F1-ketju

  • 661 098
  • 5 107

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun eilistä Massan tuuletusta voiton kunniaksi katsoi, tuli oitis mieleen, että siinä voi todellakin olla kova luu jatkossakin. Eikä voitto varmasti jäänyt viimeiseksi. Verrattuna maamieheensä Barrichelloon (joka körötteli myös Ferrarilla), joka on aina ollut mielestäni keskinkertaisuuksien keskinkertaisuus, on Massassa kuskina enemmän särmää ja ilmiselvää lahjakkuutta. Sanoisin, että Kimi saa tehdä töitä kovasti, että pystyy ottamaan selkeän ykköskuskin paikan tallissa. Massalla on jo yli vuoden pidempi kokemus tallista ja sitä kautta enemmän tietoa autosta ja muista käytännöistä. Joten alkuun voi olla hyvinkin tasaista ja en ihmettelisi, jos alkukaudesta Massa vaikka repisi enemmänkin pisteitä kuin Kimi.

Massa tullee olemaan tähänastisista Räikkösen tallikavereista se kovin luu, jonka kanssa voi joutua todella vääntämään siitä ykköskuskin paikasta. Jää nähtäväksi, mutta mielenkiintoiset asetelmat.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Speedye kirjoitti:
Ahahaha.. Tainnut Kapolla mennä nyt hieman analyysi väärin. On siis Schumin vika, että hänen autostaan hajoaa moottori, aika-ajoissa häviävät polttoaineen paineet ja kisassa Fisichellan etusiipi puhkaisee miehen takarenkaan? Kerrotko minulle mikä näistä on Schumin vika. Ja Kapo sinulle siitä vanhuudesta sen verran, että kukakohan oli täysin ylivoimainen eilen verrattuna muihin. Ilman tuota rengasrikkoa ei olisi ollut kuin yksi voittajasuosikki jonka nimi on Michael Schumacher. Eli jotain rajaa noihin juttuihin. Taitaa kateus paistaa?

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista taitaa olla yksi vanha sanonta.

Jossittelu on kiva laji, joten jossitellaan. Eli jos kulmakarva Alonsolta olisi Japanissa hajonnut moottori, olisi suomalainen meedia huutanut kovaan "ääneen" järjestetty juttu! Lisää vettä myllyyn olisi tullut, jos Alonsolta olisi hävinnyt polttoainepaineet. Jälleen olisi kirjoitettu Ferrarin "palkkaama" henkilö aiheutti tämän! Lopullinen räjähdys olisi tapahtunut jos Massa olisi ajanut Alonso päälle!
Lööpit olisivat huutaneet: Ferrarin järjesti raukkamaisesti Alonson pihalle MM-taistelusta. Massa ajoi "vahingossa" Alonson päälle etc etc.
Iltapulu ja sisarlehti olisi kaivanut kaikki Ferrarin "kommellukset" esiin 50 vuoden ajalta. Tuskin olisi unohdettu Case Itävaltaa...
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Snaipperi #16 kirjoitti:
No tuo olikin pikku kuitti, mitä olisi tapahtunut jos Schumi olisi tehnyt "fisicot" ja puhkaissut Alonson renkaan ja voittanut vaikkapa mestaruuden. Vahinkohan tuo oli, ei siinä mitään. Kunhan laitoin kun joku oli ensin viisastellut "Schumin virhealttiudesta". Enemmänkin keskustelua voisi jatkaa mikä sitten on menestyvä kuljettaja jos Schumi ei ole sitä, olihan Sennakin röyhkeä ja voittava. Samalla lailla voidaan halveksia kaikkien oikeasti hienoa uraa "no sulla olikin Ferrari tai Häkällä parhaat koneet" jne. Minun mielestä kaikki mestarit ovat mestaruuden arvoisia.
No ei se siltä tunnu, kovasti olet tässäkin ketjussa parjannut sitä, kuinka mestaruus ei ratkennut ajamalla. Ja olet muutenkin dissannut aika vahvasti Alonsoa ja ylipäänsä kaikkia muita paitsi Mahtavaa Schumacheria.

Mutta kyllä täytyy antaa tunnustusta Schumacherille, huikea kuski hän on. Olen ollut mestaruustaistelussa koko ajan Alonson puolella, mutta kyllä tässä melkein lopulta olisi toivonut, että Schumi olisi tuon mestaruuden vienyt. Joka tapauksessa Alonso sen ansaitsee ja onnittelut sinne suuntaan.

edit: ääh, ehkei tuota koko kritiikkiä voi kohdistaa sinuun vaan osittain myös Speedye:hen.
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Taitopelaaja kirjoitti:
No ei se siltä tunnu, kovasti olet tässäkin ketjussa parjannut sitä, kuinka mestaruus ei ratkennut ajamalla. Ja olet muutenkin dissannut aika vahvasti Alonsoa ja ylipäänsä kaikkia muita paitsi Mahtavaa Schumacheria.

Mutta kyllä täytyy antaa tunnustusta Schumacherille, huikea kuski hän on. Olen ollut mestaruustaistelussa koko ajan Alonson puolella, mutta kyllä tässä melkein lopulta olisi toivonut, että Schumi olisi tuon mestaruuden vienyt. Joka tapauksessa Alonso sen ansaitsee ja onnittelut sinne suuntaan.

edit: ääh, ehkei tuota koko kritiikkiä voi kohdistaa sinuun vaan osittain myös Speedeye:hen.

Kirjoittakaa edes se nick oikein.. Ja minä en mielestäni ole dissanut sen enempää Alonsoa, muuta kuin siitä että mies on jatkuvasti itkemässä kaikesta. Schumia sen sijaan ylistän, ja mielestäni siihen on aihetta. Taisipa itse Niki Laudakin antaa lausunnon jonka mukaan hänen mielestään Schumacher on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja.

EDIT: Niin ja jossitellaan sen verran vielä.. Mitä olisikaan tapahtunut jos Massa olisi puhkaissut Alonson takarenkaan? Ei helvetti sitä itkun ja jeesustelun määrää. Nyt kun tilanne oli näin kukaan ei itkenyt tilanteesta, ei edes Schumi jota tuo merkittävästi haittasi. Kuitenkin hyvä näin, Schumi näytti vielä viimeisessä kisassaan nuoremmilleen että Kerpenin suunnasta pesee.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Kirjoittakaa edes se nick oikein.. Ja minä en mielestäni ole dissanut sen enempää Alonsoa, muuta kuin siitä että mies on jatkuvasti itkemässä kaikesta. Schumia sen sijaan ylistän, ja mielestäni siihen on aihetta. Taisipa itse Niki Laudakin antaa lausunnon jonka mukaan hänen mielestään Schumacher on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja.

EDIT: Niin ja jossitellaan sen verran vielä.. Mitä olisikaan tapahtunut jos Massa olisi puhkaissut Alonson takarenkaan? Ei helvetti sitä itkun ja jeesustelun määrää. Nyt kun tilanne oli näin kukaan ei itkenyt tilanteesta, ei edes Schumi jota tuo merkittävästi haittasi. Kuitenkin hyvä näin, Schumi näytti vielä viimeisessä kisassaan nuoremmilleen että Kerpenin suunnasta pesee.

Antaa kuitenkin jokaisen itse tehdä se päätös, kuka on kaikkien aikojen paras. Minulle Schumi ei sitä edusta, ja olen sinut sen kanssa. Ei ole minun ongelma, jos joku muu ei ole sen kanssa sinut.
Schumi on toki aivan mahtava kuski, mutta ei kuitenkaan edusta minulle urheilijana semmoista tyyppiä, jota voisin kannustaa.

Ja kannattaa lopettaa ihan oikeasti nuo puheet renkaan puhkaisemisesta. Se viittaa tahalliseen tekoon, ja sitä Fisicon teko ei ollut. Jos Fisico edes ikinä osui Schumiin. Tv-kuvan perusteella minä en sitä ainakaan pysty faktaksi sanomaan.

Ja vaikka Schumi ajoi ihan loistava kisan eilen, niin täytyy muistaa, että se on aika helppoa kun itsellä on lähes sekunttia muita nopeampi auto. Niin hyvä ei Schumikaan ole, että olisi noussut tuolta takamatkalta pisteille tasavertaisella kalustolla.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Antaa kuitenkin jokaisen itse tehdä se päätös, kuka on kaikkien aikojen paras. Minulle Schumi ei sitä edusta, ja olen sinut sen kanssa. Ei ole minun ongelma, jos joku muu ei ole sen kanssa sinut.
Schumi on toki aivan mahtava kuski, mutta ei kuitenkaan edusta minulle urheilijana semmoista tyyppiä, jota voisin kannustaa.

Ja kannattaa lopettaa ihan oikeasti nuo puheet renkaan puhkaisemisesta. Se viittaa tahalliseen tekoon, ja sitä Fisicon teko ei ollut. Jos Fisico edes ikinä osui Schumiin. Tv-kuvan perusteella minä en sitä ainakaan pysty faktaksi sanomaan.

Ja vaikka Schumi ajoi ihan loistava kisan eilen, niin täytyy muistaa, että se on aika helppoa kun itsellä on lähes sekunttia muita nopeampi auto. Niin hyvä ei Schumikaan ole, että olisi noussut tuolta takamatkalta pisteille tasavertaisella kalustolla.

Niin.. En siis syytä Fisiä mistään vaan sanoin vaan, että miten olisikaan ollut jos tilanne olisi ollut toisinpäin? Asiasta olisi puhuttu jonkin verran. Tottakai se on helppoa, kun on parempi auto, mutta veikkaan ettei kovin moni olisi noin limitillä ajanut kuin Schumi. Ja sanoisin, että Schumacher on juuri siinä maailman parhaita kuljettajia. Muistelen vieläkin niitä aikoja, kun Schumi tuli Ferrarillaan mutkiin nelipyöräluistossa. Kiitos nykyisten luistonestojen ym. tuollaisia tilanteita ei enää nähdä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Muistelen vieläkin niitä aikoja, kun Schumi tuli Ferrarillaan mutkiin nelipyöräluistossa. Kiitos nykyisten luistonestojen ym. tuollaisia tilanteita ei enää nähdä.

Ja varmaan myöskään sen takia niitä ei nähdä, kun se ei todellakaan ole nopein tapa edetä. Luisussa kyllä pääsisi tulemaan nykyisilläkin autoilla, mutta kun se ei ole järkevää.
 
Speedye kirjoitti:
Niin ja jossitellaan sen verran vielä.. Mitä olisikaan tapahtunut jos Massa olisi puhkaissut Alonson takarenkaan?

Ei mitään muutosta. Alonso olisi silti vienyt mestaruuden ja Kerpenin mies jäänyt häviäjän sijalle. Joten tämä jossittelu on turhaa ja epäoleellista.

Siitä huolimatta Schumacher oli hieno kuljettaja. Meriitit puhukoon puolestaan.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
avatar kirjoitti:
Paljon mahdollista. Itse olen Formuloita katsellut muistaakseni vuodesta 91. Meinasin ihan lonkalta heittää, etti Ferrarilla ole ollut suomalaista sinä aikana kun olen seurannut, mutta onhan toki Salo. Tosin eipä ennen Saloa siellä ole suomalaisista tunkua ollu? Onko ollut koskaan ketään?

Salo tosiaan ajoi Ferrarilla muutaman kisan kun Schumi katkaisi jalkansa vuonna 1999. Ihan kunnon kisakuskista silloin ei voitu puhua, silla hanen tehtavansa oli olla "orjana" Eddie Irvinelle taistelussa maailmanmestaruudesta. Mikahan (Hakkinen) sen mestaruuden sitten niukasti vei, vaikka kunnon vastusta ei radoilla Schumin poissaollessa juurikaan ollut. Salo johti yhta kisaa (Hockenheim) hetken aikaa (se oli hieno hetki suomalaiselle rata-autoilulle!), mutta joutui tallimaarayksen takia paastamaan Eddien ohitseen. Tama oli sita tuttua Ferraria, johon monilla kotipojilla ei ymmarrys riita. Tana vuonna, niin kun sanoin, Mika sai MMnsa siis hieman kuin lahjaksi kovan vastuksen puuttuessa. Tama on se F1-aihe, josta Suomessa on hyvin vaiettu, samalla kun huudetaan kurkku suorana ties mita Schumista. Yleinen mielipide on se, etta Mika ansaitsi molemmat mestaruutensa, kun taas Schumi on saanut kuin puolivahingossa omat mestaruutensa. Milloin t-a-y-s-i-n ylivoimaisen auton takia, milloin sikailunsa takia. Monille F1-"asiantuntijoille" ei ole vaan edelleenkaan selvinnyt kahta tarkeaa asiaa: a) F1 on joukkueurheilua ja b) ollakseen lahes kaikkien ennatyksien omistaja ja 7-kertainen MM, sinun on oltava haikailematon menestyksen janoaja. Noh, se siita.

Tata ennen organisaatiossa oli ollut mukana myos JJ, Dallara aikoinaan. Tais JJ ainakin testata Ferraria tuohon aikaan, mutta kisoja han ei ajanut.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
1Timer kirjoitti:
Monille F1-"asiantuntijoille" ei ole vaan edelleenkaan selvinnyt kahta tarkeaa asiaa: a) F1 on joukkueurheilua
Sehän se ikävää onkin, että formulat on mennyt ferrarin taktiikoiden mukana tuohon suuntaan. Perkele, on se kumma ettei asioita voida ratkoa urheilullisesti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Speedye kirjoitti:
On siis Schumin vika, että hänen autostaan hajoaa moottori, aika-ajoissa häviävät polttoaineen paineet ja kisassa Fisichellan etusiipi puhkaisee miehen takarenkaan? Kerrotko minulle mikä näistä on Schumin vika.
En minä noista tiedä, mutta täälläkin on aika voimakkaasti tuotu sitä "faktana" esille, että Räikkösen auton hajoamiset eivät itse asiassa johdu tallin työn laadun puutteista, vaan Räikkösestä. Omana villinä arvauksena heitän, että Räikkösessä ja Schumissa on noissa tapauksissa ollut vikaa suunnilleen yhtä paljon. Kompromissi?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Designer kirjoitti:
En minä noista tiedä, mutta täälläkin on aika voimakkaasti tuotu sitä "faktana" esille, että Räikkösen auton hajoamiset eivät itse asiassa johdu tallin työn laadun puutteista, vaan Räikkösestä. Omana villinä arvauksena heitän, että Räikkösessä ja Schumissa on noissa tapauksissa ollut vikaa suunnilleen yhtä paljon. Kompromissi?

Ensi kaudella nähdään miten tilanne on.. Eli jatkuuko Räikkösen huono "tuuri" Ferrarilla. Jos jatkuu on se perin ihmeellistä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
1Timer kirjoitti:
Tata ennen organisaatiossa oli ollut mukana myos JJ, Dallara aikoinaan. Tais JJ ainakin testata Ferraria tuohon aikaan, mutta kisoja han ei ajanut.

Dallaralle JJ siirtyi vasta syksyllä 1990. Kun JJ testasi Ferraria keväällä 1989, oli hän Pacific Racingin (F3000) miehiä, tallikaverina muuten ajoi tuolloin Eddie Irvine. Lehto oli lähellä Ferrarin avustuksella päästä F1-auton puikkoihin kisaan jo heti 1989 alkukaudesta, kun Gerhard Berger loukkaantui ja Ferrari etsi tuuraajaa. Tuuraaja löytyi lopulta Osella nimisestä tallista (Piercarlo Ghinzan) ja Ghinzanin tuuraajaksi valittiin puolestaan juuri Lehto. Vaan ei avannut JJ F1-uraansa Osellan ratissa, sillä Berger toipui vammoistaan todella nopeasti ja tuuraajaa ei tarvittukaan.

Arvatkaas monta tallia ajoi F1:ssä vuonna 1989? Kyllä, 20... : )
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ferrari tiedotti tänään että teknisenä johtajana vuodesta 1996 asti toiminut Ross Brawn jättää tallin. Ikävä juttu Kimi Räikkösen kannalta, mutta olihan tämä odotettavissa. Brawnhan kuului Schumacherin miehiin, ja oli ehdottomasti tärkeimpien miesten joukossa kun legendaarinen talli palasi pohjamudista ykköseksi viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Myös Jean Todtilla on organisaatiossa uusi rooli, joten lähes kaikki tallijohdon merkittävimmät työtehtävät menevät uuteen jakoon ensi kaudeksi. Tallipäällikkö on uusi, tekninen johtaja on uusi, ykköskuski on uusi...

Räikkösen menestystä toivovalle ihmiselle ensi kausi näyttää jälleen kerran suurelta kysymysmerkiltä. F1 on kautta historiansa ollut suurtallien menestyksen osalta melkoista aaltoliikettä. Mikään talli ei ole pysynyt kovin pitkiä aikoja taistelemassa jatkuvasti maailmanmestaruudesta, ainakaan viimeisten 25 vuoden aikana. Ferrari on ollut aivan kärjessä vuodesta 1998, missä odottaa tallin seuraava menestyksellinen notkahdus?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Jack in the Box kirjoitti:
Sehän se ikävää onkin, että formulat on mennyt ferrarin taktiikoiden mukana tuohon suuntaan. Perkele, on se kumma ettei asioita voida ratkoa urheilullisesti.

Kerrotko viela mita se tarkoittaa tassa asiayhteydessa?
 
Suosikkijoukkue
Suomi
1Timer kirjoitti:
Kerrotko viela mita se tarkoittaa tassa asiayhteydessa?
Sitä, ettei olisi tallimääräyksiä. Ymmärrän kyllä tallimääräysten "järkevyyden", mutta silti mielestäni olisi oikeutettua tallin kumpaakin kuljettajaa kohtaan ettei tallin määräyksillä tarvitsisi luovuttaa voittoa toiselle kuskille. Tällöin nopein voittaisi ja se jos mikä on mielestäni urheilullinen ratkaisu.
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mazza kirjoitti:
Räikkösen menestystä toivovalle ihmiselle ensi kausi näyttää jälleen kerran suurelta kysymysmerkiltä. F1 on kautta historiansa ollut suurtallien menestyksen osalta melkoista aaltoliikettä. Mikään talli ei ole pysynyt kovin pitkiä aikoja taistelemassa jatkuvasti maailmanmestaruudesta, ainakaan viimeisten 25 vuoden aikana. Ferrari on ollut aivan kärjessä vuodesta 1998, missä odottaa tallin seuraava menestyksellinen notkahdus?

Täysin samaa olen miettinyt. Juuri kun Kimi siirtyy Ferrarille, tulee tälläisiä muutoksia voittavaan organisaatioon ja tästä kärsii samalla Kimi.

Oma veikkaukseni on että Renault pysyy tasollaan mutta Fisico eikä Heikki saa autosta irti kaikkea. McLaren jatkaa rämpimistä ja Alonso ei pysty taistelemaan tuulimyllyllä. Ferrari laskee tasoaan ja Kimi joutuu jälleen tappelemaan palkintosijoista kynsin hampain.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
McJugi kirjoitti:
Oma veikkaukseni on että Renault pysyy tasollaan mutta Fisico eikä Heikki saa autosta irti kaikkea. McLaren jatkaa rämpimistä ja Alonso ei pysty taistelemaan tuulimyllyllä. Ferrari laskee tasoaan ja Kimi joutuu jälleen tappelemaan palkintosijoista kynsin hampain.

Ketä jää sitten jäljelle voittamaan mestaruus, jos kaikilla kolmella menee huonosti?

Ensikaudesta tulee tosi mielenkiintoinen kun suomalaisia kuskeja löytyy kaksin kappalein. Ja tietenkin Keken poika Nico. Veikkaisin, että McLaren on talleista ensi kaudella paras ja Alonso pokkaa kolmannen mm-tittelinsä. Ron Dennis muistuttaa koko kauden ajan Kimin väärästä tallivalinnasta jne. Ferrari kärsii näistä uusista tallipäällikkö/sun muista henkilökunnan vaihtuvuudesta. Mutta kyllä Kimi palaa voittokantaan siitäkin huolimatta. Rellulla kuljettajat ovat se heikoin lenkki. Kovalaisen kykyjä en epäile, mutta tuskin tulokaskaudellaan pystyy kovinkaan monta voittoa ottamaan. Fisicoa en laske mestari-kategoriaan. Ehkäpä Honda tai Toyota yllättää ja ottaa sen tarvittavan askeleen huipputalliksi.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Jack in the Box kirjoitti:
Sitä, ettei olisi tallimääräyksiä. Ymmärrän kyllä tallimääräysten "järkevyyden", mutta silti mielestäni olisi oikeutettua tallin kumpaakin kuljettajaa kohtaan ettei tallin määräyksillä tarvitsisi luovuttaa voittoa toiselle kuskille. Tällöin nopein voittaisi ja se jos mikä on mielestäni urheilullinen ratkaisu.


Ma en tieda kuinka kauan sa olet seurannut formuloita ja kuinka hyvin sa lajista tiedat, mutta yksi juttu sulla on jaanyt vahemmalle huomiolle: F1 on tiimi-urheilua, tiimi-pelia. Siella ratkaisee vain kaksi asiaa: henk koht MM ja talli MM. Ei siella aleta pelleilemaan kummankaan kanssa vaan sen takia, etta jossain joku olisi tyytyvainen lajin "urheilullisuudesta". Kyse on miljoonista, kymmenista miljoonista. Ei kylakisojen hopealusikasta ja diplomista. Hyvatekevaisyytta tuo laji ei ole.

Sa nyt vaadit tuossa hieman samaa kun jaakiekkossa neloskentta sai tehtya maalin ekassa erassa ja nyt ne pitais laittaa ylivoimaan loppupeliksi sen sijaan, etta siella peluutettais parhaita pelaajia, parasta kentallista.

Ja toisaalta kun Massan (ja Irvinen ja Barrichellon) sopimuspapereissa on selkeasti lukenut, etta han on tallin kakkoskuski ja tarpeen vaatiessa hanen on annettava tieta Schumille (ja siten myos toteltava omaa pomoaan, tallipaallikkoa), niin ma veikkaan, etta siina ei ole kenellakaan lajissa mukana olevalla mitaan epaselvaa mita tehdaan, jos tilanne Schumin edelle paastamista vaatii. Mulle on aina ollut outoa se, etta Suomen kaltaisessa "F1-maassa" ei lajista tajuta sen enempaa. Kun tallilla on huikea kultakimpale (monessakin mielessa) toisena kuskina, joka vuodesta toiseen kilpailee MMsta, niin miksi sita pitaisi jotenkin vaarantaa vaan, koska joku haluaa "urheilullisuutta" (mita se on??) lajiin mukaan. Ferrarilla on ollut jo pitkaan varsin hyva taktiikka siita, miten vuosi vuodelta talliin tuodaan (tai voidaan tuoda) joko talli-MM tai henk koht MM. Miten joku voi kritisoida tuollaista taktiikkaa? Seitsemana viime kautena, viisi kuskien MM:aa ja viisi talli-MM:aa. Kertokaa mulle missa kohtaa Ferrari on mennyt metsaan taktiikassaan?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itse olen aika lailla valmis pistämään ropon likoon sen puolesta, että Heikki Kovalaisesta tule F1 mestari heti debyyttikaudellaan. McLaren ei voi heti löytää yhteistä säveltä mainion Alonson kanssa, eikä se auto todennäköisesti ota sellaista harppausta, että mestaruus olisi mahdollinen. Ferrarin paketti menee täysin uusiksi. Se ei voi olla näkymättä eikä vaikuttamatta. Toki tämä ensimmäinen vuosi muutosten jälkeen ei heti voi olla täysi katastrofi, koska vanhojen tekijöiden jälki näkyy vielä voimakkaasti, joten Kimi ja mahdollisesti Massa ovat mestaruustaistossa mukana. Renault kuitenkin pääsee ensi kauteen parhaista asemista. Vuosikausia hyvää työtä testiajajana tehnyt Kovalainen siirtyy kisakuskiksi, mikä ei ole edes iso muutos tallille. Heikki osaa kehittää autoa ja on mitä ilmeisimmin nopeampi ja varsinkin kovahermoisempi kuin Fisichella. Se tarkoittaa jo sitä, että mestaruus saattaa olla yllättävänkin lähellä. Mustia hevosia ovat toki Button ja Honda paketti. Se on kehittynyt tasaisesti tänä vuonna ja voi hyvinkin olla ajajien mestaruustaistossa mukana.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ei kannata kovasti pettyä, jos Renault tippuukin ensi kaudelle keskikastin talliksi. Käsittääkseni Renault on tiputtanut panostustaan F1-talliinsa, ja Alonson lähtö tulee näkymään, ja pahasti.
Kovalainen voi olla Fisicoa nopeampi, mutta onko hän vielä Alonson tasolla? Tuskimpa.

Mclarenilla taasen on paletti kaikkein pahiten levällään huipputalleista. Ensi kausi on ensimmäinen kausi aikoihin, kun Newey ei ole ollut suunnittelemassa Mclarenin menopeliä ollenkaan. Ja sen täytyy näkyä. Tähän yhdistettynä Mercedeksen tehoton moottori, ja uudet renkaat, niin voi olla Alonsolla tiukkaa ajaa voitoista.
Tosin kuuleman mukaan Mclaren ajatti ainakin Kimin autossa, jotain kehitysversio moottoria viimeisissä kisoissa, jotta se saisi vielä ensi kaudella viilata sitä paremmaksi sääntöjen sallimissa puitteissa.
Alonsosta, Mclaren saa hyvän kuskin ensi kaudelle. Kuskin joka on todistanut pystyvänsä mestaruuksiin. Mclarenilla sitä ei välttämättä vielä ensi kaudella tule, mutta sitä seuraavalla voi jo tullakkin.

Ferrarilla taasen on näkyvien paikkojen muutoksista huolimatta paketti muuten hyvin kasassa. Autonsuunnittelu puolella jatkaa sama porukka, moottori on ehkä sarjan paras, ja renkaat jo ennestään tutut.
Se onko Kimistä mestariksi, onkin sitten ihan toinen juttu. Massasta, Kimi kuitenkin saa ihan pätevän tallikaverin.


Nyt kun isot tallit on muutoksien keskellä, niin siellä olisi uusille tulokkaille hyvä paikka iskeä. Pystyykö Toyota, BAR tai Red Bull nousemaan huippujen tasolle jää nähtäväksi. Mutta paljon parempaa paikka iskeä ei lähiaikoina tule.
Harmi vain noiden tallien kuskeissa on paljon toivomisen varaa mestaruuskamppailua ajatellen.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
1Timer kirjoitti:
Mahtavaa kuinka asettelet itsesi jalustalle.

90-luvun alkupuolelta olen seurannut ja sinä aikana tallimmääräyksiä muistan nähneeni vain Ferrarilta. Olkoonkin, että niitä varmaan on käytetty aikojen saatosssa muulloinkin. Ferrari on kuitenkin vienyt tämänkin asian aivan omalle tasolleen pakottamalla joskus kauden puolivälissä kakkoskuskin lahjoittamaan voiton ykköselle tilanteessa, jossa ei ole realistista uhkaa, että joku muu kuin tallin kuski veisi MM:n. Mainitsemasi 5 tallimestaruutta olisi kyllä tullu talliin ilman tallimääräyksiäkin. En vain voi nähdä tätä joukkuelajina, kun toista kuskia riistetään ja pyritään vain toisen kuskin mestaruuteen. Asia olisi eri jos tallimääräyksiä sovellettaisiin vasta siinä vaiheessa kun toinen kuski on jo menettänyt realistiset mahdollisuudet mestaruuteen.

Kuten sanoin jo aikaisemmin, ymmärrän tallimääräysten järkevyyden tallin kannalta. Näkisin silti tallimääräykset formulamaailman dopingina. Mitäs ne säännöt sanovatkaan asiasta?

Kovin tuntuu olevan sulla hankalaa ymmärtää tuota urheilullisuuden käsitettä, se on jotain tyyliin fair play. Kysy vaikka joltaki filosofilta apua.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Nyt on kyllä pakko tulla sanomaan, että hyvin huomaa sen kuka oli Ferrarin se voimahahmo. Kun Schumi lähti, lähtivät kaikki muutkin. Brawn, Todt ja moottorien kehityksestä vastaava henkilö. Aikamoisia menetyksiä, vaikka Ferrarilla on muitakin päteviä henkilöitä töissä. Mutta kuitenkin.. Nyt laitetaan Kimi kovaan testiin yhdessä uuden tallin kanssa. Ensi kauden jälkeen nähdään onko Kimistä mihinkään.. Ei pitäisi olla enää kalustosta/tallista kiinni. Jotenkin minusta tuntuu, että Kimistä ei ole Schumin manttelinperijäksi eli toisin sanoen maailmanmestariksi. On nimittäin aivan eri planeetalta Kimin toimintatavat kuin Schumin. Saa nähdä miten tämä käy Italialaisille jotka ovat tottuneet menestykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös