Mainos

F1-ketju

  • 664 067
  • 5 069

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Jacobus kirjoitti:
Vaikka Siemens poistuu, saa McLaren ison sponsorin Vodafonesta, joka aloittaa sponsoroida tallia ensi kaudesta alkaen. Tosin summista en tiedä mitään ja tuskin niitä on julkistettukaan. Jotain kertoo se, että tallin nimeksi tulee Vodafone McLaren-Mercedes. Samalla Ferrari menettää Vodafonen sponsorina, joka on ollut mukana tallissa vuodesta 2002, sopimuksen arvo on ollut noin 23 milj. puntaa vuodessa. En tiedä sitten, mainittiinko tätä Veikkaajan jutussa, kun en ole sitä lukenut.

Vodafone korvaa Westin, mikä korvaa sitten Siemensin? Ferrarille tulee sponsoriksi samalla summalla joku firma, jonka nimeä en nyt muista. McLarenin onneksi Daimler-Benzillä on pitkämielisiä johtajia. Muistaako kukaan muuten syytä siihen, että Coca-Cola ei tullutkaan minkään tallin pääsponsoriksi? Williams, huippuaikoinaan, mainittiin vaihtoehtona, kun tupakkamainonta oli menossa "reisille". Aasian "tähti", Mild7, vetäytyy myös Renaultilta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
No lopeta ihmettely, ja tarkastele asiaa siltä kantilta, että paskalla ei tule voittoja. Sen huomasi Schumi viime vuonna, kun Alonso ja Räkä (ja moni muukin) pyyhkivät saksalaismestarilla lattioita.
Nyt kun Ferrari on taas mm-sarjan paras paketti, niin Schumi pärjää. Miksi se muka on ihmeellistä? Etenkin kun tallikaveriksi otetaan aina joku, joka suostuu orjan rooliin? Ei ne ajotaidot vuosien saatossa mihinkään häviä.

Hillin vauhti "hyytyi" kun tallit olivat paskoja, ja ei mies muutenkaan kuskina kummoinen ollut. Häkkisen kadonnut motivaatioa, ja hyytynyt vauhti viimeisellä kaudella sen sijaan on kiistaton fakta. Vaikka sieltä kaksi voittoa tulikin.

Niin.. mutta ajavatko Räkä ja Alonso tällä kaudella paskalla? Aivan, eivät aja ja silti eivät pysy kyydissä mukana. Tai no Alonso pysyy, mutta Räkällä on hieman ongelmia. Tosiaankin haluaisin nähdä Räkän ensi kaudella Ferrarilla niin saisi Schumi näyttää kuka on tallin todellinen ykköskuski. Ja niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin niin Ferrari pärjää hyvin tällä Schumi&renki asetelmalla. Se on toiminut suorastaan loistavasti, toisin kuin muissa talleissa esim. Alonso&Fisi.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
er_bai_wu kirjoitti:
Vodafone korvaa Westin, mikä korvaa sitten Siemensin? Ferrarille tulee sponsoriksi samalla summalla joku firma, jonka nimeä en nyt muista. McLarenin onneksi Daimler-Benzillä on pitkämielisiä johtajia. Muistaako kukaan muuten syytä siihen, että Coca-Cola ei tullutkaan minkään tallin pääsponsoriksi? Williams, huippuaikoinaan, mainittiin vaihtoehtona, kun tupakkamainonta oli menossa "reisille". Aasian "tähti", Mild7, vetäytyy myös Renaultilta.
Totta tuokin. Yhteistyö Wastin kanssa päättyi muistaakseni jo viime kauden puolivälissä ja mukaan tuli noin vuosi sitten Johnnie Walker. Tosin pienemmällä näkyvyydellä kuin West oli ja Vodafone tulee olemaan. Sponsorikiemuroista huolimatta McLarenilla ei liene ole mitään taloudellisia ongelmia, talli, kun kuuluu sarjan varakkaimpiin (vaikkei tuloksista sitä aina uskoisi). Mutta ei tässäkään lajissa pelkällä rahalla menestystä osteta.

EDIT: Ja McLaren solmi tänä vuonna yhteistyösopimuksen lisäksi Emirates Airlinesin kanssa, joten talous on varmaankin kunnossa: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/03/429897
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Niin.. mutta ajavatko Räkä ja Alonso tällä kaudella paskalla?
Väitätkö tosissaan että Kimin auto on ollut hyvä tänä vuonna? Perustele mielellään jos haluat.
Speedye kirjoitti:
Tosiaankin haluaisin nähdä Räkän ensi kaudella Ferrarilla niin saisi Schumi näyttää kuka on tallin todellinen ykköskuski.
Niin minäkin.
Speedye kirjoitti:
Ja niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin niin Ferrari pärjää hyvin tällä Schumi&renki asetelmalla. Se on toiminut suorastaan loistavasti, toisin kuin muissa talleissa esim. Alonso&Fisi.
Alonso-Schumi 100-90, Fisi-Massa 49-52 = yht. 149-142. Millä perustelet ettei Alonso & Fisichella yhdistelmä toimi?

Vähän järkeä näihin juttuihin. Schumi on hyvä kuski muttei mikään jumala, välillä kuullostat teinitytöltä joka on rakastunut Michael Jacksoniin.

Huom. Tämä ei ole provo.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
McLaren on ollut tällä kaudella paljon luotettavampi kuin viime kaudella (huonommaksi tuskin olisikaan voinut laittaa) mutta nopeus on ollut hävöksissä. Ei se ole paska, mutta ei myöskään voittaja-auto vielä. Melkoisen puusilmäistä pitää McLarenin ja Ferrarin tämän kauden autoja tasavertaisina tähän asti, mutta tuntuu se joiltain onnistuvan :D

Räikkösen tilanne on kieltämättä hauska, jos siirto Ferrarille on niin selvä kuin tietyt tahot sen antavat ymmärtää olevan. McLaren siirtää hänet kakkoskuskiksi heti, kun siirto julkaistaan virallisesti ja se on ihan oikein. Jos sitten Schumi päättää vielä jatkaa, niin Räikkösen on turha haaveilla samanlaisesta kohtelusta kuin mitä Schumi saa - Räikkönen otetaan silloin Schumin kakkoskuskiksi jolloin hänellä mm. on tallitoveriaan koskeva ohituskielto aivan kuten muillakin Schumin tallikavereilla on tähän asti ollut. Olisikin aivan huikea suoritus lyödä Schumi pisteissä tuossa asetelmassa. Jos taas Schumi lopettaa, on Räikkösellä täysi mahdollisuus ottaa Ferrarin ykköskuskin paikka itselleen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
fastasashark kirjoitti:
Väitätkö tosissaan että Kimin auto on ollut hyvä tänä vuonna? Perustele mielellään jos haluat.
Niin minäkin.
Alonso-Schumi 100-90, Fisi-Massa 49-52 = yht. 149-142. Millä perustelet ettei Alonso & Fisichella yhdistelmä toimi?

Vähän järkeä näihin juttuihin. Schumi on hyvä kuski muttei mikään jumala, välillä kuullostat teinitytöltä joka on rakastunut Michael Jacksoniin.

Huom. Tämä ei ole provo.

Perustelen tätä sillä, että Alonso on puhunut todella monta kertaa miten vähän hän Fisiltä tukea saa. Mielestäni Fisichella on ollut viimeisissä neljässä kisassa todella hukassa, alkukaudesta miehellä kulki lähinnä sen takia että Renault oli autona ylivoimainen. Ja mielestäni Kimin auto on ollut hyvä tänä vuonna.. Se ei ehkä ole yhtä nopea kuin viime kaudella, mutta luotettavuus taas on paljon parempi. Kimi on ajanut mm. kaksi paalua(tosin bensamäärät auttaneet) joten ei se auto aivan paska ole. Kimin kisat ovat vaan kaatuneet joko omiin tai sitten tallin kämmeihin.

Hyvä esimerkki tuosta Schumi&Massa yhteistyöstä on mm. se että miehet viihtyvät myös vapaa-ajallaan yhdessä. Schumacher järjesti mm. hyväntekeväisyysottelun(jalkapallo), jossa Massa oli mukana. Alonso ja Fisichella ovat tyyliin pahimmat vihamiehet, Schumi ja Massa ovat kavereita. Ja en sano myöskään tätä provo-mielessä, mutta jos mietitään kuka F1 jumala on niin löytyy vastaukseksi Michael Schumacher.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Designer kirjoitti:
Jos sitten Schumi päättää vielä jatkaa, niin Räikkösen on turha haaveilla samanlaisesta kohtelusta kuin mitä Schumi saa - Räikkönen otetaan silloin Schumin kakkoskuskiksi jolloin hänellä mm. on tallitoveriaan koskeva ohituskielto aivan kuten muillakin Schumin tallikavereilla on tähän asti ollut.

Olen täysin varma, ettei Räikkönen suostu moiseen asetelmaan. Alonson McLaren-siirron jälkeen on Kimillä ollut kaikki valtit käsissään. Kaikki kolme tämän hetken huipputallia (Ferrari, Renault, McLaren) ovat ilmaisseet halunsa saada Kimi. Miksi ihmeessä Kimi suostuisi moisessa asemassa tuollaiseen rooliin? Joko Kimillä on varma tieto, ettei Schumi jatka tai sitten hän on saanut vakuudet, että saa tasavertaisen kaluston ja kohtelun Schumin kanssa. Muussa tapauksessa Kimi ajaa ensi kaudella muualla kuin Ferrarilla.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Speedye kirjoitti:
Schumi ja Massa ovat kavereita. Ja en sano myöskään tätä provo-mielessä, mutta jos mietitään kuka F1 jumala on niin löytyy vastaukseksi Michael Schumacher.

Kertoo paljon mm. siitä, millaisia "alaisia" Schumi haluaa. Mutta on kuitenkin lyötävä realismi tiskiin: Schumi lopettaa joskus, ja jotta Ferrari ei ole seuraavaa kymmentä vuotta kusessa, MS:n suosiminen loppuu. Olen vilpittömästi sitä mieltä, että Schumi jopa pelkää ajaa Kimppa-Pimppaa vastaan samanlaisella kalustolla. Ei se, perkele, Michael Johnsonkaan jatkanut enää kun kaverit olivat nuorempia ja nälkäisempiä. Edelleen sanon: lopeta Schumi, kun olet vielä elävä legenda, älä lopeta uraasi turpaan saaneena, "kukatahansatuollaautollavoittaa" kuskina. Ja voisimmeko jättää jumalat Jagsin heiniksi?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
er_bai_wu kirjoitti:
Kertoo paljon mm. siitä, millaisia "alaisia" Schumi haluaa. Mutta on kuitenkin lyötävä realismi tiskiin: Schumi lopettaa joskus, ja jotta Ferrari ei ole seuraavaa kymmentä vuotta kusessa, MS:n suosiminen loppuu. Olen vilpittömästi sitä mieltä, että Schumi jopa pelkää ajaa Kimppa-Pimppaa vastaan samanlaisella kalustolla. Ei se, perkele, Michael Johnsonkaan jatkanut enää kun kaverit olivat nuorempia ja nälkäisempiä. Edelleen sanon: lopeta Schumi, kun olet vielä elävä legenda, älä lopeta uraasi turpaan saaneena, "kukatahansatuollaautollavoittaa" kuskina. Ja voisimmeko jättää jumalat Jagsin heiniksi?

Ferrari tulee olemaan kusessa muutama vuosi Schumin lähdön jälkeen. Luultavasti Ross Brawn ja Jean Todt lopettavat pian Schumin jälkeen ja kun Rory Byrnekin on siirtymässä pois kuvioista on Ferrarin mahalasku välttämätön. Schumi ei todellakaan pelkää ketään, on vain normaalia että 7-kertainen maailmanmestari on tallinsa ykköskuski. Olisihan se helvetin tyhmää ettei olisi.. Tällöin Räikkösen on ansaittava se ykköskuskin status Ferrarilla ja se ei tule olemaan helppoa. Schumacher tuntee Ferrarin kuin omat taskunsa ja Räikkönen tulee uutena miehenä talliin. Mielestäni siis Schumi on ehdoton Ferrarin ykköskuski ensi kaudella jos Schumi ja Räkä samassa tallissa ajavat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Ja mielestäni Kimin auto on ollut hyvä tänä vuonna.. Se ei ehkä ole yhtä nopea kuin viime kaudella, mutta luotettavuus taas on paljon parempi. Kimi on ajanut mm. kaksi paalua(tosin bensamäärät auttaneet) joten ei se auto aivan paska ole. Kimin kisat ovat vaan kaatuneet joko omiin tai sitten tallin kämmeihin.

Kimin auto on ollut tänä vuonna ihan tasan yhtä hyvä kuin Schumin viime vuonna. Elikkä normaalioloissa ei mitään jakoa voittotaisteluun.
Jos muuta väität, niin samalla myös vahvistat sen, että Schumi oli viime vuonna vain paska, kun ei voittanut autolla joka ei ollut huono.

Ainoa kisa jossa Kimi olisi tänä vuonna tähän mennessä voinut voittaa oli viime viikonlopun Unkarin kisa. Ja siinäkään kisassa Kimi tuskin olisi ollut edes voittaja suosikki kisan puolivälissä, jos keli olisi ollut kuiva.

Elikkä vähän realismia kehiin, kun mollaat Kimiä ja kehut Schumia. Meinaan, jos kuskit vaihtaisivat nyt autoja päikseen, niin Schumi ei voittaisi loppu kaudesta yhtään kisaa, ja Kimi voisi hyvinkin voittaa vaikka kaikki loput kisat.
Mutta koska sitä ei tule tapahtumaan, niin Schumilla on mahkut voittaa kaikki kauden loput kisat, ja Kimi taistelee vain palkintopalli sijoituksista.

P.S. Ferrarin kokoinen talli ei kaadu parin miehen lähtöön. Etenkin kun auton tekniikka puolella niihin lähtöihin on jo varauduttu siten, että Byrne ei suunnittele autoa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Kimin auto on ollut tänä vuonna ihan tasan yhtä hyvä kuin Schumin viime vuonna. Elikkä normaalioloissa ei mitään jakoa voittotaisteluun.
Jos muuta väität, niin samalla myös vahvistat sen, että Schumi oli viime vuonna vain paska, kun ei voittanut autolla joka ei ollut huono.

Ainoa kisa jossa Kimi olisi tänä vuonna tähän mennessä voinut voittaa oli viime viikonlopun Unkarin kisa. Ja siinäkään kisassa Kimi tuskin olisi ollut edes voittaja suosikki kisan puolivälissä, jos keli olisi ollut kuiva.

Elikkä vähän realismia kehiin, kun mollaat Kimiä ja kehut Schumia. Meinaan, jos kuskit vaihtaisivat nyt autoja päikseen, niin Schumi ei voittaisi loppu kaudesta yhtään kisaa, ja Kimi voisi hyvinkin voittaa vaikka kaikki loput kisat.
Mutta koska sitä ei tule tapahtumaan, niin Schumilla on mahkut voittaa kaikki kauden loput kisat, ja Kimi taistelee vain palkintopalli sijoituksista.

P.S. Ferrarin kokoinen talli ei kaadu parin miehen lähtöön. Etenkin kun auton tekniikka puolella niihin lähtöihin on jo varauduttu siten, että Byrne ei suunnittele autoa.

Miten sitten selität sen, että nämä samat miehet nostivat Ferrarin voittajaksi? Jos Ferrari ei heidän lähtöönsä kaadu niin miten oli mahdollista että juuri he saivat Ferrarin voittamaan. Kun Schumacher, Todt ja Brawn lopettavat notkahtaa Ferrari muutamaksi vuodeksi. Ei ehkä seuraavalla kaudella mutta sen jälkeen. Eli jos kuvitellaan, että Kimi menisi nyt Ferrarille ja Schumi lopettaisi niin parin kauden jälkeen Ferrarilla ei enää maailmanmestaruudesta taisteltaisi. Ferrari on ehkä tällä hetkellä nopein auto, mutta Kimin kannattaa miettiä muutaman vuoden päähän samalla kun talliaan valitsee.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Miten sitten selität sen, että nämä samat miehet nostivat Ferrarin voittajaksi? Jos Ferrari ei heidän lähtöönsä kaadu niin miten oli mahdollista että juuri he saivat Ferrarin voittamaan. Kun Schumacher, Todt ja Brawn lopettavat notkahtaa Ferrari muutamaksi vuodeksi. Ei ehkä seuraavalla kaudella mutta sen jälkeen. Eli jos kuvitellaan, että Kimi menisi nyt Ferrarille ja Schumi lopettaisi niin parin kauden jälkeen Ferrarilla ei enää maailmanmestaruudesta taisteltaisi. Ferrari on ehkä tällä hetkellä nopein auto, mutta Kimin kannattaa miettiä muutaman vuoden päähän samalla kun talliaan valitsee.

Sulkeeko nuo kaksi asiaa toisensa pois? Elikkä kun Schumi, Todt ja Brawn lopettaa, niin Ferrari ei vain yksinkertaisesti voi pärjätä? Elikkä Ferrari voi pistää lapun luukulle, kun se ei kuitenkaan tule menestymään? Kun osaamista ei F1-maailmassa ole kenenkään muun kuin näiden herrojen hallussa?

Ihmiset on aina korvattavissa uusilla. Ja ei olisi mikään ihme, vaikka jokainen noista korvattaisiin pätevämmällä henkilöllä. Se, että homma on toiminut noiden nykyisten herrojen kanssa, ei pois sulje sitä mahdollisuutta, että se voisi toimia myös muiden pyörittämänä.
Ei pidä antaa menneisyyden tulosten sokaista niin paljon, että tulevaisuudessa uusilla nimillä ei pystyttäisi vastaavaan. Vaikeaa se on sillä, Ferrari teki monta vuotta lähes virheetöntä työtä, mttta ei suinkaan mahdotonta.

Minun mielipiteeni on siis se, että Ferrari ei tule sieltä kärjestä mihinkään tippumaan, vaikka siellä henkilöstö menisikin osiksi uusin.
Nämä sinun lanseeraamasi nuoret ja nälkäiset henkilöt haluavat myös jättää nimensä tallin historiaan, ja se merkitsee sitä he tekevät kaikkensa menestyksen eteen.

Mutta voithan sinä toki rauhassa väittää, että Ferrari kaatuu noiden miesten lähtöön. Sinua ei vain usko kukaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Sulkeeko nuo kaksi asiaa toisensa pois? Elikkä kun Schumi, Todt ja Brawn lopettaa, niin Ferrari ei vain yksinkertaisesti voi pärjätä? Elikkä Ferrari voi pistää lapun luukulle, kun se ei kuitenkaan tule menestymään? Kun osaamista ei F1-maailmassa ole kenenkään muun kuin näiden herrojen hallussa?

Ihmiset on aina korvattavissa uusilla. Ja ei olisi mikään ihme, vaikka jokainen noista korvattaisiin pätevämmällä henkilöllä. Se, että homma on toiminut noiden nykyisten herrojen kanssa, ei pois sulje sitä mahdollisuutta, että se voisi toimia myös muiden pyörittämänä.
Ei pidä antaa menneisyyden tulosten sokaista niin paljon, että tulevaisuudessa uusilla nimillä ei pystyttäisi vastaavaan. Vaikeaa se on sillä, Ferrari teki monta vuotta lähes virheetöntä työtä, mttta ei suinkaan mahdotonta.

Minun mielipiteeni on siis se, että Ferrari ei tule sieltä kärjestä mihinkään tippumaan, vaikka siellä henkilöstö menisikin osiksi uusin.
Nämä sinun lanseeraamasi nuoret ja nälkäiset henkilöt haluavat myös jättää nimensä tallin historiaan, ja se merkitsee sitä he tekevät kaikkensa menestyksen eteen.

Mutta voithan sinä toki rauhassa väittää, että Ferrari kaatuu noiden miesten lähtöön. Sinua ei vain usko kukaan.

Ei kannata yleistää tuota viimeistä lausettasi. Se on vain oma mielipiteesi. Et voi tosissasi väittää, ettei noiden miesten lähtö vaikuttaisi Ferrarin suorituskykyyn.. Monet Italialaiset jotka ovat Ferraria kauan seuranneet odottavat kauhulla sitä päivää kun Schumi lopettaa. Tämä tarkoittaa nähtävästi myös sitä, että Todt, Brawn ja Byrne jättävät F1-radat lopullisesti taakseen. Ja vaikka kuinka sinne ilmestyisi nälkäinen Kimi niin Kimin tyyli toimia on hieman toinen kuin esim. Schumin joka tsemppaa henkilökuntaa joka välissä ja yrittää motivoida sitä. Kimillä kun menee kisa perseelleen kaikki tietävät mitä tapahtuu.. Schumi taas sen sijaan lähtee testiradalle ja pyrkii parantamaan autoa. Italialaiset kun ovat vähän luonteeltaan sellaisia, että läskiksi heitetään aika helposti. Saksalainen jämäkkyys teki tallille erittäin hyvää, mutta epäilen että vastaavaa johtajuutta ei Kimiltä löydy. Lisäksi Kimin nälkäisyydestä kertoo paljon se, että hän on sanonut ettei aja yli 30-vuotiaaksi. Eli ainakaan rakkaudesta lajiin ei ole kysymys niin kuin Schumilla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Kimillä kun menee kisa perseelleen kaikki tietävät mitä tapahtuu.. Schumi taas sen sijaan lähtee testiradalle ja pyrkii parantamaan autoa.

No kerroppa mitä tapahtuu?

Schumi siis lähtee heti kisan jälkeen testeihin? Aika perkeleen moista paskaa suollat eetteriin.
Seuraavalla viikolla tosin testaavat kaikki tallit, jos ei ole testikielto voimassa. Että se siitä.

Se, että sinä kuvittelet Ferrarin tippuvan automaattisesti huipputallien joukosta, kun sieltä lähtee porukkaa joka ei vastaa auton suunnittelusta tai moottorista, on vähän outo.
Noiden henkilöiden lähtö vaikuttaa varmasti Ferrariin, mutta ei välttämättä edes negatiivisesti. Ja jos vaikuttaa negatiivisesti, niin se muutos ei tule olemaan iso, eikä pitkäaikainen.

Koko pointtini on siis, että Ferrari käyttää edelleenkin todella paljon rahaa formuloihin. Tallissa on noidenkin miesten lähdön jälkeen tärkeimmät asiat kunnossa, jotka on auton suunnittelu puoli, sekä moottorin suunnittelu.
Kuskin, kisainsinöörit ja tallipäällikön saa aina korvattua.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Speedye kirjoitti:
Eli ainakaan rakkaudesta lajiin ei ole kysymys niin kuin Schumilla.
Ai, miksi Kimi sitten ylipäätään vaarantaa henkensä viikosta toiseen edelleen? Vaikka on ansainnut jo niin paljon rahaa, ettei edes ehdi kuluttaa kaikkea elämänsä aikana?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
No kerroppa mitä tapahtuu?

Schumi siis lähtee heti kisan jälkeen testeihin? Aika perkeleen moista paskaa suollat eetteriin.
Seuraavalla viikolla tosin testaavat kaikki tallit, jos ei ole testikielto voimassa. Että se siitä.

Se, että sinä kuvittelet Ferrarin tippuvan automaattisesti huipputallien joukosta, kun sieltä lähtee porukkaa joka ei vastaa auton suunnittelusta tai moottorista, on vähän outo.
Noiden henkilöiden lähtö vaikuttaa varmasti Ferrariin, mutta ei välttämättä edes negatiivisesti. Ja jos vaikuttaa negatiivisesti, niin se muutos ei tule olemaan iso, eikä pitkäaikainen.

Koko pointtini on siis, että Ferrari käyttää edelleenkin todella paljon rahaa formuloihin. Tallissa on noidenkin miesten lähdön jälkeen tärkeimmät asiat kunnossa, jotka on auton suunnittelu puoli, sekä moottorin suunnittelu.
Kuskin, kisainsinöörit ja tallipäällikön saa aina korvattua.

Tajusit varmasti mitä tarkoitin ellet nyt aivan tyhmä ole? Kimin tyylinä on mennä kavereiden kanssa rellestämään kun ei auto kulje tai tulee keskeytys. Schumacher käyttää vapaa-aikansa usein perheensä kanssa, tai sitten muiden harrastusten parissa kuten ennen Unkarin GP:tä jolloin Schumi järjesti UNESCO:n jalkapallohyväntekeväisyysottelun. Montahan kertaa Kimi on tälläisiä hyväntekeväisyysturnauksia järjestänyt? Taitaa olla pyöreä numero..

Lisäksi talvitesteissä huomasi hyvin sen miten paljon Schumacher halusi voittaa jälleen. Mies keskeytti lomansa siksi, että pääsisi testaamaan. Se jos mikä osoittaa rakkautta lajia kohtaan. Montahan kertaa Kimi Matias on keskeyttänyt lomansa sen takia että pääsee testaamaan? Taitaa olla pyöreä numero sekin..

Ja jos mietitään sitä millaisesta kuopasta Ferrari viime kauden jälkeen nousi ja miten nopeasti niin sitä voidaan pitää joko ihmeenä tai sitten hyvänä osoituksena Schumin, Byrnen ja Brawnin taidoista kehittää autoa ja testata sitä. Tietenkin Luca Badoer ja Marc Gene tekevät koko ajan tärkeää työtä Maranellossa ja Fioranossa.
 
Speedye kirjoitti:
Schumin joka tsemppaa henkilökuntaa joka välissä ja yrittää motivoida sitä. Kimillä kun menee kisa perseelleen kaikki tietävät mitä tapahtuu.. Schumi taas sen sijaan lähtee testiradalle ja pyrkii parantamaan autoa. Italialaiset kun ovat vähän luonteeltaan sellaisia, että läskiksi heitetään aika helposti. Saksalainen jämäkkyys teki tallille erittäin hyvää, mutta epäilen että vastaavaa johtajuutta ei Kimiltä löydy.

Tästä voimme päätellä, että todellisuudessa Schumi sen lisäksi, että hän ajaa tallissa, myös johtaa sitä, hoitaa psyykkisen valmennuksen, toimii isähahmona, äitihahmona ja kaiken hyvän lisäksi pitää läskiksi heittävät italialaiset näpeissään jämäkkyydellään. On se vaan maailman paras.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Speedye kirjoitti:
Miten sitten selität sen, että nämä samat miehet nostivat Ferrarin voittajaksi? Jos Ferrari ei heidän lähtöönsä kaadu niin miten oli mahdollista että juuri he saivat Ferrarin voittamaan. Kun Schumacher, Todt ja Brawn lopettavat notkahtaa Ferrari muutamaksi vuodeksi. Ei ehkä seuraavalla kaudella mutta sen jälkeen. Eli jos kuvitellaan, että Kimi menisi nyt Ferrarille ja Schumi lopettaisi niin parin kauden jälkeen Ferrarilla ei enää maailmanmestaruudesta taisteltaisi. Ferrari on ehkä tällä hetkellä nopein auto, mutta Kimin kannattaa miettiä muutaman vuoden päähän samalla kun talliaan valitsee.
Pari vuotta on kuitenkin pitkä aika Formula 1:ssä ja sinä aikana ehtii paljon tapahtua. Paljon tietysti riippuu, ketkä työskentelevät tallissa ja, miten hyvin Kimi ja muu henkilöstö työnsä tekee. Toinen juttu on sitten säännöt, jotka vaikuttavat kilpailukykyisyyteen.

Nythän FIA ja autonvalmistajien GPMA ovat päässeet sopimukseen uudesta moottorisäännöstä. Ensi kaudesta alkaen voimassa olevissa säännöissä nykyisten moottorien kehitys lopetetaan tämän vuoden Kiinan GP:hen, eikä niihin tämän jälkeen saa tehdä ainakaan suorituskykyä parantavia muutoksia. Lisäksi FIA ja GPMA ryhtyvät kehittelemään tekniikkaa, joka mahdollistaa suorituskyvyn lisäämisen saatavilla olevaa energiaa paremmin hyödyntämällä. Tällaista uutta tekniikkaa oleva moottori olisi tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2009.

Uudella moottorisäännöllä on tarkoitus hillitä F1:n nousseita kustannuksia. Mielenkiintoista tässä on, että, vaikka nykyisten moottoreiden kehitys jäädytetään 2007-2008, ryhdytään pohtimaan tekniikoita kaudesta 2009 eteenpäin, johon poltetaan rahaa. Eli, säästetäänkö tässä loppujen lopuksi mitään? Ja käykö tässä niin, että jäähdytyshetken jälkeen (Kiinan GP), tallit, joilla on tehokkaat ja luotettavat moottorit, kyykyttävät talleja, joilla on tehottomammat ja epäluotettavammat koneet? Onko siis periaatteessa lyöty lukkoon tallien järjestys ja kisoista tulee entistä tylsempiä, pois lukien poikkeukselliset olosuhteet (vrt. Unkarin GP)? Entä pystytäänkö jäädyttämisestä huolimatta epäluotettavuudet korjaamaan? Toivottavasti, ihan jo urheilullisuuden kannalta.

Nykyisessä tilanteessa näyttäisi, että Ferrarilla ja Renaultilla on sekä tehokkaat että luotettavat koneet ja he ovat suurimpia hyötyjiä. Näiden jälkeen tulee tasaisessa rintamassa McLaren, Honda, Toyota ja BMW (ei välttämättä tässä järjestyksessä). Mielestäni McLaren ja BMW kuuluvat tässä enemmän luotettaviin, mutta ei niin nopeisiin, kun taas Hondalla ja Toyotalla tilanne on päinvastoin. Toki Kiinaan mentäessä tilanne voi muuttua, onhan tässä vielä vajaat pari kuukautta aikaa.

Lisätietoa tulevista moottorisäännöistä:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=28983
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/08/461485
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Speedye kirjoitti:
Mies keskeytti lomansa siksi, että pääsisi testaamaan.
Tämä kertookin kaiken miehen arvoista. Ihan käsittämätöntä! Formulakuskilla ei ole hirveästi aikaa vuodessa viettää perheen parissa ja tämä herra valitsee rakkaan perheensä sijasta työn, kun olisi tarkoitus lomailla. Taas laski Schumin arvostus mun silmissä.

Se on muuten hienoa, että yksi nimimerkki jaksaa edelleenkin heitellä näit mutu-juttujansa faktoina ilman todellista tietoa asiosta.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
USKOMATONTA! : ) Tämä sama "keskustelu" lähtee alusta taas liikkeelle jo kolmannen kerran tässä ketjussa! Ei tarvita kuin yksi trolli ja heti asiaa väännetään alusta alkaen. Muutamat kirjoittajat täällä eivät joko a) ymmärrä lukemaansa, b) eivät halua ymmärtää lukemaansa tai c) vihaavat Saksaa / Schumia / Ferraria niin paljon, että trollaaminen on kiva harrastus.
 
HCM kirjoitti:
c) vihaavat Saksaa / Schumia / Ferraria niin paljon, että trollaaminen on kiva harrastus.

Minusta trollaaminen näyttää olevan vallallaan nimenomaan niillä, jotka ylistävät Ferraria ja Schumia. Tai no, ei pitäisi puhua yhdestä monikossa...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Jacobus kirjoitti:
Pari vuotta on kuitenkin pitkä aika Formula 1:ssä ja sinä aikana ehtii paljon tapahtua. Paljon tietysti riippuu, ketkä työskentelevät tallissa ja, miten hyvin Kimi ja muu henkilöstö työnsä tekee. Toinen juttu on sitten säännöt, jotka vaikuttavat kilpailukykyisyyteen.

Nythän FIA ja autonvalmistajien GPMA ovat päässeet sopimukseen uudesta moottorisäännöstä. Ensi kaudesta alkaen voimassa olevissa säännöissä nykyisten moottorien kehitys lopetetaan tämän vuoden Kiinan GP:hen, eikä niihin tämän jälkeen saa tehdä ainakaan suorituskykyä parantavia muutoksia. Lisäksi FIA ja GPMA ryhtyvät kehittelemään tekniikkaa, joka mahdollistaa suorituskyvyn lisäämisen saatavilla olevaa energiaa paremmin hyödyntämällä. Tällaista uutta tekniikkaa oleva moottori olisi tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2009.

Uudella moottorisäännöllä on tarkoitus hillitä F1:n nousseita kustannuksia. Mielenkiintoista tässä on, että, vaikka nykyisten moottoreiden kehitys jäädytetään 2007-2008, ryhdytään pohtimaan tekniikoita kaudesta 2009 eteenpäin, johon poltetaan rahaa. Eli, säästetäänkö tässä loppujen lopuksi mitään? Ja käykö tässä niin, että jäähdytyshetken jälkeen (Kiinan GP), tallit, joilla on tehokkaat ja luotettavat moottorit, kyykyttävät talleja, joilla on tehottomammat ja epäluotettavammat koneet? Onko siis periaatteessa lyöty lukkoon tallien järjestys ja kisoista tulee entistä tylsempiä, pois lukien poikkeukselliset olosuhteet (vrt. Unkarin GP)? Entä pystytäänkö jäädyttämisestä huolimatta epäluotettavuudet korjaamaan? Toivottavasti, ihan jo urheilullisuuden kannalta.

Nykyisessä tilanteessa näyttäisi, että Ferrarilla ja Renaultilla on sekä hyvät että luotettavat koneet ja he ovat suurimpia hyötyjiä. Näiden jälkeen tulee tasaisessa rintamassa McLaren, Honda, Toyota ja BMW (ei välttämättä tässä järjestyksessä). Mielestäni McLaren ja BMW kuuluvat tässä enemmän luotettaviin, mutta ei niin nopeisiin, kun taas Hondalla ja Toyotalla tilanne on päinvastoin. Toki Kiinaan mentäessä tilanne voi muuttua, onhan tässä vielä vajaat pari kuukautta aikaa.

Lisätietoa tulevista moottorisäännöistä:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=28983
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/08/461485

Ferrarihan on muuten ollut eräs suurimmista moottorisäännön ajajista eteenpäin.. Eli Ferrari haluaisi jäädyttää moottorien kehitystyön. Itse olen vähän pettynyt F1 sääntömuutoslinjaan. Itse seuraan F1 sen vauhdin ja jännittävyyden takia.. Nyt näyttää siltä että nämä uudet säännöt ovat kitkemässä vauhtia pois ja mielestäni tätä kautta myös jännittävyys tulee häviämään(jos sitä nyt edes on). Itse olisin sitä mieltä, että F1 heti takaisin slicksit ja jossain vaiheessa V10 koneet. Slicksit toisivat varmasti lisää ohituksia kehiin ja tehokkaammat koneet toisivat sitä vauhtia jota ollaan koko ajan vähentämässä.

Turvallisuus on tietenkin pääasia, mutta olen sitä mieltä että F1 autot ovat nykyään todella turvallisia. Esim. jos mutkanopeudet nousisivat slicksien tullessa takaisin noin 10-20% uskoisin ettei ratoihin tarvitsisi tehdä suuria muutoksia jotta ne olisivat turvallisia. Suoranopeudet eivät mielestäni ole mikään huoli formuloissa vaikkakin Monzassa mennään todella kovaa. Kuljettajatkin ajavat F1 sen takia että se on nopein ja tätä kautta jännittävin sarja. Toivottavasti se pidetään myös sellaisena.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
HCM kirjoitti:
USKOMATONTA! : ) Tämä sama "keskustelu" lähtee alusta taas liikkeelle jo kolmannen kerran tässä ketjussa! Ei tarvita kuin yksi trolli ja heti asiaa väännetään alusta alkaen. Muutamat kirjoittajat täällä eivät joko a) ymmärrä lukemaansa, b) eivät halua ymmärtää lukemaansa tai c) vihaavat Saksaa / Schumia / Ferraria niin paljon, että trollaaminen on kiva harrastus.

Veikkaan vastausta C. Ymmärrän kyllä, että suomalainen luonteenlaatu ei kestä sitä kun joku muu on parempi. Eli kateus se vallitsee tälläkin palstalla. Minun ei tarvitse onneksi olla kateellinen sillä kannatan maailman parasta F1-kuskia. Ja hän on todellakin kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja, sanovat suomalaiset mitä tahansa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Ja jos mietitään sitä millaisesta kuopasta Ferrari viime kauden jälkeen nousi ja miten nopeasti niin sitä voidaan pitää joko ihmeenä tai sitten hyvänä osoituksena Schumin, Byrnen ja Brawnin taidoista kehittää autoa ja testata sitä. Tietenkin Luca Badoer ja Marc Gene tekevät koko ajan tärkeää työtä Maranellossa ja Fioranossa.

Niin, tai ehkä syy on niissä renkaissa, jonka olet itsekkin myöntänyt. Ihmeenä voi pitää sitä, kuinka Bridgestone sai täksi kaudeksi aikaan toimivat renkaat, ja kuinka nopeasti se meni Michelinin ohi kehityksessä.

Autoa ei pysty kuitenkin kaudessa niin paljon kehittämään, että yli sekunnin tappio käännetään lähes sekunnin voitoksi.

Ja tottakai Ferrarilla on ollut näppinsä pelissä rengaskehityksessä, mutta niin on myös parilla muulla tallilla, ja itse rengas firmalla.

Ferrarilla on tehty hyvää työtä, ja todennäköisesti tullaan tekemään jatkossakin.

P.S. Byrnelle tuskin voi hirveästi krediittiä tästä kaudesta pistää.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Speedye kirjoitti:
Kimin tyylinä on mennä kavereiden kanssa rellestämään kun ei auto kulje tai tulee keskeytys. Schumacher käyttää vapaa-aikansa usein perheensä kanssa, tai sitten muiden harrastusten parissa kuten ennen Unkarin GP:tä jolloin Schumi järjesti UNESCO:n jalkapallohyväntekeväisyysottelun. Montahan kertaa Kimi on tälläisiä hyväntekeväisyysturnauksia järjestänyt? Taitaa olla pyöreä numero..

Ja mitenkä nämä seikat tekevät Schumista Kimiä paremman formula 1-kuljettajan?

Ja Seiskastako tämä tieto on, että "Kimin tyylinä on mennä kavereiden kanssa rellestämään kun ei auto kulje tai tulee keskeytys?". Toki Kimin illanvietot päätyvät silloin tällöin lehtien sivuille, mutta itse en ole mistään löytänyt viitteitä siitä, että se vaikuttaisi jotenkin hänen työhönsä.

Saan kirjoituksestasi kuvan, että mielestäsi on kaikkien ihmisten velvollisuus tehdä hyväntekeväisyyttä ja lahjoittaa rahojaan tarvitseville. Mielestäni on helvetin hienoa, että ihmiset kuten esim. Schumi tekevät hyväntekeväisyyttä, mutta on naurettavaa vaatia sitä heiltä. Ja onhan Kimilläkin SOS-lapsikyläviritelmänsä, joten enpä lähtisi häntäkään sormella osoittelemaan tässä asiassa.


Speedye kirjoitti:
Lisäksi talvitesteissä huomasi hyvin sen miten paljon Schumacher halusi voittaa jälleen. Mies keskeytti lomansa siksi, että pääsisi testaamaan. Se jos mikä osoittaa rakkautta lajia kohtaan. Montahan kertaa Kimi Matias on keskeyttänyt lomansa sen takia että pääsee testaamaan? Taitaa olla pyöreä numero sekin..

Miksi Kimin pitäisi keskeyttää lomansa? En edes usko, että siitä olisi auton kehitykselle juurikaan hyötyä. Kaikki kilpakuskit testaavat autoa paljon ja silloin kun eivät testaa, homman hoitavat erittäin pätevät testikuskit. Kuskin tehtävä on ajaa autoa ja antaa siitä palautetta - muut henkilöt hoitavat loput auton kehittämisestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös