F1-ketju

  • 661 006
  • 5 107

scholl

Jäsen
Jermu kirjoitti:
kertoo vain hänen vanhempiensa arvoista, tuskin jollain alle 10-vuotiailla on kauheasti omia mielipiteitä vielä aiheesta.

Arvostatko sellaista tyyppiä, jolla on tollaiset vanhemmat? Kyllä se jossain määrin geeniperinnössä näkyy. Vaikka vaihtaisit veret niin geenejä et pysty vaihtaa.

Luin muuten, että Frank Williams ei osaa vieläkään päättää, mitä tekee ensi kauden kuljettajiensa kanssa. Webberillä ja Buttonilla on sopimus. Button yrittää kuitenkin kiemurrella irti diilistään ja siinä tapauksessa Frankilla on pohdiskeltavaa, että kannattaako käyttää optio Heidfeldiin. Toisaalta Heidfeldille pitää taata kisakuljettajan pesti ja entä jos Buttonkin tulee niin on sitten kolme kisakuljettajaa. Bernie Ecclestone onkin sanonut Williamsilla: "Unohda Button, ota Nico Rosberg".
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Bernie Ecclestone onkin sanonut Williamsilla: "Unohda Button, ota Nico Rosberg".
Ecclestone tuntuu kanssa tunkevan vanhan nokkansa joka asiaan. Kääkkähän on viime viikkojen aikana ollut mm. täysin varma Räikkösen siirtymisestä Ferrarille kaudeksi 2007, Schumin lopettamisesta ja on tähän viimeiseen hätään siis antanut isällisiä pikku-Frankille, mitä tulisi tehdä ensi kauden kuljettajavalintojen suhteen.

Ei kai siinä mitään vikaa ole. Kunhan van pistää silmään, että tämä F1-jumala käy vähän väliä neuvomassa ja ohjastamassa kokemattomia tallipäälliköitä siitä, mitä heidän tulisi tehdä. Kai se noistakin neuvoista nyhtää jotain konsulttipalkkioita, köyhä pappa kun on.
 

Kiekkoleijona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ted Raikas kirjoitti:
Eikös jossain vaiheessa ollut puhetta, että Nico ajaisi Formuloissa nimenomaan Suomenlipun alla? .

Näin Nico ainakin itse sanoi Iltalehdelle jokin aika sitten.. toivottavasti ajaisi vaan sakemannina
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiekkoleijona kirjoitti:
toivottavasti ajaisi vaan sakemannina
Miksi näin?

Luulen, että Nico kokee itsensä enimmäkseen maailmankansalaiseksi. Etenkin jos on asunut Monacossa valtaosan elämästään. "Suomalaisuuteen" hänet voisi kallistaa juuri nimenomaan isä ja tämän saavutukset.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Ted Raikas kirjoitti:
"Suomalaisuuteen" hänet voisi kallistaa juuri nimenomaan isä ja tämän saavutukset.

Ja saksalaisuuteen suuremmat mainostulot ja helpompi paikka huipputallissa. Eiköhän nämä asiat paina vaakakupissa enemmän ja Nico valitse saksalaisuuden. Enkä lähtisi häntä siitä hirveästi moittimaan; saksalaisena on tämän hetken formuloissa hyvä olla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Korhonen kirjoitti:
Ja saksalaisuuteen suuremmat mainostulot ja helpompi paikka huipputallissa.
Totta, mutta en usko, että suomalaisuuskaan on mitään huonoa valuuttaa Formuloissa. Menestyneitä suomalaisia on ollut ja tulee varmasti olemaankin. Eikä se suomalaisenakaan mahdottomuus ole raivata tietään huipputalliin, kuten ollaan nähty.

Tiedä sitten mitä Nico päättää, mutta en usko, että tallien puolelta häntä painostetaan valitsemaan, että minkä lipun alla ajaa. Näin ainakin itse uskoisin, että mies saa itse valita.
 

Kontio

Jäsen
Suosikkijoukkue
1.Ässät 2.Lukko 3.Ilves
Ted Raikas kirjoitti:
Totta, mutta en usko, että suomalaisuuskaan on mitään huonoa valuuttaa Formuloissa. Menestyneitä suomalaisia on ollut ja tulee varmasti olemaankin.

Niin. Henkilökohtaisesti uskon suomalaisuuden olevan jopa parempi "valttikortti" F1-luokassa kuin saksalaisuuden. Suomalaiset ovat poikkeuksetta raivanneet itsensä kuninkuusluokkaan ajotaidoillaan, kun muualla, esim. K-Euroopassa suuremmat yritykset ovat lähteneet rahoineen tukemaan oman maan poikia (kuskeja, talleja ja moottoreita). Muualla tiedetään, että jos suomalainen on pohjoisesta murtautunut huipulle, hänen on oltava hyvä kuski. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni.

Toki ymmärrystä löytyy myös sille, että Nico haluaa pysytellä saksalaisena, jos tukijoita on silloin enemmän. Tunteeko nuori mies itsensä sitten suomalaiseksi vai saksalaiseksi vai monacolaiseksi vai jotain tältä väliltä, en osaa sanoa. Ainakin haastatteluissa Nico käyttäytyy erittäin korrektisti ns. joka suuntaan, että fiksusti kerää kannatusta joka suunnalta.

Muistanko väärin vai ajoiko Nico muutama vusi sitten jotain pikkuformula-luokkaa kahden maan passilla, siten että palkintopallilla salkoon noussut lippu oli Saksan, mutta biisi oli Maamme-laulu?
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Ted Raikas kirjoitti:
Totta, mutta en usko, että suomalaisuuskaan on mitään huonoa valuuttaa Formuloissa. Menestyneitä suomalaisia on ollut ja tulee varmasti olemaankin. Eikä se suomalaisenakaan mahdottomuus ole raivata tietään huipputalliin, kuten ollaan nähty.

Ei toki olekaan, mutta enpä usko, että Suomen passista juuri hyötyä on tallipaikkoja jaettaessa, joskaan ei haittaakaan. Sen sijaan Saksan passi on selkeä plussa ainakin kahdelle tallille (McLaren-Mercedes ja BMW), joista etenkin BMW tuntuu painottavan kansalaisuutta kuljettajavalinnoissaan. Williams-BMW:llähän on ajanut jo usean vuoden ajan varsin keskenkertaisia saksalaiskuljettajia; ensin Ralf, nyt Heidfeld. Tuskin lienee yhteensattumaa, kuten ei myöskään se, että BMW haluaisi Heidfeldin ensi kaudeksi omaan talliinsa.

Lisäksi Saksassa on myös varsin paljon potentiaalisia sponsoreita (ainakin Suomeen verrattuna), josta taas on apua pienien ja keskisuurien tallien paikoista kilpailtaessa.

Tietysti todelliset huippulahjakkuudet raivaavat tiensä huipputalleihin myös ilman edellä mainitun kaltaista avustusta, mutta onko Nico sitten esim. Räikkösen kaltainen lahjakkuus? Siihen en itse osaa vielä vastata.
 

scholl

Jäsen
Pafin sivuilla kerrotaan, että Keijo perustaisi tiimin A1 sarjaan ja kuskina olisi Matthias Lauda. Aika jännä veto olisi. Ihme, ettei missään muualla ole näkynyt juttua tuosta.

Tuli vielä Nicosta se mieleen, että varmasti kymmeniä vuosia F1:stä seuranneille suomalaistoimittajille Nico-fanitukseen on syynä myöskin Keke. Mies sai niin paljon paskaa niskaan aikoinaan Suomessa. Milloin F1 ei ollut urheilua, milloin mies oli syyllinen lähes tulkoon koko apartheidiin kun ajoi Kyalamissa ja milloin oli vain tupakkatehtaiden juoksupoika. Formulat olivat Suomessa kirosana ja siitä huolimatta Keke Rosberg raivasi itsensä ilman sen enempää tukea ykkösiin ja menestyi siellä. Kaikille sen jälkeen tulleille kuljettajille on ollut helpompaa, kun Rosberg on tehnyt sen alkutyön. Ja kun mies oli vielä puhelias savolainen niin se taisi olla hyvä suomalaiselle rata-autoilulle. Auta armias jos ensimmäinen mies tuolla maailmalla olisi ollut räkämäinen jurottaja niin saas nähdä miten olisi käynyt.

Hiljattain edesmennyt Curt Lincoln oli muuten alunalkaen ruotsalainen, mutta otti jossakin vaiheessa suomen kansalaisuuden. Jännä, ettei kukaan ole siihen vielä täällä tarttunut, ettei hän ollut aito suomalainen.
 

scholl

Jäsen
Korhonen kirjoitti:
Lisäksi Saksassa on myös varsin paljon potentiaalisia sponsoreita (ainakin Suomeen verrattuna), josta taas on apua pienien ja keskisuurien tallien paikoista kilpailtaessa.

Itse olen sitä mieltä, että tallipaikkoja suurempi apu siitä on henkilökohtaisilla mainosmarkkinoilla. Siis jos olet hyvä kuski niin olet haluttu mies niillä markkinoilla. Siis jos haluaa todella rikastua, pitää tallilta saadun palkan olla vain osa kokonaisansioista. Katsopa Schumia. Miehen nimellä myydään kaikkea mahdollista. Samaan on mahdollista Nicolla, jos osoittautuu hyväksi kuskiksi. Kun Schumi lopettaa, tulee reilusti yli 100 miljoonan potentiaalisen saksaa puhuvan kuluttajan markkinalle aukko. Silloin Ralf Toyotalla, Heidfeld BMW:llä ja Nico jossakin. Maailmanmestarin poika, Monacon glamouria jne. Ei ole vaikea arvata, että jos mies pärjää edes suhteellisen hyvin niin faneja tulee olemaan valtavasti ja tuotteet myyvät solkenaan ja mies solmii rahakkaita mainosdiilejä.

En toki tarkoita, että Schumi häviäisi ruudusta, vaikka uransa lopettaisi. Franz Beckenbauer ja Boris Becker ovat esimerkkejä urheilijoista, joiden karisma kantaa ja mainostajat haluavat heidän kanssaan yhteistyötä jatkuvasti. Suuria mestareita ei ole liikaa.
 

scholl

Jäsen
Korhonen kirjoitti:
Ja saksalaisuuteen suuremmat mainostulot ja helpompi paikka huipputallissa. Eiköhän nämä asiat paina vaakakupissa enemmän ja Nico valitse saksalaisuuden. Enkä lähtisi häntä siitä hirveästi moittimaan; saksalaisena on tämän hetken formuloissa hyvä olla.

Olen samaa mieltä. Suomen pienet markkinat jälleen kerran. Jos on varaa valita niin miksei valitsisi.
 

scholl

Jäsen
Iker kirjoitti:
Ecclestone tuntuu kanssa tunkevan vanhan nokkansa joka asiaan.

Joskus Berniekin on oikeassa. Viime kisan lähtöruudukossa Kai Ebel kysyi Ecclestonelta, että kuka voittaa. Vastaus oli, ettei ole mitään epäselvyyttä, etteikö Kimi voittaisi. Sanoi vain: "Kimi" tai jotain vastaavaa.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Kontio kirjoitti:
Muistanko väärin vai ajoiko Nico muutama vusi sitten jotain pikkuformula-luokkaa kahden maan passilla, siten että palkintopallilla salkoon noussut lippu oli Saksan, mutta biisi oli Maamme-laulu?
Vähän noinhan se meni, mutta lipun ja kansallislaulun eroavaisuus kuulostaa kyllä enemmän järjestäjän kömmähdykseltä. Nico ajoi pikkuformuloissa suomalaisella lisenssillä, joten hänen kansalaisuudekseen merkittiin Suomi. Autossaan Nicolla oli nimen vieressä kulmasta kulmaan halkaistu lippu, jossa toisella puolella oli Suomen, toisella Saksan värit. Käsittääkseni Nico sai päättää, kumman maan värit pallilla näkyivät - ensimmäisen F3-voiton jälkeen soitettiin muistaakseni Maamme-laulu Nicon mukaan "isän mieliksi". Tallit -ainakaan isommat- tuossa kansallisuusasiassa eivät todennäköisesti juuri painosta, mutta alemmissa luokissa sponsorit täytyy kerätä suurelta osin itse ja se onnistuu helpommin saksalaisena kuin suomalaisena.

Kuriositeettinä mainittakoon, että toista Minardia kuskaava hollantilaisena pidetty Robert Doornbos ajaa käsittääkseni edelleen Monacon lisenssillä ja joissain tv-grafiikoissa miehen kohdalla onkin näkynyt punavalkoinen lippu. Taitaa olla molempien maiden kansalainen myös hän.

Viimeisin svenski F1-luokassa oli viime vuonna Jaguarin kolmosautoa luotsannut Björn Wirdheim, joka olisi kyllä ehdottomasti ansainnut näyttöpaikan kisakuskina. Viimeisin kilpailussa esiintynyt naapurimaan edustaja oli jo mainittu Johansson, joka ajoi jokusen kilpailun Mikan debyyttikaudella 1991. Svenskeillä on muuten edelleen yhtä monta F1-osakilpailuvoittajaa kuin Suomella - Petersonin lisäksi Joakim Bonnier ja kivessyöpään kesken uransa kuollut Gunnar Nilsson saavuttivat molemmat yhden MM-voiton.

Tanskalaisesta Magnussenista pitää oikaista sen verran, että taisi viihtyä Stewartilla puolitoista kautta ennen kuin sai lähteä. Oli 90-luvun puolivälissä todella suuren lupauksen maineessa ja Mercedesin juniorikuski. Jackie Stewartin piti kouliman hänestä tallinsa keulakuvan, mutta toisin kävi - Magnussen ei saanut juuri mitään aikaan ja hän hävisi tallikaverinaan olleelle Rubens Barrichellolle varsin rumasti. On väitetty, ettei tanskalainen kyennyt omistautumaan ykkösille sarjan vaatimalla tavalla, tupakka maistui, eikä työnteko ilmeisesti kiinnostanut tarpeeksi.
 

Kontio

Jäsen
Suosikkijoukkue
1.Ässät 2.Lukko 3.Ilves
scholl kirjoitti:
Formulat olivat Suomessa kirosana ja siitä huolimatta Keke Rosberg raivasi itsensä ilman sen enempää tukea ykkösiin ja menestyi siellä.

Kun Schumi lopettaa, tulee reilusti yli 100 miljoonan potentiaalisen saksaa puhuvan kuluttajan markkinalle aukko.

Keke tosiaan raivasi itsensä lähes yksin F1-luokkaan. Toki Keken silloinen tyttöystävä oli sukunimeltään muistaakseni Rosenlew ja jonkun verran tukirahaa tuli tältä Rosenlew-konsernilta. Kun Keke sitten löi itsensä läpi niin muija jäi.. sattumaa?

Hyvä pointti tuo lainauksen viimeinen kappale.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Minusta siinä ei ole mitään vikaa, jos sekä suomalaiset että saksalaiset pitävät Nicoa omanaan. Kekeltä Nico on epäilemättä lahjakkuutensa ja rakkauden ajamista kohtaan perinyt, joten mikäpä ettei suomaisillakin voisi olla aihetta nauttia pojan menestyksestä.

Sekä Nico että Heikki vaikuttavat minusta erittäin sympaattisilta ja ystävällisiltä ihmisiltä, joille tekee mieli toivoa pelkkää hyvää. Tällä hetkellä Heikki hallitsevana Mestarien Mestarina on varmasti kaksikosta se kypsempi ja parempi kuljettaja, mutta Nicolla on toisaalta monta vuotta enemmän aikaa kehittyä. En ihmettelisi, vaikka molemmat olisivat joskus Kimin ja Alonson veroisia tähtiä.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Erkki Mustakari

Tämä kuuluisi oikeastaan vitutusketjuun, mutta menköön tänne.

Erkki Mustakari, tuo formulavarikoiden syöpä, on taas avautunut
kolumnissaan 16.9.2005 Urheilulehdessä sivulla 52. .
Tämä "asiantuntija" väittää, että ennen nykyistä pistelaskusysteemiä (10,8,6,5,4,3,2,1) voitosta sai vain 9 pistettä. Hei Erkki, voitosta sai oikeasti 10 pistettä myös ennen nykyistä systeemiä!!! Kakkossijasta sai vain 6 pistettä.

Vittu ja äijä esiintyy jonakin kommentaattorina vielä tv:ssä.
Oikeastihan kaikki tietävät, että Erkki ei todellakaan kuulu
mihinkään formuloiden sisäpiiriin. Hän on vain hyväntahtoinen, mutta
hölmö F1-fani. Käsittämätöntä, että on päässyt Urheilulehden
toimitukseen. Luusisi, että kun on vuosia kiertänyt formulakisoja,
niin jotakin ymmärtäisi (tai muistaisi) lajista.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Pantse67 kirjoitti:
Luusisi, että kun on vuosia kiertänyt formulakisoja,
niin jotakin ymmärtäisi (tai muistaisi) lajista.

Niin Erkkihän tietää formuloista yhtä paljon, kuin Saukkonen jääkiekosta.
Todella ihmeellistä, että tämmöisiä ammattitaidottomia paskiaisia päästetään Suomessa näinkin näkyviin työtehtäviin.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Pantse67 kirjoitti:
Tämä kuuluisi oikeastaan vitutusketjuun, mutta menköön tänne.

Erkki Mustakari, tuo formulavarikoiden syöpä, on taas avautunut
kolumnissaan 16.9.2005 Urheilulehdessä sivulla 52. .
Tämä "asiantuntija" väittää, että ennen nykyistä pistelaskusysteemiä (10,8,6,5,4,3,2,1) voitosta sai vain 9 pistettä. Hei Erkki, voitosta sai oikeasti 10 pistettä myös ennen nykyistä systeemiä!!! Kakkossijasta sai vain 6 pistettä.

Vittu ja äijä esiintyy jonakin kommentaattorina vielä tv:ssä.
Oikeastihan kaikki tietävät, että Erkki ei todellakaan kuulu
mihinkään formuloiden sisäpiiriin. Hän on vain hyväntahtoinen, mutta
hölmö F1-fani. Käsittämätöntä, että on päässyt Urheilulehden
toimitukseen. Luusisi, että kun on vuosia kiertänyt formulakisoja,
niin jotakin ymmärtäisi (tai muistaisi) lajista.
En tiedä, mitä Erkki on tarkalleen kirjoittanut, mutta ennen vuotta 1991 pistesysteemi todella oli sellainen, että voitosta tuli yhdeksän pinnaa. Murin ansioista toimittajana / kommentaattorina olen toki varsin pitkälti samaa mieltä, 90-luvun alkupuolella oli jokseenkin kammottavaa kun jokseenkin kaikki suomenkielinen formulamateriaali (TV-lähetykset ja Vauhdin Maailma) kulki Mustakari-suodattimen läpi.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Rembrandt kirjoitti:
En tiedä, mitä Erkki on tarkalleen kirjoittanut, mutta ennen vuotta 1991 pistesysteemi todella oli sellainen, että voitosta tuli yhdeksän pinnaa.

Erkki kirjoitti, että vuonna 2003 pistelaskusysteemi muuttui ja TÄTÄ ENNEN
voitosta sai 9 pistettä. Viittasi siis kauteen 2002 ja ei maininnut sanallakaan
vuotta 1991 tai mitään sellaista.

Huvittaa vielä erityisesti palsta: "Urheilulehti kysyy, legendaarinen Erkki Mustakari vastaa". Siinä äijä selvästikin kysyy itse itseltään tyhjänpäiväisiä
kysymyksiä. Väittää eilisessä lehdessä, että Heidfeld ajaa todennäköisesti
vielä vuoden Williamsilla...

Äijä on niin pihalla. Ei sille kukaan asioista tosiasiassa tietävä taho kerro yhtään mitään.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Näin Sao Paulon GP:n alla

tuli mieleeni seuraavaa:

Matti Kyllösen kuuluisimpiin lentäviin lauseisiin kuului: "Mutta missä on JJ (dzei dzei).

Mutta:

Kysyikö Kyllönen koskaan H-H Frenzenin aikana "Mutta missä on eidz eidz?"
 

scholl

Jäsen
Uleåborgir kirjoitti:
tuli mieleeni seuraavaa:

Matti Kyllösen kuuluisimpiin lentäviin lauseisiin kuului: "Mutta missä on JJ (dzei dzei).

Mutta:

Kysyikö Kyllönen koskaan H-H Frenzenin aikana "Mutta missä on eidz eidz?"

Jaa-a, mutta ensi kaudella päästään ehkä taas hokemaan selostajien toimesta ruusperi, ruusperi, ruusperi. Ainakin Webber haluaa Nicon tallitoverikseen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
scholl kirjoitti:
Jaa-a, mutta ensi kaudella päästään ehkä taas hokemaan selostajien toimesta ruusperi, ruusperi, ruusperi. Ainakin Webber haluaa Nicon tallitoverikseen.

Voi olla että ajaa jo Suzukassa ja Shanghaissa. Jos Pizzonia ei pärjää Brasiliassa on paikka Nicolle todennäköisesti auki jo tällä kaudella. Tämä näyttää todennäköiseltä nyt kun Button myytiin lopullisesti BAR:ille.

Toivotaan, että Nico ottaa F1:ssä FIN-tunnuksen käyttöönsä. En tosin tiedä onko se kuskin tahdosta kiinni. Saksaahan tuo luultavasti tulee edustamaan. Tuskin Williams-BMW (ensi kaudella Williams-Cosworth, saksalainen sekin via Opel) ainakaan suomalaisen kansallistunnuksia tälle varikoiden uudelle kultapoitsulle tyrkyttää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
scholl kirjoitti:
Tarkoitatko Audia? Audi AG:han oli se, joka Cosworthin '98 Vickersiltä osti.

Näin se varmaan on, minulla oli joku käsitys, että Cosworth olisi yhteydessä Opeliin. Ei näköjään kannata olettaa. Mutta saksalainen se on anyway. (?)Myönnän että minulla ei ole enää harmainta aavistusta mihin konserniin Cossu kuuluu, googlettaminenkin vain lisäsi hämmennystä... Kertokaa oi viisaat!
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Uleåborgir kirjoitti:
Toivotaan, että Nico ottaa F1:ssä FIN-tunnuksen käyttöönsä.

Miksi ihmeessä ottaisi ja pitäisi? Nicohan on paljon enemmän saksalainen kuin suomalainen. Toivottavasti ei ota käyttöön. Saku, mikä saku.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös