Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 327 502
  • 2 061

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Pitäisikö tulla?

Ei se itsetarkoitus ole, mutta liiallinen kuoleman pelkääminen johtaa urheilullisuuden näivettymiseen, jonoajeluun ja katsojien näkökulmasta tylsään kilpailuun.

Jos radalle iskee rankka kuuro, autot voivat tulla varikolle, niitä voidaan säätää korkeammiksi ja vaihtaa renkaat. Tämän jälkeen ajaminen voi jatkua hiljaa ja varovaisesti, ja kun kuuro on ohi ja enin vesi valunut pois radalta, autot voivat taas palata varikolle ja ne voidaan säätää uudestaan. Tämähän on juuri sitä, mitä katsojat kaipaavat. Valitettavasti kujettajat on kuitenkin opetettu siihen, ettei heidän tarvitse huomioida vallitsevia olosuhteita, minkä vuoksi nähdään tapauksia, joissa auto vikuroi suoralta seinään. Totta kai vikuroi, jos kuljettaja antaa nousta sen vesipatsaan päälle. Pitäisi oppia ajamaan hiljempaa.

Suomessa joka päivä vähintään yksi vanhus tekee itsemurhan usein masennuksen ja/tai yksinäisyyden vuoksi. Ja muutenkin maailmassa riittää kärsimystä ja kuolemaa. Ihme kun nämä tapaukset voidaan ohittaa olkia heilutellen, mutta muutaman vapaaehtoisesti huippupalkalla ajavan miehen turvallisuudesta jaksetaan olla huolissaan viimeiseen saakka. Kun lajiin saataisiin lisää suhteellisuudentajua, niin urheilullisuuskin paranisi.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On se varsin turvallista, koska kuolonuhreja ykkösissä ei tule edes vuosittain. Autojen turvallisuuskehitys on harpponut eteenpäin, mutta kilvanajoon se ei ole vaikuttanut, vaan pienenkin sateen sattuessa turva-auto otetaan radalle, ja vähänkin röyhkeämpi ohitusyritys johtaa tuomariston pohdintaan ja varsin usein myös rangaistukseen. Lisäksi lajia on ruvettu harrastamaan enenevissä määrin paperilla, minkä vuoksi tuloksista ei voi koskaan olla varma.

Tuosta paperilla harrastamisesta olen samaa mieltä, mutta on sitä tapahtunut aikaisemminkin. Hemingway ei taida muistaa mitä tapahtui Sepangissa 10v sitten. Niin, siellähän Häkkinen juhli toista maailmanmestaruuttansa, kun Ferrarit hylättiin. Pari viikkoa myöhemmin ajettiinkin sitten taas ihan tosissaan maailmanmestaruudesta Suzukassa, kun kabinetit olivat puhuneet.

"Michael Schumacher returned to Formula One having recovered from his broken leg, and replaced Mika Salo at Ferrari. Immediately after the race the two Ferraris were disqualified due to an infringement on their barge-boards. This meant that Mika Häkkinen was handed the championship by default and Johnny Herbert almost scored back to back wins. However, Ferrari appealed against the FIA's decision in court and both drivers were subsequently reinstated"

http://en.wikipedia.org/wiki/1999_Malaysian_Grand_Prix

Mitä muuten tulee autojen turvallisuuteen, niin ihan yhtä lailla siihen on panostettu oli kyseessä ralli, f1 tai joku muu autourheiluluokka. Ja melkein voisin sanoa, että jos tuo Latvalan Portugalin mälli olisi tapahtunut Henri Toivosen kalustolla, niin ei tarvitsisi enää miettiä potkiako miestä pellolle vai ei. Ja tämä turvallisuus on vain ja ainoastaan hyvä asia.

Mitä tulee tuohon kommenttiin koskien sadekelin kisoja niin aikamoista liioittelua mielestäni. Yleensähän se SC ei ole tullut sen takia, että on alkanut satamaan, vaan sen takia, että joku on vetänyt pihalle, kenties rikkonut autonsa, ehkä jäänyt keskelle rataa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En oikestaan edes viitsi enää alkaa sen kummemmin kinaamaan tästä aiheesta. Totean vain sen että ainakin minä luotan siihen että kokeneet kilpa-autoilijat ja tiimien jäsenet ovat lienee kykenevämpiä tekemään tuon päätöksen milloin on järkevää jatkaa ja milloin järkevämpää keskeyttää kilpailu, kuin sellainen nettikirjoittelija joka tuskin itse on koskaan F1-autossa (tai kilpa-autossa yleensäkään) istunut, saati ajanut sitä vaihtelevissa olosuhteissa. Se on aika helppoa kirjoitella että "näin minä tekisin" kun ei tarvitse sitä sen kummemin todistaa. Siinä vaiheessa kun siitä päätöksen teosta saattaa olla oma tai tiimikaverin henki kyseessä niin niitä päätöksiä saattaa miettiä ihan eri tavalla, huolimatta siitä että se saattaa tehdä sinusta "ämmän" ja "pelkurin" jonkun nettikirjoittelijan silmissä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mitä tulee tuohon kommenttiin koskien sadekelin kisoja niin aikamoista liioittelua mielestäni. Yleensähän se SC ei ole tullut sen takia, että on alkanut satamaan, vaan sen takia, että joku on vetänyt pihalle, kenties rikkonut autonsa, ehkä jäänyt keskelle rataa.

On se osin näinkin, mutta ulosajot johtuvat siitä, että kuljettajat on opetettu ura-ajamiseen, jossa ei tarvitse huomioida kaikkia auton käyttäytymiseen vaikuttavia muuttujia. Kas kun autoja ei laiteta kiskoille ja anneta kuljettajille ainoastaan kaasua ja jarrua. Ohitustilanteissa talli voisi hoitaa vaihteen - siis eri kiskolle siirtymisen - vaihdon.

Kun rallikuski ajaa erityisen vaikeissa oloissa, mutkan takana saattaa olla pitävä asfaltti tai jäätä eli kaksi toisistaan ratkaisevasti eroavaa pitomahdollisuutta. Jotenkin niistä kuitenkin selvitään. Mutta kun ykkösissä tulee vähänkin rankempi sade, niin jo vain alkaa autoa pyöriä kuin väkeä markkinoilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Haluaisin vielä kysyä että mikä on Hemingwayn autourheilutausta? Minkälainen kokemus sinulla on kilpaa ajamisesta, ja erityisesti rata-ajosta?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Totean vain sen että ainakin minä luotan siihen että kokeneet kilpa-autoilijat ja tiimien jäsenet ovat lienee kykenevämpiä tekemään tuon päätöksen milloin on järkevää jatkaa ja milloin järkevämpää keskeyttää kilpailu

Minun pointtini on se, että kilpailuja voitaisiin aivan hyvin jatkaa sateessakin, kun ohjaamoihin saataisiin robottipupujen sijaan ajattelevia ihmisiä, jotka tekisivät ratkaisunsa olosuhteiden mukaan.

Kyllä rallissakin autot menevät ulos, jos nopeutta nostaa liiaksi. Rallikuskeille tämä asia on selvä. F1-kuljettajat sen sijaan rupeavat ajamaan autoa vesipatsaalla sateen tullessa. Samakin kuljettaja saattaa lipsahtaa ulos monta kertaa yhden kierroksen aikana, mutta niin luupäisiä näyttävät olevan, ettei nopeus siitä huolimatta laske. Ehkä pitäisi ruveta ajamaan kisoja, joissa sadettajat ripottelisivat vettä tasaisesti radalle koko kisan ajan. Varmasti siihen sopeuduttaisiin ja kuljettajatkin oppisivat kunnioittamaan märkää rataa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suomessa joka päivä vähintään yksi vanhus tekee itsemurhan usein masennuksen ja/tai yksinäisyyden vuoksi. Ja muutenkin maailmassa riittää kärsimystä ja kuolemaa. Ihme kun nämä tapaukset voidaan ohittaa olkia heilutellen, mutta muutaman vapaaehtoisesti huippupalkalla ajavan miehen turvallisuudesta jaksetaan olla huolissaan viimeiseen saakka. Kun lajiin saataisiin lisää suhteellisuudentajua, niin urheilullisuuskin paranisi.

Nyt vähän suhteellisuuden tajua tähän hommaan. Kun puhutaan F1-turvallisuudesta puhutaan myös kuljettajien lisäksi katsojista, ratahenkilökunnasta yms. Tuskin kukaan haluaa lukea näitä juttuja, joissa sämpyläpalkalla oleva ratavalvoja on jäänyt esim. autosta onnettomuudessa lentäneen renkaan alle ja menehtynyt.

Ja mitä tulee masentumisiin tai kärsimykseen maailmassa niin taitaa olla hieman väärä foorumi. En muuten itse elä pumpulissa, mutta silloin kun katson formuloita saan ajatukset pois ainakin hetkeksi välillä aika raskaastakin maailmasta. Sama pätee silloin kun pääsen hallille katsomaan pelejä. Ne kerrat kun ovat aika harvassa ihan oman elämän tärkeysjärjestyksen takia.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Haluaisin vielä kysyä että mikä on Hemingwayn autourheilutausta? Minkälainen kokemus sinulla on kilpaa ajamisesta, ja erityisesti rata-ajosta?

Ei ole kokemusta, mutta tämä on ihan terveellä järjellä pääteltävä asia. Uskon, ettei sateella voi ajaa kilpaa vasta sitten, kun näen dataa, ettei F1-auto sadekelin säätöihin asetettuna pysy radalla edes 50 kilometrin tuntinopeudessa. Se 50 km/h on ihan riittävä nopeus rankimman kuuron ajaksi. Siihen on vain sopeuduttava.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kun rallikuski ajaa erityisen vaikeissa oloissa, mutkan takana saattaa olla pitävä asfaltti tai jäätä eli kaksi toisistaan ratkaisevasti eroavaa pitomahdollisuutta. Jotenkin niistä kuitenkin selvitään. Mutta kun ykkösissä tulee vähänkin rankempi sade, niin jo vain alkaa autoa pyöriä kuin väkeä markkinoilla.

Aika hassua, että otat tuon rallin verrokiksi lähes joka asiaan. Enkös juuri reilu tunti sitten pistänyt linkin, jossa todettiin, että vuoden 2008 päätösrallissa EK peruttiin sen takia, että siellä oli liikaa jäätä tiellä. Sitä siis ei ajettu ollenkaan, joka oli varmasti oikea päätös, koska silloin varmasti sielläkin olisi autoa alkanut pyöriä kuin väkeä markkinoilla.

Sen verran vielä noista nopeuksista, että jos joskus kesällä ukkoskuuron sattuessa olen itse joutunut ajamaan Suomessa moottoritiellä 50km/h niin en kyllä millään pysty uskomaan, että f1-autolla päästään samoihin lukemiin. Olettaen että paikkana on Malesia, jossa vettä tulee parhaimmillaan pikkasen enemmän ja että f1-autossa mm. maavara on aika lailla pienempi kuin omassa Fordissani. Ei tässä yhteydessä puhuta edes renkaista.

Eipä itseltäkään enempää tähän aiheeseen. Hyvin hoidettu kisa Malesiassa 2009. Suurin moka taisi tapahtua jälleen kerran mr. Bernien toimesta. Tallien taktiikoissa Ferrari paini jälleen omassa sarjassaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
No niin minä vähän ajattelinkin... Kaikki tuntuu helpolta silloin kun voi vaan katsoa kotisohvalta...

Mitä jos laadittaisiin sellaiset säännöt, että sateen alettua jokainen ulosajanut auto hylätään. Ulosajoksi määriteltäisiin tilanne, jossa joku auton renkaista käy kokonaan radan ulkopuolella. Tätä uhkaa voitaisiin ehkä vielä vahvistaa säätämällä, että ulosajon jälkeisessä kilpailussa kuljettaja saa ainoastaan puolet saavuttamistaan pisteistä.

Kun tällainen sääntö olisi, niin kas kummaa, kuljettajat oppisivat ajamaan hiljempaa ja tallit yhtäkkiä keksisivät ratkaisuja, joilla autot saadaan pysymään radalla. Kysymys on yksinkertaisesti tahdosta. Tällä hetkellä tahto on ajaa turva-auton perässä tai pahimmassa tapauksessa keskeyttää koko kilpailu niin kuin eilen. Fiksumpiakin ratkaisuja kuitenkin olisi.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä jos laadittaisiin sellaiset säännöt, että sateen alettua jokainen ulosajanut auto hylätään. Ulosajoksi määriteltäisiin tilanne, jossa joku auton renkaista käy kokonaan radan ulkopuolella. Tätä uhkaa voitaisiin ehkä vielä vahvistaa säätämällä, että ulosajon jälkeisessä kilpailussa kuljettaja saa ainoastaan puolet saavuttamistaan pisteistä.

Kun tällainen sääntö olisi, niin kas kummaa, kuljettajat oppisivat ajamaan hiljempaa ja tallit yhtäkkiä keksisivät ratkaisuja, joilla autot saadaan pysymään radalla. Kysymys on yksinkertaisesti tahdosta. Tällä hetkellä tahto on ajaa turva-auton perässä tai pahimmassa tapauksessa keskeyttää koko kilpailu niin kuin eilen. Fiksumpiakin ratkaisuja kuitenkin olisi.

Itselläni aika ei riitä tällä hetkellä tämän asian vatvomiseen, mutta älä ihmeessä sinä Hemingway lopeta tähän. Kerroit että fiksumpiakin ratkaisuja olisi kuin Safety Car tai kisan keskeyttäminen. Ilmeisesti tuo "hylkäysmallisi" on yksi sellainen. Onko sinulla muita hyviä vaihtoehtoja, kuitenkin käytit monikkoa. Kerro ihmeessä nämä fiksummat ratkaisut meille muille jatkoaikalaisille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannattaako alkaa kovin paljon sääntöjä rukkaamaan kun tällaisia Malesian kaltaisia tilanteita tulee kuitenkin äärimmäisen harvoin. Jos en ihan väärin muista niin olisikohan ollut vuosi 1989 ja Australian kisa kun edellisen kerran on jouduttu sateen takia kilpailu kokonaan keskeyttämään ja antamaan puolikkaat pisteet. Kyllähän F1-autolla sateella pystyy ajamaan, ja pystyy ajamaan jopa todella kovaa (niin kuin on joka kausi monta kertaa nähty), mutta kun tulee tuollainen rankkasade kuten eilen niin kyllä silloin on viisainta keskeyttää kilpailu.

Ja onko sinusta tuollainen 50 km/h ajelu (varoen että ei vaan aja ulos koska siitä tulee rangaistus) oikeata kilvanajoa? Sitäkö sinä haluat nähdä? Kyllä minusta on järkevämpää jos oikein todellisen rankkasateen tullessa kilpailu keskeytetään tai ajetaan turva-auton perässä siihen asti kun on taas turvallista ajaa oikeasti kilpaa. Eilenhän tätä ei voitu tietenkään tehdä kun kisaa oli siirretty niin myöhään iltapäivään että pimeys olisi ehtinyt tulla mutta esim. joskus 90-luvulla muistan jonkun kisan jossa kisa keskeytettiin rankkasateen takia ja jatkettiin puolisen tuntia myöhemmin kun sade oli tauonnut. Kyllä minä mieluummin otan tuon vaihtoehdon, kuin sen että kuljettajat ajavat kävelyvauhtia ylivarovaisesti vain sen takia että kilpailun keskeyttäminen olisi "akkamaista".
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
kun tällaisia Malesian kaltaisia tilanteita tulee kuitenkin äärimmäisen harvoin.

Turva-auton radalle tulo ei koske ainoastaan Malesian poikkeuksellisen rankkaa tulvaa vaan lähes järjestään sadekilpailuja. Kuljettajat eivät yksinkertaisesti osaa ajaa sateessa. Enkä usko, että autoilla ei voisi ajaa märällä radalla, vaan kysymys on kuljettajien taitamattomuudesta soveltaa nopeus vallitseviin olosuhteisiin. Ulosajot sateessakin näet näyttävät suht vauhdikkailta. Ei niissä alle viittä kymppiä ajeta, vaan nopeutta on selvästi reilummin.

Eikös ole olemassa TV-ohjelmia, joissa testataan erilaisia myyttejä. Tämä olisi hyvä aihe. Pystyykö alemman sarjan muutaman päivän F1:llä harjoitellut kuljettaja ajamaan umpimärän radan läpi ajautumatta ulos. Jos pystyy, niin siihen kaiketi pystyvät kilpakuljettajatkin.

Ja onko sinusta tuollainen 50 km/h ajelu (varoen että ei vaan aja ulos koska siitä tulee rangaistus) oikeata kilvanajoa?

Paljon enemmän se on kilvanajoa kuin turva-auto, joka hukkaa saavutetut edut. Jos Kimi aismän Räikkönen ja Lewis PR Hamilton ajaisivat viimeistä kilpailua tasapisteissä, niin tahtoisin nähdä heidän taistelevan mestaruudesta mieluummin viittä kymppiä ajaen kuin turva-auton perässä. Auton pitäminen radalla hiljaisessakin vauhdissa on taitoa. Taito taas liittyy oleellisesti urheilullisuuteen.

Vai ajatteletko, etteivät viimeiset mestaruuden ratkaisevat viisi kierrosta olisi jännittäviä hiljaa ajaen?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Enkä usko, että autoilla ei voisi ajaa märällä radalla, vaan kysymys on kuljettajien taitamattomuudesta soveltaa nopeus vallitseviin olosuhteisiin. Ulosajot sateessakin näet näyttävät suht vauhdikkailta. Ei niissä alle viittä kymppiä ajeta, vaan nopeutta on selvästi reilummin.
Näitkö eilisen Nick Heidfeldin pyörähdyksen ? Ajoi sadekelin renkailla hidasta mutkaa, niin hiljaa kuin formulalla voi mennä ilman, että se sammuu ja silti auto vain pyörähti. Se lähtee lapasesta vain niin helposti sateella.

Olen siitä samaa mieltä, että välillä tuntuu, että kuljettajat ovat liian itsevarmoja ja luottavat siihen, ettei se auto lähde käsistä ja ajavat liian kovaa olosuhteisiin nähden. Mutta siksi se onkin kilvanajoa.
Tottakai kilpailussa kuljettaja haluaa ajaa ihan limitillä, jos tietää edessä olevan kilpailija olevan muutaman sekunnin päässä. Tällöin he luottavat siihen, että osaavat hallita auton ja olosuhteet ja samalla olla nopeampia, kuin ne edellä olevat ja tekevät kaikkensa saadakseen kiinni nämä. Keli mikä hyvänsä. Sen takia ne oikeat kaverit tuolla ajavatkin.
Onhan ne olosuhteet mahdottomat, jos kerta kuljettaja jos toinenkin pyörähtelee keltaisten lippujen aikana jolloin radalla ei saa ohittaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se kummallista että tuollainen sadekelin spesialisti ja F1-luokan asiantuntija istuu koneella kirjoittelemassa Jatkoaikaan kun voisi samaan aikaan tienata miljoonia F1-kuskina... Siis jos se kerran noin helppoa on tuo F1-auton ajaminen. Minä kun olen aina luullut että se olisi paljon vaikeampaa! Mistähän lienee tallit nuo tunarit etsineet autojansa ajamaan kun eivät edes sateella osaa ajaa? Parempia kuskeja löytyy näköjään vaikka kuinka paljon niin minkähän ihmeen takia tallit sitten eivät palkkaa heitä?

Turva-auton radalle tulo ei koske ainoastaan Malesian poikkeuksellisen rankkaa tulvaa vaan lähes järjestään sadekilpailuja.

Ei noita nyt kyllä kovin usein ole tapahtunut, että puhtaasti vesisateen takia olisi otettu turva-auto radalle. Starteissa näin on menetelty koska startti kovassa vesisateessa on yksinkertaisesti liian vaarallinen nollanäkyvyyden takia. Yleensä tuo turva-auto on tuotu radalle siinä vaiheessa kun joku on vetänyt pihalle ja auto on jäänyt siihen radan varteen vaaralliselle paikalle, ei varsinaisesti sen vesisateen takia. Ja tämäkin ihan vaan sen takia ettei kävisi kuin joskus 90-luvulla Suzukan kisassa kun ratavirkailija oli siirtämässä jotain ulosajanutta autoa radan varressa ja samaan aikaan toinen auto lipesi vesilätäköstä pihalle ja tuli tämän virkailijan päälle. Muistaakseni tässä tapauksessa ei onneksi käynyt mitenkään vaan tämä virkailija selviytyi säikähdyksellä ja ehkä mustelmilla. Mutta tuollaisia tilanteita ei tarvita kyllä yhtään että nämä "talkoomiehet" kuolevat tai loukkaantuvat vakavasti sen takia että kisaa ei tajuta keskeyttää siinä vaiheessa kun olosuhteet on liian vaaralliset kilpa-ajoon.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei noita nyt kyllä kovin usein ole tapahtunut, että puhtaasti vesisateen takia olisi otettu turva-auto radalle. Starteissa näin on menetelty koska startti kovassa vesisateessa on yksinkertaisesti liian vaarallinen nollanäkyvyyden takia. Yleensä tuo turva-auto on tuotu radalle siinä vaiheessa kun joku on vetänyt pihalle ja auto on jäänyt siihen radan varteen vaaralliselle paikalle, ei varsinaisesti sen vesisateen takia. Ja tämäkin ihan vaan sen takia ettei kävisi kuin joskus 90-luvulla Suzukan kisassa kun ratavirkailija oli siirtämässä jotain ulosajanutta autoa radan varressa ja samaan aikaan toinen auto lipesi vesilätäköstä pihalle ja tuli tämän virkailijan päälle. Muistaakseni tässä tapauksessa ei onneksi käynyt mitenkään vaan tämä virkailija selviytyi säikähdyksellä ja ehkä mustelmilla. Mutta tuollaisia tilanteita ei tarvita kyllä yhtään että nämä "talkoomiehet" kuolevat tai loukkaantuvat vakavasti sen takia että kisaa ei tajuta keskeyttää siinä vaiheessa kun olosuhteet on liian vaaralliset kilpa-ajoon.

Vaihteeksi olin tulossa kirjoittamaan samaa kuin lainaamani nimimerkki (eikä pelkästään tässä ketjussa). Eli juuri tuosta näkyvyydestä. Suurin ongelmahan ei välttämättä ole se, ettei sitä autoa pysty pitämään radalla, vaan se ettei kovassa vesisateessa näe juuti mitään. Siis muita kilpailijoita. Siitähän seitsemänkertainen maailmanmestari Schumacher antoi näytteen tuossa postaamassani linkissä, vaikka väittikin Coulthardin hidastelleen. Niin, tai näin, jos näkyvyys olisi ollut parempi niin ehkä olisi tullut ajettua jollain muulla tavalla.

http://www.youtube.com/watch?v=mMttbgwHZNM&feature=related

Tuo Hemingwayn tarjoama malli, jossa ajetaan SC:n sijaan ajettaisiin vain niin hiljaa että pysytään tiellä poikisi varmasti lisää tuon ylläolevan Span kaltaisia onnettomuuksia. Nopeuserot lisääntyisivät ja kun siihen lisäisi vielä sen että käytännössä ajettaisiin sokkona niin soppa olisi valmis.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se ihmeellistä kuinka paljon huonoja kuskeja on sattunut samaan kisaan tässäkin esimerkkivideossa (Euroopan GP 2007)

Vauhtia ei ole paljon mutta tuo video havainnollistaa hyvin kuinka arvaamattomasti F1-auto käyttäytyy siinä vaiheessa kun radalla tulvii vettä. Tuossakin tapauksessahan tuohon tiettyyn kohtaan rataa muodostui valtava vesilammikko jonka kohdalla ei ollut lainkaan pitoa vaan autot sinkoilivat siitä ihan minne sattuu ilman että kuljettaja ehti tehdä mitään. Siinä esim. Liuzzi meinaa ensin osua turva-auton perään ja sitten vielä ehtii kevyesti törmäämään nosturiin.
 
Sanotaanko näin että jos Schumi laatisi Ferrarilla taktiikat eivät ne ainakaan huonommin voisi mennä. Tänäänkin Kimin tapauksessa täydellinen munaus ja eilen Massan aika-ajot olivat surkuhupaisat. Kyllä Schumilla olisi mielestäni paljonkin annettavaa Ferrarin tallille jos vaan ovat valmiita apua vastaanottamaan.

Tämän päivän tietojen ja "tietojen" valossa tuo yllä oleva spekulaatiosi asettuu hieman huonoon valoon.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
McLaren tuo uuden diffuusorin autoonsa jo Kiinan GP:ssa? /TS

Jos näin on, niin Lewisin ja Heikin osakkeet nousevat kohisten, ja Kimille tulee muutama lisämutka matkaan. Saa Ferrari alkaa tekemään töitä tosissaan, että pääsee aika-ajoissa Q3:een tappelemaan paalupaikasta. Ferrari tuonee uuden diffun autoonsa Espanjan kisaan. Red Bulliin ja Toro Rossoon on T:n jutun mukaan uudenlaisen diffuusorin rakentaminen kaikkein hankalinta omaperäisen takajousituksen vuoksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos näin on, niin Lewisin ja Heikin osakkeet nousevat kohisten, ja Kimille tulee muutama lisämutka matkaan.

Tai sitten ei... Tuo uusi diffuusorikaan kun ei takaa yhtään mitään, koska tuollainen jälkikäteen modifioitu versio ei välttämättä ole lähellekään yhtä hyvä kuin sellainen joka on alunperinkin suunniteltu autoon. Tuossahan oli aiemmin juttua että mm. Ferrari joutuisi lyömään 20 miljoonaa kiinni auton uudelleensuunnitteluun että tuosta diffuusorista saataisiin toimiva.

Macin autossa näyttäisi olevan joku ihan perustavaa laatua oleva ongelma kun auto on niin hidas, joten välttämättä tuo uusi diffuusorikaan ei pelasta yhtään mitään.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Näitkö eilisen Nick Heidfeldin pyörähdyksen ? Ajoi sadekelin renkailla hidasta mutkaa, niin hiljaa kuin formulalla voi mennä ilman, että se sammuu ja silti auto vain pyörähti. Se lähtee lapasesta vain niin helposti sateella.

Jep. Kyseessä oli se radan neljäs mutka ja Heidfeld ajoi siihen JJ Lehdon arvion mukaan alle 30 km/h, mutta auton maavara oli täynnä vettä ja auto lähti käsistä. Ei mitään järkeä ajaa noissa olosuhteissa.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Kannattaako alkaa kovin paljon sääntöjä rukkaamaan kun tällaisia Malesian kaltaisia tilanteita tulee kuitenkin äärimmäisen harvoin. Jos en ihan väärin muista niin olisikohan ollut vuosi 1989 ja Australian kisa kun edellisen kerran on jouduttu sateen takia kilpailu kokonaan keskeyttämään ja antamaan puolikkaat pisteet. Kyllähän F1-autolla sateella pystyy ajamaan, ja pystyy ajamaan jopa todella kovaa (niin kuin on joka kausi monta kertaa nähty), mutta kun tulee tuollainen rankkasade kuten eilen niin kyllä silloin on viisainta keskeyttää kilpailu.

Ja onko sinusta tuollainen 50 km/h ajelu (varoen että ei vaan aja ulos koska siitä tulee rangaistus) oikeata kilvanajoa? Sitäkö sinä haluat nähdä? Kyllä minusta on järkevämpää jos oikein todellisen rankkasateen tullessa kilpailu keskeytetään tai ajetaan turva-auton perässä siihen asti kun on taas turvallista ajaa oikeasti kilpaa. Eilenhän tätä ei voitu tietenkään tehdä kun kisaa oli siirretty niin myöhään iltapäivään että pimeys olisi ehtinyt tulla mutta esim. joskus 90-luvulla muistan jonkun kisan jossa kisa keskeytettiin rankkasateen takia ja jatkettiin puolisen tuntia myöhemmin kun sade oli tauonnut. Kyllä minä mieluummin otan tuon vaihtoehdon, kuin sen että kuljettajat ajavat kävelyvauhtia ylivarovaisesti vain sen takia että kilpailun keskeyttäminen olisi "akkamaista".

Toista se oli silloin kun miehet olivat vielä miehiä...ei noita nyky mikkihiiriä jaksa kukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=4YLaegdlNjU Sennan eka voitto sateessa...vettä sielläkin on.

http://www.youtube.com/watch?v=Lha_ZqWxCJA Schumi sateessa.

Toki keli ei nyt varmaan ollu aivan yhtä huono kun nyt, mut tuossa esimerkkiä miten sateessa ajetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös