Formula 1 – kausi 2009

  • 327 319
  • 2 061

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toki keli ei nyt varmaan ollu aivan yhtä huono kun nyt, mut tuossa esimerkkiä miten sateessa ajetaan.

Kyllähän tuota esimerkkiä siitä miten sateella ajetaan on viimekin vuosilta vaikka miten paljon. Kuten sanoin niin tämä oli muistaakseni ensimmäinen kisa kahteenkymmeneen vuoteen joka jouduttiin kokonaan lopettamaan vesisateen takia. Ja tässä välissä on kuitenkin ajettu lukemattomia sadekelin kisoja.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Kyllähän tuota esimerkkiä siitä miten sateella ajetaan on viimekin vuosilta vaikka miten paljon. Kuten sanoin niin tämä oli muistaakseni ensimmäinen kisa kahteenkymmeneen vuoteen joka jouduttiin kokonaan lopettamaan vesisateen takia. Ja tässä välissä on kuitenkin ajettu lukemattomia sadekelin kisoja.

Autot ovat muuttuneet ja ilmastokin on muuttunut. Parin vuoden päästä ajetaan varmaan jäällä.

Ikävä on Schumia ja Sennaa. Nyt puuttuu se 1 jota muut yrittävät voittaa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Jep. Kyseessä oli se radan neljäs mutka ja Heidfeld ajoi siihen JJ Lehdon arvion mukaan alle 30 km/h, mutta auton maavara oli täynnä vettä ja auto lähti käsistä. Ei mitään järkeä ajaa noissa olosuhteissa.

Tasapohjainen venekin plaanaa pienillä nopeuksilla. Siksi auto pitäisi säätää sadekelille, mikä mm. tarkoittaa sen nostamista.

Pysyn edelleen väitteessäni, että sadekelillä urheilullisuus on kaukana. Tulevissakin sadekisoissa - satoi rankasti tai vähemmän rankasti - tullaan näkemään paljon enemmän pyörähdyksiä ja niiden myötä turva-auto kuin kuivalla kelillä yksinkertaisesti siksi, että kuljettajat eivät osaa huomioida olosuhteita ja sovittaa nopeuttaan niihin. Kun kuljettajat oppisivat ajamaan sateella ja tallit reagoimaan sateeseen autoa säätämällä, niin ajaminen suijuisi ilman jatkuvia pyörähdyksiä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pysyn edelleen väitteessäni, että sadekelillä urheilullisuus on kaukana. Tulevissakin sadekisoissa - satoi rankasti tai vähemmän rankasti - tullaan näkemään paljon enemmän pyörähdyksiä ja niiden myötä turva-auto kuin kuivalla kelillä yksinkertaisesti siksi, että kuljettajat eivät osaa huomioida olosuhteita ja sovittaa nopeuttaan niihin. Kun kuljettajat oppisivat ajamaan sateella ja tallit reagoimaan sateeseen autoa säätämällä, niin ajaminen suijuisi ilman jatkuvia pyörähdyksiä.
Siihen sateeseen on niin vaikea reagoida. Malesiassakin Ferrari reagoi liian aikaisin, kun laittoi ne väärät kumit Kimille. Ei sitä autoa kerkeä varikkokäynnin aikana "säätämään" mitenkään, jos ei oteta huomioon etusiiven asteiden laskemista/nousemista. Ei kukaan lähde sadekelin säädöillä kisaan, jos starttihetkellä on kuivaa ja kirkas taivas vaikka kuinka tutkat kertoisivat, että 5 minuutin päästä tulee vettä.
Ei se turva-auto ole mikään itsestäänselvyys, jos vettä sataa. Kyllä siihen vaaditaan todella rankkaa sadetta, kuten oli nyt Malesiassa sekä Fujissa ja Nürburgringillä vuonna 2007.
 

Bo'er

Jäsen
Toista se oli silloin kun miehet olivat vielä miehiä...ei noita nyky mikkihiiriä jaksa kukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=4YLaegdlNjU Sennan eka voitto sateessa...vettä sielläkin on.

http://www.youtube.com/watch?v=Lha_ZqWxCJA Schumi sateessa.

Toki keli ei nyt varmaan ollu aivan yhtä huono kun nyt, mut tuossa esimerkkiä miten sateessa ajetaan.

Täytyy sanoa, että kyseiset pätkät ovat älyttömän huonoja vertailukohtia. Noi sateet ovat tihkusateita noiden Aasian monsuunisateiden rinnalla. Jos joku siellä on käynyt niin tietää, kuinka paljon ja kovaa sitä vettä sataa. Silloin kadut lainehtivat vettä ja mitkään viemäröintijärjestelmät eivät pysy mukana. On kun laittaisi kotona suihkun täysille, paitsi että pisarat ovat sormenpään kokoisia. Tuossa kelissa Schumi tai Senna olisivat olleet ihan yhtä pulassa kuin nykykuskitkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyy sanoa, että kyseiset pätkät ovat älyttömän huonoja vertailukohtia.

Jos haluaa parempaa vertailukohtaa niin laittakaapa vaikka YouTuben hakuun sanat "Adelaide 1989" niin sieltä tulee videoita kisasta jossa muistaakseni edellisen kerran jaettiin puolikkaita pisteitä. Vaikka BattleHymn tuossa yritti todistella että miehet oli ennen miehiä ja nykyiset eivät vaan osaa ajaa sateessa niin noissa Adelaiden pätkissä näkyy sekin kuinka esim. tuo linkissä esille tuotu Ayrton Senna ajaa kolmipyöräisellä formulalla telottuaan autonsa sateessa toisen auton perään. Että kyllä se kovassa sateessa ajaminen on silloinkin ollut ihan yhtä vaikeata ja myös silloin on jouduttu tekemään päätöksiä perua kilpailu kun olosuhteet on olleet liian vaikeat ja vaaralliset. Ei tässä suhteessa mikään ole muuttunut.

Ja mitä tulee noihin Hemingwayn kommentteihin auton sadekelille säätämisestä niin eipä sitä autoa ihan noin vaan lyhyellä varikkokäynnillä sadekelin säätöihin laiteta. Se vaatii enemmän kuin napin painalluksen, tuollaiset maavaran nostot yms. muuttavat auton käytöstä niin paljon että siinä täytyy tehdä paljon muitakin muutoksia. Ja niitä ei ihan muutamassa sekunnissa, tai edes minuutissa tehdä. Ja on muutenkin älytöntä että ihminen joka ei omien sanojensa mukaan ole koskaan edes istunut kilpa-autossa, neuvoo kokeneita kilpa-ajajia kuinka heidän pitäisi ottaa olosuhteet paremmin huomioon. Jos ymmärtäisi edes perusteita tuollaisen kilpa-auton käyttäytymisestä eri olosuhteissa ja olisi jonkinlaista kokemusta sellaisen ajamisesta, niin siinä tapauksessa voisin uskoakin noita juttuja. Mutta enköhän minä kuitenkin tässä asiassa mieluummin luota niiden miesten puheisiin jotka ovat noita autoja joskus ajaneetkin...

Siinä olen kyllä samaa mieltä että urheilullisuus aina kärsii hieman kun sadekeli yllättää, silloin on niin paljon tuuristakin kiinni. Mutta nuokin olosuhteet kuuluvat F1-kilpailuihin ja ne pitää vaan hyväksyä. Ei tuollaisia äärimmäisiä olosuhteita kuitenkaan onneksi kovin usein nähdä. Normaali-sadekelin kisoissa tuota turva-autoa ei nimittäin yleensä tuoda radalle kovin usein.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä keskustelu rupeaa samaan ihan oikeasti huvittavia piirteitä. Ensinnäkin siinä mielessä, että täällä ilmeisesti vakavissaan ehdotellaan ja kuvitellaan, että autoja pystyisi kesken kisan säätämään kuivan kelin f1-autosta "monsuunikelin" f1-autoon, ja sitten ilman turva-autoja tai kisan keskeytyksiä vetämään kisa läpi. Ja ennen miehet oli rautaa jne.

Vaikka kuinka tälle palstalle linkitettäisiin kahden todella suuren f1-ajajan hienoja sadekelisuorituksia, niin se on ihan selvä, että 2009 Malesiassa myös nämä herrat olisivat olleet yhtä kusessa kuin nykykuskit. Sitäpaitsi kyseisten herrojen (Schumi,Senna) historiasta löytyy ihan yhtälailla sadekelimällejä kuin nykykuljettajiltakin. Tästäkin ketjusta löytyy Schumacherin esittämänä pätkä mitä tapahtuu sadekelikisassa, jos ei näe eteensä. Yleisön pyynnöstä koko setti pidennettynä vielä kertaalleen. Schumacher kävi hieman lämpöisenä kisan jälkeen.

http://www.youtube.com/watch?v=kLGqedydP74&feature=related
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Adelaiden 1991 olosuhteista kannattaa katsoa erityisesti tämä

http://www.youtube.com/watch?v=Jyrbvi4hqQw

Erityisesti huomio kannattaa kiinnittää kohtaan heti seitsemän minuutin jälkeen, kun Senna ja Mansell tulevat radan pisimmälle suoralle. Turva-autoa ei tuolloin säännöissä ollut ja tuossa oli katastrofaalinen onnettomuus aika lähellä.

Sininen auto on käsittääkseni Larinin Lambo, punainen Alesin Ferrari ja vähän sen jälkeen Schumacherin auton takapyörä vilahtaa kuvissa
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Adelaiden 1991 olosuhteista kannattaa katsoa erityisesti tämä

Ei kun joo se olikin 1991 kun se kisa keskeytettiin, eikä 1989 kuten muistelin. Adelaidessa ajettiin kyllä kovaassa sateessa vuonna 1989 myöskin mutta sitä ei taidettu keskeyttää.

Tuossa linkittämässäsi pätkässä näkyy hyvin tuo sateella ajamisen vaarallisuus, iso onnettomuus on enemmän kuin lähellä kun kuljettajat ei vaan yksinkertaisesti pysty näkemään että rata on puolittain tukossa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ensinnäkin siinä mielessä, että täällä ilmeisesti vakavissaan ehdotellaan ja kuvitellaan, että autoja pystyisi kesken kisan säätämään kuivan kelin f1-autosta "monsuunikelin" f1-autoon

Miksi ei pystyisi? Rallissa, joka on sekunti- tai jopa kymmenyskamppailua mm. vaihdetaan kesken erikoiskokeita renkaita ja saatetaan tehdä muitakin huoltotöitä.

Ei asiassa ole muuta ongelmaa kuin jämähtäneet asenteet, joiden läpi ei mene ajatus siitä, että ykköset olisivat muutakin kuin peräkkäin ajelua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ei pystyisi? Rallissa, joka on sekunti- tai jopa kymmenyskamppailua mm. vaihdetaan kesken erikoiskokeita renkaita ja saatetaan tehdä muitakin huoltotöitä.
Eihän rallia ja formuloita voi verrata mitenkään ???!!! Haloo. Formuloissa on pikkuisen enemmän niitä säädettäviä asioita ja mitä vielä.
Rallissa kuivan- ja märänkelin ero on ihan minimaalinen, jos vertaa formuloissa samaa eroa.

Enkä sano tätä sillä, että olisin formulafani ja en pidä rallista. Päinvastoin seuraan molempia yhtä mielenkiinnolla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miksi ei pystyisi? Rallissa, joka on sekunti- tai jopa kymmenyskamppailua mm. vaihdetaan kesken erikoiskokeita renkaita ja saatetaan tehdä muitakin huoltotöitä.

Ei asiassa ole muuta ongelmaa kuin jämähtäneet asenteet, joiden läpi ei mene ajatus siitä, että ykköset olisivat muutakin kuin peräkkäin ajelua.

Joo tosiaan, kyllähän rallissa varmasti kesken EK:n saatetaan vaihtaa rankaita. Ja tehdä jotain muutakin pientä. Mutta tuollainen kuivan kelin säädöistä monsuunisadesäätöihin siirtyminen ei ole mitään pientä. Vaikea edes arvailla kuinka kauan ajallisesti tuo kestää, mutta veikkaisin, että 5-15 min vähintään, jopa kauemminkin. Ja olisiko tuo sitten enää sitä oikeata kilvanajoa, jos toinen talli hoitaa varikkotyöt 10 minuutissa, ja toisella menee 15. Ja takaisiko edes tuo sen, että kisaa voitaisiin jatkaa turvallisesti. Yksi suurimmista ongelmista kun on se, ettei kuljettaja näe vesipatsaiden takaa yhtään mitään.

En jaksaisi linkitellä näitä samoja, mutta tähän Spa:n pätkään haluaisin Hemingwayltä vastauksen. Mitä luulet, mikä oli suurin syy tuohon kolariin,

a) säädöt
b) tilannenopeus
c) kuskien taitamattomuus
d) huono näkyvyys
e) joku muu, mikä?

http://www.youtube.com/watch?v=znTBNo8RdoY&feature=related
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä minkä ihmeen takia tuo Hemingway yrittää koko ajan verrata F1:iä ralliin, kun kyse on loppujen lopuksi niin erilaisista lajeista että siinä vertailussa ei ole mitään järkeä. Se ero pitäisi huomata jo siinä kun katsoo minkälaisella tyylillä noita autoja viedään. Joku rallimieshän on joskus naureskellutkin sitä kun formulamiehet puhuvat sivuluisusta jo parin asteen luistojen kohdalla, rallissa taas autoja "paiskellaan" enemmän luisussa. Vaikka rallikin on viime vuosina mennyt säädöiltään koko ajan tarkempaan suuntaan niin kyllä ne toleranssit ovat silti vielä ihan eri luokkaa rata-autoilun puolella.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toinen asia, johon Hemingway ei ole ottanut kantaa ovat nämä perutut EK:t rallin puolella, jonka olen tuonut esille. Ko. nimimerkkihän usasti on kirjoittanut, että rallissa kyllä ajetaan vaikka olisi mitä, mutta f1 on ihan pelleilyä, kun turvallisuuden nimissä peruutellaan kisoja turhaan, tai jotain älyttömiä turva-autoja.

Toinen kysymys siis: Mitä luulet, miksi Walesin mm-rallissa 2008 erikoiskoe peruutettiin, koska tiellä oli jäätä. Eikös sen kohdan olisi voinut vain ajaa "vähän hiljempaa".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joku rallimieshän on joskus naureskellutkin sitä kun formulamiehet puhuvat sivuluisusta jo parin asteen luistojen kohdalla, rallissa taas autoja "paiskellaan" enemmän luisussa.
No, taidetaanpa formuloissa mennä ihan eri nopeuksillakin, joten se pienempikin luisu siinä varmasti jo vaikuttaa ajamiseen huomattavasti enemmän, mitä sama määrä rallissa..

Formulat formuloina ja rallit ralleina. Kas kun ei vaadita futikseen taklauksia ja tappeluita jääkiekon malliin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari-fanit haluavat Kimin ulos, kertoo La Gazzetta dello Sportin teettämä kysely. Faneille tarjottiin Ferrarin kuskivaihtoehdoiksi Alonsoa, Kubicaa, Massaa, Räikköstä ja Hamiltonia, joista kaksi eniten ääniä saanutta olivat Alonso ja Kubica. Eihän tällaisilla "tutkimuksilla" mitään merkitystä ole, mutta tifosot alkavat selvästi kyrpiintyä heikkoon menestykseen. Itse en kaataisi koko likasankoa heikosta menestyksesä Kimin niskaan, sillä tuot taktiikkasekoilu tuskin on yksin Kimin "ansiota". Myös KERS on temppuillut ja aiheutti Kimin keskeytyksen Malesiassa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari-fanit haluavat Kimin ulos, kertoo La Gazzetta dello Sportin teettämä kysely. Faneille tarjottiin Ferrarin kuskivaihtoehdoiksi Alonsoa, Kubicaa, Massaa, Räikköstä ja Hamiltonia, joista kaksi eniten ääniä saanutta olivat Alonso ja Kubica. Eihän tällaisilla "tutkimuksilla" mitään merkitystä ole, mutta tifosot alkavat selvästi kyrpiintyä heikkoon menestykseen. Itse en kaataisi koko likasankoa heikosta menestyksesä Kimin niskaan, sillä tuot taktiikkasekoilu tuskin on yksin Kimin "ansiota". Myös KERS on temppuillut ja aiheutti Kimin keskeytyksen Malesiassa.
Niin ehkä tässä kuitenkin on enemmän kyseessä tuo viime kausi. Kimin palkkakin, kun on ilmeisesti lähes puolet isompi, kuin sarjan seuraavaksi kovimmalla. Tämäkin varmasti ottaa monia pannuun, kun Massa vetelee neljä kertaa pienemmällä palkalla paremmin ainakin pisteiden valossa. Kyllä kokoajan alkaa itselläkin tuntua, että tällä kaudella Kimin on pakko näyttää parempaa, mutta näille Ferrarifaneille ei merkitse mitään se missä tikissä se auto on. He syyttävät kuljettajaa eivätkä lähes jumalasemassa olevaa Ferraria. Ymmärrän kyllä tämän.
Vaikea paikka Kimille, kun näyttää auto olevan aika heikko ja silti pitäisi tehdä kovaa tulosta. Ainakaan omiin ajovirheisiin ei ole varaa.

Noista palkoista en tarkemmin tiedä ja heitinkin hiukan mutu-tuntumalla siltä pohjalta mitä olen muualta lukenut ja käsittänyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrari-fanithan ovat ymmärtäväisyydessään ja pitkäjänteisyydessään lähes Lukko-fanien veroisia niin eipä tuo ole mikään ihme että alkaa tulla jo vaatimuksia potkuista. Kyllähän tuo Kimin viime kausi oli nimittäin heikko ja vaikka tällä kaudella ei voi kuljettajaa syyttääkään noista Ferrarin ongelmista niin yleensä siellä on kuljettajat aina ensimmäisenä tulilinjalla. Ja varsinkin kun kyseessä on vielä niinkin kallis mies kuin Kimi niin varmasti herkemmin tulee kritiikkiä kuin esim. Massalle. Kyllä Kimin pitäisi pystyä tällä kaudella ainakin Massa lyömään säännöllisesti vaikka esim. Brawnien vauhtiin ei pystyisikään, muuten voi olla että Alonso tulee tilalle jo ensi kaudeksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tuota noin, aika mielenkiintoinen keskustelu täällä on käyty tuosta sateella ajamisesta. Ei yllätä, että voimakkaimmat kannanotot tulevat taholta, jolla ei ole yhtään omaa kokemusta itse asiasta. Tai no, tuskin kenelläkään jatkoaikalaisella on F1-auton ajamisesta kokemusta, mutta suurin osa sentään uskoo asiasta oikeasti tietäviä.

Jos ei näkyvyyden ja pidon totaalinen katoaminen monsuunisateessa riitä perusteeksi sille, miksei kilpailua voida jatkaa, niin kannattaa miettiä F1-auton jarruja. Toimivatko ne hitaasti ajettaessa ja kylminä kunnolla? Oikea vastaus tähän kysymykseen antaa yhden lisäperusteen sille, miksi kilpailun keskeytys tuollaisissa olosuhteissa on ainoa oikea ratkaisu. Asialla ei ole mitään tekemistä "jämähtäneiden asenteiden" tai kuskien osaamisen kanssa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuota noin, aika mielenkiintoinen keskustelu täällä on käyty tuosta sateella ajamisesta. Ei yllätä, että voimakkaimmat kannanotot tulevat taholta, jolla ei ole yhtään omaa kokemusta itse asiasta. Tai no, tuskin kenelläkään jatkoaikalaisella on F1-auton ajamisesta kokemusta, mutta suurin osa sentään uskoo asiasta oikeasti tietäviä.

Jos ei näkyvyyden ja pidon totaalinen katoaminen monsuunisateessa riitä perusteeksi sille, miksei kilpailua voida jatkaa, niin kannattaa miettiä F1-auton jarruja. Toimivatko ne hitaasti ajettaessa ja kylminä kunnolla? Oikea vastaus tähän kysymykseen antaa yhden lisäperusteen sille, miksi kilpailun keskeytys tuollaisissa olosuhteissa on ainoa oikea ratkaisu. Asialla ei ole mitään tekemistä "jämähtäneiden asenteiden" tai kuskien osaamisen kanssa.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi!
Eipä tuota monsuunikelissä kisan keskeyttämistä vastaan taida täällä olla kuin pari tyyppiä, mutta sitäkin voimakkaammin ovat ottaneet kantaa. Aivan typeriä mielipiteitä minun mielestäni ja sen takia en tähän keskusteluun olekaan aiemmin osallistunut.
*Hemingwayn meininki on suurinpiirtein sellaista, että miksei samantien kielletä myös puhjenneiden renkaiden vaihtoa ja irronneiden/rikkoontuneiden siipien vaihtoa. Ja rangaistusta vaan kaikista ulosajoista, koska silloin kyseessä on oltava totaalisen paska kuski!*


*kärjistystä, ei oma kantani asiaan
 

HemmoP

Jäsen
Jaksanut kahlata taksepäin näinkin mielenkiintoista väittelyä kovassa sateessa ajamisesta F1:llä tai tai vastaavalla, mutta jos katsotaan tekniseltä kannalta, niin ajetaan erittäin kevyellä autolla jossa on todella leveät renkaat, ei tc:ia ja downforce alhaisessa nopeudessa olematon. Kun tähän lisätään se, että autoja ei ole säädetty sadesäätöihin ja vettä radalla on paikoittain useampi sentti, niin onhan se aivan selvää, että kuljettajat eivät vain osaa ajaa jos ei pysy auto lapasessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
McLaren suljetaan MM-sarjasta ?

MTV3 kertoo sivuillaan kuinka entinen F1 kuljettaja Christian Danner pelkää McLarenille käyvän. Toteutuessaan tämä olisi todellinen pommi mikäli niin kävisi, mutta itse en todellakaan usko että näin tulee käymään. McLaren on yksi legendaarisimmista F1 talleista ja sen sulkeminen MM sarjasta olisi todella suuri katastrofi. Formula ykköset menettäisivät takuulla satoja tuhansia faneja maailman laajuisesti.
Itse veikkaan että McLaren saa taas todella isot sakot, ehkä pari kilpailua "kilpailukieltoa" ja tallipisteet viedään taas kauden päätteeksi.

täältä löytyy vielä ko. uutinen tarkemmin
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös tämä joku Bernien sopimus takaa että ruudukossa on aina vähintään se 20 autoa, joten en oikein usko että ihan vähässä kummassa lähdetään yhtään tallia sulkemaan MM-sarjasta. Varsinkin kun kyseessä on vielä yksi lajin suurista, eli McLaren. Isoa sakkoa ja ehkä jotain pistemenetyksiä lienee tulossa mutta ihmeenä pidän jos kokonaan sarjasta suljetaan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tämä joku Bernien sopimus takaa että ruudukossa on aina vähintään se 20 autoa, joten en oikein usko että ihan vähässä kummassa lähdetään yhtään tallia sulkemaan MM-sarjasta. Varsinkin kun kyseessä on vielä yksi lajin suurista, eli McLaren. Isoa sakkoa ja ehkä jotain pistemenetyksiä lienee tulossa mutta ihmeenä pidän jos kokonaan sarjasta suljetaan.

Uskomattomaltahan McLarenin sarjasta sulkeminen kyllä tuntuu, mutta pitää muistaa, että tähän tuomioon ei vaikuta pelkästään tämä valehtelu Australiassa. Todella raskauttavana tekijänä on myös tuo "tietovuotoskandaali", jossa McLaren syyllistyi saman sääntöpykälän rikkomiseen.

No en kyllä usko, että ihan noin radikaaleihin ratkaisuihin päädytään, vaikkakin perusteet olisivat olemassa. Saattaisi oikeasti olla tuo sulkeminen aika tuhoisaa jopa koko lajin kannalta.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Eikös tämä joku Bernien sopimus takaa että ruudukossa on aina vähintään se 20 autoa, joten en oikein usko että ihan vähässä kummassa lähdetään yhtään tallia sulkemaan MM-sarjasta. Varsinkin kun kyseessä on vielä yksi lajin suurista, eli McLaren. Isoa sakkoa ja ehkä jotain pistemenetyksiä lienee tulossa mutta ihmeenä pidän jos kokonaan sarjasta suljetaan.
En usko, että McLarenia suljetaan sarjasta, mutta parin kisan kilpailukieltoa pidän ihan mahdollisena. BAR-tallihan sai 2005 kahden kisan kilpailukiellon San Marinon GP:ssä tapahtuneen bensatankkijupakan seurauksena. Tällöin Espanjan ja Monacon osakilpailuissa oli mukana vain 18 autoa. Toki McLaren on tallina hieman eri kategoriassa kuin silloinen BAR.

BAR:n tapauksessahan FIA oli ehdottanut BAR:n sarjasta sulkemista, mutta vetoomustuomioistuin oli päätynyt kahden kisan kilpailukieltoon ja vuoden "ehdolliseen tuomioon". BAR:n tuomio lopulta tuli huijaamisesta kisan jälkeisessä punnituksessa, eli siinä mielessä tilanne on vertailukelpoinen. Rangaistus ei ainakaan tämän MTV3:n uutisen mukaan tullut sääntöjenvastaisesta polttoainejärjestelmästä, vaan polttoaineen poistamatta jättämisestä tuomariston kehoituksesta huolimatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös