Mainos

Formula 1 – kausi 2008

  • 372 644
  • 2 732

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Jos Rää'llä ei ole enää motivaatiota tai alitajuisesti luovuttaa niin eikö se kerro Kimin huonosta henkisestä mielestä. Pää ei yksinkertaisesti kestä kovassa paineessa ajamista. Toisin kuin Hamilton pystyy kovassa paineessa juurikin parhaimpiin suorituksiin. Viime kaudella Hamiltonin pää ei kestänyt paineen alla ajamista ja teki alituisesti virheitä. Tänä vuonnahan ollaan totuttu Kimin helppoihin virheisiin ja kertooko se mtn?
Toki voi sanoa, että mersu kulkee ja hamiltonilla kulkee. Pakostakin kummankin on toimittava, että kilpailuja ja mestaruuksia voitetaan. Eniten minua häiritsee se kun jotkut selittävät, että Ferrari tekee koko ajan vääriä valintoja renkaiden suhteen jne. Eikös Ferrari ollut juurikin tällä saralla mersuja Häkkisen - Schumin aikana edellä valovuoden ja aina "hävittiin" Ferrarin loistaville varikkokäynneille/kilpailutaktiikalle?
Ja nyt vaikuttaa, että mersu on valovuoden edellä Ferrarin taktiikkaguruja?
 
Pisteet toin tuohon juuri sen takia mukaan, koska olet itse niitä koko keskustelun ajan raahannut mukanasi.

Pisteellisestihän Massa oli viime kaudella aivan yhtä kaukana Kimistä kuin Kimi tällä hetkellä Massasta, joten tuokin on hieman vaikea asia verrata. Räikkönen oli nopeuden puolesta kuitenkin selkeästi nopeampi kuin Massa viime kaudella.

Olen puhunut koko ajan nimenomaan nopeudesta, enkä missään vaiheessa hetkeäkään pisteistä. Väärinkäsitys puoleltasi?

Ja Massa ei todellakaan ollut Kimistä yhtä kaukana nopeudessa viime kaudella, kuin nyt Räikkönen on Massasta.

Voisitko valaista hieman, mikä tämän lauseen pointti oli?

Siinä oli loppukaneetti, mutta otin se pois, koska kelpasi minulle ilmankin. Jäi vähän epämääräiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja nyt vaikuttaa, että mersu on valovuoden edellä Ferrarin taktiikkaguruja?

Ei tarvitse vain vaikuttaa. Ne ovat edellä selvästi ainakin. Tänäänkin Ferrari perseili molempien kuskien taktiikat, kun Mäkki tajusi ottaa Hamiltonin heti sisään, että mies sai välikelin kumit alle, vaikka oli yhden pysähdyksen taktiikalla liikkeellä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Jos Rää'llä ei ole enää motivaatiota tai alitajuisesti luovuttaa niin eikö se kerro Kimin huonosta henkisestä mielestä. Pää ei yksinkertaisesti kestä kovassa paineessa ajamista. Toisin kuin Hamilton pystyy kovassa paineessa juurikin parhaimpiin suorituksiin. Viime kaudella Hamiltonin pää ei kestänyt paineen alla ajamista ja teki alituisesti virheitä. Tänä vuonnahan ollaan totuttu Kimin helppoihin virheisiin ja kertooko se mtn?
Toki voi sanoa, että mersu kulkee ja hamiltonilla kulkee. Pakostakin kummankin on toimittava, että kilpailuja ja mestaruuksia voitetaan. Eniten minua häiritsee se kun jotkut selittävät, että Ferrari tekee koko ajan vääriä valintoja renkaiden suhteen jne. Eikös Ferrari ollut juurikin tällä saralla mersuja Häkkisen - Schumin aikana edellä valovuoden ja aina "hävittiin" Ferrarin loistaville varikkokäynneille/kilpailutaktiikalle?
Ja nyt vaikuttaa, että mersu on valovuoden edellä Ferrarin taktiikkaguruja?
Ensinnäkin tuohon "luovuttamiseen" täytyy sanoa sen verran, että uskon että tietyllä tavalla niin käy alitajuisesti jokaiselle kuljettajalle tuollaisessa tilanteessa. En siis ole puhunut Räikkösestä yksistään, enkä puhu edelleenkään. Ferrarin taktiikkagurujen osasto (ja tiimi ylipäänsäkin) on muuttunut valtavasti niistä ajoista, jolloin Schumacher vielä ajoi joten eiköhän nuo taktiikka-asiat selity ihan sillä. Ennen Ferrari klaarasi nämä hommat, mutta nyt hommat kusetaan kisa toisensa jälkeen oikein kunnolla. Kyllähän se nyppii.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos Rää'llä ei ole enää motivaatiota tai alitajuisesti luovuttaa niin eikö se kerro Kimin huonosta henkisestä mielestä. Pää ei yksinkertaisesti kestä kovassa paineessa ajamista.
Joo niin se vaan on että pää ei kestä, vaihtakaa nyt jo sitä levyä kiitos. Jos Kimillä hajoaa moottori, hän on itse hajottanut sen. Jos irtoaa rengas viimeisellä kierroksella niin itsepä meni sen irroittamaan. Jos joku ajaa muuten vaan kovempaa, ei pää kestä jne jne.

Eniten minua häiritsee se kun jotkut selittävät, että Ferrari tekee koko ajan vääriä valintoja renkaiden suhteen jne. Eikös Ferrari ollut juurikin tällä saralla mersuja Häkkisen - Schumin aikana edellä valovuoden ja aina "hävittiin" Ferrarin loistaville varikkokäynneille/kilpailutaktiikalle?
Ja nyt vaikuttaa, että mersu on valovuoden edellä Ferrarin taktiikkaguruja?
Vaikuttaako tähän kenties se että Todt ja Brawn eivät enää vastaa Ferrarin taktiikoista? Uusi johto tuntuu opettelevan kantapään kautta asioita. Se sitten onkin jo eri asia että voiko sitä hyväksyä tuon tason tallilta.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Olen puhunut koko ajan nimenomaan nopeudesta, enkä missään vaiheessa hetkeäkään pisteistä. Väärinkäsitys puoleltasi?

Ja Massa ei todellakaan ollut Kimistä yhtä kaukana nopeudessa viime kaudella, kuin nyt Räikkönen on Massasta.
Ei ole mikään väärinkäsitys. Tuossahan minä jo aiemmin lainasin sanomisiasi. Puhuit, että "huippukuski osaa mukautua autoonsa". Sillä, osaako mukautua huonoihin/hyviin autoihin ei ole mitään tekemistä kuljettajan absoluuttisen nopeuden kannalta.

Millä sä olet tuota Kimin ja Massan nopeutta sitten mitannut? Kimi on pommittanut nopeimpia kierroksia kisa toisensa jälkeen, mutta aika-ajoissa pilannut lähes aina mahdollisuudet kisamenestykseen.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja Massa ei todellakaan ollut Kimistä yhtä kaukana nopeudessa viime kaudella, kuin nyt Räikkönen on Massasta.

Massa lähti kuudennesta ruudusta. Tuli mitäänsanomattoman ajon jälkeen kuudenneksi.

Räikkönen lähti 14:sta ruudusta. Tuli yhdeksäntenä ruutulipulle. Ajo samanlaista kuin Massalla, paitsi lopussa hirveä vauhti päälle.

Lisäksi nopeimmat kierrokset Räikköselle 9-1. Aika-ajoissa Massa toki hallitsee 10-4 vienyt ne. Kisoissa en kyllä saa Kimistä mitenkään Massaa hitaampaa tai nössömpää kuljettajaa.
 
Massa lähti kuudennesta ruudusta. Tuli mitäänsanomattoman ajon jälkeen kuudenneksi.

Räikkönen lähti 14:sta ruudusta. Tuli yhdeksäntenä ruutulipulle. Ajo samanlaista kuin Massalla, paitsi lopussa hirveä vauhti päälle.

Lisäksi nopeimmat kierrokset Räikköselle 9-1. Aika-ajoissa Massa toki hallitsee 10-4 vienyt ne. Kisoissa en kyllä saa Kimistä mitenkään Massaa hitaampaa tai nössömpää kuljettajaa.

Sorrut mielestäni ihan epärelevanteille laduille. Nuo luvut mitkä otat esiin ovat äärimmäisen pelkistettyjä näkemyksiä asiasta.

Tässä vaiheessa keskustelu siirtyy huippukuskeihin, joka on kuitenkin hieman eri asia.

Miten niin eri asia, siksikö että huippukuskeista puhuttaessa voi puhella mitä vaan? Nopeus, psykologinen kestävyys ja kyky mukautua kalustoon ja olosuhteisiin, ovat ne kyvyt millä toisia kepitetään.
 
Viimeksi muokattu:
Sillä, osaako mukautua huonoihin/hyviin autoihin ei ole mitään tekemistä kuljettajan absoluuttisen nopeuden kannalta.

Millä sä olet tuota Kimin ja Massan nopeutta sitten mitannut? Kimi on pommittanut nopeimpia kierroksia kisa toisensa jälkeen, mutta aika-ajoissa pilannut lähes aina mahdollisuudet kisamenestykseen.

Nopeus, psykologinen kestävyys ja kyky mukautua kalustoon ja olosuhteisiin, ovat ne kyvyt millä toisia kepitetään. Eli niiden perusteella määräytyvät myös "huippukuskit".

Sorrut mielestäni ihan epärelevanteille laduille. Nuo luvut mitkä otat esiin ovat äärimmäisen pelkistettyjä näkemyksiä asiasta.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Miten niin eri asia, siksikö että huippukuskeista puhuttaessa voi puhella mitä vaan? Nopeus, psykologinen kestävyys ja kyky mukautua kalustoon, ovat ne kyvyt millä toisia kepitetään.
Aivan niin.

Nopeudessa Hamilton, Räikkönen ja Alonso ovat mielestäni melkoisen tasavertaisia. Psykologisella puolella pidän Hamiltonia edelleen heikoimpana, kun taas "kalustoon mukautuminen" riippuu pitkälti myös tallista ja tallikaverista. BMW:llä "pakotettiin" alkukaudesta toinen kuljettaja laihduttamaan, jotta auto toimisi paremmin molemmilla. Felipellä ja Kimillä taitaa olla 12kg painoeroa ja täysin erilainen ajotyyli eli pakostakin se suosii toista kuskia ja tänä vuonna auto on taidettu tehdä Massalle sopivaksi.
 
Nopeudessa Hamilton, Räikkönen ja Alonso ovat mielestäni melkoisen tasavertaisia.

Paitsi että tuota näkemystä ei mielestäni tue oikeastaan yhtään mikään. Massalle häviävä Räikkönen on kahteen muuhun nähden vertailukelvoton ja Hamiltonin uskallan väittää olevan Alonsoa parempi kuljettaja jo viime kauden perusteella, jolloin toinen oli sarjassa tulokas.

Psykologisella puolella pidän Hamiltonia edelleen heikoimpana, kun taas "kalustoon mukautuminen" riippuu pitkälti myös tallista ja tallikaverista. BMW:llä "pakotettiin" alkukaudesta toinen kuljettaja laihduttamaan, jotta auto toimisi paremmin molemmilla. Felipellä ja Kimillä taitaa olla 12kg painoeroa ja täysin erilainen ajotyyli eli pakostakin se suosii toista kuskia ja tänä vuonna auto on taidettu tehdä Massalle sopivaksi.

Se mitä BMW:llä tapahtuu on kyllä ihan relevanttia, mutta miten sen tarkastelu auttaa Kimiä missään suhteessa? Ymmärrän kaukaisesti mitä haet takaa, mutta jonkin painoarvoisen johtopäätöksen tekeminen tuosta on lähinnä huvittavaa.

Ai niin... Aika tyhjänpäiväistä todeta kyllä, mutta Kimi on lihonut, että olisi varaa sielläkin pudottaa painoa. Toki jokin osa siitä näyttää myös olevan lihasta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kimi sitten vain laihdutuskuurille, jos Kimin heikot suorituksen niistä johtuvat.

Turha verratta mitään "nopeinta kierrosta". Kimi ajoi lyhyimmän stintin noillla välikelin kumeilla, jotka huononivat nopeasti. Esim. Hamilton ajoi, kuin ohjus noin kymmenen kierrosta, mutta sen jälkeen vauhti hiipui tyystin.

Rata oli myös parhaimmillaan, kun Kimisteri pääsi ajelemaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kimi sitten vain laihdutuskuurille, jos Kimin heikot suorituksen niistä johtuvat.

Eihän tällä pitäisi olla mitää merkitystä. Vertailin Massan ja Kimin painoa viime kisassa mutta asiantuntijat sanoivat silloin ettei täälä ole merkitystä. Eli ei Kimin tarvitse laihduttaa.
 
Eihän tällä pitäisi olla mitää merkitystä. Vertailin Massan ja Kimin painoa viime kisassa mutta asiantuntijat sanoivat silloin ettei täälä ole merkitystä. Eli ei Kimin tarvitse laihduttaa.

Se vaikuttaa siihen, miten painolastia voidaan jakaa auton sisällä. Massalla sitä voidaan sijoittaa vapaammin, kun taas Kimi kohdalla se on keskittynyt sinne vatsantietämille. Tämä vaikuttaa jonkinverran auton massa-/painovoimakeskipisteeseen ja ajettavuusominaisuuksiin, mutta efekti on todennäköisesti häviävän pieni. Tai ainakaan kukaan tällä palstalla ei siitä osaa sanoa, ellei se suomalainen kisainsinööri tai sen tuttu satu kirjoittelemaan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Hamiltoninkin rynnistys loppui siihen Massan taakse. Olisiko mennyt renkaat jo heikkoon kuntoon, alkuunhan se riuhtoi tosi kovia kiekkoja pari.

Kyllä Hamiltonilla oli sadekelin säädöt autossaan. Niin selvästi mies meni kovaa sateella ja sitten hyytyi kun rata kuivui ja kuivankelin säätöjen vastakohta Räikkönen alkoi mennä lujaa.

Hamiltonilla oli myös aika vähän siipeä kun meni aika lennokkaasti suorilla kaikista ohi. Monilla varmaan oli sadekelin säädöt ja enemmän siipeä.

Tuskin oli sen vähempää siipeä kuin muillakaan sadekelin kuskeilla. Se vaan McLaren menee noista ruputallin vehkeistä aika helposti ohi kuivallakin kelillä, kun sadekelin säätöjen ansiosta saa kunnon lähdöt mutkista ulos Monzan kaltaisella radalla. Eikä ne siiven säädöt edes ole ainoa mitä autolle voidaan tehdä, jousitus ym. on sadekelin säädöissä ihan erilainen mitä kuivalla.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimi ajoi lyhyimmän stintin noillla välikelin kumeilla, jotka huononivat nopeasti. Esim. Hamilton ajoi, kuin ohjus noin kymmenen kierrosta, mutta sen jälkeen vauhti hiipui tyystin.

Rata oli myös parhaimmillaan, kun Kimisteri pääsi ajelemaan.

Hamilton, Vettel, Piquet... vaihtoivat välikelin renkaat Kimin 2. stopin jälkeen. Hamilton ajoi kolme kierrosta upeasti, kunnes omien sanojensa mukaan ylikuumensi renkaat ja jäi ajamaan Massan taakse, jonka imuun noina kierroksina pääsi. Rata oli kaikille sama koko kisan ajan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuskin oli sen vähempää siipeä kuin muillakaan sadekelin kuskeilla. Se vaan McLaren menee noista ruputallin vehkeistä aika helposti ohi kuivallakin kelillä Monzan kaltaisella radalla. Eikä ne siiven säädöt edes ole ainoa mitä autolle voidaan tehdä, jousitus ym. on sadekelin säädöissä ihan erilainen mitä kuivalla.

Hamiltonilla koko porukan kovin nopeus tutkaan pääsuoralla kisan aikana, 339kmh. Toki on muitakin säätöjä kuin siivekkeet mutta esim. iskunvaimentajan nopean paluuvaimennuksen säätöjä ja sen vaikutusta on hankalampi havannoida tv-kuvasta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Rata oli kaikille sama koko kisan ajan.

Niin, mutta radan olosuhteet olivat kisan loppupuolella huomattavasti paremmat, kuin kisan alussa tai puolivälissä.

Kimin nopeuden syyt viimesessä stintissä.

- Radan olusuhteiden nousu
- Uudet renkaat
- Kimin yleinen tasonnosto temppu kilpailun loppuvaiheessa.

Muilla renkaat olivat olleet kauemmin, poislukien Hamilton, joka tuhoaa renkaat aina nopeammin, kuin muut. Ja noi muut mainitsemasi kuskit hakivat myös renkaat myöhemmin, mutta on renault samalla suorituskykyviivalla ferrarin kanssa? Ei ole.
 

Outsider

Jäsen
Ainakin Kimin suoritukset näköjään kiinnostavat monia, kun niistä on taas monta sivua kirjoituksia, mutta Massan huonoa kisaa ei kommentoida yhtään.

Todella harvinaista, että molemmat kärkitallit olivat noin huonolla taktiikalla liikenteessä, vaikka Hamilton tosin olisi vähän paremmalla tuurilla sään suhteen ajanut tänään voitosta. Hamiltonin otteet radalla olivat kyllä aika helvetin ylimielisiä, varsinkin herran lausuntoihin nähden. Ihmeellistä turhaa kiilailua, kun oli kuitenkin selkeästi muita nopempi.

Vettelille hieno voitto, vieläpä kuivan kelin säädöillä...

Kubicalle hienosti taas palkintopalli sija, vaikka auto ei olekaan paras mahdollinen.
 

Valtteri

Jäsen
Kimille ei selvästikkään sovi sadeli, ainakaan tällä kaudella. Jos viime kisassa olisi ollut loppuun asti kuivaa, niin Kimi olisi voittanut ja jos tämä viikonloppu olisi ajettu kuivalla, niin Kimi olisi ollut vahvoilla voittajaksi. Tällä kaudella on ollut sadekelejä selvästi enemmän kuin viime kausina..

Hamiltonilta törkeää ajoa ohitustilanteissa.. olisipa pölvästin kisa päättynyt, kun renkaat osuivat yhteen Webberin kanssa. Webber taisi näyttää keskaria tuon jälkeen Hamiltonille..

Kimillä ei enään panosta ole lopuissa kisoissa. Katseet voi jo kääntää ensi kauteen..
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton väittää, että olisi voittanut italian kisan jos olisi ollut kuivaa. Räikkönenhän oli perjantaina ihan ylivoimainen kuivalla ja samoin tänään kisan lopussa, joten en usko että Lewis olisi voittanut.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kimillä ei enään panosta ole lopuissa kisoissa. Katseet voi jo kääntää ensi kauteen..

Onneksi tällä kaudella on kuitenkin todella hieno mestaruustaisto menossa, joten ei haittaa juurikaan, vaikkei Räkä siellä tällä kertaa mukana olekaan.

Tänäänkin oli aivan mahtava katsella skabaa kun saatiin uusi voittaja ja muutenkin radalla tapahtui koko ajan. Hamilton oli sateella totutun hyvä, mutta Räkän vaisuus kyllä hämmästytti.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Hamiltonilta törkeää ajoa ohitustilanteissa.. olisipa pölvästin kisa päättynyt, kun renkaat osuivat yhteen Webberin kanssa. Webber taisi näyttää keskaria tuon jälkeen Hamiltonille..
Alonson kanssa meinasi olla myös hieman ahdasta samassa paikassa. Kumma kun ei ole tullut vielä syyttämään ketään kun ei väistetty tarpeeksi ripeästi ja runsaasti, siitä läheltä piti tilanteet.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkei se Räikkönen vaan uskalla ajaa sateella kovempaa. Vai olisiko mitään tekemistä sillä, että Räikkösellä oli kuivan kelin säädöt autoissaan, ja olikin kisan lopussa selvästi nopein kuljettaja?

Jotenkin tuntuu, että tähän Jatkoajan F1-keskusteluun pitäisi asettaa vähimmäisvaatimukseksi joku 20 vuotta formuloiden aktiivista seuraamista ja vähintään 200 nähtyä osakilpailua, niin luokattomia kommentteja täältä saa lukea, kun "asiantuntijat" pääsevät vauhtiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös