Olen suuri F1- ja GP2-luokkien fani ja seuraaja. En ole kuitenkaan vielä saanut näistä tulevista "suomalaiskyvyistä" tarkkaa kuvaa. Tarkoitan tässä sekä luonnetta että ajotaitoja.
Miehet ovat mielestäni selkeästi sarjansa parhaat kuskit, mikä ainakin minulle tuli jopa pienoisena yllätyksenä. Ennen kauden alkua puhuttiin, että Heikillä on mahdollisuudet voittaa koko sarja ja Nicokin on yksi suosikeista. Pidin esimerkiksi Scott Speediä vahvana mestarisuosikkina, olihan ukko ajanut testeissä pohja-aikoja. Ymmärtääkseni autoissa ei pitänyt olla kovinkaan suuria eroja, mutta muutama talli on mielestäni noussut yli muiden. Nicon kausi alkoi hieman vaisusti, mutta uskomattomasti nuori, saksalaissuomalainen monacolainen on noussut pistetaulukon kärkeen. Kumpi näistä herroista sitten on parempi ajotaidoiltaan?
Itse en ole vastausta vielä löytänyt. Toivottavasti näemme heidät molemmat kuninkuusluokassa viimeistään vuonna 2007. Silloin voidaan alkaa tehdä todellista vertailua näistä lahjakkuuksista, myös vertailu Kimi Räikköseen on mielenkiintoista tehdä tulevaisuudessa. En millään jaksa uskoa, että kumpikaan on yhtä huippu kuin Kimi, joka on mielestäni on jopa Mika Häkkistä parempi kuljettaja.
Kovalaista pidin mukavana supliikkimiehenä, joka olisi sympaattinen savolainen. Mielipiteeni kaverin luonteesta on kuitenkin muuttunut. Heikin selittelyt Nicon testaamisesta tulevilla kisaradoilla jättivät ukkelista itkupillin kuvan. Nicoa pidän erittäin korrektisti käyttäytyvänä herrasmiehen alkuna, joka on ilman muuta hyötynyt Keken rahoista ja suhteista, mutta ajotaidot ovat ehdottomasti poikkeukselliset.
Pidän molempia Suomen edustajina, vaikka Saksan lippu häiritseekin Nicon rinnalla selvästi. Formulaihmiset ympäri maailmaa kuitenkin tiedostavat, että tuossa menee SUOMALAISEN Keke Rosbergin poika. Uskon, että tämä on tärkeää meille suomalaisille, vaikka saksalaisena sponsorien takia Nico sirkuksessa ajaakin. Kumman toivon voittavan mestaruuden? En tiedä itsekään.