Formula 1 – kausi 2008

  • 367 377
  • 2 737

HemmoP

Jäsen
Enpä muista millon on vituttanut F1-kisan jälkeen näin paljon. Eipäs tule mieleen kuin Spa 08 tai Nurburgring 05.

Ainakin Spa -98 tulee mieleen...

Onnittelut kuutiopäälle, että tajusi lopettaa. Rubenille loikoisia eläkepäiviä.
Ferrari ei pystynyt ratkaisemaan kuskien mestaruutta aiemmin kaudella osin epäonnen osin pr-n:n johdosta, ensi vuonna sitten kumpikin.
 
Ihmettelen, että mitä ihmettä Saari sekoili lopussa. Itse hän kertoi olikohan 2/71 kohdalla, että Glock ei käynyt varikolla vaan on edelleen liikkeellä kuivan sään renkailla. Oliko jonkin sorin yllätys että hän putoaa niissä olosuhteissa Hamiltonin taakse, en itse ainakaan Massan mestaruuteen uskonut viimeisellä kierroksella missään vaiheessa.

No samalla tavalla sekoiltiin sitten Ferrarin varikollakin. Vielä Hamiltonin maaliintulon jälkeen hetken aikaa siellä juhlittiin maailmanmestaruutta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siellä Hamiltonin velikin antaa haastattelua kuin olisi itse joku mestari tai kuski. "Ensi vuonna ollaan taas vahvempia, voitetaan..."

Mutta olipahan viimeinen kierros. Aika huvittava tilanne kun molemmissa leireissä täysi tuuletus päällä. Eipä tuota viimeistä kierrosta kukaan osannut odottaa. Aivan älytön ruletti ja Hamiltonille pomppi tällä kertaa.

Yllättäen McLarenin ongelmat kasaantui taas Heikille. Rengasta ei saada kiinni ja kisa menee siihen. Sen jälkeen hieno nousu pisteille. Kimillä aika peruskisa olosuhteisiin nähden. Ongelmia oli renkaiden kanssa. Talli lopulta kielsi Alonson ohituksen, jotta molemmat pääsevät maaliin ennen Hamiltonia.

Tähän kisaan päättyi sitten DC:n ura. Samoin urarenkaille heitetään hyvästit. Ensi vuonna sitten uutta matoa koukkuun.
 

Viljuri

Jäsen
Kaikesta huolimatta tämä tulos merkinnee sitä, että Kimin on helpompi lähteä ensi kauteen Ferrarilla kuin mikä olisi ollut tilanne päinvastaisessa tapauksessa.

Lewis lisännee lajin suosiota laajojen kansalaispiirien parissa ja toisaalta hänen mestaruutensa tuli tavalla, joka jättää myös mestarin ajotaidoista tiettyjä kysymyksiä ilmaan. Näitä on sitten kivempi selvitellä ensi kaudella akselilla Räkä - Lewis - Kubica - Alonso ja niin edespäin. Ei Lewis lahjakkuudestaan huolimatta mikään Michael Schumacher ole, se on tullut jo kahden kauden näytöillä selväksi.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Huh... Olipas se jännittävää menoa loppuun asti. Vetteli kun meni lopussa Lewisin ohi, niin tuili kyllä vuoden takaiset mieleen, mutta sitten lopulta ei mikään voinut enää estää hopeanuolta ja se mestaruus irtosi vihdoinkin. Yhdeksän vuotta on pitkä aika odottaa mestaruutta, mutta eipä tarvitse seuraavaa venata yhtä kauan. Lewis Hamilton on nyt lopullisesti maailman ykköskuski ja tulee hallitsemaan sarjaa vahvemmin kuin Schumi aikoinaan.

Ensi kaudella uusiksi ja siihen päälle merkkimestaruus Mersulle.

Kiitos Hopeanuolet ja Lewis Hamilton! Mestaruus meni täysin oikeaan osoitteeseen tällä kertaa. Kiitos!

Kevääseen.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Oliko Kubicalla lopussa kuivankelin vai välikelin renkaat? Heittämällä ainakin meni Vettelistä ja Hamiltonista pari kierrosta ennen maalia ohi. Samoilla renkailla tuskin olisi onnistunut? Mikä oli Kubican viimeisen kierroksen aika?
 

trap

Jäsen
Eiköhän Hamilton jää samanlaiseksi tähdenlennoksi mitä Jacques Villeneuve. Taas petti pää, mutta lahjana sai mestaruuden. Olen nyt englanninkielisiltä foorumeilta lukenut jonkin verran tuosta vikan mutkan replaysta kun en itse sitä vielä ole nähnyt, ja lähes kaikki tukevat sitä että rata oli täysin kuiva ja Glock yksinkertaisesti hidasti ja antoi tilaa Hamiltonille.
 
Kyllä se totuus telemetriasta tai radioliikenteestä varmaan lopulta selviää. Muttei Hamiltonilta enää mestaruutta viedä, itse tulen aina muistamaan Massan oikeana maailmanmestarina kaudelta 2008. Se on tietysti tosi pointti, että ilman sateita mies ei olisi mestaruutta voittanut, mutta sateet eivät ole kulissipeliä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Samoilla renkailla tuskin olisi onnistunut? Mikä oli Kubican viimeisen kierroksen aika?

Oli nähdäkseni samat renkaat koska monsuunit liian extremet tuohon keliin ja slikseillä sula mahdottomuus ajaa tuota vauhtia. Viimeisellä kiekalla Kubica 1.26,7 ja Hamiltonilla 1.26,1. Glock slikseillä 1.44,7.

Ehkä sai renkaansa vaan toimimaan paremmin kuin Hamilton ja Vettel.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lewis Hamilton on nyt lopullisesti maailman ykköskuski ja tulee hallitsemaan sarjaa vahvemmin kuin Schumi aikoinaan..

Et voi olla noin sekaisin?

Itse luulen että tähän jää Lewisin mestaruudet, saatiin ehkä ajotaidoiltaan vaatimattomin mestari vuosikausiin.

Alonsolle kunnon auto ja Kimille jostain kadonnut motivaatio niin eiköhän nämä kaverit tule ratkaisemaan useammankin mestaruuden tulevaisuudessa, siinä leikissä ei ole Lewisilla tilaa.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Et voi olla noin sekaisin?

Itse luulen että tähän jää Lewisin mestaruudet, saatiin ehkä ajotaidoiltaan vaatimattomin mestari vuosikausiin.

Alonsolle kunnon auto ja Kimille jostain kadonnut motivaatio niin eiköhän nämä kaverit tule ratkaisemaan useammankin mestaruuden tulevaisuudessa, siinä leikissä ei ole Lewisilla tilaa.


Taidat olla itse sekaisin, vaikka siviili-Lewis on kusipää niin silti hän ansaitsi mestaruuden. Ajaa ykkösissä toista kautta ja on lähes tupla-mestari, voiko enempää vaatia 23 vuotiaalta kuljettajalta, jota britti-lehdistö on hiillostanut koko ajan, siis mediahuomio on aivan valtava. Ensimmäisellä kaudella ei pystynyt titteliin, mutta toisella kaudellaan taisteli loppuun asti ja kuittasi lopussa Glockin ja teki kyllä Sundinit.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Tilastojen mukaan Kubica pysähtyi 3 kertaa. Ensimmäinen tapahtui heti alussa, kun kävi vaihtamassa kuivankelin renkaat välikelin renkaisiin. Toinen pysähdys tapahtui kierroksella 11 ja viimeinen pysähdys kierroksella 47, jolloin sateesta ei ollut tietoakaan. Eli tuli kuivankelin renkailla maaliin? Silti ajoi viimeisen kierroksen samaa vauhtia kuin Hamilton!
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hamilton voitti ja ehkä hyvä niin. Enemmän kilvanajaja kuin Massa kuitenkin. Melkein kävi Massaa jo sääliksi sillä Massahan käytti tänä viikonloppuna parhaita apujaan täydellisesti hyväkseen ja ajoi loistavan kisan. Kimille tulos oli hyvä, sillä Räikkönen ajoi kuitenkin hyvän loppukauden ja oli tallille tärkeä mies sekä lähtee edelleen ainoana mestarina tallissa ensi vuoteen. Miten menee autojen numerointi? Massa vai Kimi ottaa sen ''ykköskuskin'' numeron?

Heikillä jatkuu ankeat ajat. Ankeaa ollut kyllä koko kausi, eikä meno tule varmastikaan paranemaan. Voimat tähdätään Lewikseen ja tallimestaruus on vain mahdollinen bonus. Omatkaan ajotaidot ei riitä kuin aika-ajoissa eli ei ole helppoa ensi vuonna.

Mielenkiintoista nähdä tuleeko niihin tallien voimasuhteisiin merkittäviä muutoksia? Nythän ero on on kaventunut tallien välillä hienosti, mikä on hyvä juttu, mutta repeääkö se ensi vuonna? Pystyykö esim. Honda kovaan nousuun ja putoaako joku talli selvästi alaspäin?

Kubica ja BMW muuten hyytyivät todella pahasti lopussa. Miten ensi vuonna?

Glockia on turha syytellä mistään. Toyota otti riskin, mutta vettä tuli vähän liikaa ja viimeinen kierros meni ihan pilalle molemmilta kuskeilta. Sitä paitsi Kubica esti Hamiltonia niin, että se Vettel ohi pääsi. Enkä tosiaan kannata Hamiltonia, mutta mies on tänä vuonna mestari ja piste. 18 kisaa ja Hamilton oli niissä yhden pisteen parempi kuin Massa ja se riittää.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Nyt voi kyllä viimeistään sanoa, että tuolla Ronin kultapojalla on kaikki tuuri puolellaan. Jep, kaveri on lahjakas kuski, mutta tiukoissa paikoissa kaverilla ei vaan pää kestä. Tänään se nähtiin jälleen kerran. Ja tämä kaveri pesee Schumin mestaruuksien määrässä? Sallikaa mun nauraa!

Viihteen kannalta kieltämättä aika huima juttu --> mestaruus ratkeaa viimeisessä mutkassa.

Kovalaisen Hessulle vielä terveiset, olet nyt kultapojan apupoikana, niin kauan kuin Mäkillä ajat.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Täältä voi ainakin toistaiseksi katsella nuo pari viimeistä kierrosta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Huvittavaa seurata tätä suomalaisten kiihkofanien vuodatusta. Hamilton on mestaruutensa ansainnut ja sillä sipuli.

Nousee hymy huulille kun seuraa mm. Massan tyttöystävän ennenaikaista tuulettamista.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi muuten olla niin, että Kubicalla oli kuivankelin renkaat autossa ja paineli nätisti Lewiksestä ohitse. Saatana, antoiko Timo sittenkin tietä?
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muttei Hamiltonilta enää mestaruutta viedä, itse tulen aina muistamaan Massan oikeana maailmanmestarina kaudelta 2008.

Nää on parhaita! Kuin huonon häviäjän uskontunnustus.

Hamilton voitti mestaruuden ja sillä selvä. Viime kaudella Hamilton hävisi mestaruuden katkerasti ja nyt kävi toisin päin. Sympaattiselta kuskilta vaikuttaa (niin kuin Massakin), joten ei mitään valittamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös