Facebook

  • 994 369
  • 3 109

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Facebookin "viimeisimmät" näyttää mulla tällä hetkellä kahta fb-kaverien tänään tekemää linkkijakoa, yhtä mainosta, yhtä seuratun sivun lisäämää kuvaa, omaa eilen tekemääni postausta sekä yhtä kolme päivää sitten ei fb-kaverin julkaisemaa kuvaa, johon on merkitty fb-kaveri (kuvaan ei ole tullut kommentteja). Näiden kuuden postauksen jälkeen on stoppi ja "Tällä hetkellä ei ole muita julkaisuja näytettävänä."

Aika epäsosiaalisen hissuksiin siis pystyy kolmisen sataa ihmistä olemaan sosiaalisessa mediassa. Hyvä guttenberi saatana, hienot algoritmit.
Kokeilin eilen pitkästä aikaa tuota viimeisimmät-painiketta, koska yksi minun tekemäni päivitys katosi johonkin (sitä ei koskaan löytynyt, mihin lie katosi). Itselläni myös ehkä kourallinen päivityksiä, joista usea kolmen päivän takaa. Mahtavasti toimii siis. Kai se oman Facebook-uutisvirran täysi lukeminen on niin vuotta 2012. Nykyään katsellaan palasia sieltä täältä, ja ihmetellään kun kavereiden tärkeimmät päivitykset menevät ohi.

Eikä Facebookin muukaan toiminta aivan kympin arvoista työskentelyä ole. Jokunen viikko sitten minut lisättiin erään sivuston ylläpitäjäksi, mutta kutsu ei tullut millään minulle asti. Kaverini laittoi siis jonkun kutsun ylläpitäjäksi, mutta sitä ei saanut puhelimella mitenkään auki. Ei millään selaimella, eikä edes sovelluksella joka ladattiin ihan vain tätä varten. Kotona läppärillä sitten pääsin painamaan "hyväksy pyyntö", ja sen jälkeen homma lähti pyörimään puhelimella.

Ei uskoisi näiden perusteella kyseessä olevan maailman suurimman nettiyhteisö. Bugia siellä, bugia täällä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Facebookin "viimeisimmät" näyttää mulla tällä hetkellä kahta fb-kaverien tänään tekemää linkkijakoa, yhtä mainosta, yhtä seuratun sivun lisäämää kuvaa, omaa eilen tekemääni postausta sekä yhtä kolme päivää sitten ei fb-kaverin julkaisemaa kuvaa, johon on merkitty fb-kaveri (kuvaan ei ole tullut kommentteja). Näiden kuuden postauksen jälkeen on stoppi ja "Tällä hetkellä ei ole muita julkaisuja näytettävänä."

Pistän paremmaksi. Minulle Facebook ei näytä tällä hetkellä mitään muuta kuin ilmoitusta, jossa pyydetään etsimään ja lisäämään kavereita, jotta näen heidän kuviaan ja päivityksiään. Siis aivan kuin olisin uusi käyttäjä, jolla ei ole yhtään kaveria. Tämä paskuus ei saa minua lähtemään, sillä olen liian utelias näkemään, kuinka paljon huonommaksi tuo vielä muuttuu.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pistän paremmaksi. Minulle Facebook ei näytä tällä hetkellä mitään muuta kuin ilmoitusta, jossa pyydetään etsimään ja lisäämään kavereita, jotta näen heidän kuviaan ja päivityksiään. Siis aivan kuin olisin uusi käyttäjä, jolla ei ole yhtään kaveria. Tämä paskuus ei saa minua lähtemään, sillä olen liian utelias näkemään, kuinka paljon huonommaksi tuo vielä muuttuu.
Tekee tuota jostain syystä välillä. Liittynee jotenkin serverien ongelmiin. Minulla joskus myös jämähtää tilaan missä näen jotain 2-5 postausta ja loppuja ei muka sitten ole.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nappaan nyt lainauksen tuosta muutaman päivän takaa, vaikka viestini hiukan taisi karata siitä...
Ei uskoisi näiden perusteella kyseessä olevan maailman suurimman nettiyhteisö. Bugia siellä, bugia täällä.
Onhan tuolla ongelmia. Mutta olisin jollain tavalla jopa valmis ymmärtämään niitä. Facebook ei ole enää käyttäjilleen se sama palvelu, joka se aikanaan oli. Sosiaalisen median käyttötavat ovat muuttuneet. Ns. pirstaloituneet. Erityisesti nuorempi polvi pakeni näihin WhatsAppeihin, Snapchatteihin yms. pikaviestipalvelimiin. YouTubekin on ainakin nuoremmissa ikäryhmissä jo mennyt Facebookin ohi suositumpana sosiaalisen median palveluna.

Mielestäni samaa tapojen muutosta voi huomata Facebookin käytössä. Se "perusnäkymä" alkaa monille olla toissijainen ominaisuus Facebookissa, vaikka alkujaan se oli kaikki, mitä Facebook oli. Sanon monille, koska en tiedä, kuinka suuresta osasta käyttäjiä puhutaan. (Dataa olisi kiva nähdä, jos tutkimusta on jossain tehty.) Omassa kuplassani valtaosa käyttäjistä on enemmän tai vähemmän kokonaan kadonnut ryhmiin "seinän" päivittelyn sijaan. Ihmiset, jotka aktiivisesti päivittelivät statustaan eivät ole enää vuosiin sitä tehneet. Silti erilaisia ryhmiä käytetään aktiivisesti. Facebookin puhelimiin tarjoama "Messenger" on sekin monille edelleen ykkösvaihtoehto ohi esim. WhatsAppin. Kertoo mielestäni jotain palvelusta, että nuorien käyttö on vähenevää ja samalla vanhemmat käyttäjät lisääntyvät. Se on Facebookin trendi ollut jo vuosia (ks. esim. SOSIAALINEN MEDIA 2017: VOITTAJAT JA HÄVIÄJÄT | Mikrobitti tai Pöngän diamuotoinen Sosiaalisen median katsaus 12/2017 | Slideshare) Facebook yrittää palveluna muuttua samalla, kun sillä on jo aivan valtava määrä käyttäjiä. Eivätkä Facebookin muutokset ole tässä kymmenen vuoden aikana ihan pieniksi jääneet. Sitä kautta ymmärrän, jos algoritmien kanssa hiukan haasteitakin.

Facebook tuntuu nykyisin olevan palvelu, jota käytetään noiden erilaisten ryhmien ja tapahtumien jne. vuoksi. Nuo ovat monessa mielessä edelleen pätevä työkalu. Kirppisten säännöt ovat usein vammaisia, mutta Facebookin "ryhmä" on periaatteessa ihan pätevä alusta moisen ylläpitoon. "Marketplace" palvelu tosin taitaa olla Facebookin yritys muuntua "kauppapaikaksi" ja siirtää kaupankäynti pois noista ryhmistä (ks. esim. blogi: FACEBOOKISTA KAUPPAPAIKKA – NIIN YRITYKSILLE KUIN YKSITYISKÄYTTÄJILLE) Tapahtumien järjestäminen jne. on suhteellisen vaivatonta Facebookin "tapahtumien" kautta. Osaltaan kyse lienee siitä, että FB:ssä on edelleen suuri massa ihmisistä tavoitettavissa. Kommunikointi on silloin vähintäänkin suhteellisen helppoa. Suomalaisista likimain puolet käyttää Facebookia. Joissain ikäpolvissa (nuoremmissakin) käyttäjiä ovat lähes kaikki ikäpolven edustajat. Päivityksiä kuitenkin vain luetaan monta kertaa suuremmalla todennäköisyydellä kuin sellainen kirjoitetaan.

Epäilemättä Facebookin perusnäkymän algoritmeissä on vikaa. Mutta jos mietitään esimerkiksi parin päivän otantaa, niin en pitäisi ihmeenä, jos jostain parista sadasta tyypistä ei päivityksiä juurikaan tarjolla olisi. (Riippuu toki kuplasta, Facebook lienee edelleen "keski-ikäisten" ensisijainen some.) Päivitysaktiivisuus on erilaisissa käyttäjäryhmissä suurestikin toisistaan eroavaa.

Mutta olisi tosiaan hienoa tietää, kuinka merkittävä osa tuo "perusnäkymä" on keskimääräiselle Facebook käyttäjälle nykyisin. Silloin joskus 2007-2008 kun Suomessakin suurin rynnistys Facebookiin tapahtui, oli sen perus "seinän" merkitys valtava. Oikeastaan muuta ei ollut. Jos se on nyt pudonnut vähämerkityksiseksi, niin ihan ymmärrettävää, että Facebook ei erityisesti sen kehitykseen panosta, vaan tuotekehityksessä mennään noiden ryhmien, marketplacen, tapahtumien jne. ehdolla, jossa käyttäjä kykenee kohdennetusti kommunikoimaan pienemmälle viiteryhmälle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eivätkä Facebookin muutokset ole tässä kymmenen vuoden aikana ihan pieniksi jääneet. Sitä kautta ymmärrän, jos algoritmien kanssa hiukan haasteitakin.

Totta, mutta miksi palvelusta puuttuu toiminto "näytä kaikkien kavereiden kaikki viestit aikajärjestyksessä."

Tuollaisesta voisi jopa vaikka vähän maksaakin, koska tuolloin ja vain tuolloin palvelu olisi toimiva. Messenger sentään toimii todella hyvin, sekin hukkasi viestejä alkuaikoinaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Totta, mutta miksi palvelusta puuttuu toiminto "näytä kaikkien kavereiden kaikki viestit aikajärjestyksessä."

Tuollaisesta voisi jopa vaikka vähän maksaakin, koska tuolloin ja vain tuolloin palvelu olisi toimiva. Messenger sentään toimii todella hyvin, sekin hukkasi viestejä alkuaikoinaan.
Mitäs jos sä menet sun news feedin kohdalle, painat sitä ... ,odotat hetken sen päällä, niin se avaa eri vaihtoehtoja ja yksi niistä on friends feed.
Sama on sitten suomeksi jotain muuta, mutta varmaan riittävän hyvin kuvailtuna kuitenkin.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Totta, mutta miksi palvelusta puuttuu toiminto "näytä kaikkien kavereiden kaikki viestit aikajärjestyksessä."

Tuollaisesta voisi jopa vaikka vähän maksaakin, koska tuolloin ja vain tuolloin palvelu olisi toimiva. Messenger sentään toimii todella hyvin, sekin hukkasi viestejä alkuaikoinaan.
Ominaisuus on jo olemassa, kuten @BlackWolf totesi. Suomeksi tuo valinta menee polkua "Uutiset" --> "muokkaa asetuksia" --> "päätä, kenet haluat nähdä ensin". Sieltä sitten valitset kaverit. Kun vielä oheen valitset syöttötavaksi "viimeisimmät" "suosituimpien" sijaan, niin aikajärjestyskin on kohdallaan. Olettaen, että toimii normaalisti ilman bugeja.

Boldaamani kohta taas on paskapuhetta. Mielestäsi noin, mutta yleisesti ei. Facebookilla on pelkästään Suomessa 2,5 miljoonaa käyttäjää, maailmanlaajuisesti jokunen miljardi. Käyttötavat kyseiselle palvelulle vaihtelevat paljon. Ei ole olemassa vain yhtä tapaa, jolloin kyseisen kokoluokan palvelun voi julistaa toimivaksi.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Hyvä havainto toi, että fb:n käyttö on muuttunut ja siirtynyt ryhmiin. Kierros on siis tehty, ja olemme palanneet takaisin vanhoihin kunnon nyysseihin!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ominaisuus on jo olemassa, kuten @BlackWolf totesi. Suomeksi tuo valinta menee polkua "Uutiset" --> "muokkaa asetuksia" --> "päätä, kenet haluat nähdä ensin". Sieltä sitten valitset kaverit. Kun vielä oheen valitset syöttötavaksi "viimeisimmät" "suosituimpien" sijaan, niin aikajärjestyskin on kohdallaan. Olettaen, että toimii normaalisti ilman bugeja.
Testasin. Ei toimi. Otin esimerkiksi kaverin, joka on melko aktiivinen päivittäjä. Hänen edellinen päivityksensä on n. tunti sitten. Ei tullut tuo viesti feediini, vaikka tein juuri noin, kuten neuvoit.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Testasin. Ei toimi. Otin esimerkiksi kaverin, joka on melko aktiivinen päivittäjä. Hänen edellinen päivityksensä on n. tunti sitten. Ei tullut tuo viesti feediini, vaikka tein juuri noin, kuten neuvoit.
Hyvä huomio. Unohdin yhden askeleen. Kun ohjeissani pääsee tuohon "kaikki kaverit" kohtaan, niin on vasta esillä lista kavereista. Siitä pitää vielä klikkailla halutut erikseen... Hiukan vaikeasti tehty kieltämättä Facebookilta. Mutta ominaisuus on jollain tasolla olemassa kuitenkin. Toiminnasta ja helppokäyttöisyydestä voi olla montaa mieltä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Testasin. Ei toimi. Otin esimerkiksi kaverin, joka on melko aktiivinen päivittäjä. Hänen edellinen päivityksensä on n. tunti sitten. Ei tullut tuo viesti feediini, vaikka tein juuri noin, kuten neuvoit.

Ei todellakaan toimi, useimmilla on luuri ja läppäri. Laittakaa molemmat auki ja haaveena olisi saada täsmälleen sama feedi molempiin.

Onnistuiko, no eipä onnistunut. En jaksa enää edes kokeilla tai taistella tämän kanssa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ääh mä laitan kuvan ennemmin. Minulla ainakin tarjoaa tuollaista valikkoa.
 

Liitteet

  • kaverit.jpg
    kaverit.jpg
    17,9 KB · kertaa luettu: 499

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei todellakaan toimi, useimmilla on luuri ja läppäri. Laittakaa molemmat auki ja haaveena olisi saada täsmälleen sama feedi molempiin.

Onnistuiko, no eipä onnistunut. En jaksa enää edes kokeilla tai taistella tämän kanssa.
Kyllä itse ainakin sain feedit samanlaisiksi selaimessa ja sovelluksessa. Kombona juurikin läppäri (Windows, Chrome selaimena jos kiinnostaa) sekä puhelin (OnePlus 5t jos sillä väliä). Helpoimpana tapana tuo yllä kuvaamani prosessi, jossa "priorisoidaan" haluttujen tahojen (kavereita, sivuja, sovelluksia) päivitykset kärkeen. Selaimessa tapahtuu Facebookin etusivulta, puhelimen sovelluksessa asetuksista ("uutisten asetukset").

Lisäosien kautta säätövaraa saa toki vieläkin enemmän.
 

axe

Jäsen
Hyvä huomio. Unohdin yhden askeleen. Kun ohjeissani pääsee tuohon "kaikki kaverit" kohtaan, niin on vasta esillä lista kavereista. Siitä pitää vielä klikkailla halutut erikseen... Hiukan vaikeasti tehty kieltämättä Facebookilta. Mutta ominaisuus on jollain tasolla olemassa kuitenkin. Toiminnasta ja helppokäyttöisyydestä voi olla montaa mieltä.

Ja sitten niitä kavereita saa valita edelleen kuitenkin vain max 30, mikä ei täytä käyttäjän tarvetta ollenkaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja sitten niitä kavereita saa valita edelleen kuitenkin vain max 30, mikä ei täytä käyttäjän tarvetta ollenkaan.

Minulla muuten itse asiassa täyttäisi. Ei niitä kovin montaa ole keiden retkeily- ja pelipäivitykset kiinnostaa. Onhan tuo todella pieni luku kuitenkin, koska joillain kuulema on jotain 747 kaveria ja suurin osa niistä aktiivisia.

Pitääkö tätä sitten kuitenkin alkaa säätää ja selvittää. Viime aikoina olen pärjännyt melko kelvollisesti siten, kun tietää jonkun olevan jossain pelissä, niin klikkaa nimen kautta sinne seinälle, vaikka fiidissä ei näkynytkään.

Jos jonkun kaverin kuva missä lapsi syö jääteloä kesähelteellä jää näkemättä, niin eipä haittaa. Sekin olisi toki tervetullut filtteri missä lapsipäivitykset jäisi ikuisesti piiloon.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja sitten niitä kavereita saa valita edelleen kuitenkin vain max 30, mikä ei täytä käyttäjän tarvetta ollenkaan.
Totta. Ei riitä kaikille, mikä olisi pitänyt huomioida. Omalla kohdalla ei aktiivisia kavereita niin paljon listalla enää ole, etteikö tuo 30 riittäisi, joten ei tullut raja edes mieleen.

Toinen mielenkiintoinen huomio liittyy tuohon jäsenen @BlackWolf kuvaan. Ei suomenkielisessä versiossa tuollaista vaihtoehtoa ole. Sinänsä jännä, kun kohtuullisen haluttu ominaisuus kuitenkin. Ei Facebook tästä liian helppoa ole tehnyt, vaikka haluttu ominaisuus näyttäisi olevan olemassa.

FB Purity oli pitkään selainlaajennus, jolla ihmiset saivat tuota feediä mieleisekseen. Sen avulla saatiin keskittyminen juurikin esimerkiksi kavereiden päivityksiin. Kuulemani mukaan tuokaan ei taida enää aukotta toimia. Itse en osaa kantaa ottaa, kun en laajennukseen ole turvautunut
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
FB Purity oli pitkään selainlaajennus, jolla ihmiset saivat tuota feediä mieleisekseen. Sen avulla saatiin keskittyminen juurikin esimerkiksi kavereiden päivityksiin. Kuulemani mukaan tuokaan ei taida enää aukotta toimia. Itse en osaa kantaa ottaa, kun en laajennukseen ole turvautunut

Käytössä on, mutta eihän sekään niin hyvin toimi. Aivan arvalla tulee jotain päivityksiä, jos sieltä kokeilee muuttaa asetuksia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Totta. Ei riitä kaikille, mikä olisi pitänyt huomioida. Omalla kohdalla ei aktiivisia kavereita niin paljon listalla enää ole, etteikö tuo 30 riittäisi, joten ei tullut raja edes mieleen.

Toinen mielenkiintoinen huomio liittyy tuohon jäsenen @BlackWolf kuvaan. Ei suomenkielisessä versiossa tuollaista vaihtoehtoa ole. Sinänsä jännä, kun kohtuullisen haluttu ominaisuus kuitenkin. Ei Facebook tästä liian helppoa ole tehnyt, vaikka haluttu ominaisuus näyttäisi olevan olemassa.

FB Purity oli pitkään selainlaajennus, jolla ihmiset saivat tuota feediä mieleisekseen. Sen avulla saatiin keskittyminen juurikin esimerkiksi kavereiden päivityksiin. Kuulemani mukaan tuokaan ei taida enää aukotta toimia. Itse en osaa kantaa ottaa, kun en laajennukseen ole turvautunut
Jännää, koska minulla on kanssa FBP käytössä ja aloin miettimään että ei kai ole sen ominaisuus moinen. Mutta ehkä se ei ole, ohjaa seuravalle sivulle tuo vaihtoehto.
Facebook – kirjaudu sisään tai rekisteröidy (linkki naamakirjaan)
kokeilkaas mitä teille tuo tarjoaa. Jaa saattaa kyllä olla FBP:n ominaisuus tuo friends feed.

Kävinpäs testaamassa, olen antanut huonoja ohjeita joten pahoittelut siitä. Tuo on FBP:n ominaisuus.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Avautui juuri, että Facebookin markkina-arvo on satoja miljardeja dollareita, toistaiseksi. Aivan käsittämätöntä minulle, jonka yhteys facebookin ovat vain sähköpostiviestit, joissa on ilmoituksia ystävien (?) päivityksistä tai että 126 henkilöä tykkää kuvastani ryhmässä X (profiilikuvan lisäksi ei tililläni ole yhtään kuvaa). Viimeksi kirjoitin facebookiin joskus 5-6 vuotta sitten, kun kommentoin jotain päivitystä.
En nimittäin onnistunut aikoinaan löytämään toimintoa, jolla pääsisin sähköposti-ilmoituksista eroon, enkä viitsi enää etsiä. En ole vielä vaivautunut poistamaan tiliäni, mutta teen sen varmaan pian ihan FB:n kiusaksi ;)
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Facebookin "viimeisimmät" näyttäisi tänään tämmöistä aikajärjestystä julkaisujen suhteen:

20 tuntia sitten
2 tuntia sitten
10 tuntia sitten
2 tuntia sitten
41 minuuttia sitten
23 tuntia sitten
2 tuntia sitten
15 tuntia sitten
5 minuuttia sitten
5 tuntia sitten
21 tuntia sitten
Eilen klo. 10.52
21 tuntia sitten
1 tunti sitten
2 tuntia sitten
55 minuuttia sitten

jne. jne.

Eihän tuossa ole oikeasti yhtään mitään järkeä. No eipä tule selattuakaan enää juuri ikinä.
 
@Valapatto En edes muista milloin Facebook on oikeasti näyttänyt viimeisimmät oikeassa järjestyksessä, mutta siitä taitaa olla jo ainakin muutama vuosi. Olen siirtynyt suurimmaksi osaksi Twitteriin, sillä seuraamani ulkomaiset ja useat kotimaisetkin sivustot yms. postaavat sinne enemmän ja siellä twiitit ovat ainakin järjestyksessä, mikä on tärkeä asia. Jää monet mielenkiintoisetkin postaukset näkemättä, jos ei jaksa käydä jokaista tykättyä/seurattua erikseen läpi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten alapalkista saa tuon uuden Watch-nappulan poistettua? Joskus sain poistettua sieltä Marketplacen, mutta en muista kirveelläkään miten tuon alapalkin muokkaus onnistuu, enkä löydä Googlettamallakaan toimivaa ohjetta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minussa alkaa olla kolme eri "someminää", koska ei tämä some enää kaikessa palvele. Ei tosiaan meinaa uutisseinä fiksua järjestystä näyttää, vaikka mitä olisi asetuksille tehnyt.

Eräs someminäni on tuolla FB:ssa lähinnä parissa ryhmässä. Eli lähinnä keskustelukanava Facebook nykyään on. Eihän tututkaan liiaksi profiileja päivitä, joten missaanko jotain. Ja jos päivittää, tulee se uutisseinälleni pari päivää muita myöhemmin. Voisin joutua nolostumaan, jos en huomaisi päivämääriä tarkastaa. Myös kalenteriini tarvitsen Facebookia. Monen tahon tapahtumat löydän melkein parhaiten fb:sta, joten tykkään yhdistää nuo puhelimeni kalenteriin.

Toinen someminäni kyttää Instagramia. Sinne myös eniten jaan, lähinnä positivista fiilistä. Kuvallahan sen hyvin välittää. Satunnaisesti saan tykkäyksiä myös ammattikuvaajilta, joten kehujakin saa. Tämä some huolehtii aika hyvin, että olen seuraamieni julkaisut nähnyt.

Kolmas seuraa Twitteristä paljolti uutisia. Uutisiin ja vaikuttajiin tämä on ihan hyvä väylä. Urheilun ja joidenkin tv-sarjojen seurannassa toisinaan ihan mukavaa hupia myös.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nykyään ilmeisesti trendikästä haukkua Facebookia ja poistaa Facebook profiili. Itse en tällaiseen osallistu vaan naamakirjaa käytän nyt ja 20 vuoden päästä. Aina ei tarvi keksiä kaikesta valitettavaa vaan käyttää tutuksi ja hyväksi koettuja asioita.
 

Byvajet

Jäsen
Aina ei tarvi keksiä kaikesta valitettavaa vaan käyttää tutuksi ja hyväksi koettuja asioita.

Foorumit kuuluvat hyviin asioihin. Niissä näkee, kuka kirjoittaa kenelle. Lisäksi uusin viesti sijoittuu viestiketjun loppuun, josta se on helppo löytää.

Myös foorumihaut tai ainakin Google-haku foorumeista toimii siedettävästi. Aiheet, joista on keskusteltu, pystyy löytämään jälkikäteen.

Facebook on ihan toista maata. On harmi, että sinne on syntynyt ryhmiä, joissa on paljon asiantuntemusta, koska valitettavasti tuo asiantuntemus hukkuu Facebookin sekavaan rakenteeseen ja alustan pompahtelevaan toimintaan.

Foorumit ovat kuolemassa. Ne ovat nykyihmiselle liian jäsentyneitä ja tylsiä. Niiltä viestit eivät hypähdä virikkeellisesti esiin niin kuin joistain muista palveluista.

Nettiäkin kannattaisi toimittaa. Valtion kannattaisi perustaa pysyvä alusta, jolle kerättäisiin foorumeiden parhaimpia ja informatiivisimpia viestiketjuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös