukaisesti varsin maltillisesti, eikä lähtenyt heittämään talliaan kohtaan minkäänlaista herjaa, vaan päinvastoin ajoi huikean loppukauden paskalla kotterolla.

Ferrari sitten arvosti tätä loppun asti täysillä ajamista, niin paljon, että poisti nimen mestareiden joukosta. Milloinkohan Kimin nimi on muuten tarkalleen ottaen poistettu tuolta listasta? Poistettiinko nimi vasta kauden jälkeen vai jo aikaisemmin?

Moni kuski olisi tässä tilanteessa lyönnyt ihan läskiksi ja haistattanut paskat koko talille. Kenties joku temperamenttinen latino olisi Piquet Jr:n tavoin paljastanut jonkunlaisen skandaalin, eiköhän siellä Ferrarillakin ole omat luurankonsa kaapissa.

Tiedän, helvetinmoinen vuodatus. Mutta yksinkertaisesti vituttaa tällä hetkellä niin suunnattomasti tuo Ferrarin touhu. Viimeinen niitti oli lukea tuolta Ferrarin nettisivuilta ylistykset, kun Massa oli voittanut jonkun leikkiautokilpailun ja siihen tietysti vielä miehen nyyhkytykset päälle. Seuraavaksi Massa varmaankin lisätään tuohon F1-mestareiden listaan, olihan Massa Montezemolon sanoin "15 sekuntia maailmanmestari".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Autosportin forumilta:

joku nimimerkki jota en muista enkä jaksa enää katsoa uudestaan kuka se oli kirjoitti:
The response from Ferrari

The choice not to include in that section Kimi motivated by the fact that it is currently at the Scuderia Ferrari Marlboro driver Kimi, why is his profile even in the "drivers." Entered here would also duplicate his profile. At the end of F1 season will be entered in the past champions.

Ferrari.com staff


Eli eiköhän se Kimin nimi ilmesty sinne HOF:ään heti kun päivittävät sivunsa. Kimihän on tosiaan vieläkin merkitty Ferrarin nykyiseksi kuljettajaksi Massan ja Fisichellan kanssa kun taas Alonson nimeä ei sieltä vielä löydy.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Loistavaa, että Nico pääsi Mersulle! Nyt saadaan kunnolla jännitettä ensi kauteen, toivottavasti taistelee tosissaan mestaruudesta.

Kenelle saatiin? Saksalaisille? Oma kiinnostus ei ainakaan noussut sieltä pohjamudista yhtään, Nico on pelkkä yksi ulkomaalaiskuski muiden joukossa. Eipä jaksa innostaa, eiköhän F1:n suosio muutenkin Suomessa ala hiipumaan ei tuota ympyrän ajoa ilman suomalaista kuljettajaa jaksa. Sitä kun on Häkkisen jälkeen tottunut hyvään niin ei sitä paskaan enää viitsisi vaihtaa.

Eli eiköhän se Kimin nimi ilmesty sinne HOF:ään heti kun päivittävät sivunsa. Kimihän on tosiaan vieläkin merkitty Ferrarin nykyiseksi kuljettajaksi Massan ja Fisichellan kanssa kun taas Alonson nimeä ei sieltä vielä löydy.

Kauden päättymisestäkään ei ole kuin hetki niin eihän noin pienen yhtiön nettisivujen päivittämisen voisi kuvitella vielä tapahtuneeksi, kiirettä on pidellyt vai miten se menikään.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kauden päättymisestäkään ei ole kuin hetki niin eihän noin pienen yhtiön nettisivujen päivittämisen voisi kuvitella vielä tapahtuneeksi, kiirettä on pidellyt vai miten se menikään.

Niin, mutta en minä usko että tuossa nyt on kysymys puhtaasta vittuilusta Kimiä kohtaan että noita sivuja ei päivitetä kun eihän tuota Kimiä ole vielä kisakuskien kohdalta poistettu eikä Alonsoa lisätty sinne. Kyllähän Ferrarin asemassa olevan puljun pitäisi tietysti vähän enemmän panostaa sivuihin että edes päivitykset tulisivat ajallaan mutta ei se ole noiden italiaanojen kanssa aina niin justiinsa, tehdään silloin kun jaksetaan - jos silloinkaan.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin, mutta en minä usko että tuossa nyt on kysymys puhtaasta vittuilusta Kimiä kohtaan että noita sivuja ei päivitetä kun eihän tuota Kimiä ole vielä kisakuskien kohdalta poistettu eikä Alonsoa lisätty sinne.

Niin eikös Kimi ole Ferrarin mies vielä vuoden loppuun asti, ja sitten vasta Alonso on virallisesti tiimissä? Että siinä mielessä tuo on ymmärrettävää ettei noita tietoja olla vielä päivitetty...
 

Fiiu

Jäsen
Niin eikös Kimi ole Ferrarin mies vielä vuoden loppuun asti, ja sitten vasta Alonso on virallisesti tiimissä? Että siinä mielessä tuo on ymmärrettävää ettei noita tietoja olla vielä päivitetty...

Näinhän se menee, Alonsokaan ei saa "virallisesti" eli Ferrari-kuteissa osallistua vielä mihinkään kissanristiäisiin vaikka kaverillisesti olisikin mukana. Odotellaan siis Kimin sopimus loppuun, eikös se vuodenvaihteessa pääty?
 

trap

Jäsen
Itse luin tuosta jo pari kuukautta sitten, että Räikkösen nimi poistettiin tuolta Hall of Famesta. Niinpä kuulostaa tuo Ferrarin selitys vähän epäuskottavalta, että linkki molempien sivujen alla monistaisi profiilisivun.

Kaipa ne sen HOF-sivun ensi vuoden puolella sitten palauttaa, mutta törkeää toimintaa joka tapauksessa. Aika amatöörimaistahan tuo touhu Ferrarin kotisivuilla on ollutkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
F1-pistelaskuun tekeillä mullistus

En tykkää ideasta. Voittajalle 25p ja seuraaville 20-15-10-8-6-5-3-2-1 ja täten ollen 10 parasta saisivat pisteitä. 10 parasta pisteille on ainoa hyvä uudistus, kun tallejakin on pari enemmän. Olen sen verran tilastoihmisiä, että viimeistään tämä uudistus tuhoaisi historian tilastoinnin totaalisesti ja tekisi vertailun turhaksi.

Voittaja voisi saada 12p ja toinen 8p jne. mielestäni. Liian Motogp-meno.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse luin tuosta jo pari kuukautta sitten, että Räikkösen nimi poistettiin tuolta Hall of Famesta. Niinpä kuulostaa tuo Ferrarin selitys vähän epäuskottavalta, että linkki molempien sivujen alla monistaisi profiilisivun.

Mistä luit? Ihan mielenkiinnosta vaan, lähdekritiikki kun olisi myös joskus paikallaan.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ja hienointahan tässä älynväläyksessä on se, että mikään ei oikeastaan muuttuisi sillä:

20/25=0,8
8/10=0,8

Sama juttu kolmossijan kohdalla. Tilastonikkarina korpeaisi myös pahasti tuollainen radikaali muutos, kun tilastot heittäisivät täysin pisteiden osalta, nyt edes jonkinlaista vertailua voi tehdä ja tilastoissa on jotain ideaa. Tykkään myös paljon enemmän siitä, että pistemäärät pysyvät pienempinä, nykyinen taso on passeli. MotoGP ja NASCAR-tyyliset pisteytykset eivät niinkään miellytä. Typerä ehdotus siis, lähes samaa tasoa Bernien mitaliroskan kanssa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän tuon uudistuksen takana ole se pelko että uudet tallit, osittain siitä johtuen että Natsi-Max pakotti ne valitsemaan todennäköisesti kilpailukyvyttömät Cosworthin koneet jäisivät pahimmillaan täysin ilman pisteitä vanhojen tallien teknisen ylivoiman takia. Siinähän sitten yrittäisivät haalia rahoitusta kasaan tuleville kausille kun tulossarakkeessa on zero pointsia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan varmasti osasyy muutoksessa on tuo Uuhiksen mainitsema saia, eli uudet tallit joilla on kova työ ottaa nykyiset tallit kiinni. Mutta siinä suhteessahan tuo uudistus myös puoltaa paikkaansa että F1-autojen luotettavuus on parantunut niin huimasti mm. tämän nykyisen moottorisäännön myötä että keskeytyksiä nähdään kilpailuissa todella vähän verrattuna esim. muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen. Tänä päivänä kukaan ei siis enää pysty ajamaan pisteille vaan roikkumalla joukon jatkona koska kisoissa ajaa maaliin reilusti toistakymmentä autoa. Siksi on ihan OK että kymmenen saa pisteitä.

Ja on tuossa sekin hyvä puoli että kärkikolmikkoon ajamisesta saa nyt suuremman hyödyn kuin ennen. Sitä olisin tosin toivonut minäkin että voittajaa palkittaisiin enemmän verrattuna kakkoseen ja kolmoseen, silloin ehkä nähtäisiin tiukempaa taistelua voitosta eikä kuljettajat välttämättä tyytyisi "helppoon" kakkos-kolmossijaan.

Mutta kyllä tämä minusta ihan askel oikeaan suuntaan on, ja ainakin ihan helvetin paljon parempi vaihtoehto kuin se Bernien mitalisysteemi.


EDIT: Nythän tuosta onkin jo tullut uutinen että uudistus on mennyt läpi ja ensi kaudella käytetään uutta systeemiä. (Linkki MTV3:n uutiseen)
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
F1-pistelaskuun tekeillä mullistus

En tykkää ideasta. Voittajalle 25p ja seuraaville 20-15-10-8-6-5-3-2-1 ja täten ollen 10 parasta saisivat pisteitä. 10 parasta pisteille on ainoa hyvä uudistus, kun tallejakin on pari enemmän. Olen sen verran tilastoihmisiä, että viimeistään tämä uudistus tuhoaisi historian tilastoinnin totaalisesti ja tekisi vertailun turhaksi.

Voittaja voisi saada 12p ja toinen 8p jne. mielestäni. Liian Motogp-meno.
Olisi kiva kuulla, miksi sijoituksilla 6 ja 7 on vain yksi piste eroa, ja sitten taas sijoilla 7 ja 8 kaksi pistettä. Mitä tällä oikein haetaan?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olisi kiva kuulla, miksi sijoituksilla 6 ja 7 on vain yksi piste eroa, ja sitten taas sijoilla 7 ja 8 kaksi pistettä. Mitä tällä oikein haetaan?

Tuo kyllä ihmetyttää minuakin. Seitsemännestä sijasta yksi pojo vähemmän niin näyttäisi normaalimmalta.
 

trap

Jäsen
Mistä luit? Ihan mielenkiinnosta vaan, lähdekritiikki kun olisi myös joskus paikallaan.

F1-forumilta, nimimerkki Nicole, joka kääntää aika ahkerasti ulkomaalaisilta palstoilta juttuja, kertoi kuinka jotkut italialaiset olivat olleet vihaisia tuosta. Voin koittaa jossain vaiheessa kaivaa ko. viestin ja linkittää.

Uudesta pisteytyksestä kaikki tarpeellinen oikeastaan sanottu. Kaikkien aikojen tilastot vääristyvät paalupaikkojen lisäksi nyt myös pisteissä lopullisesti, mikä on harmillista. Tuonkin olisi voinut antaa anteeksi jos voiton arvo oltaisiin saatu nousemaan, mutta käytännössä tilanne on edelleen sama. Vaikka 25 pistettä voittajalle ja kakkoselle 18 olisi näyttänyt paremmalta.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kovalainen mitä luultavimmin Lotukselle Trullin pariksi. Tovi sitten ei ollut kiinnostusta mennä pikkutalliin, mutta eipä viime kauden suorituksella isommat kalat pyydykseen käy, parempi mennä sinne mihin pääsee jos F1:ssä tahtoo jatkaa. Pojat voikin olla vuorotellen vetureina, Trulli Train on kaikille tuttu termi eikä Kovalainen ole pekkaa pahempi siinä puuhassa. Toivotaan onnistunutta kautta, tallikaveri pitää piestä tulevaisuutta silmällä pitäen.
 

Unchained

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kovalainen mitä luultavimmin Lotukselle Trullin pariksi. Tovi sitten ei ollut kiinnostusta mennä pikkutalliin, mutta eipä viime kauden suorituksella isommat kalat pyydykseen käy, parempi mennä sinne mihin pääsee jos F1:ssä tahtoo jatkaa. Pojat voikin olla vuorotellen vetureina, Trulli Train on kaikille tuttu termi eikä Kovalainen ole pekkaa pahempi siinä puuhassa. Toivotaan onnistunutta kautta, tallikaveri pitää piestä tulevaisuutta silmällä pitäen.

Ja kun miehet ovat vielä helvatun hyviä aika-ajo kuskeja, niin näillä uusilla säännöillä on mahdollista tehdä kilpailuista täyttä helvettiä muille kuskeille, etenkin kun bensoilla kikkailu jää pois. Mielenkiintoista...
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ja kun miehet ovat vielä helvatun hyviä aika-ajo kuskeja, niin näillä uusilla säännöillä on mahdollista tehdä kilpailuista täyttä helvettiä muille kuskeille, etenkin kun bensoilla kikkailu jää pois. Mielenkiintoista...

Hauskaksi menee, pääset Trullista ohi niin on Kovalainen edessä tai toisin päin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hauskaksi menee, pääset Trullista ohi niin on Kovalainen edessä tai toisin päin.

No, eipä niitä autoja mahda jonoksi asti olla yrittämässäkään Lotuksen ohi. Vaikka Trulli onkin erinomainen aika-ajokuljettaja niin tuskin hän sentään pystyy muiden edelle nousemaan kuin näiden uusien Cosworth-tallien. Ja näissä talleissa näyttäisi sitten olevan sen luokan suhareita ratissa että eivät välttämättä pysy Trullin kisavauhdissakaan mukana. Kuten olen aiemminkin kirjoittanut niin minusta Trulli on vähän aliarvostettu kuljettaja. Tämä "Trullijuna" -käsitekin tulee enimmäkseen siitä että kaveri on lähes aina ajanut huonolla kalustolla mutta erinomaisena aika-ajokuljettajana on onnistunut usein ajamaan itsensä lähtöpaikoille jolle sillä kalustolla ei oikeasti pitäisi olla asiaa. Kun Trulli on lisäksi yksi koko sarjan vaikeimmin ohitettavista kuljettajista niin tämä "Trullijuna" on luonut vähän liikaakin kuvaa Trullista jotenkin erityisen hitaana kisakuljettajana vaikka hän ei sitä olekaan.

Ja mitä Heikkiin tulee niin tuo hitaus kisatilanteessa (suhteessa aika-ajoihin) ei ollut hänelle ongelma Renaultilla, vaan jostain syystä tuo tuli esille vasta McLarenilla (ja erityisesti viime kaudella). Jos Heikki saa Lotuksella mahdollisuuden rakentaa autoa enemmän omien mieltymystensä mukaiseksi niin hän saattaa pärjätä varsin hyvinkin, Lotuksella ei varmaan ainakaan mitään menestyspaineitakaan ole joten Heikki saanee ihan rauhassa yrittää kääntää uransa taas noususuuntaan. Trulli-Kovalainen voi olla sellainen pari että Lotus saattaa hyvinkin olla näistä tulokastalleista ihan selkeä ykkönen, ja kukaties pystyy jossain vaiheessa haastamaan Force Indiaa ja Toro Rossoakin. Paketti näyttää vahvemmalta kuin esim. jollain Campos Metalla joka taitaa lähteä kauteen kahdella tulokaskuskilla.

Mielenkiintoista on kyllä muuten nähdä tuokin Mersun tilanne, viime aikoina on alkaneet nämä huhut vahvistumaan koko ajan että vanha kunnon huijari olisi palaamassa F1-auton rattiin ensi kaudella. Jos tuo paluu toteutuu niin Nicon unelmadiili saattaakin muuttua painajaiseksi. En nimittäin jaksa uskoa että Schumi lähtisi enää riskeeraamaan mainettaan vaan että selusta turvataan vaikka sitten sopimuksen voimalla. Schumin kohdalla kun on aina ollut tämä tilanne että tallikaveri ei ole saanut tasavertaista kalustoa eikä kohtelua. Voi olla siis että Nico ei ihan samanarvoista asemaa Mersulla saa vaan homma menee aika pitkälti Schumin pillin mukaan. Ihan parastahan olisi kun Nico siitäkin huolimatta pystyisi pätkimään tasaisesti turpaan Schumia radalla.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Mielenkiintoista on kyllä muuten nähdä tuokin Mersun tilanne, viime aikoina on alkaneet nämä huhut vahvistumaan koko ajan että vanha kunnon huijari olisi palaamassa F1-auton rattiin ensi kaudella. Jos tuo paluu toteutuu niin Nicon unelmadiili saattaakin muuttua painajaiseksi. En nimittäin jaksa uskoa että Schumi lähtisi enää riskeeraamaan mainettaan vaan että selusta turvataan vaikka sitten sopimuksen voimalla. Schumin kohdalla kun on aina ollut tämä tilanne että tallikaveri ei ole saanut tasavertaista kalustoa eikä kohtelua. Voi olla siis että Nico ei ihan samanarvoista asemaa Mersulla saa vaan homma menee aika pitkälti Schumin pillin mukaan. Ihan parastahan olisi kun Nico siitäkin huolimatta pystyisi pätkimään tasaisesti turpaan Schumia radalla.

F1 Forumilla oli mainio huomio ettei Schumin niskakivut enää vaivaakaan, se niskakipu lähti Citroënin rattiin. Autot on muuttunut reippaasti sitten lopettamisen ja testikiellot hankaloittaisi sopeutumista, rattimies on rattimies ja jotenkin haluttaisi nähdä miten se Mersu taittuu vai pistäisikö Nico 100-0 turpaan.
 

scholl

Jäsen
Heikki, Heikki, mutta missä on Heikki. Lotuksella kuten Häkkinen aikoinaan. Suomi on maailman nopein kansa.

Itse uskon, että Nicosta tulee Mersun ykköskuski. Jos Schumi menee mukaan niin silloin ainoastaan lyhyeksi rupeamaksi kuten vuodeksi sulkemaan ympyrän Mersun junnutiimin ja uran päätöksen välissä. Nyt on vain sellainen tilanne, että tiimin pyörittämisen kannalta Schumia ei enää tarvita. Se on jo hyvä talli, ei tarvitse huippumotivoitunutta, täydelliyyden tavoittelijaa kuljettajaksi, kun jo omasta takaa osataan kehittää asioita. Vaikea kuvitella, etteikö Mersulla olisi huippumoottori ensikin vuonna ja Brawn et al. saavat varmasti hyvän autonkin aikaiseksi. Sehän on itsestään selvää, että kisataktiikka on heillä hyvä.

Ai, että tulee hieno formulakausi, kun Räkä on saatu sieltä pilaamasta pois. En kyllä anna Räkän palkkaamista noin vain Ferrarille anteeksi, vaan heidän pitää pystyä saamaan luottamus takaisin.
 

RDivis

Jäsen
Tämäpä mielenkiintoista. Heikki siis Lotukselle. Piti aloittaa juurikin tämän malesialaisrahoitteisen tallin supporttaaminen. Heikki tuli talliin, niin ei tarvitse erikseen antaa mitään sympatia-pisteitä muualle.

scholl kirjoitti:
Ai, että tulee hieno formulakausi, kun Räkä on saatu sieltä pilaamasta pois. En kyllä anna Räkän palkkaamista noin vain Ferrarille anteeksi, vaan heidän pitää pystyä saamaan luottamus takaisin.

Jatkossa pääset heittämään tätä Räikkös-hater settiä Ralliketjuun. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös