Formula 1 – kausi 2008

  • 371 143
  • 2 737

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonso siirtymässä BMW:lle Kubican tilalle?

Täähän oliskin mielenkiintoista. Alonso haluaa yleensä aina ykköskuski kohtelun, Kubica ei ole kuulemma hyvissä väleissä Theissenin & kumppaneiden kanssa ja Renault on kertonut monta kertaa kuinka ovat katuneet sitä että päästivät Kubican aikoinaan menemään. Kyllähän nää vihjaisivat Kubica --> Renoolle ja Alonso --> BMW:lle. Henkilökohtaisesti kuitenkin uskon BMW:n ensi kauden kuskiparin olevan Kubica & Alonso.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Alonso siirtymässä BMW:lle Kubican tilalle?

Täähän oliskin mielenkiintoista. Alonso haluaa yleensä aina ykköskuski kohtelun, Kubica ei ole kuulemma hyvissä väleissä Theissenin & kumppaneiden kanssa ja Renault on kertonut monta kertaa kuinka ovat katuneet sitä että päästivät Kubican aikoinaan menemään. Kyllähän nää vihjaisivat Kubica --> Renoolle ja Alonso --> BMW:lle. Henkilökohtaisesti kuitenkin uskon BMW:n ensi kauden kuskiparin olevan Kubica & Alonso.

Kubica saattaa myös mennä Brownin leipiin. Potenttiaalia paljon enemmän, kuin renaultilla, vaikka renoo onki tällä hetkellä vahvempi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari haluaa maksaa Räikköselle vielä kahdella seuraavalla kaudella yli 20 miljoonaa euroa vuodessa, eihän sellaisesta tarjouksesta kannata kieltäytyä. Peruspalkan päälle tulevat vielä bonuspalkkiot ja tulot henkilökohtaisista mainossopimuksista.

Janne Aittoniemi / Ilta-Sanomat

Onko tuosta Räikkösen nykyisestä palkasta mitään tietoa? Eiköhän se palkka nyt kuitenkin vähän pudonnut tämän kauden takia.
 

trap

Jäsen
Tällä hetkellä Räkä saa n. 30 miljoona vuodessa, joten kymmenen miljoonan pudotus on liksaan tullut.

Aikamoisia summia.

Yli 20 miljoonaa ja "noin 30 miljoonaa" = 10 miljoona pudotus liksaan, jep jep. Kuskien palkat ovat kuitenkin vain arvioita, ja enpä kyllä usko että Räikkösen palkkaa oltaisiin alennettu yhtään. Mahdollisesti ollaan oltu korottamatta sitä sen suuremmin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yli 20 miljoonaa ja "noin 30 miljoonaa" = 10 miljoona pudotus liksaan, jep jep. Kuskien palkat ovat kuitenkin vain arvioita, ja enpä kyllä usko että Räikkösen palkkaa oltaisiin alennettu yhtään. Mahdollisesti ollaan oltu korottamatta sitä sen suuremmin.

No voi nyt vittu, suoraan sanottuna.

Räikkösen nykyinen liksa oli tekohetkellään Formula 1:sten suurin ja jo viime kaudella spekuloitiin kovasti, miten parilla miljoonalla kaudessa ajava Massa on lähes tasaveroinen kymmeniä miljoonia kovemmalla liksalla ajavan Räikkösen kanssa. Näiden liksojen lähteet ovat yleensä aika lähellä totuutta ja jos kaksi vuotta sitten Räikkösen liksaksi arvioitiin yleisesti tuo 30 miljoonaa ja nyt 20 miljoonaa, on selvää, että n. 10 miljoonan pudotus siihen on tullut, sanoivat fanipojat mitä tahansa.

Lähde Sports Illustrated:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/06/654488
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siirtomarkkinoille tuo Kimin jatko oli mielenkiintoinen. Nyt kahdessa huipputiimissä ei ole paikkoja. Julkaisiko jo BMW aiemmin ensi kauden kuskit eli jatkaisivat samoilla? Ainakin puhetta oli joskus elokuusn kieppeillä tästä mutta tuliko virallinen ilmoitus? Jos Heidfeldillä ja Kubicalla on soppari niin Alonso on jumissa Rellulla tai sitten esim. Hondalle olisi mahdollisuus. Sinänsä Alonson tilanne ei ole aivan toivoton kun ensi kaudelle lähdetään ns. puhtaalta pöydältä sääntöjen osalta ja tallien voimasuhteet voi muuttua riippuen kuka onnistuu uuden auton kanssa.

Hyvältähän Kimin vauhti näytti. Oli siellä muutkin iskussa, esim Kubicalla näytti olevan auton hyvissä säädöissä. Mäkit oli ehkä vähän sandbagging-meiningillä mukana tai sitten ajoivat aika pienellä siivellä kun Lesmoissa ja Parabolicassa tuli pataan. Ykkössektori oli mm. Hamiltonilla aina tosi kova. Kimillä näytti olevan hieman enemmän downforcea kuin muilla huippunopeuden perusteella mutta aika pieniä ne erot lopulta oli. Tiukkaa tulee.

Taktiikoiden osalta täällä bensamäärä näyttelee ehkä normaalia isompaa osaa. Kierroksellahan kulutus on kova kun mennään kaasu pohjassa pitkään, joten kierros bensaa painaa hieman enemmän kuin muualla. Lisäksi tällä painoero näkyy ehkä selvimmin kuin muualla kun pitää raahata lisäkiloja kiihdytyksissä. Varmasti painavemmalla kuormalla starttaavat kärsivät ekan stintin aikana mutta sitten kun kevyemmän taktiikan autot hakevat tankin täyteen ja muut jatkaa tyhjemmällä tankilla muutaman kierroksen niin kierrosajoissa on isoja eroja.

Pikaisella googletuksella näyttäisi satavan tänään ja huomenna.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siirtomarkkinoille tuo Kimin jatko oli mielenkiintoinen. Nyt kahdessa huipputiimissä ei ole paikkoja. Julkaisiko jo BMW aiemmin ensi kauden kuskit eli jatkaisivat samoilla?

Ei julkaissut. Sieltä saattaa lähteä ihan kumpi vaan, mikä on suorastaan hämmästyttävää. Jos Kubica nyt lähtisi BMW:ltä pois, saattaisi se olla jopa kuolinisku miehen uralle.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itselleni tuli yllätyksenä Räikkösen jatkosopimus, kun tosiaan lähes kaikki huhut ovat vieneet häntä eläkkeelle tai ainakin pois Ferrarilta. Kun otetaan huomioon sopimuksen ajankohta (tai ainakin julkaisun ajankohta), niin mieleen tulee, että nyt talli voi tarvittaessa pyytää Kimiltä tiettyä palvelusta keveämmin mielin, kun Räikkösellekin on annettu jotakin kivaa. Miestä sitoutetaan tiimiin, jotta pysyy paremmin mielessä se, että tiimille ajetaan, jos pyydetään.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama meno jatkuu Monzassa. Rata lainehtii vedestä, aika-ajot ajetaan 92% varmuudella sateessa.

Edit: Voi olla että aika-ajoa ei ajeta tänään ollenkaan. Heidfeld sanoi äskön radiossa, että radalla on todella vaarallista.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Ei julkaissut. Sieltä saattaa lähteä ihan kumpi vaan, mikä on suorastaan hämmästyttävää. Jos Kubica nyt lähtisi BMW:ltä pois, saattaisi se olla jopa kuolinisku miehen uralle.

Heidfeldillä on sopimus ensi kaudesta ja ilmeisesti Kubican kanssa on optio, jossa tallilla on avaimet käsissään.

Kaikki on toki mahdollista, jos Alonso päättää lähteä Rellulta.
 

scholl

Jäsen
Heidfeldillä on sopimus ensi kaudesta.

Heidfeldin sopimus ei tarkoita mitään. Sekä Nickin että Räkän vauhdin heikkeneminen tällä kaudella johtuu osittain luistoneston kieltämisestä. Heidfeld on ihan hukassa ja vaikka nykyinen Bemari ei kai sovi hänen ajotyylilleen niin se voi tarkoittaa sitä, että ura on tossa.
Räkä taas ei ole mestari kehittämään autoa, vaan hän on pelkästään nopea ajamaan. Niinpä kun ei ole luistonestoa nyt ja jos ei saa säätöjä kohdalleen niin se pieni epävarmuus estää huippukierrosten tekemisen aika-ajoissa.

Jos Alonso ei siirry ja Bemari ei julkaise nyt mitään niin en pitäisi täysin poissuljettuna sitäkään, että Rosberg tulee ostetuksi ulos Williamsilla. Sopimusteknisesti voi olla helpohkokin homma, jos tallin suorituskyky säilyy huonona.
 

Outsider

Jäsen
Heidfeldin sopimus ei tarkoita mitään. Sekä Nickin että Räkän vauhdin heikkeneminen tällä kaudella johtuu osittain luistoneston kieltämisestä. Heidfeld on ihan hukassa ja vaikka nykyinen Bemari ei kai sovi hänen ajotyylilleen niin se voi tarkoittaa sitä, että ura on tossa.
Räkä taas ei ole mestari kehittämään autoa, vaan hän on pelkästään nopea ajamaan. Niinpä kun ei ole luistonestoa nyt ja jos ei saa säätöjä kohdalleen niin se pieni epävarmuus estää huippukierrosten tekemisen aika-ajoissa.

Jos Alonso ei siirry ja Bemari ei julkaise nyt mitään niin en pitäisi täysin poissuljettuna sitäkään, että Rosberg tulee ostetuksi ulos Williamsilla. Sopimusteknisesti voi olla helpohkokin homma, jos tallin suorituskyky säilyy huonona.

No kaikki on mahdollista, mutta ei Bmw-Sauberilla kuitenkaan ole rahaa mitenkään tuhottomasti, joten tuskin nähdään tilannetta, että Heidfeldin sopimus ostetaan ulos ja vieläpä että tilalle ostettaisiin Rosberg Williamsilta.

Oma veikkaus on, että vähintään toinen kaksikosta Kubica-Heidfeld jatkaa ja jos uusi kuljettaja tulee, kyseessä on Alonso.

Tilanne on sinänsä harmillinen, että hyviä tallipaikkoja on liian vähän.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Maikkarin mukaan nykyisillä bemarikuskeilla on soppari ensi kaudesta ja Kubicalla kattaa myös kauden 2010. Tässä valossa olisi kyllä aika outoa hätiköintiä bemulta lempata Kubica esim. ostamalla sopimus ulos. Huhuhan kai lähti siitä, että Alonso korvaisi Kubican. BMW haluaa saksalaisen pilotin joten Heidfeld saisi pitää paikkansa. Toyotalla myös kuskit jatkaa, joten ainoita varteenotettavia tallipaikkoja huippumiehelle on Renault ja Honda, jonka kohdalla puheet on taas kovat ensi kaudesta, kuten oli sitä ennen ja sitä ennen... Onhan siellä toki ammattimiehiä nyt töissä ja voittihan Button yhden kisan 2006 mutta muuten surkeat saavutukset.

Alonsolle taitaa jäädä mustapekka kouraan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kymmenen minuuttia aika-ajoon ja vettä sataa. Lisäksi lähialueella rankempi sadealue, jota odotellaan rata-alueelle. Saattaa olla lottoa luvassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikö se Hamilton nyt löydäkään sitä kuivaa ajolinjaa samalla tavalla kuin Spassa, kun noin pyörii...
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Nyt on Massan paikka iskeä, epäilyttää vähän jos kisassakin on sadekeli.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saattaapa tulla aika mielenkiintoinen kisa huomenna. Toivottavasti vielä Massakin tippuisi top 10:n ulkopuolelle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamilton ja Mäkki päätti kokeilla Q2:sen alkuun intermediate-renkaita ja ne oli väärät. Sitten meni aikaa monsuunien vaihtoon ja sade koveni sen jälkeen. Muut takoi tauluun nuo kovat ajat alussa ja sitten kun Lewis tuli oikeilla renkailla radalle niin olosuhteet vaan huononi. Sama esim. Kimillä. ei saanut kunnon aikaa niillä parilla ekalla kiekalla kun oli vielä vähemmän märkä rata. Sitten oli vaan testiajoa se loppu sessio. No, nyt näillä säästyy monsuunirenkaita kisaan. Niitä kun on vaan 3 settiä koko viikonlopulle. Top-10 kuluttaa taas niitä Q1:ssä.

Mutta Heikki näyttää tosi vahvalta, samoin Nico.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kimi sijalle 14, ja Hamilton sijalle 15 toisen session jälkeen. Molemmilla oli kyllä yritystä ajossa, mutta kokoajan koveneva sade teki hyvän ajan ajamisen mahdottomaksi. Molemmilla tuli ajovirhekin samassa mutkassa, mutta kummatkin pääsivät jatkamaan ilman kolhuja.

Siinä sitä on kavereille haastetta kerrakseen, kun huomenna kilpailu lähtee käyntiin.

Massa selvitti itsensä viimeiselle osiolle 0.021 sekunttia Kubicaa nopeampana, joka siis jäi sijalle 11.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettel vaikuttaa kyllä aika tekijämieheltä sadekelillä. Myös Heikin tilanne näyttää aika hyvältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös