Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 327 965
  • 2 061

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Jännä laji kyllä tämä formula, kun koko ajan täytyy kusta silmään kaikkea ja kaikkialla. Koko ajan keksitään uusia sääntöjä, toinen toistaan älyttömämpiä ja ei tunnuta kahta kautta saatavan ajettua putkeen ilman, että heitetään edellisen kauden säännökset romukopppaan. Nyt kisaviikonloppuna saa ajaa vain kahdella rengaskerralla ja yhdellä moottorilla, paitsi jos on ortodoksisen kalenterin mukaan Simeonin päivä, nin silloin kahdella moottorilla, mutta takaperin.

Kaikki hienot urheilulliset suoritukset jäävät pimentoon ja koko ajan hehkutetaan vain uutta, käänteentekevää innovaatiota, millä talli X voittaa ja talli Y häviää. Ja sitten kun talli X on voittanut tarpeeksi, muutetaan taas sääntöjä. Sitten talli Y onkin vakoillut, tai valehdellut ja suljetaan kisoista. Toki ymmärrän, että formulat vielä hakevat suuntaansa, koska eihän ne ole olleetkaan olemassa kuin jotain 60 vuotta?
 

HemmoP

Jäsen
Tuo BARin tankkisysteemihän oli kopioitu Ferrarilta. Systeemi oli sellainen, että päätankin lisäksi oli pienempi tankki joka pidettiin täynnä auton punnituksessa ennen kisaa. Kun päätankki ajettiin kisassa loppuun, siirryttiin käyttämään "välitankkia" joka myös ajettiin loppuun. Auto tosin oli sillä hetkellä tuon välitankissa olleen polttoaineen määrän kevyempi kuin lähtöpunnituksessa. Näin pystyttiin ajamaan viimeiset kierrokset ennen varikolla käyntiä 30-40kg kevyemmällä autolla kuin muut. Muistaako kukaan, että Schumi olisi ollut aika vahvoilla juuri ennen varikolle tuloa kisoissa... Viimeisellä pysähdyksellä sitten tankattiin pieni tankki täyteen+loppukisan löpöt = auto oli maaliin tullessa sääntöjen mukaisessa painossa.

Aika velikultia...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos taas mennään sinne salaliittoteoriapuolelle, niin tässä valehtelu-jupakan taustalla jo haisee hiukan sekin että Bernie ja Max ovat päättäneet yrittää tätä kautta iskeä FOTA:a vastaan. En yhtään epäilisi että kulissien takana Macille tarjotaan diiliä ettei rangaistuksia tule, jos McLaren vain lipeää FOTA:n yhteisrintamasta etteivät Bernie ja Max joudu enää liian julkisesti FOTA:n ylikävelemiksi. Ja sitten muistellaan Moselyn-natsiseksikohua, oliko Mercedeksellä tai McLarenilla osuutensa asiaan?

Olen ainakin itse samoilla linjoilla kuin Keke oli pari päivää sitten MTV3:n haastattelussa, eli ajojahdilta tämä nyt vähintään tuntuu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännä laji kyllä tämä formula, kun koko ajan täytyy kusta silmään kaikkea ja kaikkialla....

Tavallaanhan nämä "sääntöjen venyttämiset" ja porsaanreikien etsiminen on formuloiden dopingia. Kuskeja ei ainakaan minun mielestäni ole koskaan kärynnyt mutta nämä "autojen käryt" ovat ihan verrattavissa monen muun urheilulajin dopingkäryihin, joten siinä suhteessa formulat ei poikkea mitenkään muistakaan lajeista. Oikeastaan kaikessa ammattiurheilussahan yritetään aina hakea sitä eroa vilunkipelillä jos muuten ei pystytä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Schumacher hyllylle, otsikoi iltapulu. Vihjailua siihen suuntaan, että Schumi olisi ollut Kimin renkaidenvaihtosekoilun takana, on ollut nähtävillä kisan jälkeen. Vaikka Ferrari ei ole vahvistanut Schumin osuutta asiaan, niin nyt mielestäni näyttää siltä, että spekulointi on osunut kohdalleen. Schumi kun ei osallistu Kiinan ja Bahrainin GP-kisoihin neuvonantajana. Tietysti Ferrari voi taas selitellä, että Mr. Schumacher on osa-aikainen ja plaa plaa plaa. En käsitä miksi pitää salailla sitä, kuka ne päätökset teki. Kyseessä ei ole McLarenin valehtelujupakkaan verrattavissa oleva asia, vaan puhdas taktiikkakömmähdys. Reilusti ulos vaan kertomaan, että XXX mokasi, ja Kimin kisa meni sen vuoksi pilalle. Vai eikö sieltä ole löytynyt sopivaa syntipukkia Pyhän Schumin tilalle?
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Vai eikö sieltä ole löytynyt sopivaa syntipukkia Pyhän Schumin tilalle?
Onhan se vähän ihmeellistä. Schumacheriahan ei tietenkään voi julkisesti syyttää Ferrarin taholta.

Ilmeisesti ainakin taktisista ratkaisuista vastaava Luca Baldissieri on liian arvokas mies hukattavaksi. Ja voihan olla, että Ferrarilla pelätään Stepney-efektiä. Tekemällä syntipukki liian tärkeästä henkilöstä, voi riski tietovuodoista tai sabotaasista kasvaa. Tämä tosin vain ihan omaa pohdintaa.

Saa nähdä, mitä Ferrarilla tehtdään ennen seuraavaa kisaa. Alkuviikosta siellä on ainakin jonkinmoisia kriisipalavereita pidetty.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamiltonin sitkeä valehtelu hämmästytti

Onhan taas varsin merkillistä touhua mikäli tuo juttu pitää paikkansa. Juurihan Hamilton "tunnusti" Malesian viikonlopun aikana että häntä on tallin puolesta käsketty valehtelemaan ja oli erittäin pahoillaan valehtelustaan. Jos nyt sitten taas puhuu ihan eri tavalla niin on kyllä hämmästyttävää touhua.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Täytyy sanoa, että kyseiset pätkät ovat älyttömän huonoja vertailukohtia. Noi sateet ovat tihkusateita noiden Aasian monsuunisateiden rinnalla. Jos joku siellä on käynyt niin tietää, kuinka paljon ja kovaa sitä vettä sataa. Silloin kadut lainehtivat vettä ja mitkään viemäröintijärjestelmät eivät pysy mukana. On kun laittaisi kotona suihkun täysille, paitsi että pisarat ovat sormenpään kokoisia. Tuossa kelissa Schumi tai Senna olisivat olleet ihan yhtä pulassa kuin nykykuskitkin.

Niin siis kärkkäästi hain hyviä sadekelin kuskeja, mitä kukaan nykykuskeista ei taida olla?! My bad.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Onhan se vähän ihmeellistä. Schumacheriahan ei tietenkään voi julkisesti syyttää Ferrarin taholta.

Ilmeisesti ainakin taktisista ratkaisuista vastaava Luca Baldissieri on liian arvokas mies hukattavaksi. Ja voihan olla, että Ferrarilla pelätään Stepney-efektiä. Tekemällä syntipukki liian tärkeästä henkilöstä, voi riski tietovuodoista tai sabotaasista kasvaa. Tämä tosin vain ihan omaa pohdintaa.

Saa nähdä, mitä Ferrarilla tehtdään ennen seuraavaa kisaa. Alkuviikosta siellä on ainakin jonkinmoisia kriisipalavereita pidetty.

Schumin ois pitänut muistaa että kertoo tallille sen mitä arvelee "neuvonantajan" roolissaan, ei se mitä olis ite tehny kuskina. Turhaanhan kaveri ei ole voittanu 91gp:starttia, ajanu paalulle 68 kertaa, nopeimpia kierroksia vaatimattomasti 76. Mutta kun nykykuskit ei oo samalla tasolla, niin vaikea muistaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin siis kärkkäästi hain hyviä sadekelin kuskeja, mitä kukaan nykykuskeista ei taida olla?! My bad.

Barrichello, Button, Vettel, Hamilton ovat ainakin kaikki erinomaisia sadekelin kuljettajia.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Barrichello, Button, Vettel, Hamilton ovat ainakin kaikki erinomaisia sadekelin kuljettajia.


Rubinho oli ainakin nuorempana hyvä sadekelillä, Button menee sarjaan näytöt? Vettel ajo kovaa viime kisassa. Hamiltonia pidetään kovana, ainakin britti/oskari-median toimesta juu.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Buttonin sadenäytöistä voisi nostaa esiin myös Indyn 2003, jossa hän ajoi pitkään jopa kisan kärjessä ja tavoitteli tosissaan palkintopallipaikkaa, ennen kuin kone hajosi. 2007 Kiinassa surkealla Hondalla viides sija oli myös mainio esitys. 2007 Nürrellä ajoi siihen ekan mutkan jokeen mistä meni noin puolet kuskeista vähintään pitkäksi ja suuri osa hiekalle. Sitä ennen hän taisi olla jo neljäntenä kisassa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Oletteko ikinä miettineet miten kylmässä formuloilla voi vielä ajaa kilpaa?
Tässä ei sinällään ole mitään epäselvää. F1:n sääntökirja määrää selkeästi, että jäätyneellä ja/tai lumisella radalla ei ajeta kilpaa. Sen lisäksi säännöistä sanotaan ne renkaat, joita voidaan käyttää, eikä siellä ole mainintaa nastarenkaista. Nämä kohdat sinällään määräävät hyvinkin pitkälti ne "kylmimmät olosuhteet", joissa kilpailuja voidaan järjestää.

Kuljettajan ei tosiaankaan tule vilu tuolla kabiinissa, vaikka lämpötila lähemmäksi nollaa menisikin. Tulelta suojaava alusasu on jo varsin lämmin itsellään. Siihen kun lisätään kaksikerroksinen ajoasu, joka on myös tulelta suojaava, niin ei kuskin vilu tule ajaessa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mites tekniikka?
Ei tekniikka kylmästä ilmasta ota nokkiinsa. Oikeastaan päinvastoin, kun ilma kylmentessään tiivistyy, niin tehojakin saadaan enemmän irti. Ja jäähdytysysteemit toimivat huomattavasti paremmin, kun on kylmempää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oletteko ikinä miettineet miten kylmässä formuloilla voi vielä ajaa kilpaa?

Nurburgringillä ajettiin joskus 90-luvun loppupuolella muistaakseni Euroopan GP keväällä huhtikuussa (olisiko ollut 1996?). Kerran oli sitten todella kylmä, taisi sataa lunta jonkun ajopäivän jälkeen illalla. Auton tekniikkahan kyllä pelaa jos on kylmää, kuten yllä mainittiin mutta renkaiden kanssa voi olla ongelmia. Rengas ei saavuta oikeanlaista lämpötilaa niin helposti ja jäähtyy nopeasti kylmän asfaltin takia esim. jos ajetaan safety carin takana. Lisäksi kylmällä asfaltilla pito on heikompi.

Ajoihan Häkkinen joskus McLarenilla lapissa mainoskuvauksissa ja Venäjällä taidettiin ajaa lähivuosina joku näytösajo jäällä, mutta kilpailun kanssa ei noilla ollut mitään tekemistä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Formula sirkus laajenee

Maikkarin sivut kertovat, että Etelä-Koreaan on alettu rakentamaan uutta Formula 1 rataa. Aika voimakkaasti alkaa formulat siirtymään tuonne Aasian markkina-alueelle. Saapi nähdä mikä Euroopan rata saa sitten aikanaan tehdä tilaa tälle uudelle tulokkaalle. Vai aikooko Bernie lisätä kilpailujen määrää. Mielestäni 18 kilpailua olisi se maksimi määrä kisoja mitä yhden kauden aikana olisi fiksua ajaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton on edelleen raivona tallin valehtelumääräyksestä. Uhkaa jopa lähteä tallista, mikäli talli määrätään jättämään osakilpailuja väliin valehtelujupakan seurauksena. Brawnia väläytellään mahdollisena tallina, mikäli Hamilton uhkauksensa toteuttaa. Myös moottoritoimittja Mercedes on valmis tekemään päätöksiä, jotta mahdollinen siirto Brawnlle onnistuu. Kovia aikoja McLarenilla eletään, tosin ihan itse on soppa keitetty.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En ihmettelisi yhtään vaikka Elwis päättäisi tämän jupakan varjolla kääntää takkia ja hylätä McLarenin ja siirtyä ajamaan Brawnille. Lewis on aikasemmin vannonut ajavansa McLarenilla koko uransa, mutta nyt kun huomaa, että kalusto ei ole kilpailukykyinen ja olisi kenties mahdollista siirtyä voittaja-autoon niin heti unohtuu vanhat puheet.
 

KumiAnkka

Jäsen
En ihmettelisi yhtään vaikka Elwis päättäisi tämän jupakan varjolla kääntää takkia ja hylätä McLarenin ja siirtyä ajamaan Brawnille. Lewis on aikasemmin vannonut ajavansa McLarenilla koko uransa, mutta nyt kun huomaa, että kalusto ei ole kilpailukykyinen ja olisi kenties mahdollista siirtyä voittaja-autoon niin heti unohtuu vanhat puheet.

Heh. Täysin sama kuvio tuli itselläni mieleen. Oksettava äijä...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo Hamiltonin hurskastelu kieltämättä vähän huvittavaa kun se oli kuitenkin hän itse joka siellä tuomariston edessä niitä valheita esitti - olkoonkin että talli on pyytänyt/käskenyt häntä tekemään niin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös