Facebook on aikamoinen sekasikiö niistä kulta-ajoista, kun sinne liittyi. Nykyään siellä tulee juteltua messangerin kautta ja katseltua VIDEOITA. Facebook on täynnä roskaa. Videoita kaikista tempuista ym. tyhmistä asioista ympäriinsä, joidenkin randomien kuvia, joista joku kaveri on tykännyt ja loput onkin sitten mainoksia/sponsoroituja. Harva enään tekee mitään tilapäivityksiä, joita sateli useasti ennen. Nykyään tehdään tilapäivitys silloin, jos on jotain maailman mullistavaa tapahtunut, esim. "Tiputin 2kg painoa". Kuvia tulee erittäin vähän, koska nykyään on Instagram.
Tälle +1. Itsellä on Facebookin käyttö suorastaan romahtanut viimeisen kahden vuoden aikana. Mukaan hyppäsin 2009. Ennen tuli päiviteltyä lähes päivittäin tai vähintään viikottain, mutta nyt voi mennä helposti puolikin vuotta päivitysten välissä. FB on mielestäni aika hyvin kussut omiin muroihinsa kun on laajentanut toimintaansa niin, että käytännössä mitä vain voit jakaa helposti facebookissa jonkun sovelluksen avulla. Tämän takia ainakin oma fees täyttyy kaverien kaverien päivityksistä (josta joku tykännyt/kommentoinut), kaverien tykkäämistä meemi-kuvista, erilaisista uustislinkeistä, peleistä, sivusuosituksista ja mainoksista. Tosin adblock toimii minulla ja olen estellyt käytännössä kaiken mikä vituttaa tuolla feedin seassa.
Se on myös naurettavaa, että vaikka fb-feedissä näkyy kaikkea turhaa kaverienkaverien päivityksiä, niin itsellä jää sitten vastaavasti niiden omien ja läheisten kaverien (=paljon tekemisissä juuri facebookissa, eli fb:n pitäisi tietää että olemme läheisiä kavereita) päivitykset ulos feedistä. Tämä on käynyt niin monta kertaa, että en jaksa uskoa että kyseessä olisi vain oma huolimattomuus. Sekin vielä koomista että samojen kavereiden kaikki paskantärkeät iltalehtilinkit kyllä tulevat aina feediini, mutta sitten nuo heidän "tärkeät" (lue: paljon tykkäyksiä saaneet) päivitykset eivät näy feedissä. En ymmärrä. Asetuksista on valittu että fb näyttää viimeisimmät päivitykset, ei suosituimpia.
Jotenkin tuo some-käyttäytyminenkin on muuttunut tässä vuosien varrella. Ennen sinne päiviteltiin kaikkea mielenkiintoista, mutta nykyään ainakin omalla kaverilistalla meno tuntuu olevan että päivitetään ihan mitä tahansa kunhan saadaan vitusti peukkuja. Tästä eräänä laajempana esimerkkinä tapaus Hannes Hynönen, jossa joka vitun ikinen some-julkkis menee ottamaan yhteiskuvia/tekee päivityksiä tai ylipäätään ihan mitä tahansa, jotta saa mainittua siinä Hanneksen. Sitten kaikki ihmiset jakavat ja tykkäävät siitä ja sitä kautta se päätyy myös minun feediini.
Se vituttaa myös että kuvapäivitykset ovat siirtyneet poikkeuksetta Instagramiin, jonka jäsen minä en ole. Fb-päivityksiä ovat lähinnä enää erilaiset kiertoviestit, haasteet ja massaviestit kuten "hyvää joulua"-päivitykset. Eipä noita jaksa lukea edes aina.
Itse olen miettinyt myös tunnusten poistamista, mutta valitettavasti en varmaan uskalla tehdä sitä ennen kuin nykyinen kouluni loppuu. FB chat ja ryhmät ovat monesti pelastaneet minut turhilta koulureissuilta, koska kaverit laittavat viestiä jos esim oppitunnin ajankohta tai sijainti muuttuukin äkisti. Viimeisin kerta oli 3 viikkoa sitten. Kunhan tuo koulu tuosta loppuu, niin silloin varmaan lähtee tunnuksetkin kävelemään.
edit: Tässä huvikseni selailin oman feedini 20 järjestyksessään ekana näkyvää päivitystä. 8 kpl oli tykkäämieni sivujen päivityksiä, puhtaita mainoksia/suositeltuja sivuja 2kpl,1kpl kaverisi tykkäsi oman kaverinsa kuvasta, 6 linkkiä josta kaverini oli tykännyt ja kolme videota josta kaveri tykännyt. Ensimmäiseen 40 päivityksen mahtuu 1kpl perinteisiä kuva/tekstipäivityksiä! Mainosten määrä on aivan järkyttävä vaikka adblock käytössä, en edes halua tietää miltä tuo feed näyttäisi ilman sitä.