F1-ketju

  • 661 035
  • 5 107

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Jos joku edelleen pystyy sen erään Malesian GP:n jälkeisen Ferrarin sääntöjenvastaisten ilmanohjainten jälkeisien päätöksien tai FIA:n suhtautumisen Schumacherin kärsimään 10s stop & go rangaistuksen kisan päätyttyä jälkeen edelleen ihan vakavalla naamalla puhumaan että FIA ei muka suosisi Ferraria niin huhheijaa.

Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella. Tuosta stop & go rangaistuksesta sen verran, että kilpailun tuomaristo eli Jury käsittelee nuo asiat eikä todellakaan FIA. Hyvin on faktat hallussa kun väittää, että on FIA:n vika ettei tuota Stop & Go rangaistusta langetettu ajoissa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Pikkuisen" taas epäilyttää tämä Ferrarin huima kehitys viime kisoissa. Ei taida taaskaan olla puhtaat jauhot pussissa. Ties mitä laittomuuksia sieltä autosta taas löytyy, jos vaan kunnolla jaksettaisiin tarkastaa, mutta Ferrarillahan on eri säännöt kuin muilla. Kyllä tämä laskee myös Schumin arvostusta meikäläisen silmissä kun sääntöjen vastaisella autolla ja FIA:n sormien läpi katsomisen avulla voitetaan kisoja.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella.

Alunperin Malesian GP:n jälkeisessä mittauksessa Ferrarin ilmanohjaimet oli 10 mm sääntöjenvastaiset, mutta tuo sääntöjenvastaisuus kutistui matkalla Malesiasta Eurooppaan ja FIA:n päämajaan tuohon mainitsemaasi 5 mm kun FIA:n mittauksen suorittanut henkilö ei kuulemma ollut osannutkaan käyttää lasermittalaitteita oikein. Ja toisekseen tuo mainitsemasi 5 mm toleranssi ei koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia-osia (esim takasiipeä ei saa rakentaa edelleenkään 5 mm liian suureksi) mutta niin vain sitä 5 mm toleranssia voitiin soveltaa Ferrarin ilmanohjaimiin, jotka ei ilmeisesti olleet siis aerodynaamisia osia.

Speedye kirjoitti:
Tuosta stop & go rangaistuksesta sen verran, että kilpailun tuomaristo eli Jury käsittelee nuo asiat eikä todellakaan FIA. Hyvin on faktat hallussa kun väittää, että on FIA:n vika ettei tuota Stop & Go rangaistusta langetettu ajoissa.

Niin varmaan juu. FIA ei pystynyt tekemään mitään, esimerkiksi rangaistuksen langettaminen kilpailun päätteeksi olisi ollut ihan mahdotonta sillä eihän FIA ole ennenkään pystynyt antamaan rangaistuksia kisan päätyttyä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella. Tuosta stop & go rangaistuksesta sen verran, että kilpailun tuomaristo eli Jury käsittelee nuo asiat eikä todellakaan FIA. Hyvin on faktat hallussa kun väittää, että on FIA:n vika ettei tuota Stop & Go rangaistusta langetettu ajoissa.

On se kyllä vähintäänkin erikoista, että se toleranssi lisättiin vasta kisan jälkeen. Kilpailuntuomaristohan teki hylkäyspäätöksen olemassa olevien tietojen mukaan. Ei sen mukaan mitä FIA tulee päättämään kokouksessaan viikon kuluttua.

Stop & go on sitten vain kauhea porsaanreikä säännöissä. Siellä ei tainnut seisoa, että se pitää suorittaa ennen kisan viimeistä kierrosta, vaikka sen saisi kolmanneksi viimeisellä kierroksella. Tai sitten jos sen "suorittaa" viimeisellä kierroksella, ja ajaa täten maaliin ennen rangaistuksen suorittamista, niin loppuaikaan lisätään x-määrä sekuntteja.
En tiedä onko siellä nykyään joku moinen viritelmä, mutta olisi kyllä todella erikoista, jos ei ole. Tuo kuitenkin palvelisi kaikkeja talleja tasapuolisuudellaan.

Mutta eiköhän tuo FIA ole älyttömyyksissään sorsinut kaikkeja talleja vuosien saatossa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Alunperin Malesian GP:n jälkeisessä mittauksessa Ferrarin ilmanohjaimet oli 10 mm sääntöjenvastaiset, mutta tuo sääntöjenvastaisuus kutistui matkalla Malesiasta Eurooppaan ja FIA:n päämajaan tuohon mainitsemaasi 5 mm kun FIA:n mittauksen suorittanut henkilö ei kuulemma ollut osannutkaan käyttää lasermittalaitteita oikein. Ja toisekseen tuo mainitsemasi 5 mm toleranssi ei koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia-osia (esim takasiipeä ei saa rakentaa edelleenkään 5 mm liian suureksi) mutta niin vain sitä 5 mm toleranssia voitiin soveltaa Ferrarin ilmanohjaimiin, jotka ei ilmeisesti olleet siis aerodynaamisia osia.



Niin varmaan juu. FIA ei pystynyt tekemään mitään, esimerkiksi rangaistuksen langettaminen kilpailun päätteeksi olisi ollut ihan mahdotonta sillä eihän FIA ole ennenkään pystynyt antamaan rangaistuksia kisan päätyttyä.

Olet siis sitä mieltä, että Ferraria pitäisi rangaista koska joku henkilö ei osannut käyttää lasermittauslaitteita tai ettei Jury osannut langettaa stop & go rangaistusta ajoissa? Eihän se nyt saatanan Ferrarin vika ole jos FIA palkkaa tuollaisia tumpeloita töihin. Ja tuohon aikaan tuo toleranssi oli vielä voimassa, nykytilannetta en tiedä mutta ei sillä ole enää väliäkään. Jos alat miettimään, että kuka on kärsinyt FIA:n rangaistuksista eniten on se varmasti Michael Schumacher. Eli se siitä suosimisesta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Blackie kirjoitti:
"Pikkuisen" taas epäilyttää tämä Ferrarin huima kehitys viime kisoissa. Ei taida taaskaan olla puhtaat jauhot pussissa. Ties mitä laittomuuksia sieltä autosta taas löytyy, jos vaan kunnolla jaksettaisiin tarkastaa, mutta Ferrarillahan on eri säännöt kuin muilla. Kyllä tämä laskee myös Schumin arvostusta meikäläisen silmissä kun sääntöjen vastaisella autolla ja FIA:n sormien läpi katsomisen avulla voitetaan kisoja.

No ei siihen kyllä tarvitse sääntöjen vastaista autoa, jos pahimmilla kilpailijoilla menee renkaat rakoille 10 kierroksen jälkeen. Ja samaan aikaan Ferrari voi porskuttaa rengas huolista vapaana kärjessä.

Renkaista se tämän hetkinen ero johtuu, ihan samalla tavalla kuin johtui viime vuonnakin, tosin muiden tallien eduksi.

Ja kannattaa muistaa, että mitään vilppiähän ei tapahdu, jos siitä ei jää kiinni. Jos Ferrari ajattaisi sääntöjen vastaista autoa, niin varmasti sitä tekisi myös muut kärkitallit. Ja sitten ToroRossot ja vastaavat voivatkin ylpeillä olevansa ainoita "doping" vapaita talleja.
Että hui hai väitteillesi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että Ferraria pitäisi rangaista koska joku henkilö ei osannut käyttää lasermittauslaitteita tai ettei Jury osannut langettaa stop & go rangaistusta ajoissa? Eihän se nyt saatanan Ferrarin vika ole jos FIA palkkaa tuollaisia tumpeloita töihin. Ja tuohon aikaan tuo toleranssi oli vielä voimassa, nykytilannetta en tiedä mutta ei sillä ole enää väliäkään.

Tuohon lasermittalaitteiden käytön osaamattomuuteen ei varmasti uskonut sitten varmaan kukaan muu kuin sinä. Ja edelleen se 5 mm toleranssi ei todellakaan koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia osia.

Speedye kirjoitti:
Jos alat miettimään, että kuka on kärsinyt FIA:n rangaistuksista eniten on se varmasti Michael Schumacher. Eli se siitä suosimisesta.

Ihan ilman omaa syytäänkö, niinkö?
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Speedye kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että Ferraria pitäisi rangaista koska joku henkilö ei osannut käyttää lasermittauslaitteita tai ettei Jury osannut langettaa stop & go rangaistusta ajoissa? Eihän se nyt saatanan Ferrarin vika ole jos FIA palkkaa tuollaisia tumpeloita töihin. Ja tuohon aikaan tuo toleranssi oli vielä voimassa, nykytilannetta en tiedä mutta ei sillä ole enää väliäkään. Jos alat miettimään, että kuka on kärsinyt FIA:n rangaistuksista eniten on se varmasti Michael Schumacher. Eli se siitä suosimisesta.

Ei,hän tarkoitti että Moggilla oli tuollakin jo näppinsä pelissä,kuuluihan Moggikin tavallaan Fiatin omistukseen. Täten hän hommasi Ferrari myönteisen tarkastajan FIA:lta tutkimaan Ferrarin osia. Ainoa vaan että faktat puuttuvat mutta voimmehan olettaa näin oli,sillä jos FIA olisi puolueeton olisihan se hylännyt Ferrarit Monacon GP:ssä...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Blackie kirjoitti:
"Pikkuisen" taas epäilyttää tämä Ferrarin huima kehitys viime kisoissa. Ei taida taaskaan olla puhtaat jauhot pussissa. Ties mitä laittomuuksia sieltä autosta taas löytyy, jos vaan kunnolla jaksettaisiin tarkastaa, mutta Ferrarillahan on eri säännöt kuin muilla. Kyllä tämä laskee myös Schumin arvostusta meikäläisen silmissä kun sääntöjen vastaisella autolla ja FIA:n sormien läpi katsomisen avulla voitetaan kisoja.

Provokuningas jälleen vauhdissa. Hienon vitsin heitit, heitithän? Jos et niin huonoa faktaa. Suomalainen kateus paistaa jälleen läpi. Heti kun Ferrari menestyy niin muuta syytä ei voi olla kun sääntöjenvastaisuus. Niin kuin Repe edellä totesi Bridgestone on suurin syy miksi Ferrari on sekuntia Renaultia nopeampi. Tietenkin luotettavuus ja muu paketti on myös hyvässä kunnossa ja Schumi kovassa vedossa.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
er_bai_wu kirjoitti:
Webber -> Renault
Kimppa-Pimppa -> Ferrari

Joo Webberhän se tuli sitten näitä markkinoita sotkemaan. Sikäli erikoista, että aussi on hyvän F1-uransa alun jälkeen hiipunut pahasti, aika-ajoissa nopeutta löytyy mutta kisoissa mies on kuin liikkuva shikaani radalla. Se, että nuori ja kokematon Nico Rosberg pistelee päihin Webberia lähes joka toisen kisan aika-ajoissa, ei pitäisi olla mikään hyvä asia Webberin cv'ssä. Renaultilla tilanne on todella mielenkiintoinen, Webber vai Kovalainen? Molemmat ovat Briatoren miehiä, Kovalainen Rellun juniorimyllyn käynyt kuljettaja ja Webber puolestaan Briatoren manageriasiakas.

er_bai_wu kirjoitti:
Kovalainen -> Red Bull tai kolmoskuski Renault

Kovalaisen vaihtoehdot ovat juuri Renaultin kisakuski tai Red Bull. Mies itse on useaan otteeseen ilmoittanut, että ei missään nimessä toimi testikuljettajana kaudella 2007, kisakuskin paikka pitää löytyä.
 

emz1

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Suomalainen kateus paistaa jälleen läpi. Heti kun Ferrari menestyy niin muuta syytä ei voi olla kun sääntöjenvastaisuus

Kyllä, myöntäen, että itse en vielä tuolloin Häkkisen aikaan Ferraria osannut arvostaa ja oli aikalailla tuommosia fiiliksiä useinkin.

Nyt toivon vilpittömästi, että Ferrari noususi (ja on noussutkin) mukaan mestaruustaistoon, ja suon sen mestaruuden mielummin Michael Schumacherille, kuin Fernando Alonsolle. Yhden kauden jaksoi tuota Alonson valtakautta :)
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Speedye kirjoitti:
Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella.

Niinpä niin. Ferrari kehitti itse sen toleranssin siihen, soveltamalla ilmanohjaimiin pohjalevyn kulumista vastannutta 5millin toleranssia. Ennen kysyistä tapausta säännöissä ei ollut mitään mainintaa ilmanohjaimien toleransseista.

Onhan näitä tapauksia, jossa Ferrari tekee säännöt.

92-93 tienoilla Ferrari uhkasi vetäytymisellä sarjasta, jos sutimisenestojärjestelmää ei kielletä (itse eivät yllättäen saaneet järjestelmää toimimaan kunnolla ja jäivät vauhdissa pirusti jälkeen). Noh, 94 kaudelle se yllättäen kiellettiin.

99-00 tienoilla Mercedeksen moottorinvalmistuksen avainmateriaalina käytetty Berylliun kiellettiin Ferrarin vaatimuksesta. Heidän mielestään Beryllium oli syöpää aihuttava aine ja siten turvallisuusriski sen kanssa työskenteleville. Mercedekseltä ilmoitettiin, että työskentelymenetelmät ovat täysin turvalliset. Noh, berylliumin käyttö kuitenkin kiellettiin ja siitä alkoi Ferrarin ylivoimainen valtakausi, kun ainut kilpakumppani tipahti kyydistä.

Nyt muutama kisa sitten Ferrari politikoi näistä Renaultin iskunvaimentimista ja sai ne pois käytöstä pariin kisaan.

Samaa touhuahan tuo on ollut iät ajat, ei se enää mitenkään yllätä.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Speedye kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Juuri noin kuukausi sitten Martin Whitmars kertoi miten vaikea Juanin ja Kimin kanssa on tehdä sopivaa autoa kun esimerkiksi miesten ajotyyleistä johtuen etujousituksen on oltava täysin erilainen. Ja tämä siis McLarenin erään tekniikkapomon kertomana. Joten kyllä sillä varmasti jotain vaikutusta on.. Ja en ole puhunut Kimin tulokaskaudesta yhtään mitään joten mistä sinä sen tähän keksit?
Minä en panisi tippaakaan painoa jonkun PR-lausunnon päälle. Luuletko, että talli voi antaa lausuntoja, joissa tähden suoritus kyseenalaistetaan? Paljon mieluummin mennään juuri jonkun tällaisen tekosyyn taakse piiloon ja annetaan kuskille työrauha. Fakta on kuitenkin se, JP on korkeintaan keskivertokuski.

Sanoin hiukan epäselvästi Kimin tulokaskausi, kun tarkoitin tulokaskautta McLarenilla. Silloin vuosikausia tallissa häärännyt Coulthard sai jälleen katsella suomalaisen perävaloja (siis silloin, kun Kimin auto ei hyytynyt radan varteen). Vai onko Davidinkin ajotyyli niin outo, ettei yksi F1-maailman ehdottomista huipputalleista osannut rakentaa autoa vuosienkaan jälkeen hänelle? Ainostaan suomalaisille?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Leon kirjoitti:
Minä en panisi tippaakaan painoa jonkun PR-lausunnon päälle. Luuletko, että talli voi antaa lausuntoja, joissa tähden suoritus kyseenalaistetaan? Paljon mieluummin mennään juuri jonkun tällaisen tekosyyn taakse piiloon ja annetaan kuskille työrauha. Fakta on kuitenkin se, JP on korkeintaan keskivertokuski.

Tekosyy tai ei, mutta De la Rosa sanoi myös, että Juanin ajotyyli oli niin erilainen, että siihen piti rakentaa jousitus aivan eritavalla kuin Kimin autoon. Ja täten myös tallin testaaminen oli himppasen hankalaa, kuin molemmille kisakuskeille piti hakea eriasioita.
Tämä kerrottuna siis sen jälkeen, kun Montoya oli jo saanut lähtöpassit Mclarenilta.
Liekkö sitten sattumaa, että ennen Hockenheimin kisaa Mclaren löysi testeissä jotain uutta autoon?

Bernie boy muuten kertoili eräässä haastattelussa, että uskoo Kimin olevan jo nyt Schumia nopeampi, mutta Schumi pitäisi Kimin kuitenkin ruodussa kokemuksellaan. Samassa haastattelussa Bernie toivoi, Schumin jatkavan vielä 10 vuotta ykkösissä.

P.S. Eihän se Montoya Mclarenilla niin hirveän huonosti ajanut. Ei vaan pärjännyt tallikaverilleen, vaikka uho oli kova.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Henkka:

Listaan voisi lisätä myös ylimääräisen polkimen, jota McLaren ja mm. Jordan kaudella 1998 käyttivät ja jonka FIA lähinnä Ferrarin painostuksesta kielsi kategorisesti kesken kauden sen sijaan, että olisi tylysti kehottanut kaikkia talleja vastaamaan sen tekniseen haasteeseen, toimien kieltäessään* toki sääntöjen hengen puolesta perustellusti(kin).

flintstone kirjoitti:
Alunperin Malesian GP:n jälkeisessä mittauksessa Ferrarin ilmanohjaimet oli 10 mm sääntöjenvastaiset, mutta tuo sääntöjenvastaisuus kutistui matkalla Malesiasta Eurooppaan ja FIA:n päämajaan tuohon mainitsemaasi 5 mm kun FIA:n mittauksen suorittanut henkilö ei kuulemma ollut osannutkaan käyttää lasermittalaitteita oikein. Ja toisekseen tuo mainitsemasi 5 mm toleranssi ei koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia-osia (esim takasiipeä ei saa rakentaa edelleenkään 5 mm liian suureksi) mutta niin vain sitä 5 mm toleranssia voitiin soveltaa Ferrarin ilmanohjaimiin, jotka ei ilmeisesti olleet siis aerodynaamisia osia.
...
Niin varmaan juu. FIA ei pystynyt tekemään mitään, esimerkiksi rangaistuksen langettaminen kilpailun päätteeksi olisi ollut ihan mahdotonta sillä eihän FIA ole ennenkään pystynyt antamaan rangaistuksia kisan päätyttyä.

Ylipäätään olen silti taipuvainen uskomaan, että jos (huom. JOS) kummassakaan Flintin mainitsemassa esimerkkitapauksessa FIA:n toiminnassa jotain kyseenalaista tapahtui, kysymys oli pikemminkin ko. järjestön ja ennen kaikkea Bernie Ecclestonen kovasta paineesta tehdä MM-sarjasta mielenkiintoinen loppuun saakka kuin Ferrarin (saati Schumacherin) järjestelmällisestä suosimisesta.

Silverstonessahan 1998 Schumacher kavensi eron mestaruustaistelussa kahteen pisteeseen, mutta kisan jälkeen langetettu aikasakko 10 sekunnin stop & go -rangaistuksesta arvioituna olisi todnäk. pudottanut Schumin toiseksi tai kenties jopa kolmanneksi (ero Häkkiseen oli ~22 sekuntia ja kolmanneksi tulleeseen Irvineen ~29 sekuntia, muut hävisivät vähintään kierroksella), jolloin ero olisikin kasvanut 10-12:een pisteeseen. Myös Kanadassa 1998 Schumi jäi käsittämättömästi ilman penalttia kiilattuaan Frentzenin ulos radalta varikolta tullessaan aiheuttaen tämän keskeytyksen (ennen Montrealia Häkkisen ja Schumin ero oli 22 pistettä, sen jälkeen siis 12). Malesiassa 1999 Ferrarien diskaus olisi taas luonnollisesti merkinnyt Häkkiselle mestaruutta jo ennen päätöskisaa.


Kuten on tullut jo todettua, Häkkistä kannattaneena kumpikin ratkaisu oli näin jälkeenpäin paras mahdollinen (samoin kuin Belgiassa 1999 näkemättä jäänyt tallimääräys McLarenien kaksoisvoittaessa Coulthardin johdolla vs. esimerkiksi Irvinen tallimääräyksillä saadut kaksi ilmaista voittoa 1999 tai hänen viimeisten kierrosten "jarruviat", joilla Schumi sai ylimääräisen pisteen Itävallassa 1998). Mikan oli omalla panoksellaan varmistettava mestaruus, ja mies onnistui siinä kummallakin kaudella loistavasti.

Kuinka moni muuten muistaa, millaisin ilmein Mika ja David vilkaisivat toisiaan 1998 Itävallan GP:n jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, kun Schumacher selitteli päätöskierrosten ohitustaan Irvinesta ja tämän "jarruvioista"?



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

HemmoP

Jäsen
Näistä Ferrarin kuuluisista siivekkeistä, niin kyseessä oli sivuponttoonien edessä olevat pystyilmanohjaimet. Ja se miten ne rikkoivat sääntöä oli, että ne eivät olleet pystysuorat vaan tekivät pienen ( 10 mm ) vekin puolimatkassa vaakatasossa. Näin ollen ne olivat laittomat koska kyseisessä kohdassa autoa ei saa olla osia jotka näkyvät alhaalta katsottuna yli 5mm auton linjojen ulkopuolelle. No, kun mentiin oikeuteen todettiin, että jos ne ovat asennettuna hieman vinoon, jää pohjalinjan kummallekkin puolelle se 5mm marginaali ja voilá siipi on laillinen.

MUTTA samassa säännössä todetaan myös, että osien pohjan täytyy olla vaakatasossa pohjalevyn suuntaisesti mitä siivekkeet vinossa ollessaan eivät olleetkaan.... Tähän ei kukaan sitten enää jaksanut puuttua.


Tuossa on kuva vastaavasta ohjaimesta ja alkuperäisestä puuttui tuo teräväreunainen pohjaosa joka tässä on juuri sääntöjen vaatimasta syystä. Eli ettei se osa näy pohjalevyn ulkopuolella alhaaltapäin katsottaessa.

http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/race/2004/720/39.html
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Myös Jatkoaika.com keskustelupalstalta näyttää löytyvän kymmeniä henkilöitä jotka taivat kuulua I Hate Ferrari Club:iin :)
 

scholl

Jäsen
Iloinen mieli tulee siitä, että Alexander Wurz palaa formulakisakuskiksi ensi vuonna. Mies ei ole kuitenkaan niin huono kuski ja vuodet testaajana tuoneet ainakin kokemusta. Saas nähdä löytyykö mustakarilta ja kumppaneilta yhä päinhelvettiä lausumista a la furts.

11 pistettä sarjajohtoon. Se ei ole paljon, mutta täytyy muistaa, että Renault ei ole joka radalla niin huono. Jos auto toimii ja Michelinin renkaat samaten niin tilanne voi olla toinen. Yksikin kerta, jolloin Alonso on Schumin edellä, vie tavoitteen jälleen kauemmaksi. Joka tapauksessa mestaruus on realistinen tavoite.

Kukapa olisi uskonut sellaista tapahtuvan kuin mitä viime kisassa kävi eli toivoin Rään maalinpääsyä. Siis tavallaan kallistuin Räkä-Alonso vertailussa Rään puolelle siksi, että Schumi saisi Alonson kiinni. Masentavaa miettiä tuota, mutta kaikki keinot pitää ottaa käyttöön, jotta Schumi voittaa mestaruuden ja silloin Rään maalinpääsy yhdessä kisassa ei tunnukaan niin vittumaiselta kuin normaalisti.

Unkari ei ole hyvä rata mielestäni Ferrarille, mutta jos ajaa eturiviin niin voitto on mahdollista hoitaa kotiin.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Schumilla on etua myös kahdesta apulaisesta Massa&Räikkönen. Viime kisasta paalulta startannut Räikkönen kertoi Schumille milloin pysähtyy ja loput muistammekin Schumi ykkönen Massa ja Räkä Schumin ja Alonson välissä :). Itse kyllä arvostan Alonson viime vuotista mestaruutta todella paljon ,koska hän voitti ilman tallikaverin apua.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Bloogi kirjoitti:
Viime kisasta paalulta startannut Räikkönen kertoi Schumille milloin pysähtyy ja loput muistammekin Schumi ykkönen Massa ja Räkä Schumin ja Alonson välissä :).

Itselleni ei ole kyllä ollenkaan auennut, miten ihmeessä tämä useaan otteeseen kuultu tarina Räikkösen "tunnustuksesta" - jonka sisällön jokainen lajia seuraava kaiken huipuksi jo etukäteen tiesi - vaikutti kilpailun kulkuun edes edeltäkäsin ajateltuna, sikäli kun kyseinen tarina ylipäätään paikkansa pitää.


Viimeistään aika-ajojen jälkeen oli selvää, ettei Ferrarin kilpailutaktiikkaan tule muuta kuulumaan kuin auton saaminen valojen sammuessa liikkeelle ja sen jälkeen kaikkia mahdollisia riskejä välttäen maaliin körötteleminen. Ainakaan Räikkösen ensimmäisen pysähdyksen ajankohta ei hetkauttanut sitä yhtikäs mihinkään.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
scholl kirjoitti:
Unkari ei ole hyvä rata mielestäni Ferrarille, mutta jos ajaa eturiviin niin voitto on mahdollista hoitaa kotiin.

Tämäpä ei ole varmaa, sillä Unkarissa pehmeillä renkailla ja aerodynamiikalla on sangen suuri merkitys. Katsotaan mitä Renaultin uusi aerodynamiikkapaketti tuo tullessaan, sillä Bridgestonet taitavat pestä tällä hetkellä Michelinit. Ja kerrankin on myös sellainen rata, jolla kuskilla on merkitystä.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
scholl kirjoitti:
Saas nähdä löytyykö mustakarilta ja kumppaneilta yhä päinhelvettiä lausumista...

Ekihän puhui aina Wurstista, eli ilmeisesti jonkin sortin makkarasta.

Wurz oli aikoinaan Benettonilla ihan pätevä mies, taisteli suht tasaisesti Fisichellan kanssa. Ongelma oli miehen pituus ja sitäkautta automaattisesti kilpaveljiä suurempi paino. Ei mahdu kunnolla autoihin, ja kierrosajoissa kilogrammat näkyvät suoraan kymmenyksinä, tai ainakin sadasosina.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=99304
http://rapidshare.de/files/28006956/IltaSanomat.pdf.html

Tämän aamun Iltalehdessä on kerrottu, että Räikkösen palkka viisivuotisesta Ferrari-sopimuksesta olisi 160 miljoonaa euroa. Schumi saa tällä hetkellä saman verran, eli 32 milliä kaudessa.

er_bai_wu kirjoitti:
Tämäpä ei ole varmaa, sillä Unkarissa pehmeillä renkailla ja aerodynamiikalla on sangen suuri merkitys. Katsotaan mitä Renaultin uusi aerodynamiikkapaketti tuo tullessaan, sillä Bridgestonet taitavat pestä tällä hetkellä Michelinit. Ja kerrankin on myös sellainen rata, jolla kuskilla on merkitystä.

http://www.formula1.com/race/news/4738/763.html

Kannattaa myös ottaa huomioon se, että Unkarissa Renaultilla on nuo kaksi kisaa poissa olleet massavaimentimet taas autossa kiinni. Nopeus voi olla niiden myötä taas ihan eri planeetalta, etenkin kun Unkarissa ajetaan muutamassa kohtaa rajusti kanttareiden yli.

Saksassa talli kärsi rengasongelmista, mutta hvyin usein ne johtuvat tällaisista asioista, että joudutaan ajamaan täysin vääränlaisella jousituksella, mitä ennen kautta on suunniteltu.

Tässä teknistä tietoa kyseisestä laitteesta:

http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2006/6/311.html
http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2006/6/291.html
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Henkka kirjoitti:
Tämän aamun Iltalehdessä on kerrottu, että Räikkösen palkka viisivuotisesta Ferrari-sopimuksesta olisi 160 miljoonaa euroa. Schumi saa tällä hetkellä saman verran, eli 32 milliä kaudessa.

Juu jos tuon verran saisi massia niin voisi hyvin jäädä eläkkeelle noin 30 vuotiaana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös