Mainos

F1-ketju

  • 662 887
  • 5 069

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Varma en ole, mutta veikkaisin Traction Control. Eli luistonesto, mutta tää on vain mutu. Vielä kun Alonso keskeyttäis niin aijai.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Mr.Fox kirjoitti:
Pikkukysymys lähetysten grafiikoista:

Yksittäistä kuskia seuratessa grafiikoissa on kierroslukumittari, kaasun/jarrun käyttöaste, käytettävä vaihde yms.
Toisinaan "throttle"-palkin (kaasun käyttö) perässä vilahtaa pikkuruinen rusehtava neliö, jossa on lyhenne "TC".
Mitä se "TC" mahtaa tarkoittaa?

Villi arvaus "traction control", luistonesto kotikielellä.

EDIT: Kirottua Wade, olit juuri sen verran nopeampi kuin Kimi Alonsoa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vittu kiitos Montoya!

Räkä vie, mutta minkäs mahtaa, kun muut eivät pysty voittamaan Alonsoa.

edit. se tästä vielä puuttuu, että Montoya teki tuon tahallaan.
 
Viimeksi muokattu:

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Juu ei ole Montoyasta huippukuskiksi. Täysin alokasmainen virhe ellei se sitten tehnyt sitä tahallaan?! Tylsä kisa eikä Alonson moottori ees räjähtänyt. Nooh josko Monzassa Schumi vois tapella Alonson kanssa 2. paikasta ja miksei Montoyakin.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Turkkilaiset piruvie ripustivat vielä Suomen lipunkin väärinpäin salkoon. Taisi olla allahin apumies narujen päässä, kun risti roikkui alaspäin.
Muutenhan kisa oli hieno ainakin Räikkösen osalta, mutta kun tallikaverille ei uskaltaisi antaa edes Ladaa lainaksi. Mestaruus taitaa olla liian kaukana tälle vuodelle.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Montoya teki sen tahallaan

Olen jo pitkään epäillyt kuumaveristä tuittu-JPM:ää sellaiseksi mieheksi, että paikan tullen uhrataan oma perse jotta tallikaverille tulisi heikommat saumat pärjätä MM-taistelussa. Tästä on nähty merkkejä aikaisemminkin, kun Juan-Pablo teki epäilyttävät "mansellit" muutama kisa takaperin. Tällä kertaa Juan-Pablo vain ei onnistunut kovin hyvin naamioimaan "virhettään", kun kierrokset kävivät vähiin. Ei miehellä kantti kestä sitä, että Räkä on kolumbialaista nopeampi. Lapsellista käytöstä, varsinkin kun ajattelee mitkä taloudelliset vaikutukset tuollaisella häröilyllä McLarenille koituvat. Ei sinänsä tappioina vaan voiton menetyksinä. Ihme sälli.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Montoya rupattelee Alonson kanssa heti kisan jälkeen kahdestaan ja hauskaakin näyttää olevan, kun Kimi tulee perässä. Eihän siinä mitään väärää ole, mutta.. Ajaako ne edes samassa tallissa? Onko ne ystäviä? Eihän muuta kuule, kun että kumpikaan ei auta toisiaan, vaan pelaa omaa peliä. Mikäs siinä.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juu, Kimppa otti omansa. Odotettu tulos, ekaa kierrosta lukuun ottamatta kun Fisichella sai paremman startin. Eipä saanut Mäkki vieläkään sitä himoittua kaksoisvoittoa Pablon möhläyksen takia. Varsinkin Williamas oli täysin kuutamolla; taisivat valita liian pehmeät renkaat.

Istanbulin rata on sitten saanut ensikisansa. Ohituspaikkoja radalla kyllä on, mutta muuten näyttää siltä, että kilpailut muodostuvat puiseviksi.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
#37 kirjoitti:
Sopupeliä.
Montoya on palkattu pilaan Räikkösen vähätkin mahdollisuudet mestaruuteen.

No tuohan kuulostaa järkevältä. Eikö olisi ollut helpompaa pistää Kimi vain testikuskin rooliin tallin taholta?
Ei kannata ottaa ihan noin vakavasti urheilua.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Aika selkeä hallinta Kimiltä sen jälkeen kun onnistui avauskieroksella Alonson pitämään takana(sitä toista rellukuskia ei lasketa). Näyttää vaan olevan niin kuin aikaisemminkin olen todennut että rellu ei riskejä enää ota ja tuo Alonson takuuvarmasti palkintopallille. Kimin mahdollisuudet rupeavat kyllä olemaan jo olemattomat mestaruuteen.

Toivottavasti Kovalainen päsee ajamaan rellulla, niin saadaan ensi kaudella koko kausi nauttia suomalaisen menestyksestä.

Tosta pressistä tuli taas mieleen kysymys joka aiemminkin on käynyt mielessä, että onko jollain paremmin seuraavalla tietoa paljonko West maksaa noista "piilosponssauksista". Tuskin kukaan ainakaan uskoo, että Kimi lukee parhaalla mainospaikalla ihan "muuten vaan".
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
L4E kirjoitti:
Tosta pressistä tuli taas mieleen kysymys joka aiemminkin on käynyt mielessä, että onko jollain paremmin seuraavalla tietoa paljonko West maksaa noista "piilosponssauksista". Tuskin kukaan ainakaan uskoo, että Kimi lukee parhaalla mainospaikalla ihan "muuten vaan".

Ei maksa enää mitään, kun se laki muuttui joku aika sitten. Unkarin gp:n harkoissa muistaakseni oli vielä tupakkamainonta salittua, mutta kisassa ei.
West ei siis enää ole Mclarenin sponsori, tämän muuttuneen lain myötä. Tällä hetkellä suurin sponsori taitaa olla Johny Walker.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Niin kuin on jo tullut todettua, pistelaskusysteemin ja McLaren-leirista pitkin kautta tulleiden lahjoitusten siivittamana huippuluotettavan Alonso-Renault-paketin catenaccio taitaa riittaa mestaruuteen kohtuullisen helposti. Turhauttavaa: Raikkonen ja Alonso ajoivat virheettoman kisan ilman ongelmia, eroa syntyi lopun hontsailysta huolimatta melkein 20 sekuntia, mutta piste-ero kapeni kuitenkin vain kahdella pisteella. Eipa tuo sinansa juuri kismittaisi, mutta pitkasta aikaa loppuun saakka jannittava MM-sarja olisi poikaa. Jokohan tanaan nahtiin sentaan kilpailevasta leirista viimeinen joululahja?

Renault tuntuu valitsevat kisasta toiseen aika-ajotaktiikakseen mahdollisimman kevyen auton, mika enemman tai vahemman romuttaa mahdollisuudet taistella paljon myohemmin varikolle tulevia McLareneja vastaan, mutta yhta suurella todennakoisyydella varmistaa sen, ettei Alonso missaan olosuhteissa juutu hitaampien peraan. Nopeus alussa riittaa muita vastaan aikaisesta varikkopysahdyksesta huolimatta. Macit menevat menojaan, mutta sehan ei haittaa, koska Alonso on luotettavuutensa ansiosta aina vahintaan kolmas, ja kaiken huipuksi McLarenilta tulee siimaa kisasta toiseen. Eipa silti: Alonso-Renault-paketti on omilla ansioillaan saavuttanut aseman, jossa se voi puhtaasti taktikoimalla varmistaa mestaruuden.

Vaikka Macit ottaisivat kaksoisvoiton jokaisessa jaljella olevassa kisassa, Alonso on silti ongelmitta maaliin ajaessaan kaytannossa mestari. Merkillepantavaa on, ettei Alonso ole keskeyttanyt talla kaudella kertaakaan teknisen ongelman takia. Ainoan kerran radan varteen jaadessaan han ajoi autonsa ajovirheen seurauksena seinaan, mihin muuten 24 pistetta jaljessa oleva Raikkonen ei ole talla kaudella syyllistynyt viela kertaakaan, ellei Euroopan GP:n ripustusrikkoa lasketa hanen omaksi syykseen.



Ranger
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Routainen Sydän kirjoitti:
Olipa taas mukava voitto, mutta Montoyan käsitttämätön "sukellus" hiekalle oli kyllä epäillyttävä ja epäuskottava. Ei J-P Montoyosta näköjään ole apukuskiksi millään tasolla, sillä tuommoisia virheitä tuskin koskaan tehdään F1-tasolla - ainakaan viimeisellä kierroksella.

Kiitos perkeleesti!

Nyt siis paloi viimeinenkin valo tunnelin päässä - siis Montoyan takia. Ihme peliä, luulisi nyt kuumaverisenkin - ja huonon häviäjän - tajuavan, että tässä pelataan suurista asioista. Eroa 24 pistettä, jota näillä marginaaleilla on ihan turha toivo.

Kannattaa myös tänne kirjoittavien muistaa, että Montoya ajaa tulevaisuudestaan. Kimi on pistänyt Montoyan huonoon valoon koko kauden ajan. Jos näin jatkuu vielä ensi kaudellakin, niin Montoyalla ei ole minkään valtakunnan tulevaisuutta huipputalleissa.
Ja sitten vielä kehdataan väittää, että mies tahallaan ajalee sopivasti ulos, että palkan maksajan pahimman kilpailijan auto pääsee ohi. Jos Montoya oikeasti tekisi moista, niin mies ei ajaisi edes seuraavassa kisassa Mclarenilla kisaa. Siellä on 2 kpl täysin päteviä testikuskeja, jotka varmasti ajavat mielellään kisaa.
Tuskin Montoyakaan niin tyhmä on, että tahallaan pilaa tulevaisuutensa F1:ssä.
 

Petski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Avalanche
Hieno voitto Kimiltä. Jälleen nähtiin se ettei muut pärjää Räikköselle jos vain laitteet kestää. Alussa molemmat rellut vähän säikytteli mutta sitten Kimi meni menojaan. Tapaus Montoya. Helvetti ettei tuon tason "ammattimies" muka tiedä kuinka käy kun vetää toisen nokan eteen. Sitten kisan jälkeen näytti olevan mukavaa Alonson kanssa kun poistuivat autoilta. Sinne meni Kimiltä tärkeät kaksi pistettä.

Williamsilta uskomaton kisa. Molemmilta autoilta hajosi oikea takarengas kahteen kertaan. Ei hyvä mainos Michelinille varsinkaan Indianapolisin jälkeen.
Istanbulin radalla näytti olevan paljon ohituspaikkoja mikä on vain hyvä asia. Katsomot näytti olevan nyky ratojen mukaan aika kaukana radasta.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Petski kirjoitti:
Williamsilta uskomaton kisa. Molemmilta autoilta hajosi oikea takarengas kahteen kertaan. Ei hyvä mainos Michelinille varsinkaan Indianapolisin jälkeen.

Tuskinpa oli vika Michelenissä, kun kaikilla muilla talleilla renkaat kestivät, mutta Williamsilta puhkesivat kaikki neljä kisassa käytettyä oikeaa takarengasta. Vähän liikaa yhteensattumia, että vika voisi olla rengasvalmistajassa...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
En oikein ymmärrä niitä, jotka epäilevät Montoyan ajaneen ulos tahallaan. Kyllä hänen asemassaan olevalle kuljettajalle on tärkeintä kartuttaa omaa pistepussiaan, eikä tehdä tallikaverin elämää hankalaksi. En sen enempää ymmärrä kirjoituksia, joissa väitetään Montoyan auttavan Alonsoa mestariksi. Ei se ole Montoyan tehtävä päihittää Alonso, vaan Räikkösen. Montoya on Räikköselle yksi kilpailija muiden joukossa, ja sama toisin päin. McLaren ei ole mikään Ferrari, jossa koko tallin toiminta kakkoskuljettajaa myöten tähtää vain ja ainoastaan ykköskuskin mestaruuteen. Ja hyvä niin!

Eipä tilanne näyttänyt Räikköstäkään suuresti harmittavan, sen verran leveä hymy oli nassulla palkintokorokkeella. Ja miksi ottaa enää paineita, kun ei tallin kalusto anna mahdollisuutta mestaruuteen tällä kaudella? Kaveri on antanut jo niin vahvat näytöt, että aikaa mestaruuden voittamiseen on vuositolkulla.
 

tiikeri

Jäsen
Kyllähän tuo nykyinen pistesysteemi on täysin hanurista ja lähinnä säälittävän naurettava. Ainoa oikea vaihtoehto olisi palata siihen vanhaan (10,6,4 jne), jolloin voitollakin olisi jotain arvoa. Silläkin uhalla että taas alkaa hirveät itkut jonkun ylivoimaisuudesta ja kisojen tylsyydestä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
tiikeri kirjoitti:
Kyllähän tuo nykyinen pistesysteemi on täysin hanurista ja lähinnä säälittävän naurettava. Ainoa oikea vaihtoehto olisi palata siihen vanhaan (10,6,4 jne), jolloin voitollakin olisi jotain arvoa. Silläkin uhalla että taas alkaa hirveät itkut jonkun ylivoimaisuudesta ja kisojen tylsyydestä.

Eipä tuo vanha pistesysteemi paljon Kimiä auttaisi, sillä tilanne olisi sillä nyt 85-64 Alonsolle. Tästa seuraisi se, että Kimin voittaessa kaikki loput kisat ja Alonson ollessa toinen, peli päättyisi lopulta Alonsolle 115-114 ja voisimme syyttää J-B:tä Kimin mestaruuden viemisestä.

Nykysysteemillä Alonsolle riittää kolme kakkossijaa ja yksi kutos sija mestaruuteen Kimin voittaessa kaikki loput kisat. Myös McLarenin ottaessa kaikissa lopuissa kisoissa kaksoisvoiton, on Alonson keskeytettävä kerran menettääkseen mestaruus.

Tilanne on siis se, että Alonson on jäätävä 2 kertaa pisteittä lopuissa kisoissa tai Kimi ei käytännössä voi voittaa mestaruutta tällä kaudella.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Designer kirjoitti:
En oikein ymmärrä niitä, jotka epäilevät Montoyan ajaneen ulos tahallaan. Kyllä hänen asemassaan olevalle kuljettajalle on tärkeintä kartuttaa omaa pistepussiaan, eikä tehdä tallikaverin elämää hankalaksi. En sen enempää ymmärrä kirjoituksia, joissa väitetään Montoyan auttavan Alonsoa mestariksi. Ei se ole Montoyan tehtävä päihittää Alonso, vaan Räikkösen. Montoya on Räikköselle yksi kilpailija muiden joukossa, ja sama toisin päin. McLaren ei ole mikään Ferrari, jossa koko tallin toiminta kakkoskuljettajaa myöten tähtää vain ja ainoastaan ykköskuskin mestaruuteen. Ja hyvä niin!

En minäkään usko, että Juan Pablo tahallaan Alonson eduksi pelasi, vaikka ei sellainenkaan ajatus kaukana ollut, varsinkaan viimeisen kommelluksen osalta, jossa Alonso siis lopulta pääsi ohi.

Tallimestaruus on myös hyvin tärkeä asia FI:ssä. Kyseessä oli pahemman luokan moka Pablolta. Normaali varman päälle ajaminen olisi tuonut helposti kakkossijan. Sen sijaan tämän tumpelon oli pakko ottaa riski kierroksella ohitettavan kanssa. Ensin sisäkautta ohi ja sitten jarrutuksessa suoraan ohitetun eteen. Ainakin Salo tuomitsi tämän täysin pölkkypäiseksi menettelyksi, koska takan tulevalta katoaa downforce juuri kriittisellä hetkellä. Ei ollut mitään tarvetta ottaa tuollaista riskiä siinä mutkassa.

Paitsi että siinä kärsi Kimi, siinä kärsi myös Juan Pablo ja talli. No, kaapin paikkahan on suurisuiselle kolumbialaiselle tainnut tulla tallin sisällä jo varsin hyvin selväksi.
 

tiikeri

Jäsen
jussi_j kirjoitti:
Eipä tuo vanha pistesysteemi paljon Kimiä auttaisi, sillä tilanne olisi sillä nyt 85-64 Alonsolle. Tästa seuraisi se, että Kimin voittaessa kaikki loput kisat ja Alonson ollessa toinen, peli päättyisi lopulta Alonsolle 115-114 ja voisimme syyttää J-B:tä Kimin mestaruuden viemisestä.

No enpä sitä suoranaisesti tarkoittanutkaan, että se jotenkin Kimiä auttaisi enemmän loppukaudesta. Mutta tulevilla kausilla voittaja saisi sen edun pisteiden muodossa, joka voitosta kuuluukin saada. Samanlainen muutos pitäisi tulla myös tuonne rallipuolelle. Naurettavia nämä keinotekoiset yritykset tasoittaa sarjoja ja antaa hitaammille kuskeille enemmän mahdollisuuksia kerätä pisteitä.
 

Petski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Avalanche
Korhonen kirjoitti:
Tuskinpa oli vika Michelenissä, kun kaikilla muilla talleilla renkaat kestivät, mutta Williamsilta puhkesivat kaikki neljä kisassa käytettyä oikeaa takarengasta. Vähän liikaa yhteensattumia, että vika voisi olla rengasvalmistajassa...

No joo ehkä vedin vähän turhan hätäisesti, mutta eikös Indyssäkin vain Toyotalla hajonnut vasemmat takarenkaat harjoituksissa (kolme kertaa).

Kun kerran renkaista kirjoitetaan, niin mikäs Michael Schumaherin renkaissa oli kun ne vaihdettiin? Hänellehän vaihdettiin molemmat takarenkaat. Sääntöjen mukaan renkaita saa vaihtaa ainoastaan silloin kun ne on rikki/vaaralliset. Suttasiko mies renkaansa vaaralliseen kuntoon kun hän oikaisi auton pyörähdyksen jälkeen.
 

Bili

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, HIFK, Anaheim
Mersun kone taas vaihtoon Räkän autosta!

Mersun kone joudutaan siis vaihtamaan Räikkösen autoon Monzan kisan aika-ajoihin ja lähtöruutu tippuu taas perinteiset 10 sijaa. Uusi kehitysversio moottorista tuli juuri tähän kisaan ja heti lauantai harjoitusten jälkeen pakko vaihtaa! Tää on naurettavaa pelleilyä Mersun puolelta, jälleen kerran - McLaren on paras auto mutta moottori umpisurkea luotettavuuden osalta. Antakaa jo sille Haugille fudut, se on ainoa järkevä teko.

Ai niin nyt se Alonson mestaruus on entistä varmempi, kiitokset hän varmaan lähettää Ilmorin tehtaalle jossa Mercedeksen koneet tehdään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Bili kirjoitti:
Mersun kone joudutaan siis vaihtamaan Räikkösen autoon Monzan kisan aika-ajoihin ja lähtöruutu tippuu taas perinteiset 10 sijaa. Uusi kehitysversio moottorista tuli juuri tähän kisaan ja heti lauantai harjoitusten jälkeen pakko vaihtaa! Tää on naurettavaa pelleilyä Mersun puolelta, jälleen kerran - McLaren on paras auto mutta moottori umpisurkea luotettavuuden osalta. Antakaa jo sille Haugille fudut, se on ainoa järkevä teko.

Ai niin nyt se Alonson mestaruus on entistä varmempi, kiitokset hän varmaan lähettää Ilmorin tehtaalle jossa Mercedeksen koneet tehdään.

Ei se Haug niitä moottoreita rakenna. Todennäköisempää on, että mekaanikot on tumpeloinu ja joku letku on kiinnetty huonosti. Tästä on johtunu pieni koneen keittäminen ja pakollinen moottorinvaihto.
Parempi harjotusten jälkeen, kun kisassa kuitenkin.

Ja Alonson mestaruus oli varma jo ilman tuotakin. Renaultin ei tarvitse ottaa moottoristaan kaikkea irti, joten siellä päässä ei moottorit pamahtele. Ajattele nyt järjellä, Alonsolle riittää, että ajaa maaliin lopuissa kisoissa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
repe_joke kirjoitti:
Ja Alonson mestaruus oli varma jo ilman tuotakin. Renaultin ei tarvitse ottaa moottoristaan kaikkea irti, joten siellä päässä ei moottorit pamahtele. Ajattele nyt järjellä, Alonsolle riittää, että ajaa maaliin lopuissa kisoissa.
No miksi Mersun sitten pitäisi ottaa kaikki irti? Vauhtihan riittää muutenkin Renaultille. Kimi on ollut melko ylivoimainen about kaikissa kisoissa, missä on saanut lähteä vauhtinsa mukaisesta lähtöruudusta ja ajanut maaliin saakka. Helvettiäkö ne niitä koneita rääkkäävät? Pari hummaa pois ja pienemmällä marginaalilla voittoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös