F1-ketju

  • 660 999
  • 5 107

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Eddie kirjoitti:
En todellakaan moiti Alonson ajotaitoja enkä hänen talliaan, mutta pakko sanoa, että eipä tuo mestaruus voisi yhtään värittömämmin tulla. Onko Alonso joutunut kertaakaan taistelemaan tällä kaudella esimerkiksi Räikkösen kanssa tai Montoyan kanssa. Minulla tulee mieleen vain köröttelyt maaliviivalle ja riippuen McLarenien sössimisistä sitä mukana sitten tullut joku palkintopallisijoitus.

Minulle tuli ainakin heti mieleen se Alonson loistava taistelu Imolassa kun Schumi vanhempi puuskutti niskaan huomattavasti nopeammalla autolla noin viidentoista kierroksen ajan. Hermot pysyi kurissa ja Fernando nappasi siitä kisasta tärkeät kymmenen pistettä. Muutenhan Alonsolla ei ole oikein ollut vastusta, mitä nyt tietenkin Kimi aina kun laitteet on kestänyt mutta silloinhan Kimi on niin selkeästi nopeampi, että kunnon taistelukaan ei riitä kun vastassa on tuulimylly. Eli Alonso kuuluu vauhtinsa puolesta siinä mielessä hankalaan ryhmään että on Räikkösen ulkopuolisessa kilpailussa liian nopea ja Kimi taas on liian nopea Alonsolle. Ei ihme jos näyttää maailmanmestaruus värittömältä.

Fernando on kuitenkin taitonsa todistanut ja se, että hän on kepittänyt kokeneen ja MM-sarjan yhtenä parhaimmista kuljettajista pidetyn Fisichellan Melbournen jälkeen oikeastaan kilpailussa kuin kilpailussa vain vahvistaa hänen asemaansa Rellulla.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ouzala kirjoitti:
Nyt on Mclarenilla tilaisuus pelata Alonsolta pisteitä pois. Lähdössä Juan päästää Kimin ohitseen, ja sen jälkeen Juan jää jarruttamaan Alonson menoa. Siis jollei "Mäkillä" ajatella näin, ihmetelen kovasti. Viimeiset mahdollisuudet Kimillä kerätä enemmän pisteitä , kuin Alonso. Toki Fisi on aivan "Mäkkien" takana ja pystyy lähdössä tekemään vaikka mitä, mutta nyt on se aika todellakin pelata Kimille.

Eikös Fisi lähde ruudusta 13 moottorinvaihdon seurauksena? Näin ainakin luin Maikkarin sivuilta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ouzala kirjoitti:
Nyt on Mclarenilla tilaisuus pelata Alonsolta pisteitä pois. Lähdössä Juan päästää Kimin ohitseen, ja sen jälkeen Juan jää jarruttamaan Alonson menoa. Siis jollei "Mäkillä" ajatella näin, ihmetelen kovasti. Viimeiset mahdollisuudet Kimillä kerätä enemmän pisteitä , kuin Alonso. Toki Fisi on aivan "Mäkkien" takana ja pystyy lähdössä tekemään vaikka mitä, mutta nyt on se aika todellakin pelata Kimille.

Joo, mutta Alonso uhkas painostaa Mclareneita, ja kaikkihan tietää mitä se meinaa.
Juan ajaa pari kierrosta ennen maalia Hordanista ohi, mutta tuppaa liian äkkiä eteen, ja Hordan perään pyörähdys. No eihän siinä mitä Alonso pääsee vain parin sekan päähän, kunnes 2 kierrosta ennen maalia Juan päräyttää jonkun mutkan leveäksi.
Ja kun tämä ei vielä riitä, niin Kimiltä hajoaa eturipustus viimeiselle kiekalla lähdettäessä, kierroksen ekassa mutkassa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ouzala kirjoitti:
Ei kannata olla noin pessimisti, kyllä huomisesta kisasta hyvä tulee. Juanille on annettu tähän kisaan ajo-ohjeita, miten ajaa turvallisesti.

En minä ole pessimisti. Lähinnä tuo oli vain heitto Alonson painostamis paskaa kohtaan. Aina kun jotain tapahtuu, niin se johtuu hänen hyvästä painostamisesta. Kertos vaan minullekkin, mitenkä voit painostaa toista yli 10 sekunnin välimatkalta, niin ei tarviis kirjotella ylläolevan tapaista soopaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ouzala kirjoitti:
Siis ketä painostaa ketä 10 sekunnin välimatkalla? Nyt ei avautunu sun viesti. Juan Pablo vai? Dennis laittaa nyt Juanin kuriin ja määrää katsomaan Alonson ja Kimin toimia. Se on ainut oikea vaihtoehto.

Anteeksi kovasti, että unohtui Alonson nimi tuolta. Tosin luulin, että tuon olisi osannut yhdistää. Aina kun jotain on tapahtunut, niin se on johtunut ALONSON hyvästä painostuksesta.
Ja sitten kun Alonso vielä kertoisi minulle, mitenkä hän voi 10 sekunnin päästä painostaa toisen kuljettajan virheisiin, niin olisi kiva.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ouzala kirjoitti:
No oli miten oli, niin tuskin huomenna Alonso pääsee 10 sekunnin päähän Kimistä. Ja tämä onnistuu toivottavasti ilman Juanin apua, ei jää selitettävää. Kimi päästessään kärkeen, ajaa karkuun, niin uskon.

Toivotaan näin.

Huomista kisaa ajatellen sää näyttelee tärkeää roolia. Renaulteilla oli selkeästi parhaat vauhdit suorilla, ja kertoo mielestäni sitä, että he eivät ole varautuneet sadekelinkisaan. Tämä taas oli Mclarenin kannalta loistava juttu, jos kisassa tulee vettä.
Toisaalta taas kääntäen tuo meinaa sitä, että pari ekaa kierrosta Renaultit voi kuivalla kelillä on todella vaarallisia. Noin 10km/h ero suoralla on kuitenkin niin iso, että sillä pääsee Spa:n pitkillä suorilla imuun ja jarrutuksissa ohi.

Isompi Schumi jo kertoikin, että hänellä on autossaan sadekelin säätöjä. Näiden takia he kuulemma joutuivat antamaan vähän suorilla tasoitusta, mutta sateen sattuessa kisaan, se maksaa itsensä takaisin.

Sataa tai paistaa huomenna, niin todennäköisesti näemme koko kauden hienoimman formulakisan. Itse toivon, että ei sada tai jos sataa, niin ei häiritsevän paljon. Kuskien pitäisi voida ratkaista kisa omilla taidoillaan, eikä tuurilla. Spa:ssa on meinaan korkeuserojen takia todella vaarallista ajaa, kovalla vesisateella kisaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
repe_joke kirjoitti:
Kertos vaan minullekkin, mitenkä voit painostaa toista yli 10 sekunnin välimatkalta, niin ei tarviis kirjotella ylläolevan tapaista soopaa.
Hei, johan Matti Kyllönenkin tiesi aikanaan kertoa, että "Mika Häkkinen kontrolloi kisaa", vaikka Schumi ajeli kärjessä 10 sekunnin karkumatkalla, ja otti kakkosena tykittävään Mikaan tasaisesti lisää kaulaa.

Joten kyllä se siis onnistuu silläkin tavalla. Sillain pikku kikoilla, juu nou?
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Sain äsken päivän parhaat naurut kun Karthikeyan veti Villeneuvesta nurmikon kautta ohi kaikki neljä rengasta pomppien. Karthikeyanille kuitenkin tiedoksi että tämä ei ole mitään rallia vaan formula ykkösiä.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Thoke kirjoitti:
Sain äsken päivän parhaat naurut kun Karthikeyan veti Villeneuvesta nurmikon kautta ohi kaikki neljä rengasta pomppien. Karthikeyanille kuitenkin tiedoksi että tämä ei ole mitään rallia vaan formula ykkösiä.

Päivän ohitus höystettynä selostuksen kommenteilla, kyllä irtosi naurut täältäkin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Terveisiä vaan maikkarin formulatiimille. Olette PÖYRISTYTTÄVÄN tyhmiä spekuloidessanne varikkopysähdysten kestoja. Mikään ei oikeuta tuollaista ammattitaidottomuutta. Tuli melkein paha olo, joten äänet lähtivät pois. Tästä lähtien tyydyn kuvaan ilman ääntä ja formula1.comin live timingiin.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
sopuli kirjoitti:
Terveisiä vaan maikkarin formulatiimille. Olette PÖYRISTYTTÄVÄN tyhmiä spekuloidessanne varikkopysähdysten kestoja. Mikään ei oikeuta tuollaista ammattitaidottomuutta. Tuli melkein paha olo, joten äänet lähtivät pois. Tästä lähtien tyydyn kuvaan ilman ääntä ja formula1.comin live timingiin.

Totta, vaikkei se mikään yllätys ollut. Senhän arvasi jo siinä vaiheessa, kun sai ennen kisaa tietää, ettei Järvilehto ei ole tänään kaitsemassa noita ääliöitä.

Harmittaa silti.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Montoya sitten yllättäen suostuikin auttamaan räkää ja päästämään sen johtoon(Huomattavasti fiksummin hoidettu tilanne kuitenkin kuin rellun taannoinen vaikka samasta asiastahan kuitenkin on kyse.). Ilmeisesti temppu otti kuitenkin sen verran luonnon päälle että ei enää kiinnostanut ajaa maaliin. Ron tuntui olevan todella "iloissaan" kisan jälkeen.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
L4E kirjoitti:
Montoya sitten yllättäen suostuikin auttamaan räkää ja päästämään sen johtoon. Ilmeisesti temppu otti kuitenkin sen verran luonnon päälle että ei enää kiinnostanut ajaa maaliin. Ron tuntui olevan todella "iloissaan" kisan jälkeen.
Mitäköhän siinä tilanteessa muuten tapahtui? Kamerahan ei näyttänyt sitä tilannetta kokonaan alusta, vaan siitä tilanteesta kun he olivat jo törmänneet keskenään. Eli kumpi siis töppäsi, Montoya vai Pizzonia? Itse olen Montoyan kannalla, mieshän töppäsi jo edellisessä kisassa aika pahasti. Tässähän ei edes tiedä ajaako Montoya McLarenin vai Renaultin pussiin?
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Välillä tuntuu että kaverilla on niin kova kilpailuvietti, ettei siedä tallikaverin maailmanmestaruutta. Tallille on kuitenkin väitettävä että yhteen hiileen puhalletaan, mutta sitten tulee näitä käsittämättömiä töppejä. No, tuskin kukaan tuossa vauhdissa sentään tahallaan kolaroi, mutta enemmän tallikaveriaan ajatteleva tuskin ottaisi mitään riskejäkään.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Räikkösen mestaruuden kannalta Montoyan keskeyttäminen oli aivan yhden tekevä seikka - sillä ei ole mitään väliä oliko Alonso toinen vai kolmas. Sen sijaan valmistajien pisteiden kannalta oli harmittavaa, että McLarenilta jäi taas ottamatta kaksoisvoitto. Nyt McLaren vei pisteet 10-8, kun ne olisi pitänyt viedä 18-6 ja Renault säilytti näin kärkipaikan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Korhonen kirjoitti:
Räikkösen mestaruuden kannalta Montoyan keskeyttäminen oli aivan yhden tekevä seikka - sillä ei ole mitään väliä oliko Alonso toinen vai kolmas. Sen sijaan valmistajien pisteiden kannalta oli harmittavaa, että McLarenilta jäi taas ottamatta kaksoisvoitto. Nyt McLaren vei pisteet 10-8, kun ne olisi pitänyt viedä 18-6 ja Renault säilytti näin kärkipaikan.

Denniksen ilme olikin kisan jälkeen näkemisen arvoinen...
 

X-Hearted

Jäsen
Enää ajetaan vain tallien paremmuudesta. McLaren olisi kovilla, jos Montoya ei töppäilisi... Räikkösen ohut oljenkorsi senkun ohenee - voitoista huolimatta. Vituttaa tuo, kun Kimi on kuitenkin nopein kuski, niin luu jää vain käteen ja Alonsosta tulee älyttömän helpolla mestari. Montako GP:tä Alonso on tällä kaudella voittanut? Enemmän kuin Räikkönen? Tuskin.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Todellakin nyt kaikki peliin siihen tallimestaruuteen ja lopetetaan se Räikkönen vs Alonso vertailu ennen joulua. Selostuksestahan kuului, että se olisi arvokkaampi kuin kuljettajamestaruus. Kumma kun Montoya ei ole ikinä hermostunut tai vihainen, kun viimeisillä kierroksilla tulee oikosulku. Kimi saa aina lehdistön edessä selitellä, että näin kävi tällä kertaa jne.. Vanhempi Schumihan nousi autosta ja antoi tukiopetusta alokkaalle.
 

Bandana

Jäsen
Routainen Sydän kirjoitti:
Montako GP:tä Alonso on tällä kaudella voittanut? Enemmän kuin Räikkönen? Tuskin.

Voitot tasan 6-6. Tosin Alonso on varmaan korkeintaan kerran tai kahdesti ollut viikonlopun nopein.

Montoyalla kaksi voittoa, Fisichellalla yksi, ja Schumilla yksi "voitto".
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Sasha kirjoitti:
Voitot tasan 6-6. Tosin Alonso on varmaan korkeintaan kerran tai kahdesti ollut viikonlopun nopein.

Montoyalla kaksi voittoa, Fisichellalla yksi, ja Schumilla yksi "voitto".

Tasan on tosiaan ja pisteet ratkaisee. Nopein ei aina voita!!! McLaren vaan sattuu mokailemaan liian usein. Jos kuljettajat tekevät kaiken loistavasti niin kyllä joku insinööri/mekaanikko tekee mokan ja sit jos insinööri/mekaanikko osastolla kaikki menee kuin tanssi niin kuskit pyörähtelevät yms.

Alonso ansaitsee mestaruuden oli sitten nopein tai ei. Mahtoi Schumia vituttaa kun Sato töpeksi :)
 

X-Hearted

Jäsen
Grome kirjoitti:
Selostuksestahan kuului, että se olisi arvokkaampi kuin kuljettajamestaruus.
Näinhän se menee, että F1-piireissä arvostetaan tallimestaruuksia enemmän kuin henkilökohtaisia voittoja ja maailmanmestaruuksia. Tottakai henkilökohtainen maailmanmestaruus kertonee hyvin pitkälti siitä, miten kuljettaja on työssään onnistunut; edistänyt autonsa nopeutta ja kestävyyttä. Tallimestaruus merkitsee sitä, miten kokonaisuudessa tallit ovat työssään onnistuneet. Insinöörit, mekaanikot jne...
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Routainen Sydän kirjoitti:
Näinhän se menee, että F1-piireissä arvostetaan tallimestaruuksia enemmän kuin henkilökohtaisia voittoja ja maailmanmestaruuksia.

Tuohan nyt on ihan puutaheinää, kuten muistaakseni tässäkin ketjussa tullut jo aiemmin ilmi. Sekä Renaultilta että Mäkiltä on tullut selkeää tekstiä tänäkin kesänä, että kuljettajien maailmanmestaruus on tärkein. Tallimestaruuspisteet ovat kyllä tärkeitä rahanjaossa ja siitä syystä menestyminen tallien kisassa on erityisen tärkeää köyhemmille talleille. Eipä Ferrarikaan kauheasti juhlinut 1999 vaikka voittivatkin tallimestaruuden, kuten olivat tehneet muutaman kerran aiemminkin 21 vuoden kuivalla kaudella, ennen kuin Schumi voitti heille henkilökohtaisen mestaruuden.

Tallimestaruuden hyöty rahan lisäksi on varikkopaikan valinta. Toisaalta kakkoseksi tullut on kuitenkin ihan ykkösen vieressä varikolla ja uskoisin, että on paljon hienompaa, että tallissa on auto numero 1, kuin että varikolla paikka on ensimmäisenä.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ron Dennisin käsitys maailmanmestaruuden arvosta - tässä vaiheessa kautta -on, sanoisinko omalaatuinen:

Viime sunnuntaina Italian GP-taiston tauottua - ja Kimi Räikkösen MM-eväiden huvettua lähes olemattomiin - Dennis yllätti valikoidun joukon kansainvälistä lehdistöä perusteellisesti.
- Maailmanmestaruus on kuin virkamerkki. Siihen ei liity mitään materialistista arvoa, huokaisi Dennis - tunnetusti maailman huonoin häviäjä.

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:6:0:0,4:6:1:1:2005-09-09,4:325753,1:0:0:0:0:
 

Bandana

Jäsen
Joo, mikäli F1-piirit arvostavat tallimestaruutta enemmän, niin kyllä luulisin sen olevan päinvastoin katsojien keskuudessa. Ainakin minua kiinnostaa paljon enemmän kuljettajien MM kuin tallien vastaava.

Kuljettajat ovat persoonia ja heidän taisteluaan on mielenkiintoista seurata. Tallien osalta riittää kun pystyy tallien MM-pistetilanteen perusteella jakamaan tallit huipputalleihin, keskikastiin ja häntäpäähän.

Tätä asiaa nyt voi miettiä ihan luettelemalla viime kausien kuljettajien ja tallien mestarit. No okei, Schumi ja Ferrari ovat olleet aika ylivoimaisia ja se helpottaa, mutta yleisesti ottaen on ainakin allekirjoittaneen kohdalla helpompaa ja luonnollisempaa luetella kuljettajien mestarit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös