On se varsin turvallista, koska kuolonuhreja ykkösissä ei tule edes vuosittain.
Pitäisikö tulla?
On se varsin turvallista, koska kuolonuhreja ykkösissä ei tule edes vuosittain.
Pitäisikö tulla?
On se varsin turvallista, koska kuolonuhreja ykkösissä ei tule edes vuosittain. Autojen turvallisuuskehitys on harpponut eteenpäin, mutta kilvanajoon se ei ole vaikuttanut, vaan pienenkin sateen sattuessa turva-auto otetaan radalle, ja vähänkin röyhkeämpi ohitusyritys johtaa tuomariston pohdintaan ja varsin usein myös rangaistukseen. Lisäksi lajia on ruvettu harrastamaan enenevissä määrin paperilla, minkä vuoksi tuloksista ei voi koskaan olla varma.
Mitä tulee tuohon kommenttiin koskien sadekelin kisoja niin aikamoista liioittelua mielestäni. Yleensähän se SC ei ole tullut sen takia, että on alkanut satamaan, vaan sen takia, että joku on vetänyt pihalle, kenties rikkonut autonsa, ehkä jäänyt keskelle rataa.
Totean vain sen että ainakin minä luotan siihen että kokeneet kilpa-autoilijat ja tiimien jäsenet ovat lienee kykenevämpiä tekemään tuon päätöksen milloin on järkevää jatkaa ja milloin järkevämpää keskeyttää kilpailu
Suomessa joka päivä vähintään yksi vanhus tekee itsemurhan usein masennuksen ja/tai yksinäisyyden vuoksi. Ja muutenkin maailmassa riittää kärsimystä ja kuolemaa. Ihme kun nämä tapaukset voidaan ohittaa olkia heilutellen, mutta muutaman vapaaehtoisesti huippupalkalla ajavan miehen turvallisuudesta jaksetaan olla huolissaan viimeiseen saakka. Kun lajiin saataisiin lisää suhteellisuudentajua, niin urheilullisuuskin paranisi.
Haluaisin vielä kysyä että mikä on Hemingwayn autourheilutausta? Minkälainen kokemus sinulla on kilpaa ajamisesta, ja erityisesti rata-ajosta?
Ei ole kokemusta...
Kun rallikuski ajaa erityisen vaikeissa oloissa, mutkan takana saattaa olla pitävä asfaltti tai jäätä eli kaksi toisistaan ratkaisevasti eroavaa pitomahdollisuutta. Jotenkin niistä kuitenkin selvitään. Mutta kun ykkösissä tulee vähänkin rankempi sade, niin jo vain alkaa autoa pyöriä kuin väkeä markkinoilla.
No niin minä vähän ajattelinkin... Kaikki tuntuu helpolta silloin kun voi vaan katsoa kotisohvalta...
Mitä jos laadittaisiin sellaiset säännöt, että sateen alettua jokainen ulosajanut auto hylätään. Ulosajoksi määriteltäisiin tilanne, jossa joku auton renkaista käy kokonaan radan ulkopuolella. Tätä uhkaa voitaisiin ehkä vielä vahvistaa säätämällä, että ulosajon jälkeisessä kilpailussa kuljettaja saa ainoastaan puolet saavuttamistaan pisteistä.
Kun tällainen sääntö olisi, niin kas kummaa, kuljettajat oppisivat ajamaan hiljempaa ja tallit yhtäkkiä keksisivät ratkaisuja, joilla autot saadaan pysymään radalla. Kysymys on yksinkertaisesti tahdosta. Tällä hetkellä tahto on ajaa turva-auton perässä tai pahimmassa tapauksessa keskeyttää koko kilpailu niin kuin eilen. Fiksumpiakin ratkaisuja kuitenkin olisi.
kun tällaisia Malesian kaltaisia tilanteita tulee kuitenkin äärimmäisen harvoin.
Ja onko sinusta tuollainen 50 km/h ajelu (varoen että ei vaan aja ulos koska siitä tulee rangaistus) oikeata kilvanajoa?
Näitkö eilisen Nick Heidfeldin pyörähdyksen ? Ajoi sadekelin renkailla hidasta mutkaa, niin hiljaa kuin formulalla voi mennä ilman, että se sammuu ja silti auto vain pyörähti. Se lähtee lapasesta vain niin helposti sateella.Enkä usko, että autoilla ei voisi ajaa märällä radalla, vaan kysymys on kuljettajien taitamattomuudesta soveltaa nopeus vallitseviin olosuhteisiin. Ulosajot sateessakin näet näyttävät suht vauhdikkailta. Ei niissä alle viittä kymppiä ajeta, vaan nopeutta on selvästi reilummin.
Turva-auton radalle tulo ei koske ainoastaan Malesian poikkeuksellisen rankkaa tulvaa vaan lähes järjestään sadekilpailuja.
Ei noita nyt kyllä kovin usein ole tapahtunut, että puhtaasti vesisateen takia olisi otettu turva-auto radalle. Starteissa näin on menetelty koska startti kovassa vesisateessa on yksinkertaisesti liian vaarallinen nollanäkyvyyden takia. Yleensä tuo turva-auto on tuotu radalle siinä vaiheessa kun joku on vetänyt pihalle ja auto on jäänyt siihen radan varteen vaaralliselle paikalle, ei varsinaisesti sen vesisateen takia. Ja tämäkin ihan vaan sen takia ettei kävisi kuin joskus 90-luvulla Suzukan kisassa kun ratavirkailija oli siirtämässä jotain ulosajanutta autoa radan varressa ja samaan aikaan toinen auto lipesi vesilätäköstä pihalle ja tuli tämän virkailijan päälle. Muistaakseni tässä tapauksessa ei onneksi käynyt mitenkään vaan tämä virkailija selviytyi säikähdyksellä ja ehkä mustelmilla. Mutta tuollaisia tilanteita ei tarvita kyllä yhtään että nämä "talkoomiehet" kuolevat tai loukkaantuvat vakavasti sen takia että kisaa ei tajuta keskeyttää siinä vaiheessa kun olosuhteet on liian vaaralliset kilpa-ajoon.
Sanotaanko näin että jos Schumi laatisi Ferrarilla taktiikat eivät ne ainakaan huonommin voisi mennä. Tänäänkin Kimin tapauksessa täydellinen munaus ja eilen Massan aika-ajot olivat surkuhupaisat. Kyllä Schumilla olisi mielestäni paljonkin annettavaa Ferrarin tallille jos vaan ovat valmiita apua vastaanottamaan.
Jos näin on, niin Lewisin ja Heikin osakkeet nousevat kohisten, ja Kimille tulee muutama lisämutka matkaan.
Näitkö eilisen Nick Heidfeldin pyörähdyksen ? Ajoi sadekelin renkailla hidasta mutkaa, niin hiljaa kuin formulalla voi mennä ilman, että se sammuu ja silti auto vain pyörähti. Se lähtee lapasesta vain niin helposti sateella.
Kannattaako alkaa kovin paljon sääntöjä rukkaamaan kun tällaisia Malesian kaltaisia tilanteita tulee kuitenkin äärimmäisen harvoin. Jos en ihan väärin muista niin olisikohan ollut vuosi 1989 ja Australian kisa kun edellisen kerran on jouduttu sateen takia kilpailu kokonaan keskeyttämään ja antamaan puolikkaat pisteet. Kyllähän F1-autolla sateella pystyy ajamaan, ja pystyy ajamaan jopa todella kovaa (niin kuin on joka kausi monta kertaa nähty), mutta kun tulee tuollainen rankkasade kuten eilen niin kyllä silloin on viisainta keskeyttää kilpailu.
Ja onko sinusta tuollainen 50 km/h ajelu (varoen että ei vaan aja ulos koska siitä tulee rangaistus) oikeata kilvanajoa? Sitäkö sinä haluat nähdä? Kyllä minusta on järkevämpää jos oikein todellisen rankkasateen tullessa kilpailu keskeytetään tai ajetaan turva-auton perässä siihen asti kun on taas turvallista ajaa oikeasti kilpaa. Eilenhän tätä ei voitu tietenkään tehdä kun kisaa oli siirretty niin myöhään iltapäivään että pimeys olisi ehtinyt tulla mutta esim. joskus 90-luvulla muistan jonkun kisan jossa kisa keskeytettiin rankkasateen takia ja jatkettiin puolisen tuntia myöhemmin kun sade oli tauonnut. Kyllä minä mieluummin otan tuon vaihtoehdon, kuin sen että kuljettajat ajavat kävelyvauhtia ylivarovaisesti vain sen takia että kilpailun keskeyttäminen olisi "akkamaista".