F1-ketju

  • 662 650
  • 5 069

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Sasha kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, bensamäärät on olennainen osa lajia. Mutta pointtini oli se, että jos Kimi ei ole paalulla, niin nämä herrat eivät koskaan myönnä paalumiestä Kimiä nopeammaksi, vaan alkavat aina puhumaan "X:llä oli varmaan paljon vähemmän bensaa kuin Kimillä..".

Hankala tietysti kommentoida sen tarkemmin, kun en ole suomalaisia lähetyksiä nähnyt, mutta kyllä tuo on Itävallassa aivan vastaava juttu. Jos Kimi ei ole ekassa rivissä niin yleensä kommentaattori toteaa, että Kimillä taitaa olla painavampi auto (siis jos ei ole tullut ajovirhettä aika-ajoissa). Tietysti jos itävaltalainen sen sanoo niin se ei tunnu aivan yhtä puolueelliselta kuin suomalaisen kommentaattorin tokaisemana.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Niilo kirjoitti:
Ihan alkuun ihmettelen, että miksi Fisichella sai sen varikon läpiajorangaistuksen? Eikös sinne varikolle saa ajaa ihan sellaista vauhtia kuin haluaa? Ei ole pakko vetää liinoja kiinni juuri ennen viivaa? Jos Räkä olisi tehnyt samoin kuin Fisi niin Oskari Saari olisi ylistänyt Kimiä, nyt hän valitti että ei noin saa tehdä, se on epäurheilijamaista. Ja vitut sanon minä. Fisi teki niin kuin kaikki muutkin kakkoskuskit olisivat tuolloin tehneet. Korjatkaa jos olen väärässä että kommentaattori totesivat Kimin tehneen samoin Spassa? Ei tainnut Oskari silloin moittia tapahtunutta, vaan ylisti loistavasta taktikoinnista? Tilanne muka ratkaisi kilpailun voiton, hah hah haa....
Njoo, niinhän Kimi tosiaan teki, itse asiassa tuo hidastelu myös kiellettiin Räikkösen toiminnan seurauksena kuten lähetyksessäkin mainittiin. Erikoinen näkemys muutenkin tuo, että Fisicon tarkoituksena olisi ollut Kimiä Alonsoon nähden hidastaa. Hän pelasi tilanteessa omaan pussiin - Alonson varikkokäynti olisi ollut vielä kesken jos Fisi olisi ajanut normaalia vauhtia, jolloin hän olisi joutunut odottamaan ja tippunut paitsi Kimin, myös Barrichellon taakse. Vaikka tuota ratkaisua selostajat kritisoivatkin, niin Rubensin taakse jääminen olisi saattanut olla katastrofi. Webberhän yritti ohitusta kymmenisen kierrosta ennen Rubensin virhettä ja hävisi Ferrarin takana kyttäillessään ainakin nelossijan, kolmanneksikin olisi ollut saumaa.
 

scholl

Jäsen
Vaikka ansioitunut tunnustus niin aika huvittava yhteensattuma:

Tosiaan Princípe de Asturias jakoi Princípe de Asturias -palkinnon Oviedossa (Asturiasissa) oviedolaiselle (asturialaiselle) Fernando Alonsolle. En tiedä onko palkinto mennyt ennen asturialaiselle, mutta tossa voisi sanoa, että Asturian Prinssi jakoi Asturian Prinssi -palkinnon "asturian prinssille".
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika jännä uutinen pöllähti esiin formulapiireissä.

"Uusi siipi on suunniteltu nimenomaan helpottamaan ohituksia, koska se ei sotkisi perässä ajavan auton ilmavirtauksia nykysiipien tavoin, jolloin autot voisivat ajaa lähempänä toisiaan."

http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/urheilu/formulakuvat/autot/2005/349985.jpg

Sitä odotellessa voi myös odottaa, koska jokapojan amistuunaajilla on autoissaan vastaavanlaiset. Maanteillä imuun, rinnalle, ohi!
 

mtt

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit(tiputin Bluesin pois. Blues on paska)
Briatore

Pelle-Briatore suojelee Alonsoa. Ei päästä Kovalaista kilpakuskiksi mihinkään talliin. Yrittää luoda Alonsosta uuden Schumin. Olisi liian suuri riski Alonson imagolle jos Kovalainen pääsee viivalle. Siksi hyllytti myös Montagnyn. Kovalainen, tee kuten Montagny ja jätä Rellu.
 

scholl

Jäsen
mtt kirjoitti:
Pelle-Briatore suojelee Alonsoa. Ei päästä Kovalaista kilpakuskiksi mihinkään talliin. Yrittää luoda Alonsosta uuden Schumin. Olisi liian suuri riski Alonson imagolle jos Kovalainen pääsee viivalle. Siksi hyllytti myös Montagnyn. Kovalainen, tee kuten Montagny ja jätä Rellu.

Briatore käytti Alonson kohdalla samanlaista ammattiin kouluttautumista eli yksi vuosi testikuskina ennen kisakuskin tehtäviä. Linja vaikuttaa oikealta jos se opettaa tallin tavoille, antaa riittävästi kilometrejä alle ja tekee miehestä valmiimman kilpakuljettajan (vrt. Häkkinen McLaren testikuljettaja v. '93). Toisaalta Kovalainen on joka tapauksessa sitoutunut Renaultille pitkäaikaisella sopimuksella, joten vaikka hänen tehtävänänsä olisi pelkkä kahvinkantaminen, ei siihen juuri nokalla koputtamista olisi, koska Renaultin tyyli on kertakaikkiaan se, että heidän nuorisokuljettajiensa kehitystä edesauttavat päätökset tekee talli, eikä kuljettaja.

Keke muuten kehuu MTV3:n formulasivuilla Kovalaista.
 

scholl

Jäsen
Bild-Zeitungin mukaan Renault olisi vuokraamassa Kovalaisen ensi kaudeksi BMW:lle Villeneuven tilalle. Jos uutinen pitää paikkansa, ensi kausi tulee olemaan melko mielenkiintoinen suomalaisten vinkkelistä katsottuna.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
scholl kirjoitti:
Bild-Zeitungin mukaan Renault olisi vuokraamassa Kovalaisen ensi kaudeksi BMW:lle Villeneuven tilalle. Jos uutinen pitää paikkansa, ensi kausi tulee olemaan melko mielenkiintoinen suomalaisten vinkkelistä katsottuna.
Loistavaa, toivottavasti huhu pitää paikkansa, ensi kausi näyttää nyt jo mielenkiintoiselta, kun Nico pääsi kisakuskiksi. Nicon ketjussa jo kuulutin Kovalaisen kilpakuskin paikan perääs, toivottavasti Briatore nyt päästää Heikin ajamaan kilpaa.
 

scholl

Jäsen
F1Racing.net kertoo lisää Kovalaisen tilanteesta:

Speculation is strengthening that Heikki Kovalainen may appear in a BMW cockpit next year. It is now reported that Renault, which earlier moved Franck Montagny aside to make room for Finland-born GP2 runner up Kovalainen as tester, is devising other plans.

On the back of rumours that Renault development driver Kovalainen has in fact been released to sign a two-year BMW race deal, Montagny - earlier dumped - says he has now been asked to test for the Enstone based team in December.

It could mean that the Frenchman will again fill the official test drive spot while Kovalainen, 24, earns race experience ahead of a possible Renault return in 2008.

Montagny told the French L'Equipe daily sports newspaper: "Renault told me that it was finished between us. But they called me to ask if I could drive in December. I wasn't supposed to be with them next year but here I am developing their car!"
 

scholl

Jäsen
Iltasanomat herkuttelee Mika Häkkisellä:
"Häkkinen ei tule Helsingin automessuille

Formula ykkösten kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen jättää tulevana viikonloppuna Helsinki Motorshow'n väliin.

Häkkisen piti jakaa messuilla nimikirjoituksia muutaman tunnin ajan, mutta suunnitelmat eivät toteutuneetkaan.

Viime kaudella DTM-sarjassa kilparadoille palanneen Häkkisen Suomen vierailua yritti järjestää autoalan yritys Veho, jonka osastolla Motorshow'ssa on kuskin viime kaudella ajama Mercedes-Benzin DTM-auto.

IS Urheilun tietojen mukaan Häkkisen tulo kaatui siihen, että tähti vaati luksusluokan palvelua ja erikoispalkkiota urakastaan.

Häkkisen asioiden hoitaja Didier Coton oli hyvin vähäsanainen suojattinsa vetäytymisestä.

- Mika kutsutaan joka viikko Suomeen, mutta tämä tapahtuma ei sovi hänen aikatauluihinsa, Coton kuittaa.

Mitä Häkkinen tekee viikonloppuna?

- Hän on eri paikassa kuin siellä, Coton sanoo. Hän ei halunnut täsmentää missä Häkkinen viikonloppunsa viettää.

Pitääkö se paikkansa, että Häkkisen vaati yksityiskonetta lentääkseen Suomeen?

- Heh, heh, ystäväni. Hän on vain kiireinen mies.

IS:n tietojen mukaan Häkkisen toivoma yksityiskone olisi maksanut reilusti yli 20000 euroa."
----

Itse en ymmärrä, että mitä hemmetin sönkötystä tuo on, että Mikan piti tulla. Siis jos ei ole sopimusta olemassa osallistumisesta niin ei pitänyt tulla ja jos sopimus on ja sen rikkoo niin siinä tapauksessa on jatkotoimiin varmasti aihetta.

Toi 20000e on bullshittia. Meilläkin on päämiehellä oma yksityiskone, joka on erittäin hyvä ja on oma pilottikin ja varmasti sellainen kone täyttää Häkkisen tasoisen asiakkaan vaatimukset. Itse siis saan koneen pilotteineen huomattavan paljon halvemmalla, joten kuka uskoo, etteikö DaimlerChrysler siihen pystyisi.

Häkkinen ajaa nykyään taas kilpaa, joten velvotteita tehdasta kohtaan on entistä enemmän. Lisäksi toisissa maissa kuten Saksassa miestä käytetään mainonnassa hyväkseen ja maksetaankin siitä, joten on luonnollista - varsinkin kuin DTM:n päämarkkina-alue on Saksa - että hänen tulee siellä osallistua varmastikin usein promotilaisuuksiin, mutta kun kerran autonäyttelyitä on joka viikonloppu jossakin päin maailmaa niin onko sitten järkeä olettaa, että hän kaikkeen osallistuu. Ja jos osallistuu niin onhan hän oikeutettu hyvään korvaukseen. Häkkinen matkustaa yksityiskoneella lähes kaikki matkansa. Vapaa-ajan matkoillaan tms. hän luonnollisesti maksaa viulut itse, mutta jos pitää lentää kirjoittamaan nimmareita niin tottakai laskun maksaa joku muu. Ei tarvitse olla ydinfyysikko tajuakseen asian.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
McLaren

Kyllä nyt taas on pakko sanoa, että kyseessä on niin amatöörimäinen, surkuhupaisa talli, että alta pois. Ferrari nöyryytti taas 100-0. Oletteko nähneet tämän aiemminkin? Minä olen. Joka kausi.

Ei voi kyllä syyttää Räikköstä, jos tuosta paskatallista haluaa pois. Huonompi tuuri Fernandolle...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Cannibal kirjoitti:
Kyllä nyt taas on pakko sanoa, että kyseessä on niin amatöörimäinen, surkuhupaisa talli, että alta pois. Ferrari nöyryytti taas 100-0. Oletteko nähneet tämän aiemminkin? Minä olen. Joka kausi.

Ei voi kyllä syyttää Räikköstä, jos tuosta paskatallista haluaa pois. Huonompi tuuri Fernandolle...

Sorry vaan, mutta Fernando tekee ensi kaudella saman McLarenille mitä Schumi Ferrarille vuonna 1996. Tuo talliin uutta kipinää, hopeamustaoransseilla alkaa uusi aikakausi Alonson tulon myötä. Kimi ja manageri etsivät kuumeisesti ns. valmista voittaja-autoa perseen alle ja viimeistään siinä vaiheessa nähdään onko Räikkönen maailmanmestari ainesta vai ei. Edelleen väitän, että ei ole.

Toisaalta eipä oikeastaan kauheasti enää kiinnosta, sillä tämä laji ei nykyisin tarjoa enää mitään muuta kuin erinomaista unilääkettä sunnuntai iltapäivään. Ja tämä kommentti tulee mieheltä, jolla on hyllyssä lähes 500 nauhaa formula ykkösiä, lehtiä pari kaapillista sekä kirjallisuutta. Autotehtaiden valloitettua tämä laji menetti urheilullisuuden. Kun iso pomo pilvenpiirtäjän ylimmästä kerroksesta sanoo kuljettajalle, että tuo auto maaliin hölmöilemättä niin kuka tuolla radalla uskaltaa enää ottaa riskejä ohitusten muodossa? Joka vuosi FIA ilmoittaa autoihin tapahtuvista uudistuksista jotka pitäisi helpottaa ohittamista. Joka vuosi saadaan todeta sama lopputulos.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Cannibal kirjoitti:
Kyllä nyt taas on pakko sanoa, että kyseessä on niin amatöörimäinen, surkuhupaisa talli, että alta pois. Ferrari nöyryytti taas 100-0. Oletteko nähneet tämän aiemminkin? Minä olen. Joka kausi.

Ei voi kyllä syyttää Räikköstä, jos tuosta paskatallista haluaa pois. Huonompi tuuri Fernandolle...

Niin Ferrari nöyryytti nopeudessa, ei muussa. McLaren teki mitä pystyi, eli otti Räkän sisälle heti Schumin jälkeen molemmilla stopeilla. Ensimmäisellä kerralla toimi, mutta toisella kerralla Schumin lyhyempi stoppi riitti ohitukseen. Tämä taas johtui siitä, että Schumilla oli jo kisan alussa hieman enemmän bensaa kuin Räkällä. Aika taikuri olisi saanut olla, että noista lähtökohdista olisi loihtinut paremman lopputuleman, kuin nyt nähtiin. Vai miten olisit itse toiminut?
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Mielummin keskusteltaisiin tästä tuolla Silverstone-ketjussa etteivät mode-sedät sulje ketjua kokonaan. Eipä muuta. Ferrari kyykytti jälleen McLarenia taktiikassa.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Alonso on tällä hetkellä murskaavan ylivoimainen. Hetken näytti siltä, että Alonso vs. Räkä tulisi olemaan tulevaisuuden kova taistelupari ja raikas tuulahdus vuosikausien Schumimössöön. Nyt näyttää siltä että Alonso on uusi Schumi ja jotenkin tuntuu siltä, että meno jatkuu McLarenin sarvissa melko pian samaan tahtiin. Uskoisin nimittäin Mäkin saavan uutta virtaa todennäköisen kaksinkertaisen mestarin saapumisesta talliin.

Siinä missä Fisico jää täysin Alonson varjoon, on myös Montoya ihmeen vaisu Kimiin verrattuna. Jotenkin uskon Rellun vielä suosivan Alonsoa, mutta Mäkillä ollaan niin konservatiivisia, että Juan-Pablolla on varmaankin täysin samat releet alla Kimin kanssa. Eipä taida Kolumbian miehellä olla ihan se kuuluisa 110% pelissä. Ensi kaudella tuskin jatkaa samassa tallissa vaikka Kimikin Mäkiltä lähtisi. Noin yleensä täytyy kyllä ihmetellä McLarenin vaisua suorituskykyä. On toki kova osoitus Kimin ajotaidoista pärjätä selvästi vahvempia autoja vastaan noinkin hyvin.

Ehkäpä tyylikkäin skenaario ensi kaudeksi olisi Räikkösen siirtyminen Renaultille, jossa voittaisi teknisten murheiden parissa painivalta Alonsolta mestaruuden. Seurattaisiin kisoja joissa milloin Alonsolle jäisi Mäkistä ratti käteen, milloin varikolla ei saada rengasta paikalleen, ei tule polttoainetta letkusta, moottori lehahtaa iloiseen makkarankäristystuleen viimeisellä kierroksella tai takasiipi jää pääsuoralle. Kerrankin saisi nauraa kunnolla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tomppa#74 kirjoitti:
Nyt näyttää siltä että Alonso on uusi Schumi ja jotenkin tuntuu siltä, että meno jatkuu McLarenin sarvissa melko pian samaan tahtiin. Uskoisin nimittäin Mäkin saavan uutta virtaa todennäköisen kaksinkertaisen mestarin saapumisesta talliin.

En epäile sitä yhtään etteikö Mclaren saisi uutta virtaa Alonson tulemisesta talliin, mutta mestaruutta Alonso ei ensi kaudella tule voittamaan. Mclarenilta on lähtenyt liikaa huippuosaamista autonsuunnittelu puolelta, että se olisi mahdollista, etenkin kun renkaat vaihtuvat tämän kauden jälkeen.
Muutenkin Alonson siirtyminen Mclarenille vaikuttaa tällä hetkellä miehen uran pahimmalta virheeltä. Tulevaisuus kuitenkin näyttää olenko väärässä tässä asiassa.

Kimillä on sikäli pullat hyvin uunissa, että hän pääsee ensi kaudeksikin isoon talliin, jolla on mahdollisuudet mestaruuteen. Mclarenin toisesta kuskista ei voida sanoa samaa. Itse en ihmettelisi, vaikka Montoyan F1 ura olisi ohi tämän kauden jälkeen.

HCM tuolla valitteli ohituksien puutetta. Viime kaudella ohituksia kyllä nähtiin selvästi eniten about viimeiseen 10 vuoteen, ja se johtui vain ja ainoastaan viime kaudella käytössä olleesta rengassäännöstä. Itse toivoisinkin samaa sääntöä takaisin, sillä ei tuota jonossa ajelua jaksa oikeasti katsoa.
Ja itse en edes usko, että kyseessä on riskinottamisen puute ohitustilanteissa. On vain hemmetin vaikea mennä ohi, kun se huonoinkin auto pystyy jarruttamaan mutkaan niin myöhään, että jos itse jarruttaa vielä myöhempään on pihalla, tai pilaa renkaansa. Eikä autojen aerodynaamiikan parantuminenkaan helpota asiaa.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
repe_joke kirjoitti:
On vain hemmetin vaikea mennä ohi, kun se huonoinkin auto pystyy jarruttamaan mutkaan niin myöhään, että jos itse jarruttaa vielä myöhempään on pihalla, tai pilaa renkaansa. Eikä autojen aerodynaamiikan parantuminenkaan helpota asiaa.

Älä muuta viserrä. Jotain on lajissa pielessä kun ratkaisevat tekijät ovat (huipputallien osalta):
- Miten aika-ajossa onnistutaan?
- Miten lähtö onnistuu?
- Mikä on varikkotaktiikka ja miten se toimii?
- Kestääkö megakallis elektroniikkaohjus maaliin saakka (tämä koskee vain McLarenia)?

Yksikään ratkaisevista tekijöistä kisatuloksen kannalta ei oikeastaan varsinaisesti ole radalla ohittaminen tai hyvä ajo (jollei oteta huomioon näitä "yksi kierros ennen varikolle tuloa, nyt puristetaan" -juttuja). Siitä on tullut ikäänkuin peruskauraa. Oletusarvo on että kaikki ajavat aina hyvin eikä virheitä tule. Autot ovat selvästikin liian helppoja ajaa kun joku voi vääntää itsensä 14 kertaa peräkkäin palkintokorokkeelle tekemättä yhtään virhettä. Tai sitten siellä on koneita kuskien paikalla.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Niin.. Tuo ohituksien puutehan on F1 suurin ongelmakohta tällä hetkellä. Itse näkisin, että Slicksien tuominen takaisin F1 helpottaisi tätä jonkun verran. Slicksit mahdollistavat kovat kaarrenopeudet ja täten myös mutkissa toisen perässä ajaminen on helpompaa. Kun mutkasta pääsee ulos toisen imussa niin on suoralla mahdollista mennä ohi. Nykyään mutkasta on erittäin vaikeaa tulla ulos toisen perässä jolloin ohittaminenkin suoralla on vaikeaa.

Toinen mitä FIA on kovasti puuhannut on ns. keskeltä kahti olevat takasiivet. Eli takasiipi on kaksiosainen ja sen keskellä on aukko jolloin takana tuleva auto saa paremmin ilmaa ja pystyy täten ajamaan lähempänä edellä ajavaa. Mielestäni myös ratoja olisi mahdollista hieman muuttaa. Nuo nopeat mutkat ovat kuskien mieleen mutta niissä on pirun vaikea ohittaa. Yleensä mutkat ovat myös todella kapeita.

Uskoisin, että kuljettajat ottaisivat slicks-renkaat ilomielin vastaan. Kuljettajat kun pitävät siitä, että auto kulkee mutkissa lujaa, ei niinkään suoralla. FIA taas ei tuohon suostu turvallisuussyistä. Mutta ainahan varoalueita voi laajentaa sen verran että saadaan lisää ohituksia. Vai mitä Max Mosley?
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Mielestäni radoissa ei pääosin ole mitään vikaa, vaan kyse on pelkästään autoista, kun puidaan ohitusten puutetta. Oikeastaan kahta asiaa tarvittaisiin, eli mutkassa pitäisi pystyä ajamaan lähempänä edessä menevää ja suorilla autojen pitäisi olla sellaisia, että sitä imua olisi kunnolla. Nopeat mutkat kuitenkin kuuluvat oleellisena osana formuloihin, joten niitä ei pidä missään nimessä poistaa. Herää vaan kysymys, että ollaanko siellä päättävissä elimissä hereillä ollenkaan? Ongelmat ovat olleet tiedossa jo vuosia, mutta oikeastaan mitään ei olla tehty. Joku renkaidenvaihdon kieltäminen ei minua sytytä, kun sekin on osa lajia, että lyödään tuoretta gummia alle. Tietysti jos renkaat lipsuvat, niin voisi ajatella, että ohittaminenkin olisi helpompaa, mutta jotain radikaalimpaa tässä nyt kaivataan. Joku Mugellon MotoGP-kisa pesi viihdyttävyydessä Silverstonen F1-GP:n 6-0. Moottoripyörillä kun pystyy seuraamaan vaikka 10 centin päässä mutkassakin ja myös tuota imuapua löytyy, niin johan tulee ohituksia. Tosin Formuloissa vastaavia voittotaisteluita ei useiden kuskien kesken nähtäisi sittenkään, koska kalustossa on niin suuria eroja. MotoGP:ssä on kuitenkin useampi tiimi, joka ajaa periaatteessa samantasoisella Hondalla ja näin ollen kärkitaistelussakin voi olla useampia kuljettajia. Esim. Silverstonessa tuskin olisi mitään massiivista voittotaistelua nähty, kun periaatteessa Schumi olisi voinut olla se ainoa, jolla oli kenties kykyä vastata Alonson vauhtiin, tosin tuskin Schuminkaan vauhti olisi riittänyt.
 

HemmoP

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Niin.. Tuo ohituksien puutehan on F1 suurin ongelmakohta tällä hetkellä. Itse näkisin, että Slicksien tuominen takaisin F1 helpottaisi tätä jonkun verran. Slicksit mahdollistavat kovat kaarrenopeudet ja täten myös mutkissa toisen perässä ajaminen on helpompaa. Kun mutkasta pääsee ulos toisen imussa niin on suoralla mahdollista mennä ohi. Nykyään mutkasta on erittäin vaikeaa tulla ulos toisen perässä jolloin ohittaminenkin suoralla on vaikeaa.


Päinvastoin, mutkanopeuksien tiputtaminen toisi enemmän ohitusmahdollisuuksia, koska jarrutusmatka pitenee samoista huipuista. Lisäksi mitä hitaammin mutka ajetaan, sitä lähempänä toista voi ajaa koska aerodynamiikan osuus pienenee vauhdin hidastuessa. Tällöin myös suoralle lähdettäisiin aivan peräkkäin.


Nykytekniikalla voitaisiin kehittää jousitukseen esim downforce-anturit joilla voitaisiin määrätä autoille max downforcen määrä jota ei saa ylittää. Suurin downforcehan tulee radan nopeimmassa kohdassa ja olisi kaikilla helposti todettavissa. Tämän max downforcen saavuttaminen olisi sitten tallin ongelma tehdäänkö se siivillä vai auton muulla muotoilulla = suuremmat erot autojen suunnittelussa = suuremmat erot eri kohdissa rataa. Lisäksi jäisi pois nämä surullisen kuuluisat "vinot ilmanohjaimet" tai ylisuuret tai joustavat siivekkeet.

Tällöin auton muun suunnittelun rajoituksiakin voitaisiin hieman lieventää ja palattaisiin innovatiiviseen suunnitteluun koska erilaisilla ratkaisuilla päästään hyvin pitkälle samaan tulokseen eli nopeaan autoon.
 

Rocco

Jäsen
Henkilökohtaisesti poistaisin autoista hiilikuitujarrut, tai sitten autoihin pitäisi asentaa jarrupaineiden säätimet. Vaikka suoralla pääset kuinka lähelle tahansa, et pääse jarrutuksissa rinnalle. Jos jarrutusmatkaa pidennetään heikentämällä jarrutustehoa, jarrutusmatkat pitenee ja tällöin jos vain kanttia on niin pääsee helpommin rinnalle jarrutuksissa. Nykyisin voit ajaa vajaata 300km/h mutkaan ja jarruttaa 200m ennen kurvia... Tosin tämä vaatisi myös sitä aerodynamiikan säätämistä, koska nykyään et voi ajaa kovinkaan lähellä ettet menetä auton hallintaa toisen auton imussa.

Nykyisin F1 on todella tylsä sarja. Todella tylsä.

Itse määräisin sarjaan parin vuoden päähän todella radikaaleja muutoksia näiden edellä olevien lisäksi. Sama juttu käytäntöön mikä jenkkien Cart-sarjassa (tai mikä se nykyisin nimeltään onkaan...) eli sarjassa on muutama korivalmistaja ja muutama moottorivalmistaja ja F1:stä sitten nykytavan mukaan pari rengasvalmistajaa. Sitten kaikki saa ostaa kauden alla sopivan paketin itselleen ja näillä mennään eikä niitä saa itse rakenteellisesti muokata tai virittää. Joku talli ostaa Williamsin korin, Ferrarin moottorin ja Bridgestonen renkaat. Toinen talli ostaa Renaultin korin, Toyotan moottorin ja Michelinin renkaat.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Rocco kirjoitti:
Itse määräisin sarjaan parin vuoden päähän todella radikaaleja muutoksia näiden edellä olevien lisäksi. Sama juttu käytäntöön mikä jenkkien Cart-sarjassa (tai mikä se nykyisin nimeltään onkaan...) eli sarjassa on muutama korivalmistaja ja muutama moottorivalmistaja ja F1:stä sitten nykytavan mukaan pari rengasvalmistajaa. Sitten kaikki saa ostaa kauden alla sopivan paketin itselleen ja näillä mennään eikä niitä saa itse rakenteellisesti muokata tai virittää. Joku talli ostaa Williamsin korin, Ferrarin moottorin ja Bridgestonen renkaat. Toinen talli ostaa Renaultin korin, Toyotan moottorin ja Michelinin renkaat.

Sen verran on pakko korjata, että tällä hetkellä CART-sarjassa on vain 1 moottorinvalmistaja(Ford), 1 rungonvalmistaja(Lola) sekä 1 rengasvalmistaja(Bridgestone). Tallit saavat viritellä runkoja ja niin myös tekevät. Lisäksi F1:ssä kaikki suuret tallit ovat autonvalmistajien omistuksessa, joten on täysin mahdotonta, että Toyota talli ajaisi Hondan rungolla tai Renault talli BMW:n rungolla.
 

Rocco

Jäsen
Mies laidan takaa kirjoitti:
Sen verran on pakko korjata, että tällä hetkellä CART-sarjassa on vain 1 moottorinvalmistaja(Ford), 1 rungonvalmistaja(Lola) sekä 1 rengasvalmistaja(Bridgestone). Tallit saavat viritellä runkoja ja niin myös tekevät.
Okei, sitten tämä on viime vuosina muuttunut. Ennen tosiaan oli monta eri komponenttia mistä sai koota haluamansa paketin.

Mies laidan takaa kirjoitti:
Lisäksi F1:ssä kaikki suuret tallit ovat autonvalmistajien omistuksessa, joten on täysin mahdotonta, että Toyota talli ajaisi Hondan rungolla tai Renault talli BMW:n rungolla.
Tiedän, mutta ainahan sitä saa haaveilla että talleista tulisi tasaisempia kuin nyt. Tuo ei toteudu muuten kuin siten, että osien valmistajat ovat joku muu taho kuin se joka omistaa tallin. Renkaissa näin on, muuten ei.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Räikkösen sopimustilanne

Räikkösen sopimustilanteesta vähän uutista pukkaa.

Renaultilta rahakas tarjous Räikköselle
Julkaistu: 18.06. 21:48

Italialainen Gazzetta dello Sport on saanut tietoonsa, että Renaultin Flavio Briatore olisi tehnyt Kimi Räikköselle tarjouksen kolmevuotisesta sopimuksesta. Tarjouksen hyväksyessään Räikkönen saisi kolmesta kaudesta 64 miljoonaa dollaria, mikä ylittää Ferrarin ja McLarenin aiemmat tarjoukset. Räikkösen uskotaan hyväksyvän tarjouksen, joten ensi kaudella hän ajaisi Renaultia Giancarlo Fisichellan tallikaverina.
Briatore on huhujen mukaan myös neuvotellut Heikki Kovalaiselle tallipaikkaa Red Bullilta, jossa Kovalainen ajaisi ensi kaudella vuokralla. Kovalainen ajaisi Red Bullilla David Coulthardin tallikaverina.

Renault, Räikkönen ja Kovalainen eivät ole vahvistaneet kyseisiä huhuja.

Sportti.com


Itselleni tuo on sikäli yllättävä uutinen, että olen pitänyt Kimin Ferrari paikkaa varmana jo hyvän tovin.
Renault olisi kyllä Kimille sikäli hyvä talli, että se on ihan yhtä hajuton mauton ja väritön kuin kuskikin.

Myös tuo Kovalaisen meneminen Red Bullille olisi mielenkiintoinen kuvio. Olisko Kovalainen jo kolmas suomalainen joka nöyryyttää Davidia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös