Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 327 991
  • 2 061

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän se tietysti niinkin on että tuo sateen ennustaminen ja taktiikoiden laatiminen tuollaisissa olosuhteissa on aina pientä arpomista, ja joillekin vaan sitten jää vähän huonommat kortit käteen kun toisilla sattuu taas ihan nappiin. Jos se sade olisikin alkanut paria kierrosta aikaisemmin niin tässä saisikin kiitellä Ferrarin taktikkoja että "oli ne kyllä neroja". Ferrarilla otettiin riski ja nyt se ei sitten onnistunut. Onnistuessaan tuo taktiikka olisi ehkä tuonut Kimille voiton. Vaan kyllä Ferrarin taktiikkapuoli ansaitsee sapiskaa koska tämä ei suinkaan ollut ensimmäinen kerta kun tällaista sattuu, ja lisänä sitten esim. tuo aika-ajon täydellinen möhläys joka pilasi Massan kisan jo heti alkuunsa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän Ferrari olisi vauhtinsakaan puolesta ollut kuin jämäsijoilla, mutta oikealla taktikoinnilla olisi noussut tämän päivän kisassa korkealle. Alkaa kyllä näytttää heikolta Kimin ja Ferrarin kannalta, sillä vauhtia ei tunnu löytyvän ja Button tuntuu karkaavan pisteissä pelottavan kauas.

Eikä Ferrariin ole odotettavissa hetkeen lisävauhtia, sillä Ferrari on saamassa oman diffuusorinsa käyttöön vasta Espanjan GP:hen. Täytyykin toivoa, että Kimin ero kärkeen ei ole päässyt venähtäämään tuossa vaiheessa 30 pisteseen, sillä tuollaista eroa ei oteta enää loppukaudesta oikein millään kiinni.

Button karkaa kyllä, mutta keneltä. En oikein näe asiaa niin, että esimerkiksi Räikköseltä/Massalta. Brawn/Toyota kuskeista löytyy tämän kauden mestari(uskoisin Button tai Trulli). Sen verran hyvin näillä kahdella tallilla kulkee ja vaikka muut saisivatkin vauhdin päälle, niin ovat siltikin vasta mukana taistelemassa kärkisijoista. Tuskin yksikään talleista kuitenkaan uusilla autoillaan mitenkään ylivertaiseksi nousee, kuten Brawn nyt.
Pahasti näyttää siltä, että mestaruus ratkaistaan ensimmäisen viiden kisan aikana. Taistelu toki jatkuu varmasti pidempään, mutta mestaruuden ratkaisevat pisteet otetaan alun kisoissa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Button karkaa kyllä, mutta keneltä. En oikein näe asiaa niin, että esimerkiksi Räikköseltä/Massalta. Brawn/Toyota kuskeista löytyy tämän kauden mestari(uskoisin Button tai Trulli). Sen verran hyvin näillä kahdella tallilla kulkee ja vaikka muut saisivatkin vauhdin päälle, niin ovat siltikin vasta mukana taistelemassa kärkisijoista. Tuskin yksikään talleista kuitenkaan uusilla autoillaan mitenkään ylivertaiseksi nousee, kuten Brawn nyt.
Pahasti näyttää siltä, että mestaruus ratkaistaan ensimmäisen viiden kisan aikana. Taistelu toki jatkuu varmasti pidempään, mutta mestaruuden ratkaisevat pisteet otetaan alun kisoissa.

Niin, tämän hetken pistetilannetta kun katsoo, niin juuri Brawn ja Toyota sieltä nousevat ylitse muiden. Mutta ainoastaan kaksi kisaa on ajettu, joten turha lähteä vielä vetää liian isoja johtopäätöksiä. Esimerkiksi Toyotan pitäisi napata ensin tallin historian ensimmäinen voitto ennen kuin mestaruudesta kannattaa alkaa edes puhumaan.

Ferrarilla kohdalla on kuitenkin paljon käyttämätöntä potentiaalia, joka saadaan uuden diffuusorin myötä käyttöön. Diffuusorin kohdalla puhutaan kuitenkin niin suurista aikaeroista, että Espanjassa Ferrari on voinnut kääntää eron täysin päinvastaiseksi Brawniin ja Toyotaan nähden. Mutta se on tietysti ratkaisevaa, mikä se piste-ero tuossa vaiheessa on. Button pystynee ajamaan Brawnilla kuitenkin tasaisen varmasti hyville pistesijoille (viiden joukkoon) loppukaudesta ja tuo riittää mestaruustaistossa pitkälle, jos alkukaudesta repii ison eron muihin.

Toyotan on hyvin vaikea löytää merkittävästi lisävauhtia Brawniin nähden, koska heillä on sama diffuusori käytössä. Enkä muutenkaan usko, että Trullista tai Glockista olisi mestariksi. Joten kyllä Buttonin ja Brawnin kovimpana haastajana pidän edelleen Ferraria ja Kimiä. Mutta pisteitä pitää alkaa tulla jo heti seuraavassa kilpailussa, muuten tilanne käy loppukautta ajatellen liian vaikeaksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kausi on tosiaan vasta alussa, mutta aivan liikaa on Kimi ja Ferrari antaneet jo tasoitusta. Vaikka uusi auto olisikin sitten todella nopea, niin miten on luotettavuuden laita ? Ja kyllähän ne muutkin tallit varmasti koettavat kehitellä parannuksia autoihinsa. Koskahan Ferrari on aloittanut kautensa yhtä huonosti, taitaa olla tarvetta mennä jonnekkin viime vuosi tuhannelle ?
Jotenkin tuntuu että tästä kaudesta tulee kaikkien aikojen protestikausi. Nyt on jo protestoitu jos jostain ja veikkaan että jatkossa tullaan näkemään lisää protesteja
 

coyote86

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jatkoajan moderaattorikunta, RD:n mediapeli
Kyllä se on taas todettava että Bernie hiuksista hiivattiin sieltä formulasirkuksen johdosta. Merkit olivat huonot jo ennen kauden alkua, mutta nyt se tuli viimeistään selväksi. Siirretään vaan näitä kisoja sinne iltaan, että saadaan kunnon sateet niskaan ja otetaan kaikki maailman mitalit vaan käyttöön. Kyllä hyvä tulee...

Itse kisasta sananen...
Yhdellä sanalla jos pitäisi kuvata, niin se olisi farssi. "Jatkuuko se kisa vai eikö jatku"-arvuuttelu, Mersun ja Ferrarin konttaaminen, armoton rengasruletti...

Pakko ihmetellä Heikin ja Kimin suorittamista tällä hetkellä. Heikki ei ole ajanut tällä kaudella yhtä ainutta täyttä kierrosta, viimeksi syy ei ollut ihan oma, mutta tänään oli. Räkä taasen pyörähteli viimeksi ja lopulta keskeytti, tänäänkin keskeytti taktisen kämmin jälkeen. Mikäköhän lienee kuljettajan osuus siinäkin kömmähdyksessä kun Kimi sai alleen täydet sadekelin pyörät vähän liian aikaisin? Ettei vaan olisi Kimi Matias itse ryhtynyt pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää...
Onnistuessaan olisi kyllä ollut vuoden parhaita peliliikkeitä, mutta nyky-Ferrarille tyypilliseen tapaan homma kusi pahasti. Ferrarilla ei ole tällä hetkellä voittaja-autoa, vaan auto jolla voi todella hyvällä tuurilla päästä juuri ja juuri palkintopallille. Jotain tartteis tehrä..

Taitaa Jenson jyrätä näillä näkymin mestariksi jo alkukauden kisojen perusteella, sillä vaikka muut saisivatkin auton kulkemaan myöhemmin, Buttonille riittää tasainen pisteillä oleminen mestaruuteen. Bernie varmaan on helkkarin tyytyväinen silloinkin, onhan voittajan kansallisuus ainoa oikea. Vitut muista, britit voittoon, kuuluu Bernien lempilausahdus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäköhän lienee kuljettajan osuus siinäkin kömmähdyksessä kun Kimi sai alleen täydet sadekelin pyörät vähän liian aikaisin? Ettei vaan olisi Kimi Matias itse ryhtynyt pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää...
Onnistuessaan olisi kyllä ollut vuoden parhaita peliliikkeitä, mutta nyky-Ferrarille tyypilliseen tapaan homma kusi pahasti.
Itsekin tätä pohtinut. Aika usein ellei aina, niin kuljettaja on mukana päättämässä näistä asioista, mutta vaikea sanoa. Ratahan oli aivan kuiva, joten en oikein usko Kimin ainakaan ratkaisseen sitä päätöstä ottaa niitä monsuunirenkaita. Luultavasti talli on vakuuttanut radion kautta, että "Me luvataan oikeesti me luvataan kohta tulee vettä ja paljon ja voitat tän kisan". Jollei sitten Kimilläkin ollut kova tunne, että kohta sitten tulee sitä vettä ja paljon.
Mielestäni tyhmä veto ottaa tuollaista riskiä, kun Kimi oli kuitenkin ihan hyvissä sijoituksissa kiinni, jos ottaa huomioon sen, että auto ei ole lähelläkään sitä vauhtia mitä odotettiin kauteen lähtiessä. Olisi kannattanut ottaa vain ne pehmeät renkaat sinne ja tulla vaihtamaan sitten, kun olisi tarvinnut. Helppohan se on jälkeen sanoa tätäkin.
Sitä ei kannata ihmetellä, että miksi piti ottaa monsuunirenkaat välikelinrenkaiden sijaan, koska yleensä sitä vettä tulee sitten paljon ja nopeasti, joten kaiken olettamuksen mukaan olisi pitänyt kuitenkin vaihtaa tehokkaammat kumit alle heti sateen alettua. Siis jos välikelinrenkaat olisi laittanut.
Liian isoa lottoa ja nyt kävi näin. Harmittaa.
Heikistä nyt ei jaksa puhua yhtään, kun kaikkihan sen näkivät. Kyllä se Heikki vielä sieltä tulee uskokaa vain. Ajoihan Massakin ulos viime kaudella kaksi ensimmäistä kisaa, mutta tietenkin silloin oli alla eri kaliiberin auto.

Ensi kisassa alkaa olemaan kovat paineet Ferrarilla ja Kimillä. Pisteitä pitää alkaa tulemaan ja paljon, koska muuten kärki karkaa taas alkukaudesta kovin kauas. Kuten niin kovin usein monena kautena...

Moni varmasti uskoo Buttonin vievän mestaruuden, mutta en olisi asiasta niinkään varma. Kautta ajettu kuitenkin vasta kahden kisan verran ja voimasuhteet tulevat muuttumaan kovasti. 14.4. on aika ratkaiseva päivä, kun käsitellään nämä muutamien tallien diffuusorit. Oma aavistus on, että eiköhän niillä saa jatkaa ja sääntöjä tarkennetaan tulevaisuutta varten. Olisi katastrofi, jos Buttonilta vietäisiin molemmat voitot vasta jälkeenpäin vaikkakin ne olisivat tulleet "kielletyllä" tavalla. Saas nähdä, kun ei tuosta FIA:stakaan osaa nykyään sanoa. Berniestä puhumattakaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikäköhän lienee kuljettajan osuus siinäkin kömmähdyksessä kun Kimi sai alleen täydet sadekelin pyörät vähän liian aikaisin? Ettei vaan olisi Kimi Matias itse ryhtynyt pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää...

Veikkaisin, että Kimi Matiaksen osuus tuosta kömmähdyksestä oli aika lailla 0%. Luulen, että Räikkösellä oli kisan aikana muutakin tekemistä/mietittävää, kuin katsella taivaalle ja leikkiä Pekka Poutaa ihan perstuntumalla. Eiköhän tuo taktiikkamoka mennyt puhtaasti tallin piikkiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on sellainen käsitys että talli tekee nuo päätökset taktiikasta ja varikkokäynneistä aika pitkälti. Toki kuljettajakin varmasti on osaltaan suunnittelemassa sitä ennen kisaa, mutta tallissa on henkilöt jotka noita taktiikoita suunnittelevat ja toteuttavat ja he tekevät viime kädessä kaikki päätökset. Ferrarilla se henkilö taitaa tällä hetkellä olla Luca Baldissieri.
 

coyote86

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jatkoajan moderaattorikunta, RD:n mediapeli
Veikkaisin, että Kimi Matiaksen osuus tuosta kömmähdyksestä oli aika lailla 0%. Luulen, että Räikkösellä oli kisan aikana muutakin tekemistä/mietittävää, kuin katsella taivaalle ja leikkiä Pekka Poutaa ihan perstuntumalla. Eiköhän tuo taktiikkamoka mennyt puhtaasti tallin piikkiin.
Muistelen kyllä Kimi Matiaksen historiasta löytyvän useammankin tapauksen, jossa Räikkönen itse on möhlinyt rengasvalintojensa kanssa, useimmiten vieläpä sadekisoissa.
Toki tallissakin on vikaa tässä tapauksessa, mutta jos Kimi olisi vastannut "HELL NO" tallin kysymykseen laitetaanko märän kelin pyörät alle, varikkopysähdyksellä autoon olisi iskettu sitä samaa mitä muillekin eli pehmeää rengasta (tai vaihtoehtoisesti välikelin pyörää). Nyt Kimi Matias taisi vastata että "FUCK YEAH" ja loppu on historiaa. Tangoon tarvitaan aina kaksi.

Turhaa jälkipyykkiähän tämä on, mutta kuuluu asiaan. Kisa on perseestä jos suomalaiset ei pärjää. Näinhän se on.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Muistelen kyllä Kimi Matiaksen historiasta löytyvän useammankin tapauksen, jossa Räikkönen itse on möhlinyt rengasvalintojensa kanssa, useimmiten vieläpä sadekisoissa.

Mainitse toki muutama.

Kuskin osuus rengasvalinnoissa kutakuinkin rajoittuu siihen, että hän kertoo tiimille olosuhteista radan eri kohdissa. Eiköhän Hamiltonkin eilen kertonut tiimilleen heti ulosajonsa jälkeen, että tässä mutkassa X on aivan tolkuttomasti vettä.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
No vaikka kuski haluaisikin kuivalle kelille monsuunirenkaat niin tallin taktiikan laatijien ja päätöksen tekijöiden tehtävänä olisi siinä kohdassa sanoa, että ei missään nimessä ja pehmeää seosta alle vaan. Siis mitä helvettiä siellä ferrarilla ajatellaan kesken kilpailun? Kuivalle radalle monsuunirenkaat alle? Kuvastakin näki kuinka auto kulki kuin traktori heti renkaanvaihdon jälkeen, ei kääntynyt eikä kiihtynyt, kuminpalaset vaan lentelivät renkaista kun ne hajosivat alle. Ainoa oikea vaihtoehto tuossa varikkokäynnillä olisi ollut laittaa uudet pehmeät renkaat alle ja vähän bensaa tankkiin, joku 5-10 kierroksen verran ja vetää mahdollisimman kovaa lyhyt stintti siihen asti kun käy satamaan. Tuo olisi ollut vielä turvallinen järkevä taktiikka ja palkintopalli olisi tärähtänyt. Esim. Heidfeld ja Glock olivat kumpikin Kimin takana ennen tuota hölmöilyä ja molemmat palkintopallilla hölmöilyjen jälkeen oikeiden päätösten siivittämänä. Heidfeld taisi käydä kerran varikolla. Kimi kävi kolmesti ja kaksi kertaa tehtiin aivan älytön päätös renkaiden kanssa. Toisella stopilla Pulkkinenkin sanoi varikolta, että nyt tulee vettä ja tosi kovaa niin Kimille lyötiin välikelin rengasta alle, luulisi siellä olevan sen verran tietotaitoa, tai pitäisi olla, että voidaan ennustaa 30sek. eteenpäin. Sitten seuraavalla kierroksella uudestaan sisään.

Tottakai tämä kisa oli komeeta jatkoa lauantain a-a hölmöilylle kun Massa jätettiin pilttuuseen katselemaan kuinka tipahtaa jatkosta pois, voi saatana kun meni hyvin. Tallin moka.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tiedän että eräs nimimerkki tulee välittömästi ja kiistää tämän jyrkästi mutta varikolla on kuulemma liikkunut sellaisiakin huhuja että neuvonantaja Schumacherilla olisi jonkinlainen rooli näissä Ferrarin taktiikkapäätöksissä. Joka tapauksessa Domenicali ei ole suostunut kertomaan sitä kuka teki nuo katastrofaaliset päätökset joten kaikki on vaan pelkkää spekulointia. Mutta tekipä ne päätökset kuka tahansa niin kyllä Ferrarilla pitää kaikkien skarpata ja koko tallin toiminta pitäisi saada palautettua sille tasolle kun se oli vielä silloin kun Todt oli puikoissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäköhän lienee kuljettajan osuus siinäkin kömmähdyksessä kun Kimi sai alleen täydet sadekelin pyörät vähän liian aikaisin? Ettei vaan olisi Kimi Matias itse ryhtynyt pelaamaan upporikasta ja rutiköyhää...

Ferrarin kokoisella organisaatiolla luulisi olevan käytössään parhaat mahdolliset sääennustukset. Jos talli ilmoittaa Kimille, että muutaman minuutin päästä alkaa muuten rankkasade, ja kannattaa laittaa sadekelin renkaat alle (olettaen, että asia meni kutakuinkin näin), niin pitäisikö Kimin 300 km/h vauhdissa pääsuoralla kyetä sanomaan pilvistä, että ei helvetti, sadehan alkaa vasta 4-5 kierroksen päästä, joten heitetään slicksit tai välikelin renkaat alle?

Sama juttu Kimin 2. stopissa: rankkasade alkoi heti sen jälkeen, kun Ferrari vaihtoi välikelin renkaat Kimin autoon; olisiko Kimin pitänyt taas huomata ilmanpaineen muutoksesta, että ei perkele, nyt vasta alkaa kunnon rankkasade, joten heitetään uudet monsuunirenkaat alle, vai olisiko Ferrarin sääprofeetan tullut tehdä tämä havainto sääsatelliittien kuvista?

Toki palstan suurin F1-asiantuntija sanoo, että ylijumala Schumi olisi pystynyt tekemään juuri oikeat päätökset (onhan hän ylivertaisten ajotaitojensa ja älykkyytensä lisäksi maailman paras meteorologi), ja kisaa ei jatkettu sen takia, koska Kimi itki tuomaristolle, mutta tämä onkin sitten eri juttu.
 

coyote86

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jatkoajan moderaattorikunta, RD:n mediapeli
Mainitse toki muutama.
Tähän hätään löytyi yksi esimerkki.

"Odotimme, että vettä ei tule enää kuin vähän ja emme vaihtaneet renkaita. Päätös oli yhteinen, minun ja tallin, joten ei siitä voi ketään syyttää, Räikkönen sanoi."

Kuten sanoin, tangoon tarvitaan kaksi. Kyllä sillä kuskillakin on jonkinlainen sananvalta siihen mitä siellä varikkostoppien aikana tehdään. Ja kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin (tai yritin sanoa), enemmän nämä taktiikkaongelmat johtuvat kuitenkin Ferrarista kuin Kimi Matiaksesta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Olipas taas erikoinen kisa.
Oikeastaan tekee enää mieli kommentoida tuota kisan keskyttämistä ja kuvia Kimistä shortsit jalassa ja jätski kädessä kaivelemassa limpparia kaapista. Homma oli mennyt jo niin reisille, että talli todennäköisesti päätti jättää leikin sikseen sen sijaan, että olisi päästänyt Kimiä radalle mahdollisesti rikkomaan autonsa. Eikös siitä vaihdelaatikon vaihdosta saanut sen viis kisaa jne. Samoin jos se KERS on levinnyt jo pari kertaa, niin miksi riskeerata.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ja kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin (tai yritin sanoa), enemmän nämä taktiikkaongelmat johtuvat kuitenkin Ferrarista kuin Kimi Matiaksesta.

Asia selvä. Tämä sananvalintasi vähän vaan hämäsi: "Muistelen kyllä Kimi Matiaksen historiasta löytyvän useammankin tapauksen, jossa Räikkönen itse on möhlinyt rengasvalintojensa kanssa, useimmiten vieläpä sadekisoissa." Varsinkin, kun ei kumpikaan noista laittamistasi linkeistä osoita väitettäsi toteen. Ei sillä, että asialla suurta väliä olisi.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Vaikka julkisuuteen välitetään sellaista kuvaa, ettei ykkösillä voi ajaa sateella, niin silti itsepäisesti väitän, että voi. Kun autoja nostetaan riittävästi ja ajetaan riittävän hiljaa - vaikka sitten neljää kymppiä - niin kyllä ne radalla pysyvät.

Tämä neitisarja saisi ottaa oppia rallista, jossa toki sattuu silloin tällöin kuolemantapauksia, mutta jossa ei myöskään liikoja varota. Latvalan näyttävä pyörintä oli tästä yksi esimerkki. Jyrkän rinteen ja tien välissä ei ollut kuin matala kaide, mutta silti erikoiskoe ajettiin.

Ihan naurettavuuksiin menee tuollainen, että sade keskeyttää kisan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka julkisuuteen välitetään sellaista kuvaa, ettei ykkösillä voi ajaa sateella, niin silti itsepäisesti väitän, että voi. Kun autoja nostetaan riittävästi ja ajetaan riittävän hiljaa - vaikka sitten neljää kymppiä - niin kyllä ne radalla pysyvät.

Tämä neitisarja saisi ottaa oppia rallista...

Et ole ajatellut uraa F1-tallissa? Kun tunnut tietävän jopa noita kalliisti palkattuja insinöörejä ja kokeneita kuljettajia paremmin milloin F1-autolla on turvallista ajaa ja milloin ei...

Kyllähän noilla autoilla voi tietenkin ajaa kun riittävän hiljaa ajaa, mutta onko se enää mitään kilvanajoa jos radalla pyörii autoja 30 km/h nopeudella ja silti vähän väliä joku pyörähtää nurmikolle? Kukaan ei näe mitään ja kun noin hitaasti ajetaan niin jarrujen lämpöjä ei saada ylös, moottorin jäähdytys ei toimi kunnolla jne. Onko siinä mitään järkeä enää? Minun mielestäni on aivan sama tuollaisessa tilanteessa keskeyttää kilpailu kuin jatkaa "kilvanajoa" kävelyvauhdilla, eipähän ainakaan riskeerata kenenkään turvallisuutta.

Rallia ei kannata tähän mukaan vetää koska kyse on ihan eri lajista.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Jaaha, onkohan aika Jackie Stewartin sanonnalle: Hänen aikanaan kilvanajo oli vaarallista ja seksi turvallista, nyt seksi on vaarallista ja kilvanajo turvallista. Sitäpä saa jokainen miettiä tahollaan kummin päin on parempi, epäilen noiden ralli -ja formulakuskien olevan melkoisia luupäitä mutta kyllä he tietää milloin on turvallista ja milloin ei. Siellä kun pyörähdät sateessa jääden keskelle rataa, toinen tulee surkeassa näkyvyydessä vauhdilla päälle, auto voikin pompata toisen auton päälle sopivasti kuskin pään kohdalle, jälki ei liene nättiä. Ehkä tuo Hemingwayn teksti oli hienoista trollausta johon ei olisi kannattanut mukaan lähteä, mutta mentiin nyt kuitenkin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka julkisuuteen välitetään sellaista kuvaa, ettei ykkösillä voi ajaa sateella, niin silti itsepäisesti väitän, että voi. Kun autoja nostetaan riittävästi ja ajetaan riittävän hiljaa - vaikka sitten neljää kymppiä - niin kyllä ne radalla pysyvät.
Mikä on riittävän hiljaa? Eilisissä oloissa ehkä 15 km/h? Olisiko ollut Heidfeld vai kuka, joka pyöräytti autonsa, vaikka vauhtia oli max 30 km/h.

Oskari Saari jatkoi tutulla linjallaan. Meinasi pää hajota niihin spekulaatioihin kisan keskeydettyä. Miten oikeasti kukaan voi kuvitella, että kisaa jatketaan turva-auton perässä sen verran, että saadaan "puuttuvat kierrokset" täyteen, jotta kisasta saadaan jaettua täydet pisteet. Eihän täysien pisteiden jakaminen ole mikään itseistarkoitus. Kisaa joko jatketaan tai ei jatketa, mutta ei sellaista päätöstä voida tehdä, että sitä jatketaan 9 kierrosta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yllätyin hieman, kun suurin osa tiimeistä laittoi alle monsuunit heti pienen sateen alkaessa. Toki sade oli sitten lopussa todella kovaa ja tyypillistä tropiikin kaatosadetta mutta pitää muistaa, että viime vuosi ajettiin samoilla märänkelinrenkailla ja silloin intermediate oli todella monipuolinen rengas. Kestää kuivaa rataa yllättävän hyvin mutta toimii myös kovassakin sateessa. Esim. viime vuoden sadekisoissa ajettiin melkein aina intermediatet alla.

Nythän tuo sadekelin ajaminen on vielä hankalampaa kuin viime vuonna. Silloin aiemmin oli sentään enemmän aerodynaamista pitoa, nyt sitä on karsittu ja ajetaan yhä samoilla renkailla märissä olosuhteissa.

Tuosta kuljettajan päätöksestä vielä. Jos Kimillä oli vielä bensaa jäljellä, kuten aiemmin oli laskettu, niin olisihan Kimi voinut vain ajaa uudelle kierrokselle eikä tulla sisään. Loppullinen päätös on aina kuskilla kun voi ajaa varikolle tai ei (mikäli bensaa on jäljellä). Kimillä oli siis kaikki edellytykset ajaa vielä normaalisti mutta joko Kimin omat säähavainnot ajon aikana tai sitten tallin säätiedot voittivat ja Kimi ajoi sisään. Sinällään outo riskinotto kun yleensä odotetaan sateeseen (tai edes sadetta jossain päin rataa, tosin joskus silloinkaan ei vielä mennä varikolle) tai annetaan jonkun häntäpään kuskin ensin kokeilla hasardia ja sitten katsotaan kierrosajoista oliko siitä hyötyä. Nyt ottivat aika kovan riskin kun olivat vielä kiinni pistesijassa. Tai miksi samaa ei kokeiltu Massan autoon kun oli huonommilla sijoilla? Itse spekuloin ennen kisaa, että Kimin bensamäärällä olisi voitu katsoa kortit loppuun asti ja jättää enemmän pelivaraa mahdollisen sateen suhteen. Näyttäisi, että bensaa oli juuri oikea määrä, mutta silti varikolle tultiin liian aikaisin. Toki näitä on jälkiviisaana helppo täältä heitellä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
epäilen noiden ralli -ja formulakuskien olevan melkoisia luupäitä mutta kyllä he tietää milloin on turvallista ja milloin ei.

Pitääkö kilvanajon olla yltiöturvallista? Maailmassa elää terveydenhuollon taso ja yhteiskunnan vakaus huomioiden kaiketi miljardeja tai vähintään kymmeniä miljoonia ihmisiä vaarallisemmissa oloissa kuin missä F1-kuljettajat ajavat. Lajista on kadonnut suhteellisuudentaju. Samanlaista hörhöilyä ei näy rallissa tai alppihiihdossa. Siellä kilpailijoita kuolee, loukkaantuu ja halvaantuu, mutta ajaminen ja laskut jatkuvat. Syöskylaskijoitakin kuulemma saattaa pelottaa ylhäällä aivan perkuleesti, mutta heillä on siitä huolimatta munaa mennä mäkeen kuolemankin uhalla. Prinsessasyndrooma näyttää koskevan nimenomaan ykkösiä. Muissa lajeissa se ei ole yhtä vahvasti läsnä.

Uskon, ettei F1-autolla voi ajaa sadekelin säädöissä ja sadekelin renkailla yli viittä kymppiä vasta sitten, kun näen siitä dataa. Sitä ennen tarina tuntuu liioittelulta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pitääkö kilvanajon olla yltiöturvallista? Maailmassa elää terveydenhuollon taso ja yhteiskunnan vakaus huomioiden kaiketi miljardeja tai vähintään kymmeniä miljoonia ihmisiä vaarallisemmissa oloissa kuin missä F1-kuljettajat ajavat. Lajista on kadonnut suhteellisuudentaju. Samanlaista hörhöilyä ei näy rallissa tai alppihiihdossa. Siellä kilpailijoita kuolee, loukkaantuu ja halvaantuu, mutta ajaminen ja laskut jatkuvat. Syöskylaskijoitakin kuulemma saattaa pelottaa ylhäällä aivan perkuleesti, mutta heillä on siitä huolimatta munaa mennä mäkeen kuolemankin uhalla. Prinsessasyndrooma näyttää koskevan nimenomaan ykkösiä. Muissa lajeissa se ei ole yhtä vahvasti läsnä.

Ei kilvanajon pidä olla yltiöturvallista eikä se sitä olekaan. Tyhmäkin tietää, että formuloissa onnettomuuksissa vakava loukkaantuminen on aina lähellä ja kuolemanriski olemassa. Kyllä itsellä on ainakin muistissa mm. Imola 1994, Monaco 1994, Adelaide 1995 ja onhan näitä vakavia onnettomuuksia ollut tämänkin jälkeen mm. Schumacherin veljesten onnettomuudet. Ja sadekelien onnettomuuksista (missä ei kukaan loukkaantunut) tulee mieleen tämä Span 1998 kisa. Tälläistakö olisi pitänyt olla myös Malesiassa 11v myöhemmin.

http://www.youtube.com/watch?v=znTBNo8RdoY

http://www.youtube.com/watch?v=mMttbgwHZNM&feature=related

Kyllähän turva-auton perässä olisi varmasti voitu ajaa turvallisestikin, mutta olisiko se sitten ollut F1:stä. Keskeytetäänkö jalkapallossa otteluita, jos kenttä ei vedä vettä? Entä jos jääkiekossa jää rupeaa jostain syystä sulamaan/halkeilemaan. Miksi peliä ei jatketa, vaikka mm. savanneilla ihmiset elävät leijonien rinnalla.

Miksi syöksylaskukisoja on peruttu enemmän kuin jaksan muistaa sumun takia? Kyllähän minäkin osaisin tulla rinnettä alas (HILJAA), niin varmasti myös nämä maailmancupin parhaatkin. Ei sillä ole asian kanssa mitään tekemistä, ettei tämmöiset 10 min kestävät alastulot olisi enää syöksylaskua? Entäpä sitten Formulat, jossa kierros kestää 5-10min, ja jossa kalusto voi hajota pelkästään tämän hitaan vauhdin takia.

Tuossa jo aikaisemmin joku nimimerkki totesi ettei formuloita ja rallia kannata verrata keskenään. Otetaan nyt kuitenkin tämäkin asia esille, koska todettiin ettei "samanlaista hörhöilyä" näy rallissa. Laitetaan googleen hakusanaksi "erikoiskoe peruttu" ja mitä löytyy. Tässä kaksi ensimmäistä linkkiä:

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/12/760048

"Talviset sääolosuhteet ovat pakottaneet Walesin MM-rallin järjestäjät perumaan rallin ensimmäisen erikoiskokeen. Rallin turvallisuudesta vastaava Kansainvälisen autoliiton FIA:n edustaja ajoi erikoiskokeen läpi aamulla ja totesi, että tiellä oli liikaa jäätä."

http://plaza.fi/stadion/moottoriurheilu/ralli/uutiset/ruotsin-ralli-erikoiskoe-18-peruttu

"Ruotsin MM-rallin 18. erikoiskoe on jouduttu perumaan sääolojen vuoksi. Ullenin erikoiskoe ei kestä enää toista kertaa rallikaravaania, sillä tiellä ei ole leudon sään takia lunta tai jäätä."

Saman vuoden ruotsin ralli, ja tämä ek sitten peruttiin sen takia, kun siellä ei sitä jäätä enää ollutkaan. No, onneksi rallissa ei tapahdu "samanlaista hörhöilyä" kuin formuloissa? Vai hörhöilläänkö oikeastaan kummassakaan lajissa?
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitää muistaa sekin että kyllähän Formula 1:ssä ajetaan joka kaudella useitakin sadekilpailuja, että ei nuo vesisateet aina kilpailuita keskeytä. Mutta tuo eilinen ei ollut ihan mikä tahansa vesisade vaan oikein kunnon rankkasade joka sai radan hetkessä lainehtimaan vedestä. Siellä ei ollut vain vähän vettä radalla vaan se ratahan oikeasti suorastaan tulvi vettä. F1-autosta tulee aika nopeasti kelkka siinä vaiheessa kun radalla on noin paljon vettä ja ohjaaminen menee jokseenkin mahdottomaksi.

Ei kilvanajon tarvitse yltiöturvallista olla mutta onko järkeä ottaa tarpeettomia riskejäkään kun olosuhteet ilmiselvästi ovat vaaralliset. Näkihän tuon että autot liikkuivat lähes kävelyvauhtia ja silti koko ajan joku pyörähteli siellä radalla.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ei kilvanajon pidä olla yltiöturvallista eikä se sitä olekaan.

On se varsin turvallista, koska kuolonuhreja ykkösissä ei tule edes vuosittain. Autojen turvallisuuskehitys on harpponut eteenpäin, mutta kilvanajoon se ei ole vaikuttanut, vaan pienenkin sateen sattuessa turva-auto otetaan radalle, ja vähänkin röyhkeämpi ohitusyritys johtaa tuomariston pohdintaan ja varsin usein myös rangaistukseen. Lisäksi lajia on ruvettu harrastamaan enenevissä määrin paperilla, minkä vuoksi tuloksista ei voi koskaan olla varma.

Tilanteen ollessa tämä jäljelle on jäänyt sarja, jonka pääasiallinen sisältö on miehille suunnattu saippuaooppera. Rehti kilpa ja autourheiluun kuuluvat riskit loistavat poissaolollaan. Samalla kuljettajat oppivat vakioituihin olosuhteisiin, eikä ajamista tarvitse sopeuttaa vallitsevaan todellisuuteen. Rallissa taktisen osaamisen osuus on paljon suurempi, koska samallakin erikoiskokeella saattaa olla erilaisia alustoja. Lisäksi on osattava säästää renkaita ja ymmärrettävä, että liiallinen riskitason nosto johtaa taitavankin kuljettajan ulosajoon ennemmin tai myöhemmin.

Ykkösissä kuljettajat ovat aivan avuttomia arvioimaan vallitsevaa riskitasoa. Siitä johtuvat sateella sattuvat ulosajot. Kun auto paiskautuu suoralla seinään, niin kysymys on yksinkertaisesti taitamattomasta kuskista. Nopeutta pois ja auto pysyy tiellä. Tätä nämä pleikkarimiehet eli F1-kuskit vain eivät jostain syystä tahdo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös