Henkka kirjoitti:
Propsit Schumin taktisesta kypsyydestä menevät kyllä täysin Ross Brawnille,
Lisäksi auton kehittäjänä propsit laittaisin Rory Byrnelle. Ilman hänen suunnittelemaa autoa Schumacher on ottanut urallaan vain 3 voittoa.
Huvittaavaa kuluvan kauden osalta on se, että Byrnen vetäydyttyä eläkkeelle tämän nykyisen Ferrarin on suunnitellut Byrnen oppipoikana ollut italiaano ja vauhtikin on ollut sitten sen mukaista. Miksei Schumi pystykään kehittämään tuota sekunnin eroa McLareniin ja Renaultiin kiinni, jos kerran niin loistava auton kehittäjä on? Byrneä on varmasti ikävä.
Kuljettajan taitoja en kiistä. Schumi on yksi historian parhaimmista. Mutta tämän taustatiimin merkitystä tunnutaan kovasti vähäteltävän aina näissä Schumi-ylistyksissä.
Ei kai kukaan oletakkaan, että kuski laskeskelisi kesken kisan, että kannattaisiko vaihtaa kolmeen pysähdykseen, vaan varikolla on omat äijät sitä varten. Ja Ross Brawnhan on saanut vuosikaudet suitsutusta taktiikoistaan ja on varmasti F1:ten tunnetuin "taktiikkanero", minä en edes tiedä ketään muuta nimeltä.
Byrne on/oli hyvä suunnittelija, mutta täytyy muistaa, että Ferrari oli valmis maksamaan mansikoita Adrian Neweyn palveluksista, jota on viimeisen 15 vuoden ajan pidetty parhaana autonsuunnittelijana, joten ei se Byrne nyt mikään jumalahahmo ole. Ferrarin nykytilaan suurin syyllinen on Bridgestone, olettaen että "asiantuntijat" eivät puhu asiasta paskaa. Voihan se autokin olla huonompi ja varmasti onkin, mutta nyt homma kusee jo renkaisiin.
Mitä Schumin autonkehittämiseen tulee, niin ei se kuljettaja mene syksyllä sinne piirrustuspöydän ääreen ja ala kertomaan minkämuotoinen ja mallinen uudesta autosta pitäisi tulla. Kuski alkaa testaamaan jo periaatteessa valmiiksi suunniteltua autoa ja antaa siitä sitten palautetta. Jos tilanne nyt olisi se, että auto on jo syksyllä ja talvella suunniteltu päin persettä, niin ei se kuskin vika ole. Kuski voi vain todeta mitä autossa on vialla ja antaa sitten ohjeita, mutta jos auto on huonosti suunniteltu, niin ei sitä millään hienosäädöllä korjata. Eikai kukaan ole väittänytkään, että Schumi olisi vetänyt näitä suuria linjoja suunnittelun suhteen? Hän on vain tietyllä tavalla hionut timanttia, jotta siitä on saatu koko potentiaalin verran suoritustasoa irti.
Eli mielestäni Ferrarin "taustatiimi" on koko sirkuksen tunnetuin ja arvostetuin, kokonaisuudessaan ja Schumi on tämäm joukon johtaja ja tärkein lenkki.
Ps. jos tämän kauden auto on sen "italiaanon" suunnittelema, niin voittoja on sitten neljä, ilman Byrneä.