Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 356 358
  • 2 904
Suosikkijoukkue
Tappara
Osittain joo, mutta tuo "on isompiakin ongelmia" -lopetus vesittää koko jutun, niin kuin se aina tekee hyvienkin näkemysten ja argumenttien osalta.

Yhtä hyvin voisi vastata, että kun Suomessa on isompiakin ongelmia kuin vaikean sanan esiintyminen hallituksen tasa-arvo-ohjelmassa, niin miksi helvetissä kirjoittaja käyttää arvokasta palstatilaa tämän asian ruotimiseen.
Sinulta taisi mennä koko jutun idea ohi. Kirjoitushan ei vähätellyt aiheensa endgamen tärkeyttä, vaan isompien ongelmien sijaan pienempiin keskittymisen aiheuttamiin haittavaikutuksiin omassa asiassaan.

" Intersektionaalista feminismiä viljelevät näkevät ongelmia vähäpätöisissä asioissa, mutta eivät halua tikullakaan koskea aitoihin ongelmiin ja niiden sivuvaikutuksiin. Niiden kohdalla vahvistetaan sortoa ja alistamista sen sijaan, että puututtaisiin ja myönnettäisiin ongelma".
 

teppana

Jäsen
Henkilökohtaisesti minun on todella vaikea ymmärtää miksi esim. julkisen sektorin virkoja ei saisi nimetä uudelleen sukupuolineutraaleiksi. Tai siis, on vaikea päästä käsiksi siihen miksi sillä olisi niin paljon merkitystä että nimeämistä pitäisi kenenkään vastustaa. Mutta minulle jokin merkityksellinen asia voi toiselle näyttäytyä aivan mitättömänä, joten kukapa minä olen sanomaan mitä kenenkin pitäisi olla mieltä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Henkilökohtaisesti minun on todella vaikea ymmärtää miksi esim. julkisen sektorin virkoja ei saisi nimetä uudelleen sukupuolineutraaleiksi. Tai siis, on vaikea päästä käsiksi siihen miksi sillä olisi niin paljon merkitystä että nimeämistä pitäisi kenenkään vastustaa. Mutta minulle jokin merkityksellinen asia voi toiselle näyttäytyä aivan mitättömänä, joten kukapa minä olen sanomaan mitä kenenkin pitäisi olla mieltä.
Oma arvioni tässä nykyisessä vastakkainasettelun ilmapiirissä on se, että vastustusta ei välttämättä aiheuta esityksen sisältö vaan esittäjä. Mielestäni tämän suuntainen ilmiö on jo lyönyt läpi kentän, eli kuntakentästä maailman johtajiin saakka. Ihmiset riitelevät, eivät asiat.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhteiskunta kannustaa ehkä naisia synnyttämään ja miehiä puolustamaan yhteisöä, mutta yksilötasolla väittäisin biologian ja hormonien olevan se suurin toimintamalleihin kannustaja. Miten yksilö pystyy tekemään itsestään tarpeeksi haluttavan esimerkiksi ihmissuhdemarkkinoilla?
En osaa ottaa kantaa, minkä verran on biologista. Oma näkemykseni yhteiskunnasta pohjautuu joiltain osin rationaalisen valinnan teoriaan; uskon, että ihmiset tavoittelevat omaa etuaan, mikä heijastuu myös näkemyksiin politiikasta.

Suurin osa pojista varmasti miettii varttuessaan, joutuuko elämään aikuisiän yksin, vai löytääkö itselleen kumppanin. Ainakin alitajuisesti. (Kuten varmasti tytötkin.) Ja se on edelleen faktaa, että maskuliiniset miehet ovat kysyttyjä naisten keskuudessa, joten miksi ihmeessä mies, jolla on edellytykset maskuliinisuuteen, ei pyrkisi käyttämään ominaisuuksiaan? Ei maskuliinisuudessa sinänsä pitäisi olla mitään pahaa. Kusipäisyydessä on, mutta tarviiko sitä yhdistää maskuliinisuuteen? Voisiko kusipäisyys olla vain kusipäisyyttä - vaikka sitä miehissä todennäköisesti enemmän ilmeneekin?
Maskuliinisuuden tietyt ominaisuudet ovat eduksi. Yksilön kannalta on ylipäänsä hyödyllistä "pitää puoliaan", eli esiintyä vahvana ja itsevarmana. Toisaalta parisuhdemielessä on yleensä hallittava myös pehmeitä ominaisuuksia.

Näin siis yksilön tasolla. Feminismin teoria puolestaan kritisoi niitä maskuliinisuuden puolia, jotka johtavat sosiaalisiin ongelmiin. Siitä termi "toksinen maskuliinisuus", josta on tullut jonkinlainen pilkkakirves. Pointtina siinä ei ole kuitenkaan se, että vaikkapa itsevarmuus olisi huono juttu. Sen sijaan voidaan ajatella, että on huono juttu, kun miehet ottavat isoa riskiä henkensä kustannuksella. Siihenhän ne korkeat itsemurha- ja tapaturmaluvutkin perustuvat, kun poltetaan kynttilää molemmista päistä.

Miksi sitä feminismiä pitäisi tähän tasa-arvoasiaan edes sotkea, ja siten kiistellä terminologian kanssa? Kuten itsekin tässä toteat, sen brändiarvo tasa-arvon airueena ei ole huippuluokkaa. Jos tasa-arvoa aletaan pohtia esim neutraaliksi mieltyvän egalitarismin alla, niin kyllä sinne voi hyviä teorioita tyrkyttää, ilman, että niiden alkuperää tarvitsee julistaa.
Egalitarismi on käytännössä vastakkainen koulukunta. Miksi feministit siirtyisivät kannattamaan yhteiskuntafilosofiaa, josta puuttuu feministisen teorian keskeisin periaate eli rakenteellinen syrjintä?

Minusta on ihan fine, että ihmiset uskovat erilaisiin ideaaleihin. Sen takia olen yrittänyt näissä viesteissä tuoda esiin molempien vahvuuksia (sekä klassisen liberalismin että feminismin).

Valtion tasolla ei tarvitse lukittautua mihinkään teoreettiseen viritelmään. Minusta Suomen valtio hyödyntää sekä liberalismin perinteitä että feminististä ajattelua. Tämä on ihan hyvä linja.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se, että kieli yleisesti heijastaa yhteiskunnan arvoja ei vielä tarkoita sitä että kieli itsessään (eikä sen tulkinta) jotenkin ohjaisi näitä arvoja. On sanoja jotka ovat alunalkaen olleet merkitykseltään vahvasti positiivisia mutta muuttuneet negatiivisiksi ja päinvastoin. Ei kielellä ole mitään loitsunomaista voimaa itsessään.
Totta. Toisaalta itse ajattelen, että pienilläkin asioilla on merkitystä, kun ne kertautuvat. Puhemies-termi on itsessään pieni juttu, mutta entä jos koko kielellinen järjestelmä rakentuu oletukselle, että miehillä ja naisilla on erilaiset yhteiskunnalliset roolit? Millainen mielikuva tulee, kun puhutaan sanoista lakimies, palomies, esimies tai oikeusasiamies? Vastaavasti on sitten nämä hoivaperustaiset termit, kuten äiti maa jne.

Uskon, että termit ovat sinällään toissijaisia verrattuna empiiriseen todellisuuteen; kun naisia on juristeina, alamme ajatella, että lakimies voi yhtä hyvin tarkoittaa miestä tai naista. Toisaalta, muuttaako se meidän ennakko-oletuksia? Jos ajattelen lakimiestä, visioin päässäni asiakeskeisen, mustassa puvussa edustavan miehen. Luonnollisesti tämä voi ajan myötä muuttua, ja voi olla, että joku muu ajattelee ensisijaisesti jakkupukuun sonnustautunutta naista.

Termejä voidaan tutkia loputtomiin. Siksi niitä ehkä väheksytäänkin, koska ajatellaan, että ongelmien esiin kaivaminen tai sosiaalisten suhteiden teoretisointi on pientä näpertämistä - mitä se siis monesti onkin.

Henk.koht lähestyn näitä nimenmuunnoksia miettimällä, mitä vaihtoehtoisia skenaarioita on olemassa. Onko puhemiehen uudelleenimeämisellä negatiivisia vaikutuksia? Mitä kaikkea pahaa voi tapahtua? En useinkaan keksi mitään kovin dramaattista.

Samaa logiikkaa voi hyödyntää moniin muihinkin asioihin, esim. tasa-arvoiseen avioliittoon. Mitä negatiivista voi seurata siitä, että ryhmälle x annetaan oikeus y, jolla ei ole vaikutusta ryhmään z? Muuttuuko yhteiskunnassa jotain oleellista, ja jos muuttuu, onko muutos positiivinen vai negatiivinen?

Mielestäni tässä vaiheessa voidaan vetää johtopäätös, että yhteiskunta on selvinnyt varsin hyvin sekä Brunbergin suukoista, homoliitoista sekä termistä "juristi". Itse näen vielä, että kaikilla näillä on ollut positiivinen vaikutus, joskin ehkä pieni sellainen.

Minusta esimerkki ei onnu vaan päinvastoin löysit sen ytimen. Kirkosta voi erota, valtiosta ei. Niinpä aina kun halutaan vaikuttaa valtion kautta keskusjohtoisesti johonkin "pikkuseikkaan" ihmisten elämässä uskonnollisiksi koetuin perustein, vastaa se esimerkkini tilannetta jossa papisto vaatii minulta esim. ristinmerkin tekemistä kauppareissuni aikana. Lisäksi joku muu voi nähdä "esimerkin edustamisen" toisin.
En ole varma, ymmärränkö tätä logiikkaa. Mielestäni tässä on kuitenkin sellainen ero, että valtion ei tule "vaatia" mitään, mille ei ole perusteita.

Sen sijaan, jos valtiolla on jokin tehtävä, jolle on luotava käsite/termi, tulisi ajatella vaihtoehtoja. Status quo arvioidaan yleensä "neutraaliksi", vaikka se voi olla kantaa ottavampi kuin ehdotettu muutos. Minusta on kuitenkin perusteltua väittää, että termi "puhemies" on kantaa ottavampi kuin termi "puheenjohtaja". Eli näin ollen muutoksen kustannuksena on lähinnä se, että ihmiset joutuvat luopumaan termistä, johon on jokin tunneside. Ajattelen, että pitkälle tulevaisuuteen katsoen on järkevää maksaa se "hinta" tässä vaiheessa.


Tämä ei varmastikaan ole mikään uusi kommentti, mutta esittämiesi termien ajanmukaisuuden ja neutraaliuden perusteista johtui mieleeni että mitä itse ajattelet termistä feminismi? Paljonhan puhutaan, että nykyajan feminismi ajaa nimenomaan tasa-arvoa eikä vain naisten asiaa. Kun varmasti jaetaan se premissi että termi herättää monessa närää ja sen tausta on nimenomaan naisten oikeuksien ajamisessa, eikö sekin puhemiehen tavoin kuuluisi menneisyyden romukoppaan? Tämä vilpittömänä kysymyksenä.
Minusta se on omassa asiayhteydessään ihan ok ja paljon parempi kuin esim. "naisasialiike". Vaikka moni ei sitä myönnä, niin feminismi on kuitenkin suhteellisen vakiintunut ja tuttu termi, jolla on pitkä historia ja selkeä yhteiskuntateoria.

En ajattele termiä niinkään sukupuolen, vaan sukupuolikäyttäytymisen kautta. Toisin sanoen, ajattelen feminismin ajavan määrättyjä ominaisuuksia ja ajatusmalleja, jotka on perinteisesti yhdistetty naiseuteen. Näen termin sikäli relevanttina, että yhteiskunta ei ole mitenkään hylännyt miehuuteen liitettyjä ihanteita.

Valtion tasolla näen ihan fiksuna, että vältetään arvolatautuneita termejä. Toisaalta ei minua haittaa, että esim. Ruotsin hallitus voi julistautua feministiseksi. Jokainen hallitus tuo aina omat arvonäkökulmansa, jotka voivat näkyä poliittisissa ohjelmissa.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Egalitarismi on käytännössä vastakkainen koulukunta. Miksi feministit siirtyisivät kannattamaan yhteiskuntafilosofiaa, josta puuttuu feministisen teorian keskeisin periaate eli rakenteellinen syrjintä?
Rakenteellinen syrjintä. Tämän uskomuksen ehdinkin jo unohtaa. Se lienee se seikka, joka tekee feminismistä enemmän uskonnon, kuin idealismin - ainakin minun silmissäni (ei varmasti niille, jotka uskovat rakenteelliseen syrjintään). Vaikka reiluuden nimissä on mainittava, että idealismit lienevät tämän ajan uskontoja. Pyhiä toteemeja, joiden puolesta loukkaannutaan ja taistellaan sosiaalisessa mediassa. Niin tai näin, koen ongelmallisena, että valtion johtohenkilöt työntävät omaa uskontoaan esille hallitusohjelmaan. Pois lukien feministinen puolue, joiden äänimäärä korreloi suoraan sen miten paljon heidän äänestäjät haluavat kyseistä uskontoa hallitusohjelmaan. Mutta esimerkiksi Vihreät pitivät tuon intersektionaalisen feminisminsä aika syvällä povitaskussaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomalaisten onneksi suomen kieli on kuitenkin vielä kohtuullisen helposti muokattavissa verrattuna englantiin.
Mankind, human, man made, woman, manslaughter jne. Ruotsikin on vaikeuksissa man-passiivinsa kanssa.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun en itse osaa ajatuksiani kovin hyvin kirjallisesti esiin tuoda, niin pitää etsiä kirjoituksia, joissa on samansuuntaisia ajatuksia.
Jyrki kiteyttää mielestäni suht'hyvin aiheen ja siihen liittyvän keskustelun.

Kai joku ohisalokin ymmärtää, että kun hän tulee esiin "intersektionaaliseen feminismi" -sanaparilla, niin soppa on valmis.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kepulaisen Suomenmaan mukaan Ohisalo on vedellyt hieman omia linjojaan viime viikon tasa-arvo-ohjelman julkaisussa. No ainakin feminismin mukaan uittamisella sai aikaan hieman kiihkeämpää keskustelua.

"Ohisalon temppu oli taitava, mutta korrektina sitä ei voi pitää. Hallituksen ohjelmasta ei nimittäin löydy sellaista käsitettä kuin intersektionaalinen feminismi."

 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rakenteellinen syrjintä.
Juu, termi jota vältän, koska siihen aina tartutaan.

Ei sillä kuitenkaan mitään ennenkuulumatonta esitetä. Ihan täällä Suomessakin on tutkimuksissa havaittu, että esimerkiksi ulkomaalaisella nimellä on vaikeampi saada duunia, vaikka pätevyys olisi sama kuin "suomalaisella".

Otin tämän esille siksi, että feminismin ytimessä on kuitenkin lähtökohtien erilaisuuden tunnistaminen. Eli se, että hoksataan, miksi punavuorelainen valkoinen mies menestyy todennäköisemmin elämässä kuin jakomäkeläinen musta nainen.

Toinen asia on sitten se, mitä asialle tehdään. Siihen minulla ei ole useinkaan mitään väkeviä mielipiteitä.

Tämän uskomuksen ehdinkin jo unohtaa. Se lienee se seikka, joka tekee feminismistä enemmän uskonnon, kuin idealismin - ainakin minun silmissäni (ei varmasti niille, jotka uskovat rakenteelliseen syrjintään). Vaikka reiluuden nimissä on mainittava, että idealismit lienevät tämän ajan uskontoja. Pyhiä toteemeja, joiden puolesta loukkaannutaan ja taistellaan sosiaalisessa mediassa. Niin tai näin, koen ongelmallisena, että valtion johtohenkilöt työntävät omaa uskontoaan esille hallitusohjelmaan. Pois lukien feministinen puolue, joiden äänimäärä korreloi suoraan sen miten paljon heidän äänestäjät haluavat kyseistä uskontoa hallitusohjelmaan. Mutta esimerkiksi Vihreät pitivät tuon intersektionaalisen feminisminsä aika syvällä povitaskussaan.
Uskonto on mielestäni huono käsite näissä keskusteluissa. Päätökset perustuvat kuitenkin aina jollekin aatepohjalle, oli se sitten konservatismi, liberalismi tai feminismi. Usein vieläpä monen aatteen yhdistelmälle. Esim. suomalaisen hyvinvointivaltion voi määritellä pohjautuvan marxilaisen ajatteluun, mutta toisaalta sen voi ajatella liberaalina projektina.

Pointtina lähinnä se, että yleensä se oma ajattelu koetaan neutraaliksi, kun taas vastustajat ovat jotain hihhuleita. Tiedostan, että esim. feministien joukossa on paljon kaikenlaisia diletantteja, jotka luulevat tietävänsä paremmin. Sen ei kuitenkaan pitäisi leimata asiaa/teoriaa/logiikkaa, joka siellä taustalla on.

Minusta esim. persujen "taustateoria", eli poliittinen realismi, on ymmärrettävä ja looginen. Tämä siitä huolimatta, että itse puolue ei minua miellytä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei sillä kuitenkaan mitään ennenkuulumatonta esitetä. Ihan täällä Suomessakin on tutkimuksissa havaittu, että esimerkiksi ulkomaalaisella nimellä on vaikeampi saada duunia, vaikka pätevyys olisi sama kuin "suomalaisella".
Tuo ei mielestäni ole rakenteellista, vaan ihan yksilötason ennakkoluuloihin perustuvaa syrjintää, jota esiintyy aina jossain muodossa, niin kauan kuin työnantaja saa itse päättää kenet palkkaa. ”Rakenteellinen” viittaa tukirakenteisiin, jotka itsessään syrjivät. Selkein syrjivä tukirakenne yhteiskunnassamme on sukupuolisidonnainen asevelvollisuus. Muita ei tule tähän hätään mieleen. Ainakaan toistaiseksi. Eikö tämä intersektionaalinen feminismi pyri juuri ajamaan rakenteellista syrjintää? Eli luoda rakenteita, jotka syrjivät etuoikeutettuja, ja siten pyrkivät helpottamaan altavastaajien asemaa? Ja tällä nähdäkseni yritetään luoda järjestelmää, jolla epäpätevämpi voi saada työpaikan pätevämmän ohi, kunhan ”uhristatus” on oikeanlainen.

Mutta itse syrjintään tulee, niin sitä tulee esiintymään jossain muodossa niin kauan, kun elämme vapaassa yhteiskunnassa. Työpaikat ovat yksi esimerkki, mutta elämänkirjoon löytyy paljon muitakin hetkiä, jolloin tietyt ennakkoluulot ohjaavat päätöksiä. Otetaan esimerkiksi vuokra-asuminen. Se ei ole pieni asia. Asunto on iso osa elämää. Jokainen vuokranantaja haluaa löytää vuokralaisen, joka pitää asunnon hyvässä kunnossa ja hoitaa maksunsa ajallaan. Toisin sanoen, ennakkoluuloihin pohjautuen unelmavuokralaisen sukupuoli on nainen. Tämän vuoksi asunnon löytäminen on naiselle hyvin paljon helpompaa kuin miehelle.

Jos periaate on se, että ihmisillä tulisi olla yhtä helppo elämä ominaisuuksistaan huolimatta, niin miksi pysähdymme pelkästään ulkoisiin ominaisuuksiin? Miksi emme puutu älykkyyteen, joka on ominaisuuksista ylivoimaisesti isoin takuu menestymiselle? Intersektionaalinen feminismi pyrkii rakentamaan yhteiskuntarakenteita, jotka kiinnittävät huomiota ulkoisiin ominaisuuksiin, kun mielestäni yhteiskunnan tulisi olla näille sokea. Sen sijaan yhteiskunta voisi kannustaa ihmisiä tuomitsemaan idiootteja, jotka jumittuvat ihmisten ulkoisiin ominaisuuksiin. Menestyvät yritykset kyllä tajuavat pätevyyden päälle ja diversiteetistä työyhteisössäkin on hyötynsä. Parhaillaan räikeimmät esimerkit ulkoisten ominaisuuksien tuijottajista löytyy tosin hallituksesta.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Henkilökohtaisesti minun on todella vaikea ymmärtää miksi esim. julkisen sektorin virkoja ei saisi nimetä uudelleen sukupuolineutraaleiksi.
Ei se sukupuolineutraalisuus riitä! Palomies pitää nimetä tuliolioksi. Ei kaikki ihmiset koe olevansa ihmisiä. Näin ollen heidän kohdallaan viittaus ihmiseen on vähintäänkin loukkaava/syrjivä eikä millään muotoa tasa-arvoinen. Neutraaleinta on kutsua entistä ihmisoletettua olioksi tai ehkä oleviksi. "Ajatus on siis jotain on." Mistään muusta emme voi olla varmoja.
Lisätietoja furry tai fursuit hakusanoilla tai vaikka tätä linkistä (Linkki Starn sivuille asian tiimoilta): https://www.stara.fi/2016/01/28/norjalaisnainen-luulee-olevansa-kissa/
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Aloin pohtimaan tuota Eduskunnan puhemies termiä ja sen mahdollista muuttamista. Sitten tajusin kyseisen termin olevan varmasti valtiosääntöihin liittyvissä laeissa ja mahdollisesti myös perustuslaissa. Eli tuota termiä muokatakseen pitäisi muokata mahdollisesti jopa perustuslakia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aloin pohtimaan tuota Eduskunnan puhemies termiä ja sen mahdollista muuttamista. Sitten tajusin kyseisen termin olevan varmasti valtiosääntöihin liittyvissä laeissa ja mahdollisesti myös perustuslaissa. Eli tuota termiä muokatakseen pitäisi muokata mahdollisesti jopa perustuslakia.
Siellähän se perustuslaissa lukee. Jos se siis halutaan vaihtaa, niin perustuslakia pitää muuttaa. Onneksi on olemassa selkeä prosessi, jota kautta muuttaminen onnistuu. Vaikuttaa vain siltä, ettei termistö ole kenenkään mielestä niin iso ongelma, että haluttaisiin nähdä kyseinen vaiva. Ja antaahan tuo kivan mahdollisuuden uhriutua aina välillä.

Mitä noihin sukupuolittuneisiin termeihin tulee yleisesti ottaen, niin ainakin omasta puolestani ne voidaan vaihtaa. Aamulehtihän on tässä ottanut jo ennakkoa ja aloittanut omien termiensä käyttämisen. Noissa omissa termeissä on vaan se ongelma, että jutuista, joissa niitä käytetään, ei oikein saa selvää. En esimerkiksi usko, että valtion budjetti tehtäisiin minkään kunnan tai kaupungin viranhaltijoiden toimesta. Ja oma ikuisuussuosikkini on erittäin laadukkaasti epäonnistunut termi varussotilas. Lehden mielestä asevelvollisuutta koskeva epätasa-arvo rajoittuu siihen, että armeijassa käytetään mies-päätteisiä termejä. Mitään muuta tasa-arvo-ongelmaa* siihen ei lehden näkemyksen mukaan liity. Minulle toki sopii varusmiespalvelukseen liittyvien termien muuttaminen sukupuolineutraaleiksi, ja erittäin luonteva ajankohta uusien termien käyttöön ottamiselle on se sama hetki, jolloin asevelvollisuus muutetaan sukupuolineutraaliksi. Tämä nykyinen hallitus ei taida edistää tuota asiaa?

*) tämä on kiva sana, tykkään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mulle on henkilökohtaisesti melko lailla samantekevää millä termillä palosotilaita tai puheenjohtajia kutsutaan mutta totean vain että siinä ei mennyt montaa nanosekuntia kun ensimmäiset miehet minun nuoruudessani astuivat lentoyhtiöiden palvelukseen kunnes lentoemännän rinnalle keksittiin hienompi termi stuertti. En muista että nämä lumihiutaleet miesasiamiehet olisivat silloin kimmonneet barrikadeille. Totean vielä tähän loppuun että kun käyttää termiä miesasiamies niin viestiin ei edes todelliset cis miehet kehtaa vastata kun en nyt ehdi täällä päivystää.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itseäni tämä ammattinimikeasia ei juurikaan hetkauta, mutta haluaisin silti esittää ratkaisuehdotuksen.

Miksei voitaisi käyttää kahta tai useampaa nimitystä tasavertaisina. Eli palomies olisi sama asia kuin palosotilas. Jokainen puhuu termillä jonka kokee paremmaksi. Ja tietty itse kohde saa päättää miten itseään kutsutaan, tai pistää puhelinluetteloon ammatiksi. Luonnollisesti olisi hyvien tapojen mukaista; vaikkakin ei laitonta; noudattaa toisen henkilön toivetta. Esimerkiksi Aamulehti saa kirjoittaa palosotilaista, mutta olisi esimerkiksi siteerauksessa kohteliasta käyttää henkilön itse preferoimaa ammattinimikettä.

Sitten tarkastellaan tilannetta parinkymmenen vuoden päästä ja katsotaan josko palomies on jäänyt historiaan, kummatkin nimitykset vielä elinvoimaisia vai kävikö palosotilaalle kuin Ålandin taalerille (eli kukaan ei enää muista).
 

teppana

Jäsen
Itseäni tämä ammattinimikeasia ei juurikaan hetkauta, mutta haluaisin silti esittää ratkaisuehdotuksen.

Miksei voitaisi käyttää kahta tai useampaa nimitystä tasavertaisina. Eli palomies olisi sama asia kuin palosotilas. Jokainen puhuu termillä jonka kokee paremmaksi. Ja tietty itse kohde saa päättää miten itseään kutsutaan, tai pistää puhelinluetteloon ammatiksi. Luonnollisesti olisi hyvien tapojen mukaista; vaikkakin ei laitonta; noudattaa toisen henkilön toivetta. Esimerkiksi Aamulehti saa kirjoittaa palosotilaista, mutta olisi esimerkiksi siteerauksessa kohteliasta käyttää henkilön itse preferoimaa ammattinimikettä.

Sitten tarkastellaan tilannetta parinkymmenen vuoden päästä ja katsotaan josko palomies on jäänyt historiaan, kummatkin nimitykset vielä elinvoimaisia vai kävikö palosotilaalle kuin Ålandin taalerille (eli kukaan ei enää muista).

Jos nyt lähdetään tällaiselle linjalle, niin miksi se on palomies ja palosotilas? Miksi ei palomies ja palonainen tai palonainen ja palosotilas?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos nyt lähdetään tällaiselle linjalle, niin miksi se on palomies ja palosotilas? Miksi ei palomies ja palonainen tai palonainen ja palosotilas?

Voi olla ihan yhtä hyvin palonainenkin. Täällä ollaan vaan kohkattu palosotilaasta, siksi valitsin termin sen enempää miettimättä. Palomiehen pitäisin mukana kun se on nykyisellään melko vakiintunut nimike.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Atte Kaleva Verkkouutisten blogissaan kirjoittaa näin:

Minä olen hyvinniin pitkästi samanlinjainen. Ja siksi halusin vinkata 'meidän' näkemyksemme tällekin palstalle.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Feministin erottaa egalitaristista ('ttu mikä sanahirviö) helposti.
Tasa-arvoiset/sukupuolineutraalit kutsunnat.
Feministeiltä lentää tasa-arvoisuus nopeasti romukoppaan kun alrmetaan puhua miehenä olon paskemmista puolista.

"Etsä voi lyödä NAISTA" on toinen. Lyöminen on väärin sukupuolesta riippumatta.
Tämähän näkyy myös hallituksen tasa-arvo-ohjelmassa. Sielläkin yksi kohta on naisiin kohdistuva väkivalta, vaikka naiset kokevat väkivaltaa jo nyt vähemmän kuin miehet. Yleensähän tähän tarjotaan vasta-argumentiksi, että väkivallan tekijätkin ovat yleensä miehiä. Ehkä se sitten vähentää väkivallan uhrin syyttömyyttä, että tekijä on hänen kanssaan samaa sukupuolta.

Myöskään asepalveluksesta ja kutsunnoista ei puhuta mitään tuossa ”kaikkien aikojen kunnianhinoisimmassa” tasa-arvo-ohjelmassa. Ihan niin kunnianhimoisiksi ei kuitenkaan heittäydytty.

Tietysti nyt puolustaudutaan, että ohjelmassa ei esiinny feminismi-sanaa. Feminismiähän tuo on kuitenkin läpikotaisin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo ei mielestäni ole rakenteellista, vaan ihan yksilötason ennakkoluuloihin perustuvaa syrjintää, jota esiintyy aina jossain muodossa, niin kauan kuin työnantaja saa itse päättää kenet palkkaa.
Silloin se nimenomaan on "rakenteellista", jos yhteiskunnassa vallitsee arvoja, joiden mukaan ihonväri vaikuttaa pätevyyteen. Minua ei haittaa, että vaikkapa kunnallisessa työnhaussa käytetään anonyymia rekrytointia näiden vinoutumien ehkäisemiseen. Silloin yritetään puuttua nimenomaan siihen, että julkisia virkoja ei jaeta naaman vaan osaamisen perusteella.

”Rakenteellinen” viittaa tukirakenteisiin, jotka itsessään syrjivät. Selkein syrjivä tukirakenne yhteiskunnassamme on sukupuolisidonnainen asevelvollisuus. Muita ei tule tähän hätään mieleen. Ainakaan toistaiseksi. Eikö tämä intersektionaalinen feminismi pyri juuri ajamaan rakenteellista syrjintää? Eli luoda rakenteita, jotka syrjivät etuoikeutettuja, ja siten pyrkivät helpottamaan altavastaajien asemaa? Ja tällä nähdäkseni yritetään luoda järjestelmää, jolla epäpätevämpi voi saada työpaikan pätevämmän ohi, kunhan ”uhristatus” on oikeanlainen.
Asevelvollisuus on lakiin sidottu tasa-arvo-ongelma, johon ratkaisua hakevat - paradoksaalisesti - lähinnä feministit ja jotkut harvat miesasiamiehet. Yhteiskuntaa, eli näitä "rakenteita", asia ei hirveästi kiinnosta, ja etenkin miesvaltaiset instituutiot pitävät tätä järjestelmää yllä. Eikä minulla siis ole mitään ratkaisua, toivon NATO-jäsenyyttä ja tulevaisuudessa ehkä palkka-armeijaa.

Laki velvoittaa julkisia instituutioita pätevyysperiaatteen noudattamiseen. Käytännössä on kuitenkin mahdollista, että joissakin tehtävissä sovelletaan positiivista syrjintää, mutta vain jos hakijat ovat yhtä päteviä. Ei siis niin, että heikompi valitaan vaikka ihonvärin perusteella.

Minusta olisi järkevää, että aiheesta keskustellaan realismin kautta. Tällä tarkoitan sitä, että valtion tasa-arvotoimiin ei sovelleta tulevaisuuden uhkakuvia tai joidenkin nettifeministien fantasioita. Nämä "uhristatukset" sun muut ovat yleensä pikemminkin olkiukkoja kuin todellisuudessa esiintyvää julkishallinnon toimintaa.

Puhuessani käytännön asioista tarkoitan esim. sitä, että kunta tukityöllistää henkilön, joka ei muuten pärjäisi työmarkkinoiden kilpailussa. Siinä on käytännön esimerkki "intersektionaalisuudesta". Tai sitten valtio voi intersektionalismipäissään rahoittaa vaikkapa projektia, jonka tavoite on "miten työllistämme Varissuon somalit". Tällöin voidaan kohdistaa tukitoimia johonkin tiettyyn kansanryhmään, jonka arvioidaan olevan heikossa asemassa tai ylipäänsä tuen tarpeessa. Käytännössä tällainen toiminta on hyvinvointivaltion DNA:ssa, joskin siitä ei puhuta ikään kuin "feministisenä projektina", vaan ihan normaalina sosiaaliliberaalina toimenpiteenä, joka tähtää yhteiskunnan kokonaishyvinvointiin.

Mutta itse syrjintään tulee, niin sitä tulee esiintymään jossain muodossa niin kauan, kun elämme vapaassa yhteiskunnassa. Työpaikat ovat yksi esimerkki, mutta elämänkirjoon löytyy paljon muitakin hetkiä, jolloin tietyt ennakkoluulot ohjaavat päätöksiä. Otetaan esimerkiksi vuokra-asuminen. Se ei ole pieni asia. Asunto on iso osa elämää. Jokainen vuokranantaja haluaa löytää vuokralaisen, joka pitää asunnon hyvässä kunnossa ja hoitaa maksunsa ajallaan. Toisin sanoen, ennakkoluuloihin pohjautuen unelmavuokralaisen sukupuoli on nainen. Tämän vuoksi asunnon löytäminen on naiselle hyvin paljon helpompaa kuin miehelle.
Tämäkin on totta, eikä ikinä tulla pääsemään tilanteeseen, jossa kaikkia kohdeltaisiin "tasa-arvoisesti". Aina on erilaisia ominaisuuksia, joita pidetään arvossaan. Kuten tiedetään, hyvännäköiset ihmiset pääsevät helpommin duuneihin jne. Ylipäänsä meidän yhteiskunta perustuu kyvykkyyteen, eli siihen, että on lahjakas jossakin. Näin ollen lähtökohdat eivät ole käytännössä koskaan samat, vaikka niin halutaan uskotella julistusten tasolla.

En näe ongelmana, että "mahdollisuuksien tasa-arvoa" pidetään ideaalina; oikeastaan valtion on pakko toimia niin, jotta se menestyy. Toisaalta valtion on myös viisasta pitää huolta siitä, että yhteiskuntaan ei synny ryhmittymiä, jotka putoavat kokonaan kelkasta. Hyväosaistenkin kannalta voi olla edullista, että lähiöissä ei pääse kytemään viha ja epätoivo.

Vastaavasti jos ajatellaan vaikka transsukupuolisia, niin heidän kohdallaan voi olla järkevää panostaa sukupuolenkorjausoperaatioon pelkästään sen takia, että ilman hoitoa henkilö voi olla 30 vuotta työelämän ulkopuolella ja mielenterveyspalveluiden käyttäjänä. Valtio kuittaa laskun.

Jos periaate on se, että ihmisillä tulisi olla yhtä helppo elämä ominaisuuksistaan huolimatta, niin miksi pysähdymme pelkästään ulkoisiin ominaisuuksiin? Miksi emme puutu älykkyyteen, joka on ominaisuuksista ylivoimaisesti isoin takuu menestymiselle? Intersektionaalinen feminismi pyrkii rakentamaan yhteiskuntarakenteita, jotka kiinnittävät huomiota ulkoisiin ominaisuuksiin, kun mielestäni yhteiskunnan tulisi olla näille sokea. Sen sijaan yhteiskunta voisi kannustaa ihmisiä tuomitsemaan idiootteja, jotka jumittuvat ihmisten ulkoisiin ominaisuuksiin. Menestyvät yritykset kyllä tajuavat pätevyyden päälle ja diversiteetistä työyhteisössäkin on hyötynsä. Parhaillaan räikeimmät esimerkit ulkoisten ominaisuuksien tuijottajista löytyy tosin hallituksesta.
Menestyvien yritysten mielestä oli myös ok, että naiset voivat kököttää kotona, jotta eivät vie miehiltä työpaikkoja. Ymmärrän tuon argumentin tiettyyn pisteeseen, koska yritykset toimivat kilpailluilla markkinoilla, jolloin on tärkeää tehdä fiksuja päätöksiä. Yritykset toimivat kuitenkin myös vallitsevaa ajattelua peilaten, jolloin ne pyrkivät mukailemaan "voittavia trendejä". Esim. nykyään on edullista olla mukana Pride-markkinoinnissa, mutta 10 vuotta sitten ei välttämättä ollut. Tuskinpa markkinointimiesten pätevyys on tällä välillä muuttunut; arvot sen sijaan ovat.

Tällä intersektionaalisella feminismillä on käytännössä tavoitteena muuttaa yhteiskunnallista ajattelua. Sama tavoite on kaikilla muillakin poliittisilla/yhteiskunnallisilla liikkeillä, sillä se on varmin menetelmä asioiden muuttamiseksi. Lopputulos on lähes aina kompromissi.

Aina voi maalailla piruja seinille, että nyt ne femakot tuo kommunismin meidän kristilliseen arvopohjaan. Käytännössä vaikutus on kuitenkin paljon maltillisempi, eikä jollain nettifeministeillä ole siihen vaikutusta. Kuten historiaa tarkastelemalla voidaan havaita, ihmisistä tulee liberaalissa oikeusvaltiossa yleensä säyseämpiä. Kun yhteiskunta tarjoaa tukea, katoaa tarve hobbesilaiselle "kaikkien sodalle kaikkia vastaan". Eikä nykyään tarvita enää kruunupäätä ohjaamaan ruumista, vaan kaikenlaiset feministiset instituutiot (toim.huom) tasaavat pelikenttää ja pehmentävät alastuloa.

Senpä takia mekin keskustelemme melko mitättömistä yksityiskohdista; yhteiskunta on jo niin kehittynyt, että ei ole tarvetta millekään radikaaleille muutoksille. Sen sijaan voidaan tähdätä siihen, että näytetään esimerkkiä (valtion toiminta, viestintä jne.) ja pohditaan, millaisilla ratkaisuilla olisi mahdollista poistaa ihmismielen vääristymiä meritokratian tieltä. Tämä ei tarkoita, että luovuttaisiin valistuksen ajan poliittisista ideaaleista tai 1900-luvun alussa taistelluista poliittisista oikeuksista.

Haluan korostaa, että näen kuitenkin yhteiskunnallisena megatrendinä pätevyysperiaateen, eli sen, että äly ja sinnikkyys voittavat syntyperän tai ulkoiset ominaisuudet. Samalla katson kuitenkin, että toisena isona trendinä on tämä intersektionaalisuuden periaate, eli erilaisten valtasuhteiden tunnistaminen sekä siitä seuraavat vaatimukset.

Minun on vaikea kuvitella, että yhteiskunnallinen muutos arvoissa ja asenteissa pysähtyisi tai kulkisi taaksepäin. Päinvastoin, ajattelen, että kaikenlaisille epäoikeudenmukaisuuksille herkistytään. Jos vaikka Yhdysvalloissa valkoisella miehellä on mustaan mieheen nähden viisinkertainen mediaanivarallisuus, niin tuskinpa ne lähiöiden mustat ostavat tarinaa "mahdollisuuksien tasa-arvosta". On sitten toinen asia, mitä ongelmalle (sikäli kun sen sellaisena näkee) on tehtävissä, mutta vaatimukset tuskin lakkaavat.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos nyt lähdetään tällaiselle linjalle, niin miksi se on palomies ja palosotilas? Miksi ei palomies ja palonainen tai palonainen ja palosotilas?
Nämä kelpaisivat kyllä hyvin. Palosotilaita olisivat inter- ja transsukupuoliset. Palohenkilöitä sitten ne, joille -sotilas olisi vastoin maailmankatsomusta.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Senpä takia mekin keskustelemme melko mitättömistä yksityiskohdista; yhteiskunta on jo niin kehittynyt, että ei ole tarvetta millekään radikaaleille muutoksille. Sen sijaan voidaan tähdätä siihen, että näytetään esimerkkiä (valtion toiminta, viestintä jne.) ja pohditaan, millaisilla ratkaisuilla olisi mahdollista poistaa ihmismielen vääristymiä meritokratian tieltä. Tämä ei tarkoita, että luovuttaisiin valistuksen ajan poliittisista ideaaleista tai 1900-luvun alussa taistelluista poliittisista oikeuksista.
Olen aika lailla samoilla linjoilla kanssasi yhteiskunnallisissa päämäärissä. Isoin mielipide-eromme lienee siinä miten koemme feminismin sopivan tähän päämäärään, ja millaisena näemme sen liikkeen yleisesti. Ja nyt puhun tämän päivän feminismistä. Näen, että feminismi (jota itsekin kannatin) saavutti isoimmat tavoitteensa 1990-luvulla, mutta sen tehtyään he huomasivat tulleensa turhaksi länsimaissa, joten aatetta piti jalostaa radikaalimpiin suuntiin. Antipatiani ovat näitä uudempia aaltoja kohtaan.

Olen muutenkin vahvasti sitä mieltä, että suurin osa ihmisistä pyrkii reiluuteen. Kaikilla on vain eri näkemys siitä mikä on reilua, joka pohjautuu ihmisten omaan yksilölliseen maailmankatsomukseen. Mm. sosiaalipsykologi Jonathan Haidt puhuu tästä kirjassaan - en muista enää missä niistä.

Silloin se nimenomaan on "rakenteellista", jos yhteiskunnassa vallitsee arvoja, joiden mukaan ihonväri vaikuttaa pätevyyteen.
Minun mielestäni yhteiskunnassa ei vallitse tällaisia arvoja. Ihmisillä toki näitä ennakkoluuloja löytyy (etenkin kulttuureja kohtaan), mutta yhteiskunta itsessään pyrkii mielestäni aika hyvin tuomitsemaan kaiken ulkoiseen pohjautuvan syrjinnän. Toki on vain hyvä, jos valtio näkee ylimääräistä vaivaa ja yrittää parantaa syrjittyjen ja huono-osaisten asemaa - eli allekirjoitan myös kaiken tähän liittyvän ajatelmasi, mutta ei se vaadi mitään ylimääräistä hallituksen ylläpitämää intersektionaalista prosessia, jolla rummutetaan sulkaa aatesiskojen hattuun. Itse asiassa luulen tämän feminismillä keekoilun tekevän vain hallaa näillä toimenpiteille, koska se aiheuttaa turhaa kitkaa monissa.

Asevelvollisuus on lakiin sidottu tasa-arvo-ongelma, johon ratkaisua hakevat - paradoksaalisesti - lähinnä feministit ja jotkut harvat miesasiamiehet.
Tähän toteamukseen törmään usein, ja tiedän, että se on siellä jossain agendalistan pohjalla, mutta mitä konkreettisia esimerkkejä feministit ovat pyrkineet tämän asian eteen tekemään? Itselleni ei tule yhtään esimerkkiä mieleen. Feministien konkreettisista asenteista asevelvollisuuteen tulee lähinnä mieleen tämä klassikko:





Korostan, että itselläni ei ole vahvaa näkemystä asevelvollisuuteen - en ole ammattilainen sen suhteen, mutta jos halutaan ratkoa tasa-arvo-ongelmia, luulisi sen ainoan lakiin sidotun tasa-arvo-ongelman olevan listan alkupäässä. Sillä voisi myös korjata niitä ennakkoluuloja, että feministejä kiinnostaa ainoastaan naisten asiat.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Korostan, että itselläni ei ole vahvaa näkemystä asevelvollisuuteen - en ole ammattilainen sen suhteen, mutta jos halutaan ratkoa tasa-arvo-ongelmia, luulisi sen ainoan lakiin sidotun tasa-arvo-ongelman olevan listan alkupäässä. Sillä voisi myös korjata niitä ennakkoluuloja, että feministejä kiinnostaa ainoastaan naisten asiat.

Naisasialiitto Unionin periaatteita edellisiin eduskuntavaaleihin. 1. kohta ja puhutaan yleisen asevelvollisuuden lakkauttamisesta syrjivänä instituutiona.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Naisasialiitto Unionin periaatteita edellisiin eduskuntavaaleihin. 1. kohta ja puhutaan yleisen asevelvollisuuden lakkauttamisesta syrjivänä instituutiona.
Kiitos linkistä. Olen nähnyt vastaavia muillakin agendalistoilla - varsinkin kun kalastellaan ääniä. Tässä se oli ykkösenä. Tarkoitin lähinnä sitä, että niin monista eri asioista kuin olen nähnyt feministien pitävän ääntä, asevelvollisuus jää aina pelkälle agendalistalle... ellei sitä jossain vaalikeskustelussa suoraan kysytä. Luulisi, että kun se tässäkin on ykkösenä, siihen yritettäisiin vaikuttaa tekojen tai edes puheiden kautta. Mutta siitä kuulee lähinnä laajempien ideologiaa luotaavien artikkelien yhteydessä, kun muistutetaan, ettei ajeta pelkästään naisten asiaa. Ja voi tosiaan olla, että sitä yritetään pitää enemmän esillä, mutta en vain ole koskaan kuullut siitä... edes tämän feministisen hallituksen toimesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös