Mainos

F1-ketju

  • 664 335
  • 5 069

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
1Timer kirjoitti:
Tata ennen organisaatiossa oli ollut mukana myos JJ, Dallara aikoinaan. Tais JJ ainakin testata Ferraria tuohon aikaan, mutta kisoja han ei ajanut.

Dallaralle JJ siirtyi vasta syksyllä 1990. Kun JJ testasi Ferraria keväällä 1989, oli hän Pacific Racingin (F3000) miehiä, tallikaverina muuten ajoi tuolloin Eddie Irvine. Lehto oli lähellä Ferrarin avustuksella päästä F1-auton puikkoihin kisaan jo heti 1989 alkukaudesta, kun Gerhard Berger loukkaantui ja Ferrari etsi tuuraajaa. Tuuraaja löytyi lopulta Osella nimisestä tallista (Piercarlo Ghinzan) ja Ghinzanin tuuraajaksi valittiin puolestaan juuri Lehto. Vaan ei avannut JJ F1-uraansa Osellan ratissa, sillä Berger toipui vammoistaan todella nopeasti ja tuuraajaa ei tarvittukaan.

Arvatkaas monta tallia ajoi F1:ssä vuonna 1989? Kyllä, 20... : )
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ferrari tiedotti tänään että teknisenä johtajana vuodesta 1996 asti toiminut Ross Brawn jättää tallin. Ikävä juttu Kimi Räikkösen kannalta, mutta olihan tämä odotettavissa. Brawnhan kuului Schumacherin miehiin, ja oli ehdottomasti tärkeimpien miesten joukossa kun legendaarinen talli palasi pohjamudista ykköseksi viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Myös Jean Todtilla on organisaatiossa uusi rooli, joten lähes kaikki tallijohdon merkittävimmät työtehtävät menevät uuteen jakoon ensi kaudeksi. Tallipäällikkö on uusi, tekninen johtaja on uusi, ykköskuski on uusi...

Räikkösen menestystä toivovalle ihmiselle ensi kausi näyttää jälleen kerran suurelta kysymysmerkiltä. F1 on kautta historiansa ollut suurtallien menestyksen osalta melkoista aaltoliikettä. Mikään talli ei ole pysynyt kovin pitkiä aikoja taistelemassa jatkuvasti maailmanmestaruudesta, ainakaan viimeisten 25 vuoden aikana. Ferrari on ollut aivan kärjessä vuodesta 1998, missä odottaa tallin seuraava menestyksellinen notkahdus?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Jack in the Box kirjoitti:
Sehän se ikävää onkin, että formulat on mennyt ferrarin taktiikoiden mukana tuohon suuntaan. Perkele, on se kumma ettei asioita voida ratkoa urheilullisesti.

Kerrotko viela mita se tarkoittaa tassa asiayhteydessa?
 
Suosikkijoukkue
Suomi
1Timer kirjoitti:
Kerrotko viela mita se tarkoittaa tassa asiayhteydessa?
Sitä, ettei olisi tallimääräyksiä. Ymmärrän kyllä tallimääräysten "järkevyyden", mutta silti mielestäni olisi oikeutettua tallin kumpaakin kuljettajaa kohtaan ettei tallin määräyksillä tarvitsisi luovuttaa voittoa toiselle kuskille. Tällöin nopein voittaisi ja se jos mikä on mielestäni urheilullinen ratkaisu.
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mazza kirjoitti:
Räikkösen menestystä toivovalle ihmiselle ensi kausi näyttää jälleen kerran suurelta kysymysmerkiltä. F1 on kautta historiansa ollut suurtallien menestyksen osalta melkoista aaltoliikettä. Mikään talli ei ole pysynyt kovin pitkiä aikoja taistelemassa jatkuvasti maailmanmestaruudesta, ainakaan viimeisten 25 vuoden aikana. Ferrari on ollut aivan kärjessä vuodesta 1998, missä odottaa tallin seuraava menestyksellinen notkahdus?

Täysin samaa olen miettinyt. Juuri kun Kimi siirtyy Ferrarille, tulee tälläisiä muutoksia voittavaan organisaatioon ja tästä kärsii samalla Kimi.

Oma veikkaukseni on että Renault pysyy tasollaan mutta Fisico eikä Heikki saa autosta irti kaikkea. McLaren jatkaa rämpimistä ja Alonso ei pysty taistelemaan tuulimyllyllä. Ferrari laskee tasoaan ja Kimi joutuu jälleen tappelemaan palkintosijoista kynsin hampain.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
McJugi kirjoitti:
Oma veikkaukseni on että Renault pysyy tasollaan mutta Fisico eikä Heikki saa autosta irti kaikkea. McLaren jatkaa rämpimistä ja Alonso ei pysty taistelemaan tuulimyllyllä. Ferrari laskee tasoaan ja Kimi joutuu jälleen tappelemaan palkintosijoista kynsin hampain.

Ketä jää sitten jäljelle voittamaan mestaruus, jos kaikilla kolmella menee huonosti?

Ensikaudesta tulee tosi mielenkiintoinen kun suomalaisia kuskeja löytyy kaksin kappalein. Ja tietenkin Keken poika Nico. Veikkaisin, että McLaren on talleista ensi kaudella paras ja Alonso pokkaa kolmannen mm-tittelinsä. Ron Dennis muistuttaa koko kauden ajan Kimin väärästä tallivalinnasta jne. Ferrari kärsii näistä uusista tallipäällikkö/sun muista henkilökunnan vaihtuvuudesta. Mutta kyllä Kimi palaa voittokantaan siitäkin huolimatta. Rellulla kuljettajat ovat se heikoin lenkki. Kovalaisen kykyjä en epäile, mutta tuskin tulokaskaudellaan pystyy kovinkaan monta voittoa ottamaan. Fisicoa en laske mestari-kategoriaan. Ehkäpä Honda tai Toyota yllättää ja ottaa sen tarvittavan askeleen huipputalliksi.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Jack in the Box kirjoitti:
Sitä, ettei olisi tallimääräyksiä. Ymmärrän kyllä tallimääräysten "järkevyyden", mutta silti mielestäni olisi oikeutettua tallin kumpaakin kuljettajaa kohtaan ettei tallin määräyksillä tarvitsisi luovuttaa voittoa toiselle kuskille. Tällöin nopein voittaisi ja se jos mikä on mielestäni urheilullinen ratkaisu.


Ma en tieda kuinka kauan sa olet seurannut formuloita ja kuinka hyvin sa lajista tiedat, mutta yksi juttu sulla on jaanyt vahemmalle huomiolle: F1 on tiimi-urheilua, tiimi-pelia. Siella ratkaisee vain kaksi asiaa: henk koht MM ja talli MM. Ei siella aleta pelleilemaan kummankaan kanssa vaan sen takia, etta jossain joku olisi tyytyvainen lajin "urheilullisuudesta". Kyse on miljoonista, kymmenista miljoonista. Ei kylakisojen hopealusikasta ja diplomista. Hyvatekevaisyytta tuo laji ei ole.

Sa nyt vaadit tuossa hieman samaa kun jaakiekkossa neloskentta sai tehtya maalin ekassa erassa ja nyt ne pitais laittaa ylivoimaan loppupeliksi sen sijaan, etta siella peluutettais parhaita pelaajia, parasta kentallista.

Ja toisaalta kun Massan (ja Irvinen ja Barrichellon) sopimuspapereissa on selkeasti lukenut, etta han on tallin kakkoskuski ja tarpeen vaatiessa hanen on annettava tieta Schumille (ja siten myos toteltava omaa pomoaan, tallipaallikkoa), niin ma veikkaan, etta siina ei ole kenellakaan lajissa mukana olevalla mitaan epaselvaa mita tehdaan, jos tilanne Schumin edelle paastamista vaatii. Mulle on aina ollut outoa se, etta Suomen kaltaisessa "F1-maassa" ei lajista tajuta sen enempaa. Kun tallilla on huikea kultakimpale (monessakin mielessa) toisena kuskina, joka vuodesta toiseen kilpailee MMsta, niin miksi sita pitaisi jotenkin vaarantaa vaan, koska joku haluaa "urheilullisuutta" (mita se on??) lajiin mukaan. Ferrarilla on ollut jo pitkaan varsin hyva taktiikka siita, miten vuosi vuodelta talliin tuodaan (tai voidaan tuoda) joko talli-MM tai henk koht MM. Miten joku voi kritisoida tuollaista taktiikkaa? Seitsemana viime kautena, viisi kuskien MM:aa ja viisi talli-MM:aa. Kertokaa mulle missa kohtaa Ferrari on mennyt metsaan taktiikassaan?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itse olen aika lailla valmis pistämään ropon likoon sen puolesta, että Heikki Kovalaisesta tule F1 mestari heti debyyttikaudellaan. McLaren ei voi heti löytää yhteistä säveltä mainion Alonson kanssa, eikä se auto todennäköisesti ota sellaista harppausta, että mestaruus olisi mahdollinen. Ferrarin paketti menee täysin uusiksi. Se ei voi olla näkymättä eikä vaikuttamatta. Toki tämä ensimmäinen vuosi muutosten jälkeen ei heti voi olla täysi katastrofi, koska vanhojen tekijöiden jälki näkyy vielä voimakkaasti, joten Kimi ja mahdollisesti Massa ovat mestaruustaistossa mukana. Renault kuitenkin pääsee ensi kauteen parhaista asemista. Vuosikausia hyvää työtä testiajajana tehnyt Kovalainen siirtyy kisakuskiksi, mikä ei ole edes iso muutos tallille. Heikki osaa kehittää autoa ja on mitä ilmeisimmin nopeampi ja varsinkin kovahermoisempi kuin Fisichella. Se tarkoittaa jo sitä, että mestaruus saattaa olla yllättävänkin lähellä. Mustia hevosia ovat toki Button ja Honda paketti. Se on kehittynyt tasaisesti tänä vuonna ja voi hyvinkin olla ajajien mestaruustaistossa mukana.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ei kannata kovasti pettyä, jos Renault tippuukin ensi kaudelle keskikastin talliksi. Käsittääkseni Renault on tiputtanut panostustaan F1-talliinsa, ja Alonson lähtö tulee näkymään, ja pahasti.
Kovalainen voi olla Fisicoa nopeampi, mutta onko hän vielä Alonson tasolla? Tuskimpa.

Mclarenilla taasen on paletti kaikkein pahiten levällään huipputalleista. Ensi kausi on ensimmäinen kausi aikoihin, kun Newey ei ole ollut suunnittelemassa Mclarenin menopeliä ollenkaan. Ja sen täytyy näkyä. Tähän yhdistettynä Mercedeksen tehoton moottori, ja uudet renkaat, niin voi olla Alonsolla tiukkaa ajaa voitoista.
Tosin kuuleman mukaan Mclaren ajatti ainakin Kimin autossa, jotain kehitysversio moottoria viimeisissä kisoissa, jotta se saisi vielä ensi kaudella viilata sitä paremmaksi sääntöjen sallimissa puitteissa.
Alonsosta, Mclaren saa hyvän kuskin ensi kaudelle. Kuskin joka on todistanut pystyvänsä mestaruuksiin. Mclarenilla sitä ei välttämättä vielä ensi kaudella tule, mutta sitä seuraavalla voi jo tullakkin.

Ferrarilla taasen on näkyvien paikkojen muutoksista huolimatta paketti muuten hyvin kasassa. Autonsuunnittelu puolella jatkaa sama porukka, moottori on ehkä sarjan paras, ja renkaat jo ennestään tutut.
Se onko Kimistä mestariksi, onkin sitten ihan toinen juttu. Massasta, Kimi kuitenkin saa ihan pätevän tallikaverin.


Nyt kun isot tallit on muutoksien keskellä, niin siellä olisi uusille tulokkaille hyvä paikka iskeä. Pystyykö Toyota, BAR tai Red Bull nousemaan huippujen tasolle jää nähtäväksi. Mutta paljon parempaa paikka iskeä ei lähiaikoina tule.
Harmi vain noiden tallien kuskeissa on paljon toivomisen varaa mestaruuskamppailua ajatellen.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
1Timer kirjoitti:
Mahtavaa kuinka asettelet itsesi jalustalle.

90-luvun alkupuolelta olen seurannut ja sinä aikana tallimmääräyksiä muistan nähneeni vain Ferrarilta. Olkoonkin, että niitä varmaan on käytetty aikojen saatosssa muulloinkin. Ferrari on kuitenkin vienyt tämänkin asian aivan omalle tasolleen pakottamalla joskus kauden puolivälissä kakkoskuskin lahjoittamaan voiton ykköselle tilanteessa, jossa ei ole realistista uhkaa, että joku muu kuin tallin kuski veisi MM:n. Mainitsemasi 5 tallimestaruutta olisi kyllä tullu talliin ilman tallimääräyksiäkin. En vain voi nähdä tätä joukkuelajina, kun toista kuskia riistetään ja pyritään vain toisen kuskin mestaruuteen. Asia olisi eri jos tallimääräyksiä sovellettaisiin vasta siinä vaiheessa kun toinen kuski on jo menettänyt realistiset mahdollisuudet mestaruuteen.

Kuten sanoin jo aikaisemmin, ymmärrän tallimääräysten järkevyyden tallin kannalta. Näkisin silti tallimääräykset formulamaailman dopingina. Mitäs ne säännöt sanovatkaan asiasta?

Kovin tuntuu olevan sulla hankalaa ymmärtää tuota urheilullisuuden käsitettä, se on jotain tyyliin fair play. Kysy vaikka joltaki filosofilta apua.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Nyt on kyllä pakko tulla sanomaan, että hyvin huomaa sen kuka oli Ferrarin se voimahahmo. Kun Schumi lähti, lähtivät kaikki muutkin. Brawn, Todt ja moottorien kehityksestä vastaava henkilö. Aikamoisia menetyksiä, vaikka Ferrarilla on muitakin päteviä henkilöitä töissä. Mutta kuitenkin.. Nyt laitetaan Kimi kovaan testiin yhdessä uuden tallin kanssa. Ensi kauden jälkeen nähdään onko Kimistä mihinkään.. Ei pitäisi olla enää kalustosta/tallista kiinni. Jotenkin minusta tuntuu, että Kimistä ei ole Schumin manttelinperijäksi eli toisin sanoen maailmanmestariksi. On nimittäin aivan eri planeetalta Kimin toimintatavat kuin Schumin. Saa nähdä miten tämä käy Italialaisille jotka ovat tottuneet menestykseen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Speedye kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko tulla sanomaan, että hyvin huomaa sen kuka oli Ferrarin se voimahahmo. Kun Schumi lähti, lähtivät kaikki muutkin. Brawn, Todt ja moottorien kehityksestä vastaava henkilö.

Veikkaisin, että homma on enemmänkin projektiluontoisen ilmiön tuotosta. Monesti ihminen joka tuollaiseen projektiin sitoutuu moneksi vuodeksi, ei enää jatka samassa toimenkuvassa tai edes samassa puljussa pidempään. Tietysti Kerpenin hevosnaamalla on oma merkityksensä puljun tyhjenemiseen, mutta se enemmänkin vain henkilöityy Shumiin. Tarkoitan tällä sitä, että pajatso olisi tyhjentynyt aivan samalla tavalla vaikka kuskina olisi ollut moni muukin enkä toki tarkoita, että tähän tietenkään voisi ihan ketä tahansa alkaa tyrkkimään. Kimi kun aikanaan lopettaa Ferrarilla niin sen hetkinen kuuluisa Ferrarin tallipäällikkö mahdollisesti vaihtaa paikkaa myös aivan samalla tavoin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
avatar kirjoitti:
Veikkaisin, että homma on enemmänkin projektiluontoisen ilmiön tuotosta. Monesti ihminen joka tuollaiseen projektiin sitoutuu moneksi vuodeksi, ei enää jatka samassa toimenkuvassa tai edes samassa puljussa pidempään. Tietysti Kerpenin hevosnaamalla on oma merkityksensä puljun tyhjenemiseen, mutta se enemmänkin vain henkilöityy Shumiin. Tarkoitan tällä sitä, että pajatso olisi tyhjentynyt aivan samalla tavalla vaikka kuskina olisi ollut moni muukin enkä toki tarkoita, että tähän tietenkään voisi ihan ketä tahansa alkaa tyrkkimään. Kimi kun aikanaan lopettaa Ferrarilla niin sen hetkinen kuuluisa Ferrarin tallipäällikkö mahdollisesti vaihtaa paikkaa myös aivan samalla tavoin.

Tuohon viimeiseen lauseeseen en usko, en millään. Kimi ei ole sellainen johtohahmo/motivaattori jonka takia talli ns. hajoaa kun Kimi lähtee. Ei todellakaan. Kimi ei osaa muuta kun ajaa kilpaa, siihen rajoittuvat hänen avunsa mielestäni. Mutta tietenkin se on F1 aika helvetin tärkeä asia. Kimin onni saattaa olla se, että Schumacher on edelleen Ferrarin taustapiruna.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Speedye kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko tulla sanomaan, että hyvin huomaa sen kuka oli Ferrarin se voimahahmo. Kun Schumi lähti, lähtivät kaikki muutkin. Brawn, Todt ja moottorien kehityksestä vastaava henkilö. .
Onko sinulla tietoa, että asia on juuri noin vai voisiko olla mahdollista, että Schumin päätös kypsyikin, koska kyseiset herrat olivat _ensin_ päättäneet jatkoistaan. Minä en tiedä, enkä arvaa, kunhan mietin vaihtoehtoja.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kun Schumi tuli Ferrarille, niin han oli kaksinkertainen maailmanmestari ja hanesta tiedettiin, etta han on menestyksen tuoja (Kimista ei voi sanoa samaa). Tahan projektiin saatiin sitten Ferrarille monen monta muuta alan huippunimea, joista tavallisille tallaajille tutuimpia olivat juuri Todt ja Brawn. Jo Hakkisen aikana juuri tuolta suunnalta saatiin kuitenkin kuulla, etta sitten kun Schumi jossain vaiheessa lopettaa, lopettaa moni muukin (mukaanlukien he itse). Kyse oli siis nimenomaan projektista, johon lukuisat ihmiset laittoivat "kaikkensa peliin" tietyksi ajaksi. Puhuttiin jopa perheesta ja se nakyi aina kun voittoja tuli. Nyt kun sinne tulee uusi jannu Schumin paikalle ja pitka projekti on paattynyt, niin on aivan selvaa, etta sielta lahtee moni pois (hymyssa suin). Tuon tasoisten nerojen on vaikea motivoida itseaan uuteen projektiin ihan tosta vaan. Tarvitaan hengahdysaikaa. Ehka jopa etaisyytta koko lajiin. En ihmettelisi, jos he eivat tule enaa ikina takaisin Ferrarille.

Taytyy meinaan muistaa, etta ennen Schumia (ym vakea) koko talli oli todella surkea. Epajarjestysta, testaamiseen kykenemattomia kuskeja ja huonoja sijoituksia vuodesta toiseen. Ei se italialaisille ole mikaan ongelma antaa koko homman valua taas samaan jamaan... Vatsa on nyt taynna ja viime vuosien menestyksella pullistellaan viela pitkaan.

Kimin puolesta en tata toivo. Haluan vaan olla realistinen. Olen 1980-luvun alusta odottanut suomalaista kisakuskia Ferrarille ja nyt se on totta. Kimilla on sita milla voittoja otetaan. Kyse onkin nyt tallista ja italialaisuudesta. Saas nahda.
 

scholl

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Saa nähdä miten tämä käy Italialaisille jotka ovat tottuneet menestykseen.

Kyllä italialaisille on vielä hyvässä muistissa se, kun Ferrari ei menestynyt.

Saa olla kyllä aikamoinen fakiiri mieheksi, joka haluaisi/jaksaisi tehdä samassa tallissa samaa hommaa loputtomiin. Niinpä on yhtä luonnollista kuin että nyt Schumin lopettaessa fanit lopettavat lajin seuraamisen niin aivan samalla tavalla Todt hakee uusia haasteita isommista saappaista ja etäisyyttä hommaan hakevat hänen lisäkseen Brawn, Martinelli ja kumppanit.

No kansainvälinen media, eikä siinä vähimpänä italialaiset lehdet, ovatkin jo alkaneet tässä kyseenalaista Räkän potentiaalia. Se on aika monelle kova paikka, ettei ole "ajavaa insinööriä" käytettävissä niinkuin Maranellossa ennen oli.

Tärkeintähän on kuitenkin se, että Ferrari tekee enemmän autoja kuin koskaan ja parempaa taloudellista tulosta. Ei siinä sivussa niin paljon haittaa muita kuin tifosoja, että seuraava Ferrarin formula 1 maailmanmestaruus tulee vuonna 2025.
 

scholl

Jäsen
1Timer kirjoitti:
Taytyy meinaan muistaa, etta ennen Schumia (ym vakea) koko talli oli todella surkea. Epajarjestysta, testaamiseen kykenemattomia kuskeja ja huonoja sijoituksia vuodesta toiseen. Ei se italialaisille ole mikaan ongelma antaa koko homman valua taas samaan jamaan...

Niin olen tainnut mainita joko tässä ketjussa tai Schumacherin elämäntyöstä avaamassani ketjussa, että Niki Laudahan sanoi tässä kaudella lopulla, että "Spaghetti hin, Spaghetti her, es kann bergabgehen". Niinpä jos Schumin tuoma järjestys nyt unohtuu ja pillit pannaan pussiin klo 17 ja Räkä ja muu tiimiporukka lähtee läträämään spaghettilla ja punaviinillä niin siinä kaaoksessa, missä ei haeta 100 prosenttisesti koko ajan parasta mahdollista tulosta, tallin suoritustaso saattaa laskea hyvin nopeastikin. Toki ensi kauden alussa on vielä todennäköisesti paras auto, koska tulevat sääntömuutokset ovat minimaalisia verrattuna moneen muuhun kauteen, mutta jatkossa...

Itseäni ei kyllä surettaisi vaikka Ferrari vähän heikkenisi. Se osoittaa, että formuloissa muutkin osaavat duunia tehdä ja oppivat italialaiset sitten arvostamaan sitä hetkeä, jolloin uusi mestari joskus hamassa tulevaisuudessa syntyy. Tai ehkä hän on jo syntynyt, muttei ole vielä autonratissa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Procamp kirjoitti:
Onko sinulla tietoa, että asia on juuri noin vai voisiko olla mahdollista, että Schumin päätös kypsyikin, koska kyseiset herrat olivat _ensin_ päättäneet jatkoistaan. Minä en tiedä, enkä arvaa, kunhan mietin vaihtoehtoja.

Niin.. mutta olen varma, että jos Schumi olisi jatkanut olisivat kyseiset herratkin varmasti jatkaneet. Ei ole myöskään sattumaa, että Schumi veti Benettonilta mukanaan Ross Brawnin Ferrarille tullessaan. Ja nyt samalla ovenavauksella miehet lähtivät tallista. Kuka on muuten Räikkösen ensi kauden kilpailuinssi? Onko siitä vielä mitään tietoa?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No ei se Ferrari suoralta kädeltä huipulle pompahtanut silloinkaan kun Schumi sinne tuli. Vai? Eikös siinä mennyt useampi vuosi, ennen kuin alkoi tulokset kunnolla näkymään. Sitä en muista/tiedä, millainen oli Ferrarin tila ennen Schumia, eikös se aika alamaissa ollut pidemmän tovin. Luultavimmin Schumi on tehnyt omalta osaltaan aika hyvän pohjatyön Ferrarille viimevuodet, joten en ihmettelisi, jos Räikkönen ja Massa pystyisivät siitä sen työn hedelmistä nauttimaan tulevalla kaudella jossain määrin. Eriasia mikä pitkällä tähtäimellä on Ferrarilla meininki, pystyykö nuo kuskit kehittämään asioita omalla tavallaan eteenpäin ja viemään Ferraria menestykseen. Tuskin siellä tallissa tuo nälkä on mihinkään kadonnut, etenkin kun parina kautena tässä on tullut takkiin ja tällä menneellä aika niukasti vieläpä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ted Raikas kirjoitti:
No ei se Ferrari suoralta kädeltä huipulle pompahtanut silloinkaan kun Schumi sinne tuli. Vai? Eikös siinä mennyt useampi vuosi, ennen kuin alkoi tulokset kunnolla näkymään. Sitä en muista/tiedä, millainen oli Ferrarin tila ennen Schumia, eikös se aika alamaissa ollut pidemmän tovin. Luultavimmin Schumi on tehnyt omalta osaltaan aika hyvän pohjatyön Ferrarille viimevuodet, joten en ihmettelisi, jos Räikkönen ja Massa pystyisivät siitä sen työn hedelmistä nauttimaan tulevalla kaudella jossain määrin. Eriasia mikä pitkällä tähtäimellä on Ferrarilla meininki, pystyykö nuo kuskit kehittämään asioita omalla tavallaan eteenpäin ja viemään Ferraria menestykseen. Tuskin siellä tallissa tuo nälkä on mihinkään kadonnut, etenkin kun parina kautena tässä on tullut takkiin ja tällä menneellä aika niukasti vieläpä.

No kolme voittoa Schumi pystyi ajamaan tullessaan talliin 1996. Aika hyvin autolla joka oli todella epäluotettava ja tähän Schumin mestaruushaaveet kaatuivatkin. 1997 vuonna Ferrari olikin jo palannut huipulle, vaikka Williams olikin autona parempi. Että kyllä se aika nopeasti tapahtui. Ja Ferrari oli aikamoisessa kriisissä siinä vaiheessa kun Michael talliin tuli. Jos jälkikäteen miettii tuota Schumin ostoa talliin oli se tallin pelastus. 10 vuotta sitten kukaan ei olisi uskonut, että Schumi saa tälläistä jälkeä aikaan Ferrarilla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Olisiko Oikarisen Ossi. Kukaan etelä-eurooppalainen ei ainakaan ymmärrä jurottamista.
Eikös Oikarisen Ossin vahvistettu siirtyvän Toyotan palkkalistoilta Heikki Kovalaisen kisainssiksi Renault´lle?

Näin muistelisin uutisoitaneen.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Speedye kirjoitti:
Jos jälkikäteen miettii tuota Schumin ostoa talliin oli se tallin pelastus. 10 vuotta sitten kukaan ei olisi uskonut, että Schumi saa tälläistä jälkeä aikaan Ferrarilla.
Jep. Schumi teki kaiken yksin. Unohtakaamme tiimi sekä Ferrarin tehtailla työskentelevät ihmiset. Varikolle tullessaan Schumi hyppäsi autosta pois, tankkasi, vaihtoi renkaat, ja olipa myös tikkarimies. Aikamoinen teräsmies tämä M. Schumacher.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Blackie kirjoitti:
Jep. Schumi teki kaiken yksin. Unohtakaamme tiimi sekä Ferrarin tehtailla työskentelevät ihmiset. Varikolle tullessaan Schumi hyppäsi autosta pois, tankkasi, vaihtoi renkaat, ja olipa myös tikkarimies. Aikamoinen teräsmies tämä M. Schumacher.

Kerrohan minulle olisiko esim. Häkkinen tai Räikkönen tälläiseen pystynyt. Ei varmasti olisi. Katsotaan nyt miten Kimi Ferrarilla pärjää. Kimi-fanit kun ovat niin varmoja Räkän maailmanmestaruudesta. Minä en olisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös