Kylläpä sitä fb-kaverilistalla roikottaa yllättävän paljon "turhia" kavereita. Tein jälleen kerran pientä siivousta ja heittelin sieltä sitten porukkaa ulos sillä periaatteella että a) jos kaupassa näkisimme enkä usko kummankaan morjestavan toiselleen b) jos emme ole koskaan facebookissa tekemisissä (tykkäile/kommentoi tilapäivityksistä jne c) emme ole sukua, tai läheiselle kaverille sukua (esim kavereiden tyttöystävät osuvat kohtiin a ja b, mutta roikotan silti heitä kaverilistalla ihan vain kohteliaisuudesta) d) henkilö ei tuota mitään mielenkiintoista sisältöä fb-feediini (pari "random"-kaveria minulla on jotka kyllä päivittävät mielenkiintoista/hauskaa settiä). Jos kaikki kohdat osuivat, niin laitoin kylmän viileästi vain että poista kavereista. Kuvittelin että poistin vain pari tyyppiä, mutta lopulta huomasin että joka viides kavereista lähti kaverilistaltani. Vieläkin jäi vajaa 200 kaveria, eli varmaan yli keskiarvon.
Kyseenalaisia kavereita jäi vielä listalle. Minä en pyytele kaveriksi kuin todella harvoin, joten lähes kaikki kaverini ovat lähettäneet minulle kaveripyynnön, jota en ole yleensä kehdannut hylätä. Kaverilistalta tekisi mieli poistaa ainakin useampi luokkakaveri (opiskelemme samalla luokalla kohta neljättä vuotta, muttemme ole juuri koskaan jutelleet mitään ylimääräistä, ihmettelen että pyytelivät minua kaveriksi) ja pari inttikaveria (intissäkään emme olleet niinkään kavereita, mitä nyt joutuivat väkisin kanssani toimimaan sillä olin kirjuri). Molempia, sekä luokka- että inttikavereita en ole kehdannut poistaa, koska olemme kuitenkin suht paljon tekemisissä. Koulussa nyt väkisin luokkalaisten kanssa, mutta kunhan valmistun, niin luultavasti jatkan siivoilua. Ne pari inttikaveria taas roikkuvat listalla taas siksi, että olemme samalla työpaikalla töissä. Jutulle emme ole koskaan töissä ehtineet sillä olemme erilaisissa työtehtävissä, mutta koska aina on mahdollisuus että työmme kohtaavat, niin olen sitten pitänyt heidät varulta kaverilistallani.
Ihmettelen joitakin kavereitani joilla on kaverilistalla se 500-1000 kaveria. Siellä mukana on kaikki kaverinkaverinkaverit sekä sellaiset kaverit jotka tavattiin joskus baarissa 2011 mutta sen jälkee ei ollakaan pidetty yhteyttä. Ihmettelen myös sitä, että nämä kaverit joilla on lähes kaikki mahdolliset tutut kaverilistalla, ovat niitä suurimpia päivittäjiä itse. Sinne laitetaan melko yksityiskohtaisia päivityksiä, tyyliin kuvat uudesta omasta kodista ja sitten autot, mopot jne. En tiedä olenko sitten vain turhan tarkka, mutta itselläni ehkä suurin syy karsia kaverilistaa on juuri se, että joskus tykkään laittaa kuvaa jostain ruohonleikkuri-remontista. Eli jos siellä kaverilistalla olisi paljon jotain randomeita, niin joku niistä voisi huomata että katsos, tuolla äijällä on aika paljon irtonaista rahanarvoista romua ladot täynnä, ja fonectasta sitten vain osoitteet talteen. Minä en keräile tykkäyksiä, joten en näe mitään syytä roikottaa ylimääräisiä ihmisiä kaverilistallani.
Toinen syy kaverilistan keventämiselle on sitten ne kuuluisat ärsyttävät päivitykset. Näitähän on montaa alalajia, joillakin on "ykstoikkoisia" tylsiä samoja päivityksiä päivästä toiseen, kuten lapsi-päivitykset. Joidenkin ärsyttävien kavereiden joita en vain kehtaa kavereista poistaa, olen sitten vain tyytynyt estämään päivitykset. Näistä esimerkkinä sukulaiset, kavereiden tyttöystävät ja työkaverit. En tiedä näkeekö jostain sitä keiden kaikkien päivitykset olen estänyt, mutta olisiko niitä joku max 5% kaverilistastani.
Mutta joo-o, tulipa tästä nyt pitkä viesti, kun tarkoitukseni oli vain kertoa että tuli taas kerran siivoiltua kaverilistaa. En muista monestiko olen näin tehnyt, mutta noin puolen vuoden välein tätä tulee harrastettua. Millaisia kokemuksia tai ajatuksia muilla on kaverilistan keventämisestä? Oletteko koskaan harrastaneet, vai oletteko jopa poistaneet koko tilin ja tehneet sen uudestaan?