Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 355 342
  • 2 904

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Omakohtainen kokemukseni ei ole, että gradu olisi pakko päästää läpi kaikissa (paitsi selvissä plagiointi) tapauksissa. Et toki ole myöskään niin kirjoittanut, mutta melko mahdottomaksi menee hylkääminen "pelkästään" sisällön ja lähteiden puuttumisen vuoksi. En toki humanistien laitosten puolelle ole tehnyt ekskursioita kuin korkeintaan yhteissitseissä, mutta jos nyt vaikka bilsalle yrittäisi tarjota jossain evoeko-aiheisessa gradussa työnäytteenään pamflettia missä servaa ilmastonmuutoshoaxaajat ja evoluutiouskovaiset koska Hakkaraisen Tepi on haastattelussa sanonut että taivaan isä määrää säät ja ettei suostu olemaan apinalle sukua ja tuon päälle ei suostuisi näitä teesejään jättämään palautettavasta versiosta, niin voi olla hyväksymisen kanssa hiljaista, vaikka olisi miten mielenkiintoisesti asiansa esittänyt. Ei työtä saa parannettua pelkästään ohjaajaa tai näkökulmaa vaihtamalla jos homma menee liian syvälle metsikköön eikä ohjaajan kommentteja haluta totella.
Joo, toki, rajansa kaikella. Laitoksilla on toki omat rajansa sille, että milloin ne on ylitetty. Bilsan ja geologian puolella on ihan taatusti vaikeampi saada gradua läpi mielenkiintoisella näkökulmalla. Vielä vaikeampaa se on fysiikan, tähtitieteen ja matikan puolella.

Sattuneesta syystä olen seurannut sivusta ihmisiä, jotka ovat painineet erinäisille humanistisille laitoksille tarkoitettujen kandien ja gradujen parissa. Itse puolestani olen laitokselta (tietojenkäsittelytieteet), jossa erilaiset poikkitieteelliset gradut ja tutkimukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus laitoksen teknishenkisestä taustasta huolimatta. Tekniikan puolellakin aina silloin tällöin menee läpi paitsi plagiaatteja, myös hyvinkin lähellä huuhaata olevia dippatöitä ja väikkäreitä, eikös korvavaloista jotain sellaista tehty?

IL:n jutun varassa ollen vaikuttaa, että gradua ei pitäisi nähdäkseni tuossa väkisin palautettavaksi tarkoitetussa muodossa hyväksyä.
Minä olen pääasiassa IL:n ja Helon juttujen varassa, joten siksi en sano, ettäkö gradu olisi pitänyt hylätä tai hyväksyä. Minua tässä asiassa kiinnostaa paljon enemmän näiden näkemysten ero.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Esität nyt olettamuksen, joka perustuu ohjaajan omaan lausuntoon.

Enkä esittänyt, vaan puhtaasti oman pohdinnan, mikä tämän taustalla on. Jokin asia tämän selittää, ja sinä annoit yhdeksi vaihtoehdoksi henkilöiden välisen erimielisyyden. Esimerkkini oli vastaus sinun vastaukseesi eli millainen se erimielisyys voi olla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minusta tasa-arvoa kaikkein parhaiten edistää hyvinvointi, ja siksi haluaisin myös naisten suuntaavan teknisille aloille. Siksi koen oloni lievästi epämukavaksi, kun media mainostaa naisten kasvoilla esim. mediatyötä, some-vaikuttajan työtä tai seksityötä. Ehkä joku kokee sen voimauttavaksi, mutta minusta se tuntuu ansalta.
Nyt on kunnollista :) Kauneusalan yrittäjästä maarakennustöihin:

 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En ole kovin ahkerasti Rakennuslehdestä tilastoja tutkaillut, mutta empiirisillä havainnoilla ainakin maalareissa on nykyisellään jo melko paljon naisia, ja tietysti myös työnjohdossa osuus on lisääntynyt.

Edit. vuoteen 2021 mennessä vain 6 prosenttia rakennusalalla työskentelevistä naisia, vaikka selkeää nousua ollut 10 vuotta. Se nyt on selvää, että kaikenlaisesta hinta- ja suhdannepelottelusta huolimatta rakennusalan työt eivät lopu kesken, fiksuille ja hyvin asiansa hoitaville riittää varmasti töitä, ja isoja ikäryhmiä on vieläpä ikääntymässä alalta pois.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En ole kovin ahkerasti Rakennuslehdestä tilastoja tutkaillut, mutta empiirisillä havainnoilla ainakin maalareissa on nykyisellään jo melko paljon naisia, ja tietysti myös työnjohdossa osuus on lisääntynyt.
Olen huomannut saman. Varsinkin juuri sisätöissä (maalaus, asennus yms) naisten osuus on omien havaintojen perusteella kasvanut. Ulkotöissä ja konekuskeina en ole havainnut samaa ainakaan samassa mittakaavassa, mutta kuljetuspuolella (kuorma- ja linja-autokuskit) olen havainnut naisistumista. Rakentamisen koneellistuminen antaisi kuitenkin naisille hyvän sauman hakeutua alalle, se kun ei enää samalla tavalla syö fyysisesti kuin joku 50 vuotta sitten: kaikilla lienee tuttavapiirissä ainakin yksi entinen rakennusalan ammattilainen, joka on rikkonut selkänsä?

Se nyt on selvää, että kaikenlaisesta hinta- ja suhdannepelottelusta huolimatta rakennusalan työt eivät lopu kesken, fiksuille ja hyvin asiansa hoitaville riittää varmasti töitä, ja isoja ikäryhmiä on vieläpä ikääntymässä alalta pois.
Niinpä, ihan samaa mieltä. Rakentaminen ja teollisuus on kuitenkin suht vakaa palkanmaksaja.

Minua itseäni vähän haittaa nuo median esille nostamat some-influensserit ja muut. Se johtuu siitä, että media nostaa esille ne harvat onnistujat, jotka pystyvät sillä ansaitsemaan elantonsa. Jokaista onnistunutta kohti on varmaan 100 tai 1000 sellaista, jotka eivät sillä saa elantoa raavittua kasaan kovasta ja tinkimättömästä työstä huolimatta. Onnistujien nostaminen valokeilaan antaa harhan, että siellä olisi kasapäin ylimääräistä rahaa vain odottamassa lisää jakajia. Sama viihdebisneksen puolella.

Lisää vain naisia rakentamaan hyvinvointia myös ihan konkreettisella tasolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös