Kuten sanoin niin minä en näe noita terveysongelmia tasa-arvokysymyksenä. Syrjäytymisasia on sitä paljon enemmänkin ja siihen toivoisin parempia ratkaisuja löydettävän. Myönnän silti että enemmän se on minulle kansantaloudellinen kysymys, kuin tasa-arvokysymys. Olen tainnut joskus ennenkin sanoa, että työn kysyntää pitäisi kasvattaa laskemalla sen hintaa. Tämä varmasti auttaisi syrjäytymiseenkin jossain määrin.
Olen aina kannattanut tupakkalain tiukentamisia ja luottanut siihen että se näkyy käytön vähenemisessä, kuten onkin käynyt. Ravintoloissa tupakoinnin kieltäminen on yksi hienoimpia muutoksia joita on nähty koskaan missään ja pidin tupakkatuotteiden piilottamistakin tiskeiltä hyvänä ideana. Alkoholijuttuihin minulla ei yhtä jyrkkää mielipidettä ole. En haluaisi holhota aikuisia ihmisiä, mutta olen taipuvainen uskomaan että tarjonnan parantaminen ja hinnan lasku lisäävät kulutusta. Minulle se olisi sinänsä ok, jos yksilöt maksaisivat siitä aiheutuneet kustannukset itse. Ruikutusta en kuitenkaan jaksa kuunnella, että valtio syrjii kun on itse viinaa omiin kurkkuihin kaadettu.
En voi sanoa, että näkisin mitenkään äärimmäisen tärkeänä asiana että ihmisten elinikää saadaan jostain 75 vuodesta eteenpäin väkisin puristettua jollain vuodella. Jos siis valintana on käyttää nämä rahat vaikka lasten terveydenhuoltoon, niin päätös on helppo. Siinä mielessä tämä keski-iän nostaminen ei ole minulle se omin juttuni, kunhan eivät veronmaksajat nyt parhaassa työiässä kupsahtele.