F1-ketju

  • 660 982
  • 5 107

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
krobbe kirjoitti:
Mielenkiintoista, että tuo Mersu ei kestä Kimin käsissä. Montoylla ei tunnu olevan mitään vaikeuksia käsitellä autoaan siten, ettei se laukea kuin jokisen eväät.
Paitsi että nykyään kuskin tehtävän on painaa kaasua ja nappia, mitä nyt välillä käännellä rattia. Ei siinä paljon jää paikkoja rikkoa omalla toiminnallaan konetta, kun automatiikka suojelee mekaniikkaa. Mersun syy, lällällää.
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
krobbe kirjoitti:
Mielenkiintoista, että tuo Mersu ei kestä Kimin käsissä. Montoylla ei tunnu olevan mitään vaikeuksia käsitellä autoaan siten, ettei se laukea kuin jokisen eväät.

Mielenkiintoista etteivät ne saa autoaan kolmessa vuodessa ykköskuskilleen sopivaksi. Vika ei ole sarjan nopeimmassa kuskissa, vaan tiimissä hänen taustallaan.
 

X-Hearted

Jäsen
Näinhän siinä sitten jälleen kerran kävi. Ilmeisen läheinen tunne ja mikä eritoten korostaa tätä tunnetta on se, että Alonso veti sitten nenän edestä - ilman mitään suurta työmäärää tai hikisiä haalareita - voiton Räikkösen keskeyttäessä moottoririkkoon (?) Ei kyllä naurata, nyt viimeistään mestaruushaaveet on heitetty romukoppaan McLarenin luotettavuusongelmien takia. Mikä eniten tässä hommassa ketuttaa on lähinnä semmoinen ihan pikkuriikkinen ongelma. Nimittäin Räikkönen on koko sirkuksen nopein ja paras kuski, joka kärsii sekä tallin pelisilmättömyydestä, että auton luotettavuusongelmista. Muut sitten kuorivat kerman päältä, niinkuin Alonso on yleensä tällä kaudella tehnyt. Montoya ajoi erinomaisen kisan, mutta tallin huolimattomuus ei taaskaan antanut voittoon minkäänlaisia saumoja.

Hohhoijaa... Ensi kaudella uudestaan.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Mikä ihme siinä on, että McLarenilla suomalaisten ajamat autot eivät kestä. Häkäkin sai aika monta kautta mäkillä ajella ennen kuin menopeli kesti sen verran, että mestaruudet tulivat. 1998 taisi olla Häkän viides täysi kausi mäkillä, joten Kimin mestaruutta voidaan ehkä odotella 2007. Taitaa Räkä kyllä etsiä ensi kauden jälkeen uutta työpaikkaa, jos ei saa alleen autoa, jolla pääsee maaliin asti.
 

X-Hearted

Jäsen
Czescku kirjoitti:
Mikä ihme siinä on, että McLarenilla suomalaisten ajamat autot eivät kestä.
Jotenkin suomalaisten ajotyyli on lievästi romuluinen, agressiivinen ja autoa rääkkäävä, niin että koneet eivät kestä alla. Esimerkiksi Schumacher on ilmiömäinen tässä. Hän osaa käsitellä autoaan niin, että kun suurta hätää ei ole, konetta - tässä tapauksessa Ferrarin konetta - säästetään ja näin ollen moottorin rikkoutuminen on aika epätodennäköistä luotettavuuden pysyessä maksimissaan.
 
Viimeksi muokattu:
Routainen Sydän kirjoitti:
Montoya ajoi erinomaisen kisan, mutta tallin huolimattomuus ei taaskaan antanut voittoon minkäänlaisia saumoja.

Hyvä pointti. Tallin huolimattomuus johti eilen aika-ajossa Montoyan ulosajoon viimeisessä mutkassa, niin se tais mennä kai.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Alonsolta hyvä piikki McLarenin suuntaan "kisa kestää 70 kierrosta, eikä 30 kierrosta"

Osuvasti vittuiltu. Voi voi Räikköstä, ei ainakaan tänä vuonna maailmanmestaruus osu Kimi MATIAS Räikköselle.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Routainen Sydän kirjoitti:
Jotenkin suomalaisten ajotyyli on lievästi romuluinen, agressiivinen ja autoa rääkkäävä.....

Huoh. Taas pelkkää hedelmätöntä mutuilua, vai onko sinulla ihan oikeasti jotain tietoa siitä kuinka F1-autoja tulee ajaa jotta moottoririkkojen määrä voidaan minimoida? Räikkösen ajotyylistäkin on sanottu vaikka mitä, milloin pehmeä ja autoa säästävä (Ron Dennis), milloin aggressiivinen (Button), milloin mitäkin. Kyllä totuus on että McLaren on epäluotettava auto, eikä talli ansaitse tältä kaudelta maailmanmestaruutta.

Montoya muuten ajaa Räikköstäkin aggressiivisemmin.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Mazza kirjoitti:
Huoh. Taas pelkkää hedelmätöntä mutuilua, vai onko sinulla ihan oikeasti jotain tietoa siitä kuinka F1-autoja tulee ajaa jotta moottoririkkojen määrä voidaan minimoida? Räikkösen ajotyylistäkin on sanottu vaikka mitä, milloin pehmeä ja autoa säästävä (Ron Dennis), milloin aggressiivinen (Button), milloin mitäkin. Kyllä totuus on että McLaren on epäluotettava auto, eikä talli ansaitse tältä kaudelta maailmanmestaruutta.

Montoya muuten ajaa Räikköstäkin aggressiivisemmin.

Sitä paitsi kuljettajan ajotyylin vaikutus moottorin kestävyyteen on niin uskomattoman minimaalinen, että se voidaan jättää käytännössä kokonaan pois laskuista. Renkaat ja jarrupalat ovat eri asia. Nykyajan formuloissa vaihteet ja välityssuhteet on jätetty koneiden huoleksi eli kuskit ajavat automaattiboksilla ja ilman kytkintä. Tähän asiaan toivoisin itse edes jonkinlaista muutosta seuraavien vuosien aikana, että saadaan ne huippukuskit kunnolla esiin.
 

X-Hearted

Jäsen
Mazza kirjoitti:
Huoh. Taas pelkkää hedelmätöntä mutuilua, vai onko sinulla ihan oikeasti jotain tietoa siitä kuinka F1-autoja tulee ajaa jotta moottoririkkojen määrä voidaan minimoida? Räikkösen ajotyylistäkin on sanottu vaikka mitä, milloin pehmeä ja autoa säästävä (Ron Dennis), milloin aggressiivinen (Button), milloin mitäkin. Kyllä totuus on että McLaren on epäluotettava auto, eikä talli ansaitse tältä kaudelta maailmanmestaruutta.

Montoya muuten ajaa Räikköstäkin aggressiivisemmin.
Ensinnäkin, miten niin TAAS? Olenko useinkin kirjoitellut palstalle pelkällä mutupohjalta? Tuntuuko Sinusta siltä?

OK, kysehän ei ollut pelkästään Räikkösestä, vaan suomalaisista yleensä. En tiedä, tuppaa vaan olemaan vähän liikaa noita moottorivikoja. Onko se sitten McLarenin ongelmaydin - toivotaan näin - mutta jotenkin tuntuu, että Räikkösellä ja Häkkisellä aina laukeaa/laukesi moottori tai joku muu autosta. Onko se sitten pessimäisyyttä, vai mitä? Ja kyllä, Montoya ajaa Räikköstä vieläkin agressiivisemmin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Routainen Sydän on kyllä mestari tuossa jaarittelussa. Ensiksi esittää mielipiteen, yleensä vahvan sellaisen ja seuraavassa viestissä jo kumotaan asioita ja tunnustetaan, että ehkä joo olin väärässä...

Ei millään pahalla. Huvittavaa oikeastaan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Routainen Sydän kirjoitti:
OK, kysehän ei ollut pelkästään Räikkösestä, vaan suomalaisista yleensä. En tiedä, tuppaa vaan olemaan vähän liikaa noita moottorivikoja. Onko se sitten McLarenin ongelmaydin - toivotaan näin - mutta jotenkin tuntuu, että Räikkösellä ja Häkkisellä aina laukeaa/laukesi moottori tai joku muu autosta. Onko se sitten pessimäisyyttä, vai mitä?
Hyvin se Kimi pari vuotta sitten osasi ajaa McLareniaan sen enempää hajottamatta, jääden sen kuuluisat pari pistettä mestaruudesta. Myös Sauber kesti debyyttikaudellaan ihan hyvin.

Ilmeisesti Kimi ei sitten enää osaa ajaa yhtä hyvin.

Ja on se muutenkin kumma, jos tv-kuvista nähdyllä, ilmeisen normaalilla joskin nopealla tyylillä ajamista ei muka McLaren kestäisi 30 kierrosta enempää... Toisin sanoen, paska auto se on, mikä Kimillä mättää.

Rouhean näköisellä Mersulla Kimi poistui varikolta. Toivottavasti se kestää paremmin.
 

X-Hearted

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Routainen Sydän on kyllä mestari tuossa jaarittelussa. Ensiksi esittää mielipiteen, yleensä vahvan sellaisen ja seuraavassa viestissä jo kumotaan asioita ja tunnustetaan, että ehkä joo olin väärässä...
Mitä nyt kumosin? Yleensä tunnustan olleeni väärässä semmoisessa asiassa mitä en tunne - esimerkiksi politiikka, vaikka siinäkin ovat mielipiteeni aika vahvoja, muttei välttämättä oikeita. Vahvoja mielipiteeni tai ei, mutta ne jakavat keskustelijat aika puoliksi. Siinähän se keskustelun suola yleensä löytyy, eikä aihe lopu kesken.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että ajo-ominaisuudet takaavat auton luotettavuuden hyvinkin usein. Perustelkaa miksei...
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Routainen Sydän kirjoitti:
OK, kysehän ei ollut pelkästään Räikkösestä, vaan suomalaisista yleensä. En tiedä, tuppaa vaan olemaan vähän liikaa noita moottorivikoja.

Kyllähän tässä totuuden siementä taitaa olla. Jos nyt vähänkään muistelee McLaren kaksikkoa Keke ja Prost niin kyllähän se Keke oli yleensä se joka moottorinsa särki.

Jotenkin nyt vaan tuntuu että Rellu on pistänyt muutaman "hepan" piiloon hyvän kauden alun jälkeen ja ajelee varmasti maaliin. Kun taas McLarenista on jouduttu ottamaan muutama "heppa" liikaa jotta saisivat tuota piste-eroa kiinni. Eli pelataan koko ajan ihan liikaan riskirajoilla kestääkö motti vai ei ja tällöin saattavat pienetkin kuljettajan "rääkkäykset" johtaa motin hajoamiseen. Tämä larenin nopeuden kasvu relluun nähden ainakin viittaisi siihen että ruuvit on nyt kaikki kaakossa ja moisella tyylillä moni muukin saataisiin näytämään yllättävänkin nopealta. Tämä kaikki tietysti siltä miltä itseltä tuntuu, kun kerran en ole päässyt katselemaan poikien tietokoneohjelmia ja tuskin ne näitä asioita medioille kertoo.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
L4E kirjoitti:
Kyllähän tässä totuuden siementä taitaa olla. Jos nyt vähänkään muistelee McLaren kaksikkoa Keke ja Prost niin kyllähän se Keke oli yleensä se joka moottorinsa särki.

Keke tosiaan oli melko kovakourainen auton käsittelijä. Silloin oli käytössä kaiken maailman turboruuveja ja muutenkin meininki manuaalimpaa. Tällä hetkellä tuo renkaiden kuluminen on mielestäni ainoa merkittävä asia, johon ajotyylillä voi vaikuttaa.

On se nyt vittu, että Keken ja Häkän suorituksista voi vetää johtopäätöksiä Kimin vastaaviin. Eikös se Salo ollut melkolailla kärjessä ajetuissa kilometreissä melko monella kaudella? Minä perustelen Salolla.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
repe_joke kirjoitti:
No ei voi räkää syyttää, ja harmittaa niin vietävästi, että se oikeasti nopeinkuski ei voita kisoja.

Kyllä, eihän siitä ollut tänäänkään mitään epäselvyyttä kuka on nopein kuljettaja. Kiitos vaan vitusti Mersulle, joka on ollut Kimin pahin vastustaja tällä kaudella.

repe_joke kirjoitti:
Talli jutusta sen verran, että mclarenilta ei kannata lähteä pois tällä hetkellä. Mihinkä se muka menisi? Ferrarille taistelemaan minardeja ja jordaneja vastaan? Williamsille samaan hommaan? BAR:lle, joka ei koskaan tule voittamaan? Renaultille Alonson kakkoskuskiksi?

Tästä en sitten olekkaan samaa mieltä. Se on melkein varmaa, etteivät samat tallit (Mäkki ja Rellu) tule hallitsemaan sarjaa ensi kaudella. Viime kaudella homma oli yhtä Ferrarin juhlaa, missä he ovat nyt? Mäkki kynsi syvällä viime kaudella, tällä kaudella he ovat olleet sarjan nopeimpia. Voima suhteet vaihtelevat paljonkin vuosittain.

Se on selvää, että Kimillä on ainoastaan kaksi vaihtoehtoa: Mäkki tai Ferrari.

Ja uskoisin, että Kimi on varsin hyvä auton kehitys työssä ja näin saisi varmasti Ferrarin edellisvuosien kaltaiseen lentoon.

Schumi tulee lopettamaan uransa viimeistään parin vuoden sisällä ellei jo tämän kauden jälkeen, joten Ferrari tarvitsee uuden ykköskuskin ja Kimi on varmasti listan ykkösenä.


repe_joke kirjoitti:
Mclaren on mm-sarjan paras auto, ja räkällä on vain paska tuuri. Ja se ei ole mitään uutta Suomalaiskuskeilla.
Tuskin räkä itsekkään haluaa lähteä ajamaan huonommista sijoista, autolla joka kestä pomminvarmasti maaliin.

Homma ei enää ole tuurista kiinni, Mäkki on vain helvetin epäluotettava auto. Kyse ei ole pelkästään tästä kaudesta vaan sama homma on nähty monena kautena ennenkin.

Nykyisellä pistelasku systeemillä auton luotettavuus on todella tärkeää ja Mäkillä ei pysty voittamaan maailmanmestaruutta. Maailmanmestaruus on varmasti se pää tähtäin Kimillekin, joten uskon että hän vaihtaa nopeimman auton luotettavaan autoon. Ja kehittää Ferrarista riittävän nopean maailmamestaruuksiin.

Veikkaankin, että Kimi turhautuu Mäkin luotettavuuteen ja vaihtaa Ferrarille jo ensi kaudeksi. Ensi kaudella sitten näemmekin Ferrarin ja Kimin ylivoimaa...

Ja ei en ole Ferrarin suurin ystävä, mutta tosi-asia on se, että siellä asiat tehdään selvästi ammattimaisemmin kuin Mäkillä. Ja Ferrari on se talli, joka pystyy tarjoamaan Kimille mestaruuksiin vaadittavan kaluston.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Joo, ei se enää jaksa yllättää eikä edes harmittaa, kun se on tapahtunut jo niin monta kertaa. Räikkönen matkalla voittoon, ja naks, auto menee paskaksi. Alonso saa kiittää mestaruudestaan ajotaitojaan, talliaan ja McLarenia, eikä välttämättä edes tuossa järjestyksessä. Toiseksi nopein kuski voi voittaa mestaruuden, jos se nopein joutuu ajamaan todella epäluotettavalla autolla. MOT.

Loppukausi menee sitten ajelun ja ensi kauteen valmistautumisen merkeissä, mestaruustaistoa kun ei enää käytännössä ole.

Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. FIA otti yllättäen järjen käteensä ja kumosi kaikki Michelinin renkaita käyttäviä talleja koskevat syytteet. Indianapolisin pelleilykisa ei siis enää tuota jälkiseurauksia. Pieni arvovaltatappio Max Mosleylle, suuri voitto itse lajille.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voihan sanonkomikä. Kimin viikonloppu olisi ollut täydelllinen ilman konerikkoa. Auton potentiaali on aivan huima, siitä osoituksena myös Pablon ilmiömäinen nousu porukan hänniltä toiseksi - ekan kierroksen jälkeen oli jo 11! Se suurin hedelmä tipahti taas Alonson koriin. Michael ajoi hyvää kisaa, mutta loppujaksolla Ferrarin vauhti suorastaan romahti. Olin aika äimänä, kuinka ison eron sekä Button että Pablo vetäisivät Schumiin kun pääsivät ohi. Ferrarilla varmaan jo suunnitellaan F2006-autoa aika kiivaassa tahdissa; olisi aikamoinen ihme jos F2005 pystyisi ottamaan voiton edes Monzassa.

Ei silti, jos Allu ajaa näin varmasti ja tasaisesti kauden loppun asti, hän on mestaruuden ansainnut.

Formuloissa puhutaan usein että kuka on nopein kuski. Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että kuinka se määritellään, kuka on nopein. Onko nopein ajaja nopein kaikilla ratatyypeillä, nopein keskimäärin vai nopein "ajajien radoilla" (Monaco, Spa, Suzuka)? Vai saako nopein kuski kauden aikana eniten paaluja ja nopeimpia kierroksia? Voittajahan ei ole välttämättä kisan nopein, jos joku parempi keskeyttää edestä. Kimi, Schumi vai Alonso, kuka on nopein kalustosta riippumatta? Itse en osaa sanoa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
kilonkingi kirjoitti:
Tästä en sitten olekkaan samaa mieltä. Se on melkein varmaa, etteivät samat tallit (Mäkki ja Rellu) tule hallitsemaan sarjaa ensi kaudella. Viime kaudella homma oli yhtä Ferrarin juhlaa, missä he ovat nyt? Mäkki kynsi syvällä viime kaudella, tällä kaudella he ovat olleet sarjan nopeimpia. Voima suhteet vaihtelevat paljonkin vuosittain.
Tälle kaudelle hommaa sekoitti huomattavan paljon, uusi rengassääntö.
Ja kyllähän Mclaren jo viime kauden lopussa näytti hyvää suorituskykyä. Rellu taasen on tehnyt viimeiset 3 vuotta tasaista nousua kohti kärkeä, ja tällä kaudella on sitten natsannut, kun uusi rengassääntö suosii michelin talleja.

Ensi kauden voimasuhteista on vaikea sanoa mitään, koska taas säännöt muuttuvat radikaalisti.

kilonkingi kirjoitti:
Veikkaankin, että Kimi turhautuu Mäkin luotettavuuteen ja vaihtaa Ferrarille jo ensi kaudeksi. Ensi kaudella sitten näemmekin Ferrarin ja Kimin ylivoimaa...

Ja ei en ole Ferrarin suurin ystävä, mutta tosi-asia on se, että siellä asiat tehdään selvästi ammattimaisemmin kuin Mäkillä. Ja Ferrari on se talli, joka pystyy tarjoamaan Kimille mestaruuksiin vaadittavan kaluston.

Itse en tähän usko Ferrari kuvioon usko. Ferrari kärsii huomattavasti väärästä rengasmerkistä, joten pelkkä auton kehittäminen ei riitä. Ja Kimihän ei juurikaan testiradalla viihdy. Mclarenilla on Wurz ja Delarosa ajanut suurimman osan testeistä. Jopa Montoya on tainnut ajaa Kimiä enemmän testiä.

Sen verran on kyllä myönnettävä, että Ferrarilla tehdään asiat paremmin.
Minun päähän ei mahdu se, että Mclarenilla pistetään miljoonia ja taas miljoonia kehitystyöhön, mutta sitten itse auton huolto, kasaaminen yms tehdään vain sinne päin.

Ja olikohan muuten iltapulu tai vastaava, josta luin, että Kimin sopimuksen ulosostaminen Mclarenilta tulisi muille talleilla liian kalliiksi.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
repe_joke kirjoitti:
Tälle kaudelle hommaa sekoitti huomattavan paljon, uusi rengassääntö.
Ja kyllähän Mclaren jo viime kauden lopussa näytti hyvää suorituskykyä. Rellu taasen on tehnyt viimeiset 3 vuotta tasaista nousua kohti kärkeä, ja tällä kaudella on sitten natsannut, kun uusi rengassääntö suosii michelin talleja.

Ensi kauden voimasuhteista on vaikea sanoa mitään, koska taas säännöt muuttuvat radikaalisti.



Itse en tähän usko Ferrari kuvioon usko. Ferrari kärsii huomattavasti väärästä rengasmerkistä, joten pelkkä auton kehittäminen ei riitä. Ja Kimihän ei juurikaan testiradalla viihdy. Mclarenilla on Wurz ja Delarosa ajanut suurimman osan testeistä. Jopa Montoya on tainnut ajaa Kimiä enemmän testiä.

Sen verran on kyllä myönnettävä, että Ferrarilla tehdään asiat paremmin.
Minun päähän ei mahdu se, että Mclarenilla pistetään miljoonia ja taas miljoonia kehitystyöhön, mutta sitten itse auton huolto, kasaaminen yms tehdään vain sinne päin.

Ja olikohan muuten iltapulu tai vastaava, josta luin, että Kimin sopimuksen ulosostaminen Mclarenilta tulisi muille talleilla liian kalliiksi.

Itsekään en usko, että Kimi lähtisi Ferrarille kehittelemään autoa, kun kohtuullisen valmis paketti löytyy jo kotoa, se vaan pitäisi vielä saada kestämään. Rellu nyt on täysin poissuljettu (Alonso, Kovalainen) ja tuskin Kimiä kiinnostaa myöskään BMW:n ja tallin väistämätön kehittely ensimmäisinä F1-kausina, kunhan BMW ensi kaudella tulee omana tallinaan mukaan.

Ikävä todeta, mutta mielestäni Ronin kommentti siitä, että pysyessään Mäkillä Kimillä on hyvät mahdollisuudet mestaruuteen ja historiakin tukee sitä, on totta ja Mäkki kaudella 2006 on Kimille se paras vaihtoehto.

Jotenkin tästä kaudesta tulee mieleen Häkkisen 97-kausi Mäkillä, jolloin kauteen mahtui keskeytyksiä milloin mistäkin syystä. Sitten viimeisessä kilpailussa tärppäsi oikein kunnolla ja loppuhan olikin sitten historiaa.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Routainen Sydän kirjoitti:
Olen edelleenkin sitä mieltä, että ajo-ominaisuudet takaavat auton luotettavuuden hyvinkin usein. Perustelkaa miksei...

Kuten Keke Rosberg Silverstonen jälkeen kommentoi, ei nykyisillä F1-autoilla moottoririkkoa oikein voi laittaa kuljettajan syyksi. Elektroniikka valvoo että esim. vaihteita ei saa survottua sisään liian suurilla kierroksilla. Se kai olisi oikeastaan ainoa mahdollisuus miten koneen voisi rikkoa, eli kyllä tässä perusteluita kaivataan ennemminkin sille kuinka Kimi Räikkönen ajaa McLareniaan niin että Mersun moottorit paukkuvat. Ja nyt ihan oikeita perusteluja, eikä mitään "no musta vähän tuntuu että se vaan ajaa liian rajusti"-heittoja. Ja eiköhän siitä Mersu-pomot jo olisi älähtäneet jos Kimi särkisi koneita väärän ajotyylin takia, mutta ainakin minä olen nähny lehdissä lähinnä vain nolon Norbert Haugin anteeksipyyntöjä esittämässä.

Tuosta Kimin jatkamisesta Mäcillä, niin siihen vaikuttaa varmasti paljon sekin mitä tekee tallin tekninen johtaja Adrian Newey. Hiljattain ilmoitettiin että Newey jatkaa vielä ensi kauden, mutta jos mies sen jälkeen toteuttaa jo pitkään hautomansa ajatuksen F1-sirkuksen jättämisestä, on McLarenilla varmasti tekemistä pätevän korvaajan löytämiseksi. Vaikka yksi mies ei tällaista palettia sooloilemalla pyöritäkään, kukaan tuskin kiistää Neweyn yhteyden maailmanmestaruuksien voittamiseen. Williams-tallin autot hallitsivat MM-sarjaa 90-luvun loppupuolella, ja kun Newey siirtyi Frank Williamsin palkkalistoilta McLarenille, vaihtui valta välittömästi. Toivottavasti suunnittelijaguru jatkaisi vielä tulevaisuudessakin Mäcillä, eikä siirtyisi suunnittelemaan kilpaveneitä kuten joskus haaveili.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mazza kirjoitti:
Kuten Keke Rosberg Silverstonen jälkeen kommentoi, ei nykyisillä F1-autoilla moottoririkkoa oikein voi laittaa kuljettajan syyksi. Elektroniikka valvoo että esim. vaihteita ei saa survottua sisään liian suurilla kierroksilla. Se kai olisi oikeastaan ainoa mahdollisuus miten koneen voisi rikkoa, eli kyllä tässä perusteluita kaivataan ennemminkin sille kuinka Kimi Räikkönen ajaa McLareniaan niin että Mersun moottorit paukkuvat. Ja nyt ihan oikeita perusteluja, eikä mitään "no musta vähän tuntuu että se vaan ajaa liian rajusti"-heittoja. Ja eiköhän siitä Mersu-pomot jo olisi älähtäneet jos Kimi särkisi koneita väärän ajotyylin takia, mutta ainakin minä olen nähny lehdissä lähinnä vain nolon Norbert Haugin anteeksipyyntöjä esittämässä.

Niin ja kannattaa muistaa, että eilenhän ei moottori pamahtanut. Hydrauliikka meni paskaksi, ja se ei koskenut moottoria millään muotoa.
Tai näin ainakin Haugin Norbertti sanoi haastattelussa.
"Kimin suoritus oli ilmiömäinen aina hydrauliikkaongelmaan asti. Kyseessä ei ollut moottoriongelma. Se oli hydrauliikkaongelma. Hän ei pystynyt vaihtamaan eikä ohjaamaan."
Lähteenä mtv3 aina niin "luotettavat" nettisivut.

Huolimattomuus virheitä tallilta. Jos kaikki tehtäisiin vimpan päälle, niin tuommoisia sattuisi vain kerran kauteen.
Tai sitten autosta yritetään yksinkertaisesti ottaa liikaa irti, ja se ei kestä. Tai sitten kaikki on ahdettu liian pieneen tilaan, ja sen takia ei kestä.
Mclaren on kuitenkin ainoa talli, joka pulman kanssa painii. Kaikki muut ajaa järestään maaliin, ilman tekniikka murheita.
 

JasonMiller

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
repe_joke kirjoitti:
Ja Kimihän ei juurikaan testiradalla viihdy. Mclarenilla on Wurz ja Delarosa ajanut suurimman osan testeistä. Jopa Montoya on tainnut ajaa Kimiä enemmän testiä.
Kyllähän Kimi testiradalla viihtyy jos vain on jotain uutta testattavaa. Kimi itse todennut, että on aivan sama kuka rataa kiertää, jos testin tarkoitus on vain parantaa kestävyyttä ja kerätä vain kilometrejä, tätä varten Wurz ja Delarosa ovat tallin palkkalistoilla.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mitchner kirjoitti:
Formuloissa puhutaan usein että kuka on nopein kuski. Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että kuinka se määritellään, kuka on nopein. Onko nopein ajaja nopein kaikilla ratatyypeillä, nopein keskimäärin vai nopein "ajajien radoilla" (Monaco, Spa, Suzuka)? Vai saako nopein kuski kauden aikana eniten paaluja ja nopeimpia kierroksia? Voittajahan ei ole välttämättä kisan nopein, jos joku parempi keskeyttää edestä. Kimi, Schumi vai Alonso, kuka on nopein kalustosta riippumatta? Itse en osaa sanoa.

Niinpä. Tällä hetkellä jokapaikassa hehkutetaan Kimin ylivoimaista nopeutta, vaan kukapa sen tietää kuinka nopea Alonso olisi samanlaisella autolla (puhumattakaan Schumista)? Rellu ei ole välttämättä yhtä nopea, mutta varmasti luotettavampi. Jos Alonson autosta ruuvattaisiin hieman enemmän tehoja irti, niin ehkä Kimi ei näyttäisikään enää niin suvereenilta. Ainoa todellinen vertailukohta on aina tallikaveri ja sillä mittarilla Kimi ja Alonso ovat molemmat aika suvereeneja. Toki Montoya on (mielestäni) aika paljon parempi kuski kuin Fisichella ja siten Kimin suoritus on kovempi.

Ei sillä ettenkö itsekkin pitäisi Kimiä parhaana kuskina ja ehdottomana suosikkina, mutta ei hän välttämättä ole niin paljoa Alonsoa nopeampi kuski kuin mitä tällä hetkellä joka paikassa hehkutetaan.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tämän päivän hesarissa kirjoitetaan, että mekaanikko ei olisi kiristänyt jotakin ruuvia tarpeeksi, ja ongelmat olisivat johtuneet siitä. On jopa mahdollista, että auto toimisi taas kun ruuvin kiristäisi kunnolla. Siinä tuli kallis ruuvin kiristämättäjättäminen(huh mikä sana). Mutta, oikeastaan tämä täydentää tätä McLarenin kautta oikein hienolla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös