Pari vuotta on kuitenkin pitkä aika Formula 1:ssä ja sinä aikana ehtii paljon tapahtua. Paljon tietysti riippuu, ketkä työskentelevät tallissa ja, miten hyvin Kimi ja muu henkilöstö työnsä tekee. Toinen juttu on sitten säännöt, jotka vaikuttavat kilpailukykyisyyteen.
Nythän FIA ja autonvalmistajien GPMA ovat päässeet sopimukseen uudesta moottorisäännöstä. Ensi kaudesta alkaen voimassa olevissa säännöissä nykyisten moottorien kehitys lopetetaan tämän vuoden Kiinan GP:hen, eikä niihin tämän jälkeen saa tehdä ainakaan suorituskykyä parantavia muutoksia. Lisäksi FIA ja GPMA ryhtyvät kehittelemään tekniikkaa, joka mahdollistaa suorituskyvyn lisäämisen saatavilla olevaa energiaa paremmin hyödyntämällä. Tällaista uutta tekniikkaa oleva moottori olisi tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2009.
Uudella moottorisäännöllä on tarkoitus hillitä F1:n nousseita kustannuksia. Mielenkiintoista tässä on, että, vaikka nykyisten moottoreiden kehitys jäädytetään 2007-2008, ryhdytään pohtimaan tekniikoita kaudesta 2009 eteenpäin, johon poltetaan rahaa. Eli, säästetäänkö tässä loppujen lopuksi mitään? Ja käykö tässä niin, että jäähdytyshetken jälkeen (Kiinan GP), tallit, joilla on tehokkaat ja luotettavat moottorit, kyykyttävät talleja, joilla on tehottomammat ja epäluotettavammat koneet? Onko siis periaatteessa lyöty lukkoon tallien järjestys ja kisoista tulee entistä tylsempiä, pois lukien poikkeukselliset olosuhteet (vrt. Unkarin GP)? Entä pystytäänkö jäädyttämisestä huolimatta epäluotettavuudet korjaamaan? Toivottavasti, ihan jo urheilullisuuden kannalta.
Nykyisessä tilanteessa näyttäisi, että Ferrarilla ja Renaultilla on sekä hyvät että luotettavat koneet ja he ovat suurimpia hyötyjiä. Näiden jälkeen tulee tasaisessa rintamassa McLaren, Honda, Toyota ja BMW (ei välttämättä tässä järjestyksessä). Mielestäni McLaren ja BMW kuuluvat tässä enemmän luotettaviin, mutta ei niin nopeisiin, kun taas Hondalla ja Toyotalla tilanne on päinvastoin. Toki Kiinaan mentäessä tilanne voi muuttua, onhan tässä vielä vajaat pari kuukautta aikaa.
Lisätietoa tulevista moottorisäännöistä:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=28983
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/08/461485