Mainos

Formula 1 – kausi 2008

  • 372 640
  • 2 732

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Oliko Ferrarilla alla jo viime vuonna Brembot? Nyt nimittäin näyttää siltä, että ko. valmistajan jarrut ei toimi lainkaan. Jotain uutta Monza-versiota ilmeisesti kokeiltiin nyt, ja ko. palat eivät sitten edes lämmenneet kunnolla kisassa, niin voi kai sanoa ettei olla oikealla tiellä. Vähän sama juttu, kun Bridgestonen renkaiden valitellaan olevan liian kovia Ferrarille.

Nimittäin kyllä nuo Hamiltonin hyökkäykset oli ainakin osittain seurausta siitä, että mies jarrutti sellaiset viisi metriä myöhempään kuin muut; ja sama juttuhan se on ollut jo kuivan kelinkin kisoissa. Jotenkin Hamiltonin "tiimi" on siis saanut auton niin hyvään balanssiin, että jarruttamisen kautta voi hakea jatkuvasti ratkaisuja.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Oliko Ferrarilla alla jo viime vuonna Brembot? Nyt nimittäin näyttää siltä, että ko. valmistajan jarrut ei toimi lainkaan.
Olihan nillä. En lähtisi nyt kuitenkaan syyttämään Ferraria näistä jarruista. Brembo pystyy tarjoamaan niin monenlaista palasarjaa, että kyllä sieltä setti löytyy radalle kuin radalle. Noista lämpötiloista voisi sanoa, että se kokemus mitä meikäläisellä on Brembon jarruista, niin toiminta-alue on kuitenkin monta sataa astetta.

Ferrarin päällikkö puhui tosiaan ongelmista, kun lämpötila tippuu tai yleensäkin muuttuu kilpailun edetessä. Mutta käsittääkseni näillä lämpötiloilla tarkoitettiin renkaiden lämpötilaa.

Näissä hidastuvuuksissa on hyvää muistaa sekin fakta, että pelkkä jalan poisotto kaasupolkimelta tarkoittaa huomattavasti rajumpaa jarrutusta, kuin millään siviiliautolla pystytään tekemään, vaikka sitä poljinta kuinka paljon tahansa sotkettaisiin. Jo pelkästään tällä asialla on iso vaikutus, jos aerodynamiikka ei ole kokoajan paras mahdollinen.

Kyse on siis edelleen siitä, että Ferrari menettää pidon radanpintaan herkästi, jolloin muuttuvissa olosuhteissa nopeus kärsii liikaa. Vaikka ulkolämpötila ja muutkin vastaavat asiat pysyisivät stabiileina koko kisan ajan, niin Ferrarilla ei pysty jatkuvasti ajamaan kovia kierrosaikoja, koska polttoainekuorma jo pelkästään vaikuttaa niin paljon auton ajettavuuteen.

Kimi on ajanut muistakseni jo 9 kilpailun nopeinta kierrosaikaa. Eli auto on edelleen nopea, mutta vain lyhyen aikaa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kaikki ei voi mennä aina, kuin ruusuilla tanssien.

Toivottavasti Massa voittaa mestaruuden. Hamiltonin sietäisi saada vielä toisen kerran nenilleen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tilanne voi tietysti muuttua aina sikäli, jos vaikka ensikisassa Massa keskeyttäisi ja Räikkönen onnistuisi voittamaan kisan. Piste-ero kutistuisi melkoisesti.

Vielä jos Hamilton ottaisi piste-eroa Massaan.

No spekulointejahan nämä, mutta onhan ne Kimin mestaruusmahdollisuudet tosi vähäiset. Niin ne tosin oli viimevuonnakin, mutta ja jos...
 

Valtteri

Jäsen
Näköjään Hamiltonilla ottaa vieläkin niin koville, kun viime kaudella menetti katkerasti mestaruuden Kimille kun pitää arvostella Kimin suorituksia jokaisen kisan jälkeen. Ja Hamilton vielä väittää, että hänellä ei ole eniten hävittävää loppukauden kisoissa, mutta kuski joka johtaa MM-sarjaa melkein koko kauden ja lopulta jää kakkoseksi, niin hän on ehdottomasti suurin häviäjä. Hamilton väittää, että Kimillä on mestaruus hävittävänään, mutta ei mestaruutta vie kukaan Kimiltä pois, vaan Kimi ei vain ensi kaudella ole hallitseva mestari.

Näyttää siltä, että britillä on jo paskat housussa, koska Massa on enään vain yhden pisteen päässä ja Ferrari tunnetusti osaa voittaa mestaruuksia toisin kuin Mersu.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Isossa bisneksessä, kuten F1 todellakin on, tulee myöskin näitä ikävämpiä uutisia eetteriin koskien suomalaisia kuljettajia. Urheilullisesti ei tietenkään puhuta mistään mukavasta asiasta, kun toisen täytyy auttaa toista kaikin mahdollisin keinoin. Näin se kuitenkin menee, ja nyt tilanne Kimin kohdalla on ajautunut siihen pisteeseen, että Massa on tallin ykkökuski, ja ansaitsee lopuissa kisoissa sen tittelin tuoman kohtelun.

Kimillä pitäisi olla ja onkin edelleen panosta ajata hyvistä sijoituksista, koska oma MM-pronssi on mahdollista saavuttaa ihan ajamalla. Tietysti tuon tason kuljettaja ei nyt niin kauheasti varmaankaan perusta mihinkään himmeämpään mitaliin, mutta kuka näitä muistaa muutaman vuoden kuluttua, kun summataan mitalitaulukoita yhteen.

Sen lisäksi Ferrari johtaa tallipisteissä edelleen, eikä se voitto ole mitenkään kirkossa kuulutettu, joten molempia kuljettajia sen tavoitteen täyttymiseksi tarvitaan. Siinä projektissa puhutaan kuitenkin isoista rahoista, joihin kuljettajatkin pääsevät osallisiksi, jos tuon merkkimestaruuden tallilleen ajavat.

Kolmantena asiana on kansallisuuksien mestaruus. Suomi johtaa edelleen tuota sarjaa 7 pisteen turvin seuraavaan. Tästä saadaan myöskin pokaali ja plakaatit Monacon vuotuisessa palkintogaalassa. Kyllä Kimi sitäkin puolta osaa arvostaa, joten on siinä vielä tekemistä monellakin sektorilla, että kausi saadaan päättymään hyvissä merkeissä, vaikkakin se kaikkein tärkein mitali kuljettajan silmissä onkin karkamassa pahemman kerran.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailman nopeimalla kansalla nyt kaksi kakkoskuskia/apupoikaa :D.
Onneksi Oskari "nyt on varmasti Kimin autossa jotain vikaa" Saari jatkaa selostajana...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hamiltonin ei kauheasti kannattaisi ilkkua Kimille, etenkään kun viime kaudella sössi täydellisesti mestaruuden omiin mokiin...
Kiinassa aloittelijan virhe ajaa kävelyvauhdista radan ainoassa mutkassa ulos jossa oli "hiekkaeste". Mestaruus joka oli 95 % varma luisui hetkeksi otteesta. Brasiliassa tunnetusti kauhea väkisin yrittäminen ensimmäisellä kierroksella ja autoon iskenyt "tekninenvika" ja hupsista.... Varma maailmanmestaruus olikin kadonnut apina-asuun pukeutuvalle suomalaiselle.

Tämä kausi on vielä kesken ja mitä vaan voi sattua, mutta kaverin ajotyyli oli jokseenkin arveluttava mitä pätkiä koosteesta näin. Taisi kiilata Alonsoa ja Glockia ?. Jos ko. kaverit eivät olisi olleet hereillä ei Leewisi ois päässy maaliin ollenkaan. Jälkimmäinen kaveri onkin jo sanonut että kosto elää =). Kävisikö niin että Tojotaan tulisi joku vika ja se hupsista vaan osuisikin mc lääreniin =
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jeps eli Räikkönen joutuu avustelemaan Massaa ellei ihmeitä tapahdu lopuissa kisoissa. Onhan pelissä toki lisäksi maiden mestaruuspisteet sekä tallille se tärkein pokaali - merkkimestaruus. Toivon edelleen, että yksi kisa neljästä menisi nappiin ja sieltä tulisi vielä kolmas voitto tälle kaudelle ja uusi ennätys noiden nopeimpien kierrosten osalta. Niitähän tosin täällä näytetään vain halveksittavan ainakin, jos Kimi niitä ajaa. Ensi vuonna sitten auto kuntoon ja slikseillä uusi vauhti päälle molemmilla suomalaisilla.

Hamiltonia tuntuu todella syövän viime kausi, kun Räikköstä koittaa ärsyttää. Eikö se kannattaisi pikemminkin kohdistaa Massaan, kun Kimi on jo jäänyt Hamiltonista selvästi? Kylläpähän nauratti, kun Hamilton sanoi ajaneensa mahtavasti. Sateella oli joo hyvää meno, mutta mitäs siinä lopussa tapahtuikaan? Entäs kilpakumppanien kohtelu ja otteet radalla? Ei hitto mikä pelle koko mies. Alonso ja Glock olivat todella tympääntyneitä ja aiheestakin. Webberilläkin lienee hampaankolossa jotain eilisestä. Räikkönenkään tuskin Hamiltonia ylimpänä ystävänään pitää eli loppukaudella voi olla Hamiltonilla ahdasta radalla jos velkoja aletaan maksaa takaisin. Ja toivon todella, että niitä maksetaan ja korkojen kera.
 

scholl

Jäsen
Bravissimo Gerhard Berger.
Pidin aikoinaan täysin idioottimaisena hänen päätöstään lähteä BMW:ltä.
Vielä uskomattomampana pidin hänen päätöstään hankkia puolet Toro Rossosta. Ajattelin, että heikosti käy. Jonkinlainen Aguri Suzuki -kohtalo oli mielessä, mutta siis oikeasti nyt pitää nostaa Bergerille ihan käsittämättömästi hattua. Toro Rossolla on parempi paketti kuin Red Bullilla ja sitten tuollainen huippulahjakkuus kuskina. Tuo Monzan kisa on sellainen, jonka todella olisin tahtonyt nähdä. Pikkutalli paalulla, vaikeat olosuhteet jne. Valitettavasti rankan juhlimisen takia unohdin kisan ja nukuin sen ajan. Herättyäni kiirehdin futista katsomaan, joten uusintakin jäi väliin.

MM-pistetilanteesta voin sanoa sen, että valitettavasti matemaattisesti alkaa olla vaikeata enää Alonson ja kumppaneiden ohittää Räkä, joten eiköhän Räkä sijoitu lopputuloksissa tällä kaudella kuljettajapisteissä kuudenneksi. Pääsi ottamaan vähän liian suuren kaulan alkukaudesta Alonsoon, Vetteliin ja Trulliin. Onneksi Räkä ei eilen sentään päässyt pisteillä juhlimaan.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Tietysti on oikea päätös kun pistetilanne on tuo. Massa on aika-ajoissa nopeampi kun Kimin kanssa ei olla saatu rengasongelmia ratkaistua, mutta kisanopeudessa Räikkönen toki on edellä.
Niin mielestäni nopeimman kierroksen tekeminen yhdeksässä kisassa tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että yhdeksässä kilpailussa Kimi on ollut joukon nopein mies. Eri asia sitten, miten kukakin määrittelee tuon kisanopeuden.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Tämä tilanne oli odotettavissa jo pitkään.. Räkä on ollut tällä kaudella todella huono, ja on aivan oikein että Ferrari panostaa nyt Felipe Massaan. Räikkönen on aivan itse mennyt kusemaan mahdollisuutensa tänä vuonna, sanoivat sinisilmäiset suomalaisfanit mitä tahansa. Lewis Hamiltonista puolestaan on sanottava, että en ole tälläistä lahjakkuutta nähnyt sitten Schumin ja Sennan. Mies ajoi Monzassa aivan hurmiossa, harmi vaan ettei taktiikka osunut aivan kohdalleen. Mahtavia ohituksia toinen toisensa jälkeen, tätä F1 tarvitsee. Valittavien suomalaisten aika on ohi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Valittavien suomalaisten aika on ohi.
Mitäs se Kimi nyt on valittanut? Häntä varmaan tässä nyt meinaat. Vai onko tosiasioiden toteaminen lakonisesti valittamista?

Väkisin tulee mieleen, että tuo ihannoimasi Hamilton se on arvostellut, itkenyt ja valittanut vähän joka asiasta tässä kuluvan kauden aikana. No, kuka näkee mitenkin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tämä tilanne oli odotettavissa jo pitkään.. Räkä on ollut tällä kaudella todella huono, ja on aivan oikein että Ferrari panostaa nyt Felipe Massaan. Räikkönen on aivan itse mennyt kusemaan mahdollisuutensa tänä vuonna, sanoivat sinisilmäiset suomalaisfanit mitä tahansa. Lewis Hamiltonista puolestaan on sanottava, että en ole tälläistä lahjakkuutta nähnyt sitten Schumin ja Sennan. Mies ajoi Monzassa aivan hurmiossa, harmi vaan ettei taktiikka osunut aivan kohdalleen. Mahtavia ohituksia toinen toisensa jälkeen, tätä F1 tarvitsee. Valittavien suomalaisten aika on ohi.

Schumihan oli yksi suurimmista kuskeista ja samalla yksi suurimmista ruikuttajista, sekä Schumacher oli todella huono äärimmäisen paineen alla verrattuna esim. Räikköseeen tai Häkkiseen.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Ehdottomasti oikea päätös Ferrarilta keskittää katseet Felipe Massaan. En usko, että tämä päätös Räikkösen kisailua rajoittaa juuri millään tavalla. Ainoastaan samanlaisia riskiajoja ei välttämättä enää oteta kuin esimerkiksi Belgiassa.

Kimi ei ole onnistunut koko kautena saamaan aika-ajoaan sekä kisasuoritusta kuntoon. Massalla menestys on ollut juuri päinvastaista. Hyvän aika-ajon jälkeen on ollut loistava mahdollisuus taistella kisojen voitosta ja hyvin hän on siinä onnistunutkin. Tämän tilanteen vuoksi en kuitenkaan nyt nostaisi asetelmaa siten, että "Massa on nopeampi kuski kuin Räikkönen". Tällä kaudella hän on saanut kokonaisuuden toimimaan paremmin.

Ja kitisijöitä en todellakaan suomalaisista kuskeista saa sitten kirveelläkään. Hamilton ja Alonso ovat ehdottomasti suurimmat kitisijät kärkikuskeista, siihen ei liene kahta sanaa. Sen sijaan molemmat ovat heistä hyviä kuskeja ja ehkä puheet osittain ovat olleet asiaankuuluviakin - varsinkin Alonson suunnalta.

Tämän kauden piti olla jälleen kerran "kaikkien aikojen suomalaiskausi". Toisin on kuitenkin käynyt. Molempien kärkitallien suomalaiskuljettajat ovat olleet kuin varjoja tallikavereihin verrattuna, enkä oikein jaksa uskoa että Kovalaisesta koskaan tulee F1-mestaria. Hän on jotenkin liian tasapaksu ja keskinkertainen kuski voittajaksi. Hänestä tulee todennäköisesti uusi Barrichello tai Coulthard, joka ajaa hyvän F1-uran ilman sitä suurinta kruunua.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Schumihan oli yksi suurimmista kuskeista ja samalla yksi suurimmista ruikuttajista, sekä Schumacher oli todella huono äärimmäisen paineen alla verrattuna esim. Räikköseeen tai Häkkiseen.

Ai siihen Häkkiseen joka Monzassa lipsautti ulos johtoasemassa ja tirautti onnenkyyneleet metsän siimeksessä? Puhummekko samasta Häkästä? Ja löytyyhän näitä lisääkin Mr Paineensietäjältä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Mitäs se Kimi nyt on valittanut? Häntä varmaan tässä nyt meinaat. Vai onko tosiasioiden toteaminen lakonisesti valittamista?

Väkisin tulee mieleen, että tuo ihannoimasi Hamilton se on arvostellut, itkenyt ja valittanut vähän joka asiasta tässä kuluvan kauden aikana. No, kuka näkee mitenkin.

Kimihän on koko kauden valittanut kun auto ei ole balanssissa. Esim. Schumi olisi tehnyt seuraavaa.. ei olisi lomaillut vaan testannut Fioranossa niin kauan, että auto saadaan siihen tikkiin mihin mies sen halusi. Kimiä tälläinen ei ilmeisesti kiinnosta vaan tärkeämpää on valittaa siitä ettei auto sovi hänelle. Eiköhän oikeilla säädöillä auto sovi miehelle kuin miehelle.
 

trap

Jäsen
Ai siihen Häkkiseen joka Monzassa lipsautti ulos johtoasemassa ja tirautti onnenkyyneleet metsän siimeksessä? Puhummekko samasta Häkästä? Ja löytyyhän näitä lisääkin Mr Paineensietäjältä.

Niin Häkkinenhän nimenomaan nuo pari virhettään teki ylivoimaisessa johtoasemassa, jossa ei ollut mitään paineita. Toisin kuin Schumacher, joka sortui lähes aina järkyttäviin virheisiin kun mestaruutta ratkottiin kauden lopussa (1994, 1997, 1998, 2003).
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Esim. Schumi olisi tehnyt seuraavaa.. ei olisi lomaillut vaan testannut Fioranossa niin kauan, että auto saadaan siihen tikkiin mihin mies sen halusi.
Ilmeisesti ei tainnut säädöt kiinnostaa herra Schumia kun kaksi viimeisintä kautta ei herralla päättynyt mitenkään mestarillisesti. Ehkei vaan herraa huvittanut..? Luulisi nyt, että 24/7 säätämisellä olisi herralle mestaruudet olleet varma juttu... Kumma homma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös