Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 838 234
  • 2 865

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Väärässä olit.

Hyvä näin, koska aidosti toivon, että kukaan ei ymmärrä näitten junttien touhuja, millään tavoin.

3) Viina on näissä jutuissa aina ja iankaikkisesti iso tekijä. Jos se hyväksytään osaksi jääkiekko-ottelua, sitten pitää hyväksyä se että turvatoimenpiteet, kuten järjestysmiesten ja poliisien riittävä lukumäärä, turvatarkastukset, kameravalvonta ja muut ovat aina näkyvästi esillä.

Tähän edelleen. Vaikka halleissa ei alkoholia myytäisikään ei se niin vaikea ole tulla hallille kännissä tai kuljettaa niitä. Eli mun mielestä on täysin turhaa edes kattoa tätä asiaa kohti, vaan keskittyä syyllisten teilaamiseen.

Ei voi hirveän jyrkästi tuomita kun itsekin tuli nuorempana joskus hölmöiltyä.

Laitetaan vielä loppuun, että tämä lause sai itseni näkemään todellakin punaista, joten jos mahdollista niin todellakin jätetään tämmöiset pois. Tarkoitti se sitten mitä tahansakkin.
 
Minun mielestäni oli hyvä kannanotto Kekeltä. Toisin kuin Virmasen kannanotto, tämä sisältää käytännön toimia. En ole oikea ihminen arvioimaan ovatko toimet riittäviä tai auttavatko ne ylipäätään mitään, mutta ne vaativat joka tapauksessa konkreettisia toimia, jotka puolestaan viestivät kovemmin kuin yksikään pahoitteleva kirjoitus.

Hyvä alku.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Parannustahan nuokin toimenpiteet. Se auttaako ne pidemmäksi aikaa nähdään myöhemmin. Jos nämäkään toimenpiteet eivät auta niin seuraavana on oltava Hartwallin anniskelulupien peruuttaminen jatkuvasta häiriön aiheuttamisesta. Siinä kärsii sekä tavalliset että Jokerien talous, mutta jospa se auttaisi saamaan seurankin puolelta lisää toimenpiteitä aikaan.

Itseäni vituttaa suuresti silti Jokerien fanitoiminnasta vastaavien hiljainen hyväksyntä asialle ja käsien pesu, "ei ole meidän jäseniä" jne. Onko väkivalta oikeasti hyväksyttävää? Vaikkeivat olisi jäseniä niin kovasti liittyvät jääkiekkoseuraan nimeltä Jokerit kuitenkin. Itse asiassa toivoisin legendaariselta Pavelta kommenttia tähän, onko tämä sitä mihin hän kavereineen 90-luvun alussa tähtäsi.

Aika jännää jos jollain Jokerifanilla on negatiivisia kokemuksia Raksilasta (2-3 sivua aiemmin ollut viesti). Siihen on varmasti isoimpana syynä tuo Kärppäfanien saama kohtelu Helsingissä. Itselläni ei ainakaan ole kuin hyvää sanottavaa Oululaisfaneista. Ässien pelatessa välieriä 2006 tuli Raksilassa vierailtua ja kuvaavaa oli että todella paljon tuli keskusteltua Oululaisten kanssa ja yhdestäkään kaljasta en maksanut itse vaan koko ajan joku Oululainen tarjosi tuoppia. Kiitos vielä kerran.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Keijo siis jatkoi yleisesti jokerien valitsemalla tiellä. "Huligaanit eivät kuuluneet mihinkään faniporukkaan" (tm). Tuosta kohtaa aloitettiin jo osittain käsien peseminen asiasta.

Jos tämä faniporukkaan kuulumatonta porukkaa ei päästetä paikattomaan katsomoon, niin miten se estää uudet hyökkäykset, kun fanit poistuvat hallilta? Vai halutaanko estää nyt "homot" -lakanat, mitkä ilmeisesti siis olivat tämän faniporukkaan kuulumattomien (tm) tekemät? Samalla myös ilmeisesti loppuu keskisormen näyttely, koska tämähän porukka se on vain näyttänyt.

Mitäänhän tuosta ei jää käteen. Pestään kädet ja toivotaan parasta. Ainahan voi sanoa, etteivät he kuulu faniporukkaan!
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Täysin käsittämätöntä, jos tällaiset banderollit ovat saaneet olla esillä koko pelin ajan järjestysmiesten niihin puuttumatta.
Eivät ne olleet esillä koko pelin ajan. Tuo Junno-lakana ainakin "oli esillä" (lähinnä oli solmussa, en edes tietäisi, mitä siinä luki, jos joku täällä ei olisi kertonut) lyhyen pätkän matsin alkupuolella. Sitä toista tosi fiksua lakanaa en huomannut ollenkaan, eli ilmeisesti sitäkään ei kovin pitkään esitelty.

Tästä tulee taatusti paskaa niskaan, mutta ymmärrän jollain tasolla, miten humalainen porukka ottaa toisen puolen "teistä ei oo mihinkään" -laulut haasteena. Tuollainen testosteronin täyttämä macho-kulttuuri on luonteeltaan niin aggressiivista, että kun porukka päättää kunniansa tulleen loukatuksi, melko äkkiä ollaan nyrkit pystyssä sitä puolustamassa.

Itse tykkään kovasti näistä "eurooppalaisen kannatuskulttuurin" myönteisistä puolista, mutta se on perseestä, että osaa sitä edistävästä porukasta vetää ilmeisen tehokkaasti puoleensa myös sen pimeä puoli: järjestyshäiriöt, machoilu ja väkivalta.
 
Tästä tulee taatusti paskaa niskaan, mutta ymmärrän jollain tasolla, miten humalainen porukka ottaa toisen puolen "teistä ei oo mihinkään" -laulut haasteena. Tuollainen testosteronin täyttämä macho-kulttuuri on luonteeltaan niin aggressiivista, että kun porukka päättää kunniansa tulleen loukatuksi, melko äkkiä ollaan nyrkit pystyssä sitä puolustamassa.

Sen verran pitää antaa "paskaa" niskaan, että tuo lauluhan on kentälle suunnattu ja tähän mennessä on jokainen Jokeri-fanikin sen tiennyt. Yleensäkin ottaen on aika harvinaista, että kannattajaryhmä provosoituu juurikin peliin kuuluviin lauluihin.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sinänsä hauska, että suomen luetuin(?) lätkämedia, Jatkoaika.com ei ole tuosta perjantaista mitään kirjoittanut.
Saatika vielä siteerannut omilla uutisillaan Säilynojan raporttia...

Kyllähän tällaisistakin pitää kirjoittaa, imo.

Jokerifanien-keskustelussa ei näytä hirveänä "tunteita", ainakaan vielä, tuo Jokereiden kommentointi herättävän. Sen verran oli pakko käydä itsekin katsomassa.
 

JPL

Jäsen
Kyllähän tuo Jokereiden liikku on oikeaan suuntaan. Tämän pitää kuitenkin jatkua hamaan tulevaisuuteen saakka, koska muuten sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä.

Jos häiriöitä edelleen tapahtuu, tietääpähän mihin suuntaan sormi osoittaa...
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Sen verran pitää antaa "paskaa" niskaan, että tuo lauluhan on kentälle suunnattu ja tähän mennessä on jokainen Jokeri-fanikin sen tiennyt.
Ai. Minä en ole ihan varma edes siitä, että kaikki sitä perjantaina laulaneet olisivat olleet tuosta tietoisia, sen verran selvästi sitä laulettiin nimenomaan toista päätykatsomoa kohti osoitellen. (Eikä tämä tietysti millään tasolla tee väkivallanteoista hyväksyttävämpiä, ymmärrettävämpiä ehkä.)
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Hienoa Keijo

Keijo hoksasi, että Eteläpäädyssä on (yhdistykseen kuulumattomien aiheuttamia) ongelmia, joten valvontaa siellä tehostetaan. Tehostettu valvonta fanikatsomossa vaatii lisäresursseja, jotka otetaan ulkoalueiden valvonnasta, koska ulkoalueilla ei ongelmia ole esiintynyt. Loistavaa ja tuohon organisaatioon perinteisesti sopivaa reagointia.
 

JPL

Jäsen
Ai. Minä en ole ihan varma edes siitä, että kaikki sitä perjantaina laulaneet olisivat olleet tuosta tietoisia, sen verran selvästi sitä laulettiin nimenomaan toista päätykatsomoa kohti osoitellen. (Eikä tämä tietysti millään tasolla tee väkivallanteoista hyväksyttävämpiä, ymmärrettävämpiä ehkä.)

Tuo kertoo enemmän kuulijoista, kuin laulajista.... Ko. kipaletta on Areenalla hoiloteltu ~10 vuotta...
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai. Minä en ole ihan varma edes siitä, että kaikki sitä perjantaina laulaneet olisivat olleet tuosta tietoisia, sen verran selvästi sitä laulettiin nimenomaan toista päätykatsomoa kohti osoitellen. (Eikä tämä tietysti millään tasolla tee väkivallanteoista hyväksyttävämpiä, ymmärrettävämpiä ehkä.)

Itse olin kirjoittamassa lähes sanasta sanaan samaa. Kyllä se ainakin yläkatsomoon oli helposti tulkittavissa Eteläpäädylle suunnatuksi, mutta toki voi olla niin että tarkoitusperät olivat vilpittömät.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tähän edelleen. Vaikka halleissa ei alkoholia myytäisikään ei se niin vaikea ole tulla hallille kännissä tai kuljettaa niitä. Eli mun mielestä on täysin turhaa edes kattoa tätä asiaa kohti, vaan keskittyä syyllisten teilaamiseen.
Asia muuten selvä, mutta tästä eri mieltä. Jos alkoholin myynti lopetettaisiin, tietysti samalla evättäisiin sisäänpääsy humalaisilta. Viinapulloja ei Hartwall-Areenalle ole helppoa kuljettaa, kun kassit tarkastetaan ovella. Kai jonkun pienen pullon kainalossa voisi viedä, mutta se jäisi sitten järjestysmiesten vastuulle.

Ja vaikka kuinka haluaisi syyllisiä teilata, niin kyllä se viina vaan on monen pahan alku ja juuri. Ei ole realismia uskoa että kaikilla järki ja viina pysyisivät samassa päässä. Jos viinaa on tarjolla oikeassa (siis väärässä) paikassa, ongelmia seuraa. Ei vähennä syyllisyyttä yhtään, mutta se vain on niin.

Ja niinkuin korkki tuolla aiemmin esittikin, anniskelulupien peruuttaminen saattaisi olla oikeampi ratkaisu kuin esimerkiksi tyhjälle katsomolle pelaaminen. Näinhän yleensä tehdään kun anniskelupaikalla tai lähistöllä alkaa esiintyä järjestyshäiriöitä.
 
Kyllä se faneille suunnattu laulu on aina ollut se "miksi x mököttää?" eli eikö kannustaminen olekaan hauskaa, kun oma joukkue on tappiolla tjms.

Tuo eikös teistä ole mihinkään on soinut aivan helvetin pitkään ja nyt näen ensimmäiset tulkinnat siitä, että se olisi kohdistettu faneihin ja vieläpä riidan haastamisena. Itse en ole muuten tuota laulua kuullut koskaan muuta kuin johtotilanteessa, ja etenkin siten, ettei vastustajalla tahdo onnistua maalinteko.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Äiti on mukiloitu, äitiä lapsineen ei. Molemmat asiat ovat yhtä lailla täysin tuomittavia. Annoit silti oivan esimerkin vääristelevästä kirjoittelusta.

Niin ymmärsin uutisoinnista lasten olleen mukana, vai eiks siitä pidetä, kun niitä lapsia ei kerta faktisesti hakattu, ne sai vaan kattoo?
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinänsä hauska, että suomen luetuin(?) lätkämedia, Jatkoaika.com ei ole tuosta perjantaista mitään kirjoittanut.
Saatika vielä siteerannut omilla uutisillaan Säilynojan raporttia...

Kyllähän tällaisistakin pitää kirjoittaa, imo.

Onhan siellä se otteluraportti.
Mun käsittääkseni Jatkoaika.com on urheilujournalismiin keskittynyt. Eikä ainakaa itsellä ole osunut silmään urheilun ulkopuolisia kannanottoja/uutisointeja.

Äärimmäisiä typeryyksia ja raukkamaisuuksia on tapahtunut perjantaina, eli niitä en puolustele vaikka jatkoajan toimitusta ehkäpä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllä se faneille suunnattu laulu on aina ollut se "miksi x mököttää?" eli eikö kannustaminen olekaan hauskaa, kun oma joukkue on tappiolla tjms.

Juurikin näin. Ja varsinkin siksi, että omilla kulkee kaukalossa/katsomossa, niin toki pitää vähä kuittailla että teillä ei nyt kulje kummassakaan mainitussa.

Tuo eikös teistä ole mihinkään on soinut aivan helvetin pitkään ja nyt näen ensimmäiset tulkinnat siitä, että se olisi kohdistettu faneihin ja vieläpä riidan haastamisena. Itse en ole muuten tuota laulua kuullut koskaan muuta kuin johtotilanteessa, ja etenkin siten, ettei vastustajalla tahdo onnistua maalinteko.

Sama vika rahikaisella. Laulettu on iät ja ajat. Ja kyllä sitä vastapuolen faneille lauletaan (ainakin minä), ja juurikin samoista syistä kuin tuo ensimmäinen.
Jos tuon nyt joku haluaa ottaa haastamisena, niin siitä vaan. Pitäähän se joku syy keksiä siihenkin.

Entäs tuo "että te meille pärjää, tinttan tanttan tallallei"? Sekin kyllä suunnattu vastapuolen joukkueelle, että faneille kun "huutokisassa" tai itse matsissa ovat hävinneet.

Lähestulkoon jokaikisestä "etäkärppien virsikirjasta" löytyvästä viisusta joku vatipää voi kyllä repiä provoa tjsp. jos niin haluaa.
Vaikka narrifanitkin tunnetusti, oikein laulun kera, vihaa kaikkia, niin eipä allekirjoittanut ole koskaan tuosta nokkiinsa ottanut. Siinäpä vihaatte, oma on ongelmanne :)
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
En todellakaan puolustele narrilauman (sic) tekemisiä, mutta kyllähän Kärppä-janareiltakin melkoisen puusilmäistä lauleskella "provosoivia" lauluja kaljanhuuruisessa perjantai-illassa ja itkeä sitten kun joku suuttuu. Kuten sanoin, mielestäni helvetin typerää toimintaa Jokeri-joukolta eikä väkivalta ole todellakaan oikeutettua, mutta näiden kirjoitusten perusteella on turha Kärppä-fanienkaan asetella sitä sädekehää oman päänsä päälle.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nimimerkki Jääkuution viestiä en jaksa edes kommentoida... Selvittänee itse edes minulle, mistä noita provolauluja yhtäkkiä saadaan aikaiseksi jos samoja virsiä on laulettu vuosikaudet ja kukaan ei ole ennen näin kovasti lauluista motkottanut kuin nyt perjantai-episodin jälkeen.

Onhan siellä se otteluraportti.
Mun käsittääkseni Jatkoaika.com on urheilujournalismiin keskittynyt. Eikä ainakaa itsellä ole osunut silmään urheilun ulkopuolisia kannanottoja/uutisointeja.

Äärimmäisiä typeryyksia ja raukkamaisuuksia on tapahtunut perjantaina, eli niitä en puolustele vaikka jatkoajan toimitusta ehkäpä.

Nojoo, totta puhut. Mutta toisaalta tällaisista "lieveilmiöistä" voisi joskus jotain kyllä mainitakin. Mutta jos ei ole ennenkään, niin eipä kyllä tarvi nytkään uutisoida.
Menkööt vaikka noihin blogeihin joita nyt on parikin kappaletta JA:ssa tarjolla, siellähän on ties minkälaista raapustusta aiheesta kuin aiheesta :)
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Itse olin kirjoittamassa lähes sanasta sanaan samaa. Kyllä se ainakin yläkatsomoon oli helposti tulkittavissa Eteläpäädylle suunnatuksi, mutta toki voi olla niin että tarkoitusperät olivat vilpittömät.
Ei niissä tarkoitusperissä minusta ole mitään vilpillistä, vaikka olisikin suunnattu Eteläpäädylle. Ei kannattajaryhmien välisessä kuittailussa minusta ole mitään pahaa sinänsä, jos pysytään hyvän maun rajoissa. Nämä "tulkaa koittaa matsin jälkeen" -kehoitukset menevät minusta sen rajan yli.
 
En todellakaan puolustele narrilauman (sic) tekemisiä, mutta kyllähän Kärppä-janareiltakin melkoisen puusilmäistä lauleskella "provosoivia" lauluja kaljanhuuruisessa perjantai-illassa ja itkeä sitten kun joku suuttuu. Kuten sanoin, mielestäni helvetin typerää toimintaa Jokeri-joukolta eikä väkivalta ole todellakaan oikeutettua, mutta näiden kirjoitusten perusteella on turha Kärppä-fanienkaan asetella sitä sädekehää oman päänsä päälle.

Mikset sinä ole suuttunut noista lauluista Länsiautoareenalla? Miksi niistä ei ole kukaan suuttunut aiemmin? Vai olisiko niin, että ei niistä suuttunut kukaan nyttenkään, mutta hyvän syyn siitä saa, jos vain näin halutaan.

Sitten ihmetellään, kun maalaisjanarit Raumalla esimerkiksi suuttuvat siitä, kun ensin niille huudetaan heidän olevan pelkkää paskaa ja sitten vielä kerrotaan, että heitä vihataan.

On pikkuinen ero. Ja itketään sen jälkeen kun joku suutahtaa.. ei hyvää päivää. Tuollaista tekoa ei voi puolustella edes siten, että vähätellään vastaanottavaa osapuolea. Sitä sinä juuri tuossa teet, vaikka yritätkin todeta kuinka väkivalta on tuomittavaa.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Nimimerkki Jääkuution viestiä en jaksa edes kommentoida... Selvittänee itse edes minulle, mistä noita provolauluja yhtäkkiä saadaan aikaiseksi jos samoja virsiä on laulettu vuosikaudet ja kukaan ei ole ennen näin kovasti lauluista motkottanut kuin nyt perjantai-episodin jälkeen.

Luepas viestini uudelleen, en todellakaan tarkoittanut että tuollaiset laulut oikeuttaisivat väkivaltaan tms. - päinvastoin. Kuitenkin perjantai-iltana vittuuntuneelle ja känniselle porukalle "lällättely" ei välttämättä aina ole se paras idea. Kuitenkin aivan vitun typerää toimintaa Jokeri-faneilta.

EDIT:

Mikset sinä ole suuttunut noista lauluista Länsiautoareenalla? Miksi niistä ei ole kukaan suuttunut aiemmin? Vai olisiko niin, että ei niistä suuttunut kukaan nyttenkään, mutta hyvän syyn siitä saa, jos vain näin halutaan.

Sanotaan nyt näin, että jos olisin saatanan vittuuntunut ja kännissä jonkun tullessa lauleskelemaan "lällälää, ootte paskoja ja tyhmiä" -lauluja, saattaisin itsekin vähän hermostua. Turvautuisinko väkivaltaan? Todennäköisesti en todellakaan, mutta valitettavasti tiedän että moni tekee näin.

Kohta joku taas vääntää tämänkin Jokeri-fanien puolusteluksi...
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Niin ymmärsin uutisoinnista lasten olleen mukana, vai eiks siitä pidetä, kun niitä lapsia ei kerta faktisesti hakattu, ne sai vaan kattoo?

Ei siinä kyllä missään mainita että lapset(IL:n mukaan 1v&3v)olisivat olleet mukana. Tämähän olisi koko päivän "ykkösskuuppi" jos näin olisi ollut.

Ja ihan varmuuden vuoksi pidän tekoa edelleen yhtä törkeänä kuin 10-15 sivua sitten...
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko tuollaistakin huudettu Kärppien toimesta?

Ei. Jokerifanien/vaimitänytovatkaan toimesta tiesk uinka kauan.

Luepas viestini uudelleen, en todellakaan tarkoittanut että tuollaiset laulut oikeuttaisivat väkivaltaan tms. - päinvastoin. Kuitenkin perjantai-iltana vittuuntuneelle ja känniselle porukalle "lällättely" ei välttämättä aina ole se paras idea. Kuitenkin aivan vitun typerää toimintaa Jokeri-faneilta.

No itse olen kaljahöyryissäni, että selvinpäin samoja viisuja luritellut. Kuten sanottu, jo monia vuosia ja ei ole ennen juurikaan sanomista niistä tullut.
Edelleen en meidän (EtäKärppien) biiseistä saa provoavia oikein millekään, mutta kuten sanottu, joku voi kyllä niistäkin provosoitua.
Sen takia, että vastapuolta saattaisi vituttaa nämä "peppipitkätossubiisit" jne. niin en jättäisi niitä laulamatta edelleenkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös