En kiistä, etteikö Räikkönen olisi nopea, mutta ei tuo eilinen ollut mitään "dominointia", kun kärjessä ajoi. Siinä oli Hamilton 2 sekunnin päässä ja Massa 5-6.
Toisten pysähdyksien aikaan ero oli Hamiltoniin n. 6-7 sekuntia ja Massaan 13-14. Mielestäni toiseen pysähdyksiin asti Kimillä oli kyllä aika hyvin tuo kisa kontrollissa. Jos Hamilton ajoi kierroksen nopeammin niin Kimi vastasi seuraavalla ja ero pyöri siinä 6-7 sekunnissa. Massahan jäi tässä vaiheessa koko ajan, tosin oli Felipellä koko ajan painavampi autokin siinä vaiheessa ja otti sitten ennen omaa toista stoppia kevyellä autolla ja pehmeillä kumeilla eroa kiinni kun Kimi ja Hamilton ajoivat painavalla autolla ja kovilla renkailla, joilla molempien kierrosajat tippuiva selkeästi.
Monestihan tuollaista 7 sekunnin kontrollointieroa on hehkutettu "ylivoimaisena" ja "dominointina" ihan jokaisen kuskin kohdalla, puolin ja toisin, netissä sekä lehdistössä. Viimeksi mm. Massan voitossa Valenciassa. Ja silloinkin ero taisi olla 5-6 sekuntia maalissa (toki hiljenteli lopussa, kuten selkävaivainen Hamilton).
Oli tuossa onboard pätkässä selkeästi näkyvillä miten lähellä siinä oltiin pariin kertaan. Ensin se Hamiltonin oikaisuun johtanut tilanne, ei siihen montaa sunnuntaihesaria väliin jäänyt kun Hamilton ajoi vasemmalta puolen rinnalle jarrutuksessa ja sitten se Williams-hässäkkä. Autojen käyttäytyminen oli myös aika erilaista. Kimillä oli aina vaikeuksia kun avasi kaasua. Toki kuvat Hamiltonin autosta oli vaiheesta, jossa ei vielä satanut niin paljoa ja ajoivat vielä suhteellisen kovaa. Sitten noissa Kimin onboard-kuvissa Les Combesista eteenpäin mentiin ihan sukkasillaan. Tuosta näkyy myös se, kuinka helpompaa on vaikeissa (melkein tuntemattomissa) oloissa ajaa toisen takana. Tietysti kaatosateessa ei enää näe mitään. Takanatulija voi reagoida aiemmin sen edellä olevan kuskin perusteella. Esim. kun Kimi ajoi hitaasti edellä niin Hamilton tiesi, että ainakin tuon verran on pitoa ja pystyi heti kokeilemaan kovempaa vauhtia. Vastaavasti seuraavalla kierroksella Kimi näki missä on pitoa ja missä ei ja sai Hamiltonia kiinni. Vähän sama kun ajaisi kaverin kanssa kilpaa tuntemattomalla tiellä (suljetulla alueella), kädettömämpi tulee takana helposti imussa kun näke jarrupaikat, ajolinjat jne.
Jos ajatellaan tuota Hamiltonin rangaitusta niin ainakin Monzaan mentäessä on nyt selvää, ettei saa oikoa. Entäpä jos siellä olisi takanatulija n. 2-3 sekunnin päässä, ajaa shikaanin suoraksi, ero kutistuu n. 0,5 sekuntiin ja kierroksen päästä heittää imusta ohi? Tietenkään ero nyt ei ollut oikeastaan mitään kun Kimi ja Hamilton olivat rinnakkain ennen oikaisua mutta jos Hamilton olisi hiljentänyt, kiertänyt shikaanin normaalisti ja lähtenyt Kimin perään niin eroa olisi ollut vähintään n. sekunti maalilinjalla. Esim. kierrosta paria aiemmin eroa oli alle sekunti kolmossektorin alussa ja Hamiltonin viimeisen shikaanin pienen lipsahduksen jälkeen eroa oli maalilinjalla päälle kaksi sekuntia.
Hamiltonilla on kyllä aikamoinen kilpailuvietti tuollaisissa tilanteissa. Usein on kyllä kärsinytkin sitten siitä kuten nyt, kesällä Magny Coursissa kun ohitti Vettelin (?) liian kovaa ja shikaanista meni suoraan tai viime vuonna Brasiliassa ensimmäisellä kierroksella. Vähän malttia niin jää penaltit pois. Toisaalta onhan tuollainen raivopäinen taistelu hienonnäköistä.