Yhteiskunnan näkeminen (usein puolueellisesti faktoja/tilastoja asetellen) ensisijaisesti sukupuolten temmellyskenttänä ei kyllä ole feminismille ainoastaan mikään välttämätön paha tai pelkkä työkalu muiden joukossa; koko ideologia perustuu todella tukevasti tuohon asetelmaan, ja ryhmäidentiteettileimakirveet heiluvat harvoja kaltaisiasi poikkeuksia lukuun ottamatta lähes aina feministien kanssa keskustellessa.
Se on tietysti koko ideologian ydin: sukupuolen sosiaalisten vaikutusten ja siihen liittyvien valtasuhteiden tunnistaminen. Jos sukupuoli ei vaikuttaisi millään tavalla yhteiskuntaan, politiikkaan tai sosiaaliseen kanssakäymiseen, feminismiltä putoaisi pohja. Aivan kuten pasifismilta, jos sodan uhka katoaisi.
Minusta feminismiä ei kuitenkaan kannata ajatella poliittisen toiminnan kautta, vaan ajatusmaailmana, jossa suhtaudutaan kriittisesti yhteiskunnan ja ihmisten toimintaan. Poliittinen toiminta on aina tavoitteellista, ja siinä pyritään jonkinlaiseen muutokseen. Muutoksella taas on häviäjiä. Niinpä syntyy konflikteja, jotka ymmärrettävästi synnyttävät vastavoimia.
Kategorisoinnissa ei ole sinällään mitään vikaa, mutta feminismi yrittää usein kategorisoinnin avulla rakentaa yksipuolista, kannattajakunnalleen räätälöityä, puolueellisesti perusteltua uhrinarratiivia. Näin asia todella usein näyttäytyy käytännössä, vaikkei feministinen teoria tuollaiseen suoranaisesti pakota.
Muutoksen vaatiminen edellyttää yleensä jonkinlaista epäkohtien osoittamista ("uhrinarratiivi"). Sama pätee oikeastaan kaikkiin poliittisiin liikkeisiin.
Se on toki totta, kuten viittaat, että feministit harrastavat kategorisointia. Tavoitteena siinä on kritisoida vallitsevia oloja. Tuleekin muistaa, että feminismin vastapuolena on käytännössä nyky-yhteiskunta eli status quo. Silloin on ihan oletettavaakin, että yksi toivoo muutosta ja toinen vastustaa sitä; kummassakin on häviäjänsä ja voittajansa.
Ehkä juuri tämän "dynamiikan" haluan pointata, koska se on niin keskeinen tämän keskustelun kannalta. Käytännössähän kyse on maailmankuvasta: näkeekö yhteiskunnan hierarkisena vai tasa-arvoisena; näkeekö ihmisten välisen epätasa-arvon luonnollisena seurauksena tehdyistä valinnoista vai erilaisten lähtökohtien lopputulemana.
Feminismi, kuten kaikki marxilaiseen perinteeseen nojaavat ideologiat, on skeptinen mahdollisuuksien tasa-arvon suhteen. Feministin mielestä lähtökohdat elämään ovat epätasaiset: tietyillä ominaisuuksilla saa "etuoikeuksia", kun taas toisilla joutuu kärsimään enemmän vastoinkäymisiä. Epäsuhtainen jako johtuu sosiaalisista valtasuhteista, eli siitä, miten yhteiskunta on järjestäytynyt.
Kysymys ei aina ole suurista asioista. Jos mies ja vaimo menevät maalikauppaan, kumman puoleen myyjä kääntyy? Luultavasti miehen, koska "miehet ruukaa olemaan kokeneempia remppahommissa". Feministin mielestä tässä on epäkohta, joka liittyy yhteiskunnalliseen tapakulttuuriin. Konservatiivin mielestä ongelmaa ei ole, koska maalikauppiaalla ei ollut pahat aikeet eikä hän rikkonut mitään lakia. Näin nyt vain on toimittu.
Sitten kun feminismiryhmissä alkaa kohista maalikauppiaan toiminnan perusteella, käynnistyy myös kritiikki feminismiryhmiä kohtaan. Aina ne nillittävät pikkuasioista!
Tällaisissa asetelmissa status quo on aina etulyöntiasemassa; ihmiset vastustavat muutosta, jos sille ei ole ilmeistä tarvetta. Niin kauan, kun epätasa-arvo ei hypi mediaaniveronmaksajan silmille, hän tuskin aktivoituu asian suhteen. Homouden kriminalisointi oli pitkään ok, koska "kuka nyt tuntee homoja".
Kannattaa muistaa, ettei feministinen teoria ole yhtä kuin se, miten feminismi käytännössä näyttäytyy yhteiskunnassa.
Kyllä, tämä tosin pätee kaikkiin ideologioihin. Yritän itse ymmärtää erilaisia näkökantoja, koska politiikka on hyvin harvoin "oikeassa olemista". Useimmiten vastapuolella voi olla perusteltuja näkemyksiä ja syitä mielipiteilleen. Jos joku vaatii kaikkiin valtion toimitiloihin esteettömyyttä, niin mielestäni sille on hyvät perusteet. Toisaalta näen myös, että ehdotus edellyttää kalliita investointeja, minkä vuoksi sitä voi perustellusti vastustaa.
Sivuhuomiona, nyky-yhteiskunnan valtajaon esittäminen epäoikeudenmukaisena muun muassa kategorisoinnin avulla (käytännössä patriarkaattinarratiivi) on sellainen osa feminismiä, jota en todellakaan purematta niele.
Muotoilin tuon alun perin paskasti ja turhan kärjekkäästi. Essentialismi on käytännössä melko roskaa, mutta pointtini oli siis siinä, että sukupuolten välisiin eroihin itsessään, sekä muiden kuin feminismin esittämiin näistä johtuviin mahdollisiin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin (ja näiden heijastumiseen tilastoihin) feministit suhtautuvat usein aggressiivisen kriittisesti.
Tässäkin pitää tehdä ero feminismin teorian ja politiikan välille. Suomen valtio on käytännössä monelta osin feministinen; meillä on monia tasa-arvolakeja, jotka velvoittavat hallintoa ottamaan huomioon päätösten sukupuolivaikutukset. Useat feminismin aiemmat tavoitteet ovat nykyisin valtavirtaa. Sen sijaan netissä keskusteluja käyvät feministit ovat pysyneet kärkkäinä, koska tavoitteita on tullut koko ajan lisää. Maaliviiva on siirtynyt. Tämän seurauksena suuri enemmistö on pysytellyt etäällä siitä ideologisesta poppoosta, joka on ollut vaatimassa aina uusia poliittisia tekoja.
Niissä vähäisissä lukemissani feministisissä tieteellisissä teksteissä, joissa tähän otetaan ylipäätään kantaa, todetaan suurin piirtein niin, että tämä ryhmien yleistämisen dilemma on hankala pala feminismille. Siinä kaikki. Mitään järjellistä ratkaisua tuohon ei näy eikä kuulu.
Noh, tohdin sanoa, että se mikä keskustelupalstoilla on "suuri dilemma", ei välttämättä ole sitä tutkimuskirjallisuudessa. Toki siis tämä "nature vs. nurture" on se hankalasti arvioitava kuvio, mutta ryhmien kategorisointi ei niinkään. Yleistykset ovat edellytys sille, että voidaan esittää minkäänlaisia hypoteeseja.
Jos vaikka havaitaan, että johtavassa asemassa olevista lääkäreistä suurin osa on miehiä, voidaan esittää väite: syystä tai toisesta miehet päätyvät johtotehtäviin lääkärikunnan sisällä. Tämä ei kuitenkaan vielä tarkoita, että voitaisiin väittää kiistatta, että naislääkäreitä on syrjitty. Feministit tuovat kuitenkin usein näitä epäkohtia esiin, jolloin syntyy poliittista kiistelyä. Kuten edellä totesin, näissä on harvoin mitään yksiselitteistä lopputulemaa.
Huomioimatta jää käytännössä aina (mielestäni tarkoituksellisesti), että varsin merkittävä vaikutus erilaisiin tilastoihin on populaatiossa esiintyvillä ääripäillä muun muassa sellaisissa ominaisuuksissa kuin itsevarmuus, aggressiivisuus, neuroottisuus ja omalla tavallaan älykkyys, muutamia mainitakseni. Sen sijaan huomio yritetään keskittää siihen, että joillain yhteiskunnan näkyvimmillä/johtavilla/rahakkaimmilla paikoilla lopputuleman tasa-arvo ei toteudu, vaikka juuri nuo erot voisivat hyvin näitä eroja selittää.
Tätä juuri tarkoitin. Feministien mielestä miehet ja naiset ovat kuitenkin suhteellisen samanlaisia, joten heitä tulisi kohdella samoista lähtökohdista. Näin ei kuitenkaan toimita, kuten kuka tahansa voi omakohtaisesti havainnoida. Pojille annetaan lego-autot ja tytöille barbit.
Tässäkin palataan siihen peruskuvioon, että näkeekö yhteiskunnalliset suhteet luonnollisena tapahtumaketjuna vai yhteiskunnallisesti järjestäytyneinä valtasuhteina.
Kappaleen jälkipuoliskosta: järkipuhetta, vaikken tuosta feminismin väitteestä samaa mieltä olekaan. Usein yksittäisten feministien kuulee kuitenkin argumentoivan niin, että miehet nimenomaan ovat kollektiivisia hyötyjiä, ja esimerkiksi sukupuolten välinen palkkaero esitetään niin, että miehet nyt vaan tienaavat enemmän johtuen epämääräisestä patriarkaatista tai kollektiivisesta naisvihasta, vaikka totuus on äärimmäisen todennäköisesti jotain aivan muuta, eikä feminismi haluaisi millään tuohon pureutua yksityiskohtaisemmin. Ymmärrän, että esimerkiksi sinä ymmärrät näiden asioiden olevan muutakin kuin mustavalkoisia totuuksia, mutta kokemukseni mukaan suurin osa feministiksi tunnustautuvista näkee tasa-arvoasiat hyvinkin mustavalkoisina.
Eivät feministit yleisestikään näe miehiä ainoastaan hyötyjinä (toki en voi puhua kaikkien puolesta). Tuolla patriarkaatilla tarkoitetaan pikemminkin vallankäytön maskuliinista luonnetta ja yhteiskunnallista asemaa. Siihen kuuluu yhtä lailla miesten uhraaminen (sodat) ja hierarkisen kilpailukulttuurin suosiminen. Miehet ovat yliedustettuja sekä onnistujissa että epäonnistujissa. Tämä on mielestäni aika kiistämätön fakta, jonka voi käydä tarkistamassa verotiedoista ja elinajanodotteesta.
Kokemukseni mukaan erityisesti vihamielisyys ja äärimmäinen sensuuri ovat feministisen keskustelun erityispiirteitä. Konservatiiveilla on taas omanlaisensa tapa leipoa narratiivejaan, mutta en ole havainnut läheskään samantasoista vihaa ja sensuuria konservatiivien keskusteluissa. Ei sillä, että konservatiivien keskustelutavoilla olisi mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Ihan samalla tavalla täällä pyritään vaientamaan "toisinajattelijat". Viimeksi eilen demariketjuun saapui yksinäinen vasemmistolainen, jonka mielipiteet pyritiin heti mitätöimään. Tämä palsta on toisaalta huono esimerkki, koska moderointi on kohtuullisen tasapuolista ja keskustelun mahdollisuus kaikilla. Mutta ihan samalla tavalla täällä on keskustelukulttuuri, joka suosii samanmielisyyttä ja laittaa vaikeaan asemaan ne, joilla on poikkeava näkemys. Minun on esimerkiksi helppo kirjoitella näkemyksiä talouspolitiikasta, sillä en poikkea merkittävästi foorumin keskiarvoisista mielipiteistä. Sen sijaan olen jo lähes luovuttanut sellaiset keskustelunaiheet kuten maahanmuutto, koska en jaksa 10 vs. 1 -asetelmia, joissa aletaan meta-keskusteluna vittuilemaan näkemyksilleni.
Olen myös ollut joissakin feminismi-ryhmissä, joten voin allekirjoittaa tuon, että siellä saa hyvin nopeasti kenkää vääristä mielipiteistä. Hyväksyn asetelman kuitenkin sillä perusteella, että ryhmissä on selkeät säännöt, jotka edellyttävät feminismin lähtöoletusten omaksumista. Mielestäni tällaisiakin keskustelupaikkoja saa olla.
Tämä on taas eräänlainen feministinen narratiivi, että tiettyyn ryhmäidentiteettiin lokeroidut ihmiset pyrkisivät haalimaan kuvailemallasi tavalla merkittävästi etuja omalle ryhmälleen nyky-yhteiskunnassa. Tästä on aika heikosti näyttöä, mutta toki jollain valikoiduilla faktoilla tuon pystyy jotenkin perustelemaan. Myös feminismin käsitys yhteiskunnan vallanjaosta on jossain määrin kyseenalaistettavissa ainakin ryhmäidentiteettien merkityksen ylikorostamisen osalta.
Käytännössä tämä asetelma on muuttunut feminismin sisällä: aiemmasta sukupuolten välisestä kamppailusta on siirrytty intersektionaaliseen ajatteluun, jossa puolestaan identiteettien katsotaan risteävän. Kuten tästäkin huomaa, feminismin sisällä on useita koulukuntia ja näkemyksiä.
Oma näkemykseni on, että ihmiset hamuavat itselleen valtaa ja resursseja riippumatta ryhmäjäsenyyksistä. Koska olen näin kyyninen, en katso, että feministit muodostaisivat poikkeusta. Teen kuitenkin eroja sen suhteen, onko ihmisen pyrkimyksille oikeutus vai ei. Jos kuurosokea vaatii itselleen parempia tukia, pidän sitä perustellumpana kuin että Anonyymi123 vaatii yhteiskunnalta tukea uuteen jäähalliin.
Feminismiä pitää minusta kritisoida niin kauan, kun näitä erittäin valikoituihin tilastoihin perustuvia uhrinarratiiveja pidetään yllä; itsepähän ovat tuohon miekkailuun lähteneet. Mikäli kokisin, että feministisessä keskustelussa otettaisiin kriittisesti huomioon kaikki sukupuolten väliseen tasa-arvoon liittyvä tieto, en varmaankaan kokisi näin, mutta näin ei vaan mielestäni ole.
Tästä sinällään samaa mieltä. Lisään kuitenkin sen verran, että feministeillä on hyvin vähän painoarvoa julkisessa keskustelussa tai poliittisissa päätöksissä. Esimerkiksi asevelvollisuus on instituutio, jota ylläpitävät suuret ihmismassat ja heidän mielipiteensä. Sieltä sen muutosta koskevan keskustelun pitäisi lähteä, jotta jotain tapahtuisi poliittisella tasolla. Sama pätee koulutuksen epäkohtiin ja syrjäytymiseen.
Tuli nyt aika jäsentymätöntä tekstiä, toivottavasti siitä saa selvää.