F1-ketju

  • 661 090
  • 5 107

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Kimi on kyykyttäny kaikkia tallitovereita, samalla tavalla Montoyan arveltiin aikoinaan antavan vastusta Kimille, mutta eihän siitä mitään tullut. Massa oli viime kaudella täysin Schumin kynnysmatto, kun taas Kimi on pystynyt taistelemaan Kerpenin rehtoria vastaan MM-kullasta huonolla Mclarenilla. Kunhan Kimi saa lisää kilometrejä Ferrarilla niin Massakin alkaa jäämään, nythän brassilla on pieni etu kun tietää auton ja tallin kuviot. Formuloita on tullut aika kauan seurattua ja Kimi on kyllä yksi kaikkien aikojen nopeimpia. Veikkaukseni on että Kimi ottaa kolmen vuoden sopparinsa aikana 2 henk.koht. mestaruutta.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä tässä enää kauaa mene, kun voi lopettaa turhan spekuloinnin ja näemme ne todelliset voimasuhteet.

Uskoisin kyllä, testeistä huolimatta, että Räikkönen tulee olemaan Massaa nopeampi kisoissa. Massa on toki hyvä kuski, joka on kyllä kehittynyt huimasti viime kauden aikana, ja tullee ottamaan muutaman voiton kauden aikana.

Muutenkin Ferkun tilanne näyttäisi kyllä varsin hyvältä tässä vaiheessa.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Eikös se tämäkin ruletti ala jo viikon päästä, eli viikon päästä tähän aikaan tiedetään, kuka lähtee paalulta ja niin edelleen. Suomalaisittain loistava kausi, Heikki debytoi Rellulla ja Kimi taistelee tosissaan mestaruudesta. Yksi aika kausi on myös päättynyt, Maranellon Punaisen Paholaisen, Michael Schumaherin.

Ferrari on testien perusteella ennakkosuosikin asemassa ja eritoten Massa on pitänyt kovaa vauhtia, muttei Kimikään huono ole ollut. Renault ja McLada ovat tulevalla kaudella varmasti kovia haastajia ja Alonso haluaisi tietenkin ottaa kolmannen mestaruuden putkeen, se olisi kova temppu ja sen jälkeen Fernandoa tuskin enää formularadoilla näkyisi. Bemari on sitten vähän kysymysmerkki, viime kaudella Ruusberg ei vakuuttanut, mutta olihan se kaverin ensimmäinen kausi, joten tällä kaudella astetta kovampi.

Tuleva kausi pähkinänkuoressa:

Massa ja Kimi ottavat voittoja putkeen vuoron perään kunnes viidennessä kisassa Alonso herää ja ottaa muutaman voiton putkeen ja taistelee tosissaan Punaisten kanssa. Kovalainen yltää kauden aikana kaksi kertaa pallille ja ajaa hyvän kauden. Fisico on suurin floppi, miehestä ei koskaan tule voittajaa, vaikka päihittääkin Kovalaisen pisteissä. Kimi ja Massa ratkaisevat MM-tittelin, mutta aivan kaikkea en kuitenkaan kerro, kuka voittaa mestaruuden ja milloin Kimi ryypiskelee.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Korhonen kirjoitti:
Taloussanomien sivuilla kerrotaan seuraavaa: "Kaapelitalouksissa formulakautta voi seurata myös Eurosportilta ilman lisämaksua."

Mahtaakohan pitää paikkaansa?
Tällä syömisellä en vielä usko, että lähetykset olisivat suoria, mutta jälkilähetyksiä voidaan toki nähdä, ihan niinkuin mtv3:kin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ainakaan Eurosportin sivuilla ei ole mitään mainittu sunnuntain 18. päivän ohjelmatiedoissa. Viime vuosina Ranskan Eurosport on näyttänyt suorana harjoituksia, mutta siihen se on tainnut jäädä. Itse Eurosportin Motorsport Weekendissä en muista ykkösistä kisavälähdyksiä nähneeni, ainoat kuvat tulevat lehdistötilaisuudesta.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
everon kirjoitti:
Luulisi että jostain nettistreamista noi tulis suorana.
MTV3:n Netti-tv:stä voi ainakin F1:ä seurata, tietysti maksua vastaan. Hinnat ovat: 1 vrk. 5 €, 6 vrk. 9 € ja koko kausi 99 €. Lisätietoa: http://nettitv.mtv3.fi/f1.

Sitten hieman kausiennakkoa kehiin:

Kaudesta tulee todella mielenkiintoinen ja siksipä piti itselleen hankkia MTV3 kanavapaketti, niin pääsee katsomaan kaikki kisat suorina. Räikkönen on mielestäni suurin suosikki mestariksi yhdessä Alonson ja Massan kanssa.

Alonson kohdalla ratkaisevaa on se, pystyykö McLaren vihdoin ja viimein rakentamaan sekä nopean ja luotettavan auton. Testeissä tästä ei ole saatu vielä täyttä kuvaa, mutta ensimmäisissä kisoissa saamme tästä osviittaa, millainen McLarenin kausi tällä kertaa on. Ainakin McLarenin mukaan luotettavuus pitäisi olla kunnossa, miten on nopeus? Alonson ajotaitoja tuskin kukaan pystyy kyseenalaistamaan kahden mestaruuden jälkeen.

Massa on hieman katsomaton kortti, kun brasilialainen pääsee ensimmäistä kertaa tosissaan taistelemaan mestaruudesta. Testiajat ovat olleet hyviä, mutta kuinka paljon Massalla jäi reserviin verrattuna esimerkiksi Räikköseen? Uskoisin, että Räikkösellä on varaa puristaa ajoistaan joitakin kymmenyksiä pois. Jos sekä Massa että Räikkönen ajavat samankaltaisilla säädöillä, veikkaisin Räikkösen olevan noin pari kymmenystä edellä tallitoveriaan.

Renaultin tilanne on mielenkiintoinen. Talli ei ole oikein ollut missään vaiheessa aivan terävimmässä kärjessä ja tallista onkin myönnetty, että he ovat pahimpia kilpailijoitaan - McLarenia ja Ferraria - jäljessä jonkin verran. Pystyykö Fisichella ottamaan tallin johtotähden roolin, vai joutuuko italialainen taipumaan jopa uudelle tallitoverilleen? Fisichellan olisi vihdoin näytettävä olevansa voittava kuljettaja, muuten paikka huipputallissa alkaa olla katkolla. Kovalaisella ei ole vielä avauskaudella - ainakaan alkukaudesta - suuria paineita, mutta loppukaudesta pitäisi ruveta jo Fisichellaa ahdistelemaan ja mieluiten voittamaankin jonkun kerran.

Mikä sitten on BMW-Sauberin rooli? Testeissä BMW-Sauber on eri lähteiden mukaan esittänyt vakuuttavaa vauhtia, mutta joidenkin tietojen mukaan heillä on ollut käytössään joissakin testeissä laiton (taipuva) etusiipi. Kuinka paljon se on vaikuttanut vauhtiin ja onko nopeus yleensäkään ollut todellista BMW-Sauberin kohdalla? Itse en osaa tähän sanoa juuri mitään vielä, täytyy katsoa viikonlopun harjoituksia, ennen kuin mitään johtopäätöksiä "Bemarin" suhteen pystyy tekemään.

Muista talleista ei liene asiaa mestaruustaisteluun, enkä varsinaisesti usko BMW-Sauberinkaan taistelevan mestaruudesta, vaikka yksittäisiä hyviä kisoja voikin tulla. Toyota on esittänyt sitä samaa surkeutta kuin aikaisemmillakin kausilla, eikä Hondankaan toiminta hurraahuutoja aiheuta. Williamsilla on edessään nousu pohjalta, joka ei tosin viime kauteen nähden paljoa vaadi. Tallilta olisi hyvä suoritus, jos perinteikkään brittitallin näkisi säännöllisesti pisteillä. Voi muuten olla, että Williamsista tulee se parempi Toyotan moottoreilla ajava talli. Se olisi varsin nöyryyttävää suurelle japanilaiskonsernille. Red Bullilla on ollut aerodynamiikkansa kanssa ongelmia. Onko ne saatu jo ratkottua, on epäselvää. Tuskinpa. Spykerin suoritukset testeissä ovat jääneet minulle hämärän peittoon, samoin kuin Toro Rosson. Spykerista voi tosin kertoa sen, että testikilometrit ovat jääneet todella vähiin. Super Agurista puolestaan kertoo paljon se, että talli esitteli tämän kauden autonsa vasta tänään Melbournessa. Ei siis juuri mitään odotuksia sen puoleen, kun talli vielä kertoi julkistuksen yhteydessä kärsivänsä sponsoreiden puutteesta.

Miten sitten sääntömuutokset, lähinnä uudet rengassäännöt vaikuttavat kauden kilpailuihin? Kisoissa pitää käyttää kahta eri rengasseosta, joka varmasti vaikuttaa kierrosaikoihin ja johtaa mielenkiintoisiin tilanteisiin jos ja kun kuskit ovat eri seoksella samaan aikaan liikkeellä. Kuskien mukaan rengasseoksissa on palattu parin vuoden kaltaisiin koostumuksiin. FIA julkisti maanantaina kumiseokset, joita kauden aikana käytetään: superpehmeä, pehmeä, keskimääräinen ja kova. Näistä Australiassa käytetään pehmeää ja keskimääräistä seosta. Kisan seurannan helpottamiseksi renkaat merkitään niin, että pehmeämpään seokseen laitetaan 3 cm:n levyinen valkoinen merkki.

Toinen merkittävä sääntöuudistus oli moottorien kierrosten rajoittaminen 19000 kierrokseen minuutissa. Toivottavasti tämä sääntö ei latista kisoja entisestään niin, että kukaan ei pääse ohitse edellä olevasta, kun moottorien kierrosluvut ovat lähes samat kaikilla. Toki antaa tämä mahdollisuuden taitaville kuljettajille, kun heikompi kuljettaja ei voi turvata pelkästään moottoritehoihin. Vaarana kuitenkin on, että F1-kisat tylsistyvät entisestään.

Johan tässä tuli jonkinlaista kaudenalusanalyysiä tai jotain sinnepäin... Katsellaan, miten käy.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Espoon Siniset kirjoitti:
Viime vuosina Ranskan Eurosport on näyttänyt suorana harjoituksia, mutta siihen se on tainnut jäädä.

Näyttävät myös tänä vuonna. Kisat tulevat oletettavasti TF1:ltä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mihinkäs aikaan Maikkari näyttää sitten sen uusinnan/koosteen/minkälie? Meinaan, jos se tulisi sopivasti päiväsaikaan, niin voisi varoa spoilaantumasta itse tuloksen suhteen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1336990

Ihan loistavaa settiä! Vituttaa kaikenmaailman smooltook-pellet ympäri maailmaa, että pitäs puhua niitä näitä. Vittu ajamaan sinne mennään eikä paskaa puhumaan. Räkä rokkaa. Oikee asenne.

Toki tiedostan, että medialla on suuri merkityksensä tallin rahoituksenkin suhteen ja periaatteessa välit pitäisi olla hyvät, mutta tuo on kyllä ihan oikein.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvinhän nuo Ferrarit viilettivät harjoituksissa. Räikkönen ikäänkuin näytteeksi vetäisi hieman kovempaa,- ja nousi toiseksi. No'o räikköskriitikot tietysti iloitsevat että edellä oli Massa.

Massa olisi saattanut jäädä toiseksi kun Räikkönen lähti toiselle nopealleen aivan harjoitusten päätteeksi. Ajan parantaminen kuitenkin epäonnistui Alonson ajettua (täysillä) aivan Räikkösen edessä. Peräkanaa molemmat vetivät viimeisen kierroksen, jossa Räikkönen olisi ollut nopeampi, mutta minkäs teet kun McLaren kuhnaili edessä.

Ei kannata vedellä isoja johtopäätöksiä vaikka Massa tänään olikin nopeampi. Näytti siltä että Räikköselle oli hauskempaa kiusata Alonsoa, kuin ottaa ykkösaika. Räikkönen teki jopa pienen (ohitusyrityksen) Alonsosta.

Toki on myönnettävä että Massa oli lähes neljä kymmenystä nopeampi, joka on kyllä isohko ero.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
kritiikki kirjoitti:
Toki on myönnettävä että Massa oli lähes neljä kymmenystä nopeampi, joka on kyllä isohko ero.

"Massa's time of 1m27.353 was .4 of a second faster than teammate Kimi Raikkonen.

Raikkonen could easily have topped the charts, but eased back in the third sector after posting fastest times in the first two sectors of the 5.3km track."

lähde: http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,21392990-39478,00.html

Ihan turha hätäillä Massan olevan nopeampi kuin Kimi. Niinkuin Kekekin sanoi, on aivan uskomatonta että ihmiset luulevat yhtäkkiä Kimin olevan jotain Massaa hitaampi. Kimi vie Massaa kuin kuoriämpäriä tulevalla kaudella. Shumin lähdettyä Kimi on ylivoimaisesti nopein kuski tuossa sirkuksessa. Massan kannattaa tehdä kaikki mahdolliset sponsorisopimukset viimeistään tänä iltana. Tästä eteenpäin alkaa kurinpalautus ja brasilian poika kantaa kohta vaikka Kimin kypärää jos Kimi käskee.

Kulmakarvakin sanoi julkisesti äskettäin että ajettuaan ensimmäistä kertaa viime kauden McLarenia hän tajusi heti miksei Kimi pärjännyt hänelle viime kaudella eli ts. "Tajusin kuinka helvetin nopea Kimi on" ;)
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Uskon, että Keke on puolijumala suomalaisille formula-faneille MUTTA.. En aivan usko tuohon, että Kimi vie Massaa kuin kuoriämpäriä. Massa on ollut lähes jokaisissa testeissä Kimiä nopeampi ja yleensä vielä suhteellisen selvästi. Katsellaan nyt tämä kisa ensin ja tehdään sitten johtopäätöksiä.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Testeissä Massa on ajanut aina auton uudempaa ja päivitetympää versiota. Siinä pääsyy, miksi Massa on ollut testeissä nopeampi. Eikä noilla testeillä muutenkaan mitän väliä ole, Kimi sen maailmanmestaruuden kuitenkin vie.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Saikka kirjoitti:
Testeissä Massa on ajanut aina auton uudempaa ja päivitetympää versiota.

No tuo nyt ei pidä paikkaansa. Vuoron perään on miehet ajaneet sitä uutta ja päivitetympää versiota. Mutta, miehillä oli täysin erilainen testiohjelma, jonka Kimi melkein lipsautti eräässä haastattelussa.

Aika-ajot on kuitenkin se ensimmäinen kerta, kun vertailua voi oikeasti tehdä. Ja senkin jälkeen lopullinen vertailu tapahtuu vasta kisassa.
Itse luulen, että Massa vs Räikkönen kilpailussa käy samalla tavalla kun Montoya vs Räikkönen kilpailussa. Elikkä tallikaveri ihmettelee "mikä on kun ei vauhti riitä".
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
repe_joke kirjoitti:
No tuo nyt ei pidä paikkaansa. Vuoron perään on miehet ajaneet sitä uutta ja päivitetympää versiota. Mutta, miehillä oli täysin erilainen testiohjelma, jonka Kimi melkein lipsautti eräässä haastattelussa.

Erilainen jo sikäli, että uusi rengassääntö luo uutta taktikoimisen aihetta kisoihin. Ja onhan tuo Fisicokin ollut aikoinaan aina alkukisoissa hämmästyttävän nopea, mutta hermoili itsensä tittelijahdista pihalle.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
repe_joke kirjoitti:
No tuo nyt ei pidä paikkaansa. Vuoron perään on miehet ajaneet sitä uutta ja päivitetympää versiota.

Sorry, my bad. Muistin vaan jostain lukeneeni että näin olisi ollut. Urheilulehdestä? ;)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
repe_joke kirjoitti:
No tuo nyt ei pidä paikkaansa. Vuoron perään on miehet ajaneet sitä uutta ja päivitetympää versiota. Mutta, miehillä oli täysin erilainen testiohjelma, jonka Kimi melkein lipsautti eräässä haastattelussa.
Taisi Massa kuitenkin aloittaa uudella autolla jo ennenkuin Kimi ajoi metriäkään edes vanhalla, mutta toki myöhemmin ajoivat tasaisesti, mutta eri ajo-ohjelmilla.

Se kannattaa tässä kohtaa muistaa, että Kimi on tähän asti ajamissaan talleissa saanut aina tallikaverinsa ottamaan lopputilin, siirtymään muihin sarjoihin tai olemaan vaan aivan liian hidas suhteessa itseensä, joten helppoa ei Massalla tule olemaan, kun oikeasti aletaan ajamaan kilpaa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aeroman kirjoitti:
Se kannattaa tässä kohtaa muistaa, että Kimi on tähän asti ajamissaan talleissa saanut aina tallikaverinsa ottamaan lopputilin

Heidfeld oli Kimiä nopeampi sekä aika-ajoissa että kisoissa. Kimi oli tosin silloin kokematon, mutta kuitenkin.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Maikkarilla väläytettiin, että Kimi ja Massa ovat testanneet eri juttuja ja Ferrarin telemetrian mukaan Kimi olisi ollut aavistuksen Massaa nopeampi testeissä. Tiedä näistä sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös