Historian tarkastelu kuuluu osaksi keskustelua aiheesta toiseen. Siinä luodaan perspektiiviä ja tarkastellaan niitä yksittäisiä syitä, mitkä ovat luoneet tuon epätasapainon.
Ehdottomasti näin. Jos itse listaan kolme merkittävintä syytä sille, että naisia on ollut historiassa vähän johtoasemissa, niin ne ovat: (1) valtaosa yhteiskunnista pitkälle 1700-luvulle oli käytännössä sotilasdiktatuureja, ts. niiden johdossa oli armeijan upseerit, ja armeijat koostettiin (ja koostetaan edelleen) valtaosin miehistä, (2) rukki ja Kehruu-Jenny, joka veti maton alta naisten perinteiseltä sosiaaliturvalta eli kehruulta ja kankaiden kutomiselta, ja (3) maailmansodat.
Maailmansodat tulivat saumaan, jossa oli jo tapahtumassa yhteiskuntien liberalisoitumista, ja veivät asenteita rutkasti kovempaan suuntaan. Toista maailmansotaa seurannut kylmä sota Euroopassa ei ollenkaan liennyttänyt tilannetta. Toisaalta maailmasodat avasivat naisille työpaikkoja perinteisesti miehille kuuluneissa ammateissa.
Merkittävimpänä feministisenä tekona pidän ehkäisypillereitä.
Myös monien miesten käytös on ollut menneisyydessä, ja on edelleen sellaista suhteessa naisiin, että siitä pitääkin puhua.
Näin sanotaan, mutta itse olen suht keskiluokkaisesta virkamiesperheestä ja voin kertoa, että naisten ahdistelu, häirintä ja "dissaaminen" oli keskiluokassa paheksuttua myös 70-luvulla. Toisaalta se sitten tuntui olevan työväen keskuudessa enemmän sääntö kuin poikkeus, eräänlaista karkeaa kapinaa hienohelmaista keskiluokkaa kohtaan.
Viihdeala - no, viihdeala on sitten ihan oma otuksensa, mutta palaan siihen ehkä joskus myöhemmin.
Oli hyvin yleistä ennen, että naiset jäivät kotiin, ja mies tekemään uraa. Ei se ole mikään ihme, että ei sieltä kotirouvan asemasta ole sellaista elämäntyötä monikaan tehnyt, että valtiolliset hautajaiset tulisivat kyseeseen.
Samaa mieltä. Mutta tässä yhteydessä kannattaa muistaa, että menneisyydessä lastenhoito ja taloustyöt - jotka usein jäivät ihmisten perheellistyessä naisten työksi - vaativat merkittävästi enemmän työpanosta kuin nykyisin. Päivähoitolaitos, koululaitos, kodinkoneet (PK, APK, imurit, mikroaaltouuni yms yms) ja niin edelleen ovat vapauttaneet paljon työvoimaa siltä saralta.
Mutta aika on nyt eri, ja naisten mahdollisuudet toteuttaa itseään ovat kasvaneet aivan huimasti jostain 60-luvulta. Kiitos siitä esimerkiksi feminismi-liikkeelle!
Pidän suurimpana syynä asialle yhteiskuntien realiteettien muutosta, siis jo mainittuja e-pillereitä, kodinkoneita ja päivähoitolaitosta. Yhteiskunnallista keskustelua toki tarvitaan siihen, että ihmiset huomaavat realiteettien muutoksia.
Ei tästä ole muuten kauaakaan, kun yksi feministiksi itsensä tunnustava kaverini julisti kovaan ääneen, että hänen unelmansa olisi olla elätti ja se, että löytäisi miehen, joka maksaisi koko hänen elämänsä. Sen verran asiaa häneltä tiukkasin, että ihan tosissaan hän vaikutti olevansa. Jonkinlaisia ristiriitoja tämmöisestä ajattelusta on kenties löydettävissä...
Minä itse toivoisin naisia enemmän yhteisistä asioista päättämiseen (valtionjohto yms). Luotan keskimäärin naisiin miehiä enemmän siinä, että he ajavat yhteisiä asioita, miesten helposti keskittyessä omien etujen haalimiseen. Korostan sanaa keskimäärin, eli toki on omia etuja haalivia naisia ja yhteisiä asioita ajavia miehiä.
Minusta tasa-arvoa kaikkein parhaiten edistää hyvinvointi, ja siksi haluaisin myös naisten suuntaavan teknisille aloille. Siksi koen oloni lievästi epämukavaksi, kun media mainostaa naisten kasvoilla esim. mediatyötä, some-vaikuttajan työtä tai seksityötä. Ehkä joku kokee sen voimauttavaksi, mutta minusta se tuntuu ansalta.