Oliko
@Osmo Rapeli feministinen tutkija/feministisen koulutuksen saanut henkilö? Kiinnostaisi kuulla arviota tästä Ari Helon esittämästä intersektionaalisen ja valkoisuustutkimuksen metodologian kritiikistä. Näin itsekin aatehistorioitsijana kritiikki näyttäisi kohdistuvat samoihin kipukohtiin, joiden kanssa omissa sosiologian opinnoissa kipuilin, mutta koska en ole näiden nimenomaisten tutkimussuuntausten minkään sortin asiantuntija, niin on vaikea erottaa mätkitäänkö tässä olkiukkoa vai ei:
Kiitokset linkistä! Itse suosittelen lukemaan opuksen, oli sitten intersektionaalisuuden puolella tai sitä vastaan. On kyllä totta, että teksti on paikoitellen aika saakutin raskasta luettavaa upotessaan ontologian ja epistemologian syövereihin, ja ainakin itseäni paikoin hieman häiritsee kirjoittajan naljailevat sanankäänteet, joilla ohjataan lukijan mielipiteen muodostumista.
En ole Osmo enkä minkäänlainen tutkijataustainen enkä tunnista olkiukkoa vaikka sillä hakattaisiin mua päähän, mutta luin silti tuon Helon kirjan. Koska olin jo etukäteenkin täysin samaa mieltä asioista, niin luonnollisesti myös luin tyytyväisenä, kun samoja ajatuksia sanoitetaan paremmin kuin itse pystyn tai jaksan viitsiä edes yrittää.
Minäkään en ole Osmo, mutta itselläni on jonkun verran tutkijataustaa. Huomaan, että Helon lähestymiskulma aiheisiin on empiirinen. Niin historiasta, sosiologiasta kuin muistakin humanistisista tieteistä hän peräänkuuluttaa sitä, että tutkimusaineiston ja/tai -tulosten olisi jollain tavalla oltava kytköksissä empiirisiin havaintoihin.
Tämä on itselleni kaikkein luontevin tapa tarkastella maailmaa. Minulla ei ole pohjaa alkaa keskustelemaan asioiden filosofisesta pohjasta. Luonnontieteen/tekniikan puolella sitä ei ole kuin ripaus, ja se koskettelee vain noiden alojen tieteenfilosofista pohjaa: mitä oletetaan olemassaolevaksi, mistä tieto tutkimuksiin hankitaan ja niin edelleen. Siksipä minä en olisi koskaan pystynyt kirjoittamaan tämän kaltaista teosta, jossa käydään läpi intersektionaalisuutta myös tieteenalana eli sen metodologiaa, epistemologiaa ja ontologiaa.
Intersektionaalisuus, luonnontiede, matematiikka ja vaikkapa
kristillinen skolastiikka ovat kaikki sen kaltaisia otuksia, että niillä on oma "kuplansa", jossa tieteensisäinen argumentointi käydään. Matemaattista teoriaa ei voi osoittaa oikeaksi tai vääräksi kuin matematiikan menetelmillä. Luonnontieteellisen tiedon kumoaa luonnontieteen sisällä vain uusi, parempi luonnontieteellinen tieto. Loogisissa järjestelmissä on kaikissa omat määritelmänsä. Onko "1+1=1" totta vai epätotta? Perinteisessä matematiikassa epätotta, Boolen algebrassa totta. On siis järjenköyhää puuhaa arvioida yhtä rakennelmaa toisen rakennelman säännöillä.
Luonnontieteitä, sen metodologiaa ja käsityksiä todellisuudesta voi silti kritisoida ulkopuolelta. Se ei muuta luonnontieteen sisäisiä totuuksia tietenkään mihinkään suuntaan, mutta se voi vaikuttaa siihen, miten niitä vaikkapa alan ulkopuolella käsitellään. Luonnontiedettä voi kritisoida esimerkiksi vaikka pragmaattisesta ("tuotettu tieto ei ole hyödyllistä") tai eettisestä ("tuotettu tieto on eettisesti vahingollista") näkökulmasta. Sama intersektionaalisuuden tai minkä tahansa muun tieteenalan kanssa.
Toki tuossa nyt oli sellainen puoli teosta vähän turhaa lihottamista, kun sitä äärisyvän päädyn kahjoutta ja epätieteellisyyttä olisi voinut kuristaa tiiviimminkin.
Samaa mieltä, vähän turhankin laveasanaisesti Helo nostelee altaasta sen myrkyllisimpiä otuksia ja dissektoi niitä.
Luin myös ainoan löytämäni arvostelun teoksesta, joka ei isommin välttämättä pidä sen perusteluista wokevastaisuuteensa mutta sanoo sen kuitenkin olevan "yksi parhaimmista suomenkielisistä woke-vastaisista teoksista" (mikä tosin sen mukaan johtuu lähinnä sen kisan heikosta tasosta). Annetaan sillekin lukukertoja, jos jotain kiinnostaa:
Woke- ja intersektionaalisuusvastaisuuden sekavuus Jotain sopivaa kai tuossa otsikossakin, koska koko wokeintersektionaalisuus on niin ristiriitaisen sekavaa, että hankalahan siihen on myöskään tarttua mitenkään koherentisti, kun koko ideologia rönsyilee ja ameeboi ihan miten sattuu vihollisensa (länsimainen elämäntapa) ympärillä.
Samaa mieltä. Intersektionaalisuudesta keskustelu on vaikeaa siksikin, että kuka tahansa keskustelija voi aina sanoutua irti jonkun tietyn tutkijan tietystä näkemyksestä, ja väittää, ettei se ole intersektionaalisuuden valtavirtaa, konsensusta tai edes hyväksytty (accepted) näkemys. Tämä sama toki koskettelee montaa muutakin tieteenalaa ja erityisesti se koskettelee tietysti poliittisia aatteita, joille ei esitetä minkäänlaista koherenttiusvaatimusta.
Kirjasta tekisi mieli nostaa montakin lainausta, jotka tukevat esimerkiksi tällä palstalla esittämiäni argumentteja, mutta olkoot. Minua huojentaa tieto, etten ole palstalla ihan puuta heinää suoltanut, vaikken olekaan aiheeseen perehtynyt yhtä syvällisesti kuin Helo.