F1-ketju

  • 661 096
  • 5 107

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Speedye kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko tulla sanomaan, että hyvin huomaa sen kuka oli Ferrarin se voimahahmo. Kun Schumi lähti, lähtivät kaikki muutkin. Brawn, Todt ja moottorien kehityksestä vastaava henkilö.

Veikkaisin, että homma on enemmänkin projektiluontoisen ilmiön tuotosta. Monesti ihminen joka tuollaiseen projektiin sitoutuu moneksi vuodeksi, ei enää jatka samassa toimenkuvassa tai edes samassa puljussa pidempään. Tietysti Kerpenin hevosnaamalla on oma merkityksensä puljun tyhjenemiseen, mutta se enemmänkin vain henkilöityy Shumiin. Tarkoitan tällä sitä, että pajatso olisi tyhjentynyt aivan samalla tavalla vaikka kuskina olisi ollut moni muukin enkä toki tarkoita, että tähän tietenkään voisi ihan ketä tahansa alkaa tyrkkimään. Kimi kun aikanaan lopettaa Ferrarilla niin sen hetkinen kuuluisa Ferrarin tallipäällikkö mahdollisesti vaihtaa paikkaa myös aivan samalla tavoin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
avatar kirjoitti:
Veikkaisin, että homma on enemmänkin projektiluontoisen ilmiön tuotosta. Monesti ihminen joka tuollaiseen projektiin sitoutuu moneksi vuodeksi, ei enää jatka samassa toimenkuvassa tai edes samassa puljussa pidempään. Tietysti Kerpenin hevosnaamalla on oma merkityksensä puljun tyhjenemiseen, mutta se enemmänkin vain henkilöityy Shumiin. Tarkoitan tällä sitä, että pajatso olisi tyhjentynyt aivan samalla tavalla vaikka kuskina olisi ollut moni muukin enkä toki tarkoita, että tähän tietenkään voisi ihan ketä tahansa alkaa tyrkkimään. Kimi kun aikanaan lopettaa Ferrarilla niin sen hetkinen kuuluisa Ferrarin tallipäällikkö mahdollisesti vaihtaa paikkaa myös aivan samalla tavoin.

Tuohon viimeiseen lauseeseen en usko, en millään. Kimi ei ole sellainen johtohahmo/motivaattori jonka takia talli ns. hajoaa kun Kimi lähtee. Ei todellakaan. Kimi ei osaa muuta kun ajaa kilpaa, siihen rajoittuvat hänen avunsa mielestäni. Mutta tietenkin se on F1 aika helvetin tärkeä asia. Kimin onni saattaa olla se, että Schumacher on edelleen Ferrarin taustapiruna.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Speedye kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko tulla sanomaan, että hyvin huomaa sen kuka oli Ferrarin se voimahahmo. Kun Schumi lähti, lähtivät kaikki muutkin. Brawn, Todt ja moottorien kehityksestä vastaava henkilö. .
Onko sinulla tietoa, että asia on juuri noin vai voisiko olla mahdollista, että Schumin päätös kypsyikin, koska kyseiset herrat olivat _ensin_ päättäneet jatkoistaan. Minä en tiedä, enkä arvaa, kunhan mietin vaihtoehtoja.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kun Schumi tuli Ferrarille, niin han oli kaksinkertainen maailmanmestari ja hanesta tiedettiin, etta han on menestyksen tuoja (Kimista ei voi sanoa samaa). Tahan projektiin saatiin sitten Ferrarille monen monta muuta alan huippunimea, joista tavallisille tallaajille tutuimpia olivat juuri Todt ja Brawn. Jo Hakkisen aikana juuri tuolta suunnalta saatiin kuitenkin kuulla, etta sitten kun Schumi jossain vaiheessa lopettaa, lopettaa moni muukin (mukaanlukien he itse). Kyse oli siis nimenomaan projektista, johon lukuisat ihmiset laittoivat "kaikkensa peliin" tietyksi ajaksi. Puhuttiin jopa perheesta ja se nakyi aina kun voittoja tuli. Nyt kun sinne tulee uusi jannu Schumin paikalle ja pitka projekti on paattynyt, niin on aivan selvaa, etta sielta lahtee moni pois (hymyssa suin). Tuon tasoisten nerojen on vaikea motivoida itseaan uuteen projektiin ihan tosta vaan. Tarvitaan hengahdysaikaa. Ehka jopa etaisyytta koko lajiin. En ihmettelisi, jos he eivat tule enaa ikina takaisin Ferrarille.

Taytyy meinaan muistaa, etta ennen Schumia (ym vakea) koko talli oli todella surkea. Epajarjestysta, testaamiseen kykenemattomia kuskeja ja huonoja sijoituksia vuodesta toiseen. Ei se italialaisille ole mikaan ongelma antaa koko homman valua taas samaan jamaan... Vatsa on nyt taynna ja viime vuosien menestyksella pullistellaan viela pitkaan.

Kimin puolesta en tata toivo. Haluan vaan olla realistinen. Olen 1980-luvun alusta odottanut suomalaista kisakuskia Ferrarille ja nyt se on totta. Kimilla on sita milla voittoja otetaan. Kyse onkin nyt tallista ja italialaisuudesta. Saas nahda.
 

scholl

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Saa nähdä miten tämä käy Italialaisille jotka ovat tottuneet menestykseen.

Kyllä italialaisille on vielä hyvässä muistissa se, kun Ferrari ei menestynyt.

Saa olla kyllä aikamoinen fakiiri mieheksi, joka haluaisi/jaksaisi tehdä samassa tallissa samaa hommaa loputtomiin. Niinpä on yhtä luonnollista kuin että nyt Schumin lopettaessa fanit lopettavat lajin seuraamisen niin aivan samalla tavalla Todt hakee uusia haasteita isommista saappaista ja etäisyyttä hommaan hakevat hänen lisäkseen Brawn, Martinelli ja kumppanit.

No kansainvälinen media, eikä siinä vähimpänä italialaiset lehdet, ovatkin jo alkaneet tässä kyseenalaista Räkän potentiaalia. Se on aika monelle kova paikka, ettei ole "ajavaa insinööriä" käytettävissä niinkuin Maranellossa ennen oli.

Tärkeintähän on kuitenkin se, että Ferrari tekee enemmän autoja kuin koskaan ja parempaa taloudellista tulosta. Ei siinä sivussa niin paljon haittaa muita kuin tifosoja, että seuraava Ferrarin formula 1 maailmanmestaruus tulee vuonna 2025.
 

scholl

Jäsen
1Timer kirjoitti:
Taytyy meinaan muistaa, etta ennen Schumia (ym vakea) koko talli oli todella surkea. Epajarjestysta, testaamiseen kykenemattomia kuskeja ja huonoja sijoituksia vuodesta toiseen. Ei se italialaisille ole mikaan ongelma antaa koko homman valua taas samaan jamaan...

Niin olen tainnut mainita joko tässä ketjussa tai Schumacherin elämäntyöstä avaamassani ketjussa, että Niki Laudahan sanoi tässä kaudella lopulla, että "Spaghetti hin, Spaghetti her, es kann bergabgehen". Niinpä jos Schumin tuoma järjestys nyt unohtuu ja pillit pannaan pussiin klo 17 ja Räkä ja muu tiimiporukka lähtee läträämään spaghettilla ja punaviinillä niin siinä kaaoksessa, missä ei haeta 100 prosenttisesti koko ajan parasta mahdollista tulosta, tallin suoritustaso saattaa laskea hyvin nopeastikin. Toki ensi kauden alussa on vielä todennäköisesti paras auto, koska tulevat sääntömuutokset ovat minimaalisia verrattuna moneen muuhun kauteen, mutta jatkossa...

Itseäni ei kyllä surettaisi vaikka Ferrari vähän heikkenisi. Se osoittaa, että formuloissa muutkin osaavat duunia tehdä ja oppivat italialaiset sitten arvostamaan sitä hetkeä, jolloin uusi mestari joskus hamassa tulevaisuudessa syntyy. Tai ehkä hän on jo syntynyt, muttei ole vielä autonratissa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Procamp kirjoitti:
Onko sinulla tietoa, että asia on juuri noin vai voisiko olla mahdollista, että Schumin päätös kypsyikin, koska kyseiset herrat olivat _ensin_ päättäneet jatkoistaan. Minä en tiedä, enkä arvaa, kunhan mietin vaihtoehtoja.

Niin.. mutta olen varma, että jos Schumi olisi jatkanut olisivat kyseiset herratkin varmasti jatkaneet. Ei ole myöskään sattumaa, että Schumi veti Benettonilta mukanaan Ross Brawnin Ferrarille tullessaan. Ja nyt samalla ovenavauksella miehet lähtivät tallista. Kuka on muuten Räikkösen ensi kauden kilpailuinssi? Onko siitä vielä mitään tietoa?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No ei se Ferrari suoralta kädeltä huipulle pompahtanut silloinkaan kun Schumi sinne tuli. Vai? Eikös siinä mennyt useampi vuosi, ennen kuin alkoi tulokset kunnolla näkymään. Sitä en muista/tiedä, millainen oli Ferrarin tila ennen Schumia, eikös se aika alamaissa ollut pidemmän tovin. Luultavimmin Schumi on tehnyt omalta osaltaan aika hyvän pohjatyön Ferrarille viimevuodet, joten en ihmettelisi, jos Räikkönen ja Massa pystyisivät siitä sen työn hedelmistä nauttimaan tulevalla kaudella jossain määrin. Eriasia mikä pitkällä tähtäimellä on Ferrarilla meininki, pystyykö nuo kuskit kehittämään asioita omalla tavallaan eteenpäin ja viemään Ferraria menestykseen. Tuskin siellä tallissa tuo nälkä on mihinkään kadonnut, etenkin kun parina kautena tässä on tullut takkiin ja tällä menneellä aika niukasti vieläpä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ted Raikas kirjoitti:
No ei se Ferrari suoralta kädeltä huipulle pompahtanut silloinkaan kun Schumi sinne tuli. Vai? Eikös siinä mennyt useampi vuosi, ennen kuin alkoi tulokset kunnolla näkymään. Sitä en muista/tiedä, millainen oli Ferrarin tila ennen Schumia, eikös se aika alamaissa ollut pidemmän tovin. Luultavimmin Schumi on tehnyt omalta osaltaan aika hyvän pohjatyön Ferrarille viimevuodet, joten en ihmettelisi, jos Räikkönen ja Massa pystyisivät siitä sen työn hedelmistä nauttimaan tulevalla kaudella jossain määrin. Eriasia mikä pitkällä tähtäimellä on Ferrarilla meininki, pystyykö nuo kuskit kehittämään asioita omalla tavallaan eteenpäin ja viemään Ferraria menestykseen. Tuskin siellä tallissa tuo nälkä on mihinkään kadonnut, etenkin kun parina kautena tässä on tullut takkiin ja tällä menneellä aika niukasti vieläpä.

No kolme voittoa Schumi pystyi ajamaan tullessaan talliin 1996. Aika hyvin autolla joka oli todella epäluotettava ja tähän Schumin mestaruushaaveet kaatuivatkin. 1997 vuonna Ferrari olikin jo palannut huipulle, vaikka Williams olikin autona parempi. Että kyllä se aika nopeasti tapahtui. Ja Ferrari oli aikamoisessa kriisissä siinä vaiheessa kun Michael talliin tuli. Jos jälkikäteen miettii tuota Schumin ostoa talliin oli se tallin pelastus. 10 vuotta sitten kukaan ei olisi uskonut, että Schumi saa tälläistä jälkeä aikaan Ferrarilla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Olisiko Oikarisen Ossi. Kukaan etelä-eurooppalainen ei ainakaan ymmärrä jurottamista.
Eikös Oikarisen Ossin vahvistettu siirtyvän Toyotan palkkalistoilta Heikki Kovalaisen kisainssiksi Renault´lle?

Näin muistelisin uutisoitaneen.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Speedye kirjoitti:
Jos jälkikäteen miettii tuota Schumin ostoa talliin oli se tallin pelastus. 10 vuotta sitten kukaan ei olisi uskonut, että Schumi saa tälläistä jälkeä aikaan Ferrarilla.
Jep. Schumi teki kaiken yksin. Unohtakaamme tiimi sekä Ferrarin tehtailla työskentelevät ihmiset. Varikolle tullessaan Schumi hyppäsi autosta pois, tankkasi, vaihtoi renkaat, ja olipa myös tikkarimies. Aikamoinen teräsmies tämä M. Schumacher.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Blackie kirjoitti:
Jep. Schumi teki kaiken yksin. Unohtakaamme tiimi sekä Ferrarin tehtailla työskentelevät ihmiset. Varikolle tullessaan Schumi hyppäsi autosta pois, tankkasi, vaihtoi renkaat, ja olipa myös tikkarimies. Aikamoinen teräsmies tämä M. Schumacher.

Kerrohan minulle olisiko esim. Häkkinen tai Räikkönen tälläiseen pystynyt. Ei varmasti olisi. Katsotaan nyt miten Kimi Ferrarilla pärjää. Kimi-fanit kun ovat niin varmoja Räkän maailmanmestaruudesta. Minä en olisi.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Speedye kirjoitti:
Kerrohan minulle olisiko esim. Häkkinen tai Räikkönen tälläiseen pystynyt. Ei varmasti olisi.
Tuskin olisivat Kimi ja Häkä pystyneet luettelemiini aisioihin, se on myönnettävä.

Speedye kirjoitti:
Kimi-fanit kun ovat niin varmoja Räkän maailmanmestaruudesta. Minä en olisi.
En nyt kutsu itseäni Kimi-faniksi, mutta mikäli Kimi nyt sattuisi voittamaan mestaruuden, niin tietenkään Kimillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Sehän vaan ryyppää.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Speedye kirjoitti:
Niin.. mutta olen varma, että jos Schumi olisi jatkanut olisivat kyseiset herratkin varmasti jatkaneet. Ei ole myöskään sattumaa, että Schumi veti Benettonilta mukanaan Ross Brawnin Ferrarille tullessaan. Ja nyt samalla ovenavauksella miehet lähtivät tallista. Kuka on muuten Räikkösen ensi kauden kilpailuinssi? Onko siitä vielä mitään tietoa?

Kaiketi Ferrarin kisainsinöörit ovat samat kuin tälläkin kaudella. Chris Dyer (joka on ollut Schumin kisainssi muutaman vuoden) olisi näin ollen Kimin kisainssinä ja Rob Smedley jatkaa Felipe Massan kanssa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ted Raikas kirjoitti:
Sitä en muista/tiedä, millainen oli Ferrarin tila ennen Schumia, eikös se aika alamaissa ollut pidemmän tovin.

No parilla edellisellä kaudella aikaa ennen Schumia talli oli samassa tilanteessa, kuin Mclaren oli tänä vuonna. Sarjassa oli kaksi selvästi parempaa tallia, mutta Ferrari oli selvästi kolmanneksi paras talli, ja pystyi tappelemaan välillä voitoista.
94 Ferrari oli kolmas tallien pisteissä 71 pisteellä, 95 kolmas 73 pisteellä, 96 (eka Schumin kausi) toinen 70 pisteellä.
Elikkä ei tallilla juuri ennen Schumin tuloa niin huonosti mennyt, kun annetaan olettaa. Mutta toki tallilla meni Schumin aikana paremmin, kuin kertaakaan sen historian aikana, ja sitä ei sovi unohtaa taikka vähätellä.
 

snumi

Jäsen
Voittaja ensi kaudella

Betandwin tarjoaa tuollaisia voittajia ensi kaudelle (4 kovinta ehdokasta):

Fernando Alonso (ESP/McLaren)
Kimi Räikkönen (FIN/Ferrari)
Felipe Massa (BRA/Ferrari)
Heikki Kovalainen (FIN/Renault)

Sen enempää tuohon kantaa ottamatta, kuka voittaa, niin ainakin on tulossa mielenkiintoinen kausi suomalaisittain katsottuna. Sekä Kimi että Heikki lasketaan kärkikastiin.

On se kyllä jännä jos McLaren lopettaa hajoamisen heti, kun ratissa ei ole suomalainen. On meinaan niitä ongelmia riittänyt sekä Mikalle että Kimille vuosikausien ajan.
 

Kassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Häkkisen paluu...

Mutta missä on JJ? ;) Täällähän se Häkkisen paluuta spekuloiden: http://www.yle.fi/urheilu/moottoriurheilu/id57187.html

Sinänsä erittäin koomiselta kuulostava spekulointi Häkkisen paikasta Mclaarenin ohjaimissa ei vain ota laantuakseen. Nyt ollaan jo Ylen Ruutulipun mukaan käyty McLarenin lääkärintarkastuksessa...

Kyllähän ajaminen on aikuisten oikeasti ainut homma missä Häkkisestä johonkin on kyseisessä organisaatiossa. PR-miestä ei taida tulla kaverista, joka nimesi kyseisen homman syyksi aiempaan vetäytymiseen.

Se millä statuksella Häkkinen hommia ryhtyisi McLarenilla hoitamaan jää nähtäväksi. Jos nyt kuitenkin spekuloidaan tällä kuskin paikalla, niin motivaatiota testikuskiksi ei voine selittää kuin raha, ja sitä nyt harvemmin kyseisestä hommasta roppakaupalla tulee. Eikä se DTM kummoisesti mennyt, mutta kai se siipiauto sitten eroaa kopillisesta, ja Ronilla on joku ihmemieltymys suomalaiseen kuskiin sekä tietty Häkkiseen.

Toisaalta takana voi olla paniikkitilanne hyvän kakkoskuskin puutteessa, kun Räikkönen ei jäänytkään McLarenille. Tätä voi olla vaikea uskoa, varsinkin kun Alonson sopimus ajoittuu sopivasti 2005-vuoden loppuun, ja Räikkönenhän teki Ferrari-sopimuksen jo 2005 (http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1...:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:404280,1:0:0:0:0:0:). Alonson haastattelun perusteella Ron otti yhteyttä jo 2005 heinäkuussa häneen, jolloin Ronilla ei varmastikaan ole ollut tiedossa Räikkösen Ferrari-yhteydet. Näin ollen Ronilla on luultavasti ollut mielessä tähtikaksikko Kimi ja Fernando McLarenin ratissa jääräpäisesti loppuun asti. Näin ollen yksi skenaario Häkkiseen päätymiseen voisi olla kokeneen kakkoskuskin puute Kimin "yllätyssiirron" edessä, kun kuskeja ei enää myöhäisessa vaiheessa 2006-kautta ollut tarjolla. Ferrarin spekulointi Schumacherin jatkolla olisikin ollut vain hämäystä McLarenin suuntaan ja perus F1-mediapeliä. Kimin intresseissä ei varmasti ole ollut vaikeuttaa omaa työntekoaan tallissa paljastamalla sopimusta (rahaakin on voinut Ferrarin suunnasta tulla tähän tarkoitukseen). Pedro ei olekaan vain tarpeeksi nopea ja Lewis on täysi keltanokka, eikä ehkä sittenkään superlahjakkuus suoraan huipputallin kisakuskiksi (harvemmin keltanokat ovat viimeaikoina ilman mainittavaa F1-testausta nousseet mahtitalleihin kisaamaan). Jos Ron taas onkin tiennyt Räikkösen sopimuksesta ajoissa, hän on voinut kaavailla kakkoskuskin paikkaa Lewikselle tai Pedrolle, mutta nyt on tullutkin toisiin ajatuksiin. Tässä skenaariossa ihmetystä herättää miksei Ron sitten olisi testannut ko. kavereita riittävästi, ja saanut varmistuksen ajoissa, muiden vapaiden kuskien ollessa vielä markkinoilla...
Tai ehkäpä sittenkin on kyse vain JJ:n mainitsemasta mediapelistä, ja sponsorien houkuttelusta.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Häkän paluuseen liittyviltä huhuilta katkaistiin siivet tänään, kun McLaren ilmoitti ensi kauden toisesta kuskista. Alonson tallikaveriksi tulee 21-vuotias britti Lewis Hamilton. Hänellä on viime kaudelta GP2-sarjan mestaruus. YLE:n teksti-tv tietää myös kertoa että Hamiltonista tulee F1-sarjan ensimmäinen tummaihoinen kuljettaja.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Selvä pelihän toi jo oli, ettei Häkkinen ainakaan McLadan kyydissä istu. Muita hommia Häkkinen voi tiimin puolella tehdä, keskustelut käyvätkin siitä kuumina.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Tässä koko Häkkis koohottamisessa oli kyse vain siitä, että saatiin F1 mainostettua enemmän ja jokunen Max-paketti myytyä enemmän.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Snaipperi #16 kirjoitti:
Tässä koko Häkkis koohottamisessa oli kyse vain siitä, että saatiin F1 mainostettua enemmän ja jokunen Max-paketti myytyä enemmän.

Ei ehkä suoraan F1 mainostamista, vaan Mercedes osaa ottaa Häkkisestä kaikki irti mitä hiukankin on mahdollista.

Mikahan on Saksassa Schumin jälkeen varmaan seuraavaksi suurin idoli, ainakin näistä viime aikoina ajaneista.
 

Tep

Jäsen
Itsekin ajattelin pienessä päässäni, että McLaren hakee tällä Häkkis-casella vain huomiota eikä mitään muuta. Käväisi toki sekin vaihtoehto hetken mielessä, että tallin nokkamiehet ovat totaalisia typeryksiä ja Häkkistä ollaan todellakin tuomassa takaisin, mutta ei sentään. Varmasti parempi kaikkien kannalta, etenkin Mikan.

Mielenkiinnolla odotan mihin rooliin Mika istutetaan, vai istutetaanko mihinkään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Snaipperi #16 kirjoitti:
Tässä koko Häkkis koohottamisessa oli kyse vain siitä, että saatiin F1 mainostettua enemmän ja jokunen Max-paketti myytyä enemmän.

Olisi ihan kiva tietää, että kuinkahan paljon maikkari on saanut myytyä näitä kanava -paketteja ? Taitaa olla niin että markkinollisista syistä lukuja ei ilmoiteta ?
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Niilo kirjoitti:
Olisi ihan kiva tietää, että kuinkahan paljon maikkari on saanut myytyä näitä kanava -paketteja ? Taitaa olla niin että markkinollisista syistä lukuja ei ilmoiteta ?

Pääkaupunkiseudulla myyntiä rajoittaa ainakin toistaiseksi vielä se, että Welho ei ole tehnyt jakelusopimusta Maikkarin kanssa. Näin ollen esim. allekirjoittanut ei suostu Maikkarin pakettia hankkimaan ennen kuin voin tilata sen nykyiselle kortilleni (Welho). Mitää järkeähän ei ole ottaa kahta erillistä korttia. Toisaalta heti kun mahdollisuus tarjotaan Welhon toimesta, ostan ehdottomasti Maikkarin paketin.

Olen asiaa sekä Welholta että Maikkarilta tiedustellutkin; Welholta ilmoitettiin neuvottelujen asian suhteen olevan käynnissä ja Maikkarilta ei ole kuulunut pari viikkoa sitten lähettämääni kysymykseen minkäänlaista vastausta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös