-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, kyllähän kulut on lähtenee käsistä mutta onhan se vähän huvittavaa, että niitä yritetään laittaa kuriin vain tallien kustannuksella ja niin, että itse Ecclestonen rahavirrat pysyvät samanlaisina. Onhan tässä viimeisten vuosien aikana nähty ties minkälaista "kulujen karsimista", mutta loppupeleissä talleilla on palanut käytännössä vaan enemmän rahaa.
Juuri näin. Bernien politiikka on liian poukkoilevaa, sääntöjä muutellaan jatkuvasti mukamas kustannusten karsimiseksi mutta Bernien organisaation vetäisemä siivu rahapotista on taitanut vaan kasvaa koko ajan. Jos pystyttäisiin luomaan järkevät säännöt autojen rakentamiseen ja jäädyttämään ne riittävän pitkäksi aikaa niin sillä pystyttäisiin todennäköisesti parhaiten vaikuttamaan kuluihin. Nyt tuntuu että Bernie vaan puuhastelee koko ajan jotain typeriä mitali-ideoita ja vie koko ajan lajia väärään suuntaan. Ainakin vaikuttaa että tallit ja Bernie olisivat molemmat viemässä lajia eri suuntiin (esim. tämä uusi moottorisääntö jossa kaikki käyttäisivät samaa myllyä). Siksi sanoinkin tuossa aiemmin että tallien vetäytyminen ja uuden sarjan luominen tämän mädältä vaikuttavan nykysarjan tilalle ei välttämättä olisikaan ihan paska ratkaisu.
 
"-OO- on autuas, oikeamielinen ja vanhurskas.
Mitään pahuuteen viittavaa ei löytynyt." Pirunpaljastin

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse kun olen tälläinen F1-historiafriikki niin Hondan ulostautuminen sarjasta on huono juttu. Legendaarinen moottoritoimittaja taisi tulla ykkösiin omana tallina 60-luvulla ja teki tuolloin minusta varsin hienot RA-271, RA-272 ja RA-300-mallit. 80- ja 90-luvulla tehtaan koneille voitettiin kisoja ja mestaruuksia. Ehkäpä viime vuodet tai viimeinen vuosikymmen oli heikointa aikaa huolimatta kovista tavoitteista ja panostuksesta kun voittoja tuli vain yksi ja podiumillakin vain yksittäisi kertoja.

Jos suuren autotehtaan tukema tiimi joutuu jättämään sarjan niin viimeistään nyt olisi mietittävä mihin F1 on menossa. Bernien yksinvalta ja ahneus on minusta ainakin huono juttu sarjalle. Ehkä olisi aika jo muuttaa toimintatapoja ja pysähtyä miettimään missä mennään. Kuinka yksityistallit pystyvät kilpailemaan nykyisellään menestyksekkäästi? Autotehtaita tuskin on tulossa mukaan ja voi olla mahdollista, että lähtöruudukon koko pienenee vielä tästäkin. Jälkikäteen voi viisastella, että ostoautojen kieltäminen voi nyt iskeä takaisin melko pahasti. Silloin olisi ollut mahdollisuus nostaa automäärää muutamilla (ehkä jopa 5-6 autoa lisää). Nyt väkisin junailtavat kaikille samat moottorit jne. säästöhommat on vähän paskan pyyhkimistä kun on jo housussa. Ostoautoilla kilpailu olisi säilynyt pienemmillä kustannuksilla. Esim. testaamista olisi voitu siirtää enemmän kisaviikonlopuille kun saadaan enemmän dataa useasta autosta. Noh, jälkiviisaus on aina osittain turhaa mutta mielenkiintoisia aikoja eletään.

F1:sen hienous ja ongelma on prototyyppiluokkan oleminen. Kaikki high tech, nopeus, aerodynamiikka jne kiehtoo faneja ja erottaa sen muista mutta maksaa liikaa. Jos taasen aletaan pudottamaan kalliita osia ja teknologiaa pois niin vetovoima ykkösluokkana hiipuu. Jos jäädytetään kallista kehitystyötä niin sekin heikentää sarjan hankkimaa imagoa ja luonnetta. Lisäksi nykyisin kehitystyö on hidastunut ja vaikeutunut. Autot olivat viime kaudella sääntöjen puitteissa jo liian hyviä eikä vauhtia tahtonut löytyä mistään enää. Ennen pystyi pienilläkin oivalluksilla nopeuttamaan autoa sekunnilla kierroksella ja tämä osittain piti pienet tallit mukana kun "kuka vain" pystyi rakentamaan voittaja-auton. Nyt se ei onnistukaan ilman vuosien kehitystyötä.

Ehkä osallistumiskynnyksen ja sitä kautta riskien pitäisi madaltua, jotta sarjaan saataisiin lisää kalustoa. Kalliit osallitumismaksut, vaatimus tehdä ja kehittää itse kalliit autot ja isojen tehtaiden rämpiminen ei varmasti houkuttele ketään kokeilemaan siipiään formuloissa. Ostoautot mahdollisiksi, yksityistallien toiminnan helpottaminen esim. poistamalla kalliit maksut ja villillä kortilla osallistumisen mahdollisuus jne. voisi houkutella joitain yrittäjiä mukaan.

Sama homma on tapahtumassa moottoripyören ja MotoGP:n puolella. Enää vain isot tehtaat pystyvät kilpailemaan ja vastaavasti halvemmat tuotantopyöriin perustuvat sarjat kukoistavat lähtöruudut täynnä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"-OO- on autuas, oikeamielinen ja vanhurskas.
Mitään pahuuteen viittavaa ei löytynyt." Pirunpaljastin

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tuo Hondan lopettaminen oli aikamoinen yllätys. Honda oli kuitenkin kehitellyt jo pidemmän aikaa ensi kauden autoa ja tallilla olisi ollut Brawnin mukaan myös hyvät mahdollisuudet menestyä tulevalla kaudella.

Toisaalta Hondan vetäytymisen formuloista kyllä ymmärtää tämän hetkisessä taloustilanteessa. Kuluja on piennettävä ja ensimmäisenä leikkaukset kohdistuvat F1-toimintaan, josta ei varmasti ole yhtiölle hyötyä kuin markinnoinnissa. Eikä markkinointikaan toteudu parhaalla mahdollisella tavalla, kun talli heiluu häntäpäässä. Siinä suhteessa tietysti huvittavaa, että toiminta loppuu juuri silloin, kun menestystä olisi taas pitkän tauon jälkeen luvassa.

Joka tapauksessa F1-tallin pyörittäminen ei ole ihan halpaa leikkiä, joten voi hyvinkin olla, että tässä nykyisessä taloustilanteessa useampikin talli päättää lyödä hanskat tiskiin. Perinteinen Williams lienee aika heikoilla jäillä jo tällä hetkellä, sillä takaa ei löydy enää suurta autonvalmistaja. Pikkutalleista Toro Rosso on kytköksissä Ferrariin ja Force India tulevasta kaudesta lähtien Mäcciin, mutta kovin luottavainen en olisi näidenkään tallien jatkosta tulevaisuudessa.

Se voikin olla, että parin vuoden päästä kuninkuusluokassa ei ole kuin 5 tallia, Ferrari, Mäcci, Rellu, BMW ja Red Bull. Jotain täytyisi siis tehdä ja nopeasti. Mutta ainakin Ecclestone on tilanteesta aivan yhtä pihalla kuin aina ennenkin.

Mosley ymmärtää sentään kulujen karanneen käsistä, mutta mitään konkreettista ehdotusta kulujen supistamiseksi ei tunnu olevan. F1-tallithan olivat pari vuotta sitten perustamassa oman sarjan, mutta mitäköhän noille kaavailuille sitten mahtoi lopulta käydä? Tallien oma sarja olisi ainakin siinä suhteessa hyvä, että Ecclestone ja FIA saataisiin pois säätämästä ja päätökset tehtäisiin tallien etujen mukaisesti.
 
Jo tutuksi tullut sanonta suomalaisista: "Pää ei kestä."

Bo'er

Jäsen
Tallien oma sarja olisi ainakin siinä suhteessa hyvä, että Ecclestone ja FIA saataisiin pois säätämästä ja päätökset tehtäisiin tallien etujen mukaisesti.
Ongelma ei ole pelkästään tallien. Länsimaiset kisajärjestäjät ovat jo nyt erittäin ahtailla ja monet tekevät miljoonatappioita. Ongelmana ovat Ecclestonen järkyttävät "järjestelyoikeudet", jotka suoraan näkyvät lippujenkin hinnoissa. Mitenköhän Bernie reagoi, mahtaakohan maksuihin tulla alennuksia, tuskin?

Uskon, että ensi kaudella katsomot ammottovat Euroopassa tyhjyyttään. Moni varmaan jättää 150€:n päivälipun ostamatta ja säästää, kuten nyt tapana on. Se taas tietää monille järjestäjille lisää tappioita -> konkursseja. Ranskassa ja Kanadassa varmaan huokaistaan helpotuksesta, ettei ensi kaudella täydy kisaa järjestää...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se voikin olla, että parin vuoden päästä kuninkuusluokassa ei ole kuin 5 tallia, Ferrari, Mäcci, Rellu, BMW ja Red Bull. Jotain täytyisi siis tehdä ja nopeasti.
Jos näin olisi, että talleja olisi vaikkapa tuo viisi, niin olisi ehkä syytä ottaa käyttöön kolmosautot? Eli jokainen talli ajatuttaisi kisoissa kolmea autoa. Eriasia sitten kuinka kallista ja hankalaa se kehitys olisi pitää kolme kilpailukykyistä autoa kehissä.
 
Bileet oli hyvät, tunnelma oli rento ja aurinkokin oli pilvessä.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päivän Ilta Sanomissa on juttua F1:n "kriisistä", ja siitä että seuraava lähtijä ei ehkä olekaan mikään pikkutalli vaan yksi suurista, eli Renault. Frank Williamshan jo vihjaili pari päivää sitten että yksi talli harkitsee vetäytymistä ja se ei ole mikään yksityistalli vaan automerkin tehdastalli. Renault on ainoa tehdastalli joka ei ole Hondan vetäytymisen jälkeen ilmoittanut mitään jatkoaikeistaan, muuthan ovat jo vahvistaneet jatkavansa. Lisäksi Renaultin pääsponsori on suuri finanssialan yritys, jolla on kuulemma tällä hetkellä vaikeuksia.

Toisen suuren tehdastallin vetäytyminen olisi jo aika raju isku F1:lle, ja pistäisi todennäköisesti jotain suurempia toimia käyntiin. Ferrari ja McLarenhan ovat jo nyt ilmoittaneet lähtevänsä säästölinjalle mutta enpä usko että siitä enää tässä vaiheessa on apua kun paskat taitaa olla jo housussa, tai ainakin myyrä kurkkii jo siihen malliin että ei taida enää WC:hen ennättää.

On kyllä mielenkiintoista nähdä nyt montako autoa seisoo lähtöruudukossa siinä vaiheessa kun kausi alkaa, ja jaksaako katsojia enää kiinnostaa jos automäärä putoaa hyvinkin pieneksi.
 
Viimeksi muokattu:
"-OO- on autuas, oikeamielinen ja vanhurskas.
Mitään pahuuteen viittavaa ei löytynyt." Pirunpaljastin
On kyllä mielenkiintoista nähdä nyt montako autoa seisoo lähtöruudukossa siinä vaiheessa kun kausi alkaa, ja jaksaako katsojia enää kiinnostaa jos automäärä putoaa hyvinkin pieneksi.
Ecclestonehan on sopimuksessaan luvannut, että vähintään 20 autoa on aina lähtöruudukossa (Indianapolis 2005 toki oli poikkeus), joten eiköhän siellä vähintään sitten sen verran niitä sitten autoja ole.

Miksei myöskin Toyota voisi olla lähdössä pois formuloista, eikä Renault? Jos Renault lähtisi, niin sittenhän esimerkiksi Ferrarille järjestyisi kolmas kuljettajapaikka ja minnehän se Alonso suuntaisi...

Bernie kyllä joutaisi jo eläkkeelle noista hommista, kun alkaa sitä ikääkin olla jo lähes 80 vuotta ja asenne liikaa mallia besserwisser.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuvailemattomat linkit
On kyllä mielenkiintoista nähdä nyt montako autoa seisoo lähtöruudukossa siinä vaiheessa kun kausi alkaa, ja jaksaako katsojia enää kiinnostaa jos automäärä putoaa hyvinkin pieneksi.
Itselläni kyllä sinänsä kiinnostusta riittää, mutta kyllähän tätä menoa on pidempään katsonut jo vähän huolestuneena. Kustannukset ovat nousseet täysin tähtitieteellisiksi ja kuskeille maksetaan aivan naurettavia summia. Kelatkaa nyt jotain Räkänkin liksaa, jopa sen palkanalennuksensa jälkeen sillä olisi pyörittänyt 80-luvun tallia kokonaisen kauden ilman ongelmia.

Jatkuvilla sääntömuutoksilla on tehty pelkkää hallaa lajille ja olen itsekin alkanut kääntymään yhä enemmän kustannusten minimiin painamiseen, hinnalla millä hyvänsä. F1:sten pitäisi olla parhaiden kuskien lisäksi myös parhaiden tallien sarja. Se tarkoittaa sitä, että jos joku talli ei pärjää riittävän hyvin, tilalle vois nousta alemmista formuloista joku uusi yrittäjä. Nythän se ei ole käytännössä mahdollista nimenomaan kustannusten takia.


edit: Toyota ei ole lähdössä ykkösistä pois. Jos toinen tehdastalli lähtee, se on nimenomaan Renault. http://www.autosport.com/news/report.php/id/72345
 
"Pelaajien lähteminen seurasta loppui tähän päivään. Pari pelaajaa voisi lähteä, mutta hekään eivät lähde. Ja kaikki nuoret pelaajat pysyvät meillä." -9.12.2015

Kiitos Blegi 2015-2016.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksei myöskin Toyota voisi olla lähdössä pois formuloista, eikä Renault? Jos Renault lähtisi, niin sittenhän esimerkiksi Ferrarille järjestyisi kolmas kuljettajapaikka ja minnehän se Alonso suuntaisi...
Toyota muistaakseni ehti jo ilmoittaa heti Hondan lopettamisilmoituksen jälkeen että he jatkavat ykkösissä ainakin toistaiseksi. Renault käsittääkseni ei ole ilmoittanut jatkostaan mitään, ja kuulemma tosiaan heidän pääsponsorillaan on ollut vaikeuksia, joten voisi hyvin kuvitella että se on juuri Renault joka on lähdössä.
 
"-OO- on autuas, oikeamielinen ja vanhurskas.
Mitään pahuuteen viittavaa ei löytynyt." Pirunpaljastin

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hondalle ostaja?

Hondan F1-toiminnot on ilmeisesti myyty maailman toiseksi rikkaimmalle miehelle Meksikoon. Kuskeina tulisi uutisen mukaan toimimaan Jenson Button ja Bruno Senna, joten Rubens Barrichellon pitkä ura ilmeisesti loppuu.

Linkki MTV3:n uutiseen
 
"-OO- on autuas, oikeamielinen ja vanhurskas.
Mitään pahuuteen viittavaa ei löytynyt." Pirunpaljastin

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hamilton oli ainakin Instagrammissa vaatinut takaisin Span voittoa itselle. Lewis siis sai 10 sekunnin rangaistuksen oikastuaan viimeisessä shikaanissa ja ohittaen Kimin samalla suoralla, jossa päästi hänet ohitse. Hamiltonin asemassa en kyllä edes uskaltaisi pyytää tällaista, kun karman osuessa kohdille voitaisiin pahimmassa tapauksessa hylätä koko suoritus ja näin ollen Massa nousisi mestariksi.
Ja kun jälkikäteen Alonso sai pitää Singaporen voittonsa niin tuskin muitakaan tuloksia näin jälkikäteen enää muutettaisiin.
 
"Kneel Before Zod!" - Johnny Superbman

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Kuopion Palloseura, Manner ulos!
Hamilton oli ainakin Instagrammissa vaatinut takaisin Span voittoa itselle. Lewis siis sai 10 sekunnin rangaistuksen oikastuaan viimeisessä shikaanissa ja ohittaen Kimin samalla suoralla, jossa päästi hänet ohitse. Hamiltonin asemassa en kyllä edes uskaltaisi pyytää tällaista, kun karman osuessa kohdille voitaisiin pahimmassa tapauksessa hylätä koko suoritus ja näin ollen Massa nousisi mestariksi.
Ja kun jälkikäteen Alonso sai pitää Singaporen voittonsa niin tuskin muitakaan tuloksia näin jälkikäteen enää muutettaisiin.
Mikäs juttu tämä nyt on? Pikaisesti vilkuilin Hamiltonin IG:tä ja en löytänyt tuollaista. Olisikin muuten mielenkiintoinen käänne kun näinkin pian kisan jälkeen tuloksia muutettaisiin. Toki kisan voittohan ei Hamiltonin kohdalla muuttaisi sinänsä muuta kuin toisi yhden voiton lisää, mutta jos oikein nätisti kakka osuisi tuulettimeen niin Hamilton hylättäisiin ja Massa nousisi mestariksi :D

Tämä ketju on muuten aika huikeaa luettavaa tuosta sivun 97 loppupuolelta eteenpäin, hetki sen jälkeen kun Hamiltonin ensimmäinen maailmanmestaruus on varmistunut.
 
Pedon rinnassa on sydän ikiroutainen

BANZAI!

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Cogliano, RD
Parastahan on nämä seuraavat kommentit tuolla
Eiköhän Hamilton jää samanlaiseksi tähdenlennoksi mitä Jacques Villeneuve. Taas petti pää, mutta lahjana sai mestaruuden. Olen nyt englanninkielisiltä foorumeilta lukenut jonkin verran tuosta vikan mutkan replaysta kun en itse sitä vielä ole nähnyt, ja lähes kaikki tukevat sitä että rata oli täysin kuiva ja Glock yksinkertaisesti hidasti ja antoi tilaa Hamiltonille.
Muttei Hamiltonilta enää mestaruutta viedä, itse tulen aina muistamaan Massan oikeana maailmanmestarina kaudelta 2008.
Vastaus tuohon @-Ville- viestiin
Et voi olla noin sekaisin?

Itse luulen että tähän jää Lewisin mestaruudet, saatiin ehkä ajotaidoiltaan vaatimattomin mestari vuosikausiin.
Nyt voi kyllä viimeistään sanoa, että tuolla Ronin kultapojalla on kaikki tuuri puolellaan. Jep, kaveri on lahjakas kuski, mutta tiukoissa paikoissa kaverilla ei vaan pää kestä. Tänään se nähtiin jälleen kerran. Ja tämä kaveri pesee Schumin mestaruuksien määrässä? Sallikaa mun nauraa!
 
Kouvola, vain hieman helvettiä kurjempi paikka

Hexa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeiset neljä kautta on olleet Hamiltonin täydellistä dominointia. On se jännä miten helpolta kaiken saa näyttämään ja näyttäytymään, kun asiat menevät oikeaan suuntaan. Ja miten nopeasti aika myös kuluu. Ei uskoisi että siitä on jo neljä vuotta, kun Nico Rosberg voitti mestaruuden ja pystyi viimeisimpänä lyömään Hamiltonin, sekä myös lopetti uransa siihen. Toisaalta taas tuntuu, että vuodesta 2008 on jo ikuisuus.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeiset neljä kautta on olleet Hamiltonin täydellistä dominointia. On se jännä miten helpolta kaiken saa näyttämään ja näyttäytymään, kun asiat menevät oikeaan suuntaan. Ja miten nopeasti aika myös kuluu.
2008 alkukauden jälkeen näytti mielestäni selvältä, että nyt alkoi Räikkösen Schumimainen valtakausi. No ei ihan alkanut. Vaan siellä se Kimi edelleen ajelee 13 vuotta myöhemmin ja on edelleen iskussa. Ei ihan 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen vireessään, mutta kyllä se rattimiehiä edelleen on, esim. Portugalin gp:n avauskierros viime kaudelta, olkoonkin että renkaat tuossa näytteli suurta roolia, mutta kyllä siinä kokemus puhui ja näkyi.
 
Suurin ongelma on se, että ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Leijonamiehistö
Erikoinen kausihan tämä aikanaan oli. Tasoltaan varmaan heikoimpia ns. modernilla ajalla (turbojen kieltäminen-niiden paluu): Räikkönen hyytyi hyvän alun jälkeen täysin, Massa ja Hamilton tekivät paljon hölmöjä virheitä, BMW sössi Kubican saumat, Kovalainen ei saanut mitään aikaan. Jopa Fernando Alonso nousi loppukaudesta taisteluun yksittäisistä kisoista, vaikka Renault valovuoden päässä kärjestä olikin ollut.

"2000-luvun 1999". Oikea mies voitti, mutta niin tiukalle se ei olisi saanut mennä. Sitten taloon tulikin varsin nopeasti uusi isäntä.
 
Tämä allekirjoitus tukee Marcin Koluszia.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy