Mainos

F1-ketju

  • 662 891
  • 5 069

JasonMiller

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
repe_joke kirjoitti:
Ja Kimihän ei juurikaan testiradalla viihdy. Mclarenilla on Wurz ja Delarosa ajanut suurimman osan testeistä. Jopa Montoya on tainnut ajaa Kimiä enemmän testiä.
Kyllähän Kimi testiradalla viihtyy jos vain on jotain uutta testattavaa. Kimi itse todennut, että on aivan sama kuka rataa kiertää, jos testin tarkoitus on vain parantaa kestävyyttä ja kerätä vain kilometrejä, tätä varten Wurz ja Delarosa ovat tallin palkkalistoilla.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mitchner kirjoitti:
Formuloissa puhutaan usein että kuka on nopein kuski. Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että kuinka se määritellään, kuka on nopein. Onko nopein ajaja nopein kaikilla ratatyypeillä, nopein keskimäärin vai nopein "ajajien radoilla" (Monaco, Spa, Suzuka)? Vai saako nopein kuski kauden aikana eniten paaluja ja nopeimpia kierroksia? Voittajahan ei ole välttämättä kisan nopein, jos joku parempi keskeyttää edestä. Kimi, Schumi vai Alonso, kuka on nopein kalustosta riippumatta? Itse en osaa sanoa.

Niinpä. Tällä hetkellä jokapaikassa hehkutetaan Kimin ylivoimaista nopeutta, vaan kukapa sen tietää kuinka nopea Alonso olisi samanlaisella autolla (puhumattakaan Schumista)? Rellu ei ole välttämättä yhtä nopea, mutta varmasti luotettavampi. Jos Alonson autosta ruuvattaisiin hieman enemmän tehoja irti, niin ehkä Kimi ei näyttäisikään enää niin suvereenilta. Ainoa todellinen vertailukohta on aina tallikaveri ja sillä mittarilla Kimi ja Alonso ovat molemmat aika suvereeneja. Toki Montoya on (mielestäni) aika paljon parempi kuski kuin Fisichella ja siten Kimin suoritus on kovempi.

Ei sillä ettenkö itsekkin pitäisi Kimiä parhaana kuskina ja ehdottomana suosikkina, mutta ei hän välttämättä ole niin paljoa Alonsoa nopeampi kuski kuin mitä tällä hetkellä joka paikassa hehkutetaan.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tämän päivän hesarissa kirjoitetaan, että mekaanikko ei olisi kiristänyt jotakin ruuvia tarpeeksi, ja ongelmat olisivat johtuneet siitä. On jopa mahdollista, että auto toimisi taas kun ruuvin kiristäisi kunnolla. Siinä tuli kallis ruuvin kiristämättäjättäminen(huh mikä sana). Mutta, oikeastaan tämä täydentää tätä McLarenin kautta oikein hienolla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Finisher kirjoitti:
Nyt tämän päivän hesarissa kirjoitetaan, että mekaanikko ei olisi kiristänyt jotakin ruuvia tarpeeksi, ja ongelmat olisivat johtuneet siitä. On jopa mahdollista, että auto toimisi taas kun ruuvin kiristäisi kunnolla. Siinä tuli kallis ruuvin kiristämättäjättäminen(huh mikä sana). Mutta, oikeastaan tämä täydentää tätä mersun kautta oikein hienolla tavalla.

Kertoisitko vielä mikä talli on kyseessä? Käsittääkseni kuitenkin McLaren, joka käyttää tosin Mersun moottoria. Eiköhän kyseessä ole tallin vika, eli McLarenin - ei Mersun. Tosin ymmärrän että se on helvetin siistiä syyttää Mersua aina kaikesta. Tai sitten voisi ensin opetella perusasiat formuloista, kuten vaikka alkuun 5:n suurimman tallin nimet, tämä on jo helppo alku, ennenkuin alkaa kirjoittelemaan aiheesta.

Tuskin oli myöskään Räikkösen ajotyylillä vaikutusata siihen, että ruuvi oli jätetty kiristämättä.
 

scholl

Jäsen
Itseäni on alkanut hiipimään sellainen ajatus puseroon, että yli 20 vuotta menestynyt Williams-talli vaipuu kooltaan ja menestykseltään korkeintaan keskitason talliksi. Jordan meni menestyksestä katuojaan, kun Eddie J. ei suostunut myymään tallia Hondalle, jolloin ko. automerkin panostus meni BAR:ille, jouduttiin ottamaan asiakasmoottorit ja pääsponsori Deutsche Post/DHL nosti kytkintä. Nyt Williamsin tilanne on vähän sama. Heillä meni sukset ristiin Bemarin kanssa, jäätiin ilman autotehtaan tukea, joudutaan ostamaan 10 milj. e:llä ensi kaudeksi Cosworthin asiakasmoottorit, pääsponsori HP nostaa kytkintä jne. Kaiken lisäksi Red Bullin päätös luopua Coswortheista on tarkoittanut sitä, että siellä on laitettu jäihin V8 moottoreiden kehitys. Muilla jo testataan ensi kauden pikkumyllyjä, kun taas Cosworth nyt vasta uudelleenaloittaa kehitystyön ja moottori valmistuu vasta aivan vuoden lopussa. Tässä tilanteessa Buttonilla ei ole oikein intoa siirtyä Williamsille ja kun tallin huonon taloustilanteen tietää, voi olla edessä aika nöyryyttävä tilanne, jossa Williams hyväksyisi sellaisen diilin BAR:in kanssa, jossa Button jää BARille ja Davidson siirtyy Williamsille. Lisäksi BAR maksaa edelleen Davidsonin 1,5me palkan sekä joku n. 6me korvauksia.

Saa nähdä, mutta Williamsin tulevaisuus ei todellakaan näytä ruusuiselta.
 

MaV

Jäsen
scholl kirjoitti:
Kaiken lisäksi Red Bullin päätös luopua Coswortheista on tarkoittanut sitä, että siellä on laitettu jäihin V8 moottoreiden kehitys. Muilla jo testataan ensi kauden pikkumyllyjä, kun taas Cosworth nyt vasta uudelleenaloittaa kehitystyön ja moottori valmistuu vasta aivan vuoden lopussa.

Ei kai nyt sentään. Cossullahan on V8-moottorinhan veikataan päinvastoin olevan erittäin kilpailukykyinen. Autossa sitä ei ole vielä testattu, kun sopimusta ei ole, mutta testipenkissä vedeään 20,000+ kierroksia helposti.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Finisher kirjoitti:
Nyt tämän päivän hesarissa kirjoitetaan, että mekaanikko ei olisi kiristänyt jotakin ruuvia tarpeeksi, ja ongelmat olisivat johtuneet siitä. On jopa mahdollista, että auto toimisi taas kun ruuvin kiristäisi kunnolla. Siinä tuli kallis ruuvin kiristämättäjättäminen(huh mikä sana). Mutta, oikeastaan tämä täydentää tätä mersun kautta oikein hienolla tavalla.

Tällä hetkellä McLarenilla on suurempiakin ongelmia kuin löysät mutterit.
Toivottavasti kyseessä ei ole se kaveri joka tunaroi viikonlopuna:

http://f1.racing-live.com/f1/en/ind...1/en/headlines/news/detail/050727130710.shtml
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jermu kirjoitti:
Kertoisitko vielä mikä talli on kyseessä? Käsittääkseni kuitenkin McLaren, joka käyttää tosin Mersun moottoria. Eiköhän kyseessä ole tallin vika, eli McLarenin - ei Mersun. Tosin ymmärrän että se on helvetin siistiä syyttää Mersua aina kaikesta. Tai sitten voisi ensin opetella perusasiat formuloista, kuten vaikka alkuun 5:n suurimman tallin nimet, tämä on jo helppo alku, ennenkuin alkaa kirjoittelemaan aiheesta.
Taidat ajaa mersulla. Ei kukaan muuten tuollaisesta vedä palkoa nenuunsa. Hohhoijaa. No, kaikki(paitsi sinä) luultavasti ymmärsivät mitä tällä hain takaa. Ja mersun surkea toiminta on muuten ihan ansaitusti otsikoissa.

Muutin vieläpä edellistä viestiäni, että saat taas ajella mersullasi levollisin mielin, mutta kiristäpä ensin ruuvit.
 

#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
V-man kirjoitti:
Tällä hetkellä McLarenilla on suurempiakin ongelmia kuin löysät mutterit.
Toivottavasti kyseessä ei ole se kaveri joka tunaroi viikonlopuna:

http://f1.racing-live.com/f1/en/ind...1/en/headlines/news/detail/050727130710.shtml

Tuossa on vielä mtv3:n uutinen tapauksesta:

Rata-autoilun formula yksi -tallin McLarenin mekaanikko menehtyi varhain keskiviikkoaamuna Budapestissä. 29-vuotias brittiläinen mies tippui Tonava-joen varrella sijainneen loistohotellin kahdeksannen kerroksen parvekkeelta ja kuoli saamiinsa vammoihin.

Poliisin mukaan tapaukseen ei liity rikosta. Poliisi kuitenkin tutkii tapausta.

Unkarissa Budapestin liepeillä ajetaan F1-sarjan osakilpailu tulevana
sunnuntaina.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/
 

scholl

Jäsen
MaV kirjoitti:
Ei kai nyt sentään. Cossullahan on V8-moottorinhan veikataan päinvastoin olevan erittäin kilpailukykyinen. Autossa sitä ei ole vielä testattu, kun sopimusta ei ole, mutta testipenkissä vedeään 20,000+ kierroksia helposti.

Cosworthin kisainsinööri Simon Corbyn sanoi haastattelussa, että moottori on aikaisintaan marraskuussa valmis testattavaksi. Aikaisemmat aikataulut meni uusiksi, koska V8-projekti laitettiin jäihin, kun Red Bull päätyi Ferrariin ja koska Williams ei tyydy siihen, että V10:stä kikkaillaan pienempi moottori, vaan on todellakin oltava uusi kasi niin aika käy tiukille.

Huvittavaa tilanteessa on se, että Williamsillahan on autossaan runko, joka ei ole lainkaan kilpailukykyinen ja jos ensi kaudeksi/lla annetaan reilusti tasoitusta moottoririntamallakin niin ei tallille kunnian kukko laula.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olikohan kyseessä sama mekaanikko, joka unohti kiristää tuon paljon puhutun osan...

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:6:0:0,4:6:1:1:2005-07-28,4:316999,1:0:0:0:0:

"McLarenin mekaanikko menehtyi Unkarissa

Rata-autoilun F1-tallin McLarenin mekaanikko menehtyi keskiviikkoaamuna Budapestissä. 29-vuotias mies tippui hotellin kahdeksannen kerroksen parvekkeelta.

Poliisin mukaan tapaukseen ei liity rikosta, mutta se tutkii tapausta.

Unkarissa ajetaan F1-sarjan osakilpailu tulevana viikonloppuna."
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
timppa kirjoitti:

Miten ihmeessä Turun Sanomat on onnistunut tänään 04:00 päivitettyyn uutiseen saamaan tuon menehtyneen mekaanikoksi? Jopa maikkari on päivittänyt uutisensa ja yllättävän nopeasti jopa. Ensimmäinen uutinen mekaanikosta julkaistu 14:52 ja korjattu kokiksi 17:14. Autosport-Atlas (josta maikkarikin tuntuu kaikki uutisensa lukevan) uutisoi kokista jo klo 14:52.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ouzala kirjoitti:
Olikos se nyt Nelonen vai Mtv3 joka eilen kertoi, että kyseinen kuollut henkilö olisi ollut Mäcin kokki. Menee taas faktat ristiin, ota tästäkin sitten selvää.

Juu, kokki se oli. "Tallin VIP-tiloissa työskentelevä 29-vuotias kokki Darren Hawker putosi keskiviikkoaamuna Budapestin Marriott -hotellin kahdeksannesta kerroksesta ja kuoli saamiinsa vammoihin."

Lähde: Turun Sanomat
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Routainen Sydän kirjoitti:
Jaahas, onkohan alkoholilla osuutta asiaan? Nimittäin on sen verran eriskummallinen tapaus. Niin, oli minulla asiaakin; uutinen, jossa Bridgestonea huhutaan ensi kauden vahvaksi päärengasvalmistajaksi.

Samassa uutisessa, jossa kerrottiin miehen olevan kokki, kerrottiin myös että miehellä oli railakkaat juhlat menossa. Joten alkoholilla lienee osuutta asiassa.
Molemmat Mclarenin kuskit oli ollut saman uutisen mukaan myös mukana juhlissa.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Routainen Sydän kirjoitti:
Niin, oli minulla asiaakin; uutinen, jossa Bridgestonea huhutaan ensi kauden vahvaksi päärengasvalmistajaksi.

Ja taas mennään ojasta allikkoon. Mitä ideaa tässäkin tempauksessa olisi? Bridgestone kuitenkin rakentaa renkaat Ferrarin autoille sopiviksi, jolloin ollaan taas samassa tilanteessa kuin edelliskaudella: Kaikilla huipputalleilla samat renkaat ja Ferrari menestyy, jolloin McLaren ja Renault nurisevat miksei renkaat sovi paremmin heille. Pysyisivät nyt ihmeessä (kaikesta tohinasta huolimatta) Michelinin tallissa, niin säilyisi edes jonkinmoinen jännitys ja mielenkiinto lajiin.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Knightrider kirjoitti:
Ja taas mennään ojasta allikkoon. Mitä ideaa tässäkin tempauksessa olisi? Bridgestone kuitenkin rakentaa renkaat Ferrarin autoille sopiviksi, jolloin ollaan taas samassa tilanteessa kuin edelliskaudella: Kaikilla huipputalleilla samat renkaat ja Ferrari menestyy, jolloin McLaren ja Renault nurisevat miksei renkaat sovi paremmin heille. Pysyisivät nyt ihmeessä (kaikesta tohinasta huolimatta) Michelinin tallissa, niin säilyisi edes jonkinmoinen jännitys ja mielenkiinto lajiin.
Lisäksi Michelinin renkaat ovat kaikesta huolimatta olleet tällä kaudella siltakiviä paremmat - tätä yhtä tapausta lukuunottamatta.
Yleisesti ottaen rengasongelmia on tuntunut olevan enemmän Bridgestone-talleilla (tämä tosin ihan mutulla heitettynä, kuljettajien kommenteista päätellen), viimeksi Ferrarilla Hockenheimissa. Yleisesti ottaen Michelinit ovat toimineet useimmilla radoilla Bridgestoneja paremmin, ja ne ovat olleet selvästi Bridgestoneja nopeammat, varsinkin aika-ajoissa. Ainoa ongelma - mutta sitäkin suurempi - tuli USA:n GP:ssä. Kauden ainoan voittonsa Bridgestone on kyennyt saavuttamaan kisassa, johon Misukkatallit eivät edes osallistuneet.
Ferrarillakin tuntuu olevan välillä yllättävän paljon rengashuolia, ottaen huomioon että Ferrari on Bridgestonen asiakkaista ainoa "suuri talli", ja Bridgestoneja todennäköisesti kehitetään tällä hetkellä lähinnä vain Ferrarille.

Tässä valossa tuntuu aika erikoiselta että peräti viisi tallia olisi vaihtamassa Bridgestoneihin. Ainoa tahra Michelinin tämän kauden toiminnassa on tapaus Indianapolis, ja pitäisin aika epätodennäköisenä että Michelin antaisi saman tapahtua uudelleen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Vetipä M.Schumaher kovan kierroksen aika-ajoissa.
Vaikka olisi mitenkä kevyt auto, niin kyllä sillä varmasti sen reilut 10 kierrosta ajaa, ja jos samalla tahdilla repii eroa per kierros, kun aika-joissa niin mies ehtii Trullin taakse jääneiden eteen stopinsa jälkeen.

Itse en edes usko, että aika tehtiin erityisen kevyellä autolla. Ferrari on ollut hyvä koko viikonlopun ajan, ja Schumi vain sattuu olemaan niin perkeleen hyvä.

Tässä vielä tulokset aika-ajoista.

Koodi:
Unkarin GP:n aika-ajon tulokset:
1. Michael Schumacher   Ferrari   1.19,882 
2. Juan Pablo Montoya   McLaren    + 0,897 
3. Jarno Trulli         Toyota     + 0,957 
4. Kimi Räikkönen       McLaren    + 1,009 
5. Ralf Schumacher      Toyota     + 1,082 
6. Fernando Alonso      Renault    + 1,259 
7. Rubens Barrichello   Ferrari    + 1,276 
8. Jenson Button        BAR        + 1,420 
9. Giancarlo Fisichella Renault    + 1,451 
10. Takuma Sato         BAR        + 1,905 
11. Christian Klien     Red Bull   + 2,055 
12. Nick Heidfeld       Williams   + 2,204 
13. David Coulthard     Red Bull   + 2,397 
14. Felipe Massa        Sauber     + 2,683 
15. Jacques Villeneuve  Sauber     + 2,984 
16. Mark Webber         Williams   + 3,613 
17. Christijan Albers   Minardi    + 4,561 
18. Narain Karthikeyan  Jordan     + 5,175 
19. Robert Doornbos     Minardi    + 5,602 
20. Tiago Monteiro      Jordan     ei aikaa
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
repe_joke kirjoitti:
Vetipä M.Schumaher kovan kierroksen aika-ajoissa.
Vaikka olisi mitenkä kevyt auto, niin kyllä sillä varmasti sen reilut 10 kierrosta ajaa, ja jos samalla tahdilla repii eroa per kierros, kun aika-joissa niin mies ehtii Trullin taakse jääneiden eteen stopinsa jälkeen.

Hyvin MS veti, ei siinä mitään. Itse uskon, että Kimi menee lähdössä vähintään Trullin edelle, joten tuo ennustuksesi ei varmaan koske Kimiä. Periaatteessahan sillä ei ole väliä, kun se mersu kuitenkin hajoaa:(
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siltakivi sulattanut sellaiset kumit, jolla Ferrarin loppukauden tähtäin lienee ainoastaan MS:n ajattaminen paaluennätykseen. Viikossa ei taida mikään auto parantua kahta sekuntia kierroksella, luulen ma.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Juu on tainnut Michael vetää kyllä tyhjillä tankeilla. Sen verran huolellisesti Ferrari on ko. kauden kontannut, että en myöskään minä usko, että ovat yht'äkkiä saaneet autonsa dikkaan noin hyvin. Olisiko tämä se taktiikka, jolla jopa voitettaisiin? Ross Braunhan on loistava taktiikkavelho, joka on vuosien saatossa auttanut Michaelin useaan voittoon loistavalla kisataktiikalla. Paras taitaa olla MagnyCourse ja NELJÄ varikkostoppia!!!

Itse kyllä veikkaan että Ferrari konttaa taas huomenna, valitettavasti...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Procamp kirjoitti:
Siltakivi sulattanut sellaiset kumit, jolla Ferrarin loppukauden tähtäin lienee ainoastaan MS:n ajattaminen paaluennätykseen. Viikossa ei taida mikään auto parantua kahta sekuntia kierroksella, luulen ma.


Autoihin on kuulemma saadut uudet renkaat, jotka toimivat nimenomaan hungaroringilla todella hyvin.
Myös uusia aerodynaamisia osia on tullut. Kyllähän Schumi oli viime viikollakin aa:ssa vielä suht hyvin kärjen tahdissa, mutta kisan lopussa eroa alkoi tulla.
Tälläkin kertaa mielenkiinto kohdistuu nimen omaan kisan loppuun, ja Schumin kierrosaikoihin silloin.
Toivottavasti huomisessa kisassa Kimi voittaa ja Montoya + Schumi on Alonson edessä. Vielä parempi jos Alonso keskeyttäisi.
Ja minäkö muka vielä uskoisin mestaruuteen ;)
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Montoyalle juuri sopivasti tekninen ongelma mainoskatkon aikaan =) Kimi kärkeen.

EDIT:
Saattaa olla että MM-taistelu menee sittenkin vielä tiukaksi. Jos näin tullaan maaliin, niin pistetilanne näyttää tältä:

Alonso 87
Kimi 61
Schumi 55

Eli 26 pinnan ero. Kiinni otettavissa? No okei, ajetaan tämä kisa loppuun ensin
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
tilliliha kirjoitti:
Montoyalle juuri sopivasti tekninen ongelma mainoskatkon aikaan =) Kimi kärkeen.

Maailma tarvitsee esikuvia - Mercedes-Benz

Ritsa mikä ritsa... Katsotaan kestääkö Räkän kone maaliin asti, toivottavasti nyt kun Alonso on jäämässä pisteittä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tilliliha kirjoitti:
Eli 26 pinnan ero. Kiinni otettavissa? No okei, ajetaan tämä kisa loppuun ensin
Ja jälleen vituttaa vain entistä enemmän nämä Kimin aikaisemmat keskeytykset. Rasittavaa, kun jatkuvasti menettää mestaruusmahdollisuutensa ilmeisen "lopullisesti", ja sitten kuitenkin annetaan tällaista siimaa heti seuraavassa kisassa. Valitettavasti vain kisat vähenevät ja Alonso on aina ehtinyt kasvattaa johtoaan entistä suuremmaksi.

Kyllä se parikymmentä lisäpistettä Kimin saldossa olisi tällä hetkellä melkoisen mukava. Varsinkin, kun siellä voisi paremmalla luotettavuudella olla lähes 40 pistettä enemmän, ja Alonsolla luonnollisesti samalla jonkun verran vähemmän. Mutta minkäs teet.

Eiköhän tämä vielä siihen mene, että Alonso keskeyttää seuraavat kolme kisaa, Kimi nousee ohitse ottamalla pelkkiä voittoja, ja sitten viimeisissä kisoissa McLaren jää radan varteen. Meni miten meni, niin vituttaahan tämmöinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös