F1-ketju

  • 662 573
  • 5 069

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Speedye kirjoitti:
Niin.. Jotenkin ei tullut yllätyksenä tämä. Olisi ollut huvittavaa nähdä paljon Schumi olisi ollut Kimiä edellä testeissä. Silloin ei olisi kymmenykset riittäneet.

Nooh tilanne olisi ollut toisinpäin, eli Massan tullessa McLarenille päinvastainen ja luultavasti selvemmin. Kuten tuossa välissä jo sanotaankin ne erot ovat pienentyneet. Kuukauden päästä uskallan veikata Kimin olevan Ferrarin ykköskuski, kun kisat starttaa. Toki voi käydä niinkuin sinä toivot, eli Massa on alkukaudesta vielä Kimin edellä tai se mitä sinä todella toivot, eli massa on yksinkertaisesti parempi kuski ja jättää Kimin kakkoseksi Ferrarilla tulevaisuudessa.

Schumi lopetti jo. Silloin tällöin myös Schumi oli Massaa hitaampi.
 

SnT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, Ilves, Pittsburgh, Venäjä.
Eddie kirjoitti:
Toki voi käydä niinkuin sinä toivot, eli Massa on alkukaudesta vielä Kimin edellä tai se mitä sinä todella toivot, eli massa on yksinkertaisesti parempi kuski ja jättää Kimin kakkoseksi Ferrarilla tulevaisuudessa.

Sillähän nyt ei ole mitään väliä kumpi siellä kärjessä ajelee Massa vai Räikkönen, kunhan se punainen tulee vaan ensimmäisenä, se riittää ;)
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Testit on testejä ja kisat kisoja, joten minä ainakin odottelen kauden alkuun ennenkuni alan arvailemaan kellä kulkee ja kellä ei. Mielenkiintoinen kausi tulossa, toivottavasti kaudesta ei tule yhden miehen showta ja suomalaiset pysyvät mestaruustaistelussa mukana loppuun asti.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Niin.. Jotenkin ei tullut yllätyksenä tämä. Olisi ollut huvittavaa nähdä paljon Schumi olisi ollut Kimiä edellä testeissä. Silloin ei olisi kymmenykset riittäneet.

Jotenkin hellyttävää tämä sinun Kimi-vihasi.
Mutta laitetaan nyt eiliseltä tärkein fakta.
"Räikkönen ajoi nopeimman kierroksensa pitkän vedon viimeisellä kierroksella. Massan aika pitkän vedon lopussa oli kolme kymmenystä hitaampi.McLarenilla laskettiin, että ongelmitta tiistaina 96 kierrosta ajanut Fernando Alonso oli tiistaina 6-8 kymmenystä Ferrareita hitaampi."

Toinen koko Ferraria koskeva tärkeä fakta:
"Kilpailijat voivat vain huokailla nähtyään, että Ferrarien renkaat ovat pitkien vetojen lopussa priimakunnossa."

Toisaalta taas nuo testit eivät merkkaa yhtään mitään. Ensimmäisessä kisassa se vauhti vasta todellisuudessa nähdään. Ja silloin voi kaikki testeissä nähdyt asiat olla toisin.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Speedye kirjoitti:
Niin.. Jotenkin ei tullut yllätyksenä tämä. Olisi ollut huvittavaa nähdä paljon Schumi olisi ollut Kimiä edellä testeissä. Silloin ei olisi kymmenykset riittäneet.

Olisi ja olisi.

Niin.. Jotenkin ei tule yllätyksenä, että jo tässä vaiheessa kautta vedät Schumi-kortin esiin ja veikkaanpa, että tulet häneen palaamaan vielä monta kertaa...

Testit on testejä ja ensimmäisen kisan jälkeen olemme sitten hieman viisaampia. Itse en ole huolissani Kimin suhteen, en vaikka ekassa kisassa tulisi takkiin Massalta. Oikeastaan kaikesta eniten Kimiä varmaankin harmittaisi Alonson taakse jääminen.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Speedye kirjoitti:
Niin.. Jotenkin ei tullut yllätyksenä tämä. Olisi ollut huvittavaa nähdä paljon Schumi olisi ollut Kimiä edellä testeissä. Silloin ei olisi kymmenykset riittäneet.

Ketä kiinnostaa jotkut testit? Kisoissa ne pisteet jaetaan. Paitsi Speedye jakaa omat virtuaalipippelipisteensä ennen kauden alkua.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Brunberg kirjoitti:
Ketä kiinnostaa jotkut testit? Kisoissa ne pisteet jaetaan. Paitsi Speedye jakaa omat virtuaalipippelipisteensä ennen kauden alkua.
Tottakai, niinhän se menee, että oli voittaja kuka tahansa niin Schumi olisi voittanut jos olisi ajanut.
Vahvalta näyttää kyllä Ferrarin meno aikojen perusteella, toivottavasti tulee kuitenkin mahdollisimman tasainen kausi.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Räikkösestä ja testeistä voi vielä laittaa seuraavan pätkän.

"Britti-insinööri Mark Slade tuntee Kimi Räikkösen kiireestä kantapäähän toimittuaan suomalaistähden läheisimpänä työkaverina viisi vuotta McLarenilla.

Aiemmin Slade oli levollinen, kun tiesi, mihin Kimi pystyy. Nyt kilpailijana asiat ovat toisin.

- Tekipä Kimi talvitesteissä millaisia kierrosaikoja tahansa, niin kun menimme avauskisaan, hän otti aina siitä vielä puoli sekuntia pois, Slade muistutti Turun Sanomille."


Voi Massalle tulla, ja myös muille tulla siis kiire, kunhan avauskisan aika koittaa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Speedye kirjoitti:
Niin.. Jotenkin ei tullut yllätyksenä tämä. Olisi ollut huvittavaa nähdä paljon Schumi olisi ollut Kimiä edellä testeissä. Silloin ei olisi kymmenykset riittäneet.
Pitkästä aikaa tulin vilkaisemaan tätä ketjua ja sama nimimerkki jatkaa trollailuaan.

Harmi vaan, että Schumi lopetti, koska ei uskaltanut ajaa samassa tallissa Kimin kanssa. Oltaisiin saatu selvyys siihen, kumpi on nopeampi. Nyt on enää turha huudella.

Testit on testejä, vähän sama kuin lätkän ensimmäiset treenimatsit ennen kauden alkua.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Formulakausi starttaa pian käyntiin ja pian saamme selvyyttä siihen, mikä talli on tällä hetkellä ylitse muiden. Ennakkoon Ferrari on varmasti kokonaisuutena suurin ennakkosuosikki, mutta McLaren, Renault ja BMW-Sauber (ainakin alkukaudesta) haastavat punaiset paholaiset. Felipe Massa on alusta asti sopeutunut hyvin Ferrarille ja uskon, että hän on tällä kaudella Maranellon ykköstykki. Kaikista suurimpana mestarisuosikkina pidän kuitenkin Fernando Alonsoa. Hän on kasvanut muutamassa kaudessa voittajakuskiksi. Uskon, että hän osaa myös paremmin kehittää autoa kuin Kimi Räikkönen.

Tallimestaruus menee kirkkaasti Ferrarille, koska nuori Hamilton ei luultavasti kykene ottamaan kuin satunnaisesti hyviä sijoituksia. Renaultista on vielä vaikea sanoa mitään, mutta viime vuosina heidän luotettavuus on ollut niin huikeaa luokkaa, että tänäkin vuonna he taistelevat kärkisijoista. Heikki Kovalaisesta tuskin ainakaan vielä on täysin Alonson korvaajaksi, mutta Fisichellan päihittäminen olisi jo hieno asia. BMW-Sauber on ollut testeissä varsin hyvä, joten ainakin alkukaudesta he saattavat napata jopa palkintopallisijoituksia. Kauden mittaan kuitenkin kolme kärkitallia erottunee muista.

Uskon, että mestaruustaistelu on melko tasaista 3-4 kuskin kesken, mutta Alonso-Massa kaksikko lienee suurin ennakkosuosikki tällä hetkellä. Toki Kimillä on mahdollisuus myös haastaa heidät, mutta en jotenkin ole täysin vakuuttunut hänestä. Mutta eiköhän jo muutaman kisan perusteella voida sanoa paljon enemmän. Aletaan sitten jakelemaan niitä mestaruuksia.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alonso myönsi viimeksi tällä viikolla, että McLaren on alkukaudesta haastajan asemassa. Eli samassa tilanteessa ennen avauskisaa kuin jok'ikisellä kerralla tällä vuosituhannella. Joko autot eivät valmistu ajoissa, tai sitten niiden kehittäminen muiden kärkitallien tahdissa ei onnistu. Espanjalainen on huippukuski, muttei hänkään tallin alavireelle mahda mitään.

Massa taisi olla Räikköstä nopeampi jokaisena testipäivänä yhtä lukuunottamatta. Kimi on ollut aika vaitonainen, mutta jossain vaiheessa hän kommentoi ettei ole vielä sinut Bridgestonen renkaiden kanssa. Eiköhän Kimi kuitenkin ole uusiin seoksiin jo sopeutunut. Bahrainissa sitten nähdään ensi kerran millainen voimasuhde näiden kahden kuljettajan välillä tällä hetkellä vallitsee. Itse löisin jonkin verran vetoa Räikkösen puolesta, jos harrastaisin vedonlyöntiä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mazza kirjoitti:
Massa taisi olla Räikköstä nopeampi jokaisena testipäivänä yhtä lukuunottamatta. Kimi on ollut aika vaitonainen, mutta jossain vaiheessa hän kommentoi ettei ole vielä sinut Bridgestonen renkaiden kanssa. Eiköhän Kimi kuitenkin ole uusiin seoksiin jo sopeutunut. Bahrainissa sitten nähdään ensi kerran millainen voimasuhde näiden kahden kuljettajan välillä tällä hetkellä vallitsee. Itse löisin jonkin verran vetoa Räikkösen puolesta, jos harrastaisin vedonlyöntiä.

Massa on vetänyt testeissä hyvin ei siinä mitään. Ja voi jopa olla Kimiä nopeampi alkukaudesta, sen takia että talli on tuttu. Mutta kauden mittaan tosiaan luulisi Kimin olevan jopa huomattavasti Massaa nopeampi.
Kimi tosiaan sanoi jossain vaiheessa, että nämä uudet renkaat eivät ainakaan suosi hänen ajotyyliään. Itse luulisin Kimin viitanneen tällä siihen, että hän osaa säästää renkaita, ja nyt se ei ole tarpeen.
Toisaalta taas Alonso on valitellut takarenkaiden liiallista kulumista - joka ei sinänsä ole yllättävää kun Alonsosta on kyse - joten tuo renkaan sopiskysymys on vähän auki.

Minun veikkaukseni kauden suhteen on seuraava: Ferrarin kaksikko taistelee mestaruudesta, ja heistä Kimi on vahvempi. Renault on alkukaudesta jälleen vahva, ja onkin tämän ansiosta tallipisteissä toisena. Heikki kylvettää Fisicoa.
Mclaren aloittaa "vaisusti", mutta nousee haastamaan Ferraria loppukaudesta. Luotettavuus ongelmat kuitenkin vaivaavat, ja talli jää kolmanneksi pisteissä. Hamilton pistää Alonson koville loppukaudesta.

Tämmöistä. Katsellaan 5 kisan jälkeen ensimmäisen kerran mitenkä veikkaukset on sujunut, ja sitten kauden jälkeen tottakai lopullinen tuomio.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Kimi on kyykyttäny kaikkia tallitovereita, samalla tavalla Montoyan arveltiin aikoinaan antavan vastusta Kimille, mutta eihän siitä mitään tullut. Massa oli viime kaudella täysin Schumin kynnysmatto, kun taas Kimi on pystynyt taistelemaan Kerpenin rehtoria vastaan MM-kullasta huonolla Mclarenilla. Kunhan Kimi saa lisää kilometrejä Ferrarilla niin Massakin alkaa jäämään, nythän brassilla on pieni etu kun tietää auton ja tallin kuviot. Formuloita on tullut aika kauan seurattua ja Kimi on kyllä yksi kaikkien aikojen nopeimpia. Veikkaukseni on että Kimi ottaa kolmen vuoden sopparinsa aikana 2 henk.koht. mestaruutta.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä tässä enää kauaa mene, kun voi lopettaa turhan spekuloinnin ja näemme ne todelliset voimasuhteet.

Uskoisin kyllä, testeistä huolimatta, että Räikkönen tulee olemaan Massaa nopeampi kisoissa. Massa on toki hyvä kuski, joka on kyllä kehittynyt huimasti viime kauden aikana, ja tullee ottamaan muutaman voiton kauden aikana.

Muutenkin Ferkun tilanne näyttäisi kyllä varsin hyvältä tässä vaiheessa.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Eikös se tämäkin ruletti ala jo viikon päästä, eli viikon päästä tähän aikaan tiedetään, kuka lähtee paalulta ja niin edelleen. Suomalaisittain loistava kausi, Heikki debytoi Rellulla ja Kimi taistelee tosissaan mestaruudesta. Yksi aika kausi on myös päättynyt, Maranellon Punaisen Paholaisen, Michael Schumaherin.

Ferrari on testien perusteella ennakkosuosikin asemassa ja eritoten Massa on pitänyt kovaa vauhtia, muttei Kimikään huono ole ollut. Renault ja McLada ovat tulevalla kaudella varmasti kovia haastajia ja Alonso haluaisi tietenkin ottaa kolmannen mestaruuden putkeen, se olisi kova temppu ja sen jälkeen Fernandoa tuskin enää formularadoilla näkyisi. Bemari on sitten vähän kysymysmerkki, viime kaudella Ruusberg ei vakuuttanut, mutta olihan se kaverin ensimmäinen kausi, joten tällä kaudella astetta kovampi.

Tuleva kausi pähkinänkuoressa:

Massa ja Kimi ottavat voittoja putkeen vuoron perään kunnes viidennessä kisassa Alonso herää ja ottaa muutaman voiton putkeen ja taistelee tosissaan Punaisten kanssa. Kovalainen yltää kauden aikana kaksi kertaa pallille ja ajaa hyvän kauden. Fisico on suurin floppi, miehestä ei koskaan tule voittajaa, vaikka päihittääkin Kovalaisen pisteissä. Kimi ja Massa ratkaisevat MM-tittelin, mutta aivan kaikkea en kuitenkaan kerro, kuka voittaa mestaruuden ja milloin Kimi ryypiskelee.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Korhonen kirjoitti:
Taloussanomien sivuilla kerrotaan seuraavaa: "Kaapelitalouksissa formulakautta voi seurata myös Eurosportilta ilman lisämaksua."

Mahtaakohan pitää paikkaansa?
Tällä syömisellä en vielä usko, että lähetykset olisivat suoria, mutta jälkilähetyksiä voidaan toki nähdä, ihan niinkuin mtv3:kin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ainakaan Eurosportin sivuilla ei ole mitään mainittu sunnuntain 18. päivän ohjelmatiedoissa. Viime vuosina Ranskan Eurosport on näyttänyt suorana harjoituksia, mutta siihen se on tainnut jäädä. Itse Eurosportin Motorsport Weekendissä en muista ykkösistä kisavälähdyksiä nähneeni, ainoat kuvat tulevat lehdistötilaisuudesta.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
everon kirjoitti:
Luulisi että jostain nettistreamista noi tulis suorana.
MTV3:n Netti-tv:stä voi ainakin F1:ä seurata, tietysti maksua vastaan. Hinnat ovat: 1 vrk. 5 €, 6 vrk. 9 € ja koko kausi 99 €. Lisätietoa: http://nettitv.mtv3.fi/f1.

Sitten hieman kausiennakkoa kehiin:

Kaudesta tulee todella mielenkiintoinen ja siksipä piti itselleen hankkia MTV3 kanavapaketti, niin pääsee katsomaan kaikki kisat suorina. Räikkönen on mielestäni suurin suosikki mestariksi yhdessä Alonson ja Massan kanssa.

Alonson kohdalla ratkaisevaa on se, pystyykö McLaren vihdoin ja viimein rakentamaan sekä nopean ja luotettavan auton. Testeissä tästä ei ole saatu vielä täyttä kuvaa, mutta ensimmäisissä kisoissa saamme tästä osviittaa, millainen McLarenin kausi tällä kertaa on. Ainakin McLarenin mukaan luotettavuus pitäisi olla kunnossa, miten on nopeus? Alonson ajotaitoja tuskin kukaan pystyy kyseenalaistamaan kahden mestaruuden jälkeen.

Massa on hieman katsomaton kortti, kun brasilialainen pääsee ensimmäistä kertaa tosissaan taistelemaan mestaruudesta. Testiajat ovat olleet hyviä, mutta kuinka paljon Massalla jäi reserviin verrattuna esimerkiksi Räikköseen? Uskoisin, että Räikkösellä on varaa puristaa ajoistaan joitakin kymmenyksiä pois. Jos sekä Massa että Räikkönen ajavat samankaltaisilla säädöillä, veikkaisin Räikkösen olevan noin pari kymmenystä edellä tallitoveriaan.

Renaultin tilanne on mielenkiintoinen. Talli ei ole oikein ollut missään vaiheessa aivan terävimmässä kärjessä ja tallista onkin myönnetty, että he ovat pahimpia kilpailijoitaan - McLarenia ja Ferraria - jäljessä jonkin verran. Pystyykö Fisichella ottamaan tallin johtotähden roolin, vai joutuuko italialainen taipumaan jopa uudelle tallitoverilleen? Fisichellan olisi vihdoin näytettävä olevansa voittava kuljettaja, muuten paikka huipputallissa alkaa olla katkolla. Kovalaisella ei ole vielä avauskaudella - ainakaan alkukaudesta - suuria paineita, mutta loppukaudesta pitäisi ruveta jo Fisichellaa ahdistelemaan ja mieluiten voittamaankin jonkun kerran.

Mikä sitten on BMW-Sauberin rooli? Testeissä BMW-Sauber on eri lähteiden mukaan esittänyt vakuuttavaa vauhtia, mutta joidenkin tietojen mukaan heillä on ollut käytössään joissakin testeissä laiton (taipuva) etusiipi. Kuinka paljon se on vaikuttanut vauhtiin ja onko nopeus yleensäkään ollut todellista BMW-Sauberin kohdalla? Itse en osaa tähän sanoa juuri mitään vielä, täytyy katsoa viikonlopun harjoituksia, ennen kuin mitään johtopäätöksiä "Bemarin" suhteen pystyy tekemään.

Muista talleista ei liene asiaa mestaruustaisteluun, enkä varsinaisesti usko BMW-Sauberinkaan taistelevan mestaruudesta, vaikka yksittäisiä hyviä kisoja voikin tulla. Toyota on esittänyt sitä samaa surkeutta kuin aikaisemmillakin kausilla, eikä Hondankaan toiminta hurraahuutoja aiheuta. Williamsilla on edessään nousu pohjalta, joka ei tosin viime kauteen nähden paljoa vaadi. Tallilta olisi hyvä suoritus, jos perinteikkään brittitallin näkisi säännöllisesti pisteillä. Voi muuten olla, että Williamsista tulee se parempi Toyotan moottoreilla ajava talli. Se olisi varsin nöyryyttävää suurelle japanilaiskonsernille. Red Bullilla on ollut aerodynamiikkansa kanssa ongelmia. Onko ne saatu jo ratkottua, on epäselvää. Tuskinpa. Spykerin suoritukset testeissä ovat jääneet minulle hämärän peittoon, samoin kuin Toro Rosson. Spykerista voi tosin kertoa sen, että testikilometrit ovat jääneet todella vähiin. Super Agurista puolestaan kertoo paljon se, että talli esitteli tämän kauden autonsa vasta tänään Melbournessa. Ei siis juuri mitään odotuksia sen puoleen, kun talli vielä kertoi julkistuksen yhteydessä kärsivänsä sponsoreiden puutteesta.

Miten sitten sääntömuutokset, lähinnä uudet rengassäännöt vaikuttavat kauden kilpailuihin? Kisoissa pitää käyttää kahta eri rengasseosta, joka varmasti vaikuttaa kierrosaikoihin ja johtaa mielenkiintoisiin tilanteisiin jos ja kun kuskit ovat eri seoksella samaan aikaan liikkeellä. Kuskien mukaan rengasseoksissa on palattu parin vuoden kaltaisiin koostumuksiin. FIA julkisti maanantaina kumiseokset, joita kauden aikana käytetään: superpehmeä, pehmeä, keskimääräinen ja kova. Näistä Australiassa käytetään pehmeää ja keskimääräistä seosta. Kisan seurannan helpottamiseksi renkaat merkitään niin, että pehmeämpään seokseen laitetaan 3 cm:n levyinen valkoinen merkki.

Toinen merkittävä sääntöuudistus oli moottorien kierrosten rajoittaminen 19000 kierrokseen minuutissa. Toivottavasti tämä sääntö ei latista kisoja entisestään niin, että kukaan ei pääse ohitse edellä olevasta, kun moottorien kierrosluvut ovat lähes samat kaikilla. Toki antaa tämä mahdollisuuden taitaville kuljettajille, kun heikompi kuljettaja ei voi turvata pelkästään moottoritehoihin. Vaarana kuitenkin on, että F1-kisat tylsistyvät entisestään.

Johan tässä tuli jonkinlaista kaudenalusanalyysiä tai jotain sinnepäin... Katsellaan, miten käy.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Espoon Siniset kirjoitti:
Viime vuosina Ranskan Eurosport on näyttänyt suorana harjoituksia, mutta siihen se on tainnut jäädä.

Näyttävät myös tänä vuonna. Kisat tulevat oletettavasti TF1:ltä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mihinkäs aikaan Maikkari näyttää sitten sen uusinnan/koosteen/minkälie? Meinaan, jos se tulisi sopivasti päiväsaikaan, niin voisi varoa spoilaantumasta itse tuloksen suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös