Formula 1 – kausi 2008

  • 371 847
  • 2 732

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Räikkönenkö "savusti" Schumacherin eläkkeelle?

No myönnetään että "savustaa" on liian voimakas termi. Räikkönen teki Ferrarin kanssa sopimuksen ennen kuin Schumi oli päättänyt uransa jatkosta. Räikkönen myös ilmoitti ihan suoraan, ettei todellakaan aio ryhtyä kenenkään kakkoskuskiksi. Tilanne olisi ollut Schumille täysin uusi, joten eipä häntä kiinnostanut ajaa kilpaa ilman tallikaverin apua vaan nimenomaan tätä vastaan.

Ja Kimin auto on tällä hetkellä tosiaan aivan liian aliohjaava. Tämä siksi, että Massan repivä ajotyyli ei sopinut Kimin mieltymysten mukaisesti säädetylle autolle sitten yhtään, ja autosta oli pakko tehdä voimakkaasti aliohjaava.
 

trap

Jäsen
Aika-ajot 9-4. Johdetut johdetut kierrokset ovat Massalle, voitot ovat Massalle, pisteet ovat Massalle.

Tietysti. Edelleenkin tuo kaikki on seurausta aika-ajoista. Kisanopeus Kimillä on kuitenkin jatkuvasti parempaa. Massan voitotkin tulevat lähes aina paalupaikalta (tämä nyt ei varsinaisesti "huono" asia ole, hyvinhän se aika-ajoissa ajaa...) tai lahjoina kuten Ranskassa ja eilen. Pointtina nyt aiemmin kuitenkin oli se, että Räikkösen kisavauhti on yhä edelleen parempaa kuin Massan, aivan kuten viime kaudellakin.
 

trap

Jäsen
Kylmät renkaat aiemmasta spinnistä, sadekeli, liukas radan reunusta.

Niin ja en usko, että autojen säätöjä on vieläkään saatu kovinkaan kummoiseen kuosiin. Spassa Kimi pystyi vain paikkaamaan tuota ongelmaa ajotaidoillaan eri tavalla kuin muilla radoilla, luultavasti Monzassa on taas ongelmaisempaa.
 

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, Italia, AC Milan
Sori, mutta näitä keskusteluja "ei-alusta-lähtien" seuranneen on pakko tulla esittämään ehkä tyhmältäkin vaikuttava kysymys.

Täällä kun jatkuvasti puhutaan Kimin kärsivän Ferrarin yli- tai aliohjaavuudesta sen vuoksi että auton pitää olla Massalle sopiva. Miksi Kimin ja Massan autojen pitää olla samalla tavalla yli- tai aliohjautuvia? Miksi Kimille ei voida säätää autoa siten, että Kimi voisi ajaa sillä täydellisesti ja Massalle siten, että Massa voisi ajaa sillä täydellisesti? Eihän ne samaa autoa siellä aja. Onko tässä joku sääntö että autojen pitää olla "tarpeeksi samanlaisia"? Onko muilla talleilla (esim. McLarenilla) samanlaisia ongelmia?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sori, mutta näitä keskusteluja "ei-alusta-lähtien" seuranneen on pakko tulla esittämään ehkä tyhmältäkin vaikuttava kysymys.

Täällä kun jatkuvasti puhutaan Kimin kärsivän Ferrarin yli- tai aliohjaavuudesta sen vuoksi että auton pitää olla Massalle sopiva. Miksi Kimin ja Massan autojen pitää olla samalla tavalla yli- tai aliohjautuvia? Miksi Kimille ei voida säätää autoa siten, että Kimi voisi ajaa sillä täydellisesti ja Massalle siten, että Massa voisi ajaa sillä täydellisesti? Eihän ne samaa autoa siellä aja. Onko tässä joku sääntö että autojen pitää olla "tarpeeksi samanlaisia"? Onko muilla talleilla (esim. McLarenilla) samanlaisia ongelmia?

Massa osaa säätää autonsa paremmin kuin Kimi. Kimi kuskina piirun verran nopeampi, mutta auton säätämisessä keskitasoa. Kun väki tallissa ympärillä vaihtuu homma ei enää toimi. Saman koki muuan Tommi Mäkinen,jonka ura romahti heti kun "mestarisäätäjä" Lasse Lampi poistui taustajoukoista.

Hamilton todellakin ansaitsisi mestaruutensa, jos nyt vain sen ottaa niinkuin nyt näyttää. Kaveri toista vuotta ykkösissä ja antanut jo Alonsoa päihin ja tällä hetkellä ylivoimainen, jos Ferrarin kabinettivoima vaan murtuisi. Käsittämättön tuo aikarangaistuskin. Jokainen näki, että Hamilton olisi ansainnut voiton. Sateella ne tosikuskit mitataan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Schumacher itse sanoi viime talvella lopettaneensa sen takia, ettei halunnut Felipe Massan jäävän ilman työpaikkaa.

Hah...tää varmasti osui ja upposi miljooniin ihmisiin ympäri maailmaa. Tottakai Schumi lopetti siksi, että Massalla säilyi duuni, right.

Saksalaisen ei tarvitse selitellä lopettamisiaan mutta tuo esille tuotu syy toki saa Schumin näyttämään VIELÄ paremmalta tyypiltä. Eiköhän lopettaminen ollut melkoisen kovan menestymisen jälkeen ihan normaalia varsinkin kun perhe halusi sitä ilman pelkoa, että jotain sattuisi.
 

trap

Jäsen
Täällä kun jatkuvasti puhutaan Kimin kärsivän Ferrarin yli- tai aliohjaavuudesta sen vuoksi että auton pitää olla Massalle sopiva. Miksi Kimin ja Massan autojen pitää olla samalla tavalla yli- tai aliohjautuvia? Miksi Kimille ei voida säätää autoa siten, että Kimi voisi ajaa sillä täydellisesti ja Massalle siten, että Massa voisi ajaa sillä täydellisesti? Eihän ne samaa autoa siellä aja. Onko tässä joku sääntö että autojen pitää olla "tarpeeksi samanlaisia"? Onko muilla talleilla (esim. McLarenilla) samanlaisia ongelmia?
Noista säädöistä itse en niin tarkasti tiedä, lähinnä sen , että Schumacherin (ja Massan) tyyli ajaa eroaa selkeästi Räikkösestä ja heille sopii paremmin aliohjautuva, Kimille yliohjautuva auto. Se sitten onkin varmaan lähes kaikille mysteeri, että miten sitä Ferraria ei saada sellaiseksi kuin Räikkönen haluaisi.

Toinen ongelma on ollut renkaat. Nyt kun rengassotaa ei enää ole, ei Bridgestonellakaan ole mitään velvoitteita tai tarpeita räätälöidä rengasseoksiaan paremmiksi esim. Räikköselle. Ainakin monet ovat puhuneet, että Räikköselle, Heidfeldille ja Kovalaiselle ei sovi nämä nykyiset renkaat niin hyvin kuin tallitovereilleen. Heikillä ongelmaa on kai saatu aika paljon jo ratkottua ja hänellä se oli enemmän kisoissa, Kimillä ja Nickillä tuo kai painottuu enemmän aika-ajoihin (eivät saa renkaita tarpeeksi lämpimiksi).
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Noista säädöistä itse en niin tarkasti tiedä, lähinnä sen , että Schumacherin (ja Massan) tyyli ajaa eroaa selkeästi Räikkösestä ja heille sopii paremmin aliohjautuva, Kimille yliohjautuva auto. Se sitten onkin varmaan lähes kaikille mysteeri, että miten sitä Ferraria ei saada sellaiseksi kuin Räikkönen haluaisi.

Toinen ongelma on ollut renkaat. Nyt kun rengassotaa ei enää ole, ei Bridgestonellakaan ole mitään velvoitteita tai tarpeita räätälöidä rengasseoksiaan paremmiksi esim. Räikköselle. Ainakin monet ovat puhuneet, että Räikköselle, Heidfeldille ja Kovalaiselle ei sovi nämä nykyiset renkaat niin hyvin kuin tallitovereilleen. Heikillä ongelmaa on kai saatu aika paljon jo ratkottua ja hänellä se oli enemmän kisoissa, Kimillä ja Nickillä tuo kai painottuu enemmän aika-ajoihin (eivät saa renkaita tarpeeksi lämpimiksi).


Kyllä selityksiä aina löytyy. Kummasti kukaan suomalainen ei näytä voivan hyväksyä sitä tosiasiaa, että Massa on kehittynyt koko ajan - kyseessä ei ole enää se sama Massa, jota Schumi pisti päihin mennen tullen tai joka spinnaili milloin missäkin Sauberilla ajaessaan.

Itsekin pidän Räikköstä Massaa parempana kisakuskina, mutta on se nyt vähintäänkin huolestuttavaa, ettei Ferrarin tasoisessa tallissa muka saada autosta sitä Aliohjautuvuutta(tm) pois, vaikka Kimin fanitkin tietävät sen siellä olevan!

No, puheet on puheita ja teot tekoja. Katsellaan miten Räkä ensi kisassa pärjää.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että jotain hämärää tuossa Ferrarissa taas oli, kun sade tuli mukaan leikkiin. Ei Kimi nyt sentään noin paljon hitaampi kuljettaja sateella ole kuin Hamilton.
Ei tosiaan kulkenut Ferrari märällä ei. Sen sijaan kuivalla kelillä Räikkönen veti painavammalla autolla ohi Hamiltonista, eikä päästänyt sen jälkeen iskuetäisyydelle. Ja Hamilton vielä ennen kisaa heitteli juttua että Kimillä on kevyempi auto.

No kyllä Hamilton ehtii vielä ajaa varikkosuoralla jonkun perään, tai sitten jäätyy muuten vaan ihan kuten viimekaudellakin.

Ja ihme parkumista Laudalta ja kumppaneilta, äijät on olleet mukana vaikka kuinka kauan ja selkeästä tilanteesta pitää purnata? Laski pisteet todella alas.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja ihme parkumista Laudalta ja kumppaneilta, äijät on olleet mukana vaikka kuinka kauan ja selkeästä tilanteesta pitää purnata? Laski pisteet todella alas.

Lauda on ollut "totuudentorvi" jo vuosia siksi, että oli aikoinaan kova kuski. Tällä ei ole kuitenkaan nykypäivänä mitään merkitystä. Kaveri on vaan piireissä niin arvostettu. Toinen (totuuden) torvi on Coulthard, joka mennen tullen arvostelee kenet tahansa minne tahansa. Kaveri on kuitenkin varsinainen klovni ollut jo kausia ja ikuinen kakkonen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei tosiaan kulkenut Ferrari märällä ei. Sen sijaan kuivalla kelillä Räikkönen veti painavammalla autolla ohi Hamiltonista, eikä päästänyt sen jälkeen iskuetäisyydelle. Ja Hamilton vielä ennen kisaa heitteli juttua että Kimillä on kevyempi auto.

Joo, olihan Kimillä jopa yhden kierroksen painavampi auto. Kuivallahan Hamilton ja Räikkönen olivat täsmälleen yhtä nopeita, märällä Hamilton oli selvästi nopeampi. Ei kai kukaan ollut mitään muuta väittänytkään?
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, olihan Kimillä jopa yhden kierroksen painavampi auto. Kuivallahan Hamilton ja Räikkönen olivat täsmälleen yhtä nopeita, märällä Hamilton oli selvästi nopeampi. Ei kai kukaan ollut mitään muuta väittänytkään?
Niin toisella kierroksella Räikkönen (4 ruutu), oli ohittanut kärjessä Hamiltonin (1 ruutu) (+Heikin ja Massan), ja kontrolloi kisaa kunnes sade alkoi muutama kierros ennen maalia. Kuivalla Hamilton ei päässyt edes yrittämään ohitusta, ja joutuikin tulemaan ennen Räikköstä varikolle. Ainoan ohituksenkin kisassa Hamilton teki vetämällä mutkan suoraksi. Ja osaavalle kuskille riittää se yksi kierros enemmän bensaa tankissa.

Jos vain sade olisi alkanut 5min myöhemmin... Mutta turha sitä jossitella.
 

trap

Jäsen
Ja ihme parkumista Laudalta ja kumppaneilta, äijät on olleet mukana vaikka kuinka kauan ja selkeästä tilanteesta pitää purnata? Laski pisteet todella alas.
No joo, ei tuo oikeastaan tullut edes yllätyksenä. Laudalla on tyylinä aina olla eri mieltä about joka asiasta, ja Stewart on hehkuttanut Hamiltonia muidenkin sumusaarelaisten tapaan jatkuvalla syötöllä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Itsekin pidän Räikköstä Massaa parempana kisakuskina, mutta on se nyt vähintäänkin huolestuttavaa, ettei Ferrarin tasoisessa tallissa muka saada autosta sitä Aliohjautuvuutta(tm) pois, vaikka Kimin fanitkin tietävät sen siellä olevan!

Ei tuo aliohjautuvuus taida kuitenkaan yhdenkään Räikkösen kannattajan keksintöä olla? Ellei sitten lasketa Ferrarin kilpatallia mukaan. Alkukaudestahan auto oli sellainen kuin Räikkönen halusi ja se sopi hänelle oikein hyvin, mutta Massan ajosta ei tullut sitten yhtään mitään.

Mutta jos kerran yksikään selityksistä ei kelpaa, niin ei sinulla olisi tarjota parempaa? Perustelutkin sille kiinnostavat.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistavat kuvakulmat, jotka kertovat kaiken oleellisen.

http://www.dailymotion.com/video/x6ovii_wwwformulamagcom-hamiltonkimi_sport

Näkee selvästi, kuinka helpommin Hamiltonilla pysyy auto käsissä tietyissä kohdissa, kun taas Kimillä oli lähteä parilla suorallakin alta. McLaren varmasti on paljon parempi hallittava sateella ja tosiaan, jos Kimillä on yliohjaava auto, niin sateella se on myrkkyä.
Oli muuten lähellä Kimin, Hamiltonin ja Rosbergin kolari siinä kohdassa.

On tuo imussa ajaminen aika hurjaa. Ei olisi vaatinut Kimiltä, kuin pientä ylimääräistä jarrun käyttöä ja Hamilton olisi molemmilla kerroilla osunut takakoteloon.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Isukki-Hamilton on ärähtänyt poikansa saamasta rangaistuksesta, kertoo MTV3:n verkkosivut. Voi kilin vittu! Lopettaisi tuon itkemisen jo. Muutenkin vituttaa kun tuo faija roikkuu joka helvetin kisassa varikolla ja patsastelee McLarenin pomojen keskellä. "Lewis-poika on syytön ja rangaistus on kohtuuton". Voi kiesus mikä dorka!
 

trap

Jäsen
Loistavat kuvakulmat, jotka kertovat kaiken oleellisen.

http://www.dailymotion.com/video/x6ovii_wwwformulamagcom-hamiltonkimi_sport

Näkee selvästi, kuinka helpommin Hamiltonilla pysyy auto käsissä tietyissä kohdissa, kun taas Kimillä oli lähteä parilla suorallakin alta. McLaren varmasti on paljon parempi hallittava sateella

Jeps, kyllähän jotkut spekuloi jo Silverstonen aikoihin, että McLarenilla olisi jonkinasteinen luistonesto käytössään (Hamiltonin superstartti märällä jne). No, kuka tietää, ainakin se käyttäytyy tosiaan paljon paremmin sateella.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Harmi, että jäi kisa näkemättä kyllä. Vilkaisin teksti-tv:stä sunnuntaina kun kisaa oli ajettu ehkä n. 44 kierrosta ja Räikkönen johti vielä silloin. Eilen vasta näin tulokset ja olihan se karua katsottavaa.

En uskalla kommentoida oikein mitään tuohon ohitustapahtumaan. Pitäisi kai katsella sitä jostain tallenteesta, mutta sen verran mitä olen nyt lukenut ja ymmärtänyt, niin ehkä kohtuuton rangaistus Lewistonesto Hamiltonille, näin, vaikka en kyseisestä kuskista pidä oikein tippaakaan.

Sellaista se kuitenkin on tuolla ja ei ole ainoa kuski joka on moisia rangaistuksia saanut. Mestaruusjahti jatkuu, mutta valitettavasti taitaa olla enää kahden kuskin kauppaa. Kimi on kyllä auttamatta ulkona, ikävä homma. Voitto olisi pitänyt ottaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En kiistä, etteikö Räikkönen olisi nopea, mutta ei tuo eilinen ollut mitään "dominointia", kun kärjessä ajoi. Siinä oli Hamilton 2 sekunnin päässä ja Massa 5-6.

Toisten pysähdyksien aikaan ero oli Hamiltoniin n. 6-7 sekuntia ja Massaan 13-14. Mielestäni toiseen pysähdyksiin asti Kimillä oli kyllä aika hyvin tuo kisa kontrollissa. Jos Hamilton ajoi kierroksen nopeammin niin Kimi vastasi seuraavalla ja ero pyöri siinä 6-7 sekunnissa. Massahan jäi tässä vaiheessa koko ajan, tosin oli Felipellä koko ajan painavampi autokin siinä vaiheessa ja otti sitten ennen omaa toista stoppia kevyellä autolla ja pehmeillä kumeilla eroa kiinni kun Kimi ja Hamilton ajoivat painavalla autolla ja kovilla renkailla, joilla molempien kierrosajat tippuiva selkeästi.

Monestihan tuollaista 7 sekunnin kontrollointieroa on hehkutettu "ylivoimaisena" ja "dominointina" ihan jokaisen kuskin kohdalla, puolin ja toisin, netissä sekä lehdistössä. Viimeksi mm. Massan voitossa Valenciassa. Ja silloinkin ero taisi olla 5-6 sekuntia maalissa (toki hiljenteli lopussa, kuten selkävaivainen Hamilton).

Oli tuossa onboard pätkässä selkeästi näkyvillä miten lähellä siinä oltiin pariin kertaan. Ensin se Hamiltonin oikaisuun johtanut tilanne, ei siihen montaa sunnuntaihesaria väliin jäänyt kun Hamilton ajoi vasemmalta puolen rinnalle jarrutuksessa ja sitten se Williams-hässäkkä. Autojen käyttäytyminen oli myös aika erilaista. Kimillä oli aina vaikeuksia kun avasi kaasua. Toki kuvat Hamiltonin autosta oli vaiheesta, jossa ei vielä satanut niin paljoa ja ajoivat vielä suhteellisen kovaa. Sitten noissa Kimin onboard-kuvissa Les Combesista eteenpäin mentiin ihan sukkasillaan. Tuosta näkyy myös se, kuinka helpompaa on vaikeissa (melkein tuntemattomissa) oloissa ajaa toisen takana. Tietysti kaatosateessa ei enää näe mitään. Takanatulija voi reagoida aiemmin sen edellä olevan kuskin perusteella. Esim. kun Kimi ajoi hitaasti edellä niin Hamilton tiesi, että ainakin tuon verran on pitoa ja pystyi heti kokeilemaan kovempaa vauhtia. Vastaavasti seuraavalla kierroksella Kimi näki missä on pitoa ja missä ei ja sai Hamiltonia kiinni. Vähän sama kun ajaisi kaverin kanssa kilpaa tuntemattomalla tiellä (suljetulla alueella), kädettömämpi tulee takana helposti imussa kun näke jarrupaikat, ajolinjat jne.

Jos ajatellaan tuota Hamiltonin rangaitusta niin ainakin Monzaan mentäessä on nyt selvää, ettei saa oikoa. Entäpä jos siellä olisi takanatulija n. 2-3 sekunnin päässä, ajaa shikaanin suoraksi, ero kutistuu n. 0,5 sekuntiin ja kierroksen päästä heittää imusta ohi? Tietenkään ero nyt ei ollut oikeastaan mitään kun Kimi ja Hamilton olivat rinnakkain ennen oikaisua mutta jos Hamilton olisi hiljentänyt, kiertänyt shikaanin normaalisti ja lähtenyt Kimin perään niin eroa olisi ollut vähintään n. sekunti maalilinjalla. Esim. kierrosta paria aiemmin eroa oli alle sekunti kolmossektorin alussa ja Hamiltonin viimeisen shikaanin pienen lipsahduksen jälkeen eroa oli maalilinjalla päälle kaksi sekuntia.

Hamiltonilla on kyllä aikamoinen kilpailuvietti tuollaisissa tilanteissa. Usein on kyllä kärsinytkin sitten siitä kuten nyt, kesällä Magny Coursissa kun ohitti Vettelin (?) liian kovaa ja shikaanista meni suoraan tai viime vuonna Brasiliassa ensimmäisellä kierroksella. Vähän malttia niin jää penaltit pois. Toisaalta onhan tuollainen raivopäinen taistelu hienonnäköistä.
 

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isukki-Hamilton on ärähtänyt poikansa saamasta rangaistuksesta, kertoo MTV3:n verkkosivut. Voi kilin vittu! Lopettaisi tuon itkemisen jo. Muutenkin vituttaa kun tuo faija roikkuu joka helvetin kisassa varikolla ja patsastelee McLarenin pomojen keskellä. "Lewis-poika on syytön ja rangaistus on kohtuuton". Voi kiesus mikä dorka!

No onneksi Ferrarin pilttuussa ei patsastele ketään paitsi eräs Brasilialainen lössykkä vaimoineen,tyttöineen, mummoineen ym sukulaisineen ja on typerä virne kasvoilla sekä heiluttelee peukaloitaan. Voi vittu mikä dorka.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No onneksi Ferrarin pilttuussa ei patsastele ketään paitsi eräs Brasilialainen lössykkä vaimoineen,tyttöineen, mummoineen ym sukulaisineen ja on typerä virne kasvoilla sekä heiluttelee peukaloitaan. Voi vittu mikä dorka.

Räkää ei varmaan sitten hirveästi digata kun sillä ei koskaan ole ketään omaisia siellä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
No onneksi Ferrarin pilttuussa ei patsastele ketään paitsi eräs Brasilialainen lössykkä vaimoineen,tyttöineen, mummoineen ym sukulaisineen ja on typerä virne kasvoilla sekä heiluttelee peukaloitaan. Voi vittu mikä dorka.

Brassi kulttuuri on hiukan erilainen, kuin Suomen, sielä päin vanhemmat ovat enemmän arvossa kuin länsimaissa. Mielestäni ihan sama, vaikka Scholl olisi sielä pilttuussa, jos jota kuta häiritsee. Kisat ja pisteet ratkaisevat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli näinkö Fernando olisi sitten siirtymässä tosiaan BMW:lle. Samaan aikaan on huhuttu Nick Heidfeldia Renaultille, sekä Toro Rossolle.

Aika mielenkiintoinen olisi kyllä tuo Alonson siirto Kubican tallikaveriksi. Kubicakin on käsittääkseni aika vaikea tyyppi, ja äärimmäisen kilpailuhenkinen tyyppi, joten voisi kuvitella että tuo viime vuoden McLaren-kuvio saattaa hyvinkin toistua BMW:lläkin. Jos tuo siirto toteutuu niin on kyllä mielenkiintoista nähdä kuinka Alonso ja Kubica tulevat toimeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös