Tämähän tuli hyvin esiin ketjussa aiemmin, kun ilmeni että kärppäpäädystä provosoitiin, niin heti tuli vähättelevä vastaus että jos senttereitä näytettiin, niin niitä ainakin näytettiin enemmän toisesta päädystä.
Kyllähän tuo provosointi oli varmasti molemmin puolista. Itse ihmettelin tätä hallilla ääneen sellaisille ihmisille, jotka olivat reissulla olleet. Olivat ilmeisen sitä mieltä, että he eivät voineet sietää homottelua eikä lakanaa, missä todettiin Juha Junno pedofiiliksi. Siitäkin huolimatta joukossa oli kuulemma valtaosa, jotka eivät keskisormia nostaneet.
Jos pitäisi lähteä rinnastamaan keskisormia ja väkivaltaa, tiedän kyllä kumpaa vastaan olen enemmän. Siltikin olisi Hartwall areenan järjestyksen pitäjät voineet tehdä nopeastikin päätöksen, että haetaanpa lakana "Juha Junno = pedofiili" ja "HOMOT" pois tuolta katsomosta. Ensinnäkään ne eivät ole lähelläkään asiallisia, toisekseen aiheuttavat varmasti osaltaan kuumentumista.
En usko hetkeäkään, että jompikumpi osapuolista olisi ollut näyttämättä merkkejä toiselle katsomolle. Minua ei oikeastaan edes kiinnosta, kumpi sen on aloittanut. Minua kiinnostaa eniten se, että ottelutapahtuma ei ole ollut katsojilleen turvallinen.
Oliko tuon illan tapahtumissa ylipäätään nuo keskisormet pääosissa? Olisiko kuitenkin fyysinen väkivalta se suurin ongelma?
Samaan hengenvetoon pitää ihmetellä yhtä asiaa. Taisi olla tämä sama ketju, vai oliko vastaava, missä ihmeteltiin Raumalaisten kuumentumista "me vihataan teitä" "rauma on pelkkää paskaa" viesteihin Jokerien katsomosta. Ylivoimainen enemmistö, taisi olla aika lähellä 100% tällä palstalla, jokerikirjoittajista ihmetteli suuresti Raumalaisten provosoitumista. Olivat pöyristyneitä, miten ihmiset alkavat ehdottamaan takaisin ruumiillisella väkivallalla. Tässä tapauksessa on jokunen valopää jo todennut, että sitä saa mitä tilaa eli Kärppäfanit olivat itse kohtalonsa aiheuttaneet.
Olisiko kuitenkin niin, että se fyysinen väkivalta on se ongelma? Yksi vaihtoehto olisi pyrkiä vähentämään hallissa tapahtuvaa provosointia, joka on viime vuosina noussut aivan uudelle tasolle. Aloittaisin siitä, että kitketään sitä pois niin paljon kuin mahdollista on. Helppoa se on tehdä esim. plakaateista ja lauluista, sekä yksittäisistä chanteistä. Vedetään rajat johonkin ja sovitaan ryhmien kanssa. Sen jälkeen katsotaan sitten, onko aiheellista alkaa sulkemaan yksittäisiä ryhmiä pois. Jätetään vaikka Kärppäfanit pois Hartwall-areenalta, jos eivät osaa käyttäytyä.