Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 356 562
  • 2 904

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyse on pelaajan tasosta, riippumatta sukupuolesta. Jos Knight pelaisi yhtä hyvin jääkiekkoa kuin Barkov, hän pelaisi NHL:ssa ja tienaisi miljoonia. NHL ei käsittääkseni ole sukupuoleen millään tavalla sidottu.

Kärjen osalta pitää aika lailla paikkansa.

Tasa-arvopyrkimyksissä olennaisempaa on verrata ns. perustasoa ja perusolosuhteita. Sitä, että naisjoukkueille ja kaikkien liikuntaharrastukselle yleisesti on järjestetty tasapuoliset olosuhteet, jäävuoroja jne.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Kyse on pelaajan tasosta, riippumatta sukupuolesta. Jos Knight pelaisi yhtä hyvin jääkiekkoa kuin Barkov, hän pelaisi NHL:ssa ja tienaisi miljoonia. NHL ei käsittääkseni ole sukupuoleen millään tavalla sidottu.

Ei periaatteessa olekaan. Mutta käytännössä sitä tullaan tuskin meidän elinaikana näkemään, että yksikään nainen murtautuisi NHL:n. Mutta se ei ollutkaan se pointti. Vaan se, että Knight pelaa tasolla (naisten jääkiekko), mikä ei tuota rahaa, joten ei hänelle kuulukaan maksaa miljoonia. Naisia kun ei lähtökohtaisesti "kouluteta" mihinkään unisex -jääkiekkoon, vaan lapsesta asti pelaamaan toisia naisia vastaan. Joten sukupuolella on vahva merkitys siinä, miksi Knight ei tienaa miljoonia.

Miesten olympiajoukkue olisi evakuoitu.

Mistä tiedät?
 

Lelu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Puhdas provohan tuo juttu on. Kyllä kaikki sen tietää tuollakin mantereella kuinka raha ohjailee missä järjestyksessä evakuointeja tehdään. Naisjoukkueella on vähemmän rahallista arvoa koska sillä ei ole staroja, eikä markkina arvoa niin ne joutaa hakea myöhemminki... ja se evakuointi menee niin myöhään että ne on jo itekki lähteneet.... Olipa hankala sana evakuointi piti ihan tavata meikäläisen lukihäiriöisen
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Seurojen vaikutusvalta ja julkinen paine.

Entä jos miesjoukkue olisi amatöörijoukkue? Nythän NHL-tähdet eivät pelaa olympialaisissa, joten siellä leireilisi ihan muun tason pelaajia. Eli uskotko silti, että miesjoukkue olisi evakuoitu ennen naisjoukkuetta? Tuossa sinun arvioimassa nokkimisjärjestyksessähän puhuu pelkästään raha, eikä sukupuolella ole sen suhteen mitään tekemistä asian kanssa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tuossa sinun arvioimassa nokkimisjärjestyksessähän puhuu pelkästään raha, eikä sukupuolella ole sen suhteen mitään tekemistä asian kanssa.

Sukupuolella ei ole mitään tekemistä nokkimisjärjestyksen tai rahallisen arvostuksen kanssa? Mielenkiintoinen näkemys. Nimenomaan olympiajoukkueessa he tekevät samaa hommaa kuin miehet. Kaupallinen kilpaliiga taas rakentuu monisyisemmin ja enemmän markkinoiden mukaan.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Sukupuolella ei ole mitään tekemistä nokkimisjärjestyksen tai rahallisen arvostuksen kanssa? Mielenkiintoinen näkemys. Nimenomaan olympiajoukkueessa he tekevät samaa hommaa kuin miehet. Kaupallinen kilpaliiga taas rakentuu monisyisemmin ja enemmän markkinoiden mukaan.

Niin mikäli kyseessä on NHL-pelaajat. Kuten itse sanoit: paine seurojen suunnalta. Pelaajat ovat miljoonien arvoisia seuroilleen joten on ihan luonnollista, että seurat olisivat tuossa tilanteessa huolissaan ja olisivat aktiivisesti yhteydessä liittoon ja täten paine liitolla toimia on hieman erilainen. Toisin sanoen raha.

Jos taas siellä leireilisi joukkueellinen amatöörejä / puoliammattilaisia, luuletko, että miehet olisivat silti epätasa-arvoisessa asemassa naisten suhteen, kun millään suuryrityksellä ei olisi valtavasti resursseja kiinni heissä?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos taas siellä leireilisi joukkueellinen amatöörejä / puoliammattilaisia, luuletko, että miehet olisivat silti epätasa-arvoisessa asemassa naisten suhteen, kun millään suuryrityksellä ei olisi valtavasti resursseja kiinni heissä?

Vaikea arvioida relevantisti, kun miesten olympiajoukkue koostuu ammattilaisista jopa tulevissa kisoissa.
 
Vaikea arvioida relevantisti, kun miesten olympiajoukkue koostuu ammattilaisista jopa tulevissa kisoissa.

Oletko varma? Minä veikkaan, että USA:n miesten olympiajoukkueessa pelaa myös useita amatöörejä. Mutta onhan sekin tosiaan selkeä tasa-arvo-ongelma, että KHL:ssä, SM-liigassa, SHL:ssä ja NLA:ssa voi tienata monin verroin enemmän kuin NWHL:ssä. Se johtuu varmaan siitä, että NWHL:ssä pelaa tyttöjä. Siksi heille maksetaan vähemmän, mikä on ihan epistä ja typerää.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Vaikea arvioida relevantisti, kun miesten olympiajoukkue koostuu ammattilaisista jopa tulevissa kisoissa.

Kyllä, mutta ei yhdestäkään NHL-pelaajasta. Vai meinaatko, että jollain eurooppalaisella liigalla tai AHL:llä on samanlaista painoarvoa jääkiekkoliiton suuntaan? Minä olen sitä mieltä, että ei ole. Olen myös sitä mieltä, että jos tilanne olisi se, että USA:n NHL:n ulkopuolisista pelaajista koostettu ryhmä harjoittelisi Floridassa tällä hetkellä, he olisivat tasan samassa tilanteessa kuin naiset - eli heitä ei välittömästi evakuoitaisi, vaan tilannetta tarkastellaan ja tarvittaessa ryhdytään toimenpiteisiin. Heitä ei ainakaan evakuoitaisi ennen naisten joukkuetta koska sukupuoli.
 
jos tilanne olisi se, että USA:n NHL:n ulkopuolisista pelaajista koostettu ryhmä harjoittelisi Floridassa tällä hetkellä, he olisivat tasan samassa tilanteessa kuin naiset - eli heitä ei välittömästi evakuoitaisi, vaan tilannetta tarkastellaan ja tarvittaessa ryhdytään toimenpiteisiin. Heitä ei ainakaan evakuoitaisi ennen naisten joukkuetta koska sukupuoli.

Ainakin Dan Sextonin, Mark Arcobellon, Nathan Gerben ja Ryan Laschin työnantajia saattaisi jossain määrin kiinnostaa se, että heidän työntekijänsä eivät olisi vaara-alueilla. Heitä kiinnostaisi tämä asia kaiketi siksi, että nuo pelaajat eivät ole tyttöjä.
 

Undrafted

Jäsen
Yksitoista MM-kultaa eikä kutsua Linnan juhliin – pyöräsuunnistaja Marika Hara arvelee syyksi sukupuolensa, sillä saman lajin mies on ollut juhlissa jo kahdesti - Päivän lehti 11.9.2017 - Helsingin Sanomat

Milläköhän perusteella Linnan juhliin kutsutaan ihmisiä? Tuskin kukaan presidentin kansliassa metsästää ansioituneita henkilöitä, että kutsutaanpa tuo vaan joku tuntee jonkun joka ehdottaa että henkilö x olisi kutsun ansainnut. Vakiokutsutut tietty oma lukunsa ja jos presidentti maakuntamatkoillaan tapaa kutsuttavia. Adjutantti sitten kirjaa nimiä ylös varmaankin.

Luultavimmin Hesarin jutussa esiintyvää urheilijaa ei ole kutsuttu kun kukaan kutsuista päättävä henkilö ei ole hänestä ikinä kuullutkaan,
 

Carlos

Jäsen
Yksitoista MM-kultaa eikä kutsua Linnan juhliin – pyöräsuunnistaja Marika Hara arvelee syyksi sukupuolensa, sillä saman lajin mies on ollut juhlissa jo kahdesti - Päivän lehti 11.9.2017 - Helsingin Sanomat

Milläköhän perusteella Linnan juhliin kutsutaan ihmisiä? Tuskin kukaan presidentin kansliassa metsästää ansioituneita henkilöitä, että kutsutaanpa tuo vaan joku tuntee jonkun joka ehdottaa että henkilö x olisi kutsun ansainnut. Vakiokutsutut tietty oma lukunsa ja jos presidentti maakuntamatkoillaan tapaa kutsuttavia. Adjutantti sitten kirjaa nimiä ylös varmaankin.

Luultavimmin Hesarin jutussa esiintyvää urheilijaa ei ole kutsuttu kun kukaan kutsuista päättävä henkilö ei ole hänestä ikinä kuullutkaan,

Tässä samassa yhteydessä kiinnostaisi tietää mistä nuo 11 MM kultaa koostuvat. Ainakin tämän Wikipedia-tilaston mukaan Marikalla on neljä maailmanmestaruutta:

World MTB Orienteering Championships - Wikipedia

Ja tässä samalla voisi myöskin mainita että laji on ilmeisesti vielä hyvin tuore, ensimmäiset mömmömmät oli 2002, 2003 niitä ei ollut, ja 2004 eteenpäin on ollut. Lajin suomalaisessa Wikipedia-artikkelissa ei ole päivitetty voittajia 2014 jälkeen. Mikähän mahtaa olla kansainvälinen harrastajamäärä suhteessa muihin lajeihin?

Sitä vaan että varmasti on vaativa ja hieno laji, mutta on niitä muitakin. Jos minä perustan nyt vaikka pölkynmetsästysseuran, ja pidän sille MM-kisat jotka voitan joka vuosi, pitäisikö minun päästä linnaan?
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sukupuolella ei ole mitään tekemistä nokkimisjärjestyksen tai rahallisen arvostuksen kanssa?

Enemmän kai merkitystä on sillä, kuinka kovaa lämäri lähtee ja sen perusteella pelaajilla on markkina-arvo, mikä luo sidosryhmille intressin suojella arvokkaita "tuotannontekijöitä". Usko minua, jos naiset laukoisivat ja luistelisivat yhtä hyvin, ei markkinataloudessa operoivilla joukkueilla olisi varaa jättää sitä resurssia käyttämättä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Enemmän kai merkitystä on sillä, kuinka kovaa lämäri lähtee ja sen perusteella pelaajilla on markkina-arvo, mikä luo sidosryhmille intressin suojella arvokkaita "tuotannontekijöitä". Usko minua, jos naiset laukoisivat ja luistelisivat yhtä hyvin, ei markkinataloudessa operoivilla joukkueilla olisi varaa jättää sitä resurssia käyttämättä.

En ole tästä eri mieltä, mutta nimenomaan "enemmän", ei pelkästään. Ja nähdäkseni juuri maan edustusurheilijoiden eli olympiahemmojen pitäisi olla sen suhteen kaikkein tasa-arvoisimmassa asemassa keskenään.
 

Bay

Jäsen
Tässä samassa yhteydessä kiinnostaisi tietää mistä nuo 11 MM kultaa koostuvat. Ainakin tämän Wikipedia-tilaston mukaan Marikalla on neljä maailmanmestaruutta:

World MTB Orienteering Championships - Wikipedia

Ja tässä samalla voisi myöskin mainita että laji on ilmeisesti vielä hyvin tuore, ensimmäiset mömmömmät oli 2002, 2003 niitä ei ollut, ja 2004 eteenpäin on ollut. Lajin suomalaisessa Wikipedia-artikkelissa ei ole päivitetty voittajia 2014 jälkeen. Mikähän mahtaa olla kansainvälinen harrastajamäärä suhteessa muihin lajeihin?

Sitä vaan että varmasti on vaativa ja hieno laji, mutta on niitä muitakin. Jos minä perustan nyt vaikka pölkynmetsästysseuran, ja pidän sille MM-kisat jotka voitan joka vuosi, pitäisikö minun päästä linnaan?

Tuon wikipedia sivun lopussa näkyy jonkinlainen joukkuekisa joissa Suomen naisilla näyttää olevan seitsemän kultaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuon wikipedia sivun lopussa näkyy jonkinlainen joukkuekisa joissa Suomen naisilla näyttää olevan seitsemän kultaa.
Siinä ilmeisesti suunnistetaan tandem-pyörällä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vaikea arvioida relevantisti, kun miesten olympiajoukkue koostuu ammattilaisista jopa tulevissa kisoissa.

Tiedätkö jotain mitä me muut ei tiedetä tulevan tiimin osalta? Minä olin ainakin siinä uskossa että USAn tiimissä tulee olemaan vähintään pari yliopistopelaajaa, mahdollisesti jopa 4-5.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
En tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella, mutta en tiedä myöskään mitä ajatella termistä "feminismi".

Eikös se ole aika sukupuolittunut termi?

Koska aatteen kannattajien mukaan kyse on tasa-arvoa ajavasta liikkeestä ei ole mitään perusteltua syytä kutsua tätä ajatussuuntaa termillä joka selvästi viittaa vain yhteen sukupuoleen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tämä oli mielestäni hieman naivia. Keskustelu on suljettu siksi, ettei tiedetä tarpeeksi. Silti annetaan arvioita naisten mahdollisuuksista ja asemasta islamissa.

”Tottakai islamia voi toteuttaa feministisesti,” sanoo Kallionpää.

”Huivi voi antaa ihmiselle voimaa kun saa itse päättää, peittääkö itsensä vai paljastaako kaiken. Tottakai on eri juttu, jos ihminen pakotetaan tekemään asioita, mutta näitä tilanteita pitää käsitellä erillisenä.”

Ihalainen on samoilla linjoilla: ”On muslimikulttuureita, joissa on paljon ongelmia tasa-arvon kanssa. Ja sitten on paljon ihmisiä, jotka täysin omasta tahdostaan ja feministiseltä pohjalta käyttää huivia.”


Varmasti voi Suomessa ja yksilönä. Tasa-arvon kannalta tosin parasta islamin toteutusta olisi ryhtyminen ateistiksi.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmasti voi Suomessa ja yksilönä. Tasa-arvon kannalta tosin parasta islamin toteutusta olisi ryhtyminen ateistiksi.

Näin. Eipä tuota voi paremmin kiteyttää.

Aikas isossa ristiriidassa on feminismin alkuperäinen tavoite naisen aseman parantamisesta suhteessa islamiin. En ole koskaan pystynyt tätä ristiriitaisuutta käsittämään. Nimenomaan ne islaminuskossa sorretut naiset olisivat niitä, joita feministien (ja muidenkin) tulisi puolustaa uskonnon määräämää miesten ylivaltaa vastaan. Sen sijaan asiasta vaietaan kokonaan tai yritetään valkopestä koko asiaa ihmeellisillä "kyllä huivia käyttävä nainenkin voi olla onnellinen"-puheilla.

Minä esimerkiksi koen aidosti kokevani harmitusta naisten asemasta muslimimaissa. Silti, jos minä suomalaisena miehenä menisin ilmaisemaan harmitukseni julkisesti somessa, niin äkkiä vihjailtaisiin minulla olevan rasistisia tarkoitusperiä.

Aivan uskomattoman ristiriitaista koko touhu.
 

Byvajet

Jäsen
Aikas isossa ristiriidassa on feminismin alkuperäinen tavoite naisen aseman parantamisesta suhteessa islamiin.

Feministit ajattelevat, että muutoksen täytyy lähteä kulttuurin itsensä sisältä. Siihen ei sovi valkoisen länsimaisen heteronaisen puuttua, koska se olisi (yli)vallan ilmentämistä.

Luulen että feministit eivät tuo tätä voimakkaammin esiin siksi, että silloin tasa-arvon suhteellisuus nousisi kiusallisesti esiin, jolloin feminismi paljastuisi vallankäyttöjärjestelmäksi. Niin kauan kuin feminismi edustaa ikään kuin yleistä hyvää ja yleistä käsitystä yhteistä tasa-arvosta, sillä on paljon enemmän valtaa kuin silloin, kun se esittäytyy tietyn käsityksen eturyhmäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös